KøBENHAVN, DEN 3. NOV.
2004
Folketingets Miljøudvalg
Udvalgsafdelingen
Christiansborg
Jeg skal hermed til udvalgets orientering oplyse, at Forsvarsministeriet har konkrete planer om at opsætte radaranlæg
langs de danske kyster, hvilket vil søges gennemført ved en anlægslov.
Det følger af Aftale af 25. maj 1999 om forsvarets ordning 2000-2004, at forsvaret skal forbedre radardækningen i
de indre danske farvande. Dette skal ske ved at udskifte eksisterende nedslidt kystradarmateriel samt ved at etablere
supplerende radarkapacitet til farvandsovervågningen, således at der opnås fuld dækning af alle væsentlige danske
farvandsafsnit og gennemsejlinger fra det nordlige Kattegat til Østersøen.
Baggrunden for dette er, at territorialgrænsen er blevet udvidet fra 3 til 12 sømil, og der er en række nye opgaver
med fokus på både militære og civile opgaver, herunder bl.a. grænseoverskridende kriminalitet, politimyndighed til
søs, eftersøgnings- og redningsoperationer, håndhævelse af havmiljølovgivningen og bekæmpelse af havforurening
og kontrol med skibe, som transporterer farligt eller forurenende gods.
Men det helt overordnede problem er, at der årligt passerer op til 60.000 skibe gennem de danske farvande, hvoraf en
stigende andel er tankskibe. Denne trafik medfører en risiko for en alvorlig miljøulykke.
Siden kystradarprojektets opstart har en række forhold ændret sig. Regeringen har besluttet at sætte øget fokus på
sejladssikkerheden, og der er i internationale fora besluttet foranstaltninger med henblik på forbedring af
sejladssikkerheden og forebyggelse af miljøkatastrofer. Blandt disse foranstaltninger kan nævnes udpegning af
nødområder, etablering af Automatic Identification System (AIS) samt Maritime Assistance Service (MAS). Dette
har medført, at kystradarprojektet er blevet udvidet således, at det ikke alene dækker de indre danske farvande fra
Skagen til øst for Bornholm, men ligeledes dækker fra Jammerbugten til Skagen, samt områderne omkring Esbjerg,
Thyborøn og Hanstholm.
Som nævnt nedsatte regeringen Udvalg vedrørende øget anvendelse af lodser, samt styrket overvågning af
sejladssikkerheden. Udvalgets rapport, der blev fremlagt i april 2004, anbefalede bl.a. en yderligere sikring af vore
kyster og farvande ved en styrket overvågning af skibstrafikken gennem øget anvendelse af ny teknologi.
Efterfølgende vedtog regeringen en handlingsplan af 26. maj 2004 for at sikre fremdriften af rapportens anbefalinger.
Kystradarprojektets gennemførelse blev i rapporten fastslået som en forudsætning for en omkostningseffektiv og
dækkende farvandsovervågning. Kystradarprojektet samkørt med AIS og andre elementer i farvandsovervågningen
giver således en kontinuerligt opdateret positiv identifikation af skibe, som kan fastholdes ved gennemsejlingen af de
danske farvande. Kystradarprojektet er også en helt afgørende forudsætning for gennemførelsen af en række af de
initiativer, som udvalget anbefalede, og som indgår i regeringens handlingsplan: etablering af en infrastruktur
navnlig bestående af kystbaseret radardækning samkørt med landbaseret AIS, kontinuerlig overvågning af skibe, der
udgør en særlig risiko, overvågning/sejladsvejledning for relevante skibe i nærmere definerede farvandsafsnit mv.
Kystradarernes placering er indbyrdes afhængige således, at såfremt én radar bliver flyttet i forhold til planen,
Holmens Kanal 42
CVR-nr. 25-77-56-35
E-post: [email protected]
1060 København K
Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655
Internet: www.fmn.dk