Forsvarsministeriet Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77 - 56 - 35 E-post: [email protected] 1060 Kø benhavn K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk København, den 24. n ovember 2004 Notat Besvarelse af supplerende spørgsmål i forlængelse af samrådet i Miljø - og planlægningsu  d- valget Spørgsmål nr. 1 Hvilke og hvor mange flydespærringer har Danmark ti  l rådighed ? Danmark har følgende statslige flydespærringer til rådighed: Type flydespærring Antal Længde Ocean Ro-Boom 2000 à 200 m 24 4800 m Kystflydespærringer Ro-Boom 1300 à 300 m   6 1800 m NOFI à 25 m 160 4000 m Ro-Boom à 80 m 17 1360 m Expandier à 25 m 63 1575 m NOFI Boom Bag (på trailer) 4 600 m NOFI øvelse à 25 m 25 625 m Kystflydespærringer i alt 9960 m Havnespærringer Troilboom à 11,3 m 97 1095 m Troilboom GP 1100 à 75 m 4 300 m SMC à 50 m 6 300 m Havnespærrin  ger i alt 1695 m Det  kan  som  supplement  til  ovenstående  nævnes,  at  ocean     flydespærringer  ne  (RO-BOOM 2000) primært   er fremstillet til brug på åbent hav  . RO-BOOM  2000  –  der  også  anvendes  af  Esvagt -  har  en  dybgang  på  1.10  m  og   kan  derfor ikke anvendes i alle dele af Vadehavet men på  det åbne  vand i Grådyb . På grund af  strømfo r- holdene i Grådyb (op til 3 knob strøm) er   det imidlertid vanskeligt at holde olien inddæmmet i spærringen. Ved sådanne strømforhold vil dele af olien løbe under spæ rringen. Dette gæ  lder ikke kun for denne type flydespærring men generelt   også  for øvrige  flydespærringer. I tilfælde af at olien ikke kan inddæmmes og opsamles på det åbne   vand i Grådyb , vil man på lægt  vand  i  de  ø   vrige  dele  af  Vadehavet  anvende  kystflydespærringer  med  m  indre  dybgang
Side 2/2 (RO-BOOM 1300 og NOFI kystflydespærring) for at forhindre forurening   af vadehavet og af kysten. Såfremt olien rammer kystområder anvendes kystflydespærringer for inddæmning og opsa m- ling af olien og for at forhindre yderligere spredning af forureningen.  De nævnte flydespæ r- ringer var klar til indsats i Grådyb, og NOFI kystflydespærringen blev anvendt ved a   fspærring af Varde Å.   Sprøgsmål nr.  2 Hvorfor varede det 22 timer inden tyskerne var fremme i forbindelse med skibskollisionen ud for Esbjerg den 26. september 2004? I  henhold  til  BONN  aftalen  (Landene  omkring  Nordsøen)  artikel  7  kan  et  land  i  tilfælde  af forurening  eller  ved  fare  for  forurening,  anmode  om  assistance  fra  de  øvrige   lande  omkring Nordsøen. Ved en anmodning skal de medlemsl ande, hvorfra der ønskes assistance, gøre d  e- res yderste for at imø BONN aftalen artikel 9, med mindre andet er aftalt, dække de omkostninger, der måtte være i forbindelse med assistancen.   DENGER planen er en bilateral aftale mellem Danmark og Tyskland omhandlende en fælles beredskabsplan for bestemte områder i Østersøen og Nordsøen, herunder Vadehavet og omr å- det ud for Esbjerg. I henhold til aftalen erkender begge lande forpligtigelsen til at reagere ved en forurening inden for de ovenfor nævnte områder, også i de tilfælde hvor deres eget område ikke er truet af den pågældende forurening.    Ved assistance skal det rekvirerende land dække de omkostninger, der måtte være i forbindelse med    assistancen. I forbindelse med operationen den 26. september 2004 blev de tyske myndigheder kontaktet vedrø de havde forureningsbekæmpelsesfartøjet MELLUM stationeret i W   ilhelmshaven, men at det på grund af for stor dy bgang (5,80 m) ikke var egnet til forureningsbekæmpelse i Grådyb.    Det blev samtidig oplyst, at der i Cuxhaven var stationeret et egnet forureningsbekæmpelsesfartøj, men at det ville tage ca. 22 timer at nå fr em til områ det ved Esbjerg. Det    blev    derfor    efter    aftale    med    MAERSK/ESVAGT    besluttet,    at    indsætte    M  A- ERSK/ESVAGT fartøjer og forureningsbekæmpelsesmateriel   , som umiddelbart var til rådi g- hed i Esbjerg. Endvidere blev de tyske myndigheder ikke anmodet om at yde assistance.