SKOV- OG NATURstyrelsen 20. oktober2004 Frilufts- og vildtforvaltningskontoret J.nr. D 419-0001 Miljøministeriet kdj/SNS FVK; sca/MIM 3 Ledelsessekretariatet, EU-K GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets  direktiv om indførelse af standarder for human fældefangst for visse dyrearter KOM (2004 ) 532 endelig 2004/0183 (COD) Resumé Forslaget fastsætter ”humane” fældefangststandarder, krav til fældefangstmetoder, tekniske bestemmelser vedrørende afprøvning af fældefangstmetoder og certificering af fælder til fangst af de 19 vildtlevende pattedyrearter. Forslaget har til formål at indfri forpligtigelserne i to internationale aftaler fra 1998 med henholdsvis Canada og Den Russiske Føderation og USA om fastsættelse af standarder for human fældefangst på internationalt plan. Forslaget gennemfører aftalernes miljødel og er begrænset til, hvad der kræves, for at Det Europæiske Fællesskab kan opfylde sine internationale forpligtelser ved at sørge for, at de vedtagne humane fangststandarder overholdes. 1. Status Kommissionen sendte den 30. juli 2004 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i artikel 175 i TEF og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF. Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om forslaget til Folketinget. Europa-Parlamentet har endnu ikke drøftet sagen. 2. Formål og indhold Baggrund Fællesskabet traf i 1998 afgørelse om at indgå to internationale aftaler o m fastsættelse af standarder for human fældefangst på internationalt plan. Den første aftale blev indgået med Canada og Den Russiske Føderation og blev godkendt ved Rådets afgørelse 98/142/EF af 26. januar 1998. Den anden aftale vedrører Amerikas Forenede Stater og foreligger i form af et protokollat. Denne aftale blev godkendt ved Rådets afgørelse 98/487/EF af 13. juli 1998. Fællesskabet skal nu indfri de forpligtelser, der følger af disse aftaler. Formålet med aftalerne er at udarbejde standarder for hu mane fældefangstmetoder, at forbedre kommunikationen og samarbejdet mellem parterne med henblik på gennemførelse og udvikling af disse standarder og at fremme handelen mellem parterne. Formålet med standarder for human
2 fældefangst er at sikre dyr, der fanges i fælder, et tilstrækkeligt velfærdsniveau og at højne dette yderligere. Aftalerne gælder alle dræbende og fastholdende mekaniske fangstanordninger (fælder), der anvendes til fangst af 19 vildtlevende terrestriske eller semiakvatiske pattedyrarter med henblik på forvaltning af vildtbestanden (herunder bekæmpelse af skadedyr), tilvejebringelse af skind eller kød og indfangning af pattedyr i bevaringsøjemed. De vigtigste forpligtelser for parterne er, at der skal indføres passende procedurer for certificering af fælder i overensstemmelse med standarderne, og at de kompetente myndigheder skal sikre, at fældefangstmetoder, der anvendes på deres territorier, er i overensstemmelse med standarderne. Der er på Kommissionens vegne blevet gennemført en undersøg else af, hvordan aftalens forpligtelser allerede er indfriet gennem den gældende lovgivning i medlemsstaterne. Generelt har Kommissionen vurderet, at medlemsstaterne endnu ikke har tilpasset deres lovgivning i overensstemmelse med aftalen. Der er indbyrdes afvigelser i medlemsstaternes lovgivning om fældefangst på nationalt og/eller regionalt plan. Kommissionen har derfor fundet det nødvendigt at harmonisere lovgivningen, så Fællesskabet kan opfylde sine internationale forpligtelser efter aftalen. Interessenter, eksperter og NGO’er er blevet hørt. Der er ifølge Kommissionen ved udarbejdelsen af direktivforslaget taget hensyn til deres udtalelser om bl.a. afprøvning af fældefangstmetoder og certificeringsproceduren. Direktivforslaget Forslaget fastsætter humane fældefangststandarder, krav til fældefangstmetoder, tekniske bestemmelser vedrørende afprøvning af fældefangstmetoder og certificering af fælder til fangst af de 19 vildtlevende pattedyrearter, som er opført på i forslagets bilag I. Forslaget omfatt er fælder, der anvendes til fangst med henblik på forvaltning af vildtbestanden, bekæmpelse af skadedyr, indfangning af pattedyr i bevaringsøjemed og tilvejebringelse af skind eller kød. Ifølge forslaget skal medlemsstaterne sikre, at der fra den 1. januar 2012 kun anvendes fældefangst- metoder, der opfylder de humane fældefangststandarder. Fristen for gennemførelse af forslaget er den 31. december 2005. Forslaget indeholder en række undtagelser fra de generelle forpligtelser i artikel 4 og artikel 5. Der kan således meddeles undtagelse fra sag til sag til nærmere angivne formål, som f.eks. hensynet til folkesundhed og sikkerhed, beskyttelse af offentlig og privat ejendom, forskning, uddannelse, gen- oprettelse af bestanden, genudsætning, avl og beskyttelse af dyr og planter, så vel som anvendelse af traditionelle fælder af træ, der er afgørende for bevaring af de indfødte samfunds kulturarv. Det fremgår af forslaget, at Kommissionen skal bistås af et forskriftsudvalg, som skal bistå med direktivets gennemførelse og vedtagelse af tekniske ændringer til bilagene. Forslaget indeholder bestemmelser om gennemførelsesforanstaltninger og ændringer, herunder betingelserne og kriterierne for underretning, udveksling af oplysninger og udformningen af et standardcertifikat. Det fremgår af forslaget, at medlemsstaterne kan opretholde eller indføre strengere bestemmelser.
3 Særligt om rævesakse I Fællesskabet er anvendelse af alle rævesakse forbudt i medfør af Rådets forordning (EØF) nr. 3254/91 af 4. november 1991 om forbud mod anvendelse af rævesakse i Fællesskabet og indførsel til Fællesskabet af skind af og varer fremstillet på basis af visse vilde dyrearter med oprindelse i lande, der anvender rævesakse eller fangstmetoder, der ikke opfylder de internationale standarder for human fældefangst. I praksis vil det nye direktiv ifølge Kommissionen derfor kun gælde for andre fælder end rævesakse, som producenterne ønsker betragtet som "humane" . Hvad angår andre dyrearter end de 19, der er nævnt i bilagene til aftalen, vil anvendelse af fælder, bortset fra ræve- sakse, som ikke opfylder de humane fældefangststandarder, fortsat være mulig, hvis de er i overens- stemmelse med anden fællesskabslovgivning. 3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet Det vurderes at forslaget opfylder nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Miljødelen contra handelsrelaterede dele Forslaget gennemfører aftalernes miljødel og er begrænset til, hvad der kræves, for at Det Europæiske Fællesskab kan opfylde sine internationale forpligtelser ved at sørge for, at de vedtagne humane fangststandarder overholdes. Forslaget tager ikke sigte på at harmonisere alle de tekniske krav i tilknytning til salg og markeds - føring af fælder. Formålet er kun at forbyde anvendelsen af "inhumane" fæl der til fangst af dyr, der tilhører de listede arter. Aftalernes handelsrelaterede dele om fremme af international handel med skindprodukter fra dyr, der er fanget i fælder, og som er omfattet af aftalen, vil blive gennemført ved en ændring af bilaget til forordning (EØF) nr. 3254/91. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Lov om jagt og vildtforvaltning, lovbekendtgørelse nr. 114 af 28. januar 1997, indeholder en hovedregel om, at nedlæggelse eller ombringelse af vildt kun må find e sted med skydevåben  - og altså ikke ved brug af fælder. Efter lovens § 37 kan miljøministeren under visse forudsætninger fastsætte regler om regulering af vildt. Ved udstedelse af disse regler kan bl.a. forbuddet mod anvendelse af fælder til jagt fraviges. Med hjemmel i jagtlovens § 37 er der i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 869 af 10. oktober 2003 om vildtskader fastsat bestemmelser om, at vildt – i en række særlige tilfælde - kan reguleres ved fældefangst. Umiddelbart er det Skov- og Naturstyrelsens vurdering, at de i bekendtgørelsen fast- satte danske regler om fældefangst, hvori bl.a. dræbende fælder er forbudt, er strengere end de foreslåede regler i direktivforslaget. Gennemførsel af direktivforslaget kræver ikke lovændringer. Bemyndigelserne for miljøministeren i jagt- og vildtforvaltningsloven, bl.a. til at fastsætte regler om regulering af vildt (§ 37, stk. 1) og om anvendelse af hjælpemidler, lokkemidler og lignende til jagt, herunder forbud mod at anvende visse midler (§ 23, stk. 5) vurderes umiddelbart også at omfatte hjemmel til at fastsætte regler om indførsel af de i direktivet foreslåede standarder, herunder krav om certificering af fælder m.m.
4 Uanset at ingen af de i direktivet nævnte 19 pelsdyrarter lovligt kan reguleres med fælder i Danmark er det Skov- og Naturstyrelsens vurdering, at direktivets krav om bl.a. en certificerings- ordning kan medføre behov for ændring af vildtskadebekendtgørelsen. Det forhold, at Danmark kan opretholde eller indføre strengere bestemmelser fratager næppe Danmark forpligtigelsen til formelt at opfylde direktivets minimumskrav. Økonomiske og administrative konsekvenser: Selve certificeringsproceduren kan medføre en øget udgift for danske fældeproducenter. Men da direktivforslaget som ovenfor nævnt ikke i dag har nogen direkte konsekvens for anvendelse af fælder i Danmark forventes forslaget ikke at have mærkbare økonomiske eller administrative konsekvenser for henholdsvis erhvervsliv, forbrugere og offentlige myndigheder. Beskyttelsesniveau Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget må endvidere antages at kunne medvirke til i andre medlemsstater at sikre dyr, der fanges i fælder, et tilstrækkeligt velfærdsniveau og at højne dette yderligere. 5. Høring Forslaget har været udsendt i høring den 9. september til en bred kreds af interessenter på jagt - og vildtforvaltningsområdet. Vildtforvaltningsrådet, der rådgiver miljøministeren i spørgsmål på jagt    - og vildtforvltnings- området vil ligeledes blive  hørt. Skov- og Naturstyrelsen har orienteret Grønland og Færøerne om indeholdet af direktivforslaget og de bagvedliggende aftaler.