1 Dagsordenspunkt 1:      Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår af 2005 Det nye formandskab (Luxembourg) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2005, som det er normal praksis, at fremlægge sit arbejdspro- gram for formandskabet vedrørende ECOFIN’s arbejde. Baggrund og indhold ECOFIN-arbejdsprogrammet for det luxembourgske formandskab tager udgangspunkt i Irlands og de efterfølgende fem formandskabers flerårige strategiske program for 2004-2006 og i det fælles et-årige arbejdsprogram, som Luxembourg og UK har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla- konklusionerne. Luxembourg har ikke offentliggjort et selvstændigt pro- gram for ECOFIN’s arbejde i 1. halvår af 2005, ligesom Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2005 endnu ikke er offentliggjort.   Følgende gennemgang er derfor primært baseret på Luxembourg og UK’s et-årige arbejdsprogram på det økonomiske og finansielle område samt de foreløbige ECOFIN-mødeoversigter for 1. halvår af 2005.   Formandskabet ventes at have følgende overordnede prioriteter for Rådet (ECOFIN)’s arbejde: 1.    EU’s budget og de finansielle perspektiver   2.    Midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien 3.    Økonomisk-politisk koordination 4.    Bedre regulering 5.    Finansielle tjenesteydelser   6.    Skatter og afgifter 1. EU’s budget og de finansielle perspektiver Der ventes under det luxembourgske formandskab vedtaget rådskonklu- sioner om Rådets prioriteter for EU’s budget for 2006. Den endelige afta- le ventes indgået under UK’s formandskab. Endvidere ventes gennemfø- relsen af budgettet for 2003 godkendt under det luxembourgske formand- skab.   Herudover ventes Rådet (GAERC) og ECOFIN at fortsætte arbejdet med de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 som et led i det strate- giske program for 2004-2006 om at indgå en politisk aftale herom i juni 2005. Arbejdet med de finansielle perspektiver vil tage udgangspunkt i medlemslandenes og Kommissionens forslag og holdninger samt en frem- skridtsrapport udarbejdet af det nederlandske formandskab.  
2 2. Midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien For så vidt angår midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien ventes ECOFIN på mødet i februar 2005 at skulle behandle Kommissionens rapport om Lissabon-strategien som et led i forberedelsen af Det Europæ- iske Råds forårstopmøde. Det luxembourgske formandskab ventes at an- vende midtvejsevalueringen til at vurdere de resultater, man har opnået hidtil, og hvor nødvendigt korrigere strategien med henblik på at nå dens mål.    ECOFIN ventes desuden at evaluere og følge op på det europæiske vækstinitiativ og rapporterne herom. 3. Økonomisk-politisk koordination For så vidt angår økonomisk-politisk koordination ventes ECOFIN på de første tre møder i 2005 at behandle og vedtage udtalelser om medlems- landenes opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer. Endvidere ventes Rådet på mødet den 18. januar 2005 at behandle procedurer vedrø- rende uforholdsmæssigt store underskud for en række af de nye medlems- lande samt Grækenland. I processen vedrørende de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, der gælder for perioden 2003-2005, skal ECOFIN forberede et ’key issues’ papir til forårstopmødet. Dette ventes at ske på møderne i februar/marts. ECOFIN ventes desuden at skulle udarbejde en tekst om de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer til beslutning på mødet i Det Europæi- ske Råd i juni 2005. Formandskabet vil i samarbejde med Kommissionen og den Økonomisk- Politiske Komité (EPC) følge op på de årlige eksaminationer af struktur- reformer.   Endvidere ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at fortsætte drøftelsen ved- rørende styrkelse og bedre implementering af Stabilitets- og Vækstpagten. På grundlag heraf ventes Kommissionen at stille forslag til implemente- ring af konklusionerne på ECOFIN’s drøftelser. Under det luxembourg- ske formandskab ventes ECOFIN endvidere at opnå enighed om en eu- ropæisk strategi for forbedring af statistik vedrørende offentlige finanser, herunder forbedring af de institutionelle rammer for medlemslandenes statistiske bureauer.   4. Bedre regulering Det luxembourgske formandskab ventes at fortsætte arbejdet i Rådet (ECOFIN) og Rådet (konkurrenceevne) med bedre regulering som et led i de fire formandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg og UK) ini- tiativ vedrørende bl.a. regelforenkling, konsekvensvurdering og måling af administrative byrder. Kommissionen og det luxembourgske formandskab
3 ventes at arbejde på at kunne implementere en metode til måling af admi- nistrative byrder snarest muligt i 2005, efter gennemførelse og vurdering af igangsatte pilotprojekter.   5. Finansielle tjenesteydelser For så vidt angår det finansielle område ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at fortsætte arbejdet med handlingsplanen for de finansielle marke- der. I 1. halvår af 2005 ventes Kommissionen at præsentere en oversigt over fremtidig integration og regulering af sektoren for finansielle tjenesteydel- ser som et led i den finansielle handlingsplan. ECOFIN ventes sammen med Kommissionen at drøfte langsigtede prioriteringer for denne sektor. Endvidere ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at afslutte arbejdet med formel godkendelse af følgende sager:   -   ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutter og investe- ringsselskaber (Basel II)   -   direktivet vedrørende lovpligtig revision af regnskaber og koncern- regnskaber (8. selskabsdirektiv) -   direktiv vedrørende genforsikring    -   direktiv vedrørende hvidvaskning af penge (3. hvidvaskdirektiv) Kommissionen ventes desuden under det luxembourgske formandskab at fremsætte et direktivforslag om betalinger i det indre marked.   Endelig ventes ECOFIN at påbegynde behandlingen af Kommissionens forslag om ændringer af 4. selskabsdirektiv vedrørende årsregnskaber for visse selskabsformer og af 7. selskabsdirektiv vedrørende konsoliderede regnskaber. Forslaget er et led i Kommissionens handlingsplan om en modernisering af selskabsretten og en forbedret selskabsledelse i EU, som blev vedtaget i maj 2003.   6. Skatter og afgifter For så vidt angår skatter og afgifter ventes der i ECOFIN i 1. halvår af 2005 en orientering om status for gennemførslen af det vedtagne rentebe- skatningsdirektiv og relaterede aftaler med de centrale tredjelande og til- knyttede områder, som skal træde i kraft den 1. juli 2005.   Endvidere ventes Kommissionen under det luxembourgske formandskab bl.a. at præsentere direktivet vedrørende bilbeskatning. I ECOFIN ventes der ligeledes en drøftelse af dels Kommissionens rapport vedrørende al- koholafgifter og dels adfærdskodeksgruppens rapport.
4 Endelig ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at behandle forslaget om æn- dring af rente-/royaltydirektivet om rente-/royalty-betalinger mellem for- bundne selskaber i forskellige EU-lande.   Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Præsentationen af det luxembourgske formandskabs ECOFIN- arbejdsprogram har ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konse- kvenser.   Nærhedsprincippet Ikke relevant.   Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Det luxembourgske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tid- ligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.   Holdning Vedrørende dansk holdning Fra regeringens side kan man generelt støtte det luxembourgske formand- skabs arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2005. Vedrørende andre landes holdninger Rådet ventes at udtrykke generel støtte til formandskabets arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2005.  
5 Dagsordenspunkt 2 a):   Stabilitets- og Vækstpagten: Kommissio- nens meddelelse om en europæisk strategi for ledelse og ansvar vedrørende statistik for offentlige finanser Baggrund Den enkelte medlemsstats overholdelse af budgetdisciplin vurderes i EU- regi  på  basis af kriterierne for  størrelsen af budgetunderskuddet i  pct. af BNP og den offentlige gæld i pct. af BNP. For at sikre en tilfredsstillende implementering  af  overvågningsproceduren  af  de  enkelte  medlemsstaters finanspolitik er kvaliteten af statistiske budgetdata derfor afgørende. Der har været eksempler på betydelige revisioner af data for de offentlige finanser, herunder senest i forbindelse med de betydelige revisioner i tal- lene for de offentlige finanser i Grækenland. Som  opfølgning  herpå,  samt  ECOFIN’s  konklusioner  2.  juni  2004  om overvågningen og kvaliteten af data for offentlige finanser og Kommissi- onens  meddelelse  3.  september  2004  om  at  styrke  implementeringen  af Stabilitets- og vækstpagten, har Kommissionen 22. december 2004 offent- liggjort en meddelelse om en europæisk strategi for statistik for offentlige finanser. Indhold Kommissionens  strategi  for  statistik  for  offentlige  finanser  indeholder følgende tre indsatsområder: 1)   Udbygning af regelsættet. Kommissionen   har   i   henhold   til   gældende   lovgivning   ikke   beføjelse   til   at overvåge medlemsstaternes regnskaber for de offentlige finanser direkte eller selv indsamle data, og som følge af subsidiaritetsprincippet kan Kommissionen ikke egenhændigt opnå disse beføjelser. Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt at styrke Eurostats mulighed for at kontrol- lere de tal, som landene tilvejebringer og foreslår styrkelse af regelsættet på følgende punkter: - Kommissionen skal direkte kunne undersøge data for offentlige fi- nanser. - På basis af en nærmere fastlæggelse af Kommissionens beføjelser, at give mulighed for umiddelbart at kunne gennemføre kontrol ”på stedet”. - Præcis definition af, hvornår der kan tages fortrolighedshensyn. - Reglerne, under hvilket kontrollerne skal foregå, skal specificeres, eksempelvis om nationale eksperter må deltage.
6 2)   Styrkelse af Eurostats og Generaldirektoratet for økonomi og fi- nans’ ressourcer. Kommissionen foreslår forbedringer på følgende områder: - Systematisk planlægning af verifikationsmissioner udover de missi- oner der allerede udføres. - Mobilisering af eksisterende ekspertise, herunder skal Eurostat ha- ve mulighed for at anvende ekspertise fra de enkelte medlemssta- ter. - På basis af nærmere analyser at give budgetmæssig støtte til at op- nå målet om at forstærke og systematisere kontrollerne af med- lemsstaternes nationalregnskaber. 3)   Fastsættelse af EU-standarder for nationale statistikinstitutter. Kommissionen vurderer, at der er behov for at forbedre tilliden til de statistiske myndigheder samt forstærke troværdigheden og kvaliteten af statistiske data og foreslår følgende tiltag: - Udvikling af europæiske minimumstandarder for statistiske myn- digheders institutionelle struktur til styrkelse af de nationale stati- stikinstitutters uafhængighed, integritet og ansvarlighed, eksempel- vis i form af en ’Code of Conduct’ eller et direktiv. På baggrund af meddelelsen ventes ECOFIN at opnå enighed om en kon- klusion, der udtrykker generel støtte til, at Kommissionen udarbejder for- slag til minimumsstandarder, der på ene side styrker tilliden til de enkelte statistikmyndigheder, og på den anden siden øger troværdigheden og kva- liteten af de statistikker, som de producerer. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Meddelelsen  har  ikke  i  sig  selv  statsfinansielle  eller  lovgivningsmæssige konsekvenser, men det kan ikke afvises, at der vil være afledte konsekven- ser når meddelelsen udmøntes i konkrete lovgivningstiltag. Der er i Dan- mark  afsat  5  mio.  kr.  på  FL05  til  styrkelse  af  statistik  om  den  offentlige sektor. Nærhedsprincippet Ikke relevant. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Kommissionens  meddelelse  om  en  europæisk  strategi  for  ledelse  og  an- svar  vedrørende  statistik  for  offentlige  finanser  har  ikke  tidligere  været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7 Holdning Vedrørende dansk holdning Fra regeringens side støtter man generelt initiativer, der kan styrke over- vågningen og pålideligheden af statistik for offentlige finanser. Vedrørende andre landes holdninger Det forventes, at Rådet kan nå til enighed om rådskonklusioner om styr- kelse af effektiviteten og pålideligheden af det europæiske statistiske sy- stem.
8 Dagsordenspunkt 2 b1):    Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud – Rådsbeslutning  vedrørende  Grækenlands opfølgning  på  rådshenstillingen  af  5.  juli 2004 Baggrund Grækenlands offentlige budgetunderskud for 2003 blev i maj 2004 opgjort til 3,2 pct. af BNP, hvilket er over Traktatens referenceværdi for budget- underskuddet  på  3  pct.  af  BNP.  Kommissionen  skønnede  endvidere,  at underskuddet også ville overskride 3-procentsgrænsen i 2004. ECOFIN vedtog derfor på rådsmødet den 5. juli 2004 på grundlag af hen- stillinger fra Kommissionen   - en Rådsbeslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort under- skud i Grækenland, jf. Traktatens artikel 104.6   - en  Rådshenstilling  til  Grækenland  om  at  bringe  situationen  med  et uforholdsmæssigt   stort  underskud   til   ophør,  jf.   Traktatens  artikel 104.7. Rådshenstillingen til Grækenland anbefaler flg.:   - de græske myndigheder bør  bringe  situationen  med et uforholdsmæs- sigt  stort  budgetunderskud  til  ophør  hurtigst  muligt  og  senest  i  2005 (d.v.s.  året  efter  Rådets  konstatering  af  det  uforholdsmæssigt  store underskud). Rådet fastlægger en frist til den 5. november 2004 for den græske regerings iværksættelse af virkningsfulde foranstaltninger; - med henblik på at sikre, at det uforholdsmæssigt store underskud kor- rigeres  senest  i  2005,  bør  de  græske  myndigheder  iværksætte  budget- korrigerende foranstaltninger, hovedsageligt af strukturel karakter, der svarer til 1 pct. af BNP akkumuleret i 2004 og 2005, helst ligeligt for- delt mellem de to år; - de  græske  myndigheder  bør  endvidere  sikre,  at  den  offentlige  brutto- gæld  mindskes  tilstrækkeligt  og  nærmer  sig  referenceværdien  på  60 pct.  af  BNP  med  tilfredsstillende  hastighed,  og  være  særlig  opmærk- som på faktorer udover nettolåntagningen, som bidrager til ændringer i gældens niveau; - de græske myndigheder bør snarest forbedre indsamlingen og behand- lingen af data vedr. offentlige finanser med henblik på at udbedre de alvorlige mangler, som har vist sig på dette område. - Rådet opfordrer endvidere de græske myndigheder til at sikre at kon- solideringen i retning af et mellemfristet budget tæt på balance eller i overskud  fortsætter  gennem  en  reduktion  af  det  konjunkturrensede underskud  med  mindst  0,5  pct.  af  BNP  per  år,  efter  korrektionen  af det uforholdsmæssigt store underskud.   
9 I  forbindelse  med  EU-landenes  indberetninger  om  offentlige  finanser  til Kommissionen  og  Eurostats  verificering  og  offentliggørelse  af  landenes budgetstatistik  for  2000-2003  den  23.  september  2004,  blev  det  græske underskud for 2003 revideret til 4,6 pct. af BNP, mens underskuddene for 2000, 2001 og 2002 blev revideret til hhv. 4,1,  3,7 og 3,7 pct. af BNP, jf. tabel 1, ligesom underskuddene for 1997-1999 nu er opgjort til over 3 pct. af BNP.   Statistikrevisionen indebærer således, at Grækenlands opgjorte underskud for 2003 og skønnet for underskuddet i 2004 er væsentlig større end vur- deret  på  tidspunkterne  for  Kommissionens  iværksættelse  af  proceduren vedrørende  uforholdsmæssigt  store  underskud  den  19.  maj  2004  og  for Rådets henstilling af 5. juli 2004, jf. tabel 1. Tabel 1: Grækenlands budgetsaldo og gæld, 2000-2006 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Pct. af BNP Notifikationer Kommissionens prognose Budgetsaldo Opgørelse/skøn nu1 -4,1 -3,7 -3,7 -4,6 -5,5 -3,6 -3,0 Opgørelse/skøn på tids- punktet for henstillingen2 -2,0 -1,4 -1,4 -3,2* -3,2 -2,8 Gæld Opgørelse/skøn nu1 114,0 114,7 112,5 109,9 112,2 111,9 110,2 Opgørelse/skøn på tids- punktet for henstillingen2 106,2 106,9 104,7 103,0 102,8 101,7 1: Tal for 2000-2003 er fra notifikationerne af 1. september 2004. Skøn for 2004-2006 er fra Kommissionens prognose af 26. oktober 2004.   2: Tal for 2000-2003 er fra tidligere opgørelser til og med notifikationerne af 1. marts 2004 (*:2003-underskuddet blev revideret fra 3,0 til 3,2 pct. af BNP den 7. maj 2004). Skøn for 2004-2006 er fra Kommissionens prognose af 7. april 2004. ECOFIN har behandlet sagen om revision af den græske budgetstatistik på en række rådsmøder og afsluttede sagen den 7. december 2004, hvor Rådet vedtog konklusioner om bl.a. årsagerne til statistikrevisionen og noterede, at Kommissionen agter at indlede en traktatkrænkelsesprocedu- re mod Grækenland. ECOFIN annoncerede endvidere, at man snarest og på grundlag af en henstilling fra Kommissionen vil vurdere situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud i Grækenland.   Hvis resultatet af statistikrevisionen havde været kendt på tidspunktet for rådshenstillingen, ville den påkrævede anbefaling om budgetforbedringer for at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2005 have været større. Indhold ECOFIN ventes på rådsmødet den 18. januar 2004 at tage stilling til Græ- kenlands opfølgning på Rådets henstilling af 5. juli 2004, herunder i lyset af, at de græske underskud er væsentligt større end tidligere skønnet.
10 Kommissionens henstilling om rådsbeslutning under artikel 104.8 Kommissionen har den 22. december 2004 i overensstemmelse med Trak- taten (artikel 104.8) og Stabilitets- og Vækstpagten rettet en henstilling til Rådet m.h.p. en Rådsbeslutning, der skal fastslå, hvorvidt Grækenland har iværksat virkningsfulde foranstaltninger i opfølgning på Rådhenstillingen af 5. juli 2004. Rådet træffer afgørelse med et flertal på to tredjedele af EU-landenes stemmer, idet stemmer afgivet af det berørte medlemsland dog ikke med- regnes (jf. artikel 104.13). Rådet skal basere sin afgørelse på de af den græske regering offentligt meddelte beslutninger. Offentlige finanser og budgettiltag for 2004 Kommissionen finder, at vurderingen af Grækenlands finanspolitiske ind- sats i opfølgning på henstillingen bør tage højde for, at underskuddet for 2004 i kraft af statistikrevisionen vil blive højere end vurderet på tids- punktet for henstillingen af 5. juli 2004, og at denne faktor var ukendt og uden for den græske regerings kontrol, da man planlagte den finanspoliti- ske tilpasning i opfølgning på henstillingen. De græske myndigheders skøn for 2004-underskuddet var 3,0 pct. af BNP i indberetningerne fra marts 2004 og 5,3 pct. af BNP i indberetningerne fra september 2004. Kommissionen skønnede 2004-underskuddet til 3,2 pct. af BNP i prognosen fra april 2004 og 5,5 pct. af BNP i prognosen af oktober 2004.   Såvel de græske myndigheder som Kommissionen har således opjusteret skønnet for 2004-underskuddet med ca. 2,3 procentenheder. Statistikrevi- sionen indebærer imidlertid en opjustering af 2004-underskuddet med kun 1,1 procentenhed, og forklarer således kun knap halvdelen af den samlede opjustering af 2004-underskuddet. Forskellen skyldes heller ikke den mar- ginale nedjustering af skønnet for real BNP-vækst fra 4 til knap 4 pct., der øger underskuddet med mindre end 0,1 procentenhed. Selv hvis man ser bort fra budgetforringelser som følge af statistikrevision og ændrede vækstforudsætninger, er det faktiske budgetunderskud således blevet for- ringet med over 1 pct. af BNP i løbet af 2004. Den strukturelle forringelse af de offentlige finanser fra 2003 til 2004 ud- gør ca. 1,1 pct. af BNP målt på den konjunkturrensede saldo (og 1,3 pct. af BNP målt på den primære konjunkturrensede saldo), og forringelsen øges med 0,3 procentenheder, hvis effekterne af statistikrevisionen eksklu- deres. Ufinansierede budgetoverskridelser relateret til de Olympiske Lege udgør ca. 0,7 pct. af BNP, og den øvrige finanspolitik har således ikke søgt at imødegå denne effekt, men har forstærket den. Kommissionen konkluderer således, at den finanspolitiske indsats for at reducere underskuddet i 2004 ikke har været effektiv, og at de offentlige
11 finanser blev forringet i en situation med høj økonomisk aktivitet og store positive output gaps. Offentlige finanser og budgettiltag for 2005 Den græske regering præsenterede i september 2004 et budget for 2005, der sigter på et 2005-underskud på 2,8 pct. af BNP, en nominel år-til-år forbedring af saldoen på 2,5 procentenheder i forhold til det planlagte 2004-underskud på 5,3 pct. af BNP.   Kommissionen skønner imidlertid i sin prognose fra oktober 2004, at un- derskuddet vil udgøre 3,6 pct. af BNP, d.v.s. 0,8 procentenhed højere end planlagt i det græske 2005-budget. Forskellen skyldes, at Kommissionen har anlagt mindre optimistiske skøn for udviklingen i poster på indtægts- og især udgiftssiden, herunder offentligt forbrug og rentebetalinger på gæld, samt at Kommissionen venter en real BNP-vækst på 3,3 pct., mens de græske myndigheder venter en vækst på 3,9 pct. Selv Kommissionens mere moderate vækstskøn kan vise sig for optimistisk, herunder i lyset af den planlagte store finanspolitiske stramning i 2005.   Den strukturelle forbedring af de offentlige finanser fra 2004 til 2005 ud- gør ca. 1,9 pct. af BNP målt på den konjunkturrensede saldo ifølge Kommissionens prognose.   Kommissionen  konkluderer  således  samlet,  at  den  finanspolitiske  indsats målt som den akkumulerede forbedring af den konjunkturrensede saldo i 2004-2005  udgør  ca.  0,8  pct.  af  BNP  (d.v.s.  mindre  end  henstillingens anbefaling  om  strukturelle  foranstaltninger  svarende  til  1  pct.  af  BNP  i 2004-2005, helst ligeligt fordelt mellem de to år), og at tiltagene i 2005 er utilstrækkelige   til   at   bringe   det   nominelle   underskud   ned   under   3- procentsgrænsen i 2005 i overensstemmelse med rådshenstillingen. Forde- lingen af stramningerne mellem de to år afviger markant fra anbefalingen. Den finanspolitiske indsats målt som den akkumulerede forbedring af den primære konjunkturrensede saldo i 2004-2005 (d.v.s. fraregnet den positive effekt  fra  faldende  renteudgifter  på  gælden)  udgør  kun  ca.  0,2  pct.  af BNP, hvorfor der kun synes at være tale om en marginal reel stramning af finanspolitikken over de to år. Gældsudvikling Kommissionen skønner, at Grækenlands gældskvote steg fra 109,9 pct. af BNP i 2003 til 112,2 pct. af BNP i 2004, og at den herefter kun vil falde marginalt til 111,9 pct. af BNP i 2005. Kommissionen vurderer, at gælds- kvoten nedbringes mindre end den burde vurderet ud fra underskuddene og  den  høje  nominelle  vækst,  og  at  der  derfor  fortsat  er  faktorer  udover nettolåntagningen,  som  trækker  i  retning  af  højere  gæld  (’stock-flow’- justeringer af gælden).
12 Endvidere  viser  Kommissionens  beregninger,  at  Grækenlands  samlede finanspolitik er klart uholdbar på lang sigt, og at den græske gæld således vil  stige  eksplosivt  på  lang  sigt,  hvis  der  ikke  gennemføres  omfattende finanspolitiske  stramninger  og  reformer  til  sikring  af  kontrol  med  de  al- dersrelaterede udgifter.   Budgetstatistik Kommissionen  finder,  som  angivet  i  forbindelse  med  Traktatkrænkelses- proceduren  over  for  Grækenland  indledt  den  1.  december  2004,  at  der fortsat er udestående spørgsmål i relation til de græske tiltag for at leve op til EU-reguleringen vedrørende budgetstatistik.   Henstilling om rådsbeslutning under artikel 104.8 Kommissionens  samlede  konklusion  er,  at  Grækenland  ikke  har  iværksat virkningsfulde   foranstaltninger   i   opfølgning   på   rådshenstillingen,   og Kommissionen  har  derfor  fremlagt  en  henstilling  om  en  rådsbeslutning under artikel 104.8. Udkastet til Rådsbeslutning vurderer i sine præmisser, at - finanspolitikken  var  klart  ekspansiv  i  2004,  delvist  som  følge  af  ufi- nansierede  budgetoverskridelser  relateret  til  de  Olympiske  Lege,  i modsætning til Rådes anbefalinger - de  budgettiltag,  der  er  annonceret  for  2005,  giver  en  budgetforbed- ring,  som  mere  end  kompenserer  for  budgetforringelsen  i  2004,  men som  ikke  er  tilstrækkelig  til  at  sikre  et  underskud  på  under  3  pct.  af BNP  i  2005  (den  konjunkturrensede  saldo  blev  forringet  i  2004  og ventes  forbedret  i  2005,  så  den  samlede  forbedring  udgør  0,8  pct.  af BNP, mens henstillingen anbefalede Grækenland at sikre en strukturel forbedring på 1 pct. af BNP i 2004-2005, helst ligeligt fordelt mellem de  to  år).gældskvoten  falder  ikke  med  tilfredsstillende  hastighed,  og regeringen har ikke gennemført effektive tiltag for at nedbringe fakto- rer udover nettolåntagningen, som trækker i retning af højere gæld - Grækenland  har  forbedret  kvaliteten  af  budgetstatistik,  men  en  styr- kelse  af  mekanismer  til  sikring  af  rettidig  og  korrekt  budgetstatistik  i overensstemmelse med EU-reguleringen er fortsat nødvendig. Udkastet til den formelle rådsbeslutning fastslår flg.: - Grækenland  har  ikke  iværksat  virkningsfulde  foranstaltninger  i  op- følgning på  rådshenstillingen under artikel 104.7 af 5. juli 2004 inden for den i henstillingen fastsatte tidsfrist. Ifølge artikel 104.8 kan Rådet beslutte at offentliggøre sin henstilling, hvis det  konstaterer, at dets henstilling ikke er fulgt op af virkningsfulde for- anstaltninger  inden  for  den  fastsatte  tidsfrist.  Henstillingen  til  Græken- land blev imidlertid offentliggjort i forbindelse med vedtagelsen den 5. juli 2004.
13 Der  foreligger  ikke  nye  oplysninger  om  græske  budgetforbedrende  tiltag, men såfremt man fra græsk side måtte fremlægge sådanne tiltag forud for eller i forbindelse med rådsmødet, må en sådan ny information ventes at indgå  i  beslutningsgrundlaget  for  Rådets  vurdering  af  Grækenland  i  for- hold til artikel 104.8.   Kommissionen  anfører,  at  Rådet  ifølge  artikel  104.9  kan  beslutte  at  på- lægge et medlemsland inden for en bestemt frist at træffe foranstaltninger til den nedbringelse af underskuddet, som Rådet skønner nødvendig for at rette  op  på  situationen.  En  sådan  rådsbeslutning  om  pålæg  træffes  inden for en måned efter, at Rådet i henhold til artikel 104.8 har konstateret, at der   ikke   er   truffet   virkningsfulde   foranstaltninger   i   opfølgning   på rådshenstillingen i henhold til artikel 104.7.   Rådet  træffer  afgørelse  om  pålæg  på  grundlag  af  en  henstilling  fra  Kom- missionen og med et flertal på to tredjedele af sine medlemmers stemmer, idet stemmer afgivet af det berørte medlemsland dog ikke medregnes (jf. artikel  104.13),  ligesom  stemmerettighederne  for  medlemslande  med  di- spensation (inklusive Danmark) suspenderes (jf. artikel 122.5).   Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Nærhedsprincippet Ikke relevant. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Kommissionens henstilling om rådsbeslutning under artikel 104.8 har ikke tidligere  været  forelagt  Folketingets  Europaudvalg.  Iværksættelse  af  pro- ceduren  vedrørende  uforholdsmæssigt  store  underskud  for  Grækenland  i form  af  Rådets  henstilling  under  artikel  104.7  blev  forud  for  ECOFIN den  5.  juli  2004  forelagt  Folketingets  Europaudvalg  m.h.p.  forhandlings- oplæg.   Holdning Vedrørende dansk holdning Fra regeringens side støtter man på grundlag af den foreliggende informa- tion en rådsbeslutning under artikel 104.8, der konstaterer, at Grækenland ikke    har    iværksat    virkningsfulde    foranstaltninger    i    opfølgning    på rådshenstillingen under artikel 104.7 af 5. juli 2004 inden for den i henstil- lingen fastsatte tidsfrist. Vedrørende andre landes holdninger Rådet  ventes  på  grundlag  af  den  eksisterende  information  at  vedtage  en beslutning under artikel 104.8 på grundlag af Kommissionens henstilling.
14 Dagsordenspunkt 2 b2):   Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud - Rådsbeslutning vedrørende Ungarns op- følgning på rådshenstilling af 5. juli 2004 Baggrund Ungarns offentlige budgetunderskud blev offentliggjort til 5,9 pct. af BNP i  2003  i  forbindelse  med  Kommissionens  prognose  den  7.  april  2004, hvilket  er  over  traktatens  referenceværdi  for  budgetunderskuddet  på  3 pct.  af  BNP.1  Kommissionen  iværksatte  derfor  i  overensstemmelse  med Traktaten  og  Stabilitets-  og  vækstpagten  proceduren  vedrørende  ufor- holdsmæssigt store underskud overfor Ungarn. Det offentlige budgetunderskud i Ungarn oversteg desuden Stabilitets- og vækstpagtens  referenceværdi  på  3  pct.  af  BNP  i  årene  2002  og  2004,  og forventes også at gøre det i 2005, jf. tabel 1. Ungarn  holder  sig  akkurat  indenfor  referenceværdien  på  60  pct.  af  BNP med en gæld der udgør 58,9 pct. af BNP i 2003.   Kommissionen  vedtog  af  24.  juni  2004  med  hjemmel  i  Traktatens  art. 104.5 en udtalelse, der i lyset af EFC’s udtalelse konkluderer, at der eksi- sterer et uforholdsmæssigt stort underskud i Ungarn. Rådet vedtog på den baggrund den 5. juli 2004 beslutning om: - at der eksisterer et uforholdsmæssigt stort underskud i Ungarn, jf. Traktatens artikel 104.6 - en  henstilling  til  Ungarn  om  at  bringe  situationen  med  et  ufor- holdsmæssigt   stort   underskud   til   ophør,   jf.   Traktatens   artikel 104.7. På  baggrund  af  beslutningen  om  at  der  eksisterer  et  uforholdsmæssigt stort  underskud  i  Ungarn,  blev  der  fremsat  henstilling  til  Ungarn  om  at iværksætte  tiltag  inden  5.  november  2004,  der  skulle  bringe  det  ufor- holdsmæssigt store underskud til ophør i henhold til den plan for redukti- on landet fremlagde i sit konvergensprogram for 2004. Tabel 1: Makroøkonomiske nøgletal, Ungarn 2002 2003 2004 2005 Offentlig gæld i pct. af BNP 57,2 58,9 59,7 59,5 Budgetsaldo i pct. af BNP Budgetsaldo i pct. af BNP (Ungarns KP 2004) -9,2 - -6,2 -5,9 -5,5 -4,6 -5,2 -4,1 Primær budgetsaldo i pct. af BNP -5,1 -2,1 -1,1 -1,2 1Tallet  afviger  en  smule  fra  tallet  i  tabellen,  da  der  er  foretaget  revisioner  i  tallet  i Kommissionens efterårsprognose 2004 i forhold til forårsprognosen, som blev anvendt da proceduren for uforholdsmæssigt store underskud blev iværksat.
15 Betalingsbalancens løbende poster, pct. af BNP -7,1 -9,0 -8,7 -8,5 Real BNP-vækst Real BNP-vækst (Ungarns KP 2004) 3,5 - 3,0 2,9 3,9 3,3 3,7 3,6 Inflation, pct. 5,2 4,7 6,9 4,6 Ledighed, pct. af arbedjsstyrken 5,6 5,8 5,8 5,9 Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2004. Indhold ECOFIN ventes på rådsmødet 18. januar 2005 at tage stilling til Ungarns opfølgning på Rådets henstilling af 5. juli 2004. Kommissionen har i over- ensstemmelse  med  Traktatens  Art.  104.8  og  Stabilitets-  og  vækstpagten rettet  en  henstilling  til  Rådet  med  henblik  på  en  rådsbeslutning,  der  skal fastslå, hvorvidt Ungarn har iværksat virkningsfulde foranstaltninger. Rå- det træffer beslutning med 2/3 flertal. Offentlige finanser i 2004 På trods af tiltag i september 2004, der forbedrede den offentlige budget- saldo med 0,2 pct. af BNP, måtte skønnet for budgetunderskuddet i 2004 i  samme  måned  korrigeres  fra  4,6  pct.  af  BNP  til  5,3  pct.  af  BNP.  Den manglende  succes  med  at  nå  budgetsaldoen  skyldes  tre  faktorer:  1)  en opadrettet  revision  i  september  2004-notifikationen  af  budgetunderskud- det  i  2003,  2)  udgiftsskred  og  3)  over-optimistiske  indtægtsprognoser.  I henhold  til  Kommissionen  vil  underskuddet  i  2004  blive  på  5,5  pct.  af BNP, hvormed der er sket et skred på 0,9 pct. af BNP i forhold til målet for  budgetunderskuddet.  Da  den  forudsatte  reale  BNP-vækst  i  konver- gensprogrammet fra maj var lavere end i Kommissionens efterårsprogno- se  kan  forværringen  af  det  ungarske  budgetunderskud  for  2004  og  2005 ikke begrundes ud fra svage konjunkturer. Det ungarske konvergensprogram 2004 annoncerede omfattende struktu- relle  reformer,  specielt  indenfor  den  offentlige  administration  og  i  sund- heds- og uddannelsessektoren, hvilket skulle understøtte tiltag til udgifts- kontrol  på  mellemfristet  sigt.  Omfanget  af  gennemførte  reformer  har imidlertid været sparsomt. Offentlige finanser i 2005 I  henhold  til  planerne  for  de  offentlige  budgetter  i  2005  forventer  den ungarske regering, at målet  for budgetunderskuddet  i 2005 på 4,1  pct.  af BNP  vil  blive  overskredet  med  0,6  pct.  af  BNP.  Samtidig  synes  den  un- garske  regerings  skøn  for  BNP-væksten  på  4,0  pct.  optimistisk  i  forhold til  Kommissionens  vækstprognose.  I  forbindelse  med  2005-budgettet  er der endvidere kun lagt  op til at gennemføre få strukturreformer, der  kan bidrage  til  at  begrænse  de  offentlige  udgifter.  Endvidere  er  omfattende reformer af sundhedssystemet blevet udskudt. På baggrund af ovenstående vurderer Kommissionen, at Ungarn ikke har iværksat  tilstrækkelige  tiltag  der  effektivt  har  kunnet  opnå  budgetunder-
16 kudsmålet  på  4,6  pct.  af  BNP  i  2004,  og  at  dette  mål  forventes  at  blive brudt med en stor margin. Kommissionen vurderer endvidere, at til trods for en række planlagte til- tag i 2005-budgettet, vil disse ikke være tilstrækkelige til at opfylde målet for  budgetunderskuddet  på  4,1  pct.  af  BNP  i  2005.  På  baggrund  heraf vurderer  Kommissionen  i  henhold  til  Art.  104.8,  at  Ungarn  ikke  har iværksat effektive tiltag i henhold til henstillingen under Art. 104.7 Endelig  vurderer  Kommissionen,  at  afvigelserne  fra  den  planlagte  juste- ringsplan  medfører  risiko  for  at  korrektionen  af  det  uforholdsmæssigt store underskud ikke er fuldført i 2008, medmindre regeringen fremskyn- der gennemførelsen af tiltag til at nå de erklærede makro-økonomiske mål. Der  foreligger  ikke  nye  oplysninger  om  ungarske  budgetforbedrende  til- tag,  men  såfremt  man  fra  ungarsk  side  måtte  fremlægge  sådanne  tiltag forud for eller i forbindelse med rådsmødet, må en sådan ny information ventes  at  indgå  i  beslutningsgrundlaget  for  Rådets  vurdering  af  Ungarn  i forhold til artikel 104.8.   Kommissionen  har  på  den  baggrund  vedtaget  en  henstilling  m.h.p.  en rådsbeslutning om, at Ungarn ikke har iværksat effektive tiltag som reak- tion  på  en  anbefaling  fra  Rådet  den  5.  juli  2004.  Kommissionen  anfører, at  Rådet  kan  beslutte  at  vedtage  en  ny  henstilling  til  Ungarn  under  Art. 104.7,  idet  Ungarn  ikke  er  med  i  eurosamarbejdet  og  derfor  er  undtaget fra Traktatens Art. 104.9 og 104.11. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Nærhedsprincippet Ikke relevant. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Kommissionens  henstilling  om  Rådsbeslutning  under  Art.  104.8  har  ikke tidligere  været  forelagt  Folketingets  Europaudvalg.  Iværksættelse  af  pro- ceduren  vedrørende  uforholdsmæssigt  store  underskud  for  Ungarn  ved henstillingen under 104.7 blev forelagt Folketingets Europaudvalg den  2. juli 2004. Holdning Vedrørende dansk holdning Fra regeringens side er man på grundlag af den foreliggende information enig  i  Kommissionens  vurdering  af,  at  tiltagene  iværksat  af  Ungarn,  som opfølgning  på  rådsbeslutning  af  5.  juli  2004,  ikke  er  tilstrækkelige  til  at opfylde målet for budgetunderskuddet i 2004, og at initiativerne for at nå
17 målet for budgetunderskuddet i 2005 ligeledes ikke er tilstrækkelige til at sikre, at underskuddet reduceres til 4,1 pct. af BNP. Vedrørende andre landes holdninger Det  ventes,  at  Rådet  på  grundlag  af  foreliggende  information  kan  opnå enighed om støtte til en rådsbeslutning under Traktatens Art. 104.8.
18 Dagsordenspunkt 2 b3):   Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud - opfølgning på rådshenstilling af 5. juli 2004 vedrørende Cypern, Malta, Polen, Slovakiet og Tjekkiet Baggrund Cyperns,  Maltas,  Polens,  Slovakiets  og  Tjekkiets  offentlige  budgetunder- skud i 2003 blev offentliggjort til hhv. 6,3 pct. af BNP, 9,7 pct. af BNP, 4,1 pct. af BNP, 3,6 pct. af BNP, 12,9 pct. af BNP og 5,9 pct. af BNP i forbindelse  med  Kommissionens  prognose  den  7.  april  2004,  hvilket  er over traktatens referenceværdi for budgetunderskuddet på 3 pct. af BNP.2 Kommissionen  iværksatte  derfor  i  overensstemmelse  med  Traktaten  og Stabilitets- og vækstpagten proceduren vedrørende uforholdsmæssigt sto- re underskud overfor de fem lande. Kommissionen  vedtog  af  24.  juni  2004  med  hjemmel  i  Traktatens  art. 104.5 en udtalelse, der i lyset af EFC’s udtalelse konkluderer, at der eksi- sterer uforholdsmæssigt store underskud i Cypern, Malta, Polen, Slovakiet og  Tjekkiet.  Rådet  vedtog  på  den  baggrund  den  5.  juli  2004  beslutning om: - at  der  eksisterer  et  uforholdsmæssigt  stort  underskud  i  Cypern, Malta, Polen, Slovakiet, og Tjekkiet, jf. Traktatens artikel 104.6 - en henstilling til Cypern, Malta, Polen, Slovakiet og Tjekkiet om at bringe  situationen  med  uforholdsmæssigt  store  underskud  til  op- hør, jf. Traktatens artikel 104.7. Rådet fastlagde en frist til den 5. november 2004 for landenes regeringers iværksættelse af virkningsfulde foranstaltninger, der skulle bringe de ufor- holdsmæssigt store underskud til ophør i henhold til den reduktion lande- ne fremsatte i deres konvergensprogrammer for 2004.   Indhold Cypern,  Malta,  Polen,  Slovakiet  og  Tjekkiet  har  alle  haft  offentlige  bud- getunderskud  der  overstiger  Stabilitets-  og  vækstpagtens  referenceværdi på  3  pct.  af  BNP  i  årene  2002  og  2003,  og  alle  forventer  fortsat  under- skud,  der  overstiger  referenceværdien  i  2004  og  2005,  med  undtagelse  af Cypern, som venter at nedbringe underskuddet til 3 pct. af BNP i 2005, jf. tabel 1-5. Med  en  gæld  der  udgør  godt  70  pct.  af  BNP  i  2003  både  på  Cypern  og Malta, overskrider disse lande endvidere referenceværdien for gæld på 60 2Tallene afviger en smule fra tallene i tabellerne, da der er sket revisioner i tallene i Kommissionens efterårsprognose 2004 i forhold til forårsprognosens tal, som blev anvendt da proceduren for uforholdsmæssigt store underskud blev initieret.
19 pct. af BNP, hvorimod Polen, Slovakiet og Tjekkiet har en offentlig gæld i pct. af BNP et stykke under referenceværdien. Tabel 1: Makroøkonomiske nøgletal, Cypern 2002 2003 2004 2005 Offentlig gæld i pct. af BNP 67,4 70,9 72,6 72,4 Budgetsaldo i pct. af BNP -4,6 -6,4 -5,2 - 3,0 Primær budgetsaldo i pct. af BNP -1,3 -2,9 -1,8 0,5 Betalingsbalancens løbende poster, pct. af BNP -4,01 -3,5 -4,5 -4,4 Real BNP-vækst 2,0 2,0 3,5 3,9 Inflation, pct. 2,8 4,0 2,4 2,4 Ledighed, pct. af arbejdsstyrken 3,9 4,4 4,2 4,0 1) Tal for 2001 anvendt, da tal for 2002 mangler. Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2004. Tabel 2: Makroøkonomiske nøgletal, Malta 2002 2003 2004 2005 Offentlig gæld i pct. af BNP 62,3 70,4 72,4 73,7 Budgetsaldo i pct. af BNP -5,8 -9,6 -5,1 -4,0 Primær budgetsaldo i pct. af BNP -1,9 -5,9 -1,3 -0,2 Betalingsbalancens løbende poster, pct. af BNP - - -4,0 -3,6 Real BNP-vækst 1,8 0,2 1,0 1,5 Inflation, pct. 2,6 1,9 3,7 3,1 Ledighed, pct. af arbejdsstyrken 7,5 8,2 8,6 8,5 Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2004. Tabel 3: Makroøkonomiske nøgletal, Polen 2002 2003 2004 2005 Offentlig gæld i pct. af BNP 41,1 45,4 47,7 49,8 Budgetsaldo i pct. af BNP -3,6 -3,9 -5,6 -4,1 Primær budgetsaldo i pct. af BNP -0,7 -0,8 -2,5 -1,0 Betalingsbalancens løbende poster, pct. af BNP -2,6 -2,2 -2,6 -3,1 Real BNP-vækst 1,4 3,8 5,8 4,9 Inflation, pct. 1,9 0,7 3,5 3,3 Ledighed, pct. af arbejdsstyrken 19,8 19,2 19,0 18,7 Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2004. Tabel 4: Makroøkonomiske nøgletal, Slovakiet 2002 2003 2004 2005 Offentlig gæld i pct. af BNP 43,3 42,6 44,2 45,2 Budgetsaldo i pct. af BNP -5,7 -3,7 -3,9 -4,0 Primær budgetsaldo i pct. af BNP -2,1 -1,2 -1,6 -1,6 Betalingsbalancens løbende poster, pct. af BNP -8,2 -1,1 -2,9 -3,3 Real BNP-vækst 4,6 4,0 4,9 4,5 Inflation, pct. 3,5 8,5 7,7 3,9 Ledighed, pct. af arbejdsstyrken 18,7 17,5 18,4 17,9 Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2004.
20 Tabel 5: Makroøkonomiske nøgletal, Tjekkiet 2002 2003 2004 2005 Offentlig gæld i pct. af BNP 28,8 37,8 37,8 39,4 Budgetsaldo i pct. af BNP -6,8 -12,6 -4,8 -4,7 Primær budgetsaldo i pct. af BNP -5,2 -11,3 -3,6 -3,3 Betalingsbalancens løbende poster, pct. af BNP -5,6 -6,2 -6,1 -6,0 Real BNP-vækst 1,5 3,1 3,8 3,8 Inflation, pct. 1,4 -0,1 2,8 3,1 Ledighed, pct. af arbejdsstyrken 7,3 7,8 8,3 8,2 Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2004. I  deres  respektive  konvergensprogrammer  for  2004  fremsatte  Cypern, Malta, Polen, Slovakiet og Tjekkiet budgetmål for 2005 på hhv. 2,9 pct. af BNP,  3,7  pct.  af  BNP,  4,2  pct.  af  BNP,  3,9  pct.  af  BNP  og  4,7  pct.  af BNP.  I  landenes budgetter  for 2005 er  budgetmålene  for  underskuddene forbedret en smule for Polen og Slovakiet i forhold til deres konvergens- programmer,  mens  budgetmålene  for  de  resterende  lande  er  uændrede  i forhold til konvergensprogrammet for 2004. I  opdateringerne  ultimo  2004  af  konvergensprogrammerne  bekræftes  for samtlige  fem  lande  de  budgetmål  for  underskuddene,  som  er  fremsat  i budgetterne for 2005. Kommissionen  vurderer,  at  alle  fem  lande  har  iværksat  effektive  tiltag inden fristen 5. november 2004, der sikrer, at landene opnår deres respek- tive mål for budgetunderskuddet i 2005. På den baggrund vurderer Kom- missionen,  at  der  for  samtlige  fem  lande  ikke  er  behov  for  yderligere skridt  på  nuværende  tidspunkt  under  proceduren  for  uforholdsmæssigt store underskud. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Nærhedsprincippet Ikke relevant. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Kommissionens  meddelelse  vedrørende  foranstaltningerne  foretaget  af Cypern, Malta, Polen, Slovakiet og Tjekkiet som reaktion på Rådets hen- stilling  under  proceduren  for  uforholdsmæssigt  store  underskud  har  ikke tidligere  været  forelagt  Folketingets  Europaudvalg.  Iværksættelse  af  pro- ceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for Cypern, Malta, Polen,  Slovakiet  og  Tjekkiet  ved  henstillingen  under  104.7  blev  forelagt Folketingets Europaudvalg 2. juli 2004.
21 Holdning Vedrørende dansk holdning Fra regeringens side kan man tilslutte sig Kommissionens vurdering af, at Cypern, Malta, Polen, Slovakiet og Tjekkiet alle har iværksat effektive til- tag inden fristen den 5. november 2004, der sikrer, at landene opnår deres respektive mål for budgetunderskuddet i 2005. Vedrørende andre landes holdninger Det  forventes,  at  Rådet  kan  opnå  enighed  om  støtte  til  Kommissionens vurdering af, at alle fem lande har iværksat effektive tiltag inden fristen 5. november 2004.
22 Dagsordenspunkt 2c:    Stabilitets- og Vækstpagten:   Vurdering af opdaterede konvergens- og sta- bilitetsprogrammer for Nederlandene, Lu- xembourg, Østrig, Tjekkiet og Sverige Baggrund Med det formål at fremme samordningen og overvågningen af medlems- landenes økonomiske politik og budgetter fremlægger eurolandene og landene uden for euroen henholdsvis stabilitetsprogrammer og konver- gensprogrammer. Det sker som et led i udmøntningen af Stabilitets- og Vækstpagten. Stabilitets- og konvergensprogrammerne skal opdateres år- ligt. Medlemslandenes programmer drøftes i Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC), der afgiver en udtalelse til ECOFIN. ECOFIN afgiver på baggrund heraf en udtalelse om hvert program.        På ECOFIN-rådsmødet den 18. januar 2005 behandles de opdaterede konvergenssprogrammer for Nederlandene, Luxembourg, Tjekkiet, Østrig og Sverige. Indhold Stabilitetsprogram for Nederlandene Nederlandenes faktiske  budgetsaldo skønnes ifølge stabilitetsprogrammet at være  blevet  forbedret  fra  -3,2  pct.  af  BNP  i  2003  til  -3,0  pct.  af  BNP  i 2004.  Et  hovedformål  med  den  nederlandske  budgetstrategi,  udover  at sikre de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt, er – som anbefalet i Rådets henstilling af 2. juni 2004 – at korrigere det uforholdsmæssigt sto- re  underskud  i  2005,  hvor  programmet  sigter  på  en  saldo  på  -2,6  pct.  af BNP, efterfulgt af yderligere forbedringer i 2006-2007, jf. tabel 1.   Konsolideringsplanen,  der  fra  2003  til  2007  skal  reducere  underskuddet med knap 1,5 pct. af BNP, baseres på en løbende reduktion af de offentli- ge udgifter – især besparelser i den offentlige administration og effektivise- ringer inden for sundhed og social sikring – der over perioden i alt ventes at  udgøre  ca.  2,5  pct.  af  BNP  og  mere  end  opveje  et  fald  i  de  offentlige indtægter på i alt godt 1 pct. af BNP. Den offentlige gæld ventes at være øget med godt 2 procentenheder til 56,3 pct. af BNP i 2004 og at stige med yderligere godt 2 procentenheder over de næste to år, hvorefter gælden ventes at falde fra og med 2007.
23 Tabel. 1. Makroøkonomiske nøgletal for Nederlandene 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Offentlige finanser: ------------------------- Pct. af BNP --------------------- --- Offentlige indtægter ........................... 45,3 45,0 44,9 44,6 44,1 Offentlige udgifter (inkl. renter) 48,5 48,0 47,5 46,7 46,0 Faktisk budgetsaldo ............................ -3,2 -3,0 -2,6 -2,1 -1,9 Primær budgetsaldo ............................ -0,3 -0,1 0,3 0,7 0,8 Offentlig gæld................................. 54,1 56,3 58,1 58,6 58,3 Øvrige nøgletal: ------------------------------ Pct. -------------------------- --- Real BNP-vækst................................ -0,9 Inflation (HICP)................................ 2,2 Beskæftigelsesvækst ............................ -0,5 -1,0 ½ Ledighed,   (pct.   af   arbejdsstyr- ken)....................................................... 3,8 ------------------------- Pct. af BNP --------------------- --- Output gap........................................... -2,0 -2,1 -2,2 -1,5 -0,9 Konjunkturrenset budgetsaldo........... -1,9 -1,6 -1,2 -1,2 -1,3 Kilde: Konvergensprogram for Nederlandene af 23. november 2004. Programmets  budgetskøn  baseres  på,  at  realvæksten  i  BNP  vil  udgøre  ca. 1½  pct.  i  2005  og  herefter  stige  til  ca.  2½  pct.  i  2006  og  2007.  Output gap,  der  under  den  nederlandske  recession  i  2003  faldt  til  -2,0  pct.  af BNP,  skønnes  som  følge  af  de  moderate  vækstrater  i  2004-2005  at  falde yderligere en smule, inden det gradvist forbedres til ca. –1,0 i 2007. Den konjunkturrensede budgetsaldo ventes således forbedret lidt mere end den faktiske saldo fra 2003 til 2005, hvor den skønnes at ville udgøre –1,2 pct. af BNP, mens den herefter skønnes at være stort set uændret eller mulig- vis at blive forringet marginalt i 2007. Rådet  vurderede  i  oktober  2004,  at  Nederlandenes  2005-budget  –  som anbefalet i henstillingen – ville indebære en strukturel budgetforbedrende effekt  på  ca.  0,5  pct.  af  BNP  og  sikre  et  underskud  på  under  3  pct.  af BNP  i  2005.  Kommissionens  vurdering  af  det  nederlandske  program  be- kræfter  dette  og  finder  generelt,  at  programmets  budgetskøn  synes  plau- sible. Kommissionen  finder  imidlertid,  at  den  planlagte  konsolidering  kunne være mere ambitiøs, idet den ikke ventes at sikre en budgetstilling tæt på balance eller i overskud og en tilstrækkelig sikkerhedsmargin i forhold til 3-procentgrænsen.   Kommissionen vurderer, at Nederlandene er i en relativt favorabel positi- on  i  forhold  til  målet  om  at  sikre  de  offentlige  finansers  holdbarhed  på lang sigt, bl.a. som følge af igangværende reformer på områderne for pen- sioner,  sundhed og  social sikring, der er  rettet  mod at  sikre kontrol med
24 aldersrelaterede  udgifter  og  øget  arbejdsudbud.  Kommissionen  vurderer dog  på  grundlag  af  de  økonomisk-politiske  planer  i  programmet,  at  Ne- derlandene  vil  have  behov  for  en  yderligere  permanent  forbedring  af  de offentlige  finanser  på  omkring  2  pct.  af  BNP  for  at  sikre  finanspolitisk holdbarhed på lang sigt, og at det derfor vil være nødvendigt med yderli- gere reformer og konsolidering. Stabilitetsprogram for Luxembourg Luxembourgs  underskud  på  den  faktiske  budgetsaldo  udgjorde  ifølge  stabili- tets-programmet af november 2004 1,4 pct. af BNP i 2004 mod 0,8 pct. af BNP  i  2003.  Luxembourg  planlægger  at  reducere  budgetunderskuddet  til et niveau på ca. 1,0 pct. af BNP i hvert af årene 2005-2007. De  offentlige  udgifter  planlægges  i  programperioden  at  stige  svagt  fra  44,9 pct.  af  BNP  i  2003  til  45,7  pct.  af  BNP  i  2007.  Væksten  i  det  offentlige udgiftsniveau aftager i 2004, som følge af mere gunstige økonomiske ud- sigter, i forhold til perioden 2001-2004, hvor regeringen førte en ekspan- siv finanspolitik for at modvirke konsekvenserne af den lave økonomiske aktivitet. De offentlige indtægter skønnes at falde fra 45,6 pct. af BNP i 2003 til 44,7 pct. af BNP i 2007. Faldet i indtægterne til 43,4, pct. af BNP i 2004 skyl- des  forsinkede  skatteindbetalinger  fra  virksomhederne  fra  årene  2001- 2003, hvor den økonomiske aktivitet var lav. Den  offentlige  gæld ventes  reduceret gradvist  fra 5,3 pct. af  BNP i  2003 til 4,5 pct. af BNP i 2007 Tabel. 1. Makroøkonomiske nøgletal for Luxembourg 2003 2004 2005 2006 2007 Offentlige finanser: ------------------------- Pct. af BNP ------------------- ----- Offentlige indtægter  ........................... 45,6 43,4 44,6 44,6 44,7 Offentlige udgifter (inkl. renter) ........ 44,9 44,8 45,6 45,5 45,7 Faktisk budgetsaldo............................. 0,8 -1,4 -1,0 -0,9 -1,0 Primær budgetsaldo ............................. 1,0 -1,2 -0,9 -0,8 -0,9 Offentlig gæld ...................................... 5,3 5,0 5,0 4,6 4,5 Øvrige nøgletal: ------------------------- Pct. af BNP ------------------- ----- Real BNP-vækst ................................... 2,9 4,4 3,8 3,3 4,3 Inflation (HICP) ................................. 2,5 2,6 3,2 1,5 1,7 Beskæftigelsesvækst1 ........................... 1,8 2,4 2,5 2,5 2,9 Ledighed, (pct. af arbejdsstyrken) ...... - - - - - ------------------------- Pct. af BNP ------------------- ----- Output gap ........................................... -0,1 0,1 -0,2 -1,0 -1,0 Konjunkturrenset budgetsaldo ........... 0,8 -1,4 -0,9 -0,5 -0,6 Kilde: Konvergensprogram for Luxembourg, november 2004.