Justitsministeriet Lovafdelingen Dato 30. november 2004 Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2004-740-0300 Dok.: IHT20744 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk U D K A S T Forslag til lov om ændring af   retsplejeloven og forskellige andre love (Æ   ndringer som følge af kommunalreformen) § 1 I lov om rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 961 af 21. september 2004, foretages fø  lgende ændrin  ger: 1. § 4, stk. 1, affattes således: ” § 4.  Der  skal  være  2  landsretter:  Østre  Landsret  og  Vestre  Landsret.  Under  Østre  Landsret hører  øerne, og  under Vestre Landsret hører Jylland. 2. § 43 b, stk. 4, affattes således: ” Stk. 4. Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes af justitsministeren efter indstilling fra he  n- holdsvis KL og Dansk Folkeoplysnings Samråd.” 3. I § 43 b, stk. 5, ændres ”amtsråd” : til ”regionsråd”.   4.§ 145, stk. 1  ,affattes således: ” § 145. Ved behandlingen af sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå Advokatnævnet, og s   a- ger  efter  §  146  om  klager  over  vederlag  tiltrædes  bestyrelserne  hver  af  et  medlem,  der  ikke  er advokat. Virker en kredsbestyrelse i flere afdelinger, tiltrædes kredsbestyrelsen dog af ét medlem for hver afdeling. Disse medlemmer og stedfortrædere herfor udpeges af justitsmin  isteren for 4
- år  ad  gangen  efter  indstilling  fra  K L.  Justitsministeren  kan  fastsætte  regler  om  in  dstilling  fra kommuner, der ikke er medlemmer af KL.” 5.§ 239 affattes således: ” § 239. Regioner og kommuner har hjemting i den retskreds, hvor hovedkontoret ligger.” 6. I § 456 m, stk. 1, 2. pkt., udgår: ”eller amtskommunen”. 7.§ 641, stk. 1  , affattes således: ” §  641.  Fogedretten  kan  ved  forbud  pålægge  private  og  repræsentanter  for  sta t,  region  og kommune i disses egenskab af parter i private retsforhold at undlade handlinger, som strider mod rekvirentens ret.” 8. § 1021, stk. 4, affattes således: ”S tk. 4. Lægmændene udpeges efter indstilling fra K L, der for hvert politiklagenævn in  dstiller 8  personer,  heraf  4  kvinder  og  4  mænd,  som  har  bopæl  inden  for  det  pågældende  polit iklage- nævns område.” 9. I § 1021, stk. 5, 1. pkt., ændres ”amtsråd” til : ”regionsråd”. 10. I § 1021, stk. 9, indsættes efter ”medlemmer”: ”, herunder om indstillin g fra kommuner, der ikke er medlemmer af KL.” § 2 I lov om Domstolsstyrelsen, jf. lov nr. 401 af 26. juni 1998, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 1156 af 19. december 2003, foretages følgende ændring: 1. I § 4, stk. 4, ændres ”amtsråd” til: ”regions råd”  . § 3 I lov om retsafgifter, jf. lovbekendtgørelse nr. 806 af 24. august 2000 , som ændret senest ved § 2 i lov nr. 450 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring: 1. I § 12, nr. 1,indsættes eft er ”samt til”: ”regionale og”.
- § 4 I forvaltningsloven, lov nr. 571 af 19. december 1985, som ændret senest   ved § 2 i lov nr. 215 af 31. marts 2004, foretages følgende ændringer: 1. § 1, stk. 2, 2. pkt., affattes således: ”Det  gælder  dog  kun,  hvis  udgifterne  ved  deres  virksomhed  overvejende  dækkes  af  s tatslige, regionale eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået til lagt befø 2.  I  §  4,  stk.  3,  2.  pkt.,  ændres  ”kommunalbestyrelsers”  ti    l:  ”regionsråds  eller  kommunalb  e- styrelsers”. § 5 I lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i forvaltningen, som ændret s  enest ved § 80 i lov nr. 429 af 31. maj 2000, foretages følgende ændring: 1. § 1, stk. 3, 2. pkt., affattes således: ”Det  gælder dog kun, såfremt udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af stats lige, regionale eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på statens, en regions eller e n kommunes vegne.” § 6 I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger, som ændret ved   § 7 i lov nr. 280 af 25. april 2001, foretages følgende ændri   ng: 1. I § 47, stk. 2, ændres ”kommunal myndighed” til: ”regional eller ko mmunal myndighed”. § 7 I lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende, jf. lovbekendtgørelse nr. 842 af 16. december 1991, foretages følgende æ   ndring: 1. I § 2, stk. 2, ændres ”kommune” til: ”region eller kommune”.
- § 8 I værgemålslov   en, lov nr. 388 af 14. juni 1995, foretages følgende ændring: 1. I § 16, stk. 1, nr. 5, ændres   ” amtsrådet ”  til: ” regionsrådet ”. § 9 I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 712 af 2. august 2001, som ændret senest ved § 16 i lov nr. 473 af 9. juni 2004, foretages føl gende ændringer: 1. I § 92 d, stk. 1, udgår : ”amtsråd og”. 2. I § 92 d, stk. 2, udgår : ”amtsrådet eller”. 3. I § 92 d, stk. 3, udgår : ”og amtskommuner”. § 10 I  lov  om  fonde  og  visse  foreninger,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  698  af  11.  august  1992,  som ænd  ret senest ved § 23 i lov nr. 166 af 24. marts 1999, foretages følgende ændringer: 1.  I  §  1,  stk.  2,  nr.  2,  ændres  ”amtskommune”  til:  ”region”,  og  ”amtskommunens”  ændres  til: ”regionens”. 2. I § 1, stk. 2, nr. 2, ændres   ”lov om retssikkerhed og administr ation på det sociale område” til: ”lov om social service”. 3. I § 1, stk. 3, indsættes efter ”statsligt”: ”, regionalt”. 4. I § 2, stk. 2, udgår : ” eller amtskommuner”. § 11 I lov om erstatning for miljøskader, lov nr. 225 af 6. april 1994, foretages f ølgende æ   ndring: 1. Bilag J, nr. 8, affattes således:
- ” 8.  Virksomheder  med  tilladelse  efter  miljøbeskyttelseslovens  §  28  til   udledning  af  spilde- vand  fra  anlæg  med  en  kap  acitet  på  mere  end  30  personækvivalenter     eller  spildevand,  som indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligt forekommer i husspildevand, eller som har en væsentlig anden sammensæ tning.” § 12 Loven træder i kraft den   1. januar 2007. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Lovforslaget har til formå l at gennemføre de ændringer i lovgivningen under Justitsminister   iets område, der følger  af    nedlæggelsen af amtskommunerne og    oprettelsen  af regionerne  (kommu- nalreformen).  Lovforslaget  indebærer  bl.a.  ændringer  i  indstillingsretten  til  Dommerudnævne l- sesrådet, kredsbestyrelserne under Advokatsamfundet og Politiklagenævnene.   De  ændringer,  der  vedrører     adgangen  til  at  henlægge    visse  opgaver  vedrørende   ansøgning  om pas og kørekort til kommunerne, er ikke omfattet af lovforslaget, idet der fremsættes et sær skilt lovforslag herom (L …). Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser. 2. Økonomiske og administrative konsekvenser De økonomiske konsekvenser drøftes i øjeblikket med de kommunale pa   rter, jf. Vejledning om Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Det indebæ  rer, at der vil kunne ske ændringer i de anførte skøn for de økonomiske konsekvenser, når lovforslaget fremsættes for Folketi nget den 26. januar 2004. Forslaget  skønnes  foreløbig  ikke  at  have    økonomiske  eller  adminis trative  konsekvenser  for  det offentlige eller for erhvervslivet eller borgerne. Forslaget ingen miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke EU   -retlige aspekter.
- Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter Økonomiske kons  ekvenser for stat, kommuner og amtskom- muner Ingen Ingen Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amts- kommuner Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæ   ssige konsekvenser Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Ingen EU-retlige aspekter Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 (Retsplejeloven) Til nr. 1 (§ 4, stk. 1) Efter den gæ  ldende bestemmelse i retsplejelovens § 4, stk. 1, hører Københavns, Frederik  sbergs og  Bornholms  Kommuner  og  øernes  amter  under  Østre  Landsret.  Under  Vestre  Landsret  hører Jyllands amter. Da amterne nedlægges som følge af kommunalreformen foreslås det, a t retsplejelovens § 4, stk. 1, udformes således,  at øerne  (Sjælland, Fyn, Bornholm, Lolland  -Falster og Møn mv.)  hører u n- der Østre Landsret, og Jylland hører under Vestre Landsret. Forslaget indebære r ingen ændringer i  de  geografiske  områder,  der  hører  und  er  Østre  Landsret  og  Vestre  Landsret  i  forhold  til  den gældende b  estemmelse i § 4, stk. 1. Til nr. 2 (§ 43 b, stk. 4)
- Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 43 b, stk. 4, beskikkes offentlighedsrepr  æ- sentanterne  i  Dommerudnævnelsesrådet  af  j   ustitsministeren  efter  indstilling  fra  henholdsvis Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening og Københavns og Frederik  sberg Kommuner i forening og Dansk Folkeoplysnings Samråd. Det foreslås,  at offentlighedsrepræsentanterne fremover skal b  eskikkes af justitsministeren efter indstilling fra henholdsvis KL og Dansk Folkeoplysnings Samråd. Til nr. 3 (§ 43 b, stk. 5) Forslaget er en konsekvensændring som følge af amtsrådenes nedlæggelse og oprettelsen af r e- gionsrådene. Med ændringen præcise res det, at  medlemmer af  Dommerudnævnelsesrådet   , der i dag ikke samtidig kan være medlem af Folketinget, et   amtsråd  eller en kommunalbestyrelse, hel- ler ikke kan være medlem af et regionsråd   . Til nr. 4 (§ 145, stk. 1, 3. pkt.) Efter den gældende bestemmel  se i retsplejelovens § 145, stk. 1, tiltrædes kredsbestyrelserne u  n- der Advokatsamfundet hver af et medlem, der ikke er advokat, i sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå Advokatnævnet, og i sager om klager over vederlag efter retsplejelovens § 146    (salæ  r- klager).  Disse medlemmer og stedfortrædere herfor udpeges af justitsministeren for 4 år ad ga   n- gen   efter   indstilling   fra   vedkommende   amtsråd,   i   Københavns   Kommune   Borgerrepr  æ- sentationen,  i  Frederiksberg  Kommune  kommunalbestyrelsen  og  i  Bornholms  Kommune  re- gionsrå det. Det foreslås,  at disse medlemmer fremover skal beskikkes af justitsministeren efter indstilling fra KL. Det  foreslås  endvidere,  at  justitsministeren  kan  fastsætte  regler  om  indstilling  fra  kommuner  i kredsbestyrelsens område, der ikke må  tte være medlemmer af KL. Til nr. 5 (§ 239) Forslaget  er  en  konsekvensændring  som  følge  af  nedlæggelsen  af  amtskommunerne  og  opre t- telsen af regionerne. Med ændringen præciseres det, at regioner ligesom kommuner har hjemting i den retskreds, hvor hovedkontoret ligger. Til nr. 6 (§ 456 m, stk. 1, 2. pkt.) Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 456 m, stk. 1, 2. pkt., kan en medarbejder f  ra kommunen eller amtskommunen efter moderens ønske give møde med hende i forbinde  lse med behandlingen af en faderskabssag ved domstolene.
- Da  amtskommunerne  nedlægges  som  led  i  kommuna  lreformen,  og  kommunerne  fremover  skal varetage alle myndighedsopgaver på det sociale område  , foreslås det, at  retsplejelovens § 456 m, stk. 1, 2. pkt., ændres,   således at en  medarbejder fra kommunen efter moderens ønske kan give møde med hende i forbindelse med behandlingen af en faderskabssag ved domst olene. Til nr. 7 (§ 641, stk. 1) Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 641, stk. 1, kan fogedretten ved forbud   på- lægge private og repræsentanter for stat, amt eller kommune i disses egenskab af parter i private retsforhold at undlade handlinger, der strider mod rekvirentens ret. Det  foreslås,  at  fogedretten  ved  fo rbud  kan  pålægge  private  og  repræsentanter  for  st at,  region eller kommune i disses egenskab af parter i private retsforhold at undlade handlinger, der strider mod rekvirentens ret. Til nr. 8 (§ 1021, stk. 4) Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 1021 udpeges de læge medlemmer af poli - tiklagenævnene  efter  indstilling  fra  amtsrådene,  Københavns  Borgerrepræsentation,  komm u- nalbestyrelsen på Frederiksberg og Bornholms Regionsråd, der hver indstiller   6 personer, heraf 3 kvinder og 3 mænd, som har bopæl inden for vedkommende amt eller kommune. Det foreslås, at  lægmændene fremover udpeges efter indstilling fra K L, jf. dog forslaget til § 1, nr.  10  (retsplejelovens  §  1021,  stk.  9).  Forslaget  indebærer  endvidere  en  ændring  i  anta llet  af indstillinger. Efter forslaget skal KL fremover til hvert politiklagenævn indstille 8 pers  oner, der har  bopæl  inden  for  det  pågældende  politiklagenævns  område.  Der  skal  som  hi dtil  indstilles  et lige antal kvinder og mænd. Til nr. 9 (§ 1021, stk. 5) Forslaget er en konsekvensændring som følge af amtsrådenes nedlægg else og oprettelsen af re- gionsrådene. Med ændringen præciseres det, at de læge medlemmer af politikl agenævnene  , der i dag ikke samtidig kan være medlem af en kommunalbestyrelse, et   amtsråd  eller Folketinget, hel- ler ikke kan være medlem af et regionsråd. Til nr. 10 (§ 1021, stk. 9) Bestemmelsen indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at komm u- ner, der ikke repræsenteres gennem KL, kan få mulighed for at indstille læge medlemmer af pol i- tiklagenævnene. Til § 2 (Lov om Domstolsstyrelsen)
- Til nr. 1 (§ 4, stk. 4) Forslaget er en konsekvensændring som følge af amtsrådenes nedlæggelse og oprettelsen af r e- gionsrådene. Med ændringen præciseres det, at medlemmer af Domstolsstyrelsens besty relse, der i  dag  ikke  samtidig  kan  være  medle  m  af  Folketinget,  et  amtsråd   eller  en  kommunalbestyrelse, heller ikke kan være medlem af et regionsråd. Til § 3 (Retsafgiftsloven) Til nr. 1 (§ 12, nr. 1) Efter den gældende bestemmelse i retsafgiftslovens § 12, nr. 1, er sager om nægtelse af valgret til Folketinget samt til kommunale råd afgiftsfri.  Med ændringen foreslås det, at sager om nægtelse af valgret til regionsråd også skal være a fgiftsfri. Til § 4 (Forvaltningsloven) Til nr. 1 (§ 1, stk. 2) Efter  den  gældende  bestemmelse  i  forvaltningslo  vens  §  1,  stk.  2,  kan  vedkommende  minister efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at forvaltningsloven helt eller de  lvis skal gælde for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger mv., som ikke kan hen regnes til den offentlige forvaltning. Det gælder dog kun, hvis udgifterne ved deres virkso  mhed overve- jende dækkes af statslige eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på statens eller en ko mmunes vegne. Det foreslås, at der  fremover vil kunne fastsættes regler om, at forvaltningsloven skal gælde for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger mv. uden for den offentlige forval  tning, hvis virksomhed overvejende dækkes af regionale   midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelse på en regions vegne. Til nr. 2 (§ 4, stk. 3, 2. pkt.) Efter den gældende bestemmelse i forvaltningslovens § 4, stk. 3, 2. pkt., gælder bestemme lserne i forvaltningslovens § 3 om inhabilitet ikke for kommunalbestyrelsers beslutninger om vederlag mv. til medlemmer. Det foreslås, at bestemmelserne i forvaltningslovens § 3 om inhabilitet heller ikke  skal gæ  lde for regionsråds beslutninger om vederlag  mv. til medlemmer.
10 - Til § 5 (Offentlighedsloven) Til nr. 1 (§ 1, stk. 3) Efter  den  gældende  bestemmelse  i  offentlighedslovens  §  1,  stk.  3,  kan  vedkommende  minister efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at offentlighedsloven skal g  ælde for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger mv., som ikke kan henre  gnes til den offent- lige forvaltning. Det gælder dog kun,   hvis udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af statslige eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået ti l- lagt beføjelse til at træffe afgørelser på statens eller en kommunes vegne. Det foreslås, at der  fremover vil kunne fastsættes regler om, at offentlighedsloven skal gælde for nærmere angivne selskaber, institutio  ner, foreninger mv. uden for den offentlige forval t ning, hvis virksomhed overvejende dækkes af regionale midler, eller i det omfang de ved eller i he  nhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelse på en regions vegne. Til § 6 (Persondataloven) Til nr. 1 (§ 47, stk. 2) Det følger af den gældende bestemmelse i persondatalovens § 47, stk. 2, at i tilfælde, hvor tils y- net ikke kan tiltræde udførelsen af en behandling, som foretages  for  en kommunal myn   dighed, forelægges sagen for indenrigs  - og sundhedsministeren, der træffer afgørelse i s   agen. Det foreslås, at også sager, hvor tilsynet ikke kan tiltræde udførelsen af en behandling, som for e- tages  for  en  regional  myndighed,  forelægges  for  indenrigs  -  og  sundhedsministeren,  der  træffer afgørel se i sagen. Til § 7 (Lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende) Til nr. 1 (§ 2, stk. 2,3. led) Det følger af den gældende bestemmelse i lovtidendelovens § 2, stk. 2, 1. led, at alle minist   erielle anordninger, under hvilket navn de end måtte udstedes, som udgangspunkt indføres i Lo  vtiden- de. Efter lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, kan dette udgangspunkt dog fraviges, hvis det ved kongelig  anordning bestemmes, at  en nærmere bestemt form  for ministerielle a  nordninger ikke indføres  i   Lovtidende,  men  at  der  i  stedet  forholdes  overensstemmende  med  forskrifter,  som meddeles af vedkommende minister. Efter lovtidendelovens § 2, stk. 2, 3. led, kan det i den for-
11 - bindelse eventuelt også  bestemmes, at den pågældende ministerielle anor   dning, når den kun ve d- rører den enkelte kommune og således kun skal bringes til offentlig kundskab inden for dennes område, skal offentliggøres på kommunens bekos   tning. Det foreslås, at det eventuelt  også  kan bestemmes, at den pågældende minister   ielle anordning, når den kun vedrører den enkelte region og således kun skal bringes til offentlig kundskab in   den for dennes område, skal offentliggøres på vedkommende regions bekos   tning. Til § 8 (Værgemålsloven) Til nr. 1 (§ 16, stk. 1, nr. 5) Efter den gældende beste  mmelse i værgemålslovens § 16, stk. 1, nr. 5, kan amtsrådet tage initi a- tiv  til,  at  der  indledes  en  værgemålssag.  Bestemmelsen  er  indsat  for  at  give  amtskomm   unerne, som har ansvaret for behandling og omsorg i forhold til personer med vidtgående psyk iske han- dicap, og som driver institutioner, der varetager sådanne opgaver, mulighed for at rejse sag om væ  rgemål. Det foreslås, at denne mulighed  for at rejse sag om værgemål    overføres til regionsrådet, idet r  e- gionerne  fremover  som  udgangspunkt  vil  skulle  varetage  amtskommunernes  ansvar  og  drifts- opgaver på o mrådet. Til § 9 (Færdselsloven) Til nr. 1 - 3 (§ 92 d) Efter  færdselslovens    §  92  d  om  tidsmæssigt  og  geografisk  begrænsede  forsøg  med  færdselsre - gulerende  foranstaltninger  kan  kommuner  og  amtskommuner  med  justitsministerens  (tidligere trafikministerens)  godkendelse  udføre  forsøg  med  f.eks.  etablering  af  ”miljøzoner”  eller  indfø - relse  af  visse  sikkerhedsforskrifter  mv.,  således  at  handicappede,  der  selv  fører  kørestol,  eller rulleskøjteløbere kan betragtes so  m cyklister i trafikken. Ansøgning om tilladelse til forsøg in  d- gives af kommunen eller amtskommunen til justitsministeren. Efter § 92 d, stk. 3, kan kommuner og amtskommuner opkræve betaling for certifikater, parkeringstilladelser eller lig  nende, der ud- stedes i forbindelse med gennemførelse af forsøg med færdselsregulerende foran staltninger. De foreslåede ændringer er en konsekvens af   , at amterne nedlægges, og at   de nuværende amtsv  e- je fordeles mellem stat og kommune. Amterne vil således ikke længere skul   le varetage opgaver som vejmyndighed, herunder i forbindelse med forsøg med færdselsregulerende foran   staltninger.
12 - Til § 10 (Fondsloven) Til nr. 1 og 2 (§ 1, stk. 2, nr. 2) Efter den gældende bestemmelse i fondslovens § 1, stk. 2, nr. 2, omfatter fonds  loven ikke fonde, med hvilke en kommune eller amtskommune har indgået aftale til opfyldelse af ko mmunens eller amtskommunens forpligtelser i henhold til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, såfremt fonden ikke varetager andre opga  ver. Efter  gennemførelsen  af  kommunalreformen  vil  regionerne  på  samme  måde  som  amtskomm   u- nerne i dag have opgaver på det sociale og sundhedsmæssige område, jf. herved forslag L … til en ny lov om social service. I stedet for - således som i den gældende    bestemmelse i fondslovens § 1, stk. 2, nr. 2 - at henvise til regionens forpligtelser i henhold til lov om retssikkerhed og administration på det soci ale om- råde  foreslås  det  at  henvise  til  regionens  forpligtelser  i  henhold  til    lov  om  social  service.  Bag- grunden  herfor  er,  at  den  nye  lov  om  social  service  præciserer  reglerne  om  fors  yningsansvaret for  regionerne  og  kommunerne  på  det  sociale  område  .  Der  er  ikke  herved  tilsigtet  æn  dringer  i forhold til gældende re  t ud over de ændringer, som følger af kommun   alreformen på det sociale område. Det foreslås  endvidere at formulere fondslovens § 1, stk. 2, nr. 2, således,   at loven ikke omfatter fonde, med hvilke en kommune eller region har indgået aftale til opfyldelse af komm unens eller regionens forpligtelser i  henhold til lov om social service, såfremt fonden ikke vare tager andre opgaver.   Til nr. 3 (§ 1, stk. 3) Efter den gældende bestemmelse i fondslovens § 1, stk. 3, kan fondsmyndigheden bestemme, at en fond, som på anden måde end efter fondsloven er und  ergivet et vist statsligt eller kommunalt tilsyn, helt eller delvis skal være undtaget fra loven. Da det vil kunne forekomme, at tilsynet med en fond føres af en region, foreslås det, at fond  s- myndigheden kan bestemme, at en fond, som på anden måde end ef  ter fondsloven er undergivet et vist statsligt, regionalt eller kommunalt tilsyn, helt eller delvis skal være undtaget fra loven. Til nr. 4 (§ 2, stk. 2) Af  fondslovens  §  2,  stk.  2,  følger  bl.a.,  at   loven  ikke  omfatter  foreninger  af  kommuner  eller amtskommuner.
13 - Det foreslås, at  bestemmelsen udformes således, at  foreninger af kommuner undtages fra loven. Til § 11 (Miljøerstatnings ansvarsloven) Til nr. 1 (Bilag J, nr. 8) Efter  gældende  ret  meddeler  amtsrådet  tilladelse  til,  at  spildevand  tilføres vandløb,  søer  eller havet,  hvis  der  er  tale  om  udledning  fra  anlæg  med  en  kapacitet  på  mere  end  30  personækvi - valenter eller udledning af spildevand, der ikke kan omregnes til PE, jf. miljøbeskyttelseslo vens § 28, stk. 1, mens kommunalbestyrelsen kan meddele tilladelse til udledning, hvis anlæg  get har en lavere kapacitet, jf. § 28, stk. 2. Kun skade, der er forvoldt ved forurening som led i aktivitet udøvet  af  de  førstnævnte  virksomheder,  er  omfattet  af  miljøerstatningsansvarsloven,  jf.  denne lovs bilag J, nr. 8. Efter forslaget til ændring af miljøbeskyttelsesloven som led i kommunalreformen (lo   vforslag L ...) vil kommunalbestyrelsen fremover kunne meddele tilladelse til udledning af spildevand uan- set anlæggets kapacitet,   dog således at kompetencen til  at meddele tilladelse vil ligge hos miljø- ministeren i visse tilfælde vedrørende listevirksomheder   . Ved den foreslåede ændring af miljøerstatningsansvarslovens bilag J, nr. 8, videreføres gæl dende ret uændret, således at det fortsat kun er skade fo   rvoldt af virksomheder, der udleder spildevand fra større eller særlige anlæg, som er omfattet af denne lov. De nævnte   særlige a  nlæg er anlæg, hvor  spildevandet  ikke  kan  omregnes  til  PE,  fordi  spildevandet  indeholder  andre  stoffer,  end hvad der sædvanligt forekom  mer i husspildevand, eller har en væ  sentlig anden sammensætning  . Som eksempel kan tænkes   udledning af vand fra afværgefora  nstaltninger ved jord- eller grund- vandsforurening, filterskyllevand, spildevand fra særlige industrielle aktivit  eter mv. Til § 12 Bestemmelsen fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
14 - Bilag Lovforslaget sammenholdt med gældende ret Gældende formulering Lovforslaget § 4.  Der  skal  være  2  landsretter:  Østre Landsret  og  Vestre  Landsret.  Under  Østre Landsret    henhører    Københavns,    Fred  e- riksberg og Bornholms Kommuner og øe r- nes  amter,  under  Vestre  Landsret  Jyllands amter. Stk. 2. Østre Landsret, der har sit sæde i København,  består  af  en  præsident  og  63 andre  landsdommere;  Vestre  Landsret,  der har  sit  sæ  de  i  Viborg,  består  af  en  præs   i- dent og 38 andre landsdommere. Stk. 3. … § 43 b. Stk. 4. Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes  af  justitsministeren  efter  indstil- ling  fra  henholdsvis  Amtsrådsforeningen  i Danmark,    Kommunernes    Landsforening og   København s   og   Frederiksberg   Kom- muner   i   forening   og   Dansk   Folkeoplys- nings Samråd. Stk. 5. Medlemmer af Folketinget, amts- råd og kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af Dommerudnævnel  sesrå det. § 1 I lov om rettens pleje, jf. lovbekendtgø- relse nr. 961 af 21. september 2004, fore- tages fø lgende ændringer: 1. § 4, stk. 1, affattes således: ” §  4.  Der  skal  være  2  landsretter:  Østre Landsret  og  Vestre  Landsret.  Under  Østre Landsret    hører    øerne,    og    under    Vestre Landsret hører Jylland.    2. § 43 b, stk. 4, affattes således: ” Stk.    4.    Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes  af  justitsministeren  efter  indstil- ling fra henholdsvis KL  og  Dansk  Folkeop- lysnings Samråd.” 3. I § 43 b, stk. 5, ændres  : ”amtsråd” til ”r    e- gionsråd”.  
15 - Stk. 6. § 145. Ved behandlingen af sager, hvor kredsbestyrelserne    skal    bistå    Advoka t- nævnet,   og   sager   efter   §   146   om   klager over  vederlag  tiltrædes  bestyrelserne  hver af  et  medlem,  der  ikke  er  advokat.  Virker en   kredsbestyrelse   i   flere   afdelinger,   til- trædes  kredsbestyrelsen  dog  af  ét  medlem for   hver   afdeling.   Disse   medlemmer   og stedfortrædere   herfor   udpeges   af   justit  s- ministeren  for  4  år  ad  gangen  efter  ind - stilling  fra  vedkommende  amtsråd,  i  Kø  - benhavns  Kommune  Borgerrepræsentatio  - nen,   i   Frederiksberg   Kommune   kommu- nalbestyrelsen  og  i  Bornholms  Kommune regionsrå det. Stk. 2. § 239.  Kommuner  har  hjemting  i  den retskreds, hvor hovedkontoret ligger. § 456  m.  Retsmøderne  foregår  for  lu  k- kede  døre.  Efter  moderens  ønske  kan  en medarbejder   fra   kommunen   eller   amts- kommunen give møde med hende. Stk. 2. § 641.  Fogedretten  kan  ved  forbud  på- lægge private og repræsentanter for stat og kommune i disses egenskab af parter i pri- vate retsforhold at undlade handlinger, som strider mod rekvirentens ret. Stk. 2. 4. § 145, stk. 1., affattes sål edes: ” §  145.  Ved  behandlingen  af  sager,  hvor kredsbestyrelserne  skal   bistå  Advokatnæ   v- net, og sager efter § 146 om klager over ve- derlag   tiltrædes   bestyrelserne   hver   af   et medlem,   der   ikke   er   advokat.   Virker   en kredsbestyrelse  i  flere  afdelinger,  tiltræ  des kredsbestyrelsen  dog  af  ét  medlem  for  hver afdeling. Disse medlemmer og stedfortræd  e- re  herfor  udpeges  af  justitsministeren  for  4 år  ad  gangen  efter  indstilling  fra  K L.  Ju- stitsministeren  kan  fastsætte  regler  om  in  d- stilling  fra  kommuner,  der  ikke  er  medlem- mer af KL. ” 5. § 239 affattes således: ” § 239. Regioner og kommuner har hjem- ting   i   den   retskreds,   hvor   hovedkontoret ligger.” 6.  I  §  456  m,  stk.  1,  2.  pkt.,  udgår:  ”eller amtskommunen”. 7. § 641, stk. 1, affattes således: ” §  641.  Fogedretten  kan  ved  forbud  på- lægge   private   og   repræsentanter   for   stat, region   og   kommune   i   disses   egenskab   af parter  i  private  retsforhold  at  undlade  hand- linger, som strider mod rekvirentens ret.”
16 - § 1021. ... Stk. 4.  Lægmændene  udpeges  efter  ind - stilling  fra  amtsrådene,  Københavns  Bo  r- gerrepræsentation, kommunalbestyrelsen på  Frederiksberg  og  Bornholms  Region s- råd, der hver indstiller seks personer, he raf tre  kvinder  og  tre  mænd,  som  har  b  opæl  i vedkommende amt eller kommune. Stk. 5.  Lægmændene  kan  ikke samtidig med  hvervet  som  medlem  af  politiklage- nævnet  være  medlem  af  en  kommunalb e- styrelse,  et  amtsråd  eller  Folketinget.  B e- stemmelsen  i  § 70  finder  i  øvrigt  tilsv a- rende anvendelse. Stk. 6.  Advokaten  skal  have  kontor,  og lægmændene  skal  have  bopæl,  i  d et  om- råde,  der  hører  under  vedkommende  poli  - tiklagenævn. Stk. 7.  En  person,  der  inden  for  det  i stk. 1, 1. pkt., nævnte tidsrum fylder 70 år, kan ikke udpeges som medlem. Stk. 8.   For   hvert   medlem   udpeger   ju- stitsministeren efter tilsvarende regler som for   vedkommende   medlem   en   suppleant blandt  dem,  der  er  indstillet  i  medfør  af stk. 3 og 4. Stk. 9.  Justitsministeren  fastsætter  næ r- mere regler om antallet af politiklagenævn og   om   sagernes   fordeling   mellem   dem samt  om  indstillingen  af  medlemmer  og disses vederlag. 8. § 1021, stk. 4, affattes således: ”S tk.  4. Lægmændene  udpeges  efter  in d- stilling fra KL, der for hvert politiklagenævn indstiller  8  personer,  heraf  4  kvinder  og  4 mænd,  som  har  bopæl  inden  for  det  pågæ l- dende politi klagenævns omr å de.” 9. I § 1021, stk. 5, 1. pkt., ændres ”amt   sråd” til: ”regionsråd”. 10. I § 1021, stk. 9, indsættes efter ”me   d- lemmer”: ”, herunder om indstilling fra kommuner, der ikke er medlemmer af KL.” § 2 I  lov  om  Domstolsstyrelsen,  jf.  lov  nr. 401 af 26. juni 1998, som ændret senest ved §  1  i  lov  nr.  1156  af  19.  december  2003, foretages følgende ændring:
17 - § 4. Stk. 4. Medlemmer af Folketinget, amts- råd og kommunalbestyrelser kan ikke v æ  re medlemmer af bestyrelsen. Stk. 5. § 12. Afgiftsfri er sager om: 1) Nægtelse  af  valgret  til  Folketinget  samt til kommunale råd, 2) … § 1. Stk. 2. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler  om,  at  loven  helt  eller  delvis  skal gælde  for  nærmere  angivne  selska ber,  in- stitutioner,  foreninger  m.v.,  som  ikke  kan henregnes   til   den   offentlige   forvaltning. Det  gælder  dog  kun,  hvis  udgi  fterne  ved deres  virksomhed  overvejende  dækkes  af statslige eller kommunale midler, eller i det omfang  de  ved  eller  i  henhold  til  lov  har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på statens eller en kom munes vegne. Ved- kommende minister kan herunder fastsætte nærmere  regler  om  opbevaring   af  dok  u- 1.  I  §  4,  stk.  4,  ændres  ”amtsråd”  til:  ”r e- gionsråd”. § 3 I  lov  om  retsafgifter,  jf.  lovbekendtgø- relse nr. 806 af 24. august 2000, som æn  dret senest ved § 2 i lov nr. 450 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring: 1.  I  §  12,  nr.  1,  indsættes  efter  ”samt  til”: ”regionale og”. § 4 I forvaltningsloven, lov nr. 571 af 19. de- cember  1985,  som  ændret  senest  ved  §  2  i lov nr. 215 af 31. marts 2004, foretages fø l- gende ændringer: 1. § 1, stk. 2, 2. pkt., affattes således: ”Det  gælder  dog  kun,  hvis  udgifterne  ved deres   virksomhed   overvejende   dækkes   af statslige,  regionale  eller  kommunale  midler, eller  i  det  omfang  de  ved  eller  i  henhold  til lov  har  fået  tillagt  bef ø f- gørelser   på   statens,   en   regions   eller   en kommunes vegne.”
18 - menter m.v. og om tavshedspligt. § 4. Stk.    3.    Ved    kollegiale    forvaltnings- myndigheders valg af medlemmer til hverv kan et medlem uanset bestemmelserne i § 3 deltage, selv om medlemmet er bragt i for- slag. Bestemmelserne i § 3 gæ  lder ikke for kommunalbestyrelsers beslutninger om vederlag m.v. til medlemmer. § 1. ... Stk. 3. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at loven skal gælde for nærm ere angivne  selskaber,  institutioner,  foreninger m.v.,  som  ikke  kan  henregnes  til  den  of- fentlige  forvaltning.  Det  gælder  dog  kun, såfremt  udgifterne  ved  deres  virksomhed overvejende    dækkes    af    stats  lige    eller kommunale  midler,  eller  i  det  omfang  de ved  eller  i  henhold  til  lov  har  fået  tillagt beføjelse  til  at  træffe  afgørelser  på  statens eller  en  kommunes  vegne.  Vedkommende minister  kan  herunder   fastsæ  tte  nærmere regler om opbevaring m.v. af dokumenter. 2.  I  §  4,  stk.  3,  2.  pkt.,  ændres  ”komm   u- nalbestyrelsers”  til:  ”  regionsråds  eller  ko m- munalbe styrelsers”. § 5 I lov nr. 572 af 19. december 1985 om of- fentlighed  i  forvaltningen,  som  ændret  s  e- nest ved § 80 i lov nr. 429 af 31. maj 2000, foretages følgende ændring: 1. § 1, stk. 3, 2. pkt., affattes således: ”De t gælder dog kun, såfremt udgifterne ved deres   virksomhed   overvejende   dækkes   af statslige,  regionale  eller  kommunale  midler, eller  i  det  omfang  de  ved  eller  i  henhold  til lov  har  fået  tillagt  beføjelse  til  at  træffe  a f- gørelser   på   statens,   en   regions   eller en kommunes vegne.”
19 - § 47.  Stk. 2. K   an  tilsynet  ikke  tiltræde  udf  ø- relsen  af  en  behandling,  som  foretages  for en  kommunal  myndighed,  forelægges  s  a- gen   for   indenrigsministeren,   der   træffer afgø § 2.  Stk.  2.  Endvidere  indføres  i  Lovtide nde alle  ministerielle  anordninger,  under  hvil- ket navn og de end måtte udstedes (anor d- ninger,   bekendtgørelser,   plakater,   regle - menter,   regulativer,   instrukser,   vedtægter osv.),  dog  at  det  ved  kongelig  anordning kan  bestemmes,  at  visse  grupper  af  de  he- romhandlede  udfærdigelser  ikke  indf  ø res  i Lovtidende,  men  at  der  i  stedet  forholdes overensstemmende   med   forskrifter,   som meddeles af vedkommende minister, hvor- ved  det  eventuelt  kan  bestemmes,  at  den pågældende    udfærdigelse,    når    den    kun vedrører  den  enkelte  komm une  og  således kun   skal   bringes   til   offentlig   kundskab inden for dennes område, skal offentligg ø- § 6 I  lov  nr.  429  af  31.  maj  2000  om  be- handling  af  personoplysninger,  som  ændret ved  §  7  i  lov  nr.  280  af  25.  april  2001,  fo- retages følgende ændri   ng: 1.  I  §  47,  stk.  2,  ændres  ”kommunal  myn   - dighed”  til:  ”regional  eller  ko  mmunal  myn- dighed”. § 7 I lov om udgivelsen af en Lovtidende og en  Ministerialtidende,  jf.  lovbekendtgørelse nr. 842 af 16. december 1991, foretages fø l- gende æ  ndring: 1.  I §  2,  stk.  2, ændres  ”kommune”  til:  ”r e- gion eller kommune”.
20 - res på dennes bekostning. §  16.  Anmodning  om   værgemål  eller om  ændring  eller  ophævelse  af  værgemål, jf. §§ 5-10, kan fremsættes af 1) den pågældende selv, 2)   dennes   ægtefælle,   bør n,   forældre,   sø   - skende eller andre blandt de nærm  este, 3) værgen eller en særlig værge, 4) kommunalbestyrelsen, 5) amtsrådet eller 6) politimesteren (politidirektøren). Stk. 2. § 92 d. Trafikministeren kan, når det fi n- des  færdselssikkerhedsm  æssigt  forsvar  ligt, efter  hø ring  af  politiet  tillade  amtsråd  og kommunalbestyrelser  i  disses  egenskab  af vejbestyrelse eller vejmyndighed at udføre tidsmæssigt    og    geografisk    begræ nsede forsøg med færdselsregulerende fo   r- anstaltninger,  der  ikke  kan  udføre s  i  med- før   af   færdselslovens   bestemmelser,   he   r- under forsøg, der alene er begrundet i mi l- jø mæssige  hensyn. Trafikministeren  kan  i forbindelse   med   sådanne   forsøg   fr  avige § 8 I værgemålsloven, lov nr. 388 af 14. j   uni 1995, foretages følgende ændring: 1.  I  §  16,  stk.  1,  nr.  5,  ændres  ”amtsrådet” til: ”regionsrådet”. § 9 I  færdselsloven,  jf.  lovbekendtgørelse  nr. 712  af  2.  august  2001,  som  ændret  s  enest ved § 16 i lov nr. 473 af 9. juni 2004, foreta- ges følgende ændringer: 1. I § 92 d, stk. 1, udgår : ”amtsråd og”. 2. I § 92 d, stk. 2, udgår : ”amtsrådet e  ller”. 3.  I  §  92  d,  stk.  3,  udgår :  ”og  amtskomm u- ner”.
21 - bestemmelserne i § 2, nr. 2, 6, 8 og 11-13, §  5,  stk.  2,  §§  6,  10,  11  og  13. Ministeren kan  udstede  forskrifter  i  forbindelse  med en konkret tilladelse. Stk. 2. Anmodning om tilladelse til forsøg indsendes    af    amtsrådet    eller    komm u- nalbestyrelsen til Trafikministeriet ledsaget af   en   næ  rmere   beskrivelse   af   forsøget. Stk. 3. Kommuner og amtskommuner kan opkræve    betaling    for    certifikater,    par  - keringstilladelser   eller   lignende,   der   ud- stedes  i  forbindelse  med  gennemførelse  af forsøg som omhandlet i stk. 1. § 1. Stk. 2. Loven omfatter ikke: 1)  fonde,  som  er  oprettet  ved  eller  i  hen- hold til lov, eller ved mellemfolkelig over- enskomst  mellem  Danmark  og  en  anden stat,  og  som  er  undergivet  tilsyn  af  en  af staterne, 2)  fonde,  med  hvilke  en  kommune  eller amtskommune  har  indgået  aftale  til  opfyl - delse af kommunens eller amtskommunens forpligtelser  i  henhold  til  lov  om  retssik- kerhed   og   administration   på   det   sociale områ de,   såfremt    fonden    ikke    varetager andre opgaver, 3)    folkekirkens    selvejende    institutioner, trossamfund  og  godkendte  uddannelsesin- § 10 I  lov  om  fonde  og  visse  foreninger,  jf. lovbekendtgørelse   nr.   698   af   11.   august 1992,  som  ændret  senest  ved  §  23  i  lov  nr. 166  af  24.  marts  1999,  foretages  følgende ændringer: 1.  I  §  1,  stk.  2,  nr.  2,  ændres  ”amtsko   m- mune”  til:  ”region”,  og  ”amtskommunens” ændres til: ”regionens”. 2.  I  §  1,  stk.  2,  nr.  2,  ændres  ”lov  om  ret   s- sikkerhed  og  administration  på  det  sociale område” til: ”lov om social service”.
22 - stitutioner, såfremt fonden ikke ud  over sit hovedformål varetager andre opgaver, 4)  fonde,  der  er  omfattet  af  lov  om  er- hvervsdrivende fonde, 5) fonde, der i medfør af § 1, stk. 4 og 5, i lov   om   erhvervsdrivende   fonde   ikke   er omfattet af nævnte lov, 6)  selvejende  institutioner,  der  som  vilkår for   godkendelse   eller  tilskud  fra  det  of- fentlige er undergivet tilsyn og økonomisk kontrol   af   en   offentlig   myndighed   efter anden  lovgivning  eller  bestemmelser  ud- stedt i henhold til anden lovgivning, og 7)  selvejende  institutioner,  hvis  drift  over- vejende  dækkes  af  statslige  eller  kommu  - nale midler, og som er undergivet tilsyn af det offentlige, hvis det i institutionens ved- tægt er fastsat, at det offentlige træffer b e- stemmelse om anvendelse af institutionens midler i tilfælde af dennes opløsning. Stk.    3.    Fondsmyndigheden    kan    be- stemme,  at  en  fond,  som  på  anden  m å de end  efter  denne  lov  er  undergivet  et  vist statsligt  eller  kommunalt  tilsyn,  helt  eller delvis skal være undtaget fra l  oven. Stk. 4.  § 2. Stk.  2.  Loven  omfatter  ikke  foreninger, hvis  aktiver  ikke  overstiger  250.000  kr., samt  foreninger  af  kommuner  eller  amts- kommuner. 3. I § 1, stk. 3, indsættes efter ”statsligt”: ”, regionalt”. 4.  I  §  2,  stk.  2,  udgår:  ”eller  amts  kommu- ner”.
23 - J. Anden særlig forurenende akt  ivitet. 1. 8.  Virksomheder  med  tilladelse  fra  amts- rådet  til  at  udlede  spildevand  til  vandløb, søer eller havet, jf. milj øbeskyttelsesl ovens § 28, stk. 1 (lov nr. 358 af 6. juni 1991 om miljø § 11 I  lov  om  erstatning  for  miljøskader,  lov nr.  225  af  6.  april  1994,  foretages  følgende æn  dring: 1. Bilag J, nr. 8, affattes således: ” 8.   Virksomheder   med   tilladelse   efter miljøbeskyttelseslovens   §   28   til   udle d- ning  af  spildevand  fra  anlæg  med  en  ka  - pacitet   på   mere   end   30   personækviv   a- lenter   eller   spildevand,   som   indeholder andre   stoffer,   end   hvad   der   sædvanligt forekommer   i   husspildevand,   eller   som har en væsentlig anden sammensæ tning.” § 12 Loven træder i kraft den 1. januar   2007.