Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato 9. november 2004 Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2004-165-0615 Dok.: CAA20416 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk G R U N D N O T A T om forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af Det Europæiske Politiakademi (Cepol) som et EU  -organ. 1.    Baggrund På  Det  Europæiske  Råds  møde  i  Tampere  den  15. -  16.  oktober  1999  blev  der  opnået  enighed om, at der skulle oprettes et europæisk politiakademi til efteruddannelse af   højtstående   personale ved de retshåndhævende myndigheder, idet politiakademiet i første omgang skulle etableres som et netværk af nat  ionale politiskoler. Det Europæiske Politiakademi (Cepol  ) blev herefter oprettet ved Rådets afgørelse af 22. d  ecem- ber 2000 (2000/820/RIA) og iværksatte sine aktiviteter den 1. januar 2001. I forbindelse med etableringen af Cepol blev det besluttet at placere et midlertidigt sekretariat for Cepol i København. P å mødet i Det Europæiske Råd (den 13. december 2003) blev det besluttet, at der skal etableres et permanent sekretariat i Bramshill, Storbritannien. Ifølge  den ovennævnte   rådsafgørelse  s artikel 9 skal Cepol senest i løbet af det tredje år efter a  k- tiviteternes iværksættelse forelægge Rådet en rapport om, hvordan netværket fungerer, og hvo r- dan dets fremtid tegner sig. En sådan rapport blev fremlagt den 5. december 2003 af C epols be- styrelse. Den  fremlagte  rapport,  der  bl.a.  indeholder  en  række  overvejelser  o  g  anbefalinger  vedrørende Cepols fremtidige virke og struktur, blev behandlet på et rådsmøde (retlige og indre anligge   nder) den  19.  februar  2004.  I  den  forbindelse  blev  der  vedtaget  en  række  konklusioner  ,  hvori  Rådet bl.a. anerkender, at der er behov for en række   strukturelle ændringer for at sikre yderl  igere effek- tivitet og udvikling af Cepol, og hvori der også peges på behovet for   en drøftelse  af Cepols frem-
- tidige udvikling. Rådet noterer sig  i den forbindelse, at Kommissionen agter at fremsætte suppl  e- rende forslag vedrørende Cepols funktion, som især er rettet mod sekretari   atets rolle og mod en forbedring af Cepols økonomiske og personalemæssige forvaltning   . I lyset af de nævnte rådskonklusioner     –  og på baggrund af  Det  Europæiske Råds beslutning af 13. december 2003 om placering af det permantente sekretariat –   vedtog Rådet den 26. juli 2004 to rådsafgørelser, der ændrer den oprindelige rådsafgørelse om oprettelsen af Cepol ved dels at fastsætte et  permanente  sekretariat  som  forudsat  placeres  i  Bramshill,  Storbritannien,  dels ved at gøre  Cepol til en selvstændig juridisk person. Herudover  har  Kommissionen  den  1.  oktober  2004  fremlagt  et  forslag  til  Rådets  afgørelse  om oprettelse af Det Europæiske Politiakademi (Cepol) som et EU  -organ. 2.    Indhold Forslaget  til  rådsafgørelse  er  fremsat  under  henvisning  til  traktaten  om  Den  Europæiske  Union (TEU), særlig artikel 30, stk. 1, litra c (om   samarbejde og fælles initiativer inden for bl.a. udda  n- nelse) og artikel 34, stk. 2, litra c (om vedtagelse af afgørelser,  uden at de dog indebæ  rer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemme  lser). Forslaget har – følge Kommissionen  –   til formål at sikre Cepol bedre retlige rammer ved at give det status som juridisk person, et permanent hjemsted, finansiering fra fællesskabsbudge  ttet, kla- re  personaleregler  og  en  strømlinet  ledelsesstruktur,  så  Cepol  effektivt  kan  bidrage  til,  at  me  d- lemsstaternes  retshåndhævende  myndigheder  bliver  bedre  til  at  håndtere  de  udfordri nger,  som grænseoverskriden  de kriminalitet stiller dem over for. Efter artikel 1 oprettes Cepol som et EU-organ, som placeres i Bramshill, Storbritannien, jf. arti- kel 4. Artikel 2 giver Cepol status som juridisk person, hvilket indebærer, at   Cepol i hver medlemsstat skal nyde den mest vidtgående rets - og handleevne, som vedkommende stats lovgivning tillæ  g- ger juridiske personer. Cepol kan navnlig erhverve og afhænde fast ejendom og løsøre samt o p- træde som part i retss  ager.   Artikel 3 giver Cepols personale privilegier og immuniteter i henhold til De Europæiske Fæ lles- skabers protokol herom. Artikel 5 fastlægger formålet med Cepol   . Formålet svarer  i vidt omfang til, hvad der følger af det nuværende retsgrundlag, dvs. Rådets afgørelse af 22. d ecember 2000 (2000/820/RIA). Efter for-
- slaget udvides Cepols virkeområde  imidlertid, idet uddannelsen skal omfatte ”l edende og andet personale ved de retshåndhævende myndigheder med nøglefunktioner inden for b ekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet”. Kurserne skal navnlig fokus   ere på,  hvordan samarbejdet kan forbedres mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder med he   nblik på prioriterede områder, såsom forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme. Der lægges særlig vægt på menn e- skerettigheder og etik i forbindelse med retshåndhævel   sen. Det understreges i artikel 5, at Cepols formål skal udøves, uden at det berører beføjelserne for de instit utioner, der har ansvaret for ud- dannelse af personale ved medlemsstaternes retshån dhævende myndigheder. Artikel 6 fastsætter Cepols mål. I forho   ld til det eksisterende retsgrundlag, hvorefter Cepol alene skal  supplere  de  tiltag,  som  gennemføres  af  medlemsstaternes  uddannelse sinstitutioner,  under- streges det med den nye målsætning    bl.a., at der skal ske en  forbedring  af samarbejdet om ud- dannelse i retshåndhævelse med relevante institutioner i kandidatlandene, No   rge, Island og andre lande. Desuden medtages sprogundervisning og menneskerettigheder som en del af Cepols mål. Artikel 7 indeholder en beskrivelse af de opgaver, som Cepol skal udføre med he nblik på at nå de mål, som er fastlagt i artikel 6.  Foruden de opgaver med hensyn til at udbyde kurser, som alle- rede  påhviler  Cepol  efter  det  eksisterende  retsgrundlag ,  indeholder  forslaget  også  opg aver,  der angår  udvikling af en fælles standard for kurser   vedrørende samarbejde inden for Cepols område. Desuden  skal  Cepol  helt  generelt  tilvejebringe  fælles  standarder  og  kursusmoduler  til  brug  for uddannelsesinstitutionerne for retshåndhævelse.    Cepol får desuden  bl.a. til opgave at foretage en regelmæssig vur  dering af iværksættelsen a f Cepols uddannelsesmoduler og – o-der. Endvidere får Cepol til opgave at udvikle og stille virtuelle uddannelsesmoduler  til rådighed via Cepols elektroniske netværk (”European Police Knowledge Net”) Artikel  8-10  fastlægger,  a  t  Cepol  skal  ledes  af  en  bestyrelse  bestående  af  et  medlem  fra  hvert medlemsland  samt  en  repræsentant  fra  Kommissionen.  Desuden  skal  der  udpeges  en  direktør, der deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret. Bestyrelsen træffer beslutning med almind   e- ligt flertal, men i forbindelse med en række opgaver, herunder vedtagelsen af fælles læsepl aner, udkastet til arbejdsprogram og udkastet til den årlige rapport, træffer bestyrelsen dog b   eslutning med to tredjedels flertal. Direktøren  repræsenterer  Cepol  i  alle     juridiske  handlinger  og  forpligtelser.  Direktøren  udp eges for fem år ad gangen af Rådet og kan alene fungere som direktør i samlet ti år. Direkt ø p- gaver beskrives i artikel 10. Heraf fremgår bl.a., at direktøren    er ansvarlig for den daglige drift og  har  ansvaret  for  gennemførelsen  af  budgettet,  evaluering  af  Cepols  udannelses -  og  læ  rings- redskaber  og  Cepol-certificering  af  undervisere  og  uddannelsesinstitutioner  i  medlemsstaterne, og i øvrigt de opg aver som bestyrelsen måtte pålægge ham.
- Europa-Parlamentet eller Rådet kan anmode direktøren om at aflægge beretning om udførelsen af sine opgaver. Efter artikel 11 bistås direktøren af et personale  . Direktøren og personalet er underlagt de re gler, som følger af de regler og forskrifter, der gælder for tjene   stemænd og øvrige ansatte i Det Eur   o- pæiske Fællesskab. B estyrelsen kan træffe beslutning om, at der kan udstationeres nati  onale eks- perter fra medlemsstaterne ved Cepol. Ifølge   artikel  12  oprettes  der  nationale  Cepol-enheder  i  hver  medlemsstats  nationale  uddannel- sesinstitutioner.  Hver  national  enhed  skal  helst  ledes  af  den  embedsmand,  der  er  ansvarlig  for udvikling  og  gennemførelse   af  uddannelsesprogrammer  på  nationalt  plan.  Den  nationale  enhed er på nationalt plan ansvarlig for iværksættelsen af de uddan nelses-, undervisnings- og læring  s- redskaber,  som  bestyrelsen  har  vedtaget.  Der  fremhæves  desuden  en  række  opgaver,  som  den nationale enhed gøres ansvarlig for, herunder at den skal tilrettelægge alle Cepol   -aktiviteter, som gennemføres på medlemsstatens omr  åde . Den skal bistå direktøren ved iværksættelsen og eval u- eringer af Cepol-redskaber samt efterkomme anmodninger, som direktøren fremsætter på best y- relsens vegne. Artikel  13  vedrører  Cepols  samarbejde  med  andre  relevante  EU -organer  inden  for  retshåndh æ- velse og andre relaterede områder. Cepol samarbejder desuden med a ndre nationale uddannelses- institutioner end medlemsstaternes. Der åbne s endvidere mulighed for, at Cepol kan tage hensyn til henstillinger fra Europol eller Taskforcen af EU-medlemsstaternes politichefer, uden at dette berører reglerne for vedtagelse af Cepols arbejd sprogram. Efter  artikel  14  består  Cepols  indtægter  af  tilskud  fra  Fællesskabet,  idet  Cepols  tilskud  bliver opført på Den Europæiske Unions budget. Desuden kan Cepol modtage gebyrer for ydede tjene- ster samt eventuelle frivillige bidrag fra medlemsstaterne. Artiklen indeholder desuden en  række tekniske regler om vedtagelsen af budgettet for Cepol. Artikel  15-18  indeholder  bestemmelser  om  budgetkontrol,  finansielle  bestemmelser,  regler  om svigsbekæmpelse,  samt  om  sprog,  som  svarer  til,  hvad  der  i  øvrigt  er  gældende  for  andre  EU - organer. Artikel 19  indeholder bestemmelser om aktindsigt, hvorefter Cepols bestyrelse senest seks må- neder efter afgørelsens ikrafttræden skal udarbejde regler    om aktindsigt. Artikel 20-25  indeholder navnlig overgangs- og ikrafttrædelsesbestemmelser  ne.  I  artikel 22 be- stemmes det, at Cepol hvert år skal forelægge en rapport for Kommissionen, Rådet og E uropa-
- Parlamentet, ligesom Cepol hvert femte år skal bestille  en uafhængig ekstern eval  uering af gen- nemførelsen af afgørelsen samt de aktiviteter, som Cepol har udført. Der henvises i øvrigt til forslaget med tilhørende bilag samt den ledsagende begrundelse til fo  r- slaget.   3.    Dansk ret Politiskolen,  der  hører  unde r  Rigspolitichefen,  er  politiets  centrale  uddannelsesinstitution  og  er ansvarlig for gennemførelsen af grund - og efteruddannelse af politipersonalet. Endvidere tilrette- lægger Politiskolen efteruddannelsesaktiviteter for det juridiske og administrative pe  rsonale. Politiskolen planlægger og gennemfører grunduddannelsen for politibetjente på prøve. Desuden planlægger  og  gennemfører  politiskolen  efteruddannelseskurser,  specialkurser,  herunder  edb   - uddannelse samt lederuddannelse, for alle personalegrupper i politiet. Herudover kan der efter Rigspolitichefens bestemmelse afholdes specialkurser og seminarer i det omfang, forholdene gør det nødvendigt. I forbindelse med udsendelse af politifolk på inte   rnatio- nale missioner afholder Politiskolen således et kursus a f 2 ugers varighed, der bl.a. omfatter ud- dannelse i mægling og forhandlingsteknik, kontroloperationer, menneskerettigheder, k  ø reteknik, sprog samt kommunikationsprocedurer. Politiskolen gennemfører endvidere uddannelsesprogrammer og seminarer for udenlan dske poli- tifolk.  Størstedelen  af  disse  aktiviteter  foregår  i  udlandet.  Større  indsatsområder  har  været  de palæstinensiske selvstyreområder, Kosovo, Sydafrika og de baltiske lande, sidstnævnte i ndenfor rammerne af Det Nordisk-Baltiske Politiakademi. Blandt nuværende indsatsområder kan næ vnes uddannelse af bosniske og irakiske politiledere. Det Nordisk-Baltiske Politiakademi er udsprunget af et samarbejde mellem de nordiske og balti- ske lande. Initiativet startede i 1995/96, hvor de nationale politimyndigheder i de nordiske lande besluttede  at  koordinere  indsatsen  med  henblik  på  uddannelse  af  politifolk  i  de  balt iske  lande. Der er for tiden ikke planlagt egentlige uddannelsesaktiviteter i dette regi. I Rigspolitichefens kundgørelse II nr. 18 af 13. januar 19 65 er der med hjemmel i retsplejelovens § 113, stk. 5, fastsat nærmere bestemmelser om politiskolen og politiets uddannelse. Yderligere er der i årlige handlingsplaner fastlagt nærmere mål for politiskolens uddannelse stilbud, ligesom der er nedsat et rådgi vende udvalg med hensyn til politiskolens forhold. 4.    Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
- Forslaget ses ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser  . Det bemærkes i den forbindelse, at det  fremgår  af  forslagets   artikel  5,  at  de  nationale  uddannelsesinstitutioners  bef ø e- grænses af Cepols beføjelser. Udgifterne til Cepol har indtil videre været afholdt af medlemslandene i fællesskab på grundlag af en BNI-baseret fordelingsnøgle.  Med forslaget lægges der som tidligere nævnt op til, at udgif- terne  til  Cepol  skal  dækkes  af    Fællesskabets  budget  .  Der  må  i  forbindelse  med  oprettelsen  af Cepols  sekretariat  og  oprettelsen  af  de  nationale  enheder  forventes  en  vis  forøgelse  af  C epols budget.  Imidlertid  er  det  på   nuværende  tidspunkt    ikke  muligt  at  vurdere,  i  hvilket  omfang  de øgede udgifter vil medføre ændringer i Fællesskabets budget. Det er på denne baggrund va nske- ligt at fastslå de eventuelle statsfinansielle konsekvenser af den foreslåede ændring i fina nsierin- gen af Cepol.   5.    Høring Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.: Advokatrådet,  Amnesty  International,  Dansk  Told -  og  Skatteforbund,  Institut  for  Menneskeret- tigheder,   Den   danske   Dommerforening,   Dommerfuldmægti  gforeningen,   Landsforeningen   af beskikkede advokater, Landsklubben HK Politiet, Politiforbundet i Danmark, Politifuldmæ  gtig- foreningen, Politimesterforeningen i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Statsadvokaten for særlig økon omisk kriminalitet.