Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Lovsekretariat
MINISTEREN
22. november 2004
/
J.nr. 448
Folketinget har med skrivelse af 15. november 2004 anmodet om min besvarelse af
følgende af Niels Sindal (S) stillede spørgsmål nr. S 845:
Spørgsmål S 845 :
Vil ministeren på baggrund af den i begrundelsen beskrevne retshjælpsordning til
forbrugere oplyse, om retshjælpen er ophørt, uden at man har fået kendskab til, hvo r-
dan forsøgsordningen er forløbet, om ordningen har været en hjælp for forbrugerne,
om Forbrugerrådet ha r ansøgt om en permanent ordning, og om ministeren vil sikre en
fortsat bevilling?
Svar:
Forsøgsordningen med Retshjælp til forbrugere i klagesager udløber den 31. de-
cember 2004. Forsøgsordningen skulle gennemføres i perioden 1. juli 2003 1. juli
2004. Ved brev af 22. april 2004 til Økonomi
- og Erhvervsministeriet anmodede For-
brugerrådet imidlertid om udsættelse af tidspunktet for afslutning af projektet, da pr o-
jektet først kunne afsluttes 31. december 2004. Økonomi- og Erhvervsministeriet
meddelte i den anledning ved brev af 6. maj 2004, at fristen for faglig afrapportering
og revideret projektregnskab blev rykket frem til den 31. marts 2005. Evalueringen af
forsøgsordningen blev ligeledes rykket frem til den 1. oktober 2004.
Forbrugerrådet fremsend te den 30. juni 2004 en ansøgning til Økonomi- og Er-
hvervsministeriet om økonomiske midler på kr. 450.000 kr. årligt til en videreførelse
af retshjælpsordningen.1
I Forbrugerrådets ansøgning havde Forbrugerrådet evalueret retshjælpsor dningen. Det
fremgår af Forbrugerrådets evaluering, at Forbrugerrådet havde forventet, at or dningen
ville være væsentlig mere anvendt, end det havde været tilfældet. Ordningen havde pr.
23. juni 2004 modtaget i alt 31 sager. De erhvervsdrivende havde i 2 sager fulgt afgø-
relsen, og 8 sager var på det tidspunkt videresendt til advokat. Udvi klingen de seneste
måneder inden evalueringen tydede dog på, at ordningen efter en meget langsom start
var ved at komme i omdrejninger. Forbrugerrådet konkluderede, at der var brug for
retshjælpsordningen for at sikre et velfungerende ankenævnssystem, hvorfor Forbru-
gerrådet anbefalede, at ordningen blev gjort perm anent.
1 Ansøgningen blev overdraget til Ministeriet for Familie - og Forbrugeranliggender i forbindelse med ressortomlægningen.