Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (1. samling), Trafikudvalget 2004-05 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 209, TRU Alm.del Bilag 234
Offentligt
2576833_0001.png
r
Miljøforeningen
4
o
Til
Eft.:
Emne:
Miljøministeren
Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (1. samling),Trafikudvalget 2004-05 (1. samling)
MPU Alm.del - Bilag 209,TRU Alm.del - Bilag 234
Offentligt
Søvej 44B
2791 Dragør
www.miljoeforeningen-amager.subnet.dk
for bevarelse afmiljøet omkring Københavns Lufthavn
Miljø- og Planlægningsudvalget
MPU alm. del - Bilag 209
Offentlig
30. januar 2005
"->
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
WM-redegørelse for Københavns Lufthavn.
1. VVM redegørelsen for Københavns Lufthavn er nu
10 år gammel.
I forbindelse med Københavns Lufthavns 10-årsplan og
lufthavnsudvidelse i midten af
90'erne blev der udfærdiget en WM-redegørelse i 199
6 og efterfølgende en miljøgodkendel-
se (af 30. april 1997) for lufthavnen.
2. Sønderlemmende kritik af WM-redegørelsen.
Lufthavnens WM-redegørelse fra 1996 fik en sønderlemm
ende kritik og blev anklaget for at
være "bestilt propagandistisk makværk" med udelukkend
e det ene formål, at bane vejen for
den planlagte lufthavnsudvidelse baseret på lufthavnens
10-årsplan. WM-redegørelsen var
udfærdiget af COWI-Consult og betalt af Københavns Luft
havne A/S og bar tydeligt præg af
at være bestillingsarbejde, der satte lufthavnens massive
forureningsproblemer i et lyserødt
skær, samt af at være salgsreklame for lufthavnen. Rap
porten negligerede totalt redegørel-
sens egentlige formål: en objektiv miljøvurdering af lufth
avnens enorme forureningsproblemer
(støj, luft- og jordforurening). VVM-redegørelsen var og blev
en subjektiv og farverig salgsbro-
chure for Københavns Lufthavn frem for en objektiv, neu
tral og sober miljøredegørelse.
3. Miljøstyrelsens miljøgodkendelse af 30. april 1997.
På baggrund af den såkaldte "miljøvurdering" (WM-redegø
relse) fra 1996 blev der udfærdi-
get en "rammegodkendelse" for Københavns Lufthavne
AIS, der blot fastlage nogle ydre og
meget få og utilstrækkelige rammer for lufthavnens samlede
voldsomme forurening. Dette var
i hovedtræk en samlet beregnet og teoretisk årlig støjgrænse
baseret på et opsummeret antal
flystarter og flytypens støjniveau, samt nogle få maksimale
støjgrænser for flystarter og mo-
torkøringer/afprøvninger på jorden. De maksimale støjgræ
nser ved flystarter, selv efter støj-
nedsættelsen til 80 dB(A), kan fortsat kan give varige høreskad
er ved længere tids støjbelast-
ning, og var den direkte årsag til, at børneinstitutionen Løv
egården i Dragør blev lukket. Luft-
havnen har beviseligt flyttet en lang række støjende aktiviteter
tættere på "hegnet", dvs. tætte-
re på lufthavnens mange og massivt beboede naboområde
r. Dette er startpositioner, rulleve-
je, værksteder, motorafprøvningspladser, standpladser m.m.,
hvilket har medført en kraftig
støjtilvækst for lufthavnens naboer og som absolut ikke var
beskrevet i den såkaldte "WM-
redegørelse" fra 1996 eller tilsigtet i "rammegodkendelse
n" af 30. april 1997.
4. Lufthavnsudvidelser tager ikke højde for støjen eller støj
kildens placering.
Københavns Lufthavne A/S havde hermed - og har fortsat
- "lov" til at udvide støjende og for-
urenende aktiviteter aldeles hæmningsløs og uden myndigh
edernes indblanding og kontrol af
nogen art. Lufthavnen kan udvide uden at dokumentere miljø
krav til den enkelte udvidelse,
blot den "samlede støjramme" overholdes. Og denne samlede
støjramme er som tidligere
nævnt en årlig teoretisk og beregnet støjgrænse, som ikke
tager højde for bl.a. afstanden
mellem støjkilden (jetmotorer med 130 decibel støj) og afstand
en til "hegnet" eller lufthavnens
naboer. Der er således ikke incitament til at reducere støjen
"ved kilden", eller tage hensyn til
lufthavnens naboer, når Københavns Lufthavne A/S efter ege
t forgodtbefindende kan placere
støjende aktiviteter klods op ad hegnet og lufthavnens mange
naboer, hvilket beviseligt er til-
fældet. Rammegodkendelsen for lufthavnen var en fejl, og det er
da også senere erkendt, at
MPU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 30/1-05 vedrørende VVM-redegørelse for Københavns Lufthavn, fra Miljøforeningen for bevarelse af miljøet omkring Københavns Lufthavn
2576833_0002.png
~
MPU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 30/1-05 vedrørende VVM-redegørelse for Københavns Lufthavn, fra Miljøforeningen for bevarelse af miljøet omkring Københavns Lufthavn
2576833_0003.png
man ikke fremover vil udstede rammegodkendelser
på et så løst grundlag, som det blev med
Københavns Lufthavne A/S og den såkaldte "miljøgo
dkendelse" fra 30. april 1997.
5. Københavns Lufthavne A/S er Danmarks mest
forurenende virksomhed.
I øvrigt kan Miljøforeningen fortsat konstatere, at hverken
Statens Luftfartsvæsen eller Kø-
benhavns Lufthavne A/S kontrollerer alle støjbestemmel
serne, samt tillader direkte overflyv-
ninger af beboede områder til trods for fast definerede
udflyvningstragter for bl.a. bane 22.
Når flyet blot "drifter for vinden", er regulære overflyvning
er i lav højde og under øredøvende
flylarm stadig tilladte efter Statens Luftfartsvæsens opfattels
e. Kontrol med luftforureningen
fra lufthavnen er stort set ikke-eksisterende og det mes
te af året er lufthavnens naboområ-
der/boligområder indhyllet i en ildelugtende stank af gifti
g uforbrændt flybenzin, som tydeligt
kan ses og lugtes. Forureningen fra jetmotorer i tomgan
g og under flystart er noget af det
mest giftige og sundhedsfarlige der findes og er ikke und
erkastet krav til udstødningsgassers
indhold som f.eks. fra biler, lastbiler og anden industri.
Københavns Lufthavn er suverænt - og
uden sammenligning - Danmarks mest forurenende virk
somhed, men kun underkastet få og
helt utilstrækkelige miljøkrav, som ydermere hverken kon
trolleres, efterleves eller overholdes.
6. Miljøstyrelsens vejledning nr. 5 af 1994, Støj fra flyve
pladser.
Københavns Lufthavne A/S kan heller ikke overholde de
mest banale støjkrav til "Miljøstyrel-
sens vejledning nr. 5 af 1994, Støj fra flyvepladser", og leve
r udelukkende af dispensationer
fra stort set alle miljølove og krav, såvel nationale som EU
krav, takket været "særlovgivning"
(den forældede "Udbygningslov for Københavns Lufthavn").
7. Københavns Lufthavns meget uheldige placering i
massive boligområder.
Miljøforeningen skal endnu en gang påpege Københavns Luft
havns meget uheldige placering
umiddelbart op ad store massive og tætte boligområder i såv
el Københavns Kommune, Tårn-
by Kommune samt Dragør Kommune med titusinder af berø
rte naboer til lufthavnen. I lighed
med de få andre lufthavne placeret i bymæssig bebyggelse
synes lufthavnens nuværende
placering at være udspillet. Københavns Lufthavn er såle
des eneste internationale storluft-
havn tilbage i Nordeuropa og Skandinavien med en så uhe
nsigtsmæssig og uheldig placering
umiddelbart op ad tæt beboede byområder. Arlanda lufthavn
(Stockholm), Gardermoen luft-
havn (Oslo), Sturup lufthavn (Malmø) m.fl. har alle erkendt
støj- og luftforureningsproblemer-
ne fra lufthavne og fly, og tog konsekvensen heraf med dere
s nuværende placeringer i områ-
der langt fra tæt bebyggelse. Dette faktum bør København
s Lufthavn, Trafikministeriet, Miljø-
styrelsen og Statens Luftfartsvæsen også erkende og tage
seriøse skridt til at få lufthavnen i
Kastrup i harmoni med sine omgivelser, herunder skærped
e krav til støj og anden forurening.
7. Krav om ny WM-redegørelse
Med baggrund i den kritisable WM-redegørelse fra 1996,
den misforståede "rammegodken-
delse" (miljøgodkendelse) af 30. april 1997, samt en stadig
kraftig støjforøgelse pga. lufthav-
nens hæmningsløse udvidelser med støjende aktiviteter ud mod
"hegnet" og dens naboer,
samt at lufthavnens 10 års udvidelsesplan er udløbet, skal
Miljøforeningen anmode om at der
udfærdiges en ny WM-redegørelse og miljøgodkendelse for
Københavns Lufthavne A/S i
Kastrup, og at udgangspunktet i denne bliver en overhol
delse af eksisterende love, vejlednin-
ger m.v. inden for de næste 10 års planlægning, herunder
overvejelser om udflytning af luft-
havnen til en øresundslufthavn i Sturup, der uden videre
miljømæssigt kan bære en lufthavn
af den ønskede størrelse og aktivitet. Det er ikke et urimelig
t krav, at Danmarks mest forure-
nende virksomhed underlægges faste miljøkrav, og at diss
e kontrolleres og efterleves, samt
at miljøkravene opfylder nutidige nationale og EU miljøsta
ndarder, og at Københavns Luft-
havne A/S ikke udelukkende skal eksisterer på en tvivlsom
særlovgivning og tilsidesættelse af
stort set samtlige støj- og forureningsstandarder og vejle
dninger.
MV
Sø rf
Beck
Formand
2