Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato 1. december 2004 Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-5001/21-0020 Dok.: KBJ21285 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk AKTUELT NOTAT vedrørende Forslag til Rådets forordning om standarder for sikkerhedselementer og biometriske ide n- tifikatorer i pas og rejsedokumenter, som medlemsstaterne udsteder, (KOM (2004) 116 endelig) . Forslaget er på dagsord enen for rådsmødet (generelle anliggender og ek  sterne relationer) den 13. - 14. december 2004. Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv. 1. Indledning På nuværende tidspunkt er det såkaldte ”europæiske pas”, herunder det danske pas, baseret på en række resolutioner om indførelse af et ensartet pas. Baggru   nden for at indføre et ensartet pas var et ønske om at lette bevægeligheden for medlemsstaternes statsborgere og fremme alt, hvad der kunne styrke følelsen hos medlemsstaternes borger e af at tilhøre ét og samme fælle  sskab. Ved resolutionerne er det således bl.a. fastsat, hvilket format et pas skal have, sidetal samt indholdet af den første side, kontrolsiden og de efterfølgende sider. I oktober 2000 blev der vedtaget en resolution om minimumssikkerhedsstandarder for pas. På baggrund af  begivenhederne den 11. september 2001 er der i EU vedtaget en række foror  d- ninger om ensartet udformning af visa og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere med hen- blik på at kunne afsløre personer  , der forsøger at få adgang til EU’s område ved hjælp af forfa l- skede officielle dokumenter. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyt- tet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
- På RIA -ministrenes uformelle møde i Veria den 28. og 29. marts 2003 opfordrede medlem ssta- terne Kommissionen til at udarbejde et forslag om at integrere biometrisk e kendetegn i det ensa r- tet udformede visum og opholdstilladelse til tredjelandsstatsborgere. Det Europæiske Råd bekræftede på sit møde i Thessaloniki den 19. og 20. juni 2003, at der var brug for ”en sammenhængende strategi i EU med hensyn til biometrisk    identifikation eller bio- metriske data, idet målet må være harmoniserede løsninger for tredjelandsstatsborgeres re jsedo- kumenter, EU-borgeres pas og informationssystemerne (VIS og SIS II) [Visuminformationssy- stemet og Schengen-informationssystemet]”, og Råd  et opfordrede Kommissionen ”til at uda r- bejde passende forslag, i første omgang vedrøre  nde visa”. Kommissionen har allerede gennemført den første etape, idet den i september 2003 fremsatte to forslag om integration af biometriske kendetegn i visummet og opholdstilladelsen for tredje- landsstatsborgere. På anmodning af Det Europ æ  iske Råd i Bruxelles nåede Rådet til enighed om en fælles strategi i november 2003, og samtidig fik det tekniske udvalg, som er nedsat ved artikel 6 i Rådets forordning 1683/95/EF af 2 9. maj 1995 om ensartet udformning af visa (EFT L 164 af 14.7.1995, s.1-4), mandat til at påbegynde udarbejdelsen af de tekniske re tningslinjer for gen- nemførelsen. Den 12. december 2003 opfordrede Det Europæiske Råd i Bruxelles ”Kommissionen til, når t i- den er inde, at forelægge et forslag om indførelse af biometriske kendetegn i pas”. På den ba g- grund har Kommissionen den 18. februar 2004 fremsat et forslag til Rådets foror dning om stan- darder for sikkerhedselementer og biometriske kendetegn i EU-borgernes pas med henblik på at nå frem til en harmoniseret strategi, så man undgår, at de enkelte medlemsstater udarbe   jder egne lø sninger. Kommissionen har endvidere anført, at en fælles strategi også er nødvendig af hensyn til den amerikanske lovgivning, der blandt andet kræver indførelse af biometriske pas som forudsæ tning for indrejse til USA fra visumfritagne lande efter den 26. oktober 2004. Det bemærkes i den fo  r- bindelse, at USA har vedtaget en lov, der indebærer, at indrejse i USA under det am  erikanske visa-waiver program (visumfritagelse) med et pas udstedt efter den 26. oktober 2005 vil kræve, at passet indeholder biometriske kendetegn. På et møde om bekæmpelse af terrorisme den 25. en erklæring, hvoraf det fremgå   r, at Rådet skal vedtage Kommissionens forslag om sta    darder for sikkerhedselementer og biometriske kendetegn i EU-borgernes pas inden udgangen af 2004.
- Forordningsforslaget er fremsat under henvisning til artikel 62, nr. 2), litra a) i afsnit IV i TEF og skal vedtages med enstemmighed efter høring af Europapa rlamentet, jf. TEF artikel 67, stk. 2, 1. led. Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i R å dets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV  i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller fin- der anvendelse i Danmark. I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udb  ygning af Schen- gen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til art  i- kel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil ge  n- nemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning.   Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgø- relsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater. Det fremgår af forordningsforslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-reglerne. På rådsmødet (    generelle anliggender og eksterne relationer) den 13. – r- ventes forordningsforslaget vedtaget som et a-punkt. 2. Indhold Formålet med forslaget er at gøre passet mere sikkert ved at pålægge medlem sstaterne pligt til at indføre minimumssta ndarder for harmoniserede sikkerhedselementer for de pas, de udsteder, og samtidig fastsætte de biometriske kend  etegn, der skal anvendes for at etablere en pålidelig sa m- menhæng mellem dok  umentet og dets indehaver. Den praktiske gennemførelse, herunder b e- handlingen af de biometriske data, overlades til medlemsstaterne i overensstemmelse med de tekniske specifikationer, som fastsættes af et særligt udvalg. Ved forordningsforslaget fastsættes dels sikkerhedsstandarder, der vedrører pa   sset som helhed (materiale, trykteknikker, nummerering og udfærdigelsesproc  edurer), dels forskrifter for de data, der skal optages i persondatasiden i pas. Herudover skal medlemsstaterne installere registreringsudstyr på det sted, hvor dataene skal pr o- duceres og installere verifikationssystemer ved grænseove  rgangsstederne. På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.     – itisk enighed om at indføre både ansigtsbillede og fingeraftryk som obligatoriske biometriske kend  e-
- tegn i medlemsstaternes pas og rejsedokumenter. Der blev endvidere opnået enighed om impl e- menteringsfristen, således at ansigtsbilledet skal indføres efter 18 måneder og fingera    ftryk 36 måneder efter fastlæggelsen af de nødvendige tekniske specifikationer herfor. 3. Specialudvalget vedrørende Asyl - og Indvandringssamarbejdet Sagen har senest været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl - og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 11. oktober 2004. 4. Europa-Parlamentet Forslaget er forelagt Europa-Parlamentet til udtalelse. Europa-Parlamentet er endnu ikke frem- kommet med en udtalelse, men dette forventes at ske inden rådsmødet (generelle anliggender og eksterne relationer) den 13. – mber 2004. 5. Nærhedsprincippet Kommissionen har anført, at eftersom forslaget vedrører kontroll  en ved de ydre græ  nser og også har forbindelse med visumpolitikken, bør det betragtes som en udbygning af Schengen -reglerne, hvilket vil sikre en harmoniseret anvendelse i alle de medlemsstater, der anvender Schengen- reglerne. Derfor har man valgt forordnings formen. Harmoniseringen af dokumenternes udformning og deres sikkerhedselementer udgør en garanti mod efterligning. Ved at forebygge forfalskning og efterligning af rejsedokumenter ønsker Kommissionen at øge det høje sikkerhedsniveau yderligere, hvilk  et er et mål, som både er fas  tsat i traktaten og i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Thessaloniki. Dette harmonis   eringsni- veau kan kun nås ved handling fra Fællesskabets side, hvilket også fremgår af, at der allerede er vedtaget en række andre instr  umenter, der skal gøre dokumenter sikrere. Kommissionen har endvidere anført, at hovedårsagen til, at man har foretrukket en forordning frem for et direktiv, er, at forslaget vedrører en fuldstændig harmonisering af minimumssta   ndar- der for sikkerhedselementer i disse dokumenter og deres biometriske kendetegn, således at der ikke kan overlades nogen skønsbeføjelser til medlemsst  aterne. Fra dansk side vurderes forslaget at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet og pr opor- tionalitetsprincippet. 6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
- Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af rådsforordningen, der sål  edes ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark. Rådsforordningen vil derfor ikke have lovgivningsmæssige eller statsfi   nansielle konsekvenser for Danmark, idet forordningen ikke får virkning her i landet. Danmark vil dog efterfølgende på mellemstatsligt grundlag kunne tilslutte sig en sådan retsakt, idet den vedrører udbygning af Schengen -reglerne, jf. artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stil- ling. En eventuel tilslutning til rådsforordningen på mellemstatsligt niveau skønnes ikke at have lo   v- givningsmæssige konsekvenser. Indførelse af et biometrisk kendetegn i form af et ansigtsbillede vil skønsmæssigt medføre mer- udgifter til pasproduktion i størrelsesordenen 16 mio. kr. årligt,   hvortil kommer udgifter til etab- lering af registrerings- og verifikationsudstyr, som det på nuværende tidspunkt ikke er m   uligt at skønne over. Et samlet skøn over de forventede   merudgifter i forbindelse med indførelse af et ansigtsbillede må afvente den nærmere fastlæggelse af de tekniske specifikationer i EU -regi. Danmark har endnu ikke foretaget beregninger eller skøn  over omkostningerne ved at indføre et biometrisk kendetegn i form af fingeraftryk i de danske pas. Det skyldes navnlig, at de nuvæ  ren- de papirbaserede arbejdsgange i forbindelse med pasudstedelsen vil skulle udskiftes med elek- troniske datafangstsystemer til optagelse af fingeraftryk samt systemer til elektronisk formidling heraf til produktionssystemet, som det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at foret i- sende beregninger eller skøn over omkostningerne ved at indføre. Hertil kommer,    at de fælles tekniske specifikationer vedrørende fingeraftryk endnu ikke er fastlagt i EU egi. Endelig be- mærkes, at implementeringsfristen på 3 år for fingeraftryk fra vedtagelsen af de tekniske sp ecifi- kationer herfor gør det uvist, hvor mange pasudstedelsessteder sådanne datafangstsystemer mv. skal opstilles på, idet pasudstedelsen forventes a t overgå til kommunerne fra den 1. januar 2007. 7. Tidligere  forelæggelser  for  Folketingets  Europaudvalg  ,  Folketingets  Udvalg for Udlændinge  - og Integrationspolitik og Folketingets Retsudvalg Sagen har forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den   19. februar 2004 været for  elagt Folketingets Europaudvalg den 4. februar 2004 og Folketingets Retsudvalg den 5. februar 2004. Et grundnotat er henholdsvis den 19. maj 2004 og 24. maj 2004 sendt til Folketingets Europaud- valg og Retsudvalg.
- Sagen har forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 været forelagt Fo l- ketingets Europaudvalg den 4. juni 2004 med henblik på fo rhandlingsoplæg. Endvidere har s gen været forelagt Folketingets Retsudvalg den 28. maj 2004 og Folketingets Udvalg fo  r Udlæ dinge- og Integrationspolitik den 1. juni 2004 til orientering. Sagen har forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.   – ktober 2004 været forelagt Folketingets Europaudvalg den 22. oktober 2004 og Folketingets Retsudvalg den 18. oktober 2004 til orientering. Endvidere er Folketingets Udvalg for Udlændinge  - og Integrati- onspolitik blevet orienteret ved oversendelse af aktuelt notat den 14. oktober 2004.