Kommunaludvalget 2004-05 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2576525_0001.png
,,.cs
c.,
i
tAINI
4.): .
$
I:
-» (4,`:;'477>-I
"
t4
.~,
4
lb
Justitsministerie
Civil- og Politiafdelingen
Komm unaludvalget
KOU alm. del - Bilag 11
Offentlig
Kommunaludvalget 2004-05 (1. samling)
KOU Alm.del - Bilag 11
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
OKI, 2004
Færdselskontoret
2004-150-0566
FRM20708
Kontor:
MODTAG ET
2 OKT, 2004
Den Centrale ip ve ering
Sagsnr.:
Dok.:
+ bilag
Retsudvalget
REU alm. del — svar på spm
. 20
Offentlig
Afsendt med
E-PostiKoy-
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål
nr. 359 af 3. september 2004 fra
Folketingets Retsudvalg (Alm. del - bilag 1113).
/
Flemming Hansen
fg. justitsminister
Michael Højer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0002.png
A.•
51411%
.s.
-,
c*
z
e,
V.
~a
:.72.N .,
-
tm
-I
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Færdselskontoret
2004-150-0566
FRM20709
Ak
Besvarelse af spørgsmål nr. 359 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del - bilag 1113).
Spørgsmål:
"Ad samrådet den 2. september 2004 om samrådsspørgsmål AD-AG (strukturre-
form/færdselssikkerhed), jf. alm. del - bilag 1042.
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir til samrådet."
Svar:
Der vedlægges kopi af de talepapirer, der dannede grundlag for justitsministerens mundtlige
besvarelse af sarnrådsspørgsmålene AD-AG (Alm. del - bilag 1042) i det åbne samråd i Folke-
tingets Retsudvalg den 2. september 2004.
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0003.png
s gInti,s
..
I.,
,-.
"4,
";•
i r :4.7Y? 41
"
,-4
, k.,.. i. ,
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato: 24. august 2004
Dok.: FRM20625
Færdselskontoret
Udkast til tale
Åbent samråd i Folketingets Retsudvalg den 2. sep-
tember 2004, kl. 13.00
Samrådsspørgsmål AD-AG
Retsudvalget har stillet følgende spørgsmål til besvarel-
se af justitsministeren i samråd den 2. september 2004.
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0004.png
AD: "Ministeren bedes redegøre for, hvilke opgaver amterne i
dag varetager på færdselssikkerhedsområdet, og om hvem der
fremover efter aftale om strukturreformen skal varetage disse
opgaver, herunder amternes funktion som sparringspartner og
inspirator for især små kommuner.
AE: "Ministeren bedes redegøre for, hvordan den fremtidige
koordinering mellem kommunerne om varetagelse affærdselssik-
kerhedsopgaverne vil blive tilrettelagt. "
AF: "Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning struktur-
reformen for så vidt angår færdselssikkerhed får for opfyldelse
af Færdselssikkerhedskommissionens mål om at reducere antal-
let af dræbte og tilskadekomne med 40 pct. inden år 2012?"
AG: "Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser struk-
turreformen får for den sammenhængende indsats mellem på den
ene side vej- og anlægsområdet og på den anden side færdsels-
sikkerhedsområdet, når amtsvejene som følge af strukturrefor-
men fordeles på staten og kommunerne."
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0005.png
Besvarelse af spørgsmål AD-AG:
1. Tak for invitationen til at komme her i Retsudvalget
og redegøre for min opfattelse af, hvordan den fremti-
dige varetagelse af opgaverne på færdselssikkerheds-
området vil være efter strukturreformen.
Der er en åbenbar sammenhæng mellem spørgsmålene,
som jeg derfor vil besvare samlet.
Jeg vil starte med kort at redegøre for opgaverne på
færdselssikkerhedsområdet og for, hvilke myndighe-
der, der i dag varetager opgaverne. Jeg vil herefter
redegøre for, hvilken betydning strukturreformen får
for opgavevaretagelsen på dette område.
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0006.png
2. Færdselssikkerhed er jo mange ting, men - sagt lidt
firkantet - kan man i forhold til dagens samråd tale om
2 hovedområder, nemlig det vejtekniske og det ad-
færdsmæssige.
På det vejtekniske område varetages færdselssikkerhe-
den gennem tekniske forbedringer af vejene, og den
færdselssikkerhedsmæssige indsats er derfor tæt for-
bundet med opgaver i forbindelse med anlæg, drift og
vedligeholdelse af vejene.
Den vejtekniske del hører som bekendt - overordnet
set - under trafikministerens område. Jeg kan f.eks.
nævne "sortpletarbejdet", hvor indsatsen er rettet mod
særligt ulykkesbelastede kryds eller strækninger.
Det andet hovedområde - dvs. arbejdet med trafikant-
adfærd og trafikantkultur - er mit område.
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0007.png
Området omfatter bl.a. udformning af regler om trafi-
kanters adfærd, iværksættelse af kampagner og infor-
mationsaktiviteter samt udarbejdelse af planer og andre
tiltag, der sigter mod at højne færdselssikkerheden.
Dertil kommer naturligvis politiets indsats på kontrol-
siden.
3. Den vejtekniske del af færdselssikkerhedsarbejdet
varetages af vejbestyrelserne. Vejbestyrelserne har an-
svaret for anlæg, drift og vedligeholdelse af vejene.
I dag er både staten, amterne og kommunerne vejbe-
styrelser for hver deres del af vejnettet.
Statsvejene udgør ca. 2 pct. af det samlede vejnet.
Amtsvejene udgør ca. 14 pct., mens kommunevejene
udgør ca. 84 pct.
-s
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0008.png
4. Herudover varetager vejbestyrelser
ne i stat, amter
og ko
mmuner en række opgaver i relation til
arbejdet
med at påvirke trafikanters adfærd og holdn
inger. Rå-
det for Større Færdselssikkerhed er også en
væsentlig
aktør på dette område.
Amter og kommuner har ydet en meget
stor indsats på
de
tte område, herunder med henblik på at nå
Færdsels-
sikkerhedskommissionens mål om at red
ucere antallet
af dræbte og tilskadekomne i trafikken me
d 40 pct. in-
den 2012.
Denne amtslige og kommunale indsats
skal ses i poli-
tisk perspektiv. Indsatsen skyldes, at ma
n politisk har
prioriteret området.
Det er der gode og åbenbare grunde til.
-6-
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0009.png
Ansvarlige politikere - og det gælder både lokalpoliti-
kere og landspolitikere - ønsker naturligvis at begræn-
se antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken mest
muligt.
Herudover er det da også en god investering at bruge
penge på færdselssikkerhed, idet udgifterne i forbindel-
se med sygehusbehandling, genoptræning osv. herved
begrænses.
5. Retsudvalget har specifikt ønsket, at jeg redegør for
amternes rolle på færdselssikkerhedsområdet. Det gør
jeg gerne. For at give et fyldestgørende billede vil jeg
dog også komme ind på kommunernes og statens rol-
ler.
Amtsrådsforeningen har i en pjece fra 2003 ("Trafik-
sikkerhed - amterne tager ansvar") beskrevet, hvilke
opgaver de varetager på færdselssikkerhedsområdet.
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0010.png
Det fremgår bl.a., at amterne selvfølgelig varetager
deres rolle som vejbestyrelse. Herudover har alle am-
ter et regionalt færdselssikkerhedsudvalg. Amterne
yder desuden faglig bistand til kommunerne, f.eks. i
forbindelse med udarbejdelse af lokale trafiksikker-
hedsplaner og oprettelse af lokale færdselssikkerheds-
udvalg.
Jeg har endvidere fået oplyst, at hovedparten af amter-
ne har lavet en regional trafiksikkerhedsplan.
Amterne har også - i vid udstrækning i samarbejde
med Rådet for Større Færdselssikkerhed - en koordi-
nerende rolle i forbindelse med afholdelsen af lands-
dækkende, regionale og lokale trafiksikkerhedskam-
pagner.
-8
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0011.png
Kommunerne er som nævnt vejbestyrelse for kommu-
nevejene. De afholder bl.a. lokale kampagner og del-
tager i regionale og landsdækkende kampagner.
En optælling foretaget i 2002 viser endvidere, at 166
kommuner havde udarbejdet eller var ved at udarbejde
en trafiksikkerhedsplan. 46 kommuner havde en anden
type plan, hvori trafiksikkerhed indgår som et væsent-
ligt led. 63 kommuner havde derimod ikke nogen plan
for trafiksikkerhed.
Jeg har fået oplyst, at der er oprettet færdselssikker-
hedsudvalg i ca. 60 kommuner. De lokale færdselssik-
kerhedsudvalg arbejder bl.a. med at udarbejde id&r,
planer og oplæg til færdselssikkerhedskampagner.
Herudover arbejdes med at udvikle længerevarende
strategier og med at identificere problemområder og
uheldsfaktorer.
-9
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0012.png
På statsligt niveau arbejdes der på en række områder
med at fremme færdselssikkerheden.
Vejdirektoratet og Danmarks Transportforskning ind-
samler oplysninger om de konkrete og praktiske erfa-
ringer, der gøres i det lokale og regionale færdselssik-
kerhedsmæssige arbejde. Disse oplysninger viderefor-
midles til kommuner og amter.
Vejdirektoratet har - som amterne - gjort en stor ind-
sats i forhold til kommuner uden trafiksikkerhedspla-
ner. Vejdirektoratet har bl.a. udarbejdet en internetba-
seret guide til, hvordan en sådan lokal trafiksikker-
hedsplan kan udarbejdes.
Vejdirektoratet har herudover på en portal på Internet-
tet (www.vejsektoren.dk) lavet et inspirationskatalog
med id&r til projekter og kampagner.
- 10 -
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0013.png
Herudover har vi Rådet for Større Færdselssikkerhed,
som yder et væsentligt bidrag på kampagne- og infor-
mationsområdet, herunder i form af koordinering af
landsdækkende kampagner.
Det skal her nævnes, at de fleste lokale færdselssikker-
hedsudvalg deltager i et landsdækkende samarbejde
med Rådet for Større Færdselssikkerhed.
Politiet deltager i arbejdet i de lokale og regionale
færdselssikkerhedsudvalg i amter og kommuner. Poli-
tiet bistår også i forbindelse med kampagner, hvor de
intensiverer og målretter færdselskontrollen.
6. Nu har jeg redegjort for situationen, som den er i
dag. Så lad os vende blikket mod fremtiden.
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0014.png
Med den politiske aftale om strukturreformen reduce-
res antallet af kommuner. Amterne nedlægges, og der
etableres 5 nye regioner. Efter aftalen skal regionerne
ikke varetage opgaver på vejområdet - og dermed ikke
på færdselssikkerhedsområdet.
De nuværende ca. 10.000 km amtsveje - svarende til
ca. 14 pct. af det samlede vejnet - vil blive fordelt
mellem kommunerne og staten.
Kommunerne overtager den del af amtsvejene, der
minder mest om den vejtype, som kommunerne allere-
de i dag er vejbestyrelser for. Den endelige fordeling
ligger ikke fast endnu, men det forventes, at der vil
blive tale om ca. 80 pct. af amtsvejene.
Kommunerne vil i så fald få ansvaret for ca. 95 pct. af
det samlede vejnet.
- 12 -
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0015.png
Det resterende vejnet - de mest overordnede og tungt
trafikerede strækninger - samles i staten.
Når kommunerne også bliver vejbestyrelse for største-
delen af amtsvejene, vil varetagelsen af færdselssikker-
hedsmæssige tiltag i forbindelse med anlæg, drift og
vedligeholdelse af disse amtsveje naturligvis også over-
gå til kommunerne.
Der vil derfor på dette område - som på andre områ-
der - komme til at hvile et større ansvar på kommu-
nernes skuldre.
Det er også derfor, at kommunerne vil blive udstyret
med bredere skuldre. Med aftalen om strukturreformen
vil der i kraft af kravene til kommunernes størrelse bli-
ve skabt mere bæredygtige kommuner.
- 13 -
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0016.png
De kompetencer inden for færdselssikkerhedsområdet,
der i dag er spredt på i alt ca. 300 enheder - lokalt,
regionalt og centralt - vil blive samlet i væsentlig færre
enheder. Fagligheden må i den forbindelse forventes at
blive styrket i de enkelte forvaltninger.
Det giver bedre muligheder for at udvikle, effektivisere
og forbedre vejsektoren til gavn for færdselssikkerhe-
den.
Strukturreformen vil også medvirke til, at beslutnin-
gerne træffes tættere på borgerne. Lokalkendskabet i
kommunerne vil således i endnu større udstrækning
kunne udnyttes til at skabe gode og trafiksikre veje.
- 14 -
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0017.png
Overførelsen af den største del af amtsvejene til kom-
munerne giver mulighed for at forbedre kommunernes
overordnede tilrettelæggelse og administration af vej-
nettet, således at færdselssikkerheden i kommunerne
samlet set vil kunne forbedres.
Arbejdet med at kortlægge og afhjælpe sorte pletter -
som i dag varetages af kommuner, amter og Vejdirek-
toratet i fællesskab - vil blive fortsat i de nye kommu-
ner og i Vejdirektoratet.
7. For så vidt angår de mere adfærdsmæssige tiltag er
det også min forventning, at det arbejde, der i dag ud-
føres af amterne, vil blive videreført på kommunalt og
statsligt niveau.
- 15 -
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0018.png
Kommunerne vil blive større administrative enheder
end tilfældet er i dag. De vil derfor også være bedre
rustet til at varetage disse opgaver, herunder til at gen-
nemføre kampagner både lokalt og på tværs af kom-
munegrænser.
Jeg er derfor overbevist om, at de nye kommuner vil
yde en betydelig indsats på det færdselssikkerhedsmæs-
sige område, og større kommunale forvaltninger vil
måske endda give et' løft til det lokale færdselssikker-
hedsmæssige arbejde.
Det er derfor også min vurdering, at strukturreformen
ikke vil forringe mulighederne for at nå Færdselssik-
kerhedskommissionens mål om at reducere antallet af
dræbte og tilskadekomne i trafikken med 40 pct. inden
2012.
- 16 -
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0019.png
Det koordinerende arbejde på færdselssikkerhedsområ-
det, der sker på statsligt niveau, vil naturligvis blive
fortsat. Vejdirektoratet og Danmarks Transportforsk-
ning vil fortsætte med at indsamle og videreformidle
oplysninger om de praktiske erfaringer, der gøres i det
lokale trafiksikkerhedsarbejde.
Politiet vil fortsætte sit tætte samarbejde med de an-
svarlige myndigheder på færdselssikkerhedsområdet.
Det er også-min forventning, at Rådet for Større Færd-
selssikkerhed fremover vil være initiativtager til afhol-
delse af kampagner og andre informationsaktiviteter.
Disse initiativer vil naturligvis fremover skulle rettes
mod stat og kommuner. Jeg regner da med, at både
stat og kommuner fortsat vil benytte sig af de mange
tilbud fra Rådet for Større Færdselssikkerhed.
-17-
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0020.png
Ligesådan regner jeg også med, at det eksisterende
landsdækkende samarbejde mellem de lokale færdsels-
sikkerhedsudvalg og Rådet for Større Færdselssikker-
hed vil fortsætte.
8. Der ligger i samrådsspørgsmålene en antydning af,
at indsatsen for færdselssikkerheden forringes som føl-
ge af strukturreformen.
Uden på nogen måde at underkende den store indsats
amterne har ydet i denne sammenhæng, mener jeg ik-
ke, at der er belæg for en sådan pessimisme.
Som jeg har redegjort for, vil opgaverne med at for-
bedre færdselssikkerheden fremover skulle varetages i
tæt samspil mellem større og mere bæredygtige kom-
muner og de centrale statslige aktører: Politiet, Vejdi-
rektoratet, Danmarks Transportforskning og Rådet for
Større Færdselssikkerhed.
- 18 -
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 11: Kopi REU: Svar på spm. 20 om talepapir fra samråd om strukturreform/færdselssikkerhed, fra justitsministeren
2576525_0021.png
Men når det er sagt, så vil jeg gerne understrege, at
det i lyset af de opgaver, som amterne hidtil har vare-
taget, er naturligt nu at se på, om der er behov for nye
initiativer for at sikre, at arbejdet på færdselssikker-
hedsområdet - både lokalt og centralt - vil kunne fort-
sætte på et højt niveau efter strukturreformens gennem-
førelse.
Jeg vil derfor bede mine embedsmænd tage kontakt til
de centrale aktører på området, dvs. Trafikministeriet,
politiet og Rådet for Større Færdselssikkerhed, med
henblik på at vurdere, om - og i givet fald - hvilke
initiativer, der kan iværksættes.
-19-