MILJØ   styrelsen 9. december 2004 Industri & Transport J.nr. D 017-0008 anc, asj GRUNDNOTAT Forslag til Rådets beslutning om Det Europæiske Fællesskabs tilslutning til UN -ECE’s PRTR- protokol om registre over udledning og overførsel af forurenin gsstoffer (KOM (2004) 635 endelig). 1.    Status Kommissionen sendte den 6. oktober 2004 forslag til Rådet om Fællesskabets tilslutning til UN   - ECE protokollen om forureningsregistre (PRTR-protokollen). Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175, stk. 1, jf. artikel 300, stk. 2, 1. afsnit, 1. punktum, stk. 3, 1. afsnit, og stk. 4. Det skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa  - Parlamentet efter proceduren i artikel 300, stk. 2, 1. afsnit, 1. punktum. Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg. Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse på nuværende tidspunkt. Beslutningen om at indføre bindende retningslinier om etablering af nationale forureningsregistre  – PRTR – -konventionen, artikel 5, stk. 9, og 10, stk. 2(i). Konventionen blev un- dertegnet af Fællessk  abet og dets medlemsstater den 25. juni 1998. Danmark ratificerede Århus  - konventionen den 29. september 2000. Fællesskabet har endnu ikke ratificeret konventionen. PRTR-protokollen blev underskrevet i Kiev af 36 lande den 21. maj 2003 på et ekstraordinært partsmøde under Århus   -konventionen i tilknytning til den femte pan-europæiske miljøministe   rkon - ference, ”Envi ronment for Europe”. Fællesskabet, alle daværende medlemsstater, in klusive Dan- mark, samt de nye medlemsstater med undtagelse af Malta og Slovakiet underskrev protokollen. Endvidere underskrev Armenien, Bosnien-Herzegovina, Bulgarien, Kroatien, Georgien, Norge, Moldova, Romanien, Serbien og Montenegro, Schweiz, Tajikistan, Makedonien og Ukraine. Protokollen er en ”åben protokol”. Det betyder, at den er åben for undertegnelse for alle stater, der er medlem af FN, regionale organisationer for økonomisk integration bestående af suveræne stater, der er me d- lemmer af FN, og som har overdraget kompetence på de områder, der er omfattet af protokollen. lande uden for UNECE ikke-parter til Århus  -konventionen Det Europæiske Fæl lesskab er et eksempel på de nævnte regionale organisationer.
2 2.    Formål og indhold Forslaget om Fællesskabets tilslutning til protokollen har til formål at give Rådets formand mandat til at tilslutte sig protokollen på Fællesskabets vegne. Et PRTR (Pollutant Release and Transfer Register) er et forureningsregister, der primært indehol  der oplysninger om emissioner fra navngivne enkeltvirksomheder. Formålet med et PRTR er at give of - fentligheden adgang til oplysninger om blandt andet emissioner via internettet. Protokollen indeholder bestemmelser om, hvilke aktiviteter (anlægstyper), der er omfattet,   hvilke stoffer (herunder affald), og tærskelværdier for hvornår, der skal rapporteres, hvor ofte, der skal rap - porteres (årligt), offentlighedens adgang og fortrolighed samt en bestemmelse om, at der i forbinde l- se med partsmøder skal ske en evaluering og v idereudvikling af protokollens krav. Aktiviteter De omfattede aktiviteter (anlægstyper) svarer som udgangspunkt til aktiviteter (anlæg), der er o m- fattet af IPPC-direktivet. Ud over IPPC-anlæg er renseanlæg, fiskeopdræt og minedrift omfattet af protokollen. Endvidere skal diffuse kilder omfattes i det omfang, oplysningerne allerede indsamles nationalt i andre sammenhænge. Som eksempler på diffuse kilder kan nævnes vejtrafik og små virksomheder. Stoffer Protokollen omfatter en liste over 86 stoffer med tærskelværdier for hvert stof. Alle 50 stoffer fra det europæiske rapporteringssystem EPER indgår i protokollen, herunder de seks drivhusgasser fra Kyoto-protokollen. Listen er udvidet med yderligere 36 stoffer i forhold til EPER, herunder blandt andet med en række pestic  ider. Affald Der er etableret et to-strenget system, hvor parterne kan vælge, om de vil rapportere affald som årl   i- ge mængder eller som indholdet af kemikalier i affaldet. Det skal samtidigt oplyses, om affaldet bortskaffes (deponeres) eller nyttiggøres. Begrundelsen for det to-strengede system er, at affald håndteres meget forskelligt i UNECE -lande- ne. EU fokuserer på affaldsmængder og    -kategorier, mens det amerikanske og canadiske system udelukkende omfatter oplysninger om indholdet af kemikalier i affald. Endvidere skal navn og adresse på affaldsmodtageren oplyses ved grænseoverskridende transport af farligt affald.   Fortrolige oplysninger Århus  -konventionens principper om fortrolighed er medtaget i protokollen i det omfang, de er rele- vante for et PRTR. Hvis en virksomhed har fortrolige oplysninger, skal offentligheden i stedet in- formeres om, hvilke typer af oplysninger, det drejer sig om, og hvis muligt, hvilken stofkategori en emission kan henføres til. Offentlighedens adgang til oplysningerne samt deltagelse i udviklingen og drift Protokollen stiller krav om, at parterne senest 15 måneder fra det kalenderår, oplysningerne vedr  ø- rer, på en lettilgængelig måde skal stille oplysningerne til rådighed for offentligheden via interne ttet.
3 EU skal dog som regional organisation først offentliggøre oplysningerne 24 måneder fra det kale   n- derår, oplysningerne vedr ø Parterne til protokollen skal endvidere sikre offentligheden mulighed for at deltage i beslutnings- processen og udviklingen af PRTR. Ændringer af protokollen og annekser Protokollen indeholder også bestemmelser om ændringer af selve protokolteksten og ændringer af annekser (omfattede aktiviteter, stoffer, affaldskategorier og regler om voldgift).   Ændringer af selve protokolt   eksten bliver bindende for en part 90 dage efter, at den har tilsluttet sig ændringen. Ændringer af annekserne er bindende for parterne, med mindre de inden 12 måneder fra ændringen er besluttet, giver meddelse om, at de ikke ønsker at tiltræde ændringen . Hvis mere end en tredjedel af parterne meddeler, at de ikke ønsker at tiltræde ændringen, kan den ikke træde i kraft. Partsmøder Da der er tale om en åben protokol, har det været nødvendigt at etablere procedurer og organer, der gælder specifikt for pro  tokollen, af hensyn til ikke-parter til Århus  -konventionen og ikke-ECE-med- lemmer. Der er derfor en bestemmelse om partsmøder i protokollen. En vigtig opgave for partsmødet er at sikre en udvikling af systemet baseret på erfaringer samt at udarbejde vejl edning, der kan støtte par - terne i deres arbejde. Protokollens konsekvenser i forhold til eksisterende EU-regulering Gennem Kommissionens beslutning af 17. juli 2000 om implementering af et europæisk emission  s- register, EPER, er medlemslandene allerede forpligtet til at indberette emissioner til luft og vand til EU på virksomhedsniveau fra en lang række af de aktiviteter, der er omfattet af protokollen. Denne beslutningen har hjemmel i IPPC-direktivet. EPER-registreret findes offentlig tilgængeligt på d   et Europæiske Miljøagenturs hjemmeside på www.eper.cec.eu.int For at leve op til kravene i PRTR-protokollen skal EPER udvides med affald og nye aktiviteter (ren- seanlæg, fiskeopdræt og minedrift) og flere stoffer. Endvidere skal diffuse kilder medtages i det om- fang, det er muligt. Det vil i praksis ske ved at ophæve EPER og erstatte det med PRTR. Kommissionen har derfor vedtaget et forslag til PRTR-forordning, som er fremsendt til Rådet p aral- lelt med forslaget til beslutningen om Det Europæiske Fællesskabs tilslutning til UN -ECE’s proto- kollen (Kom(2004) 634 endelig). 3.    Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet Der er ikke i Kommissionens forslag om tilslutningen til PRTR-protokollen redegjort for nærheds  - og proportionalitetsprincippet. EU ønsker med dette forslag at følge sin underskrift på PRTR   -pro- tokollen op ved tiltræde (ratificere) den. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med næ r- heds- og proportionalitetsprincippet.
4 4.    Konsekvenser for Danmark Fællesskabets tilslutning til PRTR  -protokollen vil ikke i sig selv have konsekvenser for Danmark. EU vil implementere PRTR-protokollen i EU-lovgivningen gennem en forordning, der vil have konsekvenser for Danmark. De er beskrevet i rammenotatet om PRTR-forordningen, som forelæ  g- ges parallelt med dette rammenotat. 5.     Høring Forslaget er sendt i en generel høring. Forslaget giver ikke anledning til bemærkninger hos   Erhvervsorganisationen for forsikring og pen- sion, Registrerede Revisorer, Finansrådet, Dansk  Fjernvarme, Advokatrådet og Genvindingsind u- strien. Mærsk Olie og Gas   gør opmærksom på, at off -shore operationer allerede indrapporterer om udled- ninger til Miljøstyrelsen i henhold til OSPAR, og Miljøstyrelsens retningslinier og bør derfor ikke være omfa  ttet af PRTR-protokollen. Endvidere er der et ønske om regelforenkling på rapportering  s- området, bl.a. for at undgå unødvendig rapportering. Marinbiolog Ole Gorm Norden Andersen, der har modtaget forslaget via Dansk Amartørfiskerfo re- ning og finder det ikke i samklang med Århus  -konventionen, at materialet er fremsendt i høring på engelsk. Sagen har været forlagt Miljøspecialudvalget for miljø. Oliebranchen kan støtte vedtagelsen af forslag til beslutning om tilslutning til PRTR -protokollen, som den kommer til udtryk i det fremsendte rammenotat. Dansk Industri finder, at de enkelte medlemsstater bør bevare retten til individuelt at forhandle æ   n- dringer i regi af PRTR-protokollen.