Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering redegørelse for møde i Rådet (beskæftige lse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 6. december 2004 for så vidt angår sager under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort. Med venlig hilsen Jakob Jensen
2. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender EU-enheden/SABI 13. december 2004 Redegørelse for møde i Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og fo r- brugerpolitik) 6. december 2004 –  sager inden for Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders område 1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets foro rdning om ernærings  - og sundhedsanprisninger af fødevarer På baggrund af en statusrapport fra formandskabet udvekslede Rådet synspunkter om retningen for det videre arbejde med forslaget med særligt fokus på 1)   Fællesskabets strategi for bekæmpelse af trusl er mod folkesundheden som fedme og overvægt og den rolle, der bør gives til regulerende foranstal   t- ninger og andre EU-tiltag, der kan sikre, at forbrugerne får korrekte oply s- ninger, der sætter dem i stand til at vælge sunde fødevarer; 2)   brugen af ernæringspro  filer i dette forslag for at fremme valg af sunde fø- devarer. Alle de lande, der tog ordet, var enige i, at fedme er et meget alvorligt problem, og at det derfor er vigtigt, at der gøres noget for at løse problemet. De fleste lande o  p- lyste om deres egne nationale tiltag og var positive over for mere lovgivnings- mæssige tiltag på EU   -niveau. Tilbagemeldingerne fra Rådet var overvejende positive for så vidt angår behovet for at fastsætte ernæringsprofiler i forslaget. De fleste medlemsstater havde dog nogle betingelser, som de ønskede at få opfyldt ved udarbejdelsen af ernæring s- profilerne. Nogle lande ønskede, at der blev taget hensyn til de nationale/regionale forskelle, hvorimod andre mente, at man skal være meget opmærksom på fuld harmonis e- ring, for at der ikke bliver tale om tekniske handelshindringer, og at denne harmo- nisering skulle være klar for alle med målbare kriterier. Enkelte lande mente, at der skulle tages hensyn til den samlede diæt, at fødevarer ikke skulle deles op i gode og dårlige fødevarer  , og at forslaget ikke skulle give problemer for små - og mellemstore virksomheder. UK og Sverige nævnte specifikt, at forslaget ikke måtte betyde, at det blev pr   oble- matisk for de enkelte lande at udarbejde specielle nationale ordninger (eksempel- vis ”Det  grønne nøglehul” og trafiklysordningen). Formandskabet var enig i, at der skulle arbejdes på at finde en løsning, hvis forslaget lagde begrænsninger for nationale tiltag.
3. Fra dansk side takkede man særligt formandskabet for det store arbejde med at finde en løsning på det problem, at forslagets krav om forudgående godkendelse af sundhedsanprisninger strider mod den danske grundlovs § 77 om ytringsfrihed. Denne løsning er nu indskrevet i statusrapporten. Med hensyn til ernæringsprofiler tilkendegav man fr  a dansk side, at mærkning og anprisning har stor betydning for forbrugernes valg af fødevarer. Det har toppri o- ritet at gøre det nemmere for forbrugerne at vælge sunde fødevarer, ligesom det er yderst vigtigt, at der stilles krav til anprisninger af fødeva rer, så forbrugerne ikke bliver vildledt. Her kan ernæringsprofiler være ét af de midler, som kan hindre anprisninger, der kan vildlede forbrugeren. Endelig fandt man det fra dansk side helt afgørende, at man ikke kan anprise en fødevare som særligt sund e ller gavn- lig, hvis dette ikke er tilfældet, samt at anprisninger især er uacceptable på fødev a- rer, der kan have en negativ indvirkning på sundheden i forhold til fedme eller a n- dre kostrelaterede sygdomme. Det kommende luxembourgske formandskab oplyste, at man ville prioritere for- slagene vedrørende anprisninger og berigelse under sit formandskab, og at man ville arbejde for politisk enighed om de to forslag i juni 2005, forudsat at Europa- Parlamentet har afgivet udtalelse inden da. 2. Europæisk indsats mo  d zoonotiske sygdomme, der er under udvikling, el- ler som for nylig er opstået Der blev vedtaget rådskonklusioner uden debat. Eventuelt Under punktet eventuelt præsenterede formandskabet en statusrapport vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets forordn ing om tilsætning af vitaminer og miner  a- ler og visse andre stoffer til fødevarer (berigelse). Danmark tog ordet under eventuelt for at pointere vigtigheden af, at der også i b e- rigelsesforslaget kommer til at indgå ernæringsprofiler. Den brede enighed om behovet for ernærings  profiler i anprisningsforslaget bør efter dansk opfattelse o g- så afspejles i berigelsesforslaget. Danmark fandt det problematisk, at forslaget g i- ver mulighed for at berige næsten alle typer af fødevarer, uanset sammensætning. Vitaminer skal efter den danske regerings opfattelse ikke pakkes ind i usunde fø- devarer. Søde og fede produkter, som f.eks. slik og chokolade, bør ikke tilsættes vitaminer og give forbrugerne det indtryk, at det er sundt at spise slik. Slik og chokolade er til nydelse og skal ikke sælges som om de er sunde, fordi der vitam  i- ner i. Formandskabet noterede sig de danske synspunkter.