Justitsministeriet Lovafdelingen Dato 30. november 2004 Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2004-740-0300 Dok.: IHT20744 U D K A S T Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Ændringer som følge af kommunalreformen) § 1 I lov om rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 961 af 21. september 2004, foretages følgende ændringer: 1. § 4, stk. 1, affattes således: ” § 4. Der skal være 2 landsretter: Østre Landsret og Vestre Landsret. Under Østre Landsret hører øerne, og under Vestre Landsret hører Jylland.    2. § 43 b, stk. 4, affattes således: ” Stk.  4.  Offentlighedsrepræsentanterne  beskikkes  af  justitsministeren  efter  indstilling  fra henholdsvis KL og Dansk Folkeoplysnings Samråd.” 3. I § 43 b, stk. 5, ændres ”amtsråd”: til ”regionsråd”.   4. § 145, stk. 1, affattes således: ” § 145. Ved behandlingen af sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå Advokatnævnet, og sager efter § 146 om klager over vederlag tiltrædes bestyrelserne hver af et medlem, der ikke er advokat. Virker en kredsbestyrelse i flere afdelinger, tiltrædes kredsbestyrelsen dog af ét medlem for hver afdeling. Disse medlemmer og stedfortrædere herfor udpeges af justitsministeren for 4 år ad gangen efter indstilling fra KL. Justitsministeren kan fastsætte regler om indstilling fra kommuner, der ikke er medlemmer af KL.” 5. § 239 affattes således: ” § 239. Regioner og kommuner har hjemting i den retskreds, hvor hovedkontoret ligger.” Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
rekvirentens ret.” 8. § 1021, stk. 4, affattes således: ”S tk. 4. Lægmændene udpeges efter indstilling fra KL, der for hvert politiklagenævn indstiller 8 personer, heraf 4 kvinder og 4 mænd, som har bopæl inden for det pågældende politiklagenævns område.” 9. I § 1021, stk. 5, 1. pkt., ændres ”amtsråd” til: ”regionsråd”. 10. I § 1021, stk. 9, indsættes efter ”medlemmer”: ”, herunder om indstilling fra kommuner, der ikke er medlemmer af KL.” § 2 I lov om Domstolsstyrelsen, jf. lov nr. 401 af 26. juni 1998, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 1156 af 19. december 2003, foretages følgende ændring: 1. I § 4, stk. 4, ændres ”amtsråd” til: ”regionsråd”. § 3 I lov om retsafgifter, jf. lovbekendtgørelse nr. 806 af 24. august 2000, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 450 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring: 1. I § 12, nr. 1, indsættes efter ”samt til”: ”regionale og”. § 4 I forvaltningsloven, lov nr. 571 af 19. december 1985, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 215 af 31. marts 2004, foretages følgende ændringer: 1. § 1, stk. 2, 2. pkt., affattes således: ”Det  gælder  dog  kun,  hvis  udgifterne  ved  deres  virksomhed  overvejende  dækkes  af  statslige, regionale eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på statens, en regions eller en kommunes vegne.” 2.   I   §   4,   stk.   3,   2.   pkt.,   ændres   ”kommunalbestyrelsers”   til:   ”regionsråds   eller kommunalbestyrelsers”. § 5 I lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i forvaltningen, som ændret senest ved § 80 i - 2 -
lov nr. 429 af 31. maj 2000, foretages følgende ændring: 1. § 1, stk. 3, 2. pkt., affattes således: ”Det gælder dog kun, såfremt udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af statslige, regionale eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på statens, en regions eller en kommunes vegne.” § 6 I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger, som ændret ved § 7 i lov nr. 280 af 25. april 2001, foretages følgende ændring: 1. I § 47, stk. 2, ændres ”kommunal myndighed” til: ”regional eller kommunal myndighed”. § 7 I lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende, jf. lovbekendtgørelse nr. 842 af 16. december 1991, foretages følgende ændring: 1. I § 2, stk. 2, ændres ”kommune” til: ”region eller kommune”. § 8 I værgemålsloven, lov nr. 388 af 14. juni 1995, foretages følgende ændring: 1. I § 16, stk. 1, nr. 5, ændres ”amtsrådet” til: ”regionsrådet”. § 9 I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 712 af 2. august 2001, som ændret senest ved § 16 i lov nr. 473 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 92 d, stk. 1, udgår: ”amtsråd og”. 2. I § 92 d, stk. 2, udgår: ”amtsrådet eller”. 3. I § 92 d, stk. 3, udgår: ”og amtskommuner”. § 10 I lov om fonde og visse foreninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 698 af 11. august 1992, som ændret senest ved § 23 i lov nr. 166 af 24. marts 1999, foretages følgende ændringer: - 3 -
1.  I  §  1,  stk.  2,  nr.  2,  ændres  ”amtskommune”  til:  ”region”,  og  ”amtskommunens”  ændres  til: ”regionens”. 2. I § 1, stk. 2, nr. 2, ændres ”lov om retssikkerhed og administration på det sociale område” til: ”lov om social service”. 3. I § 1, stk. 3, indsættes efter ”statsligt”: ”, regionalt”. 4. I § 2, stk. 2, udgår: ”eller amtskommuner”. § 11 I lov om erstatning for miljøskader, lov nr. 225 af 6. april 1994, foretages følgende ændring: 1. Bilag J, nr. 8, affattes således: ” 8. Virksomheder med tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 28 til udledning af spildevand fra anlæg med en kapacitet på mere end 30 personækvivalenter eller spildevand, som indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligt forekommer i husspildevand, eller som har en væsentlig anden sammensætning.” § 12 Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Lovforslaget  har  til  formål  at  gennemføre  de  ændringer  i  lovgivningen  under  Justitsministeriets område,   der   følger   af   nedlæggelsen   af   amtskommunerne   og   oprettelsen   af   regionerne (kommunalreformen).   Lovforslaget   indebærer   bl.a.   ændringer   i   indstillingsretten   til Dommerudnævnelsesrådet, kredsbestyrelserne under Advokatsamfundet og Politiklagenævnene.   De ændringer, der vedrører adgangen til at henlægge visse opgaver vedrørende ansøgning om pas og kørekort til kommunerne, er ikke omfattet af lovforslaget, idet der fremsættes et særskilt lovforslag herom (L …). Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser. 2. Økonomiske og administrative konsekvenser - 4 -
De økonomiske konsekvenser drøftes i øjeblikket med de kommunale parter, jf. Vejledning om Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Det indebærer, at der vil kunne ske ændringer i de anførte skøn for de økonomiske konsekvenser, når lovforslaget fremsættes for Folketinget den 26. januar 2004. Forslaget  skønnes  foreløbig  ikke  at  have  økonomiske  eller  administrative  konsekvenser  for  det offentlige eller for erhvervslivet eller borgerne. Forslaget ingen miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter. Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Ingen Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Ingen EU-retlige aspekter Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 (Retsplejeloven) Til nr. 1 (§ 4, stk. 1) Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 4, stk. 1, hører Københavns, Frederiksbergs og Bornholms Kommuner og øernes amter under Østre Landsret. Under Vestre Landsret hører Jyllands amter. Da amterne nedlægges som følge af kommunalreformen foreslås det, at retsplejelovens § 4, stk. 1, udformes således, at øerne (Sjælland, Fyn, Bornholm, Lolland-Falster og Møn mv.) hører under - 5 -
Østre Landsret, og Jylland hører under Vestre Landsret. Forslaget indebærer ingen ændringer i de geografiske områder, der hører under Østre Landsret og Vestre Landsret i forhold til den gældende bestemmelse i § 4, stk. 1. Til nr. 2 (§ 43 b, stk. 4) Efter   den   gældende   bestemmelse   i   retsplejelovens   §   43   b,   stk.   4,   beskikkes offentlighedsrepræsentanterne i Dommerudnævnelsesrådet af justitsministeren efter indstilling fra henholdsvis  Amtsrådsforeningen  i  Danmark,  Kommunernes  Landsforening  og  Københavns  og Frederiksberg Kommuner i forening og Dansk Folkeoplysnings Samråd. Det  foreslås,  at  offentlighedsrepræsentanterne  fremover  skal  beskikkes  af  justitsministeren  efter indstilling fra henholdsvis KL og Dansk Folkeoplysnings Samråd. Til nr. 3 (§ 43 b, stk. 5) Forslaget  er  en  konsekvensændring  som  følge  af  amtsrådenes  nedlæggelse  og  oprettelsen  af regionsrådene. Med ændringen præciseres det, at medlemmer af Dommerudnævnelsesrådet, der i dag ikke samtidig kan være medlem af Folketinget, et amtsråd eller en kommunalbestyrelse, heller ikke kan være medlem af et regionsråd. Til nr. 4 (§ 145, stk. 1, 3. pkt.) Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 145, stk. 1, tiltrædes kredsbestyrelserne under Advokatsamfundet hver af et medlem, der ikke er advokat, i sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå Advokatnævnet, og i sager om klager over vederlag efter retsplejelovens § 146 (salærklager). Disse medlemmer og stedfortrædere herfor udpeges af justitsministeren for 4 år ad gangen efter indstilling  fra  vedkommende  amtsråd,  i  Københavns  Kommune  Borgerrepræsentationen,  i Frederiksberg Kommune kommunalbestyrelsen og i Bornholms Kommune regionsrådet. Det foreslås, at disse medlemmer fremover skal beskikkes af justitsministeren efter indstilling fra KL. Det  foreslås  endvidere,  at  justitsministeren  kan  fastsætte  regler  om  indstilling  fra  kommuner  i kredsbestyrelsens område, der ikke måtte være medlemmer af KL. Til nr. 5 (§ 239) Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne og oprettelsen af regionerne. Med ændringen præciseres det, at regioner ligesom kommuner har hjemting i den retskreds, hvor hovedkontoret ligger. Til nr. 6 (§ 456 m, stk. 1, 2. pkt.) Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 456 m, stk. 1, 2. pkt., kan en medarbejder fra kommunen eller amtskommunen efter moderens ønske give møde med hende i forbindelse med behandlingen af en faderskabssag ved domstolene. Da  amtskommunerne  nedlægges  som  led  i  kommunalreformen,  og  kommunerne  fremover  skal - 6 -
varetage alle myndighedsopgaver på det sociale område, foreslås det, at retsplejelovens § 456 m, stk. 1, 2. pkt., ændres, således at en medarbejder fra kommunen efter moderens ønske kan give møde med hende i forbindelse med behandlingen af en faderskabssag ved domstolene.   Til nr. 7 (§ 641, stk. 1) Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 641, stk. 1, kan fogedretten ved forbud pålægge private  og  repræsentanter  for  stat,  amt  eller  kommune  i  disses  egenskab  af  parter  i  private retsforhold at undlade handlinger, der strider mod rekvirentens ret. Det foreslås, at fogedretten ved forbud kan pålægge private og repræsentanter for stat, region eller kommune i disses egenskab af parter i private retsforhold at undlade handlinger, der strider mod rekvirentens ret. Til nr. 8 (§ 1021, stk. 4) Efter  den  gældende  bestemmelse  i  retsplejelovens  §  1021  udpeges  de  læge  medlemmer  af politiklagenævnene   efter   indstilling   fra   amtsrådene,   Københavns   Borgerrepræsentation, kommunalbestyrelsen på Frederiksberg og Bornholms Regionsråd, der hver indstiller 6 personer, heraf 3 kvinder og 3 mænd, som har bopæl inden for vedkommende amt eller kommune. Det foreslås, at lægmændene fremover udpeges efter indstilling fra KL, jf. dog forslaget til § 1, nr. 10  (retsplejelovens  §  1021,  stk.  9).  Forslaget  indebærer  endvidere  en  ændring  i  antallet  af indstillinger. Efter forslaget skal KL fremover til hvert politiklagenævn indstille 8 personer, der har bopæl inden for det pågældende politiklagenævns område. Der skal som hidtil indstilles et lige antal kvinder og mænd. Til nr. 9 (§ 1021, stk. 5) Forslaget  er  en  konsekvensændring  som  følge  af  amtsrådenes  nedlæggelse  og  oprettelsen  af regionsrådene. Med ændringen præciseres det, at de læge medlemmer af politiklagenævnene, der i dag ikke samtidig kan være medlem af en kommunalbestyrelse, et amtsråd eller Folketinget, heller ikke kan være medlem af et regionsråd. Til nr. 10 (§ 1021, stk. 9) Bestemmelsen indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at kommuner, der  ikke  repræsenteres  gennem  KL,  kan  få  mulighed  for  at  indstille  læge  medlemmer  af politiklagenævnene. Til § 2 (Lov om Domstolsstyrelsen) Til nr. 1 (§ 4, stk. 4) Forslaget  er  en  konsekvensændring  som  følge  af  amtsrådenes  nedlæggelse  og  oprettelsen  af regionsrådene. Med ændringen præciseres det, at medlemmer af Domstolsstyrelsens bestyrelse, der i dag ikke samtidig kan være medlem af Folketinget, et amtsråd eller en kommunalbestyrelse, heller ikke kan være medlem af et regionsråd. - 7 -
Til § 3 (Retsafgiftsloven) Til nr. 1 (§ 12, nr. 1) Efter den gældende bestemmelse i retsafgiftslovens § 12, nr. 1, er sager om nægtelse af valgret til Folketinget samt til kommunale råd afgiftsfri. Med ændringen foreslås det, at sager om nægtelse af valgret til regionsråd også skal være afgiftsfri. Til § 4 (Forvaltningsloven) Til nr. 1 (§ 1, stk. 2) Efter den gældende bestemmelse i forvaltningslovens § 1, stk. 2, kan vedkommende minister efter forhandling med  justitsministeren fastsætte  regler om,  at forvaltningsloven  helt eller  delvis skal gælde for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger mv., som ikke kan henregnes til den offentlige  forvaltning.  Det  gælder  dog  kun,  hvis  udgifterne  ved  deres  virksomhed  overvejende dækkes af statslige eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på statens eller en kommunes vegne. Det foreslås, at der fremover vil kunne fastsættes regler om, at forvaltningsloven skal gælde for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger mv. uden for den offentlige forvaltning, hvis virksomhed overvejende dækkes af regionale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelse på en regions vegne. Til nr. 2 (§ 4, stk. 3, 2. pkt.) Efter den gældende bestemmelse i forvaltningslovens § 4, stk. 3, 2. pkt., gælder bestemmelserne i forvaltningslovens § 3 om inhabilitet ikke for kommunalbestyrelsers beslutninger om vederlag mv. til medlemmer. Det foreslås, at bestemmelserne i forvaltningslovens § 3 om inhabilitet heller ikke skal gælde for regionsråds beslutninger om vederlag mv. til medlemmer. Til § 5 (Offentlighedsloven) Til nr. 1 (§ 1, stk. 3) Efter den gældende bestemmelse i offentlighedslovens § 1, stk. 3, kan vedkommende minister efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at offentlighedsloven skal gælde for nærmere angivne  selskaber,  institutioner,  foreninger  mv.,  som  ikke  kan  henregnes  til  den  offentlige forvaltning.  Det  gælder  dog  kun,  hvis  udgifterne  ved  deres  virksomhed  overvejende  dækkes  af statslige eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på statens eller en kommunes vegne. Det foreslås, at der fremover vil kunne fastsættes regler om, at offentlighedsloven skal gælde for - 8 -
nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger mv. uden for den offentlige forvaltning, hvis virksomhed overvejende dækkes af regionale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelse på en regions vegne. Til § 6 (Persondataloven) Til nr. 1 (§ 47, stk. 2) Det følger af den gældende bestemmelse i persondatalovens § 47, stk. 2, at i tilfælde, hvor tilsynet ikke  kan  tiltræde  udførelsen  af  en  behandling,  som  foretages  for  en  kommunal  myndighed, forelægges sagen for indenrigs- og sundhedsministeren, der træffer afgørelse i sagen. Det  foreslås,  at  også  sager,  hvor  tilsynet  ikke  kan  tiltræde  udførelsen  af  en  behandling,  som foretages for en regional myndighed, forelægges for indenrigs- og sundhedsministeren, der træffer afgørelse i sagen. Til § 7 (Lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende) Til nr. 1 (§ 2, stk. 2, 3. led) Det følger af den gældende bestemmelse i lovtidendelovens § 2, stk. 2, 1. led, at alle ministerielle anordninger, under hvilket navn de end måtte udstedes, som udgangspunkt indføres i Lovtidende. Efter lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, kan dette udgangspunkt dog fraviges, hvis det ved kongelig anordning bestemmes, at en nærmere bestemt form for ministerielle anordninger ikke indføres i Lovtidende,  men  at  der  i  stedet  forholdes  overensstemmende  med  forskrifter,  som  meddeles  af vedkommende minister. Efter lovtidendelovens § 2, stk. 2, 3. led, kan det i den forbindelse eventuelt også  bestemmes,  at  den  pågældende  ministerielle  anordning,  når  den  kun  vedrører  den  enkelte kommune  og  således  kun  skal  bringes  til  offentlig  kundskab  inden  for  dennes  område,  skal offentliggøres på kommunens bekostning. Det foreslås, at det eventuelt også kan bestemmes, at den pågældende ministerielle anordning, når den kun vedrører den enkelte region og således kun skal bringes til offentlig kundskab inden for dennes område, skal offentliggøres på vedkommende regions bekostning. Til § 8 (Værgemålsloven) Til nr. 1 (§ 16, stk. 1, nr. 5) Efter den gældende bestemmelse i værgemålslovens § 16, stk. 1, nr. 5, kan amtsrådet tage initiativ til, at der indledes en værgemålssag. Bestemmelsen er indsat for at give amtskommunerne, som har ansvaret for behandling og omsorg i forhold til personer med vidtgående psykiske handicap, og som driver institutioner, der varetager sådanne opgaver, mulighed for at rejse sag om værgemål. - 9 -
Det  foreslås,  at  denne  mulighed  for  at  rejse  sag  om  værgemål  overføres  til  regionsrådet,  idet regionerne  fremover  som  udgangspunkt  vil  skulle  varetage  amtskommunernes  ansvar  og driftsopgaver på området. Til § 9 (Færdselsloven) Til nr. 1-3 (§ 92 d) Efter   færdselslovens   §   92   d   om   tidsmæssigt   og   geografisk   begrænsede   forsøg   med færdselsregulerende  foranstaltninger  kan  kommuner  og  amtskommuner  med  justitsministerens (tidligere trafikministerens) godkendelse udføre forsøg med f.eks. etablering af ”miljøzoner” eller indførelse af visse sikkerhedsforskrifter mv., således at handicappede, der selv fører kørestol, eller rulleskøjteløbere kan betragtes som cyklister i trafikken. Ansøgning om tilladelse til forsøg indgives af kommunen eller amtskommunen til justitsministeren. Efter § 92 d, stk. 3, kan kommuner og amtskommuner opkræve betaling for certifikater, parkeringstilladelser eller lignende, der udstedes i forbindelse med gennemførelse af forsøg med færdselsregulerende foranstaltninger. De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at amterne nedlægges, og at de nuværende amtsveje fordeles mellem stat og kommune. Amterne vil således ikke længere skulle varetage opgaver som vejmyndighed, herunder i forbindelse med forsøg med færdselsregulerende foranstaltninger. Til § 10 (Fondsloven) Til nr. 1 og 2 (§ 1, stk. 2, nr. 2) Efter den gældende bestemmelse i fondslovens § 1, stk. 2, nr. 2, omfatter fondsloven ikke fonde, med hvilke en kommune eller amtskommune har indgået aftale til opfyldelse af kommunens eller amtskommunens forpligtelser i henhold til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, såfremt fonden ikke varetager andre opgaver. Efter gennemførelsen af kommunalreformen vil regionerne på samme måde som amtskommunerne i dag have opgaver på det sociale og sundhedsmæssige område, jf. herved forslag L … til en ny lov om social service. I stedet for - således som i den gældende bestemmelse i fondslovens § 1, stk. 2, nr. 2 - at henvise til regionens forpligtelser i henhold til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område foreslås det at henvise til regionens forpligtelser i henhold til  lov om social service. Baggrunden herfor er, at den nye lov om social service præciserer reglerne om forsyningsansvaret for regionerne og kommunerne på det sociale område. Der er ikke herved tilsigtet ændringer i forhold til gældende ret ud over de ændringer, som følger af kommunalreformen på det sociale område. Det foreslås endvidere at formulere fondslovens § 1, stk. 2, nr. 2, således, at loven ikke omfatter fonde, med hvilke en kommune eller region har indgået aftale til opfyldelse af kommunens eller regionens forpligtelser  i henhold  til lov  om social  service, såfremt  fonden ikke  varetager andre - 10 -
opgaver.   Til nr. 3 (§ 1, stk. 3) Efter den gældende bestemmelse i fondslovens § 1, stk. 3, kan fondsmyndigheden bestemme, at en fond, som på anden måde end efter fondsloven er undergivet et vist statsligt eller kommunalt tilsyn, helt eller delvis skal være undtaget fra loven. Da  det  vil  kunne  forekomme,  at  tilsynet  med  en  fond  føres  af  en  region,  foreslås  det,  at fondsmyndigheden  kan  bestemme,  at  en  fond,  som  på  anden  måde  end  efter  fondsloven  er undergivet et vist statsligt, regionalt eller kommunalt tilsyn, helt eller delvis skal være undtaget fra loven. Til nr. 4 (§ 2, stk. 2) Af  fondslovens  §  2,  stk.  2,  følger  bl.a.,  at  loven  ikke  omfatter  foreninger  af  kommuner  eller amtskommuner. Det foreslås, at bestemmelsen udformes således, at foreninger af kommuner undtages fra loven. Til § 11 (Miljøerstatningsansvarsloven) Til nr. 1 (Bilag J, nr. 8) Efter gældende ret meddeler amtsrådet tilladelse til, at spildevand tilføres vandløb, søer eller havet, hvis der er tale om udledning fra anlæg med en kapacitet på mere end 30 personækvivalenter eller udledning af spildevand, der ikke kan omregnes til PE, jf. miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1, mens kommunalbestyrelsen kan meddele tilladelse til udledning, hvis anlægget har en lavere kapacitet, jf. § 28, stk. 2. Kun skade, der er forvoldt ved forurening som led i aktivitet udøvet af de førstnævnte virksomheder, er omfattet af miljøerstatningsansvarsloven, jf. denne lovs bilag J, nr. 8. Efter forslaget til ændring af miljøbeskyttelsesloven som led i kommunalreformen (lovforslag L ...) vil  kommunalbestyrelsen  fremover  kunne  meddele  tilladelse  til  udledning  af  spildevand  uanset anlæggets  kapacitet,  dog  således  at  kompetencen  til  at  meddele  tilladelse  vil  ligge  hos miljøministeren i visse tilfælde vedrørende listevirksomheder. Ved den foreslåede ændring af miljøerstatningsansvarslovens bilag J, nr. 8, videreføres gældende ret uændret, således at det fortsat kun er skade forvoldt af virksomheder, der udleder spildevand fra større eller særlige anlæg, som er omfattet af denne lov. De nævnte særlige anlæg er anlæg, hvor spildevandet ikke kan omregnes til PE, fordi spildevandet indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligt  forekommer  i  husspildevand,  eller  har  en  væsentlig  anden  sammensætning.  Som eksempel   kan   tænkes   udledning   af   vand   fra   afværgeforanstaltninger   ved   jord-   eller grundvandsforurening, filterskyllevand, spildevand fra særlige industrielle aktiviteter mv. Til § 12 - 11 -
Bestemmelsen fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. - 12 -
Bilag Lovforslaget sammenholdt med gældende ret Gældende formulering Lovforslaget § 4. Der skal være 2 landsretter: Østre Landsret og Vestre Landsret. Under Østre Landsret henhører Københavns, Frederiksberg  og  Bornholms  Kommuner og  øernes  amter,  under  Vestre  Landsret Jyllands amter. Stk. 2. Østre Landsret, der har sit sæde i København, består af en præsident og 63 andre landsdommere; Vestre Landsret, der har  sit  sæde  i  Viborg,  består  af  en præsident og 38 andre landsdommere. Stk. 3. … § 43 b. Stk. 4. Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes    af    justitsministeren    efter indstilling fra henholdsvis Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening og Københavns og Frederiksberg Kommuner i forening   og   Dansk   Folkeoplysnings Samråd. Stk.  5.  Medlemmer  af  Folketinget, amtsråd og kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af Dommerudnævnelsesrådet. Stk. 6. § 145. Ved behandlingen af sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå Advokatnævnet, og sager efter § 146 om klager     over vederlag     tiltrædes bestyrelserne hver af et medlem, der ikke er  advokat.  Virker  en  kredsbestyrelse  i flere afdelinger, tiltrædes kredsbestyrelsen dog af ét medlem for hver afdeling. Disse § 1 I lov om rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 961 af 21. september 2004, foretages følgende ændringer: 1. § 4, stk. 1, affattes således: ” § 4. Der skal være 2 landsretter: Østre Landsret  og  Vestre  Landsret.  Under  Østre Landsret  hører  øerne,  og  under  Vestre Landsret hører Jylland.    2. § 43 b, stk. 4, affattes således: ” Stk. 4. Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes    af    justitsministeren    efter indstilling  fra  henholdsvis  KL  og  Dansk Folkeoplysnings Samråd.” 3. I §  43  b,  stk.  5,  ændres:  ”amtsråd”  til ”regionsråd”.   4. § 145, stk. 1., affattes således: ” § 145. Ved behandlingen af sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå Advokatnævnet,  og  sager  efter  §  146  om klager over vederlag tiltrædes bestyrelserne hver  af  et  medlem,  der  ikke  er  advokat. Virker en kredsbestyrelse i flere afdelinger, tiltrædes kredsbestyrelsen dog af ét medlem for  hver  afdeling.  Disse  medlemmer  og stedfortrædere     herfor     udpeges     af - 13 -
medlemmer   og   stedfortrædere   herfor udpeges  af  justitsministeren  for  4  år  ad gangen efter indstilling fra vedkommende amtsråd,    i    Københavns    Kommune Borgerrepræsentationen,  i  Frederiksberg Kommune   kommunalbestyrelsen   og   i Bornholms Kommune regionsrådet. Stk. 2. § 239. Kommuner har hjemting i den retskreds, hvor hovedkontoret ligger. §  456  m.  Retsmøderne  foregår  for lukkede døre. Efter moderens ønske kan en medarbejder    fra    kommunen    eller amtskommunen give møde med hende. Stk. 2. §  641.  Fogedretten  kan  ved  forbud pålægge private og repræsentanter for stat og kommune i disses egenskab af parter i private retsforhold at undlade handlinger, som strider mod rekvirentens ret. Stk. 2. § 1021. ... Stk.  4.  Lægmændene  udpeges  efter indstilling  fra  amtsrådene,  Københavns Borgerrepræsentation, kommunalbestyrelsen på Frederiksberg og Bornholms Regionsråd, der hver indstiller seks  personer,  heraf  tre  kvinder  og  tre mænd, som har bopæl i vedkommende amt eller kommune. Stk. 5. Lægmændene kan ikke samtidig med    hvervet    som    medlem    af politiklagenævnet  være  medlem  af  en kommunalbestyrelse,   et   amtsråd   eller Folketinget. Bestemmelsen i § 70 finder i øvrigt tilsvarende anvendelse. Stk. 6. Advokaten skal have kontor, og justitsministeren  for  4  år  ad  gangen  efter indstilling  fra  KL.  Justitsministeren  kan fastsætte    regler    om    indstilling    fra kommuner, der ikke er medlemmer af KL. ” 5. § 239 affattes således: ” §  239.  Regioner  og  kommuner  har hjemting i den retskreds, hvor hovedkontoret ligger.” 6. I §  456  m,  stk.  1,  2.  pkt.,  udgår:  ”eller amtskommunen”. 7. § 641, stk. 1, affattes således: ” §  641.  Fogedretten  kan  ved  forbud pålægge private og repræsentanter for stat, region  og  kommune  i  disses  egenskab  af parter  i  private  retsforhold  at  undlade handlinger,  som  strider  mod  rekvirentens ret.” 8. § 1021, stk. 4, affattes således: ”S tk.  4. Lægmændene  udpeges  efter indstilling    fra    KL,    der    for    hvert politiklagenævn indstiller 8 personer, heraf 4 kvinder og 4 mænd, som har bopæl inden for   det   pågældende   politiklagenævns område.” 9. I § 1021, stk. 5, 1. pkt., ændres ”amtsråd” til: ”regionsråd”. - 14 -
lægmændene  skal  have  bopæl,  i  det område,  der  hører  under  vedkommende politiklagenævn. Stk. 7. En person, der inden for det i stk. 1, 1. pkt., nævnte tidsrum fylder 70 år, kan ikke udpeges som medlem. Stk.  8.  For  hvert  medlem  udpeger justitsministeren  efter  tilsvarende  regler som   for   vedkommende   medlem   en suppleant  blandt  dem,  der  er  indstillet  i medfør af stk. 3 og 4. Stk.   9.   Justitsministeren   fastsætter nærmere    regler    om    antallet    af politiklagenævn og om sagernes fordeling mellem  dem  samt  om  indstillingen  af medlemmer og disses vederlag. § 4. Stk.  4.  Medlemmer  af  Folketinget, amtsråd og kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen. Stk. 5. § 12. Afgiftsfri er sager om: 1)  Nægtelse  af  valgret  til  Folketinget  samt til kommunale råd, 2) … 10. I § 1021, stk. 9, indsættes efter ”medlemmer”: ”, herunder om indstilling fra kommuner, der ikke er medlemmer af KL.” § 2 I lov om Domstolsstyrelsen, jf. lov nr. 401 af 26. juni 1998, som ændret senest ved §  1  i  lov  nr.  1156  af  19.  december  2003, foretages følgende ændring: 1.  I  §  4,  stk.  4,  ændres  ”amtsråd”  til: ”regionsråd”. § 3 I     lov     om     retsafgifter,     jf. lovbekendtgørelse  nr.  806  af  24.  august 2000, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 450  af  9.  juni  2004,  foretages  følgende ændring: 1. I §  12,  nr. 1,  indsættes  efter  ”samt  til”: ”regionale og”. § 4 I forvaltningsloven, lov nr. 571 af 19. december 1985, som ændret senest ved § 2 i lov  nr.  215  af  31.  marts  2004,  foretages følgende ændringer: 1. § 1, stk. 2, 2. pkt., affattes således: - 15 -
§ 1. Stk. 2. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler  om,  at  loven  helt  eller  delvis  skal gælde  for  nærmere  angivne  selskaber, institutioner, foreninger m.v., som ikke kan henregnes  til  den  offentlige  forvaltning. Det  gælder dog  kun,  hvis  udgifterne  ved deres  virksomhed  overvejende  dækkes  af statslige eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på  statens  eller  en  kommunes  vegne. Vedkommende   minister   kan   herunder fastsætte nærmere regler om opbevaring af dokumenter m.v. og om tavshedspligt. § 4. Stk. 3. Ved kollegiale forvaltningsmyndigheders     valg af medlemmer til hverv kan et medlem uanset bestemmelserne  i  §  3  deltage,  selv  om medlemmet    er    bragt    i    forslag. Bestemmelserne  i  §  3  gælder  ikke  for kommunalbestyrelsers   beslutninger   om vederlag m.v. til medlemmer. § 1. ... Stk. 3. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at loven skal gælde for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger m.v.,  som  ikke  kan  henregnes  til  den offentlige forvaltning. Det gælder dog kun, såfremt  udgifterne  ved  deres  virksomhed overvejende   dækkes  af   statslige   eller ”Det  gælder  dog  kun,  hvis  udgifterne  ved deres  virksomhed  overvejende  dækkes  af statslige, regionale eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov  har  fået  tillagt  beføjelse  til  at  træffe afgørelser  på  statens,  en  regions  eller  en kommunes vegne.” 2.   I   §   4,   stk.   3,   2.   pkt.,   ændres ”kommunalbestyrelsers”  til:  ”regionsråds eller kommunalbestyrelsers”. § 5 I lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed  i  forvaltningen,  som  ændret senest  ved  §  80  i  lov  nr.  429  af  31.  maj 2000, foretages følgende ændring: 1. § 1, stk. 3, 2. pkt., affattes således: ”Det gælder dog kun, såfremt udgifterne ved deres  virksomhed  overvejende  dækkes  af statslige, regionale eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov  har  fået  tillagt  beføjelse  til  at  træffe afgørelser  på  statens,  en  regions  eller  en kommunes vegne.” - 17 -
kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på statens eller en kommunes vegne. Vedkommende minister  kan  herunder  fastsætte  nærmere regler om opbevaring m.v. af dokumenter. § 47. Stk.  2.  Kan  tilsynet  ikke  tiltræde udførelsen af en behandling, som foretages for  en  kommunal  myndighed,  forelægges sagen for indenrigsministeren, der træffer afgørelse i sagen. § 2. Stk. 2. Endvidere indføres i Lovtidende alle   ministerielle   anordninger,   under hvilket  navn  og  de  end  måtte  udstedes (anordninger,  bekendtgørelser,  plakater, reglementer,    regulativer,    instrukser, vedtægter  osv.),  dog  at  det  ved  kongelig anordning kan bestemmes, at visse grupper af  de  heromhandlede  udfærdigelser  ikke indføres i Lovtidende, men at der i stedet forholdes     overensstemmende     med forskrifter, som meddeles af vedkommende minister,   hvorved   det   eventuelt   kan bestemmes,     at     den     pågældende udfærdigelse,  når  den  kun  vedrører  den § 6 I  lov  nr.  429  af  31.  maj  2000  om behandling   af   personoplysninger,   som ændret  ved  §  7  i  lov  nr.  280  af  25.  april 2001, foretages følgende ændring: 1.   I   §   47,   stk.   2,   ændres   ”kommunal myndighed”  til:  ”regional  eller  kommunal myndighed”. § 7 I lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende, jf. lovbekendtgørelse nr.  842  af  16.  december  1991,  foretages følgende ændring: 1.  I  §  2,  stk.  2,  ændres  ”kommune”  til: ”region eller kommune”. - 19 -
enkelte  kommune  og  således  kun  skal bringes  til  offentlig  kundskab  inden  for dennes  område,  skal  offentliggøres  på dennes bekostning. § 16. Anmodning om værgemål eller om ændring eller ophævelse af værgemål, jf. §§ 5-10, kan fremsættes af 1) den pågældende selv, 2)   dennes   ægtefælle,   børn,   forældre, søskende eller andre blandt de nærmeste, 3) værgen eller en særlig værge, 4) kommunalbestyrelsen, 5) amtsrådet eller 6) politimesteren (politidirektøren). Stk. 2. §  92  d.  Trafikministeren  kan,  når  det findes færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt,  efter  høring  af  politiet  tillade amtsråd  og  kommunalbestyrelser  i  disses egenskab     af     vejbestyrelse     eller vejmyndighed  at  udføre  tidsmæssigt  og geografisk   begrænsede    forsøg    med færdselsregulerende  foranstaltninger,  der ikke    kan    udføres    i    medfør    af færdselslovens   bestemmelser,   herunder forsøg,   der   alene   er   begrundet   i miljømæssige   hensyn.   Trafikministeren kan  i  forbindelse  med  sådanne  forsøg  fra vige bestemmelserne i § 2, nr. 2, 6, 8 og 11-13,  §  5,  stk.  2,  §§  6,  10,  11  og  13. Ministeren   kan   udstede   forskrifter   i § 8 I værgemålsloven, lov nr. 388 af 14. juni 1995, foretages følgende ændring: 1. I § 16, stk. 1, nr. 5, ændres ”amtsrådet” til: ”regionsrådet”. § 9 I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 712  af  2.  august  2001,  som  ændret  senest ved  §  16  i  lov  nr.  473  af  9.  juni  2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 92 d, stk. 1, udgår: ”amtsråd og”. 2. I § 92 d, stk. 2, udgår: ”amtsrådet eller”. 3.    I    §    92    d,    stk.    3,    udgår:    ”og amtskommuner”. - 21 -
forbindelse med en konkret tilladelse. Stk. 2. Anmodning om tilladelse til forsøg indsendes af amtsrådet eller kommunalbestyrelsen  til  Trafikministeriet ledsaget  af  en  nærmere  beskrivelse  af forsøget. Stk. 3. Kommuner og amtskommuner kan opkræve    betaling    for    certifikater, parkeringstilladelser  eller  lignende,  der udstedes i forbindelse med gennemførelse af forsøg som omhandlet i stk. 1. § 1. Stk. 2. Loven omfatter ikke: 1)  fonde,  som  er  oprettet  ved  eller  i henhold  til  lov,  eller  ved  mellemfolkelig overenskomst  mellem  Danmark  og  en anden stat, og som er undergivet tilsyn af en af staterne, 2)  fonde,  med  hvilke  en  kommune  eller amtskommune   har   indgået   aftale   til opfyldelse     af     kommunens     eller amtskommunens forpligtelser i henhold til lov om retssikkerhed og administration på det  sociale  område,  såfremt  fonden  ikke varetager andre opgaver, 3)  folkekirkens  selvejende  institutioner, trossamfund og godkendte uddannelsesinstitutioner,  såfremt  fonden ikke  ud  over  sit  hovedformål  varetager andre opgaver, § 10 I lov om fonde og visse foreninger, jf. lovbekendtgørelse  nr.  698  af  11.  august 1992, som ændret senest ved § 23 i lov nr. 166  af  24.  marts  1999,  foretages  følgende ændringer: 1.   I   §    1,   stk.    2,    nr.    2,   ændres ”amtskommune”    til:    ”region”,    og ”amtskommunens” ændres til: ”regionens”. 2.  I  §  1,  stk.  2,  nr.  2,  ændres  ”lov  om retssikkerhed   og   administration   på   det sociale område” til: ”lov om social service”. - 23 -
4)  fonde,  der  er  omfattet  af  lov  om erhvervsdrivende fonde, 5) fonde, der i medfør af § 1, stk. 4 og 5, i lov  om  erhvervsdrivende  fonde  ikke  er omfattet af nævnte lov, 6) selvejende institutioner, der som vilkår for  godkendelse  eller  tilskud  fra  det offentlige   er   undergivet   tilsyn   og økonomisk   kontrol   af   en   offentlig myndighed  efter  anden  lovgivning  eller bestemmelser  udstedt i  henhold  til anden lovgivning, og 7)   selvejende   institutioner,   hvis   drift overvejende   dækkes  af   statslige   eller kommunale midler, og som er undergivet tilsyn   af   det   offentlige,   hvis   det   i institutionens  vedtægt  er  fastsat,  at  det offentlige    træffer    bestemmelse    om anvendelse   af   institutionens   midler   i tilfælde af dennes opløsning. Stk.   3.   Fondsmyndigheden   kan bestemme, at en fond, som på anden måde end  efter  denne  lov  er  undergivet et  vist statsligt eller kommunalt tilsyn, helt eller delvis skal være undtaget fra loven. Stk. 4. § 2. Stk. 2. Loven omfatter ikke foreninger, hvis  aktiver  ikke  overstiger  250.000  kr., samt   foreninger   af   kommuner   eller amtskommuner. J. Anden særlig forurenende aktivitet. 3. I § 1, stk. 3, indsættes efter ”statsligt”: ”, regionalt”. 4. I §     2,     stk.     2,    udgår:     ”eller amtskommuner”. § 11 I lov om erstatning for miljøskader, lov nr. 225 af 6. april 1994, foretages følgende ændring: 1. Bilag J, nr. 8, affattes således: ” 8. Virksomheder  med  tilladelse  efter miljøbeskyttelseslovens    §    28    til udledning af spildevand fra anlæg med en kapacitet     på     mere     end     30 personækvivalenter eller spildevand, som indeholder  andre  stoffer,  end  hvad  der sædvanligt forekommer i husspildevand, eller   som   har   en   væsentlig   anden sammensætning.” § 12 - 25 -
1. 8.   Virksomheder   med   tilladelse   fra amtsrådet  til  at  udlede  spildevand  til vandløb,     søer     eller     havet,     jf. miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1 (lov nr. 358 af 6. juni 1991 om miljøbeskyttelse). Loven træder i kraft den 1. januar 2007. - 27 -