Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Den 29. oktober 2004 Minff 002 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester (aldrin og dieldrin, ethofumesat, methomyl, thiabendazol). SANCO/10538/2004 Kommissionen har ved SANCO/10538/2004 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksimalgrænseværdier (MRL) for en række aktivstoffer: Aldrin og dieldrin, ethofumesat, methomyl og thiabendazol. Forslaget forventes sat til afstemning ved et af de kommende møder i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og ny data fastsætte grænseværdier.   Mørkhøj Bygade 19 T 33 95 60 00 www.fvst.dk 2860 Søborg F 33 95 60 01 [email protected]
Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale restindhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis, akut dagligt indtag) samt GAP. Det vurderes at maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt acceptable. Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Side 2/7
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester (aldrin og dieldrin, ethofumesat, methomyl, thiabendazol). SANCO/10538/2004 Baggrund Kommissionen har ved SANCO/10538/2004 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksimalgrænseværdier (MRL) for en række aktivstoffer: Aldrin og dieldrin, ethofumesat, methomyl og thiabendazol. Forslaget forventes sat til afstemning ved et af de kommende møder i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Forslaget er fremsat med hjemmel i: Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. Forslaget behandles i en forskriftprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europaparlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet. Nærheds- og proportionalitetsprincippet Der redegøres ikke nærmere for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da der er tale Side 3/7
om gennemførelsesbestemmelser til allerede vedtagne retsakter. Formål og indhold Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af ny brug/anvendelse og ny data fastsætte grænseværdier.   Det oplyses, at danske godkendelser indeholdende ethofumesat kun omfatter anvendelse i bederoer. Ved forslaget indsættes ”Papaya” som ny afgrøde i bilag I til direktiv 90/642/EEC under kategorien ”Diverse frugter”. Det samme gælder for afgrøden ”cassava”, der indsættes under kategorien ”Rod- og knoldgrøntsager”. Kommissionen foreslår på baggrund af ny eller ændret brug , at fastsætte harmoniserede grænseværdier for aktivstofferne thiabendazol, ethofumesat og methomyl i vegetabilske produkter. Herudover fastsættes MRL for aldrin og dieldrin. Det drejer sig om forbudte stoffer der pt. er reguleret ved direktiv 2004/61/EF. Da Holland har problemer med at overholde MRL for disse aktivstoffer for afgrøden courgetter, foreslås nye MRL for denne afgrøde. For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD. MRL sat på LOD er mærket med ”*”. For aktivstofferne aldrin og dieldrin er der foreslået en MRL i ”curcubits spiselig skræl” (f.eks. agurker) på 0,05 mg/kg. Den gældende MRL er 0,02 mg. For aktivstoffet ethofumesat er der i gruppen ”urter” foreslået en MRL på 1 mg/kg. Den gældende MRL er 0,05 * mg/kg. I gruppen ”krydderier” er der fastsat en på 0,5 mg/kg. Side 4/7
Der har ikke tidligere været fastsat MRL’er i krydderier. For aktivstoffet methomyl er der for ”peberfrugter” foreslået en MRL på 0,2 mg/kg. Den gældende MRL er 0,05* mg/kg. For ”broccoli” er der foreslået en MRL på 0,2 mg/kg. Den gældende er 0,05* mg/kg. For aktivstoffet thiabendazol er der for ”søde kartofler”  foreslået en MRL på 15 mg/kg. Den gældende MRL er 0,05* mg/kg. For ”yams” er der forslået en MRL på 15 mg/kg. Den gældende MRL er 0,05* mg/kg. For aktivstoffet thiabendazol er der endvidere for den nye afgrøde ”cassava”, foreslået en MRL på 15 mg/kg. Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale restindhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis, akut dagligt indtag) samt GAP (Good Agricultural Practice). Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Der er fastsat maksimalgrænseværdier i pesticidbekendtgørelsen for stofferne aldrin og dieldrin, ethofumesat, methomyl og thiabendazol i en række fødevaregrupper. Konsekvenser Fødevarestyrelsen har på baggrund af det foreliggende dokument vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt acceptable, og ikke vil berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Side 5/7
Forslaget kan implementeres ved ændring af pesticidbekendtgørelsen. Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Høring Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelovens § 69 (Det Rådgivende Fødevareudvalg) og § 2 i Lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v. (§ 2 Udvalget). Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg Side 6/7