Folketingets Kulturudvalg
Tlf.: 33 37 55 03
Til Folketingets Præsidium
Christiansborg den 28. oktober 2004
Referat
af Kulturudvalgets studietur til Toronto den 27. september til 2. oktober 2004
Deltagere (MF): Kim Andersen, Leif Mikkelsen, Bodil Kornbek, Jytte Wittrock, Flemming Damgaard Larsen, Arne Toft,
Peder Sass
Referent: Lis Grønnegård Rasmussen
Dagsorden: Formålet med studieturen var dels at overvære åbningen af og indhente erfaringer fra det store danske
kulturfremstød SUPERDANISH. Desuden ville udvalget studere canadisk kulturpolitik. Udvalget besøgte ligeledes en række
kulturinstitutioner i byen.
SUPERDANISH
Baggrunden for det store danske kulturfremstød i Toronto var et ønske fra Harbourfront Center (HC) om at udstille danske
kunstnere.
HC, som blev grundlagt for 30 år siden i et nedlagt fabriksområde ved havnen, er i dag Canadas største kulturcenter med 12
millioner besøgende årligt til de omkring 4000 begivenheder. I begyndelse var stedet ejet af regeringen, der siden trak sig ud,
og HC er i dag et selvejet, nonprofitabelt center med alle typer kunst samlet på et sted. HC har et årligt budget på 23 mio.$,
hvor den statslige andel udgør 22 %. Stedet er blevet Torontos mest turistbesøgte, og også byens egne indbyggere føler et
stort ejerskab over kulturcentret. 70 % af aktiviteterne er gratis, der betales kun entré for teaterforestillinger ol., og derfor er
stedet blevet meget populært og kan tiltrække mange private sponsorere. Centret har ifølge direktør Bill Boyle stor
økonomiske effekt på hele området. I følge centrets beregninger genererer stedet 135 mio.$ til den lokale økonomi gennem
nye jobs, butikker m.v.. Medarbejderstaben er på omkring 200, og centret ledes af en 26 mands stor bestyrelse: 7 udpeget af
de tre regeringsniveauer, 2 borgere og resten af bestyrelsesposterne er tildelt forretningsfolk, kunstnere med flere.
HC har tidligere lavet kultutremstød for Tyskland, Holland, Sverige og senest Japan i 1995. Japanfremstødet tog 4 år at
planlægge, og Bill Boyle troede, at han aldrig mere skulle arrangere landefremstød igen. Men til hans store overraskelse
udtrykte alle hans chefer inden de forskellige kunstretninger positiv interesse for Danmark, da den danske ambassade i
Canada henvendte sig med en forespørgsel. Bill Boyle besøgte Danmark, og han fandt basis for at arbejde videre med idéen.
Forudsætningen var, at det skulle være stort. Ellers var der ikke tilstrækkeligt besøgsgrundlag. Den drivende kraft for Bill
Boyle var, at der var masser af god kunst i Danmark og det var altså ikke den lille havfrue, han tænkte på. Bill Boyles
opfattelse var, at de besøgende ville sympatisere med dansk kunst, idet der er ganske mange lighedstræk mellem Danmark og