Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 12. november 2004 ./.Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering aktuelt notat, rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november2004. Med venlig hilsenKent Harnisch
1Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 8. kontor11. november 2004FVM 232AKTUELT NOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. 23. november 20041.Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundneaktiviteter og om ændring af direktiverne 64/432/EØF og 93/119/EFKOM (2003) 4251Vedtagelseside 42.Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om etablering af enbæredygtig landbrugsmodel for Europa ved hjælp af den fælles landbrugspolitik reformforslag for sukkersektorenKOM (2004) 499Drøftelse side 43. Udvikling af landdistrikterne:(a) Forslag til Rådets forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne fra DenEuropæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)KOM (2004) 490side 11(b) Forslag til Rådets forordning om finansiering af den fælles landbrugspolitikKOM(2004) 489 Drøftelseside 274. Samarbejde vedrørende landbrugsrelateret forskningKOM-dokument foreligger ikkeOrientering fra formandskabetside 315. Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for fangståret 2005 af orienteringspriserne ogaf EF-producentpriserne for visse fiskerivarer i henhold til forordning (EF) nr. 104/2000KOM-dokument foreligger ikke Vedtagelseside 346. Norge Bilateral aftale mellem EU og NorgeDrøftelse/Fælles positionside 357.Forslag til Rådets forordning om elektronisk fremsendelse af fiskerioplysninger og omanvendelse af systemer til detektion af fartøjerKOM (2004) 724 Generel indstillingside 378.Forslag til Rådets forordning om Den Europæiske FiskerifondKOM (2004) 497 Drøftelseside 40
29.Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2340/2002 og (EF)2347/2002 for så vidt angår fiskerimuligheder for dybhavsarter for de medlemsstater, dertiltrådte i 2004KOM (2004) 685 Vedtagelseside 5310.Forvaltning af fiskeriet i ØstersøenKom. dok. foreligger ikkeDrøftelseside 5411.Rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr.2702/1999 om oplysningskampagner og salgsfremmende foranstaltninger forlandbrugsprodukter i tredjelande og Rådets forordning (EF) nr. 2826/2000 omoplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked samtforslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2702/1999 omoplysningskampagner og salgsfremmende foranstaltninger for landbrugsprodukter itredjelande og forordning (EF) nr. 2826/2000 om oplysningskampagner og salgsfremstød forlandbrugsprodukter på det indre marked.KOM (2004) 233 Vedtagelse (formentlig a-punkt)side 5712.Rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om forenklingen afmarkedsordningen for frugt og grøntsagerKOM (2004) 549Vedtagelse af rådskonklusioner (formentlig a-punkt)side 6213.Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 66/401/EØF, 66/402/EØF, 2002/54/EF,2002/55/EF og 2002/57/EF for så vidt angår undersøgelser foretaget under officielt tilsyn ogligestilling af frø produceret i tredjelandeKOM(2004) 263 Vedtagelse (formentlig a-punkt)side 6514.Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2000 omexceptionelle handelsforanstaltninger for lande og territorier, der deltager i eller er knyttet tilDen Europæiske Unions stabiliserings- og associeringsproces samt om ændring af forordning(EF) nr. 2820/98 og ophævelse af forordning (EF) nr. 1763/1999 og forordning (EF) nr.6/2000KOM (2004) 739 Vedtagelse (formentlig a-punkt)side 68
3NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)den 22. 23. november 2004 1.Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr under transport ogdermed forbundne aktiviteter og om ændring af direktiverne 64/432/EØF og93/119/EF KOM (2003) 425Forslaget henhører under Justitsministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Justitsministeriet.2.Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om etableringaf en bæredygtig landbrugsmodel for Europa ved hjælp af reformen af denfælles landbrugspolitik reformforslag for sukkersektoren KOM (2004) 499 Revideret genoptryk af grundnotat af 13. august 2004. Ændringer er markeret i marginen.ResuméKommissionen har ved KOM (2004) 499 af 14. juli 2004 fremsendt meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet:opstilling af en bæredygtig landbrugsmodel for Europa på grundlag af landbrugsreformen reform afsukkersektoren. Meddelelsen indeholder forslag om en gradvis nedsættelse af EUs interne priser herunder deinstitutionelle støttepriser samt minimumsprisen for sukkerroer. Endvidere vil interventionssystemet blive erstattetmed en referencepris og kvotesystemet foreslås ændret således, at A- og B-kvoterne sammenlægges og nedskæres. Prisnedsættelserne må forventes at medføre et indkomsttab for sukkerproducenterne, hvorfor Kommissionen foreslåren delvis kompensation i form af en national kuvert, som skal bruges til direkte indkomststøtte til producenterne.Prisreduktionerne vil have økonomiske konsekvenser for visse fabrikker, for hvilke der foreslås en ophørsordning.Samhandlen med tredjelande vil fortsat blive reguleret ved hjælp af eksportstøtte, importafgifter ogpræferenceaftaler. Præferenceaftaler og præferenceimporten vil fortsætte, men med en nedsættelse af importprisensvarende til den fastsatte referencepris. For så vidt angår AVS-landene og Indien vil Kommissionen tage initiativ tilen dialog med disse lande med henblik på at gennemføre handels- og udviklingsmæssige tiltag. BaggrundKommissionen har ved KOM (2004) 499 af 14. juli 2004 fremsendt meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet:opstilling af en bæredygtig landbrugsmodel for Europa på grundlag af landbrugsreformen reform afsukkersektoren. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 15. juli 2004.Kommissionen er i henhold til markedsordningen for sukker (artikel 50 i Rådets forordning (EF) nr. 1260/2001)forpligtet til i 2003 at forelægge en rapport om sukkersektoren eventuelt ledsaget af passende forslag. Således harKommissionen ved KOM (2003) 554 af 23. september 2003 fremlagt en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentetom opstilling af en bæredygtig landbrugsmodel for Europa på grundlag af landbrugsreformen for så vidt angårtobaks-, olivenolie-, bomulds- og sukkersektorerne. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 25. september 2003.Denne meddelelse er blevet drøftet ved flere møder i Rådet (landbrug og fiskeri) i løbet af 2003. Til opfølgning på den første meddelelse og drøftelserne heraf har Kommissionen ved KOM (2004) 499 af 14. juli2004 fremlagt en ny meddelelse, der konkretiserer mulighederne for at reformere sukkersektoren. Den nyemeddelelse blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004. Meddelelsen er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november 2004
4med henblik på drøftelse.I oktober 2004 har WTO i en sag anlagt af Brasilien, Thailand og Australien konkluderet, at EU's sukkerordning påvisse områder er i modstrid med WTO-reglerne. Det konkluderes således i panelrapporten blandt andet, at EU ikkehar kunnet påvise, at eksporten af sukker udover det bundne niveau ikke er subsidieret, og det konkluderes, at EUseksport af C-sukker er subsidieret eksport. Herudover konkluderes det, at EUs eksport af den mængde sukker, somsvarer til mængden af sukker, som EU importerer i henhold til præferenceaftalen med AVS-landene samt Indien,også skal defineres som EU sukker med eksportsstøtte. EU har appelleret sagen, og afgørelsen på appelsagenforventes i foråret 2005. Kommissionen har oplyst, at man næppe vil komme med et egentligt forslag til reform afsukkersektoren i form af en juridisk tekst, før appelsagen er afgjort. Det er derfor uklart, i hvilket omfang, der fortsatkan forhandles på basis af Kommissionens seneste meddelelse. Nærheds- og proportionalitetsprincippetDer er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om en meddelelse. Formål og indholdKommissionens meddelelse indeholder forslag om en gradvis nedsættelse af EUs interne priser. Forslaget tagerudgangspunkt i det såkaldte scenarie 2 i Kommissionens første meddelelse KOM (2003) 554.Nedsættelsen af de institutionelle støttepriser vil ske i to trin. Fra 2005/2006 nedsættes den i øjeblikket gældendeinterventionspris for sukker (631,9 €/t) til en referencepris på 506 €/t og fra 2007/2008 til 421 €/t. Det svarer såledestil en nedsættelse på 20 % i første trin. Med sidste trin nås en nedsættelse på i alt 33 % af den nuværendeinterventionspris. Minimumsprisen for sukkerroer vil ligeledes blive sat ned i to trin. Fra 2005/2006 sker en nedsættelse til 32,8 €/t og i2007/2008 til 27,4 €/t. Det svarer til en nedsættelse på 25 % i første trin. Med sidste trin nås en nedsættelse på i alt37 % af den nuværende minimumspris.Interventionssystemet vil blive erstattet med en referencepris, jf. ovenfor. Samtidig indføres et system for privatoplagring (såkaldt PO). Referenceprisen skal benyttes:til at fastlægge en minimumspris for sukkerroer til producenterne, til at fastlægge udløsningsniveau for ordningen med privat oplagring, som basis for beregning af grænsebeskyttelse og fungere som en garantipris under mekanismen vedrørende præferenceimport. Kvotesystemet foreslås ændret således, at A- og B-kvoterne sammenlægges og nedskæres, så de i højere gradkommer på linje med det interne forbrug i EU på ca. 16 mio. tons. Den sammenlagte A- og B kvote forventes nedsatmed 1,3 mio. tons til at starte med og derpå 0,5 mio. tons pr. år i tre år. I alt en nedskæring på 2,8 mio. tons til 14,6mio. tons. Bestemmelserne vedrørende produktion af C-sukker opretholdes uden ændringer (C-sukker produktionen iEU-25 forventes at blive ca. 3 mio. tons)2. Der indføres en progressiv og proportional forøgelse af kvoten forisoglucose med 100.000 tons pr. år i tre år fra 2005/2006. Det foreslås, at kvoterne fremover vil kunne handles påtværs af landegrænserne i EU uden, at det dog er specificeret nærmere, hvordan dette skal ske i praksis. Prisnedsættelserne må forventes at medføre et indkomsttab for sukkerproducenterne. Kommissionen foreslår derforen delvis kompensation i form af en national kuvert, som skal bruges til direkte indkomststøtte til producenterne.Støtten vil svare til 60 % af det estimerede indkomsttab (de lvis kompensation). I Danmark betyder det for 2005/2006og 2006/2007 en national kuvert på 19 mio. € svarende til ca. 2.850 kr. pr. ha og fra 2007/2008 en national kuvert på30 mio. €, svarende til ca. 4.500 kr. pr. ha. Medlemslandene skal indpasse den direkte støtte (national kuvert) under enkeltbetalingsordningen enten på grundlagaf arealet med sukkerroer svarende til produktionen af kvotesukker i referenceperioden eller på grundlag af detsamlede areal med sukkerroer i referenceperioden. I den regionaliserede model indrømmes en vis fleksibilitet for såvidt angår medlemslandenes fastlæggelse af balancen mellem enkeltbetalingerne og regionale eller nationalegennemsnit. Den nationale kuvert vil i givet fald kunne fordeles helt eller delvis på alle støtteberettigede arealer(betalingsrettigheder). Prisreduktionerne vil have økonomiske konsekvenser for visse fabrikker. Der foreslås en ophørsordning for de
5fabrikker, der ikke kan fortsætte produktionen, og hvis kvote ikke overtages af andre. Hensigten er at sikre denmiljømæssige standard på fabriksområderne samt genplacering af arbejdsstyrken. Til fremme af strukturtilpasningenpå EU-plan foreslås det, at kvoterne kan omsættes mellem medlemslandene. Ophørsordningen anvendes på medlemsstatsniveau over en periode på 5 år. Der fastsættes en EU-medfinansiering på50 % (75 % i mål 1 områder). Udgangspunktet vil være et enhedsstøttebeløb på 250 €/ton kvotesukker, som erforarbejdet af den pågældende fabrik. I så fald annulleres den tilsvarende kvote på den fabrik, der lukker. Denfinansielle konvolut vil blive fastsat årligt på baggrund af anmodning fra medlemsstaterne. Produktionsrestitutionerne til den kemiske industri forventes dog afskaffet fra 2005/2006. Kommissionen har oplyst,at man på anden måde vil sikre industrien sukker til konkurrencedygtige priser i første omgang ved, at C-sukker kananvendes.Samhandlen med tredjelande vil fortsat blive reguleret ved hjælp af eksportstøtte, importafgifter ogpræferenceaftaler. Præferenceaftaler og præferenceimporten vil fortsætte, men med en nedsættelse af importprisensvarende til den fastsatte referencepris. Den foreslåede reform må forventes at få konsekvenser for sukkersektoren i EBA-landene, AVS-landene og Indien.Kommissionen vil derfor tage initiativ til dialog med disse lande med henblik på at gennemføre handels- ogudviklingsmæssige tiltag. Kommissionen foreslår, at der indføres særlige tiltag for at hjælpe landene med tilpasningtil en ny markedssituation. Disse tiltag kan bl.a. omfatte:forbedring af konkurrencedygtighed, hvor sukkersektoren er økonomisk levedygtigstøtte til afgrødeveksling, hvor forbedring af sukkersektorens konkurrencedygtighed ikke er bæredygtig.Kommissionen foreslår, at disse foranstaltninger frem til 2006 finansieres via fleksibilitetsinstrumentet, og derefterindarbejdes i de finansielle perspektiver for 2007-2013. I lyset af usikkerheden om resultatet af den igangværende WTO-runde samt effekterne af Everything But Arms(EBA) initiativet, foreslår Kommissionen en evaluering af den foreslåede reform i 2008. UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen på nuværende tidspunkt, idet der alene er tale om en meddelelse.Først når der foreligger et egentligt forslag fra Kommissionen i form af juridiske tekster, skal Europa-Parlamentetudtale sig.KonsekvenserDet er endnu ikke muligt at opgøre de præcise konsekvenser af forslaget. Kommissionen forventer, at nedsættelsen af priserne sammen med reduktionen af kvoterne vil medføre en reduktionaf produktionen af kvotesukker i EU-25 fra de nuværende 17,3 mio. tons pr. år til 14,5 mio. tons pr. år. Der forudsesen stigning i importen på 0,5 mio. tons til 2,4 mio. tons. Forbruget vil være 16,1 mio. tons. Ifølge Kommissionen vilder ske en begrænsning af eksporten med restitution til ca. 0,4 mio. tons. Desuden vil der stadig blive produceret envis mængde C-sukker (uden for kvoten), som dog kan eksporteres uden restitution.Sukkerproduktionen må på baggrund af de forventede muligheder for handel med sukkerkvoter på tværs afmedlemslandene forventes at koncentrere sig om de mest konkurrencedygtige dele af EU (især Tyskland, Frankrig,Storbritannien og Østrig). AVS-landene og øvrige lande under EBA-initiativet vil miste indtægter fra deres eksportaf sukker til EU svarende til forskellen mellem den nuværende interventionspris og den nye referencepris (enreduktion på 33 %), men vil fortsat nyde godt af præferenceaftalerne med fri eksport til EU til priser, der fortsat villigge betydeligt over verdensmarkedsprisen. Udgifterne på EUs budget til det forventede forslag om en reform af sukkersektoren svarer ifølge Kommissionen tildet nuværende udgiftsniveau. Udgifterne til de nye tiltag der forventes foreslået i denne sektor (1.340 mio. € i direktestøtte ved fuld implementerin g i 2007/08), vil således blive opvejet af besparelserne fra reduktioner i udgifter tileksportrestitutioner og fra afskaffelsen af produktionsrestitutioner for den kemiske industri samt raffinaderistøtten.Dog forventes stadigvæk udgifter på i alt 200 mio . € til restitutioner for eksport af sukker (100 mio. €) samt af sukkeri forarbejdede produkter (100 mio. €). Produktionsafgifter vil desuden blive reduceret og afskaffet, nårsukkerkvoterne er på linje med det interne forbrug i EU.
6EUs sukkerroeproducenter foreslås delvist kompenseret for indtægtstabet. Kompensationen til de danskesukkerroeproducenter forventes fra og med 2007/08 at være på ca. 224 mio. kr. (30 mio. €), der fordelt påsukkerroearealet i 2003/04 svarer til ca. 4.500 kr. pr. ha. Den ne kompensation er større end den kompensation tilsukkerroeproducenterne, der indgår i den danske strategi for en fuld liberalisering af sukkermarkedet. Det fremgårikke af meddelelsen, hvordan Kommissionen har beregnet kompensationen. HøringMeddelelsen har været i høring i §2-udvalget (landbrug). Danmarks Naturfredningsforening er tilfreds med, at en reform af sukkersektoren på vej. Foreningen vil dog gerneunderstrege, at der er behov for en gennemgribende reform af sukkersektoren. Hensyn til miljø og u-lande bør vejelangt tungere, end i Kommissionens oplæg, som vil medføre, at sukker- og roeproducenter, fortsat vil være blandt deabsolut mest begunstigede af EU's landbrugspolitik. Eksportstøtten bør afskaffes fra starten af reformperioden, og kvoter bør indrettes efter, at der ikke fra EU skal flydesubsidieret og krydssubsidieret sukker ud på verdensmarkedet. Danmark bør fortsat arbejde for liberalisering afsukkersektoren. Enhver form for fremtidig støtte til sukkersektoren i EU bør gå til natur- og miljøformål,landdistriktsudvikling og forbedring af kvalifikationerne hos dem, der bliver ledige i sektoren. Danmark bør arbejdefor, at AVS-lande kompenseres for indtægtsfald som følge af lavere sukkerpriser i EU uden, at midlerne tages fra deteksisterende bistandsbudget, dvs. andre fattige lande. Landbrugsraadet anerkender behovet for at reformere markedsordningen for sukker, således at sektoren tilpassesreformen på det øvrige landbrugsområde, men har blandt andet følgende bemærkninger til Kommissionens udspil: Landbrugsraadet gør opmærksom på, at en ikrafttrædelse den 1. juli 2005, dvs. ét år før udløbet af den nuværendemarkedsordning, er forbundet med betydelige problemer og omkostninger for sukkerroeavlerne og opfordrer derfortil, at en reform først gennemføres i 2006. Landbrugsraadet er opmærksom på at fortsættelsen af markedsordningentil 2006 vil medføre, at der i 2005 vil blive tale om dobbeltstøtte til sukkerroearealer og opfordrerFødevareministeriet til at sikre en overgangsordning, der dels sikrer at en sådan dobbeltstøtte ikke vil blive udbetalt,og dels sikrer, at sukkerroeavlerne ikke efterfølgende forhindres i at indtræde i reformen med de arealer, de tidligerehar dyrket sukkerroer på.Landbrugsraadet accepterer, at sukkerprisen som led i en reform må tilnærme sig prisniveauet på verdensmarkedet.Med hensyn til reduktionen af prisen på sukkerroer bemærker Landbrugsraadet, at prisreduktionen skal kædes nøjesammen med kompensationen til de berørte landmænd. I den forbindelse finder Landbrugsraadet den foreslåedekompensation på 60 % for utilstrækkelig. Landbrugsraadet har beregnet, at inkl. de 60 % kompensation vil deberørte landmænd opnå et nettotab på ca. 4.500 kr. pr. ha., hvorfor der efter Landbrugsraadets opfattelse er behov foren markant højere kompensation. Landbrugsraadet støtter, at hele kompensationen tildeles i form af afkoblet støtte tilde berørte sukkerroedyrkere.Landbrugsraadet mener, at kompensationsbeløbet skal udbetales med det første år under en ny markedsordning somreferenceår (2005 eller 2006). Fordelingen skal ske som følger:Alle arealer med sukkerroer i første år (2005 eller 2006) tildeles standardpræmien på ca. 2.370 kr. pr. ha. Denresterende del af kompensationen fordeles, ligeledes som afkoblet støtte, i forhold til den enkelte dyrkers kontrakt(ton polsukker) med sukkerfabrikken (2005 eller 2006). Herved sikres, at alle arealer modtager standardpræmienpr. ha via kompensationsbeløbet til sukker. Endvidere sker tildelingen i videst mulige omfang som kompensation forpristabet på kvoteroer, hvilket er Kommissionens intention.Prisreduktionen berører ligeledes prisen på sukker fra en række ulande (Indien, AVS-lande og lande underEBA-aftalen) og Landbrugsraadet henviser til, at landene under EBA-aftalen selv har bedt Kommissionen om enændring af EBA-aftalen til en kvotebaseret adgang frem til 2019.Landbrugsraadet støtter sammenlægningen af A- og B-kvoten og at der sker en vis reduktion af den samlede kvote.Efter Landbrugsraadets opfattelse er den foreslåede reduktion større end, hvad der er betinget af f.eks. EBA-aftalenog WTO. Efter Landbrugsraadet opfattelse bør en eventuel kvotereduktion gennemføres med samme procentviseandel for alle lande.
7Landbrugsraadet finder, at der er behov for en nærmere specifikation af systemet for handel med sukkerkvoterneover landegrænserne og forudsætninger for ophørsstøtte. Det er dog grundlæggende Landbrugsraadets opfattelse, atrettigheden til kvoten tilhører landmændene, således at kvoten og de nuværende kontrakter ikke kan handles ellerbringes til ophør uden landmændenes økonomiske medvirken og accept. Landbrugsraadet finder det paradoksalt, at man samtidig med et oplæg til reduktion af sukkerkvoten med 2,8 mio.tons foreslår at øge produktionen af det alternative sødestof isoglucose med 300.000 tons. Landbrugsraadet kanderfor ikke støtte udvidelsen af isoglucose-kvoten.LO er generelt tilhænger af en tilnærmelse af landbrugspolitikken til markedsvilkår. LO vil dog gerne fremhævevigtigheden af en overgangsperiode af hensyn til beskæftigelsen. LO finder, at der er behov for en særlig indsatsoverfor de ansatte, der bliver ramt af omlægningerne, således at pågældende lønmodtagere får lejlighed for at opnåanden beskæftigelse. På mødet i § 2-udvalget den 9. november 2004 henviste Landbrugsraadet til det tidligere afgivne høringssvar.Samtidig understregede Landbrugsraadet, at der skal findes en løsning på, hvorledes det undgås at udbetaledobbeltstøtte til sukkerroeavlerne i 2005. Det kan f.eks. gøres i form af en nul-støtte til sukkerroeproducenterne ellerved en konkret aftale om tilbagebetaling. Landbrugsraadet understregede endvidere, at der burde findes løsninger iforhold til WTO vedrørende C-sukkerkvoten, idet denne burde fragå i det følgende års samlede kvote.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt grundnotat i sagen den 13. august 2004.Det foreløbige indhold af Kommissionens meddelelse (KOM (2004) 499) blev forelagt Folketingets Europaudvalgden 16. juli 2004 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004, jf. aktuelt notataf 8. juli 2004. Der blev oversendt orienterende notat til Folketingets Europaudvalg den 29. marts 2004 om forslag fra LDC-landenetil EU om tilpasning af EBA-initiativet i forbindelse med den forestående reform af EU's sukkersektor. Den første meddelelse (KOM (2003) 554) blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. november 2003 iforbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17. november, jf. aktuelt notat af 6. november2003. Der blev oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om den første meddelelse den 20. oktober 2003.Den første meddelelse har desuden været forelagt Folketingets Europaudvalg den 10. oktober 2003 i forbindelse medforelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 13. oktober 2003, jf. aktuelt notat af 3. oktober 2003. Detforventede indhold af den første meddelelse blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 26. september 2003, jf.aktuelt notat af 19. september 2003.3.Udvikling af landdistrikterne:(a) Forslag til Rådets forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne fraDen Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne(ELFUL)KOM (2004) 490 Revideret genoptryk af grundnotat af 12. august 2004. Ændringer er markeret i marginen.ResuméKommissionens forslag til Rådets forordning om støtte til landdistriktsudvikling fra den Europæiske Landbrugsfondfor Landdistriktsudvikling dækker programperioden 2007-2013. Det overordnede formål for forordningsforslaget er at fremme en bæredygtig udvikling af landdistrikterne iforlængelse af indkomst- og markedspolitikken under den fælles landbrugs- og samhørighedspolitik. Aktiviteterne
8skal rette sig mod forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne, forbedring af miljøet og forholdene ilanddistrikterne og forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne og fremme af diversificering af de økonomiskeaktiviteter. Medlemslandene skal udarbejde et eller flere landdistriktsprogrammer for hele programperioden 2007-2013.Kommissionen foreslår, at den fremtidige politik på landdistriktsområdet bygges op omkring 3 overordnedetematiske akser for landdistriktsudvikling: 1) Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne (artikel19-33), 2) Arealforvaltning, miljø og landskab (artikel 34-48) og 3) Diversifikation og livskvalitet i landdistrikterne(artikel 49-59). Forslaget indeholder også elementer vedrørende finansieringen (EU-medlemsstat) og statsstøtte.Beskyttelsesniveauet skønnes at kunne blive forbedret grundet den mere strategiske tilgang samt en bedreintegration af fødevaresikkerhed og kvalitet, dyrevelfærd og miljø. BaggrundKommissionen har ved KOM (2004) 490 endelig af 14. juli 2004 fremsendt forslag til Rådets forordning om støtte tillanddistriktsudvikling fra den Europæiske Landbrugsfond for Landdistriktsudvikling. Forslaget er oversendt tilRådet den 15. juli 2004.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertalefter høring af Europa-Parlamentet.Kommissionen har udarbejdet et arbejdsdokument (SEC (2004) 931) i form af en rapport med udvidedeeffektvurderinger af landdistriktspolitikken til brug for forberedelse af forslaget til en ny politik pålanddistriktsområdet for programperioden 2007-2013. Rapporten er offentliggjort på Kommissionens hjemmeside.Forslaget blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004. Forslaget er sat på dagsordenen fordet kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november 2004 med henblik på drøftelse.Nærheds- og proportionalitetsprincippetDer er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet forslaget er et led i den fælleslandbrugspolitik.Formål og indholdMed Dagsorden 2000 blev landdistriktspolitikken indarbejdet som søjle II i den fælles landbrugspolitik. På den eneside for at ledsage og understøtte landbrugspolitikken og på den anden side for at skabe sammenhæng medstrukturfondspolitikken. Forordningsforslaget dækker programperioden 2007-2013, og skal afløse den nugældendeRådsforordning (EF) nr. 1257/1999 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Udviklings- ogGarantifond for Landbruget (landdistriktsforordningen). Landdistriktsforordningen udgør EU-grundlaget for denationale landdistriktsprogrammer, som medfinansieres af EU.Kommissionen sammenfatter i den forklarende note til forslaget de udfordringer og problemer, som landdistrikternestår overfor, og som landdistriktspolitikken skal bidrage til at afhjælpe, på følgende måde:Økonomiske udfordringer lave indkomster, ældre befolkning og større afhængighed af primærsektoren.Sociale udfordringer høj arbejdsløshed, lav befolkningstæthed, fraflytning, ringere serviceudbud, risiko forsocial udstødning og færre jobmuligheder.Miljømæssige udfordringer opretholdelse af balance i natur og miljø.Der henvises til konklusionerne fra Salzburg-konferencen om EU's landdistriktspolitik og konklusionerne fra detEuropæiske Råd i Lissabon og Göteborg om at gøre EU til det mest konkurrencedygtige, vidensbaseredeøkonomiske område inden 2010 samt at understøtte miljømæssig og social bæredygtighed. I Kommissionensmeddelelse om de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 indgår tre hovedformål forlanddistriktspolitikken: konkurrencedygtighed, miljø og landskab samt generel landdistriktsudvikling. Kommissionen fremhæver, at vigtigheden af EU-dimensionen i landdistriktsudviklingen ligger i at ledsage og komplementere yderligere reform af den fælles landbrugspolitik og at sikre sammenhæng medinstrumenterne og politikken under søjle 1 i den fælles landbrugspolitikat bidrage til andre prioriterede EU- politikker, herunder bæredygtig forvaltning af naturressourcer,
9innovation og konkurrencedygtighed i landdistrikterne og økonomisk og social samhørighed.Politikken foreslås realiseret gennem finansiering fra en enkelt landdistriktsfond med fokus på bl.a. fællesEU-strategier, forenkling, større sammenhæng mellem støtteordningerne og mellem programmerne, højere grad afuddelegering af ansvar, øget gennemsigtighed samt styrket overvågning og evaluering. Der er ifølge Kommissionendesuden behov for at etablere dialog på alle niveauer af aktører, skabe netværk og udveksle erfaringer.Kommissionen foreslår overordnet, at der i forordningen fastsættes:Generelle regler for EU-støtte for landdistriktsudviklingMålsætninger for politikken for landdistriktsudviklingStrategisk ramme for landdistriktsudviklingAkser og støtteordninger for landdistriktsudviklingRegler for samarbejde, programmering, evaluering, finansiel styring, overvågning og kontrol.MålsætningerIfølge forordningsforslaget er det overordnede formål at fremme en bæredygtig udvikling af landdistrikterne iforlængelse af indkomst- og markedspolitikken under den fælles landbrugs- og samhørighedspolitik. Aktiviteterne skal rette sig mod følgende målsætninger (artikel 4):Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne igennem støtte til omstrukturering.Forbedring af miljøet og landskabet gennem støtte til arealforvaltning.Forbedre livskvaliteten i landdistrikterne og tilskynde til diversificering af den økonomiske aktivitet. Forordningsforslagets politik skal ifølge Kommissionen baseres på følgende grundprincipper: komplementaritet,samhørighed og lighed, partnerskab, subsidiaritet samt ligestilling mellem mænd og kvinder.Strategisk planlægningDet fremgår af forordningsforslaget, at Kommissionen bemyndiges til at fastlægge strategiske retningslinjer forforberedelsen og gennemførelsen af programmeringen samt de fælles EU-strategiske prioriteter for gennemførelsenaf hver af de tre tematiske akser, der foreslås i forordningen, og som er beskrevet neden for. Dette skal ske inden foren frist på tre måneder fra ikrafttrædelsen af forordningen.Medlemslandene udarbejder en strategisk plan for den nationale landdistriktspolitik, hvori der redegøres forsammenhængen med Fællesskabets strategi og de nationale og regionale strategier.Fra 2008 skal medlemslandene en gang om året rapportere til Kommissionen om status for gennemførelse af dennationale strategi og målsætninger, og om hvordan der er bidraget til gennemførelsen af EU-strategien. Dette sker påbaggrund af indikatorer defineret i landdistriktsprogrammerne.Kommissionen vil fra 2009 og i hvert af de efterfølgende år udsende en rapport med syntesen af medlemslandenesindberetninger, herunder i forhold til hvordan den overordnede EU-strategi skrider frem.ProgrammeringInden for rammerne af EU-strategien og den nationale strategi skal medlemslandene udarbejde et eller flerelanddistriktsprogrammer for hele programperioden 2007-2013. Programmet skal udarbejdes efter høring afpartnerskabet mellem statslige, regionale og lokale myndigheder, interesseorganisationer og andre relevante parter.Landdistriktsprogrammerne skal udarbejdes således, at de bl.a. indeholder en analyse over situationen ilanddistrikterne med styrker og svagheder, redegørelse for støtteordninger der hører under de enkelte akser,specifikke mål, indikatorer til brug ved den løbende overvågning og evaluering samt en finansieringsplan.Tre akser for landdistriktsudvikling samt LEADERKommissionen foreslår, at den fremtidige politik på landdistriktsområdet bygges op omkring 3 overordnedetematiske akser for landdistriktsudvikling:1.Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne (artikel 19-33)2.Arealforvaltning, miljø og landskab (artikel 34-48) 3.Diversifikation og livskvalitet i landdistrikterne (artikel 49-59)
10Under hver af akserne er foreslået en række støtteforanstaltninger, som kan indgå i landdistriktsprogrammerne, jf.oversigten på følgende side. Der er i store træk tale om støtteordninger svarende til de, der indgår i den nugældendelanddistriktsforordning, men grupperet og tilpasset således, at de mere sammenhængende kan falde ind under en afde tematiske akser.Hertil kommer, at der i alle landdistriktsprogrammer skal indgå et såkaldt LEADER-element til gennemførelse aflokale aktionsgruppers lokale udviklingsstrategier (artikel 60-66). Derved indarbejdes det eksisterendefællesskabsinitiativ LEADER+ for 2000-2006 i landdistriktsprogrammerne fra 2007.Skematisk oversigt over akser og støtteordninger i forslaget til landdistriktsforordning.Fastlæggelse af formålEU strategi, National strategi, LanddistriktsprogrammerAkse 1: Forbedring aflandbrugets ogskovbrugetskonkurrenceevneForanstaltningerMenneskelige ressourcer:Uddannelse og information (artikel 20) Etablering af unge jordbrugere (artikel 21)Førtidspensionering (artikel 22)Rådgivning (artikel 23)Oprettelse af vikar- og driftskonsulentordninger samtrådgivningssystemer for landbrug og skovbrug (artikel 24)Fysisk kapital:Modernisering af bedrifter (artikel 25)Værdiforbedring af skove (artikel 26)Værditilvækst til den primære produktion (artikel 27)Infrastruktur (artikel 28)Fødevarekvalitet Opfyldelse af standarder (artikel 29)Deltagelse i fødevarekvalitetsordninger (artikel 30)Information og afsætning af kvalitetsfødevarer (artikel 31)Overgangsforanstaltninger for nye medlemslande:Delvis selvforsyningslandbrug (artikel 32)Oprettelse af producentorganisationer (artikel 33)BudgetandelMin. 15 % af det tildelte EU-budgetEU medfinansieringMax. 50 %, dog 75 % i konvergensregionerOmråderAlle landdistrikterAkse 2: Arealforvaltning,miljø oglandskab.ForanstaltningerBæredygtigt landbrug:Ugunstigt stillede bjergområder (artikel 35)Andre ugunstigt stillede områder (artikel 35)Natura 2000 landbrugsområder (artikel 36)Miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd (artikel 37)Ikke produktionsfremmende investeringer (artikel 38)Bæredygtigt skovbrug:Skovrejsning (artikel 40-42)Natura 2000 skovbrugsområder (artikel 43)Skovbrug og miljø (artikel 44)Genopbygning af produktionspotentiale i skovbrug (artikel45)Ikke produktionsfremmende investeringer (artikel 46)Grundlag Kryds-overensbestemmelser (Cross- compliance)BudgetandelMin. 25 % af det tildelte EU-budgetEU medfinansieringMax. 55 %, dog 80 % i konvergensregioner OmråderAlle landdistrikter/udpegede områder
11Akse 3:Diversificeringog livskvalitet ilanddistrikterneForanstaltningerØkonomisk diversificering:Diversificering til ikke-landbrugsaktiviteter (artikel 50)Etablering og udvikling af mikro-virksomheder (artikel 51)Fremme af turisme (artikel 52)Bevaring og forvaltning af naturarv(artikel 53)Liv i landdistrikterne:Basis for liv i landdistrikterne, infrastruktur (artikel 54)Bevaring af landsbyer/kulturarv i landdistrikterne (artikel55)Uddannelse (artikel 56) Kapacitetsopbygning for lokale udviklingsstrategier (artikel57)ImplementeringGennem lokale udviklingsstrategierBudgetandelMin. 15 % af det tildelte EU-budgetEU medfinansieringMax. 50, dog 75 % i konvergensområderOmråderAlle landdistrikterLEADERForanstaltningerImplementering af lokale udviklingsstrategier (artikel 63)Implementering af samarbejdsprojekter (artikel 64)Uddannelse (artikel 65)ImplementeringLokale aktionsgrupper og udviklingsstrategierEU medfinansieringMax 55 %, dog 80 % i konvergensområderBudgetandelMin. 7 % af det tildelte EU-budget skal anvendes til foranstaltningergennemført med LEADER-metoden.I Bilag 1 til forslaget er angivet maksimale støttesatser/støttebeløb for de støtteordninger, hvor sådanne skalfastsættes ifølge forordningsteksten.Bemærkninger til akser og støtteordningerNedenfor er fremhævet nogle væsentlige forhold for støtteordningerne under akserne, herunder ændringer i forholdtil tilsvarende ordninger i den gældende landdistriktsforordning (EF) nr. 1257/1999, hvor støttemulighederne blevudvidet med reformen af EU's landbrugspolitik i 2003. Det skal bemærkes, at Kommissionen skal udarbejdegennemførelsesbestemmelser til forordningen, herunder om de nærmere betingelser for støtteordningerne. Hertilkommer, at der under et forventet langt forhandlingsforløb vil blive skabt større klarhed over forslagets forskelligeelementer, herunder i forhold til den eksisterende forordnings støttemuligheder.Akse 1: Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevneInnovation inden for fødevaresektoren er ikke nævnt som et specifikt indsatsområde.Uddannelse og information, artikel 19 og 20Støttemuligheden synes bredere i forhold til nugældende forordning, idet der ikke er fastlagt et fokusområde for,hvad uddannelsen skal angå. Støttemuligheden er desuden udbredt til også at omfatte informationsaktiviteter.Etablering af unge jordbrugere, artikel 19 og 21Støtte til yngre jordbrugere ændres til udelukkende at være en engangspræmie, der hæves fra max. 30.000 € til40.000 €. Under den gældende forordning kan også gives rentestøtte. Som noget nyt stilles krav om drifts- ogudviklingsplaner.Førtidspensionering, artikel 19 og 22Betingelserne for overdrager skærpes lidt, således at overdrag er ikke må drive landbrug mere overhovedet.Betingelserne for overtager lempes lidt, idet der ikke stilles krav til at bedriften skal forbedres inden en bestemt frist.For arbejdstager er betingelserne de samme som hidtil.Den samlede støtteperiode begrænses til 10 år. Støttesatserne sættes op med ca. 20 %.Rådgivning, artikel 19 og 23Skovbrugere omfattes, og tilsyneladende udvides de tilskudsberettigede rådgivningsaktiviteter. Støttesatsen på 80 %
12af tilskudsberettigede udgifter og støtteloftet på 1500 € pr. rådgivningstjeneste er uændrede.Oprettelse af vikar- og driftskonsulentordninger mv., artikel 19 og 24Omfatter også rådgivningstjenester for skov. Støtten er degressiv over en periode på max. 5 år fra etablering.Modernisering af bedrifter, artikel 19 og 25 Svarer til investeringsstøtteordningen (forbedringsordningen) i den eksisterende forordning. Ordningen gørestilsyneladende bredere, idet der ikke henvises til hvilke specifikke indsatsområder der kan støttes, som i dengældende forordning. For unge jordbrugere vil den maksimale støttesats være 50 % - dog 60 % i ugunstigt stilledebjergområder og andre ugunstigt stillede områder samt Natura 2000-områder. For andre jordbrugere vil denmaksimale støttesats være 40 % og 50 % i ovennævnte ugunstigt stillede områder mv.Værdiforbedring af skov artikel 19 og 26Der er tale om en videreførelse af de eksisterende støttemuligheder med sigte på at forbedre skovens produktion. Derindføres en maksimal støttesats på 40 %, dog 50 % i ugunstigt stillede bjergområder og andre ugunstigt stilledeområder samt Natura 2000-områder. Der er ingen maksimale støttesatser i den gældende forordning.Værditilvækst til den primære produktion i landbrug og skovbrug, artikel 19 og 27.Omfatter investeringer i forarbejdningssektoren. Muligheden for at yde støtte til investeringer iforarbejdningsvirksomheder er i forslaget begrænset til mikro- og små virksomheder. Det vil sige virksomheder, sombeskæftiger under 50 personer, og som har en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 10 mio. €. 3For skovvirksomheder begrænses til mikrovirksomheder. Der er ingen begrænsninger i den gældende forordning omhvilke virksomheder, der kan støttes. Der henvises ikke til hvilke specifikke indsatsområder, der kan støttes, hvilketer tilfældet i den eksisterende forordning. Ordningen gøres derfor tilsyneladende bredere, men med begrænsning af,hvilke virksomheder, der kan støttes. Maksimal støttesats 40 %, dog 50 % i konvergensregioner. Infrastruktur artikel 19 og 28.Samler nuværende foranstaltninger vedrørende grundforbedring, jordfordeling, forvaltning af landbrugetsvandressourcer og infrastruktur. Udvidet med skovbrug.Genopbygning af landbrugspotentiale beskadiget ved naturkatastrofer, artikel 19 b(v).Uændret. Opfyldelse af normer baseret på EU- lovgivning, artikel 19 og 29Videreførelse af de støttemuligheder, der kom ind i landdistriktsforordningen i 2003, herunder det samlede støtteloftpå 10.000 €/bedrift/år. Investeringsudgifter er ikke længere udelukket fra at kunne indregnes i støtten. Deltagelse i mærkningsordninger for fødevarer, artikel 19 og 30.Videreførelse af de støttemuligheder, der kom i landdistriktsforordningen i 2003. Dog indgår ingen definerede kravtil de ordninger for fødevarekvalitet, som medlemslandene kan godkende. Disse fastsættes igennemførelsesbestemmelser. Støtte loftet på 3000 € /bedrift/år er uændret. Information og markedsføring af kvalitetsordninger, artikel 19 og 31Videreførelse af de støttemuligheder, der kom ind i landdistriktsforordningen i 2003, herunder maksimalstøtteintensitet på 70 % af de tilskudsb erettigede omkostninger. Akse 2: Arealforvaltning, miljø og landskab. Aksen omfatter miljø- og naturrettede foranstaltninger til fremme af bæredygtig produktion inden for landbrug ogskovbrug, samt foranstaltninger målrettet områder med naturlige handikaps, herunder bjergområder.Der indgår særlige foranstaltninger målrettet landbrugs- og skovarealer i relation til implementeringen af EUshabitats- og fuglebeskyttelsesdirektiver. Der er ikke foreslået særlige støtteordninger til opfyldelse afVandrammedirektivet. En række støtteordninger vurderes dog at kunne understøtte den kommende implementeringaf Vandrammedirektivet.
13Medlemslandene vil i lighed med den eksisterende forordning være forpligtet til at implementere støtteordningerfor miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd (artikel 37) i hele landet.Der foreslås en strammere definition af ugunstigt stillede områder. Ugunstigt stillede områder ud over bjergområder,som ikke er ramt af betydelige naturbestemte handikaps, men af konkrete handikaps, må maksimalt udgøre 10 % aflandbrugsarealet i de enkelte medlemslande. Medlemslandene skal endvidere begrænse deres ugunstigt stilledeområder ud over bjergområder med specifikke handikaps. Kommissionen stiller forslag hertil, som behandles iforvaltningskomiteen. Landbrug nord for den 62. breddegrad anses automatisk som bjergområder, hvor der afklimatiske grunde er en kortere vækstsæson. Støttemodtagere under akse 2 skal overholde reglerne for krydsoverensstemmelse (cross compliance) og godlandbrugs- og miljømæssig stand, som fastlagt i artikel 4 og 5 samt bilag III og IV i den horisontale rådsforordning(EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for direkte støtte, og der skal fastlægges regler for annulleringeller reduktion af støtten. Den nuværende forordning stiller betingelse om overholdelse af God Landbrugspraksis,som indeholder betingelser fastsat i de nationale programmer, som typisk er mindre omfattende end crosscompliance. Med forslaget bliver der således sammenfald mellem EU-bestemmelserne under Søjle I og Søjle II pådette område.Bæredygtigt landbrugBetalinger til ugunstigt stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder, artikel 34 og35:Svarer stort til den eksisterende forordnings muligheder for støtte til ugunstigt stillede bjergområder og andreugunstigt stillede områder. Årlig betaling pr. ha landbrugsjord i 5 år i udpegede områder, jf. artikel 47, hvor landbrugsker under vanskelige vilkår. Betalingen fastlægges som kompensation for særlige omkostninger og indkomsttabinden for et minimums- og maksimumsbeløb (25- 250 €/ha/år). Betalinger pr. hektar til bedrifter i bjergområder ogandre ugunstigt stillede områder skal reduceres degressivt over et maksimalt antal ha. pr. bedrift, hvilket defineresnationalt. Betalinger til Natura 2000 landbrugsområder, artikel 34 og 36:Svarer til støttemuligheden under den eksisterende forordning. Årlig betaling pr. ha landbrugsjord beregnet ud frameromkostninger og mindreindtægter ved landbrugsdrift i Natura 2000 områderne som følge af restriktioner relaterettil implementering af EU's Habitat- og Fuglebeskyttelsesdirektiver. Normal maksimumbetaling 200 € pr. år medmulighed for initial betaling op til 500 € pr. år i op til 5 år. Miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd, artikel 34 og 37:Ordningen svarer stort set til støttemulighederne i den eksisterende forordning. Støtten o mfatter betalinger tillandmænd for indgåelse af miljø- og dyrevelfærdsmæssige forpligtelser i 5 år beregnet ud fra meromkostninger ogmindreindtægter forbundet med disse forpligtelser. Hvor det er nødvendigt, kan gennemførelsesomkostninger(transaction costs) også indgå, hvilket er et nyt støtteelement. Forpligtelserne skal gå ud over betingelserne for crosscompliance og god landbrugs- og miljømæssig stand. Der gives ikke længere adgang til at medtage etincitamentstillæg som under den eksisterende forordning. Kommissionen har dog antydet, at transaction costs kanindrettes sådan, at der er et incitamentselement her. Støttemodtagere kan som noget nyt vælges ud fra bedste bud,idet der i udbuddet anvendes resultatbaserede kriterier for økonomi, miljø og dyrevelfærd. Naturkriterier forventesogså at kunne indgå.Støtten omfatter årlig betaling i 5 år pr. ha landbrugsjord til landmænd og, hvor det kan begrundes i miljøhensyn,også til andre jordforvaltere. Maksimalstøttesatserne er uændrede (450 900 €/ha/år for arealrelateredeforanstaltninger). Hvis det kan begrundes, kan støtteperioden forlænges, og i særlige tilfælde kan støttesatserne øgesud over de anførte satser.Ikke produktionsfremmende investeringer, artikel 34 og 38:Der er tale om en ny separat støtteordning. Støtte til ikke-produktionsfremmende investeringer kan under dengældende forordning indregnes i støtteniveauet for miljøvenligt jordbrug. Støtte kan gives til urentable investeringer forbundet med a)de i artikel 37 beskrevne foranstaltninger for miljøvenlig jordbrug og dyrevelfærd ogb)til investeringer på landbrugsbedrifter, som forøger de offentlige naturværdier i de involverede Natura 2000
14områder.Under den nuværende forordnings artikel 33, pind 11, er det muligt at støtte miljøbeskyttelse i forbindelse medlandbrug, skovbrug og landskabspleje samt forbedring af dyrevelfærd. Denne støttemulighed indgår ikke iforordningsforslaget under akse 2, og muligheden for at støtte demonstrations- og pilotprojekter er derfortilsyneladende begrænset. Den nye forordning synes i mindre grad at give mulighed for støtte tilinvesteringsomkostninger til naturgenopretning. Bæredygtigt skovbrug. Skovrejsning, artikel 40:Under den nuværende forordning er det muligt at opnå støtte til privat og kommunal skovrejsning. Statsligskovrejsning kan medfinansieres efter ændring af landdistriktsforordningen i 2003. Dette vil fortsat være muligt efterdet nye forslag. Dog kan støtte som kompensation for indkomsttab kun ydes i 10 år mod nu 20. Maksimumstøtte n ersænket fra 725 til 500 €/ha/år til landmænd eller sammenslutninger af landmænd. Der er desuden indført et støtteloftpå 40 % - dog 50 % i ugunstigt stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder samt Natura 2000-områder. Skovrejsning på ikke-landbrugsjord, artikel 42:Der er tale om videreførelse af en tilskudsmulighed, der ikke har været udnyttet i Danmark.Natura 2000 områder, artikel 43:I henhold til forslaget til ny forordning kan der ydes tilskud til private skovejere eller sammenslutninger af privateskovejere som kompensation for de restriktioner i skovanvendelsen, der måtte blive pålagt i Natura 2000 områderne.Restriktionerne pålægges skovejeren for at sikre arter og skovnaturtyper som er omfattet af EUs Habitatdirektiv ogEUs fuglebeskyttelsesdirektiv. Der er i forslaget lagt op til årlige udbetalinger, og at indkomsttab ikke kan dækkes.Skovbrug og miljø, artikel 44:Der er tale om en ny tilskudsmulighed, der for skovbruget åbner for tilskud efter samme principper som kendes fralandbrugets MVJ-ordning. Tilskud til skovmiljø gives pr. hektar for 5-årige frivillige forpligtigelser inden for etminimums- og maksimumsbeløb.Genopbygning af produktionspotentiale i skovbrug, artikel 45:Svarer til mulighederne i den gældende forordning.Ikke produktionsfremmende investeringer, artikel 46:Som noget nyt gives mulighed for tilskud til ikke produktionsfremmende investeringer, som er koblet til artikel 44 (Skovbrug og Miljø) . Tilskuddet skal fremme de offentlige goder på det pågældende areal. Tilskuddet kan også ydestil offentlige myndigheder.Akse 3: Diversificering og livskvalitet i landdistrikterne Støttemulighederne i den eksisterende forordning til fremme af tilpasning og udviklingen af landdistrikternegenfindes i den ny forordning, men med et højere detaljeringsniveau. Der er tilføjet nye støtteområder, særligvedrørende kompetenceudvikling. Det indgår, at foranstaltningerne under akse 3 bør implementeres gennemlokale udviklingsstrategier.Diversificering til ikke landbrugsaktiviteter, artikel 49 og 50:Det specificeres, hvem der kan modtage støtten.Støtte til etablering og udvikling af mikrovirksomheder artikel 49 og 51:Ny støttemulighed til virksomheder med op til 10 ansatte.Turistaktiviteter, artikel 49 og 52:I forhold til den gældende forordning præciseres, hvad der er turistaktiviteter, hvorved bestemmelsen indsnævres. Beskyttelse, forbedring og forvaltning af naturværdier med henblik på at sikre bæredygtig økonomisk udvikling,artikel 49 og 53:
15Ny støttemulighed, der omfatter tiltag til styrkelse af miljømæssig opmærksomhed, turisme og udarbejdelse afbeskyttelses- og forvaltningsplaner vedrørende Natura 2000 områder og andre områder af høj naturværdi.Basale servicefaciliteter for økonomien og landdistriktsbefolkningen, artikel 49 og 54:Støttemuligheden er præciseret i forhold til nuværende tekst. Omfatter etablering af servicefaciliteter til enlandsby eller grupper af landsbyer.Fornyelse af landsbyer og beskyttelse af kulturarv, artikel 49 og 55:Støttemuligheden er præciseret i forhold til nuværende tekst. Omfatter støtte til udviklingsprogrammer for landsbyerog vedligeholdelse/restaurering af landdistrikternes kulturarv.Uddannelse, artikel 49 og 56:Ny støttemulighed til uddannelse af økonomiske aktører, der arbejder med landdistriktsudvikling som beskrevet istrategiens akse 3.Færdighedsopnåelse og udøvelse, artikel 49 og 57:Eksisterer delvis i nuværende forordning, og omfatter støtte til tilegnelse af færdigheder, forberedelse oggennemførelse af en lokal udviklingsstrategi.LEADER, artikel 60-69.Som noget nyt omfattes LEADER initiativet af landdistriktsforordningen. Det nuværende LEADER initiativ2000-2006 er defineret i Kommissionens meddelelse om retningslinjerne for LEADER+ af 14. april 2000.Forordningsforslaget svarer hertil. LEADER-tilgangen er en lokal udviklingsstrategi, der skal bestå af en række elementer, herunder: programmer forveldefinerede landdistriktsområder, bottom-up tilgang med udgangspunkt i lokale aktionsgrupper, lokaltprivat-offentligt partnerskab, flersektoriel tilgang, implementering af samarbejdsprojekter og netværksdannelse. Derkan ydes støtte til implementering af lokale udviklingsstrategier, samarbejdsprojekter og drift af lokaleaktionsgrupper, herunder uddannelse. FinansieringFor at sikre balance mellem akserne foreslår Kommissionen, at der skal anvendes minimumandele af EU-budgettetpr. medlemsstat på de forskellige akser. Det foreslås, at akse 1 og 3 hver skal udgøre mindst 15 % af programmetssamlede EU-budget, mens akse 2 prioriteres således, at mindst 25 % af EU-budgettet skal bruges på foranstaltningerunder denne akse. Der kan således frit disponeres over 45 % af EU-budgettet tildelt det enkelte medlemsland.Der skal allokeres mindst 7 % af programmets samlede EU-budget til foranstaltninger gennemført medLEADER-metoden. Disse foranstaltninger kan rette sig mod hvilken som helst af de 3 prioritets-akser. EU-medfinansieringen er foreslået fastsat til maksimalt 50 % (75 % i konvergensregioner) for akse 1 vedrørendekonkurrenceevne og akse 3 vedrørende bredere landdistriktsudvikling. For akse 2 vedrørende landskabsforvaltningog Leader-initiativet er den maksimale EU medfinansiering fastsat til 55 % (80 % i konvergensregioner). Forultraperifere regioner kan EU medfinansieringen hæves med yderligere 5 %-point. I den nuværendelanddistriktsforordning er EU-medfinansieringen på maksimalt 50 % (75 % i konvergensregioner), dog 60 % (85 % ikonvergensregioner) for miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd. Forslaget medfører, at for nogle foranstaltninger vil den maksimale EU-medfinansieringsprocent blive øget, f.eks.skovforanstaltningerne, mens den maksimale EU-medfinansieringsprocent for f.eks. miljøvenligt jordbrug reduceres. Der fastsættes nationale konvolutter for perioden 2007-2013 med årlige allokeringer, der følger kalenderåret.Kommissionen foreslår endvidere, at der afsættes en resultatreserve på 3 % af det samlede budget, der stilles tilrådighed for at styrke LEADER-metodens gennemførelse i årene 2012-2013. Reserven fordeles bl.a. på baggrund afresultatet af midtvejsevalueringerne. Der foreslås desuden en begrænset overførselsadgang af uforbrugte EU-midler(N+2-reglen). Den samlede programramme er 88,75 mia. € i 2004 priser, hvor mindst 31,3 mia. € vil være forbeholdtkonvergensregioner (mål 1-områder). Det svarer til en samlet årlig ramme på ca. 12 mia. € i 2006 i 2004-priser.
16Beløbet fastsat i 2004-priser vil blive fre mskrevet med en fast sats hvert år, hvor der i 2010 vil blive fastsat en nysats for 2011-2013. Der kan afsættes op til 0,3 % af det årlige budget til teknisk assistance fra Kommissionen, herunder til et Europæisknetværk for landdistriktsudvikling. Medlemsstaterne kan afsætte op til 4 % af det samlede beløb til hvert program tilteknisk bistand Kommissionen vil foretage en indikativ fordeling af landdistriktsmidlerne afsat med en årlig konvolut tilmedlemslandene baseret på objektive kriterier og under hensyntagen til:Beløbene afsat til konvergensregioner (mål 1-områder)Tidligere udnyttelse af landdistriktsprogrammerneSærlige situationer og behovMedlemslandene skal endvidere tage hensyn til de midler, der fremkommer ved modulationen af den direkte støtte ihenhold til artikel 12, stk. 2 i den horisontale forordning (EF) nr. 1782/2003. Det understreges endvidere, at de årligeforpligtelser fra landdistriktsfonden, fiskerifonden og strukturfondene ikke må overstige mere end 4 % af detnationale BNI.Administration, kontrol og informationFør landdistriktsprogrammerne kan træde i kraft, skal medlemslandene foranstalte, at de nødvendige systemer foradministration, kontrol og udbetaling er iværksat for at sikre beskyttelse af EU's midler.Medlemslandene skal ligeledes sikre information og offentlighed omkring de EU-medfinansierede aktiviteter.I henhold til forslaget er medlemslandene forpligtede til at nedsætte et overvågningsudvalg sammensat afmedlemmerne fra partnerskabet. Nedsættelse af et overvågningsudvalg er frivilligt efter den nugældende forordning.Overvågningsudvalgets opgaver præciseres i forhold til programmets gennemførelse og opfølgning på resultater.Medlemslandene skal i samarbejde med Kommissionen etablere et system til evaluering af landdistriktsprogrammet,der sikrer ex ante, årlige, midtvejs og ex post evalueringer af programmet. Kommissionen udarbejder efterfølgendesynteserapporter for så vidt angår ex post evalueringen.Statsstøtte Forordningsforslaget giver på en række områder mulighed for at supplere med nationalt finansieret støtte i særligetilfælde, hvilket også gælder i den nuværende forordning. UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.Gældende dansk retLanddistriktsforanstaltningerne på landbrugsområdet er gennemført ved lov om støtte til udvikling aflanddistrikterne (landdistriktsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004.Landdistriktsforanstaltningerne på skovbrugsområdet er gennemført ved skovloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af2. november 1996.KonsekvenserBeskyttelsesniveauet skønnes at kunne blive forbedret grundet den mere strategiske tilgang samt en bedre integrationaf fødevaresikkerhed og kvalitet, dyrevelfærd og miljø. En vedtagelse af forslagene vil have lovgivningsmæssige konsekvenser. Ud over konsekvenserne for EUs budget vil forslaget til ændring af landdistriktspolitikken have statsfinansiellekonsekvenser i form af den nationale medfinansiering af landdistriktsprogrammet. Kommissionen angiver med udgangspunkt i meddelelsen om Dagsorden 2007 af 10. februar 2004, at EU-budgettettil landdistriktspolitikken bliver på 11.759 mio. € i 2007 stigende til 13.205 mio. € i 2013 (i 2004-priser).Fordeling af landdistriktsmidler 2007-2013(bilag II til forordningen)
17Mio. €20072008200920102011201220132004-priser11.75912.23512.70012.82512.95213.07713.205Konkrete skøn over konsekvenserne må afvente den større klarhed over forslaget, som forhandlingerne vil bidragetil.HøringForslaget har væ ret i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug). Der er indkommet bemærkninger fra Landbrugsraadet(på vegne af Dansk Landbrug, Danske Slagterier, Mejeriforeningen, Kødbranchens Fællesråd, ØkologiskLandsforening og Dansk Erhvervsgartnerforening), FødevareIndustrien og LO.Landbrugsraadet anfører, at organisationerne på nuværende tidspunkt alene vil tage stilling til de mere overordnedeog principielle forslag. I takt med at forhandlingerne i EU-regi konkretiseres, vil organisationerne gerne bidrage på etmere detaljeret niveau.Landbrugsraadet henviser til dialogen med Fødevareministeriet om den fremtidige landdistriktspolitik, og tilrapporten fra et tværministerielt udvalg om nyt liv i landdistrikterne, som erhvervet bakker op om igen.Landbrugsraadet finder, at forordningsforslaget er meget traditionelt i sin tankegang uden megen nytænkning, og atmulighederne for at få realiseret ideerne i rapporten ikke er gode med det grundlag, som Kommissionen giver iforordningsforslaget. Landbrugsraadet konstaterer med beklagelse, at innovation ikke indgår som et væsentligt nyt indsatsområde iforslaget, og Landbrugsraadet hilser med tilfredshed, at det fra dansk side blev fremført på rådsmødet i juli 2004, atforslaget mangler innovation som et vigtigt element. Landbrugsraadet forventer, at Fødevareministeriet fortsat vilarbejde for, at der fremadrettet sikres en bred mulighed for at kunne yde støtte til innovation og udvikling underlanddistriktsprogrammet, herunder at støttemodtagerkredsen udvides. Landbrugsraadet påpeger vigtigheden af, atforenklingen af administrationen af landdistriktsprogrammet også slår igennem over for tilskudsmodtagerne.IndsatsområderVedrørende forslagets tre akser og de foreslåede budgetmæssige bindinger finder Landbrugsraadet, at der bør værestørst fokus på akse 1 (Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne) og akse 2 (Arealforvaltning,miljø og landskab). Med henvisning til, at der kan være store forskelle fra land til land m.h.t. behov for indsats indenfor de forskellige områder, finder Landbrugsraadet det uhensigtsmæssigt med de foreslåede budgetmæssigebindinger under de tre akser og LEADER. Det må i højere grad være op til de enkelte medlemslande at afgøre hvorstor en del af midlerne, der skal anvendes inden for de forskellige områder. Ad. akse 1: Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevneLandbrugsraadet fremhæver, at udvikling af landdistrikterne ikke udelukkende er sammenfaldende med udvikling afsmå/mikro virksomheder som foreslået. Virksomhedsstrukturen i de enkelte lande bør respekteres, og udvikling børdrives af dem, som kan og vil uafhængigt af størrelse. Ordninger vedr. kvalitetsmærker, efterlevelse af standarder ogværditilvækst i landbrugsproduktionen risikerer reelt ikke at kunne finde fornuftig anvendelse i Danmark med desnævre grænser vedr. ansøgerkreds. I relation til forbedring af landbrugets konkurrencevilkår bør også omstilling tildyrkning af alternative afgrøder, herunder afgrøder til energiformål indgå som et indsatsområde.Ad. akse 2: Arealforvaltning, miljø og landskabLandbrugsraadet finder, at områder påvirket af implementering af Vandrammedirektivet bør nævnes som et specifiktindsatsområde. Ud over et tilskud pr. ha. bør der også åbnes mulighed for at give tilskud til andre aktiviteter, som vilindvirke positivt i f.eks. et Natura 2000-område eller et område påvirket af vandrammedirektivet. Desuden børøkologisk jordbrug specifikt nævnes i forordningen. Som en del af det bæredygtige landbrug bør også indgå helebioenergiområdet, herunder værdigenerering af biomasse.Der er behov for at præcisere definitionen af andre ugunstigt stillede områder, og Landbrugsraadet rejserspørgsmålet, om de danske småøer fortsat vil komme ind under denne kategori. Ad. akse 3: Forbedring af livskvaliteten og diversificeringen i landområderneLandbrugsraadet finder ikke, at støtteformålene under akse 3 berettiger til en budgetandel på 15 % alternativt børder indgå mere vækstorienterede foranstaltninger, og også under akse 3 bør det respekteres, at
18virksomhedsstrukturen i de enkelte lande er forskellig.Afslutningsvis fremhæves, at den kommende forordningstekst bør åbne mulighed for et bredt udsnit afindsatsområder, og man understreger vigtigheden af, at også innovationsindsatsen bliver en mulighed i detkommende program.FødevareIndustrien bemærker, at man er positiv overfor markedsorienteringen af den fælles landbrugspolitik,herunder den væsentlige forøgelse i landdistriktsmidlerne. Man lægger derfor stor vægt på, at forordningenudformes, så foranstaltningerne fører til reel vækst og skabelse af arbejdspladser i landdistrikterne.FødevareIndustrien er bekymrede over den ringe vægt, der er lagt på innovation og udvikling i forordningsudkastet.Man er enig i at satse på "konkurrencedygtighed", men uden at fokusere på innovation og udvikling ifødevaresektoren, er det vanskeligt at se, hvordan fødevaresektorens konkurrencedygtighed kan styrkes.FødevareIndustrien finder det desuden utilfredsstillende, at "fødevareindustrien " ikke er nævnt eksplicit iforbindelse med målsætningerne for programperioden.LO finder det positivt med en mere strategisk tilgang til landdistriktsudviklingen, og fremhæver, at udviklingen ilanddistrikterne har stor betydning for beskæftigelsen generelt. LO påpeger behovet for, at f.eks. foranstaltninger påuddannelsesområdet også bliver tilgængelige for lønmodtagere, at opbygning af infrastruktur og organisatoriskesystemer også kommer til at omfatte lønmodtagerorganisationer, samt at lønmodtagernes organisationer ilanddistrikterne får adgang til udviklingsstøtte på lige fod med f.eks. landbrugsorganisationer. LO finder det vigtigt,at der i forordningen lægges vægt på innovation og udvikling, og at jobkvaliteten bør prioriteres. LO påpeger, at derer behov for at tydeliggøre konsekvensen af ikke at overholde cross compliance betingelserne for støtte under akse 2. LO fremhæver vigtigheden af, at man på både europæisk og nationalt niveau udvikler politikken i samarbejde medrepræsentanter for lønmodtagerne. Det påpeges, at forordningens betydning for Danmark vil afhænge afudformningen af det danske landdistriktsprogram, og at lønmodtagerne derfor så tidlig som muligt bør inddrages iarbejdet med udformningen af det danske program.På mødet i § 2-udvalget den 9. november 2004 fremhævede Landbrugsraadet på ny vigtigheden af, at innovationindgår som et indsatsområde i forslaget og bemærkede, at landdistriktsstøtten bør prioritere non-food, kvalitet og envis volumen i højere grad end området for mikro- og små virksomheder. Landbrugsraadet bemærkede, at man fortsatmener, at der bør sættes størst fokus på akse 1 og akse 2 og at budgetandelen på akse 3 synes at være for stor. Dogbør man i højere grad se på indholdet af foranstaltningerne, i stedet for om det ligger i den ene eller anden akse. Dansk Landbrug mente, at Vandrammedirektivet skal nævnes under akse 2, navnlig i lyset af at Natura 2000 ernævnt i teksten. FødevareIndustrien fremhævede også innovation som et væsentligt element og ønskede, atlanddistriktsudviklingsprogrammet nævner forarbejdningsdelen mere eksplicit samt at programmet sammenkoblesmed Lissabon-processen således at der fokuseres på vækstperspektivet. Endelig fremhævede ØkologiskLandsforening, at man ønskede at økologiske møllerier også kan modtage støtte.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg i sagen den 12. august 2004.Det foreløbige indhold af Kommissionens forslag (KOM (2004) 490) blev forelagt Folketingets Europaudvalg den16. juli 2004 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli, jf. aktuelt notat af 8. juli2004. 3.(b) Forslag til Rådets forordning om finansiering af den fælleslandbrugspolitik KOM (2004) 489 Revideret genoptryk af grundnotat af 12. august 2004. Ændringer er markeret i marginen.ResuméForslaget omhandler oprettelse af to fonde (Den Europæiske Landbrugsgarantifond og Den Europæiske
19Landbrugsgarantifond for Landdistriktsudvikling) til finansiering af de to søjler i den fælles landbrugspolitik. Detforslås bl.a. at EUGFL, Garantisektionen, erstattes, men det vil ikke medføre væsentlige ændringer bortset fraintroduktion af budgetdisciplin. I den forbindelse foreslås det, at der fastlægges nation ale lofter i € overudbetalingen af den direkte støtte, hvilket vil kunne få statsfinansielle konsekvenser grundet kursudsving mellemkronen og euroen. Det foreslås endvidere, at Kommissionen vil kunne reducere eller suspendere betalinger fra de tofonde. BaggrundKommissionen har ved KOM (2004) 489 af 14. juli 2004 fremsendt forslag om Rådets forordning om finansiering afden fælles landbrugspolitik (vedrørende den praktiske administration af landbrugsudgifterne). Forslaget er oversendttil Rådet den 15. juli 2004.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring afEuropa-Parlamentet.Forslaget blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004. Forslaget er sat på dagsordenen fordet kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november 2004 med henblik på drøftelse.Nærheds- og proportionalitetsprincippetDer er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet forslaget er et led i den fælleslandbrugspolitik. Formål og indholdI Kommissionens meddelelse om de finansielle rammer for 2007-2013 af 10. februar 2004 foreslog Kommissionenen samling af finansieringen af landdistriktsudviklingen i én fond under den nye kategori 2 for forvaltning afnaturressourcer. Det vil sige en sammenlægning af landdistriktsmidlerne under landbrugspolitikkens søjle II medmidlerne til landdistriktsudvikling under strukturfondene, herunder LEADER. Kommissionen foreslår derfor i den nye forordning om finansieringen af den fælles landbrugspolitik, at der oprettesto fonde, der finansierer de to søjler i den fælles landbrugspolitik:Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL)Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL). Den nye forordning skal være det retlige grundlag for finansieringen af de foranstaltninger og politikker, dervedrører den fælles landbrugspolitik, inklusiv teknisk assistance på centralt plan, der vedrører implementeringen afden fælles landbrugspolitik. Denne forordning vil erstatte de nuværende rådsforordninger nr. 25/1962, nr. 723/1997og nr. 1258/1999.Det årlige loft for midlerne til Den Europæiske Garantifond for Landbruget fastsættes i de finansielle perspektiverfor 2007-2013, hvor der efterfølgende tages højde for, at midlerne fra modulation (artikel 10, stk. 2 i rådsforordningnr. 1782/2003), midler til strukturforanstaltninger for bomuld (artikel 143d i samme forordning) og midler tilstrukturforanstaltninger for tobak (artikel 143e i samme forordning) skal overføres til Den EuropæiskeLandbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne.Den Europæiske Garantifond for Landbruget foreslås at erstatte Den Europæiske Udviklings- og Garantifond forLandbruget (EUGFL), Garantisektionen, men der forslås ikke væsentlige ændringer bortset fra, at der introduceresregler for budgetdisciplin. Disse regler overføres fra rådsforordning nr. 2040/2000 og tilpasses for at tage hensyn tilde seneste ændringer af den fælles landbrugspolitik, herunder særligt den horisontale rådsforordning nr. 1782/2003. Reglerne for budgetdisciplin tager særligt højde for overholdelsen af de finansielle rammer samt for at fastlægge demaksimale udgifter under Den Europæiske Garantifond for Landbruget. I den forbindelse foreslås det, at der fastlægges nationale finansielle lofter i €, der skal respekteres i overensstemmelse med lofterne i artikel 41, stk. 1 i denhorisontale rådsforordning nr. 1782/2003. Dette skal forhindre, at de endelige udgifter i € ved regnskabsåretsafslutning overskrider budgetlofterne. Dette vil kunne have særlig betydning for medlemslandene udenforeuro-samarbejdet, idet kursudsving mellem de nationale valutaer og € vil kunne medføre overskridelser af denationale budgetlofter.
20Det foreslås endvidere, at Kommissionen kan iværksætte reduktion af den direkte støtte (degressivitet) i enrådgivende komitéprocedure, hvis der er udsigt til overskridelse af udgiftsloftet for søjle I. Dette kan ske, hvis Rådetikke inden den 30. juni i det relevante regnskabsår har truffet den nødvendige beslutning. Det årlige loft for midlerne til Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne fastsættes i definansielle perspektiver for 2007-2013, hvor der efterfølgende tages højde for, at midlerne fra modulation (artikel 10,stk. 2 i rådsforordning nr. 1782/2003), midler til strukturforanstaltninger for bomuld (artikel 143d i sammeforordning) og midler til strukturforanstaltninger for tobak (artikel 143e i samme forordning) skal overføres fra DenEuropæiske Landbrugsgarantifond. Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne vil på en række punkter afvige fra DenEuropæiske Garantifond for Landbruget, idet Landdistriktsfonden ikke vil være baseret på månedlige betalinger,men på opdelte bevillinger, der omfatter forudfinansiering, midtvejs-finansiering og endelig betaling. Endvidereforventes det, at forpligtelser på budgettet, der ikke er anvendt efter et vist tidsrum, automatisk vil blive fjernet frabudgettet (N+2-reglen) på linje med de generelle regler for EUs budget. Bortset fra forskellene mellem de to fonde vil der blive introduceret en række fælles bestemmelser i forhold tilkontrol og udbetaling. Det foreslås endvidere, at Kommissionen vil kunne reducere eller suspendere betalinger fra deto fonde ved tilbagebetaling og uregelmæssigheder. Idet både EUGFL, Udviklings- og Garantisektionen foreslås at ophøre fra 1. januar 2007, vil der skulle indføresovergangsbestemmelser for at tage hensyn til udgifterne under de godkendte landdistriktsprogrammer 2000-2006. Iden forbindelse vil der endvidere ske en fremrykning af regnskabsåret for finansieringen af den del aflanddistriktspolitikken, der hidtil har være finansieret under EUGFL, Garantisektionen, hvor regnskabsåret løber fra16. oktober til 15. oktober. Regnskabsåret vil i den nye landdistriktsfond følge kalenderåret.For så vidt angår fastlæggelse af EU-medfinansiering af administrative udgifter foreslås en ændring afbeslutningsproceduren fra en rådsbeslutning til en forvaltningskomitéafgørelse. Der foreslås endvidere en rækkeændringer af de administrative regnskabsprocedurer, hvor den tilbagevirkende kraft af finansielle korrektionerændres fra 24 måneder til 36 måneder, og hvor tidsfristen for refusion af direkte betalinger fastsættes til ved udløbetaf det pågældende regnskabsår. Derudover foreslås endvidere en absolut frist for inddrivelse af uregelmæssigtudbetalte beløb på 4 år efter datoen for den første konstatering eller 6 år ved domstolsbehandling, derefter bæres 50% af de finansielle konsekvenser af den pågældende medlemsstat og 50 % af EUs budget. Det nederlandske formandskab har fremlagt to spørgsmål til brug for drøftelsen på rådsmødet (landbrug og fiskeri)den 22.-23. november 2004:1.Hvorvidt medlemsstaterne ser forslaget om 2 landbrugsfonde som en forenkling af administrationenlandbrugsbudgettet, herunder om der er forslag til yderligere forenkling. 2.Hvorvidt medlemsstaterne kan støtte reglerne om budgetdisciplin, herunder fastlæggelsen af nationale lofter i €samt den automatiske tilpasning af budgetlofterne efter modulation.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.KonsekvenserEn styrket og balanceret budgetdisciplin skønnes at kunne sikre en bedre udnyttelse og kontrol af budgettet. Der vilkunne være statsfinansielle konsekvenser forbundet med introduktionen af natio nale lofter i € over udbetalingen afden direkte støtte. Konkrete skøn må afvente større klarhed over forhandlingernes mulige udfald.HøringForslaget har været sendt i høring i §2-udvalget (landbrug). Udvalget har ikke haft nogen bemærkninger.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt grundnotat i sagen den 12. august 2004.Det forventede indhold af forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. juli 2004, jf. aktuelt notataf 8. juli 2004.
214.Samarbejde vedrørende landbrugsrelateret forskningKOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.BaggrundDet nederlandske formandskab har initieret en proces med henblik på at analysere medlemslandenes forventninger tilog ønske om øget koordination og samarbejde om formulering og iværksættelse af nationale forsknings- ogudviklingsinitiativer på landbrugsområdet.Formandskabet præsenterede et oplæg på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004 og udsendte iforlængelse heraf et spørgeskema til medlemslandene vedrørende det europæiske forskningssamarbejde pålandbrugsområdet.På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november 2004 forventes formandskabet at præsentere en rapport iform af en sammenskrivning og analyse af de indkomne svar på spørgeskemaet. Sammenskrivningen og analysen vilblive baseret på de i alt 24 besvarelser på spørgeskemaet, der er indkommet fra de respektive lande, herunderDanmark.Nærheds- og proportionalitetsprincippetDer redegøres ikke for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der alene er tale om et oplæg fra detnederlandske formandskab.Formål og indholdI forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004 fremlagde det nederlandske formandskab etoplæg om samarbejde om landbrugsrelateret forskning. Det anføres, at EU står over for en række fælles udfordringervedrørende blandt andet fødevarekvalitet, strukturelle tilpasninger i landbrugssektoren i et udvidet EU, behovet formere bæredygtige produktionssystemer og vedvarende ressourcer samt forvaltning af fiskeriressourcer. Dagsordenenfor forskningen vil blive påvirket af disse nye udfordringer. Formandskabet ønsker således at sætte fokus på, hvordan samarbejdet kan styrkes mellem dem, der finansierer ogstyrer forskningen på landbrugs-, landdistriktsudviklings- og fiskeriområdet. Desuden vil formandskabet søge atafklare, om der er fordele ved at identificere fælles emner for forskning, fastlægge fælles forskningsspørgsmål ogheraf følgende fælles forskningsprogrammer.Formandskabet har formentlig også til hensigt at forsøge at styrke muligheden for at fremme og indarbejdelandbrugsrelateret forskning i det 7. rammeprogram for forskning (2007- 2011), hvor der forventes en vedtagelse iløbet af 2005/2006. Formandskabets rapport forventes for det første at indeholde en sammenskrivning af de indkomne besvarelser afspørgeskemaerne vedr. medlemslandenes organisering, prioritering og fremtidsvisioner vedrørende forskningen ogsamarbejdsmulighederne. For det andet vil den formentlig indeholde en påpegning af muligheder med hensyn tilfremme af det europæiske forskningssamarbejde temamæssigt, kvalitativt, gennem styrkede tværnationaleadministrative strukturer og eventuelt gennem forslag til formulering af generelle hensigtserklæringer med hensyn tildannelsen af fælles puljer (pooled funds) på visse områder (betinget af nærmere forhandling og efter aftalteprocedurer).Det forventes, at de foreløbige konklusioner på den nederlandske sammenskrivning af de 24 indkomne besvarelser afspørgeskemaet vil blive følgende:Samtlige lande ønsker øget samarbejde i landbrugsforskningen (funding) i Europa, dog med visse forbehold.Der skal tages højde for de forskellige strukturer i medlemslandene (dvs. forskningsråd, institutioner ogadministrative procedurer, grad af institutionsautonomi mv. i de forskellige lande) gennem et fleksibelt system i
22samarbejdet.Ambitionen, der afspejles i spørgeskemabesvarelserne, er et mere integreret og intensiveretforskningssamarbejde, fx med fælles eller koordinerede forskningsprogrammer/-temaer, og pooled funds påudvalgte områder, men under respekt af nationale ønsker med hensyn til finansiering og organisering.Det forventes at fremgå af den nederlandske sammenskrivning/rapport, at subsidiaritetsprincippet skalrespekteres, og at der skal være tale om et samarbejde, der leder til merværdi. Alle lande har i spørgeskemabesvarelserne støttet ideen om et high level meeting en eller to gange om åretmed henblik på at træffe beslutninger vedr. forskningspolitiske emner/temaer, som der bør samarbejdes om. Derforeligger ikke en nærmere beskrivelse af formen for de nævnte high level meetings. Kommissionen harimidlertid tilkendegivet, at den ønsker et revitaliseret SCAR under DG-Videnskab. Det vil sige en genoplivningaf Kommissionens rådgivende komite vedrørende landbrugsforskning (Standing Committee on AgriculturalResearch).Ud over et bebudet bilag/annex til den nederlandske rapport vedr. de enkelte landes konkrete forslag tilsamarbejdsområder, forventes det, at der i rapporten vil indgå en liste over kontaktpersoner vedr.forskningssamarbejde i de enkelte lande. Formandskabet vil desuden formentlig overveje at offentliggøre hvertenkelt lands besvarelse af spørgeskemaet, formentlig på en hjemmeside.Det forventes, at der i konklusionen og sammenskrivning af spørgeskemabesvarelserne redegøres for en rækkeområder, hvor der er et udbredt ønske om øget forskningssamarbejde på europæisk niveau. Endvidere vil det formentlig i den nederlandske rapport/analyse blive foreslået, at der som opfølgning påspørgeskemaundersøgelsens offentliggørelse udarbejdes et bilag med en udførlig liste over forsknings- ellerpolicy issues som i særlig grad vil være egnet til samarbejde. Denne liste vil blive sendt til medlemslandene.Ved udarbejdelse af listen vil der blive taget højde for det eksisterende forskningssamarbejde.Det kan på nuværende tidspunkt ikke udelukkes, at formandskabets rapport kommer til at indeholde forslag tilkonkrete skridt frem mod et intensiveret forskningssamarbejde.I den danske besvarelse af spørgeskemaet er der besvaret en række faktuelle spørgsmål vedr. den eksisterendeadministrative struktur i relation til landbrugs- og fødevareforskningen. Endvidere er der besvaret spørgsmål vedrørende hovedprioriteter med hensyn til det europæiskeforskningssamarbejde. I den danske besvarelse indgår således bl.a. hovedpunkterne kvalitet og ernæring, fokus påmiljømæssigt afbalanceret udvikling, herunder økologi, samt tillige fokus på anvendelse og udvikling af nyeteknologier til fremme af målene i bred forstand.På et eksplicit spørgsmål om, hvilken grad af forskningssamarbejde det pågældende medlemsland er rede til, harDanmark svaret, at man er interesseret i at fremme det europæiske forskningssamarbejde og i at medvirke til atfremme koordineringen af de nationale forskningsaktiviteter. Den nærmere organisering og finansiering bør dogdrøftes nøje.I den danske besvarelse indgår endvidere et tilsagn om at ville indgå i en form for high level meeting en eller togange om året med henblik på at nå frem til beslutninger om, hvilke temaer der kan samarbejdes om.KonsekvenserPræsentationen af formandskabets rapport har i sig selv ingen konsekvenser. Høring§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt om sagenLandbrugsraadet fandt det meget positivt, at det nederlandske formandskab tager emnet op. Landbrugsraadet finder,at man fra dansk side bør støtte initiativet, herunder særligt at der bliver lagt vægt på et tættere samarbejde. Fradansk side ville man på mange områder indenfor landbrugs- og fødevaresektoren have mulighed for at drage storfordel af et tættere samarbejde i forhold til især forskning og innovation. Det blev i den forbindelse ligeledes anført,at det kræver opfølgning med nationale initiativer, herunder national finansiering.På mødet i § 2-udvalget den 9. november 2004 fremhævede Landbrugsraadet væsentligheden af, at landbrug ogfødevarer indgår som et synligt element i forskningen og fremhævede i den forbindelse den danske besvarelse afspørgeskemaet fra formandskabet. FødevareIndustrien støttede initiativet, men understregede, at det er vigtigt atfinde ud af, hvordan projektet nyttiggøres.
23Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. juli 2004 i forbindelse med rådsmøde (landbrug ogfiskeri) den 19. juli 2004, jf. aktuelt notat af 8. juli 2004.5.Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for fangståret 2005 aforienteringspriserne og af EF-producentpriserne for visse fiskerivarer ihenhold til forordning (EF) nr. 104/2000KOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.BaggrundEU-Kommissionen forventes at fremsætte forslag til Rådet om orienteringspriserne for 2005 for en rækkefiskerivarer samt til en producentpris for tunfisk.Forslaget fremsættes med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 104/2000 af 17. december 1999 om den fællesmarkedsordning for fiskerivarer og akvakulturprodukter, særligt artikel 18, stk. 3, og artikel 26, stk. 1, og kanvedtages af Rådet med kvalificeret flertal.Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november 2004 med henblik påvedtagelse.Nærheds- og proportionalitetsprincippetForslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik, hvorfor der ikke redegøres for nærheds- ogproportionalitetsprincippet.Formål og indholdKommissionen fremsætter årligt forslag til orienteringspriser for fiskerivarer listet i bilag I og II i markedsordningensamt til en producentpris for tunfisk (bilag III).Orienteringspriserne fastsættes på grundlag af gennemsnittet af noteringerne for en betydelig del af EUs produktionpå de repræsentative engrosmarkeder eller i de repræsentative havne i de sidste 3 forudgående fangstår. Vedfastsættelsen tages der også hensyn til den forventede udvikling i produktion og efterspørgsel og til andre kriterier,som vedrører prisstabilitet, opretholdelse af fiskernes indkomst og hensynet til forbrugernes interesser.Bilag I, varer:Kommissionen forventes at foreslå forhøjelser af orienteringsprisen for makrel, hvilling, jomfruhummer (hele),hvorimod der forventes nedsættelser for en række arter, bl.a. sild, pighaj, torsk, sej, kuller, lange, dybvandsrejer(kogte og ferske), jomfruhummer (haler) og tunge. Der forventes status quo for bl.a. rødspætte, kulmule, ising,skrubbe og hesterejer.Bilag II, varer:For frosne varer forventes Kommissionen at foreslå status quo for hellefisk og kulmule (fileter) og en nedsættelse aforienteringsprisen for kulmule (hele).Bilag III, varer (producentpris for tunfisk): Kommissionen forventes at foreslå en nedsættelse vedrørende producentprisen for tunfisk tilforarbejdningsindustrien. UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.