N O T A T DEPARTEMENTET Koncernområdet J.nr. D 041-0043 Ref. KJ Den 12. november 2004 Vedrørende opsparede bevillinger under § 23. Miljøministeriet. Folketinget Miljø - og Planlægningsudvalg har ved den tekniske gennemgang af miljøminist   e- riets bid rag til finanslovforslaget for 2005 anmodet om en oversigt over opsparede midler på samtlige konti under Miljøministeriet. Neden for vises oversigter over uforbrugte midler ved udgangen af det seneste afsluttede regn- skabsår, 2003 på finanslovkonti under §   23. Miljøministeriet, hvor der er adgang til overførsel af uforbrugte midler til følgende finansår. Endvidere vises det forventede forbrug af opspari  n- gen i 2004 og den heraf følgende opsparing ultimo 2004. Opsparingen skal ses i forhold til samlede budgetterede bruttoudgifter under Miljøministeriet i 2004 på 2.734 mill. kr. Som det vil fremgå neden for er opsparingen under driftskonti i alt væsentligt disponeret, mens bevillingerne til tilskud og anlæg er bundet til de i finansloven hjemlede formål. Af den forventede opsparing ultimo 2004 på 671 mill. kr. vedrører ca. 264 mill. kr. ti  lskuds- konti.  Heraf  vedrører  alene  197  mill.  kr.  indsamlingsordningerne  for  dæk,  blyakkumulatorer og  biler.  Der  er  tale  om  gebyrfinansierede  ordninger,  hvor  overskuddet  skal  tilbagebetales inden for en kort årrække. Som det vil fremgå af bemærkningerne neden for til denne konto er der  taget  en  række  skridt  til  at  skabe  balance under indsamlingsordningerne. Den resterende opsparing på 67 mill. kr. er fordelt over en række tils   kudsordninger, heraf knap 42 mill. kr. på ordningen  for  skovbrugsforanstaltninger.  Der har i 2003 og 2004 været en vigende interesse for at søge tilskud til privat skovrejsning. Årsagen hertil kan være, at der i 2005 indføres nye enkeltbetalingsordninger  for  landbruget,  hvilket  kan  have  skabt  usikkerhed  om  de  faktiske støttemuligheder. Med de opsparede ca. 42 mio. kr. ultimo 2004, som videreføres til 2005, vil der  være  tilstrækkelige  midler  til  at  imødekomme  tilskudsansøgninger  svarende  til  niveauet før 200 3, hvis den vigende interesse som som antaget viser sig  at være midlert  idig.
2 Af den herefter resterende opsparing på 407 mill. kr. ultimo 2004 vedrører 342 mill. kr. Mi  l- jøministeriets drift og 65 mill. kr. anlægsudgifter. Den samlede opsparing ultimo 20   04 under naturforvaltningskontiene for drift og anlæg på tilsammen ca. 200 mill. kr. må bl. a. ses på baggrund af naturforvaltningsprojekternes karakter, hvor projekterne fra bevillingen er afsat og til projekterne realiseres tager adskillige år, jf. i øvr  igt bemærkningerne neden for til kont  i- ene § 23.52.01. Naturforvaltning, drift og § 23.52.02. Naturforvaltning, anlæg. Herefter resterer en forventet opsparing ultimo 2004 på ca. 205 mill. kr. til Miljøministeriets egentlige drift. Denne opsparing må ses  i forhold til en samlet bruttodriftsudgift ved Miljøm i- nisteriets institutioner på godt 2,0 mia. kr. Opsparingen udgør således ca. 10% af driftsudgi   f- terne og må betragtes som en minimumsopsparing, såfremt der skal være en rimelig han d- lefrihd for institutionerne og mulighed for at foretage de fornødne investeringer og at ivær   k- sætte nye initiativer. Som det vil fremgå af nedenstående oversigt over opsparingen på de e n- kelte institutioner er denne stort set fuldt ud disponeret til specifikke formål. Opsparing til drift: § 23.11.01. Departementet Opsparing primo 2004 42,7 Planlagt anvendelse:    Udjævning af bevillingsfald for departementet 2004  -2008 23,4    Fælles reserve for ministerområdet til nye initiativer 7,5    Forventede DUT-udgifter på ministe rområdet 11,8 Planlagt anvendelse i alt 42,7 Forventet forbrug i 2004 7,2 Rest til videreførsel til 2005 35,5 § 23.11.10. Institut for Miljøvurdering Opsparing primo 2004 4,8 Planlagt anvendelse:    Afregning af udgifter til Copenhagen Consensus samt øvrige igangværende    projekter 4,8
3 Planlagt anvendelse i alt 4,8 Forventet forbrug i 2004 2,5 Rest til videreførsel til 2005 2,3 § 23.11.12. Klagenævn Opsparing primo 2004 2,8 Planlagt anvendelse:    Imødegåelse af stigende sagsbehandlin  gstider samt implementering og drift af    klagesagsgebyr 2,8 Planlagt anvendelse i alt 2,8 Forventet forbrug i 2004 0,3 Rest til videreførsel til 2005 2,5 § 23.21.01. Miljøstyrelsen Opsparing primo 2004 22,1 Planlagt anvendelse:     Udjævning   af fald i lønsumsbevilling 8,0     Færdiggørelse af aktiviteter vedrørende kemikalier, sundhed og miljø og       pesticider samt nedtrapning af miljøstøtte til Østeuropa   14,1 Planlagt anvendelse i alt 22,1 Forventet forbrug i 2004 15,0 Rest til videreførsel til 2005 7,1 § 23.31.01. Danmarks Miljøundersøgelser Opsparing primo 2004 27,9 Planlagt anvendelse:     Overvågning, Herunder NOVA, NOVANA og VMP II 9,0     Medfinansiering af forskningskontrakter 12,5     Rest af særbevillinger: Miljøeff   ekter i danske farvande, empirisk modellering,     patentering 1,4     Tværgående reinvesteringer, laboratorie   - og analyseudstyr, IT m.v. 5,0
4 Planlagt anvendelse i alt 27,9 Forventet forbrug i 2004 4,6 Rest til videreførsel til 2005 23,3 § 23.51.01. Skov- og Naturstyrelsen Opsparing primo 2004 147,0 Planlagt anvendelse:     Aktiviteter i henhold til budgetanalysen af Skov- og Naturstyrelsen    71,7     Velfærdsfremmende initiativer og borgerinddragelse i arealforvaltningen 4,1     Erstatninger i forbindelse med fredninger og vildtreservater 13,8     Udbetaling af lokalløn og merarbejde vedrørende 2003 6,0     Overførsel til Center for Koncernforvaltning til anskaffelse af ESDH -system     og afslutning af IT-projekter 15,8     Afslutning af løbende forsknings - og udviklingsprojekter ultimo 2003 2,6     Opsparing i skovdistrikterne som følge af større salg af træ og udskudte udgi f-     ter fra 2003 13,0     Udskudte arbejder vedrørende skader efter stormen i december 1999 14,0     Udskudte bygningsarbejder 6,0 Planlagt anvendelse i alt 147,0 Forventet forbrug i 2004 62,3 Rest til videreførsel til 2005 84,7 § 23.52.01. Naturforvaltning m.v., drift Opsparing primo 2004 116,1 Planlagt anvendelse:     Igangsatte naturforvaltningsprojekter og projekter under færdiggørelse 116,1 Planlagt anvendelse i alt 116,1 Forventet forbrug i 2004 -21,0 Rest til videreførsel til 2005 137,1
5 § 23.61.01. Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse Opsparing primo 2004 15,7 Planlagt anvendelse:     Bundne projektmidler (indlejringsmidler) overført fra Videnskabsministeriet til     brug i 2004 og 2005 3,7     Færdiggørelse af aktstykke vedrørende små vandforsyninger og videreførsel af     varslingssystemet 1,0     Fratrædelsesgodtgørelse   r og andre udgifter i forbindelse med personalereduk-     tioner 2,1     Ekstraudgifter til Københavns Universitet vedrørende bygningsdrift 1,0     Tilpasning og nyanskaffelser af administrative styringssystemer 3,0     Videreførsel af patentpulje 0,5     Hensættelse af lønmidler til kompensation af bevillingsfald 3,5     Reserve 0,9 Planlagt anvendelse i alt 15,7 Forventet forbrug i 2004 -1,4 Rest til videreførsel til 2005 17,1 § 23.91.01. Kort- og Matrikelstyrelsen Opsparing primo 2004 36,0 Planlagt anvendelse:      Stabilisering af de kommende års drift af KMS’ produktionssystemer 13,0      Fælles standardiseret landkortlægning 6,0      Grundlæggende infrastruktur for kort  - og geodata 17,0 Planlagt anvendelse i alt 36,0 Forventet forbrug i 2004 3,8 Rest til videreførsel til 2005 32,2
6 Opsparing til tilskud og anlæg: Opspa- ring ulti- mo 2003 Forventet forbrug 2004 Forventet viderefø r- sel til 2005 Tilskud: § 23.11.02. Tilskud til lokale miljøinitiativer 1,8 -2,9 4,7 § 23 .11.04. Fremme af kolonihaveformål 10,4 - 10,4 § 23.23.04. Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakkumu  -                    latorer og biler 245,9 48,7 197,2 § 23.23.11. Renere produkter m.v. 33,5 23,4 10,1 § 23.24.31. Aktiviteter vedrørende bekæmpelsesmid   ler 4,9 4,9 - § 23.26.11. Miljøstøtte til Østeuropa 102,8 102,8 - § 23.26.13. Miljøstøtte til Arktis m.v. 1,4 1,4 - § 23.52.05. Støtte til de små øsamfund 1,4 1,4 - § 23.52.07. Vandmiljøplan II, vådområder 0,5 0,5 - § 23.55.08. Skovbrugsforanstaltninger i.h.t. skovloven 26,0 -15,6 41,6 Tilskud i alt 428,6 164,6 264,0 Anlæg: § 23.31.02. Anlægsudgifter for Danmarks Miljøunders   ø-                    gelser 0,2 0,1 0,1 § 23.51.02. Anlæg, Skov  - og Naturstyrelsen -10,0 -11,9 1,9 § 23.52.02. Naturforvaltning, anlæg 52,7 -10,5 63,2 Anlæg i alt 42,9 -22,3 65,2 Opsparede beløb under tilskuds - og anlægsbevillinger vil være bundet til anvendelse inden for det i anmærkningerne til de respektive konti anførte formål.
7 Bemærkninger til enk  elte konti: Ad § 23.23.04. Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakkumulatorer og biler Ordningerne er gebyrfinansierede og skal inden for en kortere årrække hvile i sig selv. Der er taget skridt til nedbringelse af opsparingen og balance mellem indtægter   og udgifter under ordningen. For indsamlingsordningen for blyakkumulatorer er der gennemført en nedsættelse af gebyrsa   t- serne pr. 1 januar 2001 med henblik på at skabe balance mellem indtægter og udgi   fter. For indsamlingsordningen for biler er der med lov 385 af 6. juni 2002 om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler foretaget en nedsættelse af det årlige miljøbidrag for biler fra 90 til 60 kr. og en forhøjelse af skrotgodtg ø- relsen fra 1.500 kr. til 1.750 kr., jf. bekendtgørelse nr. 782  af 17. september 2002 om ændring af bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler. På denne baggrund forventes det akkumulerede ove r- skud under bilordningen afviklet inden udgangen af 2006. Ad § 23.52.01. Naturforvaltning, drift og § 23.52.02. Naturforvaltning, anlæg Opsparingen er disponeret til igangsatte naturforvaltningsprojekter og projekter under færdi  g- gørelse. Det begrænsede forbrug af    opsparingen i 2004 skyldes, at naturforvaltningsprojekter typisk forløber over adskillige år, idet de ofte involverer tidskrævende processer som erhve r- velse af arealer, jordarbejde, tilplantning af større arealer m.v. Det opsparede beløb er således afsat til konkrete projektrealiseringer. Arbejdet med projektrealiseringerne varetages af stats- skovdistrikterne i samarbejde med lokale aktører, som lodsejere, kommuner, amter og intere s- seorganisationer. Overførselsbeløbet er således en forudsætning for at tidlig ere igangsatte na- turprojekter kan fuldføres helt eller delvis. I mange tilfælde vil et stop for projekterne betyde, at de ikke kan realiseres overhovedet, f.eks. i tilfælde, hvor der skal ske retablering af søer, kan dette først ske, når alle nødvendige ar   ealer er erhvervet.