Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: 17. november 2004 Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2004-1661/1-0079 Dok.: CDH22225 Supplerende aktuelt notat for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. november 2004. Vedrørende: EU’s narkotikastrategi (2005–2012) Nyt notat. 1. Baggrund Det Europæiske Råd skal inden udløbet af 2004 godkende en ny narkotikastrategi for EU. Strategien skal fastlægge de overordnede retningslinjer og mål for EU’s indsats på narkotikaområdet for 2005-2012. Drøftelserne af den nye strategi blev indledt på en konference i Dublin den 8. – 10. maj 2004 med deltagelse af medlemsstaterne, kandidatlandene, Kommissionen, Europol, Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EONN) og forskellige NGO’er (ikke-regeringskontrollerede organisationer). På baggrund heraf fremlagde det nederlandske formandskab den 30. juni 2004 et udkast til narkotikastrategi for 2005–2012, som efterfølgende været drøftet i rådsregi. Det nederlandske formandskab har først lige besluttet, at sagen skal behandles af Rådet (retlige og indre anliggender) på mødet  den  19.  november  2004.  Formandskabet  vil  i  den  forbindelse  formentlig  sigte  mod  en  vedtagelse  af  EU’s narkotikastrategien  med  henblik  på,  at  Det  Europæiske  Råd  kan  blive  orienteret  herom  og  give  sin  tilslutning  til strategien på sit møde den 17. december 2004. 2. Indhold Med  udkastet  til  EU’s  narkotikastrategi  for  2005-2012  lægges  der  overordnet  set  op  til  en  videreførelse  af  EU’s hidtidige narkotikapolitik. I strategiens indledende afsnit anføres det, at EU’s overordnede mål på narkotikaområdet er: at opretholde et højt niveau af sundhedsbeskyttelse, trivsel og social samhørighed ved at supplere medlemsstaternes indsats for at begrænse og forebygge narkotikamisbrug og narkotikarelaterede helbredsskader, og at  sikre  et  højt  sikkerhedsniveau  for  borgerne  ved  at  gribe  ind  over  for  produktion  af  og  ulovlig  handel  med narkotika, samt ved i øget omfang at forebygge narkotikarelateret kriminalitet. Det fremhæves, at indsatsen mod narkotika bør tage udgangspunkt i eksisterende instrumenter og institutioner og i højere  grad  være  tematisk  og  regionalt  orienteret.  Desuden  anføres  det,  at  EU’s  fremtidige  handlingsplaner  på narkotikaområdet skal: fokusere på klar merværdi, være målbare og realistiske, Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
I strategiens punkt 2, som omhandler koordination, anføres det bl.a., at Den Horisontale Narkotikagruppe bør spille en mere aktiv rolle på narkotikaområdet og bl.a. være ansvarlig for den overordnede koordination af narkotikaindsatsen på EU-niveau.  Desuden  bør  der  skabes  en  forbedret  koordination  med  EU’s  internationale  partnere,  herunder  især Pompidou-gruppen, WHO, Europarådet og FN's Kontor for Bekæmpelse af Narkotika og Kriminalitet. Når det gælder efterspørgselsreduktion, lægges der i strategiens punkt 3 op til, at der bl.a. gennem forebyggelse, tidlig intervention,  behandling,  skadesreduktion,  rehabilitering,  og  social  reintegration  skal  ske  en  målelig  reduktion  i narkotikaforbruget,  afhængigheden  af  narkotika,  af  narkotikarelaterede  sygdomme,  og  narkotikarelaterede  sociale problemer  i  medlemsstaterne.  Der  skal  samtidig tages  højde  for  de  helbredsmæssige  og  sociale  problemer,  der  er forbundet med blandingsmisbrug og brug af lovlige psykoaktive stoffer, som tobak og alkohol. Rådet og  Kommissionen  skal i  den  kommende EU-handlingsplan  sammen med  medlemsstaterne  søge at  prioritere adgangen til og effektiviteten af forebyggelsesprogrammer, øge kendskabet til de risici der er forbundet med brugen af psykoaktive stoffer, øge adgangen til tidlig intervention - især overfor unge, lette adgangen til såvel differentierede behandlingsprogrammer som de i hver enkelt medlemsstat lovlige skadesreducerende foranstaltninger samt prioritere forebyggelse og behandling af smitsomme sygdomme. Der skal tages højde for, at der er forskellige helbredsmæssige risici forbundet med brugen af de enkelte typer af stoffer, og at de helbredsmæssige risici er større for visse grupper af misbrugere, f.eks. unge og gravide. I strategiens punkt 4 om udbudsbegrænsning angives det som en overordnet målsætning at skabe en mærkbar forbedring af effektiviteten af EU's og medlemsstaternes retshåndhævelsesaktioner overfor narkotikakriminalitet inden udløbet af 2012. Dette mål skal bl.a. nås gennem: øget samarbejde på det strategiske plan, øget anvendelse af EU’s eksisterende retshåndhævelsesinstrumenter og -institutioner, som f.eks. den europæiske arrestordre, fælles efterforskningshold, Europol og Eurojust, konsekvent strafferetlig forfølgning af narkotikakriminalitet i medlemsstaterne, og en forstærket retshåndhævelsesindsats overfor tredjelande, herunder især de narkotikaproducerende lande og transitlandene. I  punkt  5  vedrørende  internationalt  samarbejde  understreges  det,  at  EU  for  at  opnå  større  indflydelse  og gennemslagskraft  fremover  bør  optræde  mere  synligt,  effektiv  og  koordineret  på  det  internationale  plan. Herudover anføres det bl.a., at der bør gøres en særlig indsats for at inkludere kandidatlandene og potentielle kandidatlande i EU’s indsats på narkotikaområdet. For så vidt angår information, forskning og evaluering anføres det bl.a. i strategiens punkt 6: at EU's vidensinfrastruktur på narkotikaområdet fremover bør anvendes bedre og mere effektivt, at fremtidige handlingsplaner bør prioritere forskning inden for bestemte områder, og at evaluering fortsat bør være en væsentlig og integreret del af EU’s indsats på narkotikaområdet. 3. Europa-Parlamentet Strategien har ikke været forelagt Europa-Parlamentet. - 2 -
4. Høring Det oprindelige udkast har været sendt i høring hos Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,   Rigspolitichefen,   Politidirektøren   i   København,   Foreningen   af   Politimestre   i   Danmark, Politifuldmægtigforeningen,  Advokatrådet,  Landsforeningen  af  beskikkede  advokater,  Told-  og  Skattestyrelsen, Amnesty International og Institut for Menneskerettigheder. Præsidenten for Østre  Landsret, Præsidenten for Vestre  Landsret, Præsidenten for Københavns  Byret, Den Danske Dommerforening,  Dommerfuldmægtigforeningen,  Politidirektøren  i  København,  Det  Kriminalpræventive  Råd, Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Advokatrådet,  Landsforeningen  af  beskikkede  advokater  og  Institut  for Menneskerettigheder har svaret, at de ikke har bemærkning til forslaget. Rigsadvokaten har udtalt, at han kan støtte, at udkastet viderefører den hidtidige strategi. Han er endvidere enig i,  at  man  lægger  op  til  at  benytte  eksisterende  retlige  instrumenter  og  institutioner,  bl.a.  Den  Europæiske Arrestordre, Europol og Eurojust, og at man vurderer erfaringerne herfra, før man eventuelt vedtager nye retlige instrumenter m.v. Rigspolitichefen har udtalt, at man kan støtte, at narkotikastrategien baseres på en fortsættelse af den hidtidige strategi, ligesom man er enig i, at der bør udvises tilbageholdenhed  med at introducere nye tiltag. Der bør derimod fokuseres på anvendelse af de eksisterende retshåndhævelsesinstrumenter. 5. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde Udkastet til strategi har været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde den 16. november 2004. 6. Subsidiaritetsprincippet Subsidiaritetsprincippet ses ikke at have betydning for sagen. 7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Udkastet til strategi ses ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. 8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. - 3 -