Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (1. samling), Trafikudvalget 2004-05 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 209, TRU Alm.del Bilag 234
Offentligt
r
Miljøforeningen
4
o
Til
Eft.:
Emne:
Miljøministeren
Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (1. samling),Trafikudvalget 2004-05 (1. samling)
MPU Alm.del - Bilag 209,TRU Alm.del - Bilag 234
Offentligt
Søvej 44B
2791 Dragør
www.miljoeforeningen-amager.subnet.dk
for bevarelse afmiljøet omkring Københavns Lufthavn
Miljø- og Planlægningsudvalget
MPU alm. del - Bilag 209
Offentlig
30. januar 2005
"->
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
WM-redegørelse for Københavns Lufthavn.
1. VVM redegørelsen for Københavns Lufthavn er nu
10 år gammel.
I forbindelse med Københavns Lufthavns 10-årsplan og
lufthavnsudvidelse i midten af
90'erne blev der udfærdiget en WM-redegørelse i 199
6 og efterfølgende en miljøgodkendel-
se (af 30. april 1997) for lufthavnen.
2. Sønderlemmende kritik af WM-redegørelsen.
Lufthavnens WM-redegørelse fra 1996 fik en sønderlemm
ende kritik og blev anklaget for at
være "bestilt propagandistisk makværk" med udelukkend
e det ene formål, at bane vejen for
den planlagte lufthavnsudvidelse baseret på lufthavnens
10-årsplan. WM-redegørelsen var
udfærdiget af COWI-Consult og betalt af Københavns Luft
havne A/S og bar tydeligt præg af
at være bestillingsarbejde, der satte lufthavnens massive
forureningsproblemer i et lyserødt
skær, samt af at være salgsreklame for lufthavnen. Rap
porten negligerede totalt redegørel-
sens egentlige formål: en objektiv miljøvurdering af lufth
avnens enorme forureningsproblemer
(støj, luft- og jordforurening). VVM-redegørelsen var og blev
en subjektiv og farverig salgsbro-
chure for Københavns Lufthavn frem for en objektiv, neu
tral og sober miljøredegørelse.
3. Miljøstyrelsens miljøgodkendelse af 30. april 1997.
På baggrund af den såkaldte "miljøvurdering" (WM-redegø
relse) fra 1996 blev der udfærdi-
get en "rammegodkendelse" for Københavns Lufthavne
AIS, der blot fastlage nogle ydre og
meget få og utilstrækkelige rammer for lufthavnens samlede
voldsomme forurening. Dette var
i hovedtræk en samlet beregnet og teoretisk årlig støjgrænse
baseret på et opsummeret antal
flystarter og flytypens støjniveau, samt nogle få maksimale
støjgrænser for flystarter og mo-
torkøringer/afprøvninger på jorden. De maksimale støjgræ
nser ved flystarter, selv efter støj-
nedsættelsen til 80 dB(A), kan fortsat kan give varige høreskad
er ved længere tids støjbelast-
ning, og var den direkte årsag til, at børneinstitutionen Løv
egården i Dragør blev lukket. Luft-
havnen har beviseligt flyttet en lang række støjende aktiviteter
tættere på "hegnet", dvs. tætte-
re på lufthavnens mange og massivt beboede naboområde
r. Dette er startpositioner, rulleve-
je, værksteder, motorafprøvningspladser, standpladser m.m.,
hvilket har medført en kraftig
støjtilvækst for lufthavnens naboer og som absolut ikke var
beskrevet i den såkaldte "WM-
redegørelse" fra 1996 eller tilsigtet i "rammegodkendelse
n" af 30. april 1997.
4. Lufthavnsudvidelser tager ikke højde for støjen eller støj
kildens placering.
Københavns Lufthavne A/S havde hermed - og har fortsat
- "lov" til at udvide støjende og for-
urenende aktiviteter aldeles hæmningsløs og uden myndigh
edernes indblanding og kontrol af
nogen art. Lufthavnen kan udvide uden at dokumentere miljø
krav til den enkelte udvidelse,
blot den "samlede støjramme" overholdes. Og denne samlede
støjramme er som tidligere
nævnt en årlig teoretisk og beregnet støjgrænse, som ikke
tager højde for bl.a. afstanden
mellem støjkilden (jetmotorer med 130 decibel støj) og afstand
en til "hegnet" eller lufthavnens
naboer. Der er således ikke incitament til at reducere støjen
"ved kilden", eller tage hensyn til
lufthavnens naboer, når Københavns Lufthavne A/S efter ege
t forgodtbefindende kan placere
støjende aktiviteter klods op ad hegnet og lufthavnens mange
naboer, hvilket beviseligt er til-
fældet. Rammegodkendelsen for lufthavnen var en fejl, og det er
da også senere erkendt, at