Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg Folketinget – Christiansborg Finansministeren Finansministeriet Christiansborg Slotsplads 1 DK-1218 København K Tlf. (+45) 33 92 33 33 Fax  (+45) 33 32 80 30 E-post  [email protected] Hermed fremsendes i 70 eksemplarer en skriftlig redegørelse for punkt 2 b) på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 16. november 2004, som skønnes at være relevant for Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg. Med venlig hilsen Thor Pedersen
Foreløbig oversigt over rådsmødet (ECOFIN) den 16. november 2004 1. (evt.) Wim Kok rapport – opfølgning fra DER 2. Stabilitets- og Vækstpagten a) Styrkelse, klargøring og bedre implementering af Stabilitets- og vækstpagten – ’Key issues’ papir b) Statistik vedrørende offentlige finanser i Grækenland - 3. De finansielle perspektiver 2007-2013 – egne ressourcer Orienterende debat 4. Finansielle tjenesteydelser a) Finansiel integration – opfølgning på den finansielle handlingsplan Rådskonklusioner b) ’Clearing and Settlement’ Rådskonklusioner c) Vurdering af Lamfalussy-processen Rådskonklusioner 5. Moms a) ’One stop shop’ Information ved Kommissionen b) Direktiv om nedsat moms c) Leveringsregler for tjenesteydelser 6. (evt.) Forebyggende toldsamarbejde mod hvidvaskning af penge 7. Administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet 8. Udvidelse af voldgiftskonventionen (a-punkt) 9. Adfærdskodeks til voldgiftskonventionen (a-punk) Side 2
10 . Komitologi-ændringer i finansielle direktiver (a-punkt) Dagsordenspunkt 2 b): Stabilitets- og Vækstpagten: Statistik     vedrørende     offentlige finanser i Grækenland Baggrund Grækenlands  offentlige  budgetunderskud  for  2003  blev  i  Kommissionens økonomiske prognose fra april 2004 opgjort til 3,0 pct. af BNP, men blev efter konsultationer mellem de græske myndigheder og Eurostat i maj 2004 revideret til 3,2 pct. af BNP, hvilket er over Traktatens referenceværdi for budgetunderskuddet på 3 pct. af BNP. Kommissionens prognose skønnede endvidere, at underskuddet ville overskride 3-procentsgrænsen i 2004. ECOFIN vedtog derfor på rådsmødet den 5. juli 2004 på grundlag af henstillinger fra Kommissionen - en Rådsbeslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i Grækenland, jf. Traktatens artikel 104.6 - en  Rådshenstilling  til  Grækenland  om  at  bringe  situationen  med  et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør, jf. Traktatens artikel 104.7. Rådshenstillingen til Grækenland anbefaler flg.: - de græske myndigheder bør bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort budgetunderskud til ophør hurtigst muligt og senest i 2005 (d.v.s. året efter Rådets   konstatering   af   det   uforholdsmæssigt   store   underskud   i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten). Rådet fastlægger en frist til den 5. november 2004 (4 måneder efter henstillingen) for den græske regerings iværksættelse af virkningsfulde foranstaltninger; - med henblik på at sikre, at det uforholdsmæssigt store underskud korrigeres senest  i  2005,  bør  de  græske  myndigheder  iværksætte  budgetkorrigerende foranstaltninger, hovedsageligt af strukturel karakter, der svarer til 1 pct. af BNP akkumuleret i 2004 og 2005, helst ligeligt fordelt mellem de to år; - de  græske  myndigheder  bør  endvidere  sikre,  at  den  offentlige  bruttogæld mindskes tilstrækkeligt og nærmer sig referenceværdien på 60 pct. af BNP med tilfredsstillende  hastighed,  og  være  særlig  opmærksom  på  faktorer  udover nettolåntagningen, som bidrager til ændringer i gældens niveau; - de græske myndigheder bør snarest forbedre indsamlingen og behandlingen af data vedr. offentlige finanser med henblik på at udbedre de alvorlige mangler, som har vist sig på dette område. - Rådet opfordrer endvidere de græske myndigheder til at sikre at konsolideringen i retning af et mellemfristet budget tæt på balance eller i overskud fortsætter Side 3
gennem en reduktion af det konjunkturrensede underskud med mindst 0,5 pct. af BNP per år efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud.   Rådshenstillingen blev offentliggjort efter aftale med den græske regering. I  forbindelse  med  EU-landenes  indberetninger  om  offentlige  finanser  til Kommissionen  og  Eurostats  verificering  og  offentliggørelse  af  landenes budgetstatistik for 2000-2003 den 23. september 2004, blev det græske underskud for 2003 revideret til 4,6 pct. af BNP, mens underskuddene for 2000, 2001 og 2002 ligeledes blev revideret, til hhv. 4,13,7 og 3,7 pct. af BNP, jf. tabel 1. Tabel 1. Grækenlands budgetsaldo og gæld, 2000-2006 Pct. af BNP 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Budgetsaldo efterårsprognose -4,1 -3,7 -3,7 -4,6 -5,5 -3,6 -3,0 forårsprognose -2,0 -1,4 -1,4 -3,0/-3,2* -3,2 -2,8 Gæld 114,0 114,7 112,5 109,9 112,2 111,9 110,2 Anm.: *2003-underskuddet blev revideret fra 3,0 til 3,2 pct. af BNP den 7. maj 2004. Kilde: Kommissionens prognoser af 7. april og 26. oktober 2004 samt Eurostats offentliggjorte verificerede budgettal for 2000-2003 på baggrund af Grækenlands indberetning af september 2004. ECOFIN havde på rådsmødet den 21. oktober 2004 en drøftelse af revisionen af Grækenlands budgetstatistik og anmodede om en rapport om Grækenlands underskud og gæld forud for rådsmødet den 16. november 2004. Indhold Det ventes, at der på grundlag af samarbejde mellem Kommissionen/Eurostat og de græske myndigheder vil blive udarbejdet en rapport om Grækenlands underskud og gæld fra 1997 og frem, med henblik på drøftelse på ECOFIN den 16. november. ECOFIN ventes efterfølgende på rådsmødet den 7. december 2004 at have en drøftelse af den videre håndtering af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud i forhold til Grækenland, herunder i lyset af det forhold, at det faktiske underskud for 2003 er større end det skønnede underskud på 3,2 pct. af BNP, som lå til grund for Rådets henstilling af 5. juli 2004. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Nærheds- og proportionalitetsprincippet Finanspolitik  er  det  enkelte  medlemslands  eget  ansvar  inden  for  rammerne  af Side 4
Traktaten samt Stabilitets- og Vækstpagten, hvorefter medlemslandene er forpligtet til  at  undgå  uforholdsmæssigt  store  budgetunderskud.  Drøftelser  vedrørende gennemførelsen   af   de   fælles   reger   må   nødvendigvis   gennemføres   på fællesskabsniveau.  Regeringen  skønner  på  den  baggrund,  at  sagen  er  i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Iværksættelse af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for Grækenland i form af Rådets henstilling under artikel 104.7 blev forud for ECOFIN den 5. juli 2004 forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p. forhandlingsoplæg. Dagsordenspunktet om EU-landenes notifikationer vedrørende offentlige finanser, herunder revisioner af Grækenlands budgettal for 2000-2003, blev forud for ECOFIN den 21. oktober 2004 forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p. orientering. Side 5