Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  10 .november 2004 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om - forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I,   del B i Rå- dets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk pr    o- duktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på lan d- brugsprodukter og levnedsmidler. Med venlig hilsen Kent Harnisch
2 notat til folketingets europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91   af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og le v- nedsmidler Kommissionen har den 5. oktober 2004 udleveret et arbejdsdokument med forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B, i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91. Et endeligt forslag forventes sat til afstemning i Den Stående Komit é for Øk o- logisk Landbrug den 24.- 25. november 2004. Et kommende forslag forventes fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler, (herefter ”RFO 2092/91”). Med en vedtagelse af forslaget vil det fortsat i visse tilfælde   og i visse tilfælde i en overgangsperiode være muligt at indsætte ikke -økologiske dyr på økologiske jordbrug   s- bedrifter. Disse muligheder vil ellers udløbe den 31. december 2004. Med forslaget vil det ved udløbet af vi sse overgangsperioder ikke være muligt at avlsdyr i allerede etablerede økologiske besætninger, men alene ved førstegangs etabl e- ring af en økologisk besætning. Desuden gives der i særlige tilfælde mulighed for at holde fjerkræ indendørs i en begrænset peri ode. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Fra dansk side kan man overordnet set støtte et kommende forslag. Kompr omiset, som frem- ført af Kommissionen under  mødet i den  Stående Komité den 6. oktober 2004, er umiddelbart en forbedring af forslaget. Danmark støtter, at der fortsat er muli g- hed for i et vist omfang at kunne indsætte ikke  -økologiske dyr til avl. Det vil gø  re det nemmere for nye økologer at komme til, ligesom avlsmaterialet løbende kan fornyes. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og  Fiskeri Plantedirektoratet/5. og 8. kontor J.nr. PD6011/EU20-6/5.kt. 1690 3.november   2004 PLM/AFF/LBRO/JWP FVM 230 F:\MIN\kch\Oversendelse til FLF af notater til Europaudvalget og samrådsspm. til FLF\Notat - FVM 230.doc
3 Det er dog ikke hensigtsmæssigt, at muligheden for at indsætte kyllinger til æglæ gning under 18 uger forlænges indtil 31. juli 2006. Indsættelse af ikke -økologiske k yllinger bør ske inden de er tre dage gamle. Jo yngre dyrene er ved indsættelsen, jo nemmere har de ved at tilpasse sig det økologiske miljø, hvorfor det også af hensyn til dyr   e- velfærden er mere hensigtsmæ ssigt med tidlig indsættelse. Regeringen agter på  denne baggrund at tilslutte sig et kommende forslag, idet man ar- bejder for, at undtagelsen til at indsætte ikke  -økologiske dyr til avl i et vist omfang vider e- føres, at ikke-økologiske kyllinger til æglægning skal indsættes tidligere, og at reglerne i øvri gt ikke medfører ekstra byrder for erhverv og myndigheder.
4 grundnotat til folketingets europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91   af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og le v- nedsmidler Resumé Med en vedtagelse af forslaget vil det fortsat i visse tilfælde og i visse tilfælde i en ove r- gangsperiode være muligt at indsætte ikke -økologiske dyr på økologiske jordbrugsb    e- drifter. Disse muligheder vil ellers udløbe den 31. december 2004. Med forsla get vil det ved udløbet af visse overgangsperioder ikke være muligt at    indsætte konventionelle avlsdyr i allerede etablerede økologiske besætninger, men alene ved førstegangs etabl e- ring af en økologisk besætning.    Desuden gives der i særlige tilfælde muligh ed for at holde fjerkræ indendørs i en begrænset peri ode. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Baggrund Kommissionen har den 5. oktober 2004 udleveret et arbejdsdokument med forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B, i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91. Et kommende forslag forventes fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på  landbrugsprodukter og levnedsmidler, (herefter ”RFO 2092/91”). Et kommende forslag skal behandles i en procedure III i Den stående Komité for Øk  o- logisk Landbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalific eret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og unde   r- retter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle forslaget på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede fo rordningen. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet/5. og 8. kontor J.nr. PD6011/EU20-6/5.kt. 1690 3.november   2004 PLM/AFF/LBRO/JWP FVM 230…
5 Et endeligt forslag forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug den 24.- 25. november 2004. Nærheds  - og proportionalitetsprincippet Der er ikke redegjort for nærheds  - og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt. Formål og indhold Førstegangsetablering af en økologisk besætning e ller flok Muligheden for at indsætte ikke  -økologiske dyr udløber den 31. december 2004. Med forslaget vil det fortsat være muligt at indsætte ikke -økologiske dyr til avl. Kyllinger til æglægning og fjerkræ til slagt skal indsættes, inden de er 3 dage gamle. Indtil den 3 1. juli 2006 vil det dog efter tilladelse fra den kompetente myndighed eller kontrolorgan være muligt at indsætte kyllinger til æglægning under 18 uger gamle, hvis der ikke er tilstrækkeligt med kyllinger, der er under 3 dage gamle til rådighed. Bestemmels   en har ikke længere en revisionsdato. Fornyelse eller genetablering af en økologisk besætning e   ller flok Muligheden for at indsætte ikke  -økologiske dyr udløber den 31. december 2004. Efter forslaget vil der kunne indsættes kyllinger til æglægning, samt f jerkræ til slagt, som er under 3 dage gamle. Indtil den 31. juli 2006 vil det dog, efter tilladelse fra den kompe- tente myndighed eller kontrolorgan være muligt at indsætte kyllinger til æglægning u n- der 18 uger gamle, hvis der ikke er tilstrækkeligt med kyl  linger, der er under 3 dage gamle til rådighed. Muligheden for at indsætte smågrise under 35 kg til avl bortfalder. Bestemmelsen har ikke længere en revision  sdato. Opdræt af fjerkræ Med forslaget gives der mulighed for at holde fjerkræ inde i en begrænset periode, hvis det er påkrævet af hensyn til specifikke helbredsmæssige forhold. Kommissionen har under forhandlingerne mundtligtsom et kompromis foreslået en overgangsperiode på 18 måneder  , hvor det er muligt at indsætte smågrise til avl ved fornyelse eller genetablering. Endvidere foreslår Kommissionen, at der snarest skal fas t- sættes fælles regler for kyllinger, og at der op til 18 måneder efter vedtagelsen kun må indsættes kyllinger under 3 dage gamle. De kyllinger, der indtil da indsættes under 18 uger gamle, skal fra juli 2005 have været fodret med økologisk foder og have været u n- derlagt de veterinærmedicinske regler i økologiforordningen. Det vurderes, at der vil kunne opnås flertal for kompromisforslaget. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke hør es om forslaget. Gældende dansk ret Området er reguleret af reglerne i RFO 2092/91 som ændret ved RFO 1804/1999 og KFO 2277/2003 samt i bekendtgørelsen om økologisk jordbrugsproduktion nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer (økologibekendtg   ø ). Konsekvenser
6 En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Fo  r- slaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Høring Sagen har været   i skriftlig hø -udvalget (landbrug). Landbrugsraadet har fremsendt bemærkninger fra   Dansk Landbrug, Økologisk Land  s- forening, Mejeriforeningen, Danske Slagterier, herunder Landsudvalget for Svin, Kø d- branchens Fællesråd, Dansk Kvæg og Det Danske Fjerkræ  raad. Organisationerne finder det positivt, at revisionsdatoerne er fjernet, således at ove r- gangsperioden bortfalder. Overgangsordninger er udmærkede til tilpasninger af produ  k- tionen, men det er ikke troværdigt for den økologiske produktion gentagne gange at u   d- sætte ikrafttrædelse af regler. Det er derfor vigtigt, at overgangsordninger overholdes af hensyn til producenternes mulighed for at tilrettelægge en optimal produktion også på længere sigt og af hensyn til konkurrencesituationen. Fortsatte overgangsordninger u  d- huler investeringerne ved at efterleve reglerne. Organisationerne finder, det er nødvendigt at kunne indsætte konventionelle avlsdyr i allerede etablerede økologiske besætninger og ikke alene ved førstegangs etablering af økologisk besætning, således at økologiske producenter får mulighed for a t bruge de genetisk bedste avlsdyr i produktionen. Det gælder både den økologiske fjerkræ - og svineproduktion. Organisationerne bemærker, at   man i Danmark for eksempel ikke har et tilstrækkeligt økologisk avlssystem for svin, og der er heller ikke udsigt  til at få det. De økologiske producenter vil derfor hurtigt gå glip af det genetiske potentiale, hvis de ikke kan in d- sætte konventionelle svin som avlsdyr. Det vil klart gå ud over blandt andet kødkvalit e- ten, men også produktiviteten og dermed økonomien i   økol ogisk svineproduktion. Med det lille produktionsomfang den økologiske svineproduktion har, vil populat   onen være for lille til at udvælge avlsdyr med gode gener, idet der er behov for vedligeho l- delse af økologisk avlsbesætninger med renracede dyr af    mindst 3 racer for at lave eg- nede krydsningsdyr. Organisationerne finder således, at der er behov for fortsat at kunne indsætte konventionelle svin   - til avl. Det er imidlertid vigtigt, at der ikke tillades ind- sættelse af konventionelle dyr alene til opfed  ning. Organisationerne bemærker, at det ikke udelukkende burde være en dansk interesse i EU, da en del lande ikke har haft et økologisk sohold, idet de har produceret økologiske slagtesvin ved at indsætte konve n- tionelt fødte grise. Når det gælder indsætt elsen af fjerkræ, kan o  rganisationerne ikke støtte den gradvise overgang i forbindelse med indsættelse af ikke  -økologiske fjerkræ, hvor man frem til 31. juli 2006 vil kunne indsætte dyr under 18 uger, hvis der ikke er tilstrækkelig fors y- ning med dyr under 3 d a ge. Det er vurderingen, at der er tilstrækkeligt økologisk opdræt af æglæggere i Danmark, og det er vigtigt, at grundlaget herfor ikke unde rmineres. Organisationerne finder der positivt, at der bliver mulighed for at holde fjerkræ inde  n- dørs i begrænse   t periode, hvis det er påkrævet af hensyn til særlige sundhedsmæssige forhold.
7 Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.