København, den  3. nov. 2004 Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77 - 56 - 35 E-post: [email protected] 1060 Københ avn K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk Folketingets Forsvarsudvalg Udvalgsafdelingen Christiansborg Jeg  skal  hermed  til  udvalgets  orientering  oplyse,  at  Forsvarsministeriet  har  konkrete  planer om at opsætte radaranlæg langs de danske kyster , hvilket vil søges gennemført ved en anlæg s- lov. Det  følger  af  ”Aftale  af  25.  maj  1999  om  forsvarets  ordning  2000  -2004”,  at  forsvaret  skal forbedre  radardækningen  i  de  indre  danske  farvande.  Dette  skal  ske  ved  at  udskifte  eksist  e- rende nedslidt kystradarmateriel samt ved at etablere supplerende radarkapacitet til farvands- overvågningen, således at der opnås fuld dækning af alle væsentlige danske fa rvandsafsnit og gennemsejlinger fra det nordlige Kattegat til Øste  rsøen. Baggrunden for dette er, at territorialgrænsen er blevet udvidet fra 3 til 12 sømil, og der er en række nye opgaver med fokus på både militære og civile opgaver, herunder bl.a. grænseove r- skridende  kriminalitet,  politimyndighed  til  søs,  eftersøgnings  -  og  redningsoperationer,  hån d- hævelse af havm  iljølovgivningen og bekæmpelse af havforurening og kontrol med skibe, som transporterer farligt eller forurenende gods. Men  det  helt  overordnede  problem  er,  at  der  årligt  passerer  op  til  60.000  skibe  ge nnem  de danske farvande, hvoraf en stigende andel er tankskibe. Denne trafik medfører en ris iko for en alvorlig miljøuly kke. Siden kystradarprojektets opstart har en række forhold ændret sig. Regeringen har besluttet at sætte øget fokus på sejladssikkerheden, og der er i internationale fora besluttet fora nstaltnin- ger  med  henblik  på  forbedring  af  sejladssikkerheden  og  forebyggelse  af  miljøkatastrofer. Blandt disse foranstaltninger kan nævnes udpegning af nødområder, etablering af Automatic
Side 2/3 Identification System (AIS) samt Maritime Assistance Service (MAS). Dette har medført, at kystradarprojektet er blevet udvidet således, at det ikke alene dækker de indre danske farva   n- de fra Skagen til øst for Bornholm, men ligeledes dækker fra Jammerbugten til Skagen, samt områderne omkring Esbjerg, Thyborøn og Hans  tholm. Som  nævnt  nedsatte  regeringen  ”Udvalg  ve   drørende  øget  anvendelse  af  lodser,  samt  styrket overvågning af sejladssikkerheden”. Udvalgets rapport, der blev fremlagt i april 2004, anbef  a- lede bl.a. en yderligere sikring af vore kyster og farvande ved en styrket overvågning af skib s- trafikken gennem øget anvendelse af ny teknologi. Efterfølgende vedtog regeringen en han  d- lingsplan af 26. maj 2004 for at sikre fremdriften af rapportens anbefalinger. Kystradarprojektets gennemførelse blev i rapporten fastslået som   en forudsætning for en o  m- kostningseffektiv og dækkende fa  rvandsovervågning. Kystradarprojektet samkørt med AIS og andre  elementer  i  farvandsovervågningen  giver  således  en  kontinuerligt  opdateret  pos  itiv identifikation af skibe, som kan fastholdes ved gennemsejlingen af de danske farvande. Kyst- radarprojektet er også en helt afgørende forudsætning for  gennemførelsen af en ræ kke af de initiativer, som udvalget anbefalede, og som indgår i regeringens handlingsplan: etabl ering af en infrastruktur navnlig beståen de af kystbaseret radardækning samkørt med landbas   eret AIS, kontinuerlig overvågning af skibe, der udgør en særlig risiko, overvå gning/sejladsvejledning for relevante skibe i nærmere definerede farvandsafsnit mv.   Kystradarernes  placering  er  indbyrdes  afhængige  således,  at  såfremt  én  radar  bliver  flyttet  i forhold til planen, udelukkes muligheden for kontinuerligt at følge skibstrafikken, medmindre andre radarer flyttes, eller subsidiært yderligere radarer o  pstilles. Det danske kystlandskab er, som vi alle ved, karakteriseret ved øer, bugter, fjorde, bakker mv., og placeringen af radaren er  derfor  af  afgørende  betydning  for  kvaliteten  af  det  indhentede  billede.  Det  er  således  en forudsætning  for  en  effektiv  informationsindhentning,  at  der  f.eks.  ikke  er  ba  kker  eller  øer, der ”skygger” for rad  aren. Radarerne vil i videst muligt omfang blive opstillet i eksisterende master mv., men ifølge s a- gens natur må radarerne ofte placeres i de åbne kystnære områder, der nyder særlig beskytte l- se i lovgivningen. Ved udvæ  lgelsen af placeringerne for radarerne er indgået hensyn til bl.a. dæ  kning, landskab, teknik og økonomi, herunder tungtvejende hensyn til det æstetiske udtryk i lokalområdet.  Vi har prøvet at få interesserne til at mødes, således at beskyttelsen af de da n- ske kyster og farvande styrkes samtidig med, at så få naturskønne områder som muligt ber ø- res. Skov- og Naturstyrelsen er således blevet konsulteret undervejs. Det er dog afgøre  nde for kystradarprojektets bidrag til sikkerheden for vore kyster og farvande, at der er den fornødne sammenhæng i dækningen af de danske fa rvande. Kystradarprojektet blev tiltrådt i Akt 58 den 12. december 2001. Ved aktstykket blev bevill i- get 109 mio. kr. Af aktstykket fremgik endvidere at forsvaret yderligere ville anvende 30 mio. kr.  finansieret  af  driftsmidler  til  etablering  af  en  forbedret  overvågning  i  det  lave  luf trum, hvorfor den samlede projektsum udgør 139 mio. kr. Projektet forventes fordyret i forhold he r- til som følge af øgede bygge  - og anlægsudgifter, øgede udgifter til    ekspropriation samt omde-
Side 3/3 finering af det oprindelige projekt. I alt forventes der et merforbrug på ca. 32 mio. kr. i fo r- hold til det i aktstykket angivne beløb. Herudover er det oprindelige projekt udvidet med den planlagte etablering af radarkapacitet på v estkysten (37 mio.). Det er på ovennævnte baggrund, at jeg har til hensigt at     søge   kystradarprojektet gennemført ved en anlægslov, der sikrer en bred demokratisk proces ved behandlingen i Folketinget. Fo  r- inden  lovforslaget  udfærdiges  og  sendes  i  høring, vil  kystradarprojektet  blive  sendt  i  en  1. indledende høringsrunde til amter og kommuner, således at disse på et tidligt tidspunkt og i et vist omfang har mulighed for få indflydelse på pl  aceringerne af kystradarerne. Det  skal  bemærkes,  at  tidsperspektiv  et  i  processen  er  forholdsvist  snævert,  da  anlægsloven senest skal fremsættes for Folketinget ultimo februar 2005. Dette skyldes, at Folketinget hele foråret er optaget af lovgivningsarbejdet i forbindelse med strukturreformen. Med venlig hilsen Sør en Gade