Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 14. januar 2005
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til Rådets direktiv 2000/29/EF om fo r-
anstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter eller plant e-
produkter og mod deres spredning inden for Fællesskabet.Dokument SANCO
3633/2004
Med venlig hilsen
Agnete Sigurd
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til Rådets direktiv 2000/ 29/EF om foran-
staltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter eller plantepr o-
dukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet
Dokument SANCO 3633/2004
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til Råd ets direktiv
2000/29/EF om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter e l-
ler planteprodukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet, således at EU’s krav om
afbarkning af træemballage midlertidigt suspenderes et år. For slaget er fremlagt i Den Stående
Komité for Plantesundhed den 13. december 2004. Forslaget foreligger endnu ikke på dansk.
Forslaget forventes sat til afstemning i komitéen den 20. -21. januar 2005.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, litra d) i Rådets direktiv 2000/29/EF.
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure III i Den Stående Komité for Plantesun d-
hed i henhold til artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF. Hvis der er kvalificeret flertal u d-
steder Kommissionen direktivet. Opnås de r ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissio-
nen sagen for Rådet, der kan træffe afgørelse om forslaget med kvalificeret flertal inden for en
frist på 3 måneder. Handler Rådet ikke inden denne frist, kan Kommissionen udstede direkt i-
vet.
Forslaget indeholder en midlertidig suspension i et år af EU’s krav om afbarkning af træe m-
ballage, der skulle gælde fra 1. marts 2005. Forslaget må antages at ville svække beskyttelse s-
niveauet overfor planteskadegørere, som kan transporteres med og spredes fra importeret
træemballage.
Det vurderes, at det vedtagne krav om afbarkning af træemballage er tilstrækkeligt teknisk ret-
færdiggjort, og Danmark kan derfor ikke støtte forslaget om midlertidig suspension på et år af
kravet. Det foreslås i stedet, at Plantesundhedsdi rektivets ordlyd ændres til at give valgfrihed
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Plantedirektoratet/5. og 8. kontor
Sags.nr.: 418
Den 13
. januar 2005
ENO/DKR/JWP
FVM 243
mellem ”afbarket” (med tilsvarende mærkning ”DB”) og ”barkfrit” (uden mærkning) træem-
ballage, som f.eks. opnået ved længdeopskæring af tømmer. Krav om barkfrihed ville yde
endnu større beskyttelse end kravet om afbarkning. For nogle producenter ville det være lette-
re at opfylde kravet om barkfrihed, idet hovedparten af træet naturligt bliver barkfrit ved
længde-opskæringen af tømmeret.
Regeringen agter på denne baggrund at stemme imod fo rslaget om en etårig su spension af det
vedtagne krav om afbarkning af træemballage, idet man arbejder for, at der i stedet gives mu-
lighed for valgfrihed mellem ”afbarket” og ”barkfrit” for så vidt angår træe mballage.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Plantedirektoratet/5. og 8. kontor
Sags.nr.: 418
Den 13
. januar 2005
ENO/DKR/JWP
FVM 243
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til Rådets direktiv 2000/29/EF om fora n-
staltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter eller plantepr o-
dukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet
Dokument SANCO 3633/2004
Resumé
Forslaget indeholder en midlertidig suspension i et år af EU’s krav om afbarkning af træe m-
ballage, der skulle gælde fra 1. marts 2005.
Forslaget må antages at ville svække beskytte
l-
sesniveauet overfor planteskadegørere, som kan transporteres med og spredes fra importeret
træemballage.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til Rådets direktiv
2000/29/EF om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter e
l-
ler planteprodukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet, således at EU’s krav om
afbarkning af træemballage midlertidigt suspenderes et år. Forslaget er fremlag t i Den Stående
Komité for Plantesundhed den 13. december 2004. Forslaget foreligger endnu ikke på dansk.
Forslaget forventes sat til afstemning i komitéen den 20. -21. januar 2005.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, litra d) i Rådets direktiv 2000/29/EF.
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure III i Den Stående Komité for Plantesun d-
hed i henhold til artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF. Hvis der er kvalificeret flertal u d-
steder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificer et flertal, forelægger Kommissio-
nen sagen for Rådet, der kan træffe afgørelse om forslaget med kvalificeret flertal inden for en
frist på 3 måneder. Handler Rådet ikke inden denne frist, kan Kommissionen udstede direkt i-
vet.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nær-
hedsprincippet er tilgodeset.
4
Formål og indhold
Med baggrund i den internationale plantesundhedsstandard ISPM standard nr. 15 har EU med
Kommissionsdirektiv 2004/102/EF af 5. oktober 2004 vedtaget krav om, at træemballage im-
porteret sammen med alle varetyper fra 1. marts 2005 skal være fremstillet af afbarket træ,
som har undergået varme - eller metylbromid- behandling, og være mærket med det internatio-
nalt beskyttede mærke som attestation heraf.
ISPM standard nr. 15 beskriver to alternative metoder for behandling af træ, som indgår i
træemballage:
Varmebehandling, med kernetemperatur og behandlingstid specificeret som minimum 56o
C i minimum 30 minutter
Metylbromid-behandling specificeret i dosering og tid efter en temperatur-afhængig skala.
Standarden angiver, at det yderligere kan kræves, at importeret træemballage er fremstillet af
afbarket træ, såfremt dette er teknisk retfærdiggjort.
Kommissionen har i Den Stående Komité for Plantesundhed den 13. december 2004 foreslået,
at EU’s krav om afbarkning af træemballage midlertidigt suspenderes et år. Dette skyldes
henvendelser fra visse af EU’s handelspartnere, idet der fra USA er stillet spørgsmålstegn ved
begrundelsen for kravet om afbarkning.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret
Plantesundhedskrav til importeret træemballage reguleres i dansk lovgivning ved lov om plan-
teskadegørere, jf. lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996 og bekendtgørelse nr. 1290 af 14.
december 2004 om indførsel af planter og planteprodukter m.m.
Konsekvenser
Kommissionens forslag om en suspension af det vedtagne krav om afbarkning har ingen lov-
givningsmæssige konsekvenser, men vil have konsekvenser for den planlagte ændringsbe-
kendtgørelse til bekendtgørelsen om indførsel og udførsel af planter m.m. Forslaget må ant a-
ges at ville svække beskyttelsesniveauet overfor planteskadegørere, som kan transporteres
med og spredes fra importeret træemballage.
Høring
Forslaget har været i høring i §2-udvalget (landbrug).
5
Dansk Erhvervsgartnerforening finder, at der med vedtagelsen af direktiv 2004/102EF blev
indført rimelige foranstaltninger mod indførsel og spredning af en række farlige skadegørere i
EU herunder krav om, at træemballage skal være fremstillet af afbarket træ. Gennem de sene-
re år er der ifølge Dansk Erhvervsgartnerforening set flere eksempler på indførsel og spre d-
ning i EU af nye skadegørere på træagtige planter, skadegørere som udgør en alvorlig trussel
bl.a. for produktionen af planteskoleplanter.
Dansk Erhvervsgartnerforening finder det vigtigt, at der bevares et maksimalt beskyttelsesni-
veau overfor skadegørere, og at kravet om afbarkning derfor skal opretholdes som en nødven-
dig del af foranstaltningerne mod indførsel af skadegørere. Foreningen kan derfor ikke støtte
forslaget om suspension i et år af kravet om afbarkning af træ til importeret træemballage.
Dansk skovforening har som udgangspunkt den holdning, at forsigtighedsprincippet ubetinget
bør gælde for så vidt angår risiko for indførsel af skadegørere på planter eller planteprodukter.
Skovforeningen hilste det derfor velkomment, da EU med kommissionsdirektiv 2004/102/EF
af 5. oktober 2004 vedtog krav om, at træemballage importeret sammen med alle varetyper fra
1. marts 2005 skulle være fremstillet af afbarket træ. Skovforeningen kan således ikke støtte
en midlertidig suspension af kravet om afbarkning.
Skovforeningen finder, at hvis Kommissionen alligevel skulle finde det nødvendigt at vedtage
en midlertidig suspension af kravet, vil det blive nødvendigt med ekstra opmærksomhed på
kravet om behandling af træemballagen i forhold til ISPM standarden nr. 15. Denne behand-
ling vil således være eneste sikkerhed for ,at eventuelle skadegørere eliminere s. Skovforenin-
gen vil endvidere anbefale, at der forud for en eventuel suspension af kravet udføres en PRA
(Pest Risk Analysis), for at sandsynliggøre risikoen ved at undlade en afbarkning af træembal-
lagen. En PRA er tidligere gennemført ved relativ kort varsel f.eks. i forbindelse med indfør-
sel i træflis i EU.
Træets Arbejdsgiverforening er uforstående overfor forslaget, da foreningen finder mener, at
kravet er reelt og baseret på en korrekt vurdering. Denne holdning understøttes også af, at de
amerikanske dyre- og plantesundhedsmyndigheder (APHIS), der selv stiller krav om, at im-
porterede træemballager skal være fri for bark. Foreningen kan således ikke støtte forslaget.
Dansk Landbrug finder det problematisk, hvis ophævelsen af kravet om afbarkning får den
konsekvens, at der til EU indføres skadegørere, som EU hidtil har været fri af, og som – hvis
de kommer ind – kan medføre meget store skader på hervoksende træer. Dansk Landbrug fi n-
der det derfor meget vigtigt, at en eventuel ophævelse bliver ledsaget af andre foranstaltnin-
ger, som kan sikre mod indførelse af skadegørere, hvorfor man klart bør rådføre sig med pla n-
tepatologisk ekspertise, før regelsættet ændres.
6
Landbrugsraadet finder, at der i den pågældende sag bør lægges afgørende vægt på de foreli g-
gende danske faglige vurderinger, som klart tilsiger, at forslaget ikke gennemføres.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd finder ikke, at der bør ske en suspension af de vedtagne
regler, idet det måske kan medvirke til en svækkelse af beskyttelsesniveauet. Arbe jderbevæ-
gelsens Erhvervsråd ser dog gerne, at når man fastholder, at emballagetræ skal være afba rket,
at man så kunne fjerne anvendelsen af Methylbromid -behandlingen, idet denne behandling gi-
ver store arbejdsmiljømæssige problemer, både for dem der anvende r Methylbromid, men og-
så fordi der sker en afdampning af Methylbromid fra de behandlede materialer, og det kan
medføre, at der f.eks. i skibslast er en høj koncentration af Methylbromid, som er til skade for
lastarbejderne.
Fødevareministeriet skal her til bemærke, at man fra dansk side i relevante fora arbejder for en
udfasning af brugen af Methylbromid.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at man fra dansk side stemmer imod forslaget om en etårig s u-
spension af det vedtagne krav om afbarkning af træemballage, idet man fra dansk side arbej-
der for, at der i stedet gives mulighed for valgfrihed mellem ”afbarket” og ”barkfrit” for så
vidt angår træemballage.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har tidligere foreløbigt været drøftet i komitéen, hvor et flertal af medlemsstaterne,
herunder Danmark, umiddelbart udtalte sig imod forslaget. Enkelte medlemsstater kunne
eventuelt støtte Kommissionens forslag. Fra dansk side foreslog man endvidere, at EU’s krav
om ”afbarkning” umiddelbart lempes til at give valgmuligheden mellem ”afbarkning eller
barkfrihed”, således at der tillades forskellige ækvivalente teknikker, som kan føre til det ø n-
skede beskyttelsesniveau. Krav om barkfrihed ville yde endnu større beskyttelse end kravet
om afbarkning. For nogle producenter ville det være lettere at opfylde kravet om barkfrihed,
idet hovedparten af træet naturligt bliver barkfrit ved længde-opskæringen af tømmeret.
Forslaget forventes umiddelbart ikke at kunne opnå kv alificeret flertal.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forud for vedtagelsen af Kommissionsdirektiv 2004/102/EF er der oversendt notater den 17.
oktober 2003 og grundnotat den 17. juli 2003.