Lovforslag nr. L XX Folketinget 2004 - 05 Fremsat den XX 2005 af Fødevareministeren  (Hans Chr. Schmidt) Forslag til Lov om ændring af jordfordelingsloven, landdistriktsstøtteloven, lov om drift af landbrugsjorder og forskellige andre love på Fødevar e- ministeriets område (Udmøntning af kommunalrefor men for så vidt angår miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger samt konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen) § 1 I fiskerilov, jf. lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004, som ændret ved lov nr. XX af XX 2004 om ændring af f  iskerilov, foretages følgende ændringer: 1. I § 7, stk. 2, 1. pkt., udgår »Amtsrådsforeningen i Danmark,  «, og »og Danmarks Naturfrednings- forening« ændres til: », Danmarks Naturfredningsforening og KL  «. 2. I § 8, stk. 2, sidste pkt., ændres »det pågældende amtsråd eller Bornho lms Kommunalbestyrelse« til: »den pågældende kommunalbestyrelse   «. 3. I § 48 ændres »amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse   « til: »kommunalbestyrelsen«. 4. I § 85, stk. 3, ændres »det berørte amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse « til: »den berø r- te kommunalbestyrelse«. 5. I § 128 ændres »amtsrådenes eller Bornholms Kommunalbestyrelses « til: »kommunalbestyrel- sernes«. § 2 I lov nr. 592 af 12. december 1984 om kapitelstakster, som ændret ved § 44 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende æ   ndring: 1. § 2 affattes således: »§ 2. Kapitelstaksterne beregnes for følgende områder: 1) Sjælland med omliggende øer, 2) Lolland-Falster med omliggende øer, 3) Bornholm, 4) Fyn med omliggende øer, 5) Sønderjylland, 6) Østjylland, 7) Vestjylland,
2 8) Nordjylland og 9) hele landet.« § 3 I lov om mark- og vejfred, jf. lovbekendtgørelse nr. 818 af 11. december 1987, som ændret ved § 10 i lov nr. 1082 af 20. december 1995 og § 11 i  lov nr. 232 af 2. april 1997, foretages følgende ændring: 1. I § 21, stk. 1, æn  dres »primærkommune  « til: »kommune«. § 4 I lov nr. .. af .. 200.. om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæ   s- sige formål m.m. foretages følgende ændringer: 1.  I § 25 , stk. 1 , udgår »og amtskommunale «. 2. § 25 ,s tk. 3, affattes således: »Stk. 3. Et regionalt jordkøbsnævn kan oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune eller af kommunalbestyrelserne i flere samarbejdende kommuner til at varetage opgaver efter ministerens bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2.« 3. § 25 , stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Kommunalbestyrelsen eller de samarbejdende kommunalbestyrelser afholder de udgifter, som er forbundet med et regionalt jordkøbsnævns virksomhed.   « § 5 I lov om støtte til udvikling af landdistrikterne, jf. lovbekendtgørelse nr. 728   af 29. juni 2004, fo- retages følgende ændringer: 1. I § 18, stk. 3, ændres tre steder »amtsrådet   « til: »kommunalbestyrelsen«. 2. I § 18, stk. 3, 2. pkt., ændres »amtsrådets   « til: »kommunalbestyrelsens«. 3. I § 18, stk. 3, 4. pkt., ændres »amtskommuner  « til: »kommuner«. 4. I § 18, stk. 5, ændres tre steder »amtsrådet   « til: »regionsrådet «. 5. I § 18, stk. 5, 2. pkt., ændres »amtsrådets   « til: »regionsrådets «. 6. I § 18, stk. 5, 4. pkt., og § 18, stk. 6, 4. pkt., ændres »amtskommuner  « til: »regioner«. 7. § 18, stk. 7, ophæves. 8. I § 19, stk. 3 og 5 , ændres »et amtsråd, Bornholms Kommunalbestyrelse « til: »et regionsråd, en kommunalbestyrelse«. 9. I § 19, stk. 4, ændres »et amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse   « til: »et regionsråd eller en kommunalbestyrelse«.
3 § 6 I lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 26. marts 1999, foretages følgende ændringer: 1. I § 15, stk. 3, udgår »amtsrådet eller  «. 2. I § 16, stk. 3 , 1. pkt., udgår »amtsrådet,  « og »og § 7, stk. 1,«. 3. I § 16, stk. 3, 3. pkt., udgår »amtsrådet eller  «. 4. I § 17, stk. 2, ændres »amtsråd   « til: »regionsråd «. 5. I § 17, stk. 3, udgår »et amtsråd eller  «. 6. I § 20, stk. 4, udgår »amtsrådet,  «. § 7 I lov nr. 434 af 9. juni 2004 om drift af  landbrugsjorder foretages følgende ændringer: 1. I § 6 ændres 2 steder »amtsrådet « til: »kommunalbestyrelsen«. 2. I § 7, stk. 1, udgår »amtsrådets  «. 3. I § 9, nr. 1, ændres »regionplan  « til: »kommuneplan«. 4. I § 9, nr. 2, ændres »amtsrådets   « til: »kommunalbestyrelsens«. 5. I § 16, stk. 2, udgår: »amtskommunale og «. 6. § 17 ophæves. § 8 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.
4 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform. Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra sept  ember 2004. Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for v a- retagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark. Reformen  tegner  en  ny  offentlig  sektor,  hvor  kommuner,  regioner  og  stat  har  hver  sin  opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for sund hedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftso p- gaver for kommunerne. Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offen tlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myn- digheder, og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to. I  dette  lovforslag  er  lovændringen  vedrørende  miljøvenlige  jordbrugsforanstaltninger  en  direkte  følge  af strukturaftalen, jf. kapitel 18, mens  der  med de  øvrige lovændringer er tale om konsekvensændringer, som følge af kommunalreformen. Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af følgende love: Fiskerilov, jf. lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004 og lov nr. XX  af XX 2004 (L 1999 281: FT 1998- 1999: 2269, 6097, 6354; Tillæg A: s. 2691, 2763; Tillæg B: s. 633, 732; Tillæg C: s. 551. L 2001 207: FT 2000-2001: 6549, 8675, 9252; Tillæg A: s. 6416, 6465; Tillæg B: s. 1532, 1941; Tillæg C: s. 1052. L 2002 65: FT 2001-2002: 2305, 3017, 3621; Tillæg A: s. 1904, 1925; Tillæg B: s. 253, 340; Tillæg C: s. 42. L 2002 143: FT 2001-2002: 3272, 6424, 6537; Tillæg A: s. 3450, 3462; Tillæg B: s. 856; Tillæg C: s. 441. L 2003 25: FT 2003-2004: 770, 2566, 2972; Tillæg A: 730,753; Til  læg B: 194, 386; Tillæg C: 122. L 2004 XX…). Lov nr. 592 af 12 december 1984 om kapitelstakster, som ændret ved § 44 i lov nr. 145 af 25. marts 2002 (FT 1983-1984: 61, 420, 2672, 3086; Tillæg A: s. 155; Tillæg B: s. 55; Tillæg C: s. 1. FT 2001 -2002: 2305, 3017, 3624; Tillæg A: s. 1926, 2050; Tillæg B: 257, 345, 355; Tillæg C: s. 46). Lov om mark- og vejfred, jf. lovbekendtgørelse nr. 818 af 11. december 1987 som ændret ved lov nr. 1082 af 20. december 1995 og lov nr. 232 af 2. april 1997 (Rigsdagstidende 1952 - 1953: 743, 1193, 2077, 2083; Tillæg A: s. 2913; Tillæg B: 215; Tillæg C: 167, 475; Landstingstidende: 395, 723, 727; Tillæg B: 1039. FT 1960-1961: 38, 448, 2081, 2201; Tillæg A: s. 129; Tillæg B: 145; Tillæg C: 85. FT 1962 -1963: 1242, 1419, 5891, 6115; Tillæg A: s. 399; Tillæg B: s. 1177; Tillæg C: s. 539. FT 1968 -1969: 2593, 4042, 5679, 5786; Tillæg A: s. 3147; Tillæg B: s. 1213; Tillæg C: 593. FT 1994 -1995: 1197, 1526, 1900, 1971; Tillæg A: s. 2213; Tillæg B: s. 69; Tillæg C: s. 127. FT 1996 -1997: 1710, 4045, 5006; Tillæg A: s. 1838; Tillæg B: s. 303; Tillæg C: 306). Lov nr. .. af .. 200.. om jordfordeling og offentlig køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (Jordfordelingsloven) (FT 1970-1971: 4258, 4747, 5868, 5965; Tillæg A: s. 2  849; Tillæg B: s. 1335, 1535.  FT  1993-1994:  91, 355,  3687,  4366; Tillæg  A:  s.  51;  Tillæg  B:  s.  167. FT  1996 -1997:  3501,  6668, 7202; Tillæg A: s. 3077; Tillæg B: s. 782; Tillæg C: s. 425. FT 2004 -2005:….). Lov  om  støtte  til  udvikling  af  landdistrikterne  (la nddistriktsstøtteloven),  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  728  af 29. juni 2004 (L 1999 54: FT 1999-2000: 1772, 7243, 7788; Tillæg A: s. 1399, 1457; Tillæg B: 550, 646; Tillæg C: s. 648. L 2002 66: FT 2001  -2002: 2305, 3017, 3624; Tillæg A: s. 1926, 2050; Tillæg B: s. 257,
5 355; Tillæg C: s. 46. L 2002 24: FT 2002  -2003: 311, 1684, 1857; Tillæg A: s. 426, 442; Tillæg B: s. 28; Ti l- læg C: s. 83. L 2003 26: FT 2003  -2004: 767, 2580, 2974; Tillæg A: s. 755, 774; Tillæg B: s. 118; Tillæg C: s. 124). Lov  om  støtte  til jordbr ugets  strukturudvikling  og  til  økologisk  produktion  inden  for jordbrug  og  fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 26. marts 1999 (L 1995 109: FT 1995 -1996: 1715, 2539, 7050, 7370; Tillæg A: s. 2625; Tillæg B: s. 904; Tillæg C: s. 783. L 1997 233: FT 1996-1997: 6196, 8037, 8294; Tillæg A: s. 5121, 5138; Tillæg B: s. 1212; Tillæg C: s. 887. L 1998 80: FT 1998 -1999: 1326, 3961, 4087; Tillæg A: s. 1990, 2001; Tillæg B: s. 338; Tillæg C: s. 326). Lov nr. 434 af 9. juni 2004 om drift af landbrugsjorder (L 2003 112: FT 2003-2004: 4547, 10471, 10974; Tillæg A: s. 3924, 3945; Tillæg C: s. 681). 2. Baggrund for lovforslaget Regeringens og Dansk Folkepartis Aftale om strukturreform af juni 2004 medfører en række konsekven   s- ændringer i Fødevareministeriets love. D   et har således været nødvendigt at gennemgå lovgivningen på min i- steriets område med henblik på en sikring af, at opgavevaretagelse, der i dag er udlagt til amter og komm  u- ner, bliver placeret korrekt i overensstemmelse med aftalens indhold. I nærværende lov forslag ændres således  en række love, som vedrører opgavevaretagelsen i kommunerne og regionsrådene m.v. For så vidt angår de opgaver på Fødevareministeriets område, som skal varetages af de regionale statsforvaltninger, ændres de relevante love i Indenrig  s- og Sundhedsministeriets lovforslag om regional statsforvaltning. Det drejer sig i den sammenhæng om lov om landbrugseje  ndomme, lov om hegn og lov om superficiære fæste - og lejeforhold. 3. Lovforslagets indhold Der foreslås følgende ændringer: 3.1. Fiskerilov Fiskerilovens bestemmelser om beføjelser m.v. for amtsråd, Amtsrådsforeningen i Danmark og Bornholms kommunalbestyrelse foreslås ændret, således at der i stedet for de nævnte myndigheder m.v. anføres KL og kommunalbestyrelserne, idet  sidstnævnte i he  nhold til kommunalreformen  overtager ansvaret for natur- og miljøspørgsmål på lokalt niveau, evt. som part i et forpli gtende samarbejde. De  pågældende  bestemmelser  i  fiskeriloven  omfatter  det  rekreative  fiskeri  samt  fiskeri  i  ferskvand.  De nævnte myndighed  er inddrages på grund af deres kompetence på natur  - og miljø området. 3.2. Lov om kapitelstakser Kapitelstaksterne beregnes  p.t. områdevis på grundlag af enten amtslige eller kommunale afgrænsninger. Af hensyn til brugerne foreslås de nuværende kapitelstaks   tområder fastholdt, men foreslås baseret på en ge   o- grafisk  beskrivelse  af  områderne  med  henblik  på  at  fastholde  sammenhængen  med  de  dyrkningsmæ ssige forhold. 3.3. Lov om mark- og vejfred På mark - og vejfredslovens område er der alene tale om en sproglig kon sekvensændring, og der foretages ikke ressortændringer. 3.4. Jordfordelingsloven Der foreslås etableret hjemmel til, at de regionale jordkøbsnævn kan oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune og af kommunalbestyrelserne i samarbejdende kommuner. 3.5. Landdistriktsstøtteloven og lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v. Den del af administrationen af de miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger (MVJ), som hidtil har været u   d- lagt til amterne, foreslås primært at overgå til staten samt for en mindre del til kommunerne. Den del af a d-
6 ministrationen af den såkaldte artikel 33 -ordning (fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne), som i dag varetages af amterne, foreslås fremover var etaget af de kommende regioner. MVJ-foranstaltningerne har til formål at fremme natur - og beskyttelseshensyn ved gennem frivillige aftaler med  lodsejere  at  beskytte  og  forbedre  den  eksisterende  natur og  mindske  miljøpåvirkninger  af jordbrugets anvendelse  af  de  Særligt  Følsomme  Landbrugsområder  (SFL -områder).  MVJ -foranstaltningerne  anvendes bl.a. som et instrument til at fremme mål efter Vandmiljøplan III, EU’s fuglebeskyttelses  - og habitatsdirekti- ver, EU’s vandrammedirektiv m.m. Af  kapitel  18  (Placering  af  øvrige  opgaver)  i  Aftalen  om  strukturreform  fremgår,  at  administrationen  af MVJ-foranstaltningerne i SFL-områderne overflyttes fra amterne til staten, dvs. Fødevareministeriet. For at sikre en optimal sammenhæng mellem de lokale myndigheders ansvar på milj   ø-  og naturområdet og effekten  af  MVJ-ordningerne  skal  kommunalbestyrelserne  ifølge  aftalen  dog  forestå  udpegningen  af  SFL  - områderne efter retningslinjer, som Fødevareministeriet fastsætter. Som et naturligt element i de kommunale myndigheders opgave med at fremme miljø - og naturhensyn skal kommunerne endvidere varetage informa- tionsopgaver og opsøgende arbejde i lokalområdet med henblik på at fremme indgåelsen af MVJ -aftaler. Fødevareministeriet forestår i øvrigt hele administrationen af MVJ   -aftalerne, herunder indgåelse, ændring, kontrol og ophør af aftaler og de årlige udbetalinger m.m. af tilskud. Af hensyn til at sikre en optimal sa  m- menhæng mellem indholdet i den enkelte aftale og de lokale miljø   - og naturinteresser skal kommunalbesty- relserne  foretage  en  faglig  attestation  og  evt.  prioritering  af  konkrete  ansøgninger  om  MVJ -tilsagn  i  SFL- områder. Det foreslås endvidere, at den del af administrationen af artikel 33 -ordningen (fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne), som i dag varetages af amterne, overgår til regionerne. Det er hensigten, at regionsrådene får udmeldt en årlig finansiel ramme under den såkaldte artikel 33    -ordning, inden for hvilken regionsrådet  kan  afgive  indstilling  til  Fødevareministeriet  om  godkendelse  af  ansøgninger  om     støtte.  I  det omfang midlerne anvendes til regionale erhvervsudviklingsformål, skal regionsrådets indstilling til Fødev   a- reministeriet baseres på indstilling fra vækstfora. Som en naturlig konsekvens heraf foreslås det tillige, at r e- gionerne får mulighed f or at medfinansiere artikel 33-projekter, således som amterne gør det i dag. Endelig   foreslås   det,   at   regionerne   ligeledes   får   mulighed   for   at   bidrage   til   finansieringen   af Fællesskab  sinitiativet LEADER+, således som amterne gør det i dag. Det skal bemærke  s, at MVJ-ordningen og artikel 33-ordningen i dag er en del af det danske landdistrikts- program, og at LEADER+ er et selvstændigt program. Begge programmer udløber 31. december 2006, og fra 1. januar 2007 starter der en ny programperiode, hvor LEADER-konceptet bliver en integreret del af landdi- striktsprogrammet. Der  er endnu  ikke taget nærmere stilling til indholdet af det kommende danske landd  i- striktsprogram,  hvorfor  ovennævnte  forslag  om  opgaveplacering  og  om  mulighederne  for  medfinansiering vil kunne blive påvirket heraf. 3.6. Lov om drift af landbrugsjorder Endelig foreslås det, at de opgaver vedrørende drift af landbrugsjorder, der hidtil har været udlagt til amt s- rådene, fremover placeres hos kommunalbestyrelserne. Det drejer sig bl.a. om anmeldelse af r etten til gen- opdyrkning, administration af reglerne om skovplantning, påbud om skærmende beplantning om skæmme n- de tekniske anlæg, m.v. 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige De økonomiske konsekvenser drøftes i øjeblikket med de ko   mmunale parter, jf. Vejledning om Det Udvi- dede Totalbalanceprincip (DUT). Det indebærer, at der vil kunne ske ændringer i de anførte skøn for de øk o- nomiske konsekvenser, når lovforslaget fremsættes for Folketinget den 26. januar 2005. 4.1. Landdistriktsstø tteloven og lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v. Som nævnt under punkt 3.5. om landdistriktsstøtteloven foreslås det, at den del af administrationen af de miljøvenlige  jordbrugsforan staltninger  (MVJ),  som  hidtil  har  været  udlagt  til  amterne,  primært  overgår  til staten samt for en mindre del til kommunerne.
7 I forbindelse med midtvejsevalueringen af det danske landdistriktsprogram indsamlede evaluator oplysnin- ger fra amterne og konkluderede på dette grundlag, at amternes udgifter til administration af de geografiske MVJ-ordninger i alt udgør 15 mio. kr. Evalueringen er udarbejdet i 2003, hvorfor dette tal lægges til grund som  regnskabstal  for  2002  for  amternes  udgifter.  Med  PL-opregning  til  2005  bliver  udgiften  herefter  16,5 mio. kr., svarende til 30 årsværk inkl. overheadudgifter. Med kommunalreformen  samles  MVJ-administrationen i Fødevareministeriet, mens kommunerne får o  p- gaven med at udpege SFL-områderne og informere landmændene om ord   ningen. Det anslås, at udgiften he r- til vil udgøre ca. 1,1 mio. kr., svarende til 2 årsværk med overheadudgifter, som skal overføres fra amterne til kommunerne. Den resterende del af de samlede udgifter, 15,4 mio. kr., svarende til 28 årsværk skal overføres fra amterne til staten. Det foreslås endvidere, at den del af administrationen af artikel 33 -ordningen (fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne), som i dag varetages af amtsrådene, overgår til regionsrådene. Amterne har i forbindelse med midtvejsevalueringen af det danske landdistriktsprogram skønnet, at adm i- nistrationen af artikel 33-ordningen i 2002 udgjorde ca. 3,4 årsværk, svarende til en lønudgift inkl. overhea d- udgifter på i alt 1,7 mio.kr. Med PL -opregning til 2005 anslås udgifterne  til administrationen af artikel 33- ordningen at udgøre ca. 1,9 mio. kr. årligt, som skal overføres fra amterne til regionerne. Endvidere a   nslås amternes medfinansiering af projekter under artikel 33-ordningen af udgøre ca. 10,9 mio. kr. årligt ved PL  - opregning til 2005. Dette beløb skal overføres fra amterne til regionerne. Amterne har desuden bidraget til medfinansieringen af Fællesskabsinitiativet LEADER+ med ca. 2,5 mio. kr. årligt i hvert af årene 2002  -2004. Med PL-opregning til 2005 svarer bidraget til 2,7 mio. kr. årligt. Hertil kommer fire amters  bidrag  i form  af blandt andet sekretariatsbistand til administrationen af de lokale akti- onsgrupper på samlet ca. 0,6 mio. kr. i 2002, svarende til 1,1 årsværk. Med PL -opregning til 2005 bliver ud- giften herefter på 0,7 mio. kr. I alt bidrager amterne således med ca. 3,4 mio. kr. årligt til ordningen. Dette beløb skal overføres fra amterne til regionerne. Samlet set vil der således skulle overføres 32,7 mio. kr. fra amterne, som fordeles med 1,1 mio. kr. til ko  m- munerne, 16,2 mio. kr. til regionerne og 15,4 mio. kr. til staten. 4.2. Lov om drift af landbrugsjorder Det vurderes, at der vil blive tale om meget begrænsede omkostninger for kommunalbestyrelserne til a  d- ministration af opgaverne i henhold til § 5, stk. 3, § 6 og § 7 svarende til op til 1 årsværk, svarende til 0,5 mio. kr., gældende for hele landet. Komm  unernes opgaver i relation til skovplantning, jf. § 9, nr. 1, har hidtil ligget i amtskommunerne iht. landbrugsloven. 4.3. Lovforslagets øvrige dele Lovforslagets øvrige dele har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige. 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. 6. Miljømæ   ssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 7. Forholdet til EU-retten Ændringerne i §§ 5 og 6 vil blive meddelt Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 1750/1999  af  23.  juli  1999  om  gennemførelsesbestemmelser   til  Rådets  forordning  (EF)  nr.  1257/1999  om støtte  til  udvikling  af  landdistrikterne  fra  Den  Europæiske  Udviklings   -  og  Garantifond  for  Landbruget (EUGFL). Lovforslaget indeholder ikke derudover EU-retlige aspekter.
8 8. Høring 9. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive konsekven- ser/mindre udgifter Negative konsekven- ser/merudgifter Økonomiske konsekve  n- ser for det offentlige Overførsel af 15,4 mio. kr. til staten, 16,2 mio. kr. til regionerne og 1,1 mio. kr. til kommunerne fra am- terne. Ingen Administrative konse- kvenser for det offentlige Overførsel af 28 årsværk til staten, 4,5 årsværk til regionerne og 2 årsværk til kommunerne fra am- terne. Ingen Økonomiske konsekve  n- ser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekve   n- ser Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Ændringerne i §§ 5 og 6 vil blive meddelt Kommissi   o- nen i henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 1750/1999 af 23. juli 1999 om gennemførelsesbeste m- melser til Rådets forordning (EF) nr. 1257/1999 om stø  t- te til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæ  iske Udviklings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL). Lovforslaget indeholder ikke derudover EU-retlige aspekter. Bemæ  rkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 og 2 Ifølge § 7 i fiskeriloven er Amtsrådsforeningen i Danmark repræsenteret i Udvalget for Rekreativt Fiskeri, Ferskvandsfiskeri og Fiskepleje, som rådgiver ministeren for fødevarer, landbr  ug og fiskeri om fastsættelse af regler, der gælder for rekreativt fiskeri og ferskvandsfiskeri samt om fiskepleje. Ifølge fiskerilovens § 8 kan ministeren nedsætte udvalg, der skal rådgive med henblik på udarbe jdelse af fiskeriregler for et nærmere  afgræn set lokalområde. I dette udvalg deltager blandt andet repræsenta   nter  for Amtsrådsforeningen i Danmark samt for det pågældende amtsråd eller Bornholms Kommunalbest yrelse. Det foreslås, at §§ 7 og 8 i fiskeriloven ændres, således at repræsentationen i de næv nte udvalg i stedet va- retages af kommunalbestyrelserne samt KL, sidstnævnte i stedet for Amtsrådsforeningen i Danmark. Repr   æ- sentationen sker som hidtil på baggrund af kompetencerne på natur  - og miljøo mrådet. Det, at KL fra den 1. januar 2007 foreslås repræ   senteret i rådgivende udvalg i henhold til fiskerilovens §§ 7 og  8  i  stedet  for  Amtsrådsforeningen  i  Danmark,  vurderes  ikke  at  medføre  overgangsproblemer,  som  kan medføre behov for overgangsbestemmelser.
9 Til nr. 3 -5 Ifølge § 48 i fiskeriloven kan amtsrådet   eller Bornholms Kommunalbestyrelse i forbindelse med tilladelse i medfør af lov om vandforsyning til bortledning af vand til engvanding m.v. kræve gitter anbragt for at fo   r- hindre fiskepassage. Ifølge § 85, stk. 3, i fiskeriloven kan krav om erstatning til  det offentlige for skade ved uberettiget fiskeri i ferskvandsområder m.v. blandt andet fremsættes af det berørte amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyre l- se. Ifølge § 128 i fiskeriloven kan fødevareministeren fastsætte regler om amtsrådenes eller Bornholms Kom- munalbestyrelses medvirken ved tilsynet i ferskvand. Efter forslaget ændres de nævnte bestemmelser i fiskeriloven, således at kommunalbestyrelserne som e   f- ter kommunalreformen vil have kompetence på lokalt niveau på natur  - og miljøområdet   – indgår i s    tedet for amtsrådene eller Bornholms Kommunalbestyrelse. Det vurderes ikke at medføre overgangsproblemer i forhold til fiskeriloven, at lovforslaget medfører æ n- dringer med hensyn til retten til at fremsætte erstatningskrav i anledning af uberettiget fisker  i, jf. lovens § 85, stk. 3, således at den berørte kommunalbestyrelse kan fremsætte erstatningskrav i stedet for det berørte amt s- råd eller Bornholms Kommunalbestyrelse. Den foreslåede ændring i § 48, som omhandler muligheden for, at kommunalbestyrelsen fra    den 1. januar 2007 i forbindelse med tilladelse i medfør af lov om vandforsyning kan kræve gitter anbragt for at forhindre fiskepassage, vurderes ikke at give anledning til overgangsproblemer. Med hensyn til ændringen i fiskerilovens § 128 om muligheden f  or at fastsætte regler om kommunalbest  y- relsernes medvirken ved tilsynet i ferskvand vil eventuelle overgangsproblemer kunne løses ved bekendtg ø- relse. Til § 2 I den gældende § 2 i lov om kapitelstakster opregnes beregningsområderne for kapitelstakster. Forslaget er alene en konsekvensrettelse og indebærer ingen ændret opdeling af beregningsområderne for kapitelstaksterne. Grunden hertil  er et  hensyn til brugerne, særligt idet kapitelstakster ofte anvendes til b  e- regning af forpagtningsafgifter m.v. Områderne  Østjylland dækker således de tidligere Vejle og Århus amter, Vestjylland dækker de tidligere  Ribe og Ringkøbing  amter, og Nordjylland dækker de tidligere Viborg og Nordjyllands amter. Der vurderes ikke at være behov for overgangsbestemmelser, da konsekvens  ændringen af den geografiske områdeafgrænsning ikke har betydning for lovens anvendelse. Til § 3 I den gældende § 21, stk. 1, i lov om mark  - og vejfred beskikkes vurderingsmænd af primærkommunerne. Som  konsekvens  af  kommunalreformen  anvendes  terminologien  ”primærkommuner”  ikke  længere,  men vurderingsmænd beskikkes fortsat af kommunerne. Der vurderes ikke at være behov for overgangsbestemmelser, idet vurderingsmænd beskikkes i tilknytning til kommunevalget. Kommunalbestyrelsen kan i henhold til § 21, stk. 1, i lov om mark- og vejfred i større kommuner bestemme, at kommunen deles i flere vurderingsdistrikter. Det betyder, at vurderingsmænd, der er beskikket inden for den nugældende kommuneafgræsning vil kunne fortsætte, indtil ny udpegning sker. Til § 4 I henhold til § 25 i lov om jordfordeling og offentlig køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige fo   r- mål m.m. (Jordfordelingsloven) har amtsrådene hidtil haft mulighed for at oprette regionale jordkøbsnævn til varetagelse af de opgaver, som er nævnt i § 12   i jordfordelingsloven. På nuværende tidspunkt er der oprettet jordkøbsnævn i Sønderjyllands Amt og i Nordjyllands Amt.
10 Jordkøbsnævnenes  virke  har  hidtil  været  positivt  bedømt,  idet  nævnene  har  sikret  tilstedeværelsen  af  de nødvendige erstatningsarealer ti l brug for de landmænd, der har været berørt af offentlige myndigheders i k- ke-jordbrugsmæssige aktiviteter i det åbne land. Det skønnes, at der fortsat vil være behov for fremskaffelse af erstatningsjord til nævnte formål. Det foreslås, at der åbnes mulighe  d for, at de nye kommuner – enten enkeltvis eller i et samarbejde    – kan oprette regionale jordkøbsnævn. For  så  vidt  angår de  eksisterende  jordkøbsnævn  i  henholdsvis  Nordjyllands og  Sønderjyllands amter,  vil der være behov for at tage stilling til, om nævne ne i disse amter enten skal nedlægges, eller aktiverne ove  r- drages til en enkeltkommune eller et fælleskommunalt foretagende, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse. Da lovforslagets ikrafttræden først er den 1. januar 2007, vurderes der at være rigelig tid , til at den nødvend i- ge afvikling kan ske uden deciderede overgangsbestemmelser. Til § 5 Det skal indledningsvist bemærkes, at fødevareministeren planlægger at fremsætte et selvstændigt forslag til ændring af lov om støtte til udvikling af landdistrikterne    (landdistriktsstøtteloven), hvori det blandt andet foreslås en ændret nummerering af lovens § 2, stk. 1, samt en ændret affattelse af § 18. Henvisningerne i de følgende bemærkninger refererer til den på lovforslagets fremsættelsestidspunkt gæ l- dende nummerering. Det vurderes, at nedennævnte flytning af opgaver på landdistriktsstøttelovens område fra amterne til he n- holdsvis kommunerne, regionerne og staten ikke kræver særlige lovmæssige overgangsregler. De ændringer af  landdistriktsstøtteloven,  som  foreslås    i  nærværende  lovforslag,  er  alene  af  administrativ  karakter  og  vil derfor ikke have direkte retsvirkninger for de tilskudsansøgninger og tilsagn om tilskud, som administrati o- nen  vedrører.  Eventuelle  overgangsregler  i  forbindelse  med  selve  flytningen  af  adm inistrationen  vil  blive fastsat ved de respektive bekendtgørelser om tilskudsordningerne. Til nr. 1 -3 Af § 18, stk. 3, i den gældende landdistriktsstøttelov fremgår det, at m inisteren for fødevarer, landbrug og fiskeri  kan  delegere  beføjelser  vedrørende  m  iljøvenlige  jordbrugsfora nstaltninger  (MVJ-ordningerne)  til amtsrådet. Af kapitel 18 i Aftalen om strukturreform fremgår det, at administrationen af MVJ -ordningerne for fremti- den  placeres  i  Fødevareministeriet.  Dog  skal  udpegningen  af  Særlige  Følsomme  Land brugsområder  (SFL - områder)  og  relationerne  til  jordbrugerne  med  henblik  på  information  og  opsøgende  arbejde  vedrørende MVJ-ordningerne, som hidtil er varetaget af amterne, fremover varetages af kommunerne. Udpegningen af SFL-områder vil fortsat skulle ske  efter retningslinjer, som Fødevareministeriet fastsætter. Hvis en ko   mmune indgår i et kommunalt samarbejde på miljø   - og naturområdet, så skal det tillige omfatte kommunens opgaver vedrørende MVJ -ordningerne. Der henvises til Indenrigs- og Sundhedsministeriets samtidigt fremsatte lov- forslag om forpligtende kommunale samarbejder. Det foreslås derfor, at ministeren får mulighed for at kunne overføre dele af beføjelser og opgaver vedr ø- rende MVJ-foranstaltningerne, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a, til kommunalbestyrelserne. Til nr. 4 og 5 Af § 18, stk. 5, i den gældende landdistriktsstøttelov fremgår det, at ministeren for fødevarer, lan dbrug og fiskeri kan delegere dele af sine beføjelser vedrørende foranstaltningen i lovens § 2, stk. 1, nr. 6, om fremme af tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne til amtsrådet.   Denne hjemmel er i dag udnyttet til at dele- gere dele af administrationen af den såkaldte artikel 33 -ordning til amterne. Det foreslås, at ministeren fremover får mulighed for på tilsvarende    vis at kunne bemyndige regionsrå dene til at varetage dele af ministerens beføjelser og opgaver vedrørende foranstaltningen om fremme af tilpasni  n- gen og udviklingen af landdistrikterne.
11 I første omgang er det hensigten, at regionsrådene skal varetage den d  el af administrationen af artikel 33- ordningen,  som  amterne  varetager  i  dag.  Det  er  hensigten,  at  regionsrådene  får  udmeldt  en  årlig  finansiel ramme under artikel 33-ordningen, inden for hvilken regionsrådet kan afgive indstilling til Fødevareminist  e- riet om godkendelse af ansøgninger om støtte. I det omfang midlerne anvendes til regionale erhvervsudvi  k- lingsformål, skal regionsr å dets indstilling til Fødevareministeriet baseres på indstilling fra vækstfora. Til nr. 6 Det foreslås, at regionerne i stedet for d e nuværende amtsråd får mulighed for at deltage i f inansieringen af henholdsvis    foranstaltninger    til    fremme    af    tilpasningen    og    udviklingen    af    landdistrikterne,    jf. landdistriksstø ttelovens § 2, stk. 1, nr. 6, og Fællesskabsinitiativet LEADER+, jf. landdist  riktsstøttelovens § 2, stk. 1, nr. 7. Det skal bemærkes, at regionerne ikke er forpligtet til at bidrage til finansieringen, men at det kan ske efter regionsrådets eget valg. Der er i dag tillige mulighed for, at andre offentlige myndigheder, f.eks. kommunerne, kan bidrage til fi- nansieringen af ordningerne. Denne mulighed bevares uændret. Til nr. 7 Bestemmelsen i § 18, stk. 7, foreslås ophævet som en konsekvens af de under nr. 1   -6 foreslåede ændringer af § 18, stk. 3 og 5, idet det ikke længere vil være nød vendigt at henvise specifikt til Bornholms Kommune, da Bornholm vil indgå i den kommende region for hovedstadsområdet. Til nr. 8 -9 Af § 19, stk. 3-5, i landdistriktsstøtteloven fremgår det, at afgørelser truffet af et amtsråd (eller Bornholms Kommunalbestyrelse) eller afgørelser truffet efter indstilling fra disse, kan påklages til fødevareministeren, og at ministeren kan bestemme, at klagen alene kan angå retlige spørgsmål. De foreslåede ændringer af § 19, stk. 3   -5, er en konsekvens af de i nr. 1-6 foreslå ede ændri  nger af § 18 om ministerens mulighed for fremover at bemyndige hhv. regionsrådene og kommunalbestyrelserne til at træffe afgørelser efter loven. Til § 6 Lov om støtte til jordbrugets  strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug   og  fiskeri, m.v. blev i 2000 afløst af lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven). Siden da er nye tilsagn om tilskud givet med hjemmel i landdistriktsstøtteloven. En lang række tilsagn på MVJ   -området er ydet med hjemmel i  lov om støtte til jordbrugets strukturudvi k- ling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v., og tilsagnsperioden for disse er henhold s- vis 5, 10 og 20 år. Derfor gælder lovens bestemmelser stadig for disse tilsagn, og det er derfor nødven digt at ændre lovens bestemmelser om bemyndigelse til delegation. Det vurderes, at nedennævnte flytning af administrationen af MVJ  -ordningen fra amterne til hhv. kommu- nerne og staten, ikke kræver særlige lovmæssige overgangsregler. De ændringer af lov om s tøtte til jordbr u- gets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri, m.v., som foreslås i nærv æ- rende lovforslag, er alene af administrativ karakter, og vil derfor ikke have direkte retsvirkninger for de til- sagn om tilskud, som administrationen vedrører. Til nr. 1 -3 Som led i Aftale om strukturreform placeres hele administrationen af tilskud til miljøvenlige jordbrugsfo r- anstaltninger (MVJ-ordningerne) for fremtiden i Fødevareministeriet. Der henvises til bemærkningerne he   r- om til § 5.
12 Det foreslås, at fødevareministeren får mulighed for at kunne overføre dele af beføjelser og opgaver vedr ø- rende MVJ-foranstaltningerne, jf. lovens § 3, stk. 1, og § 15, stk. 2, til kommunalbestyrelserne. Det foreslås endvidere, at henvisningen i § 16, stk. 3, til § 7, stk. 1, udgår, da § 7 er ophævet, jf. bekendtgørelse nr. 950 af 31.  oktober  2001  om  ophævelse  af  dele  af  lov  om  støtte  til  jordbrugets  strukturudvikling  og  til  økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v. Til nr. 4 og 5 Af § 17, stk. 2 og 3, i Lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion i  nden for jordbrug og fiskeri m.v. fremgår det, at afgørelser truffet af et amtsråd (eller Bornholms Kommunalbestyre   l- se)  kan  påklages  til  fødevareministeren,  og  a  t  ministeren  kan  bestemme,  at  klagen  alene  kan  angå  retlige spørgsmål. De foreslåede ændringer af § 17, stk. 2 og 3, er en konsekvens af de i nr. 2 og 6 foreslåede ændri nger af § 16, stk. 3, og § 20, stk. 4, om ministerens mulighed for fremover at bemyndige kommunalbestyrelserne til at træffe afgørelser efter loven. Til nr. 6 Som i nr. 1-3 foreslås det, at fødevareministeren får mulighed for at kunne overføre dele af beføjelser og opgaver vedrørende administrationen af MVJ -tilskud, herunder krav om tilbagebetaling, til kommunalbesty- relserne. Til § 7 I bemærkningerne til den gældende lov om drift af landbrugsjorder er det forudsat, at amtsrådene skal tage imod anmeldelser af etablering af skov, jf. lovens § 5, stk. 3, anmeldelser af retten til genopdyrkning, jf. lo- vens § 6, og anmeldelser af etablering af natur, der indebærer beplantning over 0,5 ha, jf. lovens § 7, stk. 2. Som konsekvens af kommunalreformen foreslås disse anmeldelser i stedet indsendt til kommunalb estyrelsen, som dernæst orienterer Fødevaremi   nisteriet. Det vil kunne ske efter retningslinjer fastsat frivilligt i et kom- munalt samarbejde, men sådant samarbejde foreslås ikke at blive obligatorisk. Tilsvarende er det i § 9, nr. 2, i den gældende lov forudsat, at det er amtsrådet, der får mulighed f or at på- byde  en  ejer  eller  bruger  at  etablere  skærmende  beplantning  om  skæmmende  tekniske  anlæg.  Det  foreslås ændret, således at det er kommunalbestyrelsen, der får mulighed for at varetage denne opgave. Det vil ligel e- des kunne ske efter retningslinjer fastsat frivilligt i et kommunalt samarbejde. Endelig er det forudsat i bemærkningerne til den gældende lov, at både amtsråd og kommunalbestyrelser kan foretage bekæmpelse af kæmpebjørneklo på privat jord under nærmere forudsætninger, jf. lovens § 10, herunder en indsatsplan efter lovens § 12. Denne opgave vil fremover alene kunne varetages af kommunal- bestyrelserne. Der foreslås ikke krav om, at det sker i obligatorisk kommunalt samarbejde, da der heller ikke i den gælde  nde lov er krav om samarbejde, men det foreslås, at samarbejde bliver muligt. Der vurderes ikke at være behov for overgangsbestemmelser. Til nr. 1 I  medfør af den foreslåede  ændring  til §  6 i lov om drift af landbrugsjorder vil anmeldelse skulle ske til kommunalbestyrelsen og ikke som hidtil til amtsrådet, når en lodsejer ønsker at anmelde et areal som hal   v- kulturareal eller udyrket areal for derved at bevare retten til genopdyrkning i 15 år. Denne ret kan bevares, uanset om arealet i mellemtiden opnår en tilstand, der ville beskytte det efter nat urbeskyttelsesloven. Til nr. 2 Den foreslåede ændring af § 7, stk. 1, medfører, at der ved kravet om, at varig ændring af arealanvendelsen skal være i overensstemmelse med love og planer, ikke henvises til amtsrådets planer efter anden lovgivning, men blot til planer efter anden lovgivning.
13 Til nr. 3 og 4 De  foreslåede  ændringer  af  §  9  medfører,  at  det  bliver  kommuneplanen  og  ikke  regionplanen,  hvori  der udpeges områder, hvor skov er uønsket, idet udpegningen fortsat sker efter regler i planloven. Samtidig   bli- ver det ifølge forslaget kommunalbestyrelsen og ikke amtsrådet, der har muligheden for at påbyde en ejer at etablere skærmende beplantning i henhold til nr. 2. Til nr. 5 Den foreslåede ændring af § 16, stk. 2, medfører, at ministeren fremover ikke vil kunne delegere varetagel- sen af de opgaver, der nævnes i bestemmelsen, til amtsrådene. Til nr. 6 Ophævelsen af § 17 er en konsekvens af, at opgaverne efter forslaget udlægges til kommunerne, hvorfor bestemmelsen overflødiggøres. Til § 8 Det foreslås, at lov forslaget træder i kraft  den  1. januar 2007 samtidig med den øvrige gennemførelse af kommunalreformen.                                      Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I fiskerilov, jf. lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004 og lov nr. XX af XX 2004 om ændring af f    skerilov, fo- retages følgende ændringer: § 7. --- Stk. 2. Udvalget består af repræsent a- tion for Danmarks Fiskeriforening, Dansk Kystfiskerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Ferskvandsfiskeri- foreningen for Danmark, Dansk Ama- tørfiskerforening, Dansk Fritidsfiske r- forbund, Amtsrådsforeningen i Da n- mark, De danske Landboforenin- ger/Dansk Familielandbrug og Dan- marks Naturfredningsforening. Herud- over kan miljøministeren indstille r e- præse  ntation til udvalget. 1. I § 7, stk. 2, 1. pkt., udgår »Amt s- rådsforeningen i Danmark, «, og »og Danmarks Naturfredningsforening« ændres til: », Danmarks Naturfre  d- ningsforening og Kommunernes Lands- forening«. § 8. --- Stk. 2. I de i stk. 1 nævnte udvalg   del- tager repræsentanter for de organisati  o- ner, der er repræsenteret i det i §   7 nævnte udvalg, samt efter ministerens nærmere bestemmelse andre organis  a- tioner, der som følge af deres me d- 2. I § 8, stk. 2, sidste pkt., ændres »det pågældende amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »den pågæ   l- dende kommunalbestyrelse«.
14 lemskreds har interesse i fiskeriet i lo- kalområdet. Herudover deltager  repr æ- sentanter for det pågældende amtsråd eller Bornholms Kommunalbestyrelse.    § 48. I forbindelse med tilladelse i medfør af lov om vandforsyning til bortledning af vand til engvanding m.v. kan amtsrådet eller Bornholms Ko m- munalbestyrelse kræve gitter anbragt for at forhindre fiskepassage. 3. I § 48 ændres »amtsrådet eller Bor   n- holms Kommunalbestyrelse« til: »kommunalbestyrelsen«. § 85. --- Stk. 3. Krav om erstatning til det o f- fentlige kan fremsættes af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, det berørte amtsråd eller Bornholms Ko  m- munalbestyrelse samt Danmarks Sportsfiskerforbund, Ferskvandsfiskeri- foreningen for Danmark og Danmarks Fiskeriforening. 4. I § 85, stk. 3, ændres »det berørte amtsråd eller Bornholms Kommunalb e- styrelse« til: »den berørte kommuna l- bestyrelse«. § 128. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan fastsætte regler om amtsrådenes eller Bornholms Komm u- nalbestyrelses medvirken ved tilsynet i ferskvand. 5. I § 128 ændres »amtsrådenes eller Bornholms Kommunalbestyrelses« til: »kommunalbestyrelsernes«. § 2 I lov nr. 592 af 12. december 1984 om kapitelstakster, som ændret ve  d lov nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende ændring: § 2 affattes således: § 2. Kapitelstaksterne beregnes for følgende områder: 1)    Københavns, Frederiksborg, Ro s- kilde, Vestsjællands og Storstrøms amter (bortset fra de lolland- falsterske kommuner), 2)    de lolland-falsterske kommuner, 3)    Bornholms Kommune, 4)    Fyns amt, 5)    Sønderjyllands amt, 6)    Vejle og Århus amter, 7)    Ribe og Ringkøbing amter, 8)    Viborg og Nordjyllands amter og »§ 2. Kapitelstaksterne beregnes for følgende områder: 1) Sjælland med omliggende øer, 2) Lolland-Falster med omliggende øer, 3) Bornholm, 4) Fyn med omliggende øer, 5) Sønderjylland, 6) Østjylland (de tidligere Vejle og Århus amter), 7) Vestjylland (de tidligere Ribe og Ringkøbing amter), 8) Nordjylland (de tidligere Viborg og
15 9)    hele landet. Nordjyllands amter) og 9) hele landet.« § 3 I lov om mark- og vejfred, jf. lovbe- kendtgørelse nr. 818 af 11. december 1987, som ændret ved lov nr. 1082 af 20. december 1995 og lov nr. 232 af 2. april 1997, foretages følgende ændring:    § 21. For hver primærkommune b  e- skikkes 3 vurderingsmænd til at vurd  e- re de i henhold til § 18 anmeldte ska- der. Kommunalbestyrelsen kan dog i større kommuner bestemme, at ko m- munen deles i flere vurderingsdistrik- ter.   I § 21, stk. 1, ændres »primærko m- mune« til: »kommune«. § 4 I lov nr. .. af .. 200.. om jordfordeling og offentlig køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæss    ge formål m.m. (Jordfordelingsloven), foretages fø l- gende ændringer: § 25. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan henlægge sine bef  ø- jelser til en institution under ministeri- et, jordbrugskommissionerne, kommu- nale og amtskommunale myndigheder, regionale jordkøbsnævn samt    – efter a   f- tale med finansministeren – Økonomi- styrelsen. Stk. 2. --- 1.  I § 25 , stk. 1 , udgår »og amtsko m- munale«.    Stk. 3. Amtsrådet eller Bornholms Kommunalbestyrelse kan nedsætte et regionalt jordkøbsnævn til at varetage opgaver efter ministerens bemyndigel- se, jf. stk. 1 og 2. 2. § 25 ,s tk. 3, affattes således: »Stk. 3. Et regionalt jordkøbsnævn kan oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune eller af kommunalbesty- relserne i flere samarbejdende kommu- ner til at varetage opgaver efter mini- sterens bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2.« Stk. 4. Amtsrådet el ler Bornholms Kommunalbestyrelse afholder de udgif- ter, der er forbundet  med et regionalt 3. § 25 , stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Kommunalbestyrelsen eller de samarbejdende kommunalbestyrel-
16 jordkøbsnævns virksomhed. ser afholder de udgifter, som er forbun- det med et regionalt jordkøbsnævns virksomhed.« § 5 I lov om støtte til udvikling af landd i- strikterne (landdistriktsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004, foretages følgende ændringer: § 18. --- Stk. 3. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtsrådet kan udøve ministerens beføjelser vedrørende dele af den i §    2, stk. 1, nr. 4, litra a, omhandlede foran- staltning, herunder fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at amtsrådet kan udøve beføjelse   r- ne. Ministeren kan træffe aftale med amtsrådet om amtsrådets deltagelse i administrationen af foranstaltningen. Ministeren bevarer sin fulde instrukti- onsbeføjelse. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtskommuner, andre of- fentlige myndigheder eller private or- ganisationer kan deltage i finansierin- gen af den i 1. pkt. nævnte fora  nstalt- ning. Stk. 4.  --- 1. I § 18, stk. 3, ændres tre steder »amtsrådet « til: »kommunalbestyrel- sen«. 2. I § 18, stk. 3, 2. pkt., ændres »amt  s- rådets « til: »kommunalbestyrelsens«. 3. I § 18, stk. 3, 4. pkt., ændres »amt  s- kommuner« til: »kommuner«. Stk. 5. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtsrådet kan udøve ministerens beføjelser vedrørende dele af den under § 2, stk. 1, nr. 6, omhandlede foran- staltning, herunder fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at amtsrådet kan udøve beføjelse   r- ne. Ministeren kan træffe aftale med amtsrådet om amtsrådets deltagelse i administrationen af foranstaltningen. Ministeren bevarer sin fulde instrukti- onsbeføjelse. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtskommuner eller an- dre offentlige myndigheder kan deltage i finansieringen af den i 1. pkt. nævnte foranstaltning.    Stk. 6. Ministeren kan fastsætte regler om, at private organisationer kan udøve 4. I § 18, stk. 5, ændres tre steder »amtsrådet « til: »regionsrådet «. 5. I § 18, stk. 5, 2. pkt., ændres »amt  s- rådets « til: »regionsrådets «. 6. I § 18, stk. 5, 4. pkt., og § 18, stk. 6, 4. pkt., ændres »amtskommuner  « til: »regioner«.
17 ministerens beføjelser vedrørende dele af den under § 2, stk. 1, nr. 7, omhand- lede foranstaltning, herunder fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at private organisati  o- ner kan udøve beføjelserne. Ministeren kan træffe aftale med priva  te organisa- tioner om deres deltagelse i administra- tionen af foranstaltningen. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. Ministeren kan fastsætte regler om, at amtskommuner eller andre offentlige myndigheder kan deltage i finansierin- gen af den i 1. pkt. nævnte foranstal  t- ning. Stk. 7. Bornholms Kommunalbesty- relse og Bornholms Kommune sidestil- les med henholdsvis amtsråd og amt s- kommuner i de i stk. 3 og 5 nævnte s  i- tuationer. 7. § 18, stk. 7, ophæves. § 19.   --- Stk. 3. Afgørelser, der er truffet af et amtsråd, Bornholms Kommunalbest y- relse eller en privat organisation i hen- hold til bemyndigelse efter loven, kan indbringes for ministeren. Stk. 4. Ministeren kan fastsætte re  g- ler, hvorefter afgørelser, der er truffet af et amtsråd eller Bornholms Komm u- nalbestyrelse i henhold til bemyndigel- se efter loven, alene kan påklages, for så vidt angår retlige spørgsmål. Stk. 5. Ministeren kan fastsætte re  g- ler, hvorefter afgørelser, der er truffet på grundlag af indstilling fra et amt s- råd, Bornholms Kommunalbestyrelse eller en privat organisation, alene kan påkl ages, for så vidt angår retlige spørgsmål. 8. I § 19, stk. 3 og 5 , ændres »et amt s- råd, Bornholms Kommunalbestyrelse « til: »et regionsråd, en kommunalbest y- relse«. 9. I § 19, stk. 4, ændres »et amtsråd e   l- ler Bornholms Kommunalbestyrelse« til: »et regionsråd eller en kommuna l- bestyrelse«. § 6 I lov om støtte til jordbrugets stru k- turudvikling og til økologisk produkt i- on inden for jordbrug og fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 26.
18 marts 1999, foretages følgende ændri   n- ger: § 15. --- Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at amtsrådet eller kommunalbest y- relsen kan udøve ministerens beføjelser i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 2. 1. I § 15, stk. 3, udgår »amtsrådet e l- ler«. § 16. --- Stk. 3. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan fastsætte regler om, at amtsrådet, kommunalbestyrelsen e l- ler private organisationer kan udøve ministerens beføjelser efter § 3, stk. 1, og § 7, stk. 1, herunder hvilke betingel- ser der skal opfyldes for at kunne ud- øve beføjelserne. Ved delegation bev  a- rer ministeren sin fulde instruktionsbe- fø jelse. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan fastsætte regler om, at amtsrådet eller kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til de omfattede foran- staltninger, jf. 1. pkt. 2. I § 16, stk. 3, 1. pkt., udgår »amtsr å- det,« og »og § 7, stk. 1,«. 3. I § 16, stk. 3, 3. pkt., udgår »amtsr å- det eller«.    § 17. --- Stk. 2. Afgørelser, der er truffet af et amtsråd, en ko mmunalbestyrelse eller en privat organisation i henhold til be- myndigelse efter § 15, stk. 3, § 16, stk. 3, eller § 20, stk. 4, kan indbringes for ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Stk. 3. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan fastsætte regler, hvorefter afgørelser, der er truffet af et amtsråd eller en kommunalbestyrelse i henhold til bemyndigelse efter § 16, stk. 3, alene kan påklages, for så vidt angår retlige spørgsmål. 4. I § 17, stk. 2, ændres »amtsråd   « til: »regionsråd «. 5. I § 17, stk. 3, udgår »et amtsråd e  l- ler«. § 20. --- Stk. 4. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan fastsætte regler om, at amtsrådet, kommunalbestyrelsen e l- ler private organisationer kan udøve ministerens beføjelser efter stk. 1 og 2. 6. I § 20, stk. 4, udgår »amtsrådet,  «.
19 § 7 I lov nr. 434 af 9. juni 2004 om drift af  landbrugsjorder foretages følgende ændringer: § 6. En ejer eller bruger kan anmelde et areal, der ikke er beskyttet efter § 3 i lov om naturbeskyttelse, som halvkul- turareal eller udyrket areal til amtsrå- det. Ejeren eller brugeren opnår derved ret til at genopdyrke arealet inden for de næste 15 år, uanset at arealet i me   l- lemtiden måtte komme til at opfylde kriterierne for § 3-beskyttelsen, med- mindre amtsrådet inden 4 ug er efter anmeldelsen har oplyst ejeren eller brugeren om, at arealet allerede er be- skyttet. 1. I § 6 ændres 2 steder »amtsrådet « til: »kommunalbestyrelsen«. § 7. Bestemmelserne i §§ 3-5 er ikke til hinder for opretholdelse af andre former for natur end angivet i § 4, hvis de var etableret ved lovens ikrafttræ- den. Bestemmelserne er heller ikke til hinder for varig ændring i arealanve  n- delsen til andre former for natur end angivet i § 4, når det er i overensste m- melse med anden lovgivning og med amtsrådets v edtagne og offentliggjorte planer i henhold til anden lovgivning. 2. I § 7, stk. 1, udgår »amtsrådets  «. § 9. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan fastsætte særlige regler om 1)   skovplantning, herunder regler om, at der ikke må foretages  skovplant- ning inden for områder, hvor sko v- plantning er uønsket i henhold til en endeligt vedtaget regionplan, og 2)   amtsrådets mulighed for at  påbyde en ejer eller bruger at etablere skærmende beplantning om skæmmende tekniske anlæg inden for områder, d er i en offentliggjort indsatsplan, jf. § 12, er fastlagt som områder, hvor skærmende beplan   t- ning er ønskelig af landskabelige hensyn. 3. I § 9, nr. 1, ændres »regionsplan  « til: »kommuneplan«. 4. I § 9, nr. 2, ændres »amtsrådets   « til: »kommunalbestyrelsens«.
20    § 16. --- Stk. 2. Ministeren kan henlægge var  e- tagelsen af opgaver i henhold til regler udstedt i medfør af §  8, § 9, nr. 1, § 10, stk. 2 og 3, samt §§ 11, 13 og 14 til amtskommunale og kommunale myn- digheder. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over myndighedens afgøre l- ser, herunder om, at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, om at klage alene kan angå retlige spørgsmål, samt om myndigh  e- dens adgang til at genoptage en sag, ef- ter at der er indgivet klage. 5. I § 16, stk. 2, udgår: »amtskommun a- le og«.    § 17. I Københavns og Frederiksberg Kommuner og Bornholms Regions- kommune varetages opgaver, der ved denne lov eller i regler udstedt i medfør af denne lov er tillagt et amtsråd,  af Københavns og Frederiksberg Ko m- munalbestyrelser og Bornholms Re- gionsråd. 6. § 17 ophæves.