Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg Christiansborg 1240 København K DEPARTEMENTET J.nr. M 1034- Offentliggørelse af Miljøstyrelsens vejledning ”Differentieret miljøtilsyn” Den 10. december 2004 Til udvalgets orientering følger vedlagt 5 kopier af Miljøstyrelsens vejledning ”Differentieret miljøtilsyn”. Vejledningen er en opfølg ning på Virksomhedsudvalgets anbef a- linger om, at der udarbejdes en vejledning til tilsynsmyndighederne om tilrettelæggelse af et differentieret tilsyn. Hovedformålet he   r- med er at forenkle den offentlige miljøkontrol, således at kontrollen aftager i takt med virksomhedernes egen større miljøindsats. Ti  l- synsressourcerne skal i stedet overvejende anvendes på de vir k- somheder, hvor tilsynsbehovet er størst efter princippet ”mest miljø for pengene”. Desuden skal en sådan differentieret tilgang stimul  e- re virksomhedernes egen miljøin dsats. Vejledningen har fulgt Virksomhedsudvalgets anbefalinger med hensyn til opdeling af virksomhederne i tre kategorier - niveau 1, niveau 2 og niveau 3 - afhængig af den enkelte virksomheds lovl  y- dighed, systematik i miljøarbejdet o g information til myndigheden. Niveau 1 betegner de mest miljøpositive virksomheder, niveau 3 betegner de virksomheder, hvor tilsynsbehovet er størst, og niveau 2 betegner mellemgruppen. Vejledningen anbefaler desuden, at myndigheden i prioriteringen og tilrettelæggelsen af tilsynet med den enkelte virksomhed ud over kategoriseringen også tager hensyn til virksomhedens individuelle miljøpåvirkning, lokaliseringsfo  r- hold samt myndighedens eventuelle særligt prioriterede emneo  m- råder i miljøbeskytte  lsen. Vejledningen følger ikke Virksomhedsudvalgets anbefalinger om desuden at indeholde nærmere retningslinier for, hvorledes hån   d- hævelsen i forhold til kategoriseringen af virksomheder bør tilre   tte- lægges. Dette punkt er ligeledes nævnt i betænkningsbidraget til lovforslaget om forenkling af godkendelsessystemet fra sidste år (L 93 - bilag 18), hvori det bl.a. hedder: ” For så vidt angår de mindst miljøpositive virksomheder skal tilsynet intensiveres i nødvendigt omfang, f.eks. med hyppigere tilsyn og fornøden myndigh edsan- Miljøministeriet Departementet Højbro Plads 4 1200 København K Tlf. 33 92 76 00 Fax 33 32 22 27 E-post (Internet):   [email protected] www.mem.dk CVR-nr.: 12-85-43-58 ./.
2 vendelse. Den planlagte vejledning om differentieret tilsyn skal in- deholde de nærmere retningslinier for, hvorledes håndhævelsen overfor disse virksomheder bør gribes an.” Når disse retningslinier ikke er medtaget i vejledningen skyldes det en udbredt modstand fra såvel erhvervslivet som de kommunale organisationer imod en forskellig tilgang i håndhævelsen i forhold til virksomhedernes kategorisering. Synspunktet er her, at virksom- hederne ved evt. overtrædelse bør behandles ens, dvs. uanset n   i- veauplacering. Som bekendt lægger jeg stor vægt på håndhævelsesområdet. Jeg har blandt andet igangsat en revision af Miljøstyrelsens håndhæve l- sesvejledning fra 1992, hvor en høringsudgave vil være klar til fo   r- året 2005. Den vil indgå i den offentlige høring, so   m jeg tidligere har orienteret udvalget om, og som jeg håber, at udvalget vil delt a- ge i. Nærmere retningslinjer for, hvordan håndhævelsen overfor a l- le kategorier af virksomheder bør gribes an, vil indgå i vejledni  n- gen. Vejledningen om differentieret miljøtilsyn udsendes nu til amterne og kommunerne, således at tilsynsarbejdet kan planlægges og ti   lret- telægges derefter pr. 1. j  anuar 2005. Jeg forventer, at vejledningen vil blive et nyttigt arbejdsredskab, så ledes at kommunernes og amternes tilsynsvirksomhed og res- sourcer løbende kan målrettes imod de mest tilsynskrævende vir k- somheder, og dermed derhen, hvor den største miljøgevinst for re  s- sourcerne kan hentes. Samtidigt kan virksomhederne opleve, at de- res egen miljøindsats værdsættes og belønnes jo større     egenind- sats, jo mindre offentlig kontrol og ledsagende administrative byr- der. Niveau 1-virksomhederne vil herefter få et minimum af tilsyn, mens tilsynsressourcerne i stedet anvendes i forhold til niveau 2- og især n  iveau 3-virksomhederne. Jeg har bedt Miljøstyrelsen følge op på vejledningens anvisninger gennem de årlige tilsynsindberetninger fra kommunerne og amte r- ne. Resultaterne vil blive offentliggjort i Miljøstyrelsens årlige samlede tilsynsredegø
3 Connie Hedegaard /Camilla Brask Lentz