Forsvarsministerens samråd i Miljø - og Planlægningsudvalget
onsdag den 10. november 2004
Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg har i dagens samråd bedt mig om at redegøre for
nogle forhold, der relatere sig til kollisionen mellem vindmølleservicefa rtø jet OCEAN ADY og
sandsugeren THOR R. Som bekendt fandt kollisionen sted i Grådyb ved indsejlingen til
Esbjerg den 26. september i år.
Jeg er ved dagens samråd specifikt blevet bedt om:
At redegøre for miljøindsatsen i forbindelse med skibskollisionen
samt at besvare spørgsmålene:
Hvorfor det tog så lang tid før flydespærringer var på plads ,
samt
Hvad jeg agter at foretage mig for at sikre sig mod en oliekatastrofe i det sårbare
Vadehav.
Udover disse spørgsmål har MF Eyvind Vesselbo og MF Christi an Lund Jepsen i et brev til
Miljøminister Connie Hedegaard og undertegnede anmodet om at få besvaret en række
andre spørgsmål vedrørende miljøindsatsen ved skibskollisionen ved Esbjerg.
Jeg vil naturligvis besvare flere af disse separate spørgsmål i dag , men spørgsmålene vil
selvfølgelig tillige blive besvaret skriftligt, i forlængelse af dagens samråd.
Redegørelse for miljøindsatsen i forbindelse med skibskollisione
n.
Inden jeg i detaljer redegør for miljøindsatsen i Grådyb vil jeg gerne slå fas t, at den
livreddende indsats ved en kollision naturligvis altid er det mest presserende. Det er også
derfor at jeg med stor tilfredshed har kunnet konstatere at alle ombordværende på THOR R
blev reddet.
Som jeg nævnte indledningsvis så kolliderede vindmø lleservicefartø jet OCEAN ADY og
sandsugeren THOR R i Grådyb ved indsejlingen til Esbjerg den 26. september 2004. I
forbindelse med forliset samt den efterfølgende bjærgning af THOR R var der udslip af en del
let dieselolie. Det har imidlertid ikke været m uligt præcist at fastslå mængden af denne olie.