Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2576936_0001.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
Gammel Torv 22. 1457 København K
Telefon 33 13 25 12. Telefax 33 13 07 17
Personlig
henvendelse 10-15
Dato:
2 4 NOV. 2004
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget
RE U alm. del - Bilag 127
Offentlig
J.nr.: 2004-2162-628
Sagsbehandler: PH
(Bedes anført ved henvendelser)
Akt. nr.: 18
+ rapporter
Vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster
Hermed sender jeg et eksemplar af endelig rapport af dags dato vedrørende inspektion
den 24. august 2004 af Arresthuset i Nykøbing Falster.
Med henblik på muligheden for at mangfoldiggøre rapporten vedlægger jeg desuden en
uhæftet kopi af rapporten.
Med venlig hilsen
Hans Gammeltoft-Hanser,
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0002.png
Gammeltorv den
2 4
NOV. 2004
Journalnr. 2004-2162-628 PH
ter
4 au
Folketingets Ombudsmand - Gammeltorv 22 - 1457 København K
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0003.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
De på forhånd udvalgte emner for inspektionen
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
Arbejde og undervisning
Fritid
Fællesskab
Talsmandsordning
1
3
3
4
6
11
14
20
20
21
22
23
24
25
25
26
30
31
32
34
34
3.
4.
Arresthusets besvarelse af spørgsmål i øvrigt
Andre forhold
4.1.
4.2.
4.3.
Ventilation i den nye bygning
Bogkataloger
Besøg
5.
Rapportgennemgang
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
5.7.
Lidt om sagerne
Retsgrundlag
Sagsbehandlingsregler
Partshøring og begrundelse mv.
Klagevejledning mv
Konfiskation
Ophør og ugentlige overvejelser
6.
7.
Opfølgning
Underretning
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0004.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
1
1.
Indledning
Som led i ombudsmandens almindelige inspektionsvirksomhed (jf. § 18 i lov nr. 473
af 12. juni 1996 om Folketingets Ombudsmand) foretog jeg den 19. marts 1998 in-
spektion af Arresthuset i Nykøbing Falster. Jeg henviser herom til min rapport af 18.
marts 1999 og opfølgningsrapporter af 25. februar og 20. oktober 2000. I sidstnævnte
rapport meddelte jeg at jeg betragtede sagen om inspektionen af Arresthuset i Nykø-
bing Falster som afsluttet (bortset fra at jeg fortsat afventede underretning fra direk-
toratet om en præcisering af det dagældende sikringscellecirkulære).
Den 24. august 2004 foretog jeg og to af embedets øvrige medarbejdere endnu en in-
spektion af Arresthuset i Nykøbing Falster. Denne inspektion adskilte sig fra en al-
mindelig inspektion i flere henseender. De forhold som inspektionen først og frem-
mest vedrørte, var således udvalgt på forhånd, og inspektionen blev endvidere forbe-
redt ved en forudgående brevveksling med arresthuset i forbindelse med hvilken ar-
resthuset besvarede en række spørgsmål, jf. nedenfor under pkt. 3. Under inspektio-
nen spurgte jeg til flere forhold end de forhold som var udvalgt på forhånd, og et af
disse forhold er omtalt særskilt under pkt. 4.3.
Inspektionen den 24. august 2004 omfattede først og fremmest de indsattes beskæfti-
gelsesforhold, fritidsforhold og fællesskab. Jeg bad i forbindelse med varslingen af
inspektionen arresthuset om at oplyse om eventuelle ændringer vedrørende disse
(særligt udvalgte) forhold siden sidste inspektion og/eller eventuelle projekter eller
planer herom. Hvis der var sket (væsentlige) ændringer vedrørende andre forhold,
bad jeg tillige arresthuset om at oplyse herom. Jeg bad endvidere arresthuset om at
oplyse hvorvidt arresthusets vedligeholdelsesstandard, herunder inventaret, var bedre
eller dårligere end sidst. Jeg bad i forbindelse hermed arresthuset om kopi af eventu-
elle vedligeholdelsesplaner. Endelig bad jeg om oplysning om nærmere angivne for-
hold. Jeg bad udtrykkeligt om at få de ønskede oplysninger skriftligt og inden in-
spektionen. I brev af 3. august 2004 med bilag som blev fremsendt med brev af 6.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0005.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
2
august 2004 fra arrestinspektøren, besvarede arresthuset min anmodning. Med brev
af 30. august 2004 har arresthuset fremsendt yderligere materiale efter min anmod-
ning herom under inspektionen.
Arresthusets indsatte var forud for inspektionen blevet gjort bekendt med inspektio-
nen og muligheden for i den forbindelse at få en samtale med mig og mine medar-
bejdere om generelle forhold vedrørende institutionen eller deres (de indsattes) egne
forhold. Jeg havde samtaler med to indsatte. Samtalerne angik primært generelle for-
hold i arresthuset.
Inspektionen startede med en kort samtale med ledelsen og to medarbejderrepræsen-
tanter (sikkerhedsrepræsentanten og tillidsmanden) efterfulgt af samtaler med de to
indsatte som begge har faet særskilt brev med svar på deres klage. Nogle af de
spørgsmål som de indsatte bragte op, er afsluttet i disse breve, mens resten indgår i
inspektionssagen hvilket de indsatte er orienteret om.
Efter en rundgang i (det meste af) arresthuset blev der afholdt et møde med ledelsen
og medarbejderrepræsentanter — herunder om de spørgsmål som de indsatte havde
bragt op tidligere på dagen. Jeg modtog efter den afsluttende samtale med arresthu-
sets ledelse arresthusets sager for en nærmere angivet periode om udelukkelse fra
fællesskab (tre sager i alt) således som jeg tidligere på dagen havde bedt om. Sagerne
gennemgås nedenfor under pkt. 5.
Denne rapport har i en foreløbig udgave været sendt til Arresthuset i Nykøbing Fal-
ster, Politimesteren i Nykøbing Falster og Direktoratet for Kriminalforsorgen med
henblik på eventuelle bemærkninger om faktiske forhold som rapporten måtte give
anledning til. Arresthuset har i brev af 10. november 2004 fremsat en enkelt be-
mærkning til den foreløbige rapport. Det som arresthuset har anført, er indarbejdet i
denne rapport. Politimesteren og Direktoratet for Kriminalforsorgen har ikke fremsat
bemærkninger vedrørende de faktiske forhold.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0006.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
3
2.
2.1.
De på forhånd udvalgte emner for inspektionen
Arbejde og undervisning
I brevet af 3. august 2004 har arresthuset oplyst at der i 2004 skete en renovering og
udbygning af det eksisterende værksted og opførelse af et yderligere værksted såle-
des at kapaciteten i værkstedsdriften nu er udvidet fra fire til otte-ti pladser, afhæn-
gigt af arbejdets art og omfang. Som udgangspunkt er der desuden to gangmænd, og
ca. 50 % af arresthusets indsatte kan derfor nu være beskæftiget uden for egen celle.
Opførelsen af det nye værksted er en del af en ombygning i 2004 af en af arresthusets
tidligere tre cellegårde som tillige omfatter et kombineret skole- og fritidslokale, et
kondirum og et køkken. Tilbygningen er opført til erstatning for lokaler (et vaske-
rum, en skolestue med bibliotek samt et kondilokale) som er ombygget til fire nye
celler i forbindelse med en udvidelse af arresthusets kapacitet fra 20 til 24 pladser.
Under inspektionen oplyste arresthuset at arbejdssituationen i arresthuset er god, og
at alle de indsatte der ønsker beskæftigelse, normalt også kan få det. På inspektions-
tidspunktet var der dog mangel på cellearbejde fordi leverandøren ikke kunne følge
med. Det er ikke ualmindeligt at der ikke er så meget arbejde at tilbyde i forbindelse
med (herunder i umiddelbar forlængelse af) ferieperioder. Regionsværkmesteren er
tilfreds med forholdene i Arresthuset i Nykøbing Falster som er det arresthus i regio-
nen der har den største omsætning. Det blev i den forbindelse nævnt at det giver ro i
arresthuset når der er beskæftigelse nok til de indsatte.
Arbejdet består bl.a. i samling og pakning af computerstik.
På det gamle værksted kan der arbejde to-tre indsatte og på det nye op til fem indsat-
te.
Nogle af de indsatte er beskæftiget med undervisning som nu foregår i den nye sko-
lestue hvor der kan undervises indtil fire indsatte ad gangen. Arresthuset har pc til
brug i undervisningen.
Jeg har noteret mig at beskæftigelsessituationen generelt set er god i arresthuset.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0007.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
4
Jeg har tidligere i forbindelse med inspektion tilkendegivet at det efter min opfattelse
er vigtigt at kompensere for manglende beskæftigelse — særlig i arresthuse hvor man
i perioder slet ikke kan tilbyde de indsatte beskæftigelse (og hvor det er et gennem-
gående problem i meget lang tid). Jeg har tillige henvist til at indsatte som ønsker be-
skæftigelse, men som ikke kan tilbydes dette, er låst inde på cellerne i længere tid ad
gangen i løbet af dagen. Som kompensationsmuligheder har jeg peget på øget fælles-
skab (som kan omfatte både cellefællesskab i arbejdstiden og gårdture af længere va-
righed) og udvidelse af tidspunkterne for benyttelse af fritidsaktiviteterne.
Jeg har som nævnt noteret mig at der generelt ikke er problemer med at beskæftige
de indsatte, men hvis der imidlertid skulle opstå perioder hvor der ikke er arbejde at
tilbyde de indsatte, går jeg udfra at arresthuset vil overveje at kompensere herfor.
Om arbejdsfcellesskab på cellerne henviser jeg til pkt. 2.3.
2.2.
Fritid
Den nye bygning indeholder som nævnt et nyt kondirum (med tre nye motionsred-
skaber og en ribbe), et kombineret skole-/fritidslokale (hvor der er opsat et bordfod-
boldspil, og hvor der efter inspektionen tillige er opsat et tv) og et køkken til de ind-
sattes brug. På gangen på 1. sal er der et bordtennisbord som er udskiftet siden in-
spektionen i 1998. I brevet af 3. august 2004 har arresthuset oplyst at de indsatte nu
også har mulighed for at låne PlayStations af arresthuset.
Derudover er der almindeligt cellefællesskab hvorunder de indsatte har mulighed for
at spille forskellige spil som arresthuset er i besiddelse af.
Under min tidligere inspektion blev det oplyst at de indsatte havde mulighed for
boldspil (bl.a. fodtennis) under gårdtur. Der var dengang tre gårde, og der måtte være
op til otte indsatte i hver gård under gårdtur. Inddragelsen af den ene gård har betydet
at der nu kan være op til 12 indsatte i hver gård under gårdtur. Arresthuset har ikke
oplyst om ændringer i øvrigt i forbindelse med afvikling af gårdtur.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0008.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
5
Jeg går udfra at der fortsat er mulighed for boldspil på gårdtursarealet, men for en
ordens skyld beder jeg om oplysning herom.
Den ene af de indsatte som jeg havde samtale med, efterlyste bedre forhold/flere ak-
tiviteter for de indsatte og en dialog med arresthuset herom. Han nævnte bl.a. at der
endnu ikke var kommet tv op i skolestuen (og at han bl.a. af denne grund ikke var in-
teresseret i at anvende stuen i forbindelse med fællesskab).
I forbindelse med rundgangen i arresthuset blev det oplyst at der ville blive opsat tv i
skolestuen. I mit brev til den indsatte anførte jeg at jeg gik ud fra at det vil ske snart,
men jeg bad arresthuset om at oplyse når tv'et var opsat. Arresthuset har i brev af 7.
oktober 2004 oplyst at der er sat tv op i skolestuen.
Jeg har ingen bemærkninger til de fritidstilbud som findes i arresthuset, men går na-
turligvis udfra at arresthuset overvejer ønskerfra de indsatte om andre aktiviteter.
Om afviklingen affritid ogfællesskab i fritiden henviser jeg til pkt. 2.3.
Under besigtigelsen af kondirummet bemærkede jeg at der ikke var opsat en vejled-
ning i brugen af kondiredskaberne, men at der var et opslag på indersiden af døren
om at de indsatte kunne kontakte personalet hvis de var i tvivl herom. Om årsagen til
at der ikke er opsat en vejledning blev det oplyst at sådanne vejledninger forsvinder.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i forbindelse med ombudsmandens inspektion
af Statsfængslet i Nyborg udtalt at "direktoratet er af den opfattelse at der, i den ud-
strækning der ikke er uddannede instruktører til stede i træningslokalerne, bør være
tydelig og tilgængelig skriftlig information om brugen af træningsredskaberne". Jeg
er endvidere bekendt med at direktoratet den 26. marts 2003 har udsendt en henstil-
ling til samtlige kriminalforsorgens institutioner om at sikre at der er opsat en skrift-
lig vejledning i brug af redskaber i institutionernes kondirum.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0009.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
6
Jeg henstiller på denne baggrund til arresthuset at opsætte en vejledning om korrekt
brug af redskaberne i kondirummet. Jeg beder om underretning om hvad der sker i
den anledning. Som også nævnt under inspektionen blev det under inspektion af et
andet arresthus oplyst at problemet med at vejledninger blev fjernet, forsvandt da
der i dette arresthuset blev opsat en lamineret vejledning.
2.3.
Fællesskab
Der er arbejdsfællesskab for de indsatte der er beskæftiget på værkstedet, men ikke
på cellerne. Også i kondirummet, skolestuen/fritidslokalet, køkkenet, på gangen og
under gårdtur er der fællesskab. Det øvrige fællesskab foregår som cellefællesskab.
Der må være to sammen under cellefællesskab.
Med hensyn til arbejdsfællesskab på cellerne blev det oplyst at det ikke tillades fordi
arresthuset har erfaring med at det giver problemer (uoverensstemmelser mellem de
indsatte). De indsatte kan søge om at komme på et af værkstederne. Der er ingen ro-
tationsordning på værkstederne, og det er derfor ikke muligt at få værkstedsarbejde
før der er en ledig plads. De indsatte som arbejder på cellerne, er låst inde i arbejdsti-
den.
Den manglende mulighed for arbejdsfællesskab på cellerne er en ændring i forhold
til situationen efter inspektionen i 1998, jf. opfølgningsrapporten af 25. februar 2000.
Den ene af de indsatte som jeg havde samtale med, efterlyste mulighed for arbejds-
fællesskab i cellerne og henviste til det anførte herom i rapporterne vedrørende min
tidligere inspektion af arresthuset.
Hvis det ikke er muligt at beskæftige alle indsatte på fælles arbejdsrum, bør det over-
vejes om der er mulighed for at indsatte kan arbejde to sammen på en celle, såfremt
der er indsatte der ønsker dette, jf. pkt. 8 i vejledningen om indsattes adgang til fæl-
lesskab i kriminalforsorgens institutioner (vejledning nr. 71 af 5. juli 2002). Arrest-
huset skal i disse overvejelser være opmærksom på pladsmæssige forhold, hygiejni-
ske forhold, samt hensyn til brandsikkerheden. Arresthuset skal endvidere være op-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0010.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
7
mærksom på risikoen for at den ene indsatte presses til at arbejde for den anden ind-
satte.
Jeg anmoder arresthuset om at oplyse hvorvidt det oplyste under inspektionen skal
forstås sådan at det generelt ikke (længere) er tilladt de indsatte at arbejde sammen
på cellerne, og at indsatte der fremsætter ønske om arbejdsfællesskab, derfor ikke vil
kunne få tilladelse hertil, heller ikke selv om ingen af ovennævnte forhold er til hin-
der herfor.
I en betænkning om beskæftigelsen af de indsatte som direktoratet udsendte i oktober
2002, har beskæftigelsesudvalget på side 82 bl.a. anført følgende:
"Vedrørende produktionsområdet anbefales, at de eksisterende værk-
stedsfaciliteter tilstræbes udnyttet optimalt, herunder ved at så mange
indsatte som muligt far adgang til beskæftigelse på værksted eller andet
sted uden for cellen. Udvalget foreslår, at der i det omfang, det ikke er
muligt at beskæftige alle indsatte på værksted, etableres rokeringsordnin-
ger, så for eksempel halvdelen af arbejdsdagen tilbringes på værksted,
mens der i den resterende tid arbejdes i cellen."
Jeg har i forbindelse med tidligere inspektioner af arresthuse bedt arresthuset om at
overveje mulighederne for at indføre en rotationsordning med henblik på at sikre at
så mange forskellige indsatte som muligt kan
a
adgang til beskæftigelse uden for
cellerne. I sagen vedrørende min inspektion af Arresthuset i Frederikshavn anførte
direktoratet bl.a. følgende i en udtalelse af 20. april 2004:
ff
Direktoratet skal bemærke, at spørgsmålet om rotation af de indsatte mel-
lem beskæftigelse i cellen og på værksted primært har været tænkt som
en løsningsmodel i de arresthuse, hvor man har manglet beskæftigelse,
men at det humanitære aspekt naturligvis ikke må glemmes. Selvom an-
befalingen af rotation mellem beskæftigelse i cellen og på værksted sta-
dig er gældende, har direktoratet forståelse for, at denne foranstaltning
ikke kan gennemføres i situationer, hvor arbejdsopgaverne kræver en
særlig faglig oplæring, eller hvor opgaveløsningen ikke kan overdrages
til en anden indsat end den, der har påbegyndt arbejdsopgaven. Et eksem-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0011.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
8
pel herpå kan være, at overdragelsen af arbejdsopgaven kan medføre
usikkerhed omkring kvalitets- og leveringssikkerhed.
Arresthuset har telefonisk oplyst, at man i perioder med manglende ar-
bejde vil være opmærksom på muligheden for en rotationsordning, såle-
des at så mange indsatte som muligt far lejlighed til at arbejde på værk-
stedet. Langt de fleste indsatte, der ønsker at arbejde, far efter arresthu-
sets oplysninger allerede i dag mulighed for at arbejde på værkstedet. I de
tilfælde, hvor dette ikke lader sig gøre, er dette begrundet i for eksempel
sikkerhedsmæssige forhold eller vurderinger af den indsattes arbejdsev-
ne. Arresthuset forsøger dog i videst muligt omfang at inddrage indsatte,
der ikke kan løse de mere indviklede opgaver, i lettere delopgaver som
for eksempel pakkeopgaver. Disse opgaver løses også på værkstedet.
Direktoratet kan henholde sig hertil."
Jeg går ud fra at Arresthuset i Nykøbing Falster (ligesom Arresthuset i Frederiks-
havn) i perioder med nedsat beskæftigelse vil overveje mulighederne for en rotati-
onsordning.
Efter fællesskabsbekendtgørelsen — hvori der i 2002 som et nyt kapitel blev indsat et
kapitel 4 med særlige regler om fællesskab i arresthusene — skal arresthusene udfær-
dige regler om nærmere angivne forhold som skal fremgå af husordenen, og reglerne
skal indsendes til direktoratet, jf. bekendtgørelsens § 18. Indsendelse sker med hen-
blik på direktoratets godkendelse, og baggrunden for bestemmelsen er at direktoratet
ønsker at følge området meget nøje, jf. direktoratets følgebrev af 16. juli 2002 hvor-
med reglerne blev sendt ud til kriminalforsorgens institutioner. Det anføres heri at det
er hensigten at godkendelsesproceduren skal "medvirke til at sikre, at der under hen-
syntagen til de ordens- og sikkerhedsmæssige forhold i videst muligt omfang etable-
res fællesskab, og at der ikke eksisterer ubegrundede forskelle i arresthusenes regi-
mer for fællesskab".
Fra en anden inspektionssag er jeg bekendt med at direktoratet — i lyset af de nye reg-
ler om fællesskab i arresthusene — samlet har gennemgået alle arresthusenes retnings-
linjer for fællesskab og sammenholdt dem med henblik på at der ikke findes ube-
grundede forskelle i arresthusenes regler for fællesskab. Jeg modtager løbende under-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0012.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
9
retning om direktoratets tilbagemeldinger til de enkelte arresthuse, men jeg har end-
nu ikke modtaget underretning om direktoratets tilbagemelding til Arresthuset i Ny-
købing Falster.
Jeg afventer således underretning når direktoratet har godkendt Arresthuset i Nykø-
bing Falstersfællesskabsregler.
Med hensyn til fællesskab i fritiden fremgår tidspunkterne herfor af husordenen (som
er gældende fra den 28. juli 2004). Under punktet om fællesskab er i husordenen an-
ført følgende:
"Fællesskab på hverdage er fra kl. 18.00 — 21.00
Lør./søn og helligdage fra 14.00 — 17.00 samt 18.00 — 21.00.
Fællesskab kører efter en 'rullende' liste. Det vil sige, at der springes 3
numre ved hver ny opstart af fællesskab. På denne måde sikres det at alle
indsatte far varierede tilbud.
Hvis du ønsker fællesskab med en bestemt vil det kun kunne foregå ved
cellefællesskab.
,,
Fra direktoratets gennemgang af arresthusenes fællesskabsregler er jeg bekendt med
at den gennemsnitlige fællesskabstid i de mellemstore arresthuse (dvs. arresthuse
med 20-39 pladser) er 4V2 time på hverdage, og at direktoratet har bedt arresthuse
som havde mindre end det, om at overveje en udvidelse af fællesskabstiden. I brevet
af 3. august 2004 og under inspektionen oplyste arresthuset at fællesskabstiden på al-
le ugens dage er udvidet med en time. I brevet af 10. november 2004 har arresthuset
oplyst at fællesskabstiderne er som er angivet i husordenen. Indsatte som ønsker at
spise sammen på cellen, kan dog have cellefællesskab fra kl. 17.00.
Jeg går ud fra at arresthuset på denne baggrund vil præcisere husordenen på dette
punkt.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0013.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
10
Det blev oplyst at der må være to indsatte sammen i kondirummet ad gangen, to i
køkkenet, fire i fritidslokalet ogfire på gangen. Af en meddelelse "Vigtig information
vedrørende husordenen" som jeg modtog sammen med husordenen forudfor inspek-
tionen, fremgår det at adgangen til køkkenet er for de indsatte som er tilmeldt gang-
fællesskabet. Der kan således ikke værefire sammen på gangen og to i køkkenet, men
kun to af de indsatte der er tilmeldt gangfællesskab må benytte køkkenet ad gangen.
Det skyldes efter det oplyste at der ikke er plads til fire indsatte på en gang i køkke-
net.
Adgangen til de forskellige aktiviteter administreres som nævnt efter en rotations-
ordning, og det blev under inspektionen oplyst at det foregår på den måde at de ind-
satte efter cellenummer som på dette tidspunkt sprang tre numre hver gang der påbe-
gyndes fællesskab, bliver spurgt om hvad de kunne tænke sig indtil fællesskabsakti-
viteterne er fyldt op. Resten af de indsatte og indsatte der ønsker fællesskab med be-
stemte indsatte, er henvist til cellefællesskab to og to.
Begge de indsatte som jeg havde samtale med under inspektionen, var utilfredse med
rotationsordningen. Den ene tilkendegav at der efter udvidelse af kapaciteten i ar-
resthuset fra 20 til 24 pladser og opførelsen af den nye tilbygning med skolestue mv.
burde kunne være flere end fire sammen ved (fx) gangfællesskab, og den anden an-
førte at arresthuset burde springe fire numre i stedet for tre. Den ene af de indsatte
kunne også godt tænke sig at det blev muligt for de indsatte som tilbereder mad i
køkkenet, at sætte sig ind i skolestuen/fritidslokalet bagefter og spise maden.
Den enes utilfredshed med rotationsordningen forstod jeg ligeledes således at den
angik det forhold at den indsatte ikke selv kunne vælge hvem han vil være sammen
med i forbindelse med afvikling af fællesskab i fællesrummene, og derfor var henvist
til cellefællesskab hvis han ønskede fællesskab med en bestemt indsat.
Under den afsluttende samtale med ledelsen blev det oplyst at alle indsatte efter den
gældende rotationsordning far lige meget adgang til de forskellige faciliteter, men at
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0014.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
11
arresthusets rutiner, herunder rotationsordningen, skulle gennemgås på baggrund af
den kapacitetsudvidelse som har fundet sted i arresthuset. Ved fremsendelse af en
kopi af mine breve til de indsatte til arresthuset gjorde jeg arresthuset bekendt med
deres synspunkter vedrørende administrationen af fritidstilbud så de kunne indgå i ar-
resthusets overvejelser i forbindelse med gennemgangen af rutinerne i arresthuset
som følge af kapacitetsudvidelsen. Jeg bad arresthuset om at underrette mig om ud-
faldet af disse overvejelser. Arresthuset har i det tidligere nævnte brev af 7. oktober
2004 oplyst at rotationsordningen er ændret således at der nu springes fem numre i
stedet for tre numre hvilket medfører en hurtigere rotation. Arresthuset har samtidig
oplyst at arresthuset ikke har modtaget klager over rotationsordningen siden ændrin-
gen som skete i begyndelsen af september 2004.
Jeg har noteret mig det oplyste, men anmoder om arresthusets bemærkninger til de
øvrige forhold som den ene af de indsatte gjorde gældende under min samtale med
ham, jf ovenfor og mit brev til den pågældende. Jeg anmoder i den forbindelse ar-
resthuset om at oplyse hvorfor det (kun) er indsatte som er tilmeldt gangfællesskab
som kan benytte køkkenet, og hvorfor adgangen til køkkenet således ikke er et tilbud
ved siden af tilbudet om gangfællesskab således at yderligere to indsatte om dagen
kan benytte fritidsfaciliteterne. Jeg bemærker herved at jeg forstår ordningen med
gangfællesskab sådan at det er tilladt fire indsatte at være sammen på gangen (hvis
de ikke ønsker at benytte køkkenet).
Den manglende adgang for de indsatte som har lavet mad, til at spise maden i fæl-
lesrummet, går jeg ud fra skyldes at der ikke må være flere end fire i dette rum. Jeg
beder arresthuset oplyse om det har været overvejet at give de indsatte som har fæl-
lesskab ifællesrummet, adgang til at benytte køkkenet i stedet for de indsatte som har
gangfællesskab således at maden (eventuelt) efterfølgende kan spises ifællesrummet.
2.4.
Talsmandsordning
Efter straffuldbyrdelseslovens § 34, stk. 1, og varetægtsbekendtgørelsens § 24 skal
afsonere og varetægtsarrestanter der ikke er isolerede efter rettens bestemmelse, have
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0015.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
12
mulighed for at øve indflydelse på deres tilværelse i institutionen gennem valgte
talsmænd. De nærmere regler herom findes i talsmandsbekendtgørelsen (bekendtgø-
relse nr. 369 af 17. maj 2001 om gennemførelse af medindflydelse for indsatte i kri-
minalforsorgens institutioner) som også gælder for varetægtsarrestanter der ikke er
isolerede af retten, jf. bekendtgørelsens § 9 og varetægtsbekendtgørelsens § 24.
På tidspunktet for inspektionen havde arresthuset ingen talsmand. I brevet af 3. au-
gust 2004 oplyste arresthuset at arresthuset havde udfærdiget regler om talsmands-
virksomheden, og efter min anmodning herom sendte arresthuset med brev af 30. au-
gust 2004 en kopi af disse regler til mig. Reglerne trådte i kraft den 1. juni 2004, men
det fremgår ikke om de afløser tidligere regler herom (j f. Direktoratet for Kriminal-
forsorgens skrivelse nr. 74 af 16. maj 2001 om talsmandsbekendtgørelsen hvori di-
rektoratet forudsatte at lokale regler var fastsat inden bekendtgørelsens ikrafttræden
den 1. juli 2001).
Jeg har noteret mig at arresthuset har fastsat regler om talsmandsordningen i ar-
resthuset, og at reglerne indeholder regler om alle de forhold som de skal gøre efter
talsmandsbekendtgørelsens § 8, stk. 1. Jeg har også noteret mig at det fremgår af
reglerne at de er fastsat efter forhandling med personalets samarbejdsrepræsentati-
on og på grundlag af drøftelser med "talsmanden, eller, hvis der ikke er valgt tals-
mand, med de indsatte", jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 3. Da reglerne konkret må væ-
re udfærdiget enten efter drøftelser med en talsmand eller med de indsatte, burde det
efter min opfattelse have fremgået hvem drøftelserne havdefundet sted med.
Hvis de indsatte ikke har valgt talsmand, skal institutionen ved opslag eller lignende
orientere de indsatte om muligheden herfor, jf. talsmandsbekendtgørelsens § 2, stk.
3.
Husordenen oplyser ikke om muligheden for at vælge talsmand, og der står heller ik-
ke noget herom i "Vigtig information vedrørende husordenen". I forbindelse med
min orientering om en klage fra en af de indsatte over at talsmandsordningen ikke
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0016.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
13
fungerer, oplyste arresthuset at de indsatte orienteres ved opslag om muligheden for
at vælge talsmand.
Jeg har noteret mig at de indsatte ved opslag orienteres om muligheden for at vælge
talsmand. Selv om det efter bekendtgørelsen er tilstrækkeligt at orientering sker en-
ten ved opslag eller på anden vis (fx i husordenen), bør der efter min opfattelse altid
i husordenen (tillige) orienteres herom. Jeg beder derfor arresthuset om at overveje
at oplyse herom i husordenen og underrette mig om resultatet af disse overvejelser.
Den ene af de indsatte som jeg talte med, klagede over at talsmandsordningen ikke
fungerer. Han oplyste at han havde siddet i Arresthuset i Nykøbing Falster tre gange
med flere års mellemrum, og at ordningen ingen af disse gange havde fungeret. Det
var hans opfattelse at arresthuset ikke ønsker at talsmandsordningen skal fungere, og
at arresthuset derfor flytter indsatte der vælges som talsmænd, eller som opstiller som
kandidat til posten som talsmand. Af denne grund var der efter den indsattes opfattel-
se ingen der ønskede at påtage sig jobbet som talsmand.
Under den afsluttende samtale oplyste arresthuset at det ikke er korrekt at arresthuset
ikke ønsker at talsmandsordningen skal fungere. Arresthuset bestred desuden at der
sker flytning af talsmænd fordi arresthuset ikke ønsker at talsmandsordningen skal
fungere. Jeg foreslog arresthuset at arbejde på at få talsmandsordningen til at fungere
og at sikre at der følges systematisk op på de spørgsmål der rejses af talsmanden. Det
var arrestforvareren indstillet på.
I brevet til den indsatte tilkendegav jeg at jeg ikke havde grundlag for at antage at ar-
resthuset skulle modarbejde talsmandsordningen, herunder ved at flytte indsatte der
vælges til talsmænd. Jeg henviste samtidig til det jeg havde nævnt under min samtale
med den indsatte om at det er en fordel — for såvel de indsatte som personalet — at der
er en talsmandsordning.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0017.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAN')
14
I brevet af 7. oktober 2004 har arresthuset oplyst at der den 21. september 2004 har
været afholdt et talsmandsmøde.
Jeg har noteret mig at der efter inspektionen er blevet valgt en talsmand i arresthu-
set.
Ombudsmandsembedet modtog i maj måned 2003 to klager fra en daværende tals-
mand i arresthuset over at han efter hans opfattelse ikke havde de rettigheder han
som talsmand burde have (jf. talsmandsbekendtgørelsens § 6). Klagen blev oversendt
til direktoratet til besvarelse. Jeg har ikke modtaget (og har heller ikke bedt om) un-
derretning om direktoratets svar i den anledning.
Jeg beder nu direktoratet om at sende mig en kopi af svaret til den daværende tals-
mand.
3.
Arresthusets besvarelse af spørgsmål i øvrigt
I brevet af 3. august 2004 med bilag besvarede arresthuset, som nævnt i pkt. 1, nær-
mere angivne spørgsmål.
Om de bygningsmæssige forhold har arresthuset (og direktoratet i brev af 29. juli
2004 som svar på en anmodning fra mig om oplysninger om eventuelle planer mv.
vedrørende Arresthuset i Nykøbing Falster) som det allerede fremgår ovenfor oplyst
at der er sket en ombygning i 2004. Denne ombygning fandt som også tidligere
nævnt sted i forbindelse med en udvidelse af kapaciteten fra 20 til 24 pladser. Om-
bygningen af den ene gård til fællesfaciliteter har bevirket at arresthuset nu kun har
to gårde til afvikling af gårdtur, og der kan (således) være i alt 12 indsatte i hver gård
under gårdtur. Jeg besigtigede både alle de nye lokaler, en ny celle og to af de gamle
celler.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0018.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
15
Om vedligeholdelsesstandarden har arresthuset oplyst at der ikke foreligger vedli-
geholdelsesplaner, men at der løbende foretages ad hoc-vedligeholdelse af arresthu-
set. Såvel de indsattes celler som andre arealer er renoveret i 2000-2001, og derfor er
standarden af de indsattes celler bedre end på tidspunktet for min inspektion i 1998.
Arresthuset har ikke oplyst om standarden af inventaret, men jeg går ud fra at den
nævnte renovering også har omfattet reparation/udskiftning af celleinventar, og at der
løbende sker reparation/udskiftning af celleinventar der trænger til det, inden for de
økonomiske rammer som arresthuset har til rådighed. Jeg besigtigede som nævnt un-
der inspektionen enkelte celler efter eget valg, herunder to af de gamle celler. Inven-
taret i disse celler var i en acceptabel stand.
Til orientering for arresthuset kan jeg oplyse at direktoratet i en anden sag oplyste
mig om at direktoratet for at imødegå problemet med inventar der ikke lever op til
den ønskelige standard, ville overveje at indføre en løbende udskiftning af institutio-
nernes celleinventar med henblik på at sikre en tilfredsstillende standard i samtlige
institutioner. Direktoratet har i brev af 1. september 2004 oplyst at de enkelte fængs-
ler nu har udarbejdet udskiftningsplaner som er indsendt til direktoratet, og at de vil
blive drøftet med de enkelte fængsler ved de kontraktforhandlinger som finder sted i
oktober måned 2004. Jeg har i brev af 3. september 2004 til direktoratet anført at jeg
umiddelbart må forstå at det ikke er hensigten at der på tilsvarende måde skal udar-
bejdes udskiftningsplaner for arresthuse og pensioner. Da jeg på baggrund af et tidli-
gere brev fra direktoratet til mig indtil da var gået ud fra at det ville ske, bad jeg di-
rektoratet om at oplyse om baggrunden for at der for arresthuse og pensioner ikke
findes at være behov for udarbejdelse af udskiftningsplaner som direktoratet forhol-
der sig til. Direktoratet har i brev af 18. oktober 2004 oplyst at direktoratet på bag-
grund af arresthusenes og pensionernes størrelse har vurderet at det vil være mere
hensigtsmæssigt at foretage en samlet analyse af behovet for udskiftning af inventa-
ret, herunder hvordan det bedst sikres at inventaret stedse har en rimelig standard, og
at der i den anledning er nedsat en arbejdsgruppe. Det fremgår tillige af direktoratets
brev at arbejdsgruppen skal tage stilling til hvordan fordelingen af en central pulje på
1 mio. kr. til medfinansiering af indkøb af inventar i arresthusene skal ske.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0019.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
16
Jeg bemærkede under inspektionen at der i den nye celle var sat viskestykker op for-
an vinduet som gardiner, mens der i en af de to andre celle var gardiner. Den indsatte
i den af de gamle celler hvor der ikke var gardiner, fremsatte ønske herom hvilket jeg
efterfølgende viderebragte til ledelsen. På forespørgsel under rundgangen blev det
oplyst at der er gardiner i de fleste celler.
Jeg har noteret mig at de indsatte har eller kan få sat gardiner op hvis de ønsker det.
Det er i overensstemmelse med en tilkendegivelse fra direktoratet til mig i sagen ved-
rørende min inspektion af Arresthuset i Maribo. I en udtalelse af 16. oktober 2003
oplyste direktoratet således at det er direktoratets opfattelse "at ønsker fra indsatte,
der har et særligt behov for at få opsat gardiner, bør imødekommes, såfremt dette
kan ske på en sikkerhedsmæssigforsvarlig måde". Direktoratet har i den forbindelse
anført at gardinerne skal være af brandhæmmende materiale og opsættes så de i
længden svarer til vinduets størrelse og ikke kan trækkes ud over bredden af vinduet,
og at ydervægge ikke må være dækket afplakater og lignende.
Ved rundgangen besigtigede jeg som nævnt det meste af arresthuset. Den nye tilbyg-
ning som stod færdig den 1. juli 2004, og den nye celle som jeg så, gjorde et godt
indtryk. Der var dog et problem med utilstrækkelig ventilation i tilbygningen, jf. pkt.
4.1. Den øvrige del af arresthuset fremtrådte (også) generelt rimelig velholdt. Be-
søgslokalet levede ikke op til standarden i arresthuset i øvrigt og fremtrådte uden
præg af hjemlig hygge, selv om der var udsmykning på væggene, en enkelt grøn
plante i rummet og gardiner. Jeg henviser til kravene i besøgsbekendtgørelsens § 3,
stk. 1, og varetægtsbekendtgørelsens § 48 hvorefter besøgslokaler så vidt muligt skal
være indrettet så der skabes en "naturlig og venlig besøgsatmosfære". Jeg videre-
bragte et tilbud fra den ene af de indsatte som jeg talte med, og som er professionel
maler, om at male lokalet (som efter det oplyste under rundgangen sidst var blevet
malet ca. 2 år før inspektionen).
Jeg går ud fra at arresthuset vil overveje hvordan besøgslokalet kan friskes op, her-
underfx ved udskiftning af belysningen i rummet (som består af et lysstofrør i loftet).
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0020.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
17
Der er et toilet i forbindelse med besøgsrummet, og jeg noterede mig under inspekti-
onen at der var opsat en holder med papirhåndklæder. Der var imidlertid samtidig et
almindeligt håndklæde og almindelig håndsæbe. Også på andre toiletter bemærkede
jeg at der var almindelig håndsæbe og håndklæder.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har den 26. marts 2003 udsendt en generel hen-
stilling til samtlige kriminalforsorgens institutioner om at udskifte håndsæbe og
håndklæder med hhv. flydende håndsæbe og engangshåndklæder eller håndklæde-
ruller. (Som opfølgning herpå har direktoratet i en skrivelse af 3. juli 2003 efter
omstændighederne taget til efterretning at enkelte institutioner på grund af de
udmeldte rådighedsbeløb har vanskeligt ved at efterkomme henstillingen, men direk-
toratet har samtidig understreget at direktoratet lægger vægt på at henstillingen
indgår i overvejelser i forbindelse med planlægningen af den fremtidige ressource-
anvendelse).
Jeg går på denne baggrund ud fra at arresthuset erstatter håndsæben med flydende
sæbe ogfjerner de almindelige håndklæder.
Der var ikke rensevæske og vejledning i brugen heraf tilgængelig på toiletterne. Det
blev oplyst at gangmanden opbevarer rensevæske og udleverer det til de indsatte hvis
de fremsætter ønske herom. Vejledning i brugen af rensevæsken er opsat på opslags-
tavlen.
Rensevæske og vejledning i brugen heraf skal være umiddelbart tilgængelig for de
indsatte således at de kan få adgang hertil uden at skulle rette henvendelse til andre
(indsatte eller ansatte). Jeg henviser til direktoratets breve af 3. oktober 2000 og 16.
januar 2001 til anstalterne og arrestinspektørerne.
Jeg henstiller på denne baggrund til arresthuset at gøre rensevæsken umiddelbart
tilgængelig for de indsatte. Da vejledningen efter min opfattelse bør forefindes sam-
me sted som rensevæsken, henstiller jeg tillige til arresthuset at placere vejledningen
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0021.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
18
i brugen heraf samme sted. Jeg beder om underretning om hvad der sker i den an-
ledning.
Om telefonering har arresthuset i brevet af 3. august 2004 henvist til de gældende
regler herom i straffuldbyrdelsesloven med den tilføjelse at der med hensyn til hyp-
pigheden af de indsattes adgang til at telefonere foretages en konkret vurdering. Un-
der inspektionen oplyste arresthuset at der gives tilladelse i presserende tilfælde, men
at ordningen i øvrigt er fleksibel. Husordenen indeholder et punkt om telefonering,
men der er blot en henvisning til straffuldbyrdelseslovens § 57 og telefonbekendtgø-
relsen. Arresthuset har ikke (i øvrigt) fastsat lokale regler om hvordan telefonordnin-
gen praktiseres i arresthuset. Jeg anbefalede arresthuset at udarbejde sådanne interne
regler.
Jeg går på denne baggrund ud fra at spørgsmålet om udarbejdelse af lokale regler
har været eller vil blive overvejet, og jeg beder om underretning om resultatet heraf
Jeg har noteret mig at arresthuset ifølge det oplyste administrerer telefonordningen
fleksibelt, men da det samtidig blev anført at der gives tilladelse når der er et presse-
rende behov, gør jegfor en god ordens skyld opmærksom på at afsonere ifølge straf
-
fuldbyrdelseslovens sr 57, stk. 1, har (en egentlig) ret til at telefonere når det er prak-
tisk muligt, og at der således ikke vil kunne ske en begrænsning af denne adgang til
opkald som ansesfor presserende.
Den klage jeg som tidligere nævnt i maj 2003 modtog fra en daværende talsmand i
arresthuset, omfattede også utilstrækkelig adgang til at telefonere. Denne del af kla-
gen sendte jeg til arresthuset til besvarelse. Jeg har ikke modtaget — og bad heller ik-
ke om — underretning om arresthusets svar til den indsatte i den anledning.
Jeg anmoder nu arresthuset om at underrette mig om svaret til den daværende tals-
mand.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0022.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
19
Om radio/cd har arresthuset oplyst at de indsatte har en radio stillet til rådighed på
cellerne, og at arresthuset har installeret kabel-tv som tillige indeholder 16 radioka-
naler. Arresthuset har på denne baggrund ment at det ikke var nødvendigt at udlevere
cd-afspiller og/eller kasettebåndoptager med tilhørende cd'er og bånd. Arresthuset
har videre anført at afvisningen med hensyn til at udlevere cd-afspiller og båndopta-
ger er begrundet i at det med den teknologiske udvikling er muligt at foretage ind-
spilning og design af cd'er og bånd så det ikke er muligt at kende forskel på originale
og hjemmebrændte cd'er/bånd. Det indebærer en risiko for at materiale til indsatte
som er undergivet brev og besøgskontrol, kan indsmugles via indsatte som ikke er
underlagt en sådan kontrol. Arresthuset har i den forbindelse oplyst at arresthuset ik-
ke har personalemæssige ressourcer til at gennemgå materialet og heller ikke har den
fornødne ekspertise til at vurdere om der er tale om originalt eller ikke originalt ma-
teriale.
Det fremgår af arresthusets information vedrørende husordenen at stereoanlæg og
cd'er mv. ikke tillades udleveret.
Jeg er bekendt med at direktoratet har henstillet til nogle arresthuse at indkøbe radio-
er med cd-afspillere til udleje til de indsatte (så de har mulighed for at høre musik ef-
ter eget valg). Under inspektionen oplyste arrestinspektøren at han ligeledes var be-
kendt hermed, og at han for så vidt heller ikke havde betænkeligheder ved at udleve-
re/udleje cd-afspillere og båndoptagere, men at der var et sikkerhedsmæssigt aspekt
forbundet med udlevering af cd'er og bånd. Politimesteren oplyste i den forbindelse
at spørgsmålet om udlevering af bl.a. disse effekter indgik i en arbejdsgruppe som di-
rektoratet havde nedsat kort tid før inspektionen, og hvori bl.a. Politimesterforenin-
gen er repræsentant.
Bl.a. fra opfølgning i sagen vedrørende min inspektion af Arresthuset i Hobro er jeg
bekendt med at spørgsmålet om udlevering af genstande i fængslerne — herunder ud-
levering af cd-afspillere mv. til de indsatte i de lukkede fængsler — genovervejes i en
projektgruppe som direktoratet har nedsat. Resultatet af projektgruppens overvejelser
forventes at få afsmittende effekt på reglerne om udlevering af genstande i arresthu-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0023.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
20
sene. Jeg har i denne sag tilkendegivet at jeg afventer direktoratets tilbagemelding
vedrørende resultatet af disse overvejelser.
Spørgsmålet om modvirkning af uønsket kommunikation blandt varetægtsarrestanter
i arresthusene, herunder via cd'er, overvejes endvidere som nævnt af arrestinspektø-
ren i en anden arbejdsgruppe som direktoratet har nedsat.
Jegforetager mig på denne baggrund ikke videre vedrørende disse spørgsmål i rela-
tion til min inspektion afArresthuset i Nykøbing Falster.
Med hensyn til nyt informationsmateriale modtog jeg med brevet af 6. august 2004
husordenen og "Vigtig information vedrørende husordenen". Efterfølgende har jeg
modtaget lokale regler om talsmandsordningen. Da jeg anmodede om eventuelt nyt
informationsmateriale, går jeg ud fra at der ikke er mere materiale som arresthuset
har udarbejdet.
4.
4.1.
Andre forhold
Ventilation i den nye bygning
Begge de indsatte som jeg talte med, klagede over utilstrækkelig ventilation i de nye
rum. Det gælder især kondirummet hvor det bliver ulideligt at være efter bare 10 mi-
nutter.
Personalet bekræftede at der er en meget dårlig ventilation — hvilket jeg også bemær-
kede under min besigtigelse af (bl.a.) kondirummet. Det blev oplyst at der ikke var
etableret ventilation ved opførelsen af tilbygningen, men at der efterfølgende er etab-
leret mekanisk ventilation som imidlertid ikke er tilstrækkelig effektiv.
Jeg tilkendegav under den afsluttende samtale at spørgsmålet burde rejses over for
direktoratet. Ved en kopi af mit brev til den ene indsatte gjorde jeg direktoratet be-
kendt med problemet og anmodede om direktoratets bemærkninger hertil.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0024.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
21
Direktoratet har i brev af 1. november 2004 oplyst at det ikke er korrekt at der ikke
var nogen ventilation ved opførelsen af bygningen idet der sad et udluftningsanlæg
som projekteret. Direktoratet har videre oplyst at arresthuset over for direktoratet har
oplyst at der efterfølgende er boret kanaler ud gennem muren således at der kommer
frisk luft ind, og at anlægget nu virker upåklageligt. Direktoratet har henholdt sig
hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste ogforetager mig på baggrund heraf ikke mere vedrø-
rende spørgsmålet om ventilation i tilbygningen..
4.2.
Bogkataloger
Den ene indsatte som jeg talte med, efterlyste et bogkatalog. Han oplyste at han hav-
de spurgt hertil i arresthuset, men fik det svar at det var for mange sider at printe ud.
Arresthuset tilbød dog at søge på nettet for ham.
Under den afsluttende samtale blev det oplyst at arresthuset søger på nettet (inden for
bestemte genrer) hvis de indsatte anmoder herom, og at bøgerne herefter lånes fra
biblioteket. Da det ikke fremgår af husordenen og heller ikke fremgik af opslag at der
er denne mulighed, foreslog jeg under inspektionen arresthuset at indføje oplysning
herom i husordenen. I forbindelse med mit svar til den indsatte bad jeg arresthuset
om at oplyse om der er sket en sådan orientering. Arresthuset har i brevet af 7. okto-
ber 2004 oplyst at de indsatte via et opslag på opslagstavlen er orienteret om mulig-
heden for søgning på nettet af bøger fra biblioteket. Arresthuset har vedlagt kopi af
en vejledning til personalet om fremgangsmåden ved en sådan søgning.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om en kopi af opslaget til de indsatte.
Direktoratet har i sagen vedrørende min inspektion af Statsfængslet ved Nr. Snede
udtalt at bogkataloger er en inspirationskilde og derfor bør forefindes på alle (krimi-
nalforsorgens) biblioteker. Jeg har senest over for Arrestafdelingen i Statsfængslet i
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0025.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
22
Horsens i rapport af 27. april 2004 henstillet at arrestafdelingen overvejer en løsning
svarende til den løsning der er valgt i Arresthuset i Holbæk. I sagen vedrørende min
inspektion af dette arresthus oplyste den bibliotekar der betjener arresthuset, at der
ikke (længere) findes & bogkatalog, men at der til stadighed udkommer nye katalo-
ger opdelt i genrer. Bibliotekaren anbefalede at arresthusets bibliotek fik en forteg-
nelse over de bøger som Holbæk Bibliotek udlåner i genrerne kriminalromaner, rej-
sebeskrivelser, biografier, gamle danske skønlitterære forfattere og tegneserier, og at
kataloger over nyudgivelser inden for alle genrer bliver stillet til rådighed på biblio-
teket. Denne ordning blev, efter at have været forelagt de indsattes talsmand, umid-
delbart iværksat i arresthuset. Direktoratet havde ingen bemærkninger til ordningen.
(Arrestafdelingen i Horsens har nu en lignende ordning).
Det fremgår af den vedlagte vejledning til personalet at der kan søges efter alle de
kriterier (genrer) man ønsker, og at den indsatte skal have print af det fremfundne.
Idet jeg vedlægger en kopi af arresthusets vejledning, beder jeg om direktoratets be-
mærkninger til arresthusets ordning, herunder om den efter direktoratets opfattelse
er tilstrækkelig til at opfylde kravet om at der bør være bogkataloger til rådighed.
Det tilføjes til orienteringfor arresthuset at jeg er bekendt med at den generelle bib-
lioteksaftale mellem direktoratet og Kommunernes Landsforening er under revision.
4.3.
Besøg
Ifølge arresthusets husorden kan de indsatte modtage besøg to gange om ugen, og
besøgstiden er 40 minutter pr. gang. Der sondres ikke mellem varetægtsarrestanter og
afsonere.
Afsonere har ifølge straffuldbyrdelseslovens § 51, stk. 1, ret til mindst et ugentligt
1
besøg af mindst 6. times varighed og så vidt muligt af to timers varighed. Varetægts-
arrestanter har efter varetægtsbekendtgørelsens § 39, stk. 1, med de begrænsninger
der følger af §§ 41 — 44 ret til besøg så ofte forholdene tillader det. Besøgene må
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0026.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
23
ifølge § 40, stk. 1, ikke være kortere end en halv time, og længerevarende besøg skal
tillades i det omfang forholdene tillader det.
Under inspektionen oplyste arresthuset at de indsatte normalt far tilladelse til besøg
af 55 minutters varighed, og at besøg kan forlænges hvis den efterfølgende besøgstid
ikke er optaget. Det blev endvidere oplyst at der aldrig er kø til besøgsrummet.
Iforlængelse af mine bemærkninger under inspektionen går jeg udfra at arresthuset
har overvejet — eller vil overveje — om arresthusets interne regel om varigheden af
besøg er i overensstemmelse med reglen i straffuldbyrdelseslovens § 51, stk. 1. Jeg
beder arresthuset om at underrette mig om resultatet af disse overvejelser.
5.
Rapportgennemgang
Jeg anmodede om udlån af samtlige akter i arresthusets sager om udelukkelse fra fæl-
lesskab og overførsel for perioden 15. august 2003 (ikrafttrædelsestidspunktet for Di-
rektoratet for Kriminalforsorgens bekendtgørelse nr. 673 af 9. juli 2003 om udeluk-
kelse fra fællesskab) til 30. juni 2004 (varslingstidspunktet).
Jeg modtog herefter tre sager om udelukkelse fra fællesskab og en oversigt vedrø-
rende fremsøgningen af disse sager (som også omfatter en sag der ligger efter 30. ju-
ni 2004). Jeg modtog derimod ingen sager om overførsel og heller ingen oversigter
der viser at arresthuset har undersøgt om der var sådanne sager i den ønskede perio-
de. Af 61 af de tre sager fremgår det at den indsatte senere blev overført til anden in-
stitution.
Jeg anmoder arresthuset om at oplyse om der har været sager om overførsel i den
angivne periode og i givet fald at vedlægge kopi af akterne i disse sager. Det bemær-
kes at årsagen til at jeg udtrykkeligt nævnte bekendtgørelse nr. 673 af 9. juli 2003 om
udelukkelse fra fællesskab og ikke tillige bekendtgørelsen om anbringelse og over-
førsel (nr. 572 af 5. juli 2002) er at jeg på grund af udsendelsen den 9. juli 2003 af
en ny bekendtgørelse om udelukkelse fra fællesskab med ikrafttrædelse den 15. au-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0027.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
24
gust 2003, valgte at afgrænse den periode hvorfra jeg ønskede sager til gennemgang,
til sager der var behandlet efter ikrafttrædelsen af denne nye bekendtgørelse. Jeg be-
klager hvis min anmodning om udlevering af sager har givet anledning til misforstå-
elser med hensyn til hvilke sager jeg ønskede.
Ved min gennemgang af det modtagne materiale har jeg navnlig haft opmærksomhe-
den henledt på hvorvidt proceduren i forhold til de gældende regler er blevet fulgt.
Jeg har også været opmærksom på spørgsmålet om overholdelse af notatpligt. Da jeg
alene har modtaget tre sager, og den ene er behandlet på en anden måde end de to
andre, jf. pkt. 5.1., har det ikke været muligt at koncentrere undersøgelsen om hvor-
vidt der i sagerne er gennemgående fejl. Jeg har dog ikke gennemgået sagerne sy-
stematisk, og gennemgangen nedenfor omfatter derfor kun udvalgte spørgsmål. Til
arresthusets orientering vedlægger jeg en udskrift af afsnittet om rapportgennemgan-
gen og opfølgning herpå i sagen vedrørende min inspektion af Arresthuset i Frede-
rikshavn som omfattede en fuldstændig gennemgang bl.a. af sager om udelukkelse
fra fællesskab som var behandlet efter ikrafttrædelsen af straffuldbyrdelsesloven og
ændringerne i reglerne om anbringelse og overførsel samt udelukkelse fra fællesskab
ved bekendtgørelser nr. 572 og 574 af 5. juli 2002 (hvor sidstnævnte som nævnt nu
er afløst af bekendtgørelse nr. 673 af 9. juli 2003).
5.1.
Lidt om sagerne
De tre sager om udelukkelse fra fællesskab er behandlet i perioden 10. marts 2004 til
og med 7. juni 2004. Arresthuset har anvendt klientsystemet.
I to af tilfældene (de ældste) har der været afholdt et forhør hvor forhørsdelen i kli-
entsystemet har været anvendt. I det sidste tilfælde (sagen fra den 7. juni 2004) fore-
ligger der et notat med overskriften "UDELUKKELSE FRA FÆLLESSKAB". Det
fremgår af dette notat at den indsatte i dette tilfælde også afgav forklaring. I det føl-
gende omtales de to sager hvor forhørsdelen har været anvendt som forhørssager.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0028.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
25
En af forhørssagerne vedrørte en afsoner, den anden en varetægtsarrestant. Den sid-
ste sag vedrørte en varetægtsarrestant. Udelukkelserne varede henholdsvis 3, 7 og 12
dage.
Den ene sag vedrørte besiddelse af ulovlige effekter, de andre fremsættelse af trusler.
5.2.
Retsgrundlag
Reglerne om udelukkelse fra fællesskab af indsatte i kriminalforsorgens institutioner
findes i straffuldbyrdelseslovens § 63 og den tidligere nævnte bekendtgørelse nr. 673
af 9. juli 2003 om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, herunder anbringelse i ob-
servationscelle mv. i fængsler og arresthuse. Til bekendtgørelsen knytter sig vejled-
ning nr. 84 af samme dato.
5.3.
Sagsbehandlingsregler
§ 5 i bekendtgørelsen har følgende indhold:
"§ 5. Inden der træffes afgørelse om udelukkelse fra fællesskab, jf. straf
-
fuldbyrdelseslovens § 63, skal den indsatte gøres bekendt med adgangen
til at lade sig bistå og have lejlighed til at udtale sig.
Stk. 2. Afgørelsen træffes på grundlag af de foreliggende oplysninger.
Institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil, afgør, om det af
hensyn til klarlæggelse af sagens omstændigheder er påkrævet at indhen-
te yderligere oplysninger eller foretage afhøring af personale eller indsat-
te. Foretages der afhøringer, skal den afhørte have lejlighed til at god-
kende referatet af sin forklaring, og det skal fremgå af referatet af afhø-
ringen, om godkendelse er sket.
Stk. 3. Afhøringer skal overværes af en af institutionens ansatte.
Stk. 4. Der skal gøres notat om den trufne afgørelse. Notatet skal inde-
holde
1) en gengivelse af, hvad der er indberettet,
2) oplysning om, hvilke bestemmelser der er overtrådt,
3) oplysning om afgørelsen,
4) oplysning om dato og klokkeslæt for, hvornår afgørelsen er meddelt
den indsatte,
5) oplysning om, at den indsatte er orienteret om muligheden for at klage
til justitsministeren,
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0029.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
26
6) oplysning om, hvornår fristen for at indgive klage udløber, jf. straf
-
fuldbyrdelseslovens § 111, stk. 2, og
7) oplysning om, at den indsatte er orienteret om hvilke retsregler, afgø-
relsen er truffet i henhold til, jf. forvaltningslovens § 24, stk. 3, 1. pkt., jf.
§ 24, stk. 1, 1. pkt.
Stk. 5. Notatet skal herudover indeholde en gengivelse af de afgivne
forklaringer, som skal protokolleres, mens den, der afgiver forklaring, er
til stede. Notatet skal endvidere indeholde nærmere oplysning om på
hvilket grundlag, afgørelsen er truffet. Videre skal notatet indeholde op-
lysninger om eventuelle begrænsninger i retten til på ethvert tidspunkt af
sagens behandling at lade sig bistå af andre. Notatet skal indeholde en
begrundelse for afgørelsen. Begrundelsen skal indeholde en henvisning
til de retsregler, afgørelsen er truffet efter, og angive hvilke hovedhensyn,
der har været bestemmende for skønnet, ligesom de faktiske omstændig-
heder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen, skal fremgå."
5.4.
Partshøring og begrundelse mv.
Ved lov nr. 382 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forvalt-
ningsloven skete der en afskæring af retten til partsaktindsigt i visse sagstyper, f.eks.
sager om udelukkelse fra fællesskab. Det indebærer at der ikke (længere) skal ske
partshøring i (rene) sager om udelukkelse fra fællesskab inden der træffes afgørelse i
sagen, men den indsatte har dog stadig ret til at udtale sig, jf. bekendtgørelsens § 5,
stk. 1. Der er således ikke (længere) pligt til at afholde forhør i disse sager.
Ved meddelelse af afgørelsen i sagen skal den indsatte endvidere alene orienteres om
hvilke retsregler afgørelsen er truffet efter, jf. udelukkelse fra fællesskabsbekendtgø-
relsens § 5, stk. 4, nr. 7. En (eventuel efterfølgende) skriftlig begrundelse til den ind-
satte skal også alene indeholde en henvisning til de retsregler som afgørelsen er truf-
fet efter. Det notat der skal udfærdiges i sagen, skal dog indeholde en nærmere be-
grundelse, jf. § 5, stk. 5, men den indsatte har ikke ret til at få kopi heraf.
Reglerne er ikke til hinder for at der efter omstændighederne gives meroffentlighed
og en nærmere begrundelse hvis hverken private eller offentlige interesser taler imod
dette, jf. forarbejderne til loven og pkt. 7, 5. afsnit, i vejledningen til bekendtgørel-
sen.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0030.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
27
Reglerne om afskæring af aktindsigt mv. kan ikke anvendelse i "blandede sager",
dvs. sager hvor der samtidig træffes andre afgørelser end udelukkelse fra fællesskab
(medmindre der alene er tale om afgørelser som også er omfattet af forvaltningslo-
yens § 9, stk. 4, fx overførsel).
Der er som nævnt i to tilfælde afholdt (sædvanligt) forhør i sagen, og ved disse for-
hør er forhørsdelen i klientsystemet anvendt. De indsatte er således i disse to sager
ved forhørets begyndelse vejledt om deres rettigheder, herunder retten til aktindsigt
og til at fa kopi af forhørsnotatet (jf. pligten hertil for disciplinærsager i disciplinær-
strafvejledningens § 7, stk. 4, nr. 2 og 5). Foruden udelukkelse fra fællesskab er der
imidlertid i det ene tilfælde truffet andre afgørelser end udelukkelse fra fællesskab,
og der er således tale om en "blandet" sag hvor de nævnte (nye) regler om afskæring
af aktindsigt mv. ikke finder anvendelse. I det andet tilfælde skete der tillige politi-
anmeldelse, men der blev ikke truffet andre afgørelser.
Som det fremgår af de vedlagte sider fra rapporterne vedrørende min inspektion af
Arresthuset i Frederikshavn, er der i denne sag rejst spørgsmål om hvorvidt en politi-
anmeldelse kan anses for en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Dette spørgsmål
er som angivet i rapporten, af betydning for stillingtagen til hvorvidt sager hvori der
træffes afgørelse om udelukkelse fra fællesskab og/eller overførsel til anden instituti-
on, og hvor der samtidig sker politianmeldelse, men ikke træffes andre afgørelser, er
såkaldte "blandede sager" og dermed for om forvaltningslovens § 9, stk. 4, finder
anvendelse. Da der efter ikrafttrædelsen den 1. juli 2004 af lov nr. 445 af 9. juni 2004
om ændring af lov om euforiserende stoffer og straffuldbyrdelsesloven automatisk
skal ske anmeldelse til politiet af ethvert fund af euforiserende stoffer hos indsatte i
kriminalforsorgens institutioner, jf. Direktoratet for Kriminalforsorgens skrivelse nr.
69 af 28. juli 2004 til kriminalforsorgens institutioner om denne lovændring, kan jeg
som anført i opfølgningsrapporten ikke kritisere at direktoratet ikke har anset politi-
anmeldelser vedrørende fund af euforiserende stoffer for at være afgørelser i forvalt-
ningslovens forstand.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0031.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
28
I den foreliggende sag hvor der udover udelukkelsen fra fællesskab alene skete poli-
tianmeldelse, vedrørte denne anmeldelse ikke euforiserende stoffer, men trusler.
Jegforetager mig dog ikke mere vedrørende spørgsmålet om hvorvidt der er tale om
en blandet sag eller ej, men henviser blot til min antagelse nedenfor.
I det sidste tilfælde har arresthuset anvendt det særskilte sagsbehandlingsmodul som
nu findes i klientsystemet til brug ved behandlingen af sager om udelukkelse fra fæl-
lesskab. Det fremgår af notatet i denne sag at den indsatte er gjort bekendt med retten
til at (lade sig bistå og at) udtale sig, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1, og at den indsat-
te har udtalt sig. Det fremgår ikke af notatet at der er truffet andre afgørelser end ude-
lukkelse fra fællesskab, men den indsatte blev senere overført.
I en anden inspektionssag har direktoratet oplyst at der i efteråret 2003 blev undervist i
brugen af modulet på institutionerne. Som det fremgår af det vedlagte fra Arresthuset i
Frederikshavn har direktoratet oplyst at det ikke er muligt at opbygge modulerne så-
ledes at der tages højde for at sagerne skifter karakter under behandlingen. Hvis en
forhørsleder i forbindelse med en sag om udelukkelse fra fællesskab mener at sagen
bør afsluttes med en disciplinærstraf, bør der derfor afholdes et forhør efter forhørs-
modulet.
Jeg går udfra at arresthuset har modtaget undervisning i brugen af modulet om ude-
lukkelse fra fællesskab og er fuldt ud klar over de forskellige regler der gælder ved
behandlingen af "rene" sager som er omfattet afforvaltningslovens 5S' 9, stk. 4, her-
under sager om udelukkelse fra fællesskab, og "blandede" sager. Jeg antager at
baggrunden for at to af sagerne er behandlet som almindelige forhørssager, netop er
at arresthuset ved behandlingen af sagerne har anset dem som blandede sager.
Som nævnt skal der efter § 5 i bekendtgørelsen om udelukkelse fra fællesskab ud-
færdiges et notat om afgørelsen i sagen, og dette notat skal indeholde en nærmere
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0032.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
29
begrundelse for afgørelsen. Begrundelsen skal bl.a. indeholde en henvisning til de
retsregler som afgørelsen er truffet efter, og angive de hovedhensyn der har været be-
stemmende for skønnet.
I begge forhørsnotaterne i de to af sagerne er udelukkelsen fra fællesskab anført som
en øvrig afgørelse, og der er ikke henvist til retsgrundlaget for den truffle afgørelse
herom (straffuldbyrdelseslovens § 63). Det er i begge sager indledningsvist i afsnittet
om afgørelse og grundlag anført at afgørelsen er truffet efter en af bestemmelserne i
straffuldbyrdelseslovens § 67, og i den ene sag hvor der tillige skete konfiskation (jf.
om denne del af afgørelsen pkt. 5.6.), er der tillige henvist til straffuldbyrdelseslo-
vens § 73. Der er imidlertid ikke ikendt en disciplinærstraf i nogen af sagerne.
Da straffuldbyrdelseslovens § 67 indeholder retsgrundlaget for ikendelse af en disci-
plinærstraf og der i ingen afforhørssagerne (tillige) blev ikendt en sådan straf er
det forkert at henvise til denne bestemmelse, og det er en fejl at der ikke er henvist til
straffuldbyrdelseslovens § 63.
I den sidste sag hvor udelukkelse fra fællesskabs-modulet har været anvendt, er der
henvist til retsgrundlaget for afgørelsen, og det fremgår at den indsatte er orienteret
herom, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 4, nr. 7.
I de to forhørssager er der under overskriften "Begrundelse" givet en begrundelse for
afgørelsen (om udelukkelse fra fællesskab). Pkt. 8 om begrundelse i notatet om ude-
lukkelse fra fællesskab i den tredje sag er ikke udfyldt.
Det er beklageligt at notatet, bortset fra oplysning om retsgrundlaget, ikke indehol-
der en nærmere begrundelse for afgørelsen om udelukkelse fra fællesskab i sagen, jf
bekendtgørelsens s§' 5, stk. 5, sidste pkt. Jeg går ud fra at der er tale om en enkeltstå-
ende fejl, og at arresthuset således er opmærksom på kravet om at anføre en begrun-
delse i notatet (som den indsatte som udgangspunkt ikke har adgang til få op-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0033.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
30
lyst/aktindsigt i, bortset fra den del af begrundelsen der oplyser om retsgrundlaget
for afgørelsen).
5.5.
Klagevejledning mv.
Der er i begge forhørsnotaterne notat om at den indsatte er orienteret om klagead-
gangen til Direktoratet for Kriminalforsorgen, og at klagevejledningen har omfattet
oplysning om klagefristen i straffuldbyrdelseslovens § 111, stk. 2. Klagevejledningen
fremstår som en standardtekst (i klientsystemet).
Straffuldbyrdelseslovens § 111, stk. 2, vedrørende klagefrist gælder alene for dømte.
Efter denne bestemmelse gælder således ingen klagefrist for afgørelser truffet over
for varetægtsarrestanter, jf. nu også pkt. 241 i vejledningen til varetægtsbekendtgø-
relsen (vejledning nr. 125 af 4. november 2003). Den ene af de to sager vedrørte som
tidligere nævnt en varetægtsarrestant.
Det er beklageligt at klagevejledningen i denne sag tillige omfattede oplysning om
klagefrist.
I den tredje sag indeholder notatet om udelukkelse fra fællesskab ikke oplysning om
at den indsatte (en varetægtsarrestant) er orienteret om adgangen til at klage til Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen. Jeg går dog ud fra at der er givet klagevejledning.
Det er beklageligt at der ikke er et sådan notat, jf bekendtgørelsens § 5, stk. 4, nr. 5.
I den ene forhørssag skete der tillige konfiskation af nærmere angivne genstande (jf.
herom pkt. 5.6.), og det er anført om den anslåede værdi heraf i de enkelte tilfælde er
over eller under 275 kr. Under klagevejledningen er det anført at den indsatte er vej-
ledt om muligheden for domstolsprøvelse, og der er henvist til straffuldbyrdelseslo-
vens § 112 (uden præcisering af hvilket nummer i denne bestemmelse der i det kon-
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0034.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
31
krete tilfælde var tale om). Da der ikke er adgang til domstolsprøvelse vedrørende
afgørelser om udelukkelse fra fællesskab, går jeg ud fra at vejledningen alene har
omfattet afgørelsen om konfiskation, jf. straffuldbyrdelseslovens § 112, nr. 4. Den
indsatte var varetægtsarrestant.
Straffuldbyrdelseslovens § 112 gælder — ligesom § 111, stk. 2 — kun for afsonere.
Der er således ingen adgang til domstolsprøvelse efter denne bestemmelse for afgø-
relser der er truffet over for varetægtsarrestanter.
Det er derfor beklageligt at den indsatte er vejledt om adgang til domstolsprøvelse.
5.6.
Konfiskation
I den netop nævnte sag har arresthuset som nævnt foretaget konfiskation med hen-
visning til straffuldbyrdelseslovens § 73. Ud for hver enkelt genstand der er konfi-
skeret, er det anført at det konfiskerede er afleveret til politiet. Sagen vedrørte som
nævnt en varetægtsarrestant.
Straffuldbyrdelseslovens § 73 gælder kun for afsonere. For varetægtsarrestanter fin-
des reglerne om konfiskation i retsplejelovens § 924, stk. 5, jf. bekendtgørelse nr.
850 af 27. oktober 1993 (som ændret ved bekendtgørelsen nr. 887 af 19. september
2000) om udenretlig vedtagelse af konfiskation (der henviser til retsplejelovens §
931, stk. 5, hvor bestemmelsen om konfiskation tidligere fandtes). Kompetencen til
at træffe bestemmelse om konfiskation over for varetægtsarrestanter ligger hos poli-
tiet/anklagemyndigheden, men varetægtsarrestanten kan til arresthuset aflevere en
erklæring om udenretlig vedtagelse af konfiskation som så videresendes til anklage-
myndigheden, jf. disciplinærstrafvejledningens pkt. 14. Hvis varetægtsarrestanten ik-
ke vil afgive en sådan erklæring, skal den pågældende genstand afleveres til politiet
til videre behandling i medfør af retsplejelovens almindelige regler om beslaglæggel-
se mv.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0035.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
32
Er der tale om genstande eller penge som ikke er omfattet af bekendtgørelsen om
udenretlig vedtagelse af konfiskation (fx en mobiltelefon), er der ikke hjemmel til at
konfiskere genstanden eller pengene hos varetægtsarrestanten, uanset at der er tale
om genstande eller penge som er ulovligt indført, erhvervet, tilvirket eller søgt ind-
smuglet i institutionen, jf. vejledningens pkt. 14, 2. afsnit. I så fald må genstanden el-
ler pengene i stedet opbevares af institutionen i overensstemmelse med genstandsbe-
kendtgørelsen eller, hvis der indgives anmeldelse om strafbart forhold til politiet, af-
leveres til politiet.
Idet jeg på det foreliggende grundlag lægger til grund at den pågældende varetægts-
arrestant ikke har afgivet en konfiskationserklæring vedrørende de genstande som er
omfattet af bekendtgørelsen om udenretlig vedtagelse af konfiskation, er det således
beklageligt at arresthuset har foretaget konfiskation over for varetægtsarrestanten.
Hvis der rettelig ikke er tale om konfiskation, men aflevering til politiet i overens-
stemmelse med ovenstående, burde arresthuset ikke have skrevet at de pågældende
genstande blev konfiskeret.
Konfiskationen omfattede tillige en mobiltelefon (som ikke er omfattet af bekendtgø-
relsen om udenretlig vedtagelse af konfiskation). Arresthuset indgav anmeldelse mod
den pågældende indsatte for trusler.
Jeg anmoder arresthuset om at oplyse grundlaget for afleveringen af mobiltelefonen
til politiet. Jeg anmoder endvidere om oplysning om hvad der efterfølgende er sket
med telefonen.
5.7.
Ophør og ugentlige overvejelser
Udelukkelse fra fællesskab er en fremadrettet foranstaltning der straks skal bringes til
ophør når betingelserne herfor ikke længere er opfyldt, jf. lovens § 63, stk. 7, 1. pkt.
Efter bestemmelsens 2. pkt. skal institutionen mindst &I gang om ugen overveje
spørgsmålet om helt eller delvist at bringe udelukkelsen fra fællesskab til ophør.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0036.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
33
Når udelukkelse fra fællesskab bringes til ophør, skal der gøres notat om dato og
klokkeslæt for ophøret, jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 1.
I den oversigt som var udarbejdet (udskrevet) samme dag (den 24. august 2004) over
de sager som jeg modtog, er varigheden i dage angivet. Det fremgår heraf at udeluk-
kelserne varede henholdsvis 3, 7 og 12 dage.
Bortset fra denne oversigt har jeg ikke for så vidt angår forhørssagerne modtaget no-
tater om ophør med angivelse af dato og klokkeslæt for ophøret. Jeg går imidlertid ud
fra at der er udfærdiget et sådant notat.
I den tredje sag er der til sidst i notatet et ugenotat hvoraf dato og klokkeslæt for op-
høret fremgår. Der er overskrifter med teksterne "Sagens udvikling", "Beslutning"
og "Begrundelse". I det konkrete tilfælde blev udelukkelsen bragt til ophør i forbin-
delse med at den indsatte blev overført til anden institution.
I den ene af de to forhørssager fremgår det af forhørsnotatet at der skete udelukkelse
fra fællesskab indtil videre, og at arresthuset ville tage udelukkelsen op til overvejel-
se syv dage senere. Selv om det er anført at der er tale om udelukkelse fra fællesskab
indtil videre, er det således samtidig indirekte anført at den pågældende skulle ude-
lukkes fra fællesskab i syv dage, før udelukkelsen kunne tages op til overvejelse, og
dermed på forhånd bestemt at udelukkelsen skulle vare i hvert fald syv dage. Ude-
lukkelsen varede i syv dage.
Da udelukkelse fra fællesskab er en fremadrettet foranstaltning der straks skal brin-
ges til ophør når betingelserne herfor ikke længere er opfyldt, jf lovens § 63, stk. 7,
1. pkt., kan det ikke på forhånd bestemmes at udelukkelsen skal vare mindst syv dage.
Det må således løbende overvejes om der er grundlag for at bringe udelukkelsen til
ophør.
REU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 127: Endelig rapport fra Folketingets Ombudsmand vedrørende inspektion af Arresthuset i Nykøbing Falster den 24/8-04
2576936_0037.png
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
34
I et tilfælde (den anden forhørssag) varede udelukkelsen som nævnt 12 dage.
Efter bekendtgørelsens § 8, stk. 2, skal der (endvidere) gøres notat om institutionens
overvejelser efter straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 7, 2. pkt. om helt eller delvist at
bringe udelukkelsen til ophør, herunder om dato og klokkeslæt for overvejelserne.
Jeg beder arresthuset om at sende mig en kopi af det notat som jeg går ud fra — i
overensstemmelse hermed — er udfærdiget i den nævnte sag (j.nr. 2004/520/00049).
6.
Opfølgning
Jeg beder om at arresthuset sender de oplysninger mv. som jeg har bedt om, tilbage
gennem Direktoratet for Kriminalforsorgen som jeg ligeledes beder om en udtalelse.
7.
Underretning
Denne rapport sendes til arresthuset, politimesteren, Direktoratet for Kriminalforsor-
gen, Folketingets Retsudvalg og de indsatte i arresthuset.
Lennart Frandsen
Inspektionschef