MILJØ ministeriet                                                                   13. januar 2004 Ledelsessekretariatet                                                                 UT/KCH/MST/OLK/EUK GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG. Forslag til rådsbeslutning om forslag på vegne af Fællesskabet og dets medlemslande til at ændre anneks I  – III i 1998 protokollen til 1979 ko  n- ventionen om grænseoverskr idende luftforurening af persistente orga- niske miljøgifte og til anneks  A - C til Stockholmkonventionen om pe r- sistente organiske miljøgifte (POP). KOM(2004) 537 endelig. 1.  Status Kommissionen sendte den 4. august 2004 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i artikel 175(1) i TEF i sammenhæng med artikel 300(2), 2. pkt. 2.  Formål og indhold Forslagets formål er at beslutte, at Kommissionen skal fremsende forslag om op- tagelse af fem nye POP-stoffer i anneks I III i 1998 protokollen til 1979 konventio- nen om grænseoverskridende luftforurening af persistente organiske miljøgifte (herefter be- tegnet som LRTAP-protokollen) og om optagelse af ni nye POP-stoffer i anneks A – C i Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte (herefter be- tegnet som Stockholmkonventionen), til de to aftalers respektive sekretariater. De fem nye POP’er, der foreslås optaget i LRTAP-protokollen, er hexachlorbuta- dien,  octabromodiphenyl ether, pentachlorbenzen, polychlorinerede napthalener samt kort-kædede chloriner ede parafiner. Udover de fem ovennævnte POP’er foreslås det, at tre POP’er, der alleredeer om- fattet af LRTAP-protokollen, også optages i Stockholmkonventionen for derved at opnå større – dvs. global i stedet for regional – beskyttelse af menneskers sund- hed og miljøet. Disse POP-stoffer er chlordecone, hexabromobifenyl og hexachlo- rocyclohexane (HCH), inkl. lindan. Desuden foreslås pentabromdiphenyl ether optaget på Stockholmkonventionen – Norge har allerede foreslået stoffet optaget under LRTAP-protokollen.
2 I EU er produktion, markedsføring og anvendelse af de foreslåede POP-stoffer enten helt ophørt, eller blevet forbudt eller underlagt strenge restriktioner gen- nem direktiv 76/769/EF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater. Men det kan ikke ud elukkes, at de stadig produce- res og bruges i lande uden for EU. Endvidere anføres det i præamblen til forslaget, at kun fælles forslag fra Fælle  s- skabet og dets medlemsstater bør fremsættes for derved at sikre, at forslagene er velbegrundede og har tilstrækkelig støtte i Fællesskabet, og af artikel 1 og 2 fremgår, at det er Kommissionen, der skal fremsende forslagene. 3.  Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet Kommissionen har ikke i forslaget forholdt sig til nærheds- og proportionalitetsprin- cippet. Da formålet med forslaget er at udmønte gældende EU -regulering i international ret finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprin- cippet. 4.    Konsekvenser for Danmark Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige, økonomiske eller administrative konsekvenser for Danmark. Beskyttelsesniveau: Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet neutralt i Danmark og EU, idet de foreslåede stoffer allerede er omfattet af EU -regulering. 5. Høring. Forslaget vil ikke blive udsendt i offentligt høring. 6.    Forhandlingssituation Sagen har alene været drøftet i rådsarbejdsgruppen udenfor dagsordenen. 7.    Dansk holdning Danmark er positiv indstillet med henblik på optagelse af de pågældende stoffer på bilagene til protokollen og konventionen.