C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ140674.DOC Samråd i Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 12. januar 2005 11. januar 2005 MINFF/sago Samrådsspørgsmål I: ”Ministeren bedes i lyset af, at regeringen bl.a. ved oprettelsen af et nyt Fam i- lie- og Forbrugerministerium til en foreløbig udgift på 22 mio. kr. har gjort det til sin mærkesag at styrke forbrugerområdet, og med henvi   sning til artiklen i Jyllands-posten den 4. december 2004: ”Forbrugerpolitik: Forbrugerrådet i pengenød” redegøre for, hvordan ministeren vil sikre,    at Forbrugerrådets akt i- viteter specielt på fødevareområdet, men også i det hele taget kan styrkes. M i- nisteren bedes herunder redegøre for, hvordan m inisteren forholder sig til, at Forbrugerrådet må trække sig ud af en række råd og nævn og lukke sin ret s- hjæ  lp til forbrugerne.” Indledning Et  af  formålene  med  oprette lsen af   Ministeriet   for   Familie-   og Forbrugeranliggender  har  været at sætte fokus på forbrugeromr   å- det. Og jeg mener også at det er lykkedes. Styrkelse af forbruger- området Oprettelsen    af    ministeriet    har ført   til   en   langt   mere   o ffensiv forbrugerpolitik. Vi   målretter   nu   indsatsen   mod de   markeder,   hvor   der   er   pro- blemer. Samtidig   har   vi   sat   fokus   på håndhævelse.  For  faktisk  har  vi
2. nogle  meget  gode  regler  i  Dan- mark til at beskytte forbrugerne. Nu handler det om at sikre, at de fungerer i praksis –  og det kniber det med nogle steder. Derfor har vi  sat  knap  5  mio.  kroner  ekstra af   til   styrket   markedsovervå g- ning  og  til  udvidelse  af  Forbru- gerombudsmandens tilsyn. Et godt eksempel på den nye o f- fensive linie er Forbrugerredegø- relsen  for  2004.  Den  sætter  spot på   dårlige   forbrugerforhold   på konkrete   markeder   og   regerin- gen  valgte  at  følge  op  med  en lang række initiativer for at løse de    problemer.    Initiativerne    er omtalt   i   pjecen   ”Målrettet   fo  r- brugerpolitik” fra november m å- ned. Udover initiativer fra Mini- steriet   for   Familie-   og   Forbru- geranliggender  har  Beskæftige  l- sesministeriet   og   Økonomi  -   og Erhvervsministeriet   også   bidr a- get. Forbrugerredegørelsen   viste,   at hverken  butikkerne  eller  forbru- gerne kendte købel ovens regler – og derfor får fo rbrugerne ikke de rettigheder,  de  har  krav  på.  Der valgte jeg så straks at igangsætte en   købelovskampagne.   Forbr u- gerne   får   konkret   hjælp   til   at klage gennem en ny klageportal. Og med det nye købelov skort ”9
3. gode klageråd” er   de klædt på til at  kende  deres  rettigheder  i  bu- tikkerne. Styrkelse af Forbruger- rådets aktiviteter Forbrugerrådet  er  den  vigtigste forbrugerorganisation i Dan- mark.  Jeg  samarbejder  ofte  med Forbrugerrådet  –  og jeg er meget glad  for  det  konstruktive  samar- bejde vi har. Det er vigtigt, at forbrugerne har deres    egen    organisation,    som kan  sikre  at  deres  interesser  bli- ver varetaget. Derfor   får   Forbrugerrådet   også et  stort  tilskud  hvert  år  på  F  i- nansloven,   som    udgør   næsten halvdelen af Forbrugerrådets samlede  budget.  I  2003  modtog Forbrugerrådet  ca.  15  mio.  kr.  i offentligt    tilskud.    Forbrugerrå- dets  samlede  budget  var  på  ca. 32 mio. kr. Basistilskuddet   til   Forbrugerrå- det er i perioden 2003-2008 ble- vet  reduceret  med  1,6  mio.  kr., hvilket  skyldes  de  generelle  be- villingsreduktioner forbrugerom- rådet er blevet pålagt i perioden. Det  svarer  til  de  generelle  pro- duktivitetskrav, som statslige in- stitutioner  også  er  blevet  pålagt.
4. Jeg mener, at det er helt rimeligt, at  Forbrugerrådet   –   ligesom  re- sten   af   statens   institutioner   – skal  underlægges  produktivitet  s- kravene og sørge for at effektiv i- sere  –   ligesom  man  også  gør  i det private erhvervsliv. Retshjælpsordninger Forbrugerrådet blev i 2003 ti lført en  merbevilling  på  1,0  mio.  kr. til  styrkelse  af  retshjælpsordni  n- gen ”Forbru gernes principsa- ger”.   Efter   denne   ordning   kan der   ydes   økon omisk   støtte   og vejledning til forbrugerne i prin- cipielle forbrugersager. Formålet med   ordningen   er   at   opnå   en retsafgørelse i sager af særlig i   n- teresse  for  forbrugerne,  og  som kan  være  af  betydnin  g  for  rets- udviklingen   på   forbrugeromr å- det. Der  blev  desuden  afsat  2,0  mio. kr.   i   2003   til   Forbrugerrådet   i forbindelse  med  nyorienteringen af   forbrugerpolitikken.   Beløbet følger af udmøntningen af en f  i- nanslovsaftale i 2003 mellem re- geringen og samtlige øvrige pa r- tier i Folketinget. En   del   af   de   midler   –    nemlig 450.000 kr. –  blev anvendt til en retshjælpsordning.  Og  det  dr  ejer sig  om  forsøgsordningen  ”Ret  s-
5. hjælp   til   forbrugere   i   klages  a- ger”.   Denne    ordning    skulle    hjælpe forbrugere,  som  havde  få et  ret  i et  klagenævn,  men  hvor  den  e  r- hvervsdrivende  ikke  ville  følge afgørelsen. Retshjælpsor  dningen hjælper forbrugeren til at føre sagen ved domstolene. Forbrugerrådet  fik  i  forbinde lse med    aftalen    om    Finansloven 2004  et  bevillingsløft  på  3  mio. kr. å rligt frem til 2007. Midlerne skulle    bruges    til    at    fastholde ordningen    med    ”Forbrugernes Principsager”   og   sikre   Forbr u- gerrådet stabile økonom  iske rammer.  Forbrugerrådet  fik  he r- med mulighed for en mere lang- sigtet planlæ  gning. De 3  mio. kr. blev givet som en samlet  sum  til  understøttelse  af igangværende  og  fremtidige  in  i- tiativer   i   rådets   regi.   Sål  edes blev der ikke afsat nye særbevi  l- linger til  ”Forbrugernes princi p- sager”. Der blev dog givet en ét- årig særbevilling til forbrugerp   o- litiske  initiativer  på  1  mio.  kr. Herved  blev  det  også  muligt  for Forbrugerrådet  selv  at  priorit ere
6. hvilke  projekter  m.v.  Forbruger- rådet ville a nvende penge på. Jeg mener, at det er et godt prin- cip, at Forbrugerrådet, som var e- tager  af  forbrugernes  interesser, selv  bestemmer,  hvilke  område r og  initiativer,  det  er  vigtigt,  at der  anvendes  ressourcer  på.  Det skal   det   offentlige   ikke   blande sig  i.  Forbrugerrådet  skal  være uafhængigt    –   også  af  offentlige interesser. Jeg  har  netop  modtaget  en  slut- evaluering    fra    Forbrugerrådet, som  er  positiv  overfor  forsøg s- ordningen  ”Retshjælp  til  forbr   u- gere   i   klagesager”.   Jeg   mener også,  at  det  vil  være  en  god  idé om retshjælpsordningen den fortsatte. Jeg  går  derfor ud fra,  at  Forbr u- gerrådet  vil  kunne  finde  midler til   at   videreføre   retshjælpsor   d- ningen   indenfor   den   bevilling, som    gives    til    Forbrugerrådet, herunder  det  nævnte  bevilling  s- løft på 3 mio. kr., som er givet til understøttelse   af   igangværende og  fremtidige  initiativer  i  rådets regi. Jeg  vil  i  øvrigt  gerne  gøre  o  p- mærksom på, at Forbrugerstyre   l- sen  på  fir matjek.dk  offentliggør
7. navne  på  erhvervsdr ivende,  som ikke    efterlever    afgørelser    fra Forbrugerklagenævnet. Offen  t- liggørelsen   skal   motivere   vir k- somhederne  til  at  efterleve  næ  v- nets afgøre lser. Indtil  nu  er  cirka  1/5  del  af  sa- gerne  blevet  efterlevet  af  virk- somhederne  efter  at  virksomhe- dens   navn   er   blevet   offentlig- gjort på firmatjek.dk. Dette init i- ativ  bidrager  derfor  også  til  at sikre    et    velfungerende    anke- nævnss  ystem. Råd og nævn Jeg kan forstå, at Forbr ugerrådet vil træ  kke sig ud af en række råd og  nævn.  D  et  er  vigtigt,  at  for- brugerne  er  repræsenteret,  og  at forbrugernes     interesser     bliver varetaget   i   de   relevante   sam- menhænge. Jeg  mener  nu  også  godt,  at  Fo r- brugerrådet  kan  opretholde  sine hidtidige aktiviteter indenfor den bevilling,  som  det  bliver  tildelt, men   jeg   har   selvfølgelig   også forståe lse  for,  at  Forbrugerrådet er  nødt  til  at  prioritere  sine  re s- sourcer   og   nøje   må   overveje, hvilke råd og nævn Forbrugerr   å- det deltager i.
8. Det  er  Forbrugerrådets  egen  b e- slutning, hvilke råd og nævn det i sidste ende vælg  er at deltage i. Afslutning Jeg vil selvfølgelig fortsat arbe j- de  for,  at  Forbrugerrådets  bevi l- ling fastholdes på et niveau, hvor Forbrugerrådet sikres stabile økonomiske    rammer,    herunder muligheden    for    en    langsigtet planlægning. Det  betyder  også,  at  vi  løbende må  vurdere,  om  Forbrugerrådet har  de  nødvendige  midler,  og  i givet  fald  er  jeg  parat  til  at  tage dette  op  ved  de  kommende  fi- nanslovsforhandlinger.