Lovforslag nr. L 999 Folketinget 2004 - 05 Fremsat den 99. januar 2005 af fødevareministeren  (Hans Christian Schmidt) UDKAST 2. december 2004 Forslag til Lov om ændring af   en række love   på Fødevareministeriets område (Hjemmel til delegation til andre statslige myndigheder m.m.) § 1 I lov om biavl, jf. lovbekendtgørelse nr. 585 af 6. juli 1995, som ændret ved    § 11 i lov nr. 1082 af 20. december 1995 foretages følgende ændring   er: 1. Efter §3 indsættes: »§ 3a. Ministeren for fødevarer, land brug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til    en institution under ministerieteller en anden statsli g institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regl  er om adgangen til at klage over denne myndigheds afgørelse r, herunder om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse «. 2. § 15, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar eft   er reglerne i straffelovens 5. kapitel.«. § 2 I lov om planteskadegørere, jf.  lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996 foretages følg  ende æn  dringer: 1. § 12 affattes således: »§ 12. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjels er efter loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse he rmed fastsætte regler om adgang  en til at klage over denne myndigheds afgørelse r, herunder om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse «. 2. § 13, stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske person   er) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«.
2 § 3 I lov om foderstoffer jf. lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000 som ændret ved lov nr. 376 af 28. maj 2003 foretages følgende ændringer: 1. § 3a affattes således: »§ 3 a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme, at prøver udtaget   med henblik på bestemte undersøgelser kan undersøges med andet form   å l, såvel inden for ministerens eget forretningsområde som inden for ministeren for familie - og forbrugeranliggenders forretningsområde. Dette gælder uanset hvilken myndighed, der i henhold til bemyndigelse har udtaget prøven. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan endvidere bestemme, at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte undersøgelser kan anv  endes til andre formål, såvel inden for ministerens eget forretningsområde som inden for ministeren for familie - og forbrugeranliggenders forretningsområde. Dette gælder uanset hvilken myndighed, der i henhold til bemyndigelse har rekvireret analysen.«. 2. I § 5 indsættes efter   »eller andet administrativt organ,«: »eller en anden statslig institution« og som 2. pkt. indsættes: »  Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. «. § 4 I lov om frø, kartofler og planter, jf . lovbekendtgørelse nr. 261 af 26.  april 1999 som ændret ved   § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001 foretages følgende ændring: § 3, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Ministeren kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgang  en til at klage over denne myndigheds afgørelse r, herunder om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse .«. § 5 I lov om gødning og jordforbedringsmidler m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 853 af 25. september 1996, foretages følgende ændringer: 1. § 4 affattes således: »§ 4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgang  en til at klage over denne myndigheds afgørelse r, herunder om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse .«. 2. § 5, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«.
3 § 6 I lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget foretages følgende ændringer: 1. § 4 affattes således: »§ 4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgang  en til at klage over denne myndigheds afgørelse r, herunder om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. «. 2. § 5, stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«. § 7 I lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004 foretages følgende ændring: I § 26, stk. 3, indsættes efter   »en institution under ministeriet«: »eller en anden statslig institution« og efter 2 pkt. indsættes:   »Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse .«. § 8 I lov nr. 118 af 3. marts 1999, Økologilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af 25. april 2001 om ændring af fødevareloven m.fl. foretages følgende ændring: § 9, stk. 1, indsættes efter   »under Ministeriet for Fødevar er, Landbrug og Fiskeri«: »eller en anden statslig institution« og efter 2. pkt. indsættes: »  Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. «. § 9 I lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder  foretages følge nde ændri  ng: I § 16, stk. 1,   indsættes efter   »under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri «: »eller en anden statslig institution« og som 2. pkt.: »Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse .«. § 10 I lov om ophørsstøtte til jordbrugere, jf. lovbek  endtgørelse nr. 676 af 9. august 1995, foretages følgende ændringer: 1. § 16 affattes således: »§ 16. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed
4 fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgørelser, herunder om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. « 2. § 20, stk. 6 affattes således: »Stk. 6. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.« § 11 I lov nr. 1081 af 22. december 1993 om ophørsstøtte til erhvervsfiskere foretages følgende ændring: § 9 affattes således: »§ 9. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgørelser, herunder om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. « § 12 Loven træder   i kraft den 1. marts 2005.
5 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger Indledning Lovforslaget  er  en konsekvens af den ressortfordeling,  der ved oprettelsen af Ministeriet  for Familie- og Forbrugeranliggender   blev   fastlagt   mellem   Fødevareministeriet   og   det   ny   ministerium.   Lovforslaget indeholder   således    ændringer   af Fødevareministeriets    lovgivning,   der   er   nødvendig e   som   følge   af ressortomlæ  gningen. Det  forslås  endvidere,  at  der  foretages  en  lovteknisk   regulering  af  reglerne  om  strafansvar  for  juridiske personer  i  visse  af  lovene,  således  at  formuleringen  lever  op  til  de  krav ,  der  følger  af  ændringerne  af straffeloven fra 1996. Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af følgende love: Lov  om  biavl,  jf.  lovbekendtgørel se  nr.  585  af  6.  juli  1995,  som  ændret  ved    §  11  i  lov  nr.  1082  af  20. december 1995. Om behandlingen af lov nr. 115 af 31. marts 1982 henvises til Folketingstidende 1981-1982 s. 84, s. 440, s. 3639 og s. 4090, A s. 205, B s. 285 samt C s. 145. Om behandlingen af lov nr. 267 af 6. maj 1993 henvises til Folketingstidende  1992-1993 s. 5207, s. 5548, s.  8481 og s. 9016, A, s. 6889,  B  s. 1101 samt C s.  1141. Om behandling af lov nr. 211 af 29 marts 1995 henvises til Folketingstidende 1994-1995 s. 1541, s. 2095 s. 3988 og s. 4219, A s. 1132, B s. 271 samt. C s. 280. Lov om planteskadegørere, jf. lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996,    om behandling af lov nr. 190 af 9. maj 1984 henvises til Folketingstidende 1983-1985, s. 151, s. 489, s. 3933 og s. 4479, A s. 1019, B s. 269 samt C s. 161. Om behandlingen af lov nr. 110 af 22. december 1993 henvises til Folketingstidende 1993- 1994 s. 1755, s. 2362, s. 3692 og s. 4369, A s. 1129, B s. 215 samt C s. 375. Om behandlingen af lov nr. 300 af 24. april 1996 henvises til Folketingstidende 1995-1996 s. 3011, s. 3319, s. 5472 og s. 5606, A s. 3725, B s. 485 og C s. 415. Lov om foderstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000 , som ændret ved lov nr. 376 af 28. maj 2003. Om behandlingen af lov nr. 282 af 8. maj 1991 om foderstoffer henvises til Folketingstidende 1990- 1991, s. 815, s. 1733, s. 4523, A s. 1403, B s. 307 og C s. 283. Om behandlingen af lov nr. 225 af 27. marts 1996 henvises til Folketingstidende 1995-1996 s. 1433, s. 1850, s. 4784, s. 4765, A s. 2337, B s. 363, s. 380 og C s. 325. Om behandling af lov nr. 937 af 20. december 1999 henvises til Folketingstidende 1999-2000, s. 244, s. 2236, s. 2504, A s. 110 og s. 110, B s. 96 og C s. 134. Om behandling af lov nr. 376 af 28. maj 2003, henvises til Folketingstidende 2002-2003,  s. 7142, s. 9553, s. 9815, A s. 5503 og 5520, B s. 1097 samt C s. 456. Lov om frø, kartofler og planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april   1999, som ændret ved   § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001 om ændring af fødevareloven m.fl.    Om behandlingen af lov nr. 834 af 18. december 199 henvises til Folketingstidende 1991 - 1992, s. 464, s. 868, s. 3589 og s. 4108; A s. 975 og B s.  105. Om behandlingen af lov nr. 1012 af 23. december 1998 henvises til Folketingstidende 1998-1999, s. 778, s. 2423 og  s.  2636, A s.  103  samt  B  s  141 og s.298 .  Om  behandling  af  lov  nr.  279  af  25.  april  2001  henvises  til folketingstidende 2000-2001, s. 259, s. 6076 og s. 6405, A s. 3021 og s. 3003, B s. 815 samt C. s. 489. Lov om gødning og jordforbedringsmidler m.m., jf. lovb ekendtgørelse nr. 853 af 25. september 1996 . Om behandling af lov nr. 131 af 26. februar 1992 henvises til Folketingstidende 1991-1992, s. 1186, s. 1546, s. 5824 og s. 6246, A s. 1803, B s. 569 samt C s. 369. Om behandling af lov nr. 400 af 14. juni 1995 henvises til Folketingstidende 1994-1995 s. 3648, s. 4061 s. 5782 og s. 5948, A s. 2412, B s. 571 samt C s. 427. Lov  nr.  266  af  6.  maj  1993  om  journal  over  brug  af  plantebeskyttelsesmidler  og  eftersyn  af  udstyr  til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget. Om behandling af loven henvises til Folketingstidende 1992-1993, s. 5206, s 5542, s. 8878 og s. 9015, A s. 6881, B s. 1199 samt C s. 1137. Lov  om  jordbrugets  anvendelse  af  gødning  og  om  plantedække,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  767  af  8.  juli 2004.  Om  behandlingen  af  lov  nr.  472  af  1. juli  1998  henvises til  Folketingstidende  1997-1998,  s.  879,  s. 2143, s. 2561, A s. 1516 og s. 1553, B s. 434 og s. 714, samt C s. 494. Om behandlingen af lov nr. 455 af 7.
6 juni 2001 henvises til Folketingstidende 2000-2001, s. 8609, s. 8951, s. 9229, A s. 7337, B s. 1754 samt C s. 1112.  Om  behandling  af  lov  nr.  1085  af  19.  december  2001  henvises  til  Folketingstidende  2001-2002  (2. samling), s. 116, s. 319, s. 358, A s. 156 og s. 160, B s. 24, samt C s. 6. Om behandling af lov nr. 370 af 6. juni 2002 henvises til Folketingstidende 2001-2002 (2. samling), s. 3265, s. 6424, s. 6537, A s. 3463 og s. 3481,   B   s.   863,   samt   C   s.   443.   Om   behandlingen   af   lov   nr.   203   af   25.   marts   2003   henvises   til Folketingstidende 2002-2003, s. 3453, s. 5803, s. 6346, A s. 2562 og s. 2584, B s. 585, samt C s. 260. Om behandling  af  lov  nr.  437.  af  9.  juni  2004  henvises  til  Folketingstidende  2003-2004  s.  10294,  s.11332,  s. 11709, A s. 8460 og s. 8438, B s. 2124 samt C s. 986. Lov nr. 118 af 3. marts 1999, Økologilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af 25. april 2001 om ændring af fødevareloven m.fl .:  Om behandlingen af lov nr. 118 af 3. marts 1999 henvises til Folketingstidende 1998- 1999, s. 1326, s. 3961 og s. 4087; A s.1990 samt B s. 338. Om behandlingen af lov nr. 279 af 25. april 2001 henvises til  Folketingstidende  2000-2001,  s.  259,  s.  6076  og  s.6405,  A  s.  3021  og  3003,  B  s.  815  samt  C s.489. Lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder . Om behandling af loven henvises til Folketingstidende 2003-2004, s. 6801, s. 11314 og s. 11709, A s. 6137 og 6114, B s.2017 samt C s. 793. Lov om ophørsstøtte til jordbruger  e, jf. lovbekendtgørelse nr. 676 af 9. august 1995. Om behandlingen af lov  nr.  1106  af  22.  december  1993  henvises  til  Folketingstidende  1993-1994  s.  449,  s.  963,  s.  3688  og  s. 4366,  A  s.  397,  B s.  174. Om  behandlingen  af lov  nr.  396  af  14. juni  1995  henvises  til  Folketingstidende 1994-1995 s. 2537, s. 2918, s. 5706 og s. 5759, A, s. 1932, B s. 487. Lov  nr.  1081  af  22.  december  1993  om  ophørsstøtte  til  erhvervsfiskere.  Om  behandlingen  af  loven henvises til Folketingstidende 1993-1994 s. 451, s. 977, s. 3685 og s. 4369, A s. 429, B s. 183. 2. Baggrund for lovforslaget Ved  kongelig  resolution  af  2.  august  2004  blev  det  besluttet  at  oprette  et  Ministerium  for  Familie-  og Forbrugeranliggender.  Det  nyoprettede  ministerium  fik  ved  den  nævnte  kongelige  resolution    samt  ved  en supplerende  kongelig  resolution  af  9.  august  2004  bl.a.  tilført  en  række  s   agsområder  fra  Ministeriet  for Fødev arer,     Landbrug     og     Fiskeri     og     i     den     forbindelse     blev     Fødevaredirektoratet ,     hvorunder fødevareregionerne he nhører,  overført til det nye  ministerium. Fødevaredirektoratet  og  Plantedirektoratet  var indtil 2004  to  direktorater  under Fødevareministeriet,  som havde   flere   organisatoriske   lighedspunkter.   Begge   direktorater   var   således   organiseret   med   en  central administrativ enhed i Storkøbenhavn  og en række regionale, kontroludførende e   nheder, i Fødevaredirektoratet: Fødevareregioner, i Plantedirektoratet: (Kontrol  -)distrikter. Der var på denne baggrund anledning til at søge at opnå langsigtede rationaliseringsgevinster inden for det samlede ministerområde ved at foretage en forenkling af denne dobbelte regionale organisationsstruktur. En sådan forenkling kunne dermed ses som et bidrag til en overordnet effektivisering inden for det offentlige og som et bidrag til etablering af servicefællesskaber   på tværs af institutioner og myndigheder   . Fødevareministeren  havde  derfor  med  virkning  fra   1.  juli  2004  besluttet  at  iværksætte  et  pilotprojekt bestå ende i at sammenlægge to af Plantedirektoratets distrikter med henholdsvis fødevareregio   n Viborg og fød evareregion Fyn. I et nærmere afgrænset område skulle de to fødevareregionerne således som regionale myndigheder under Plantedirektoratet, varetage kontrol og tilsynsopgaver.  Opgaverne og omfanget af regionernes beføjelser til at træffe afgørelser i enkelts   ager skulle fastlægges af Plantedirektoratet. Ved  at  sammenlægge  regionale  enheder  er  det  muligt  at  løse  flere  opgaver  samlet  og  dermed  gøre kontrollen mere effektiv. Samtidig skabes der mulighed for en bedre service, idet borgere og virksomheder kun  skal  henvende  sig  et  sted.  Denne  proces  forudsatte  bl.a.  delegation  af  kompetence  mellem  de  to direktorater,  hvilket  alene  gav  anledning  til  administrative  foranstaltninger,  så  længe  begge  direktorater henhørte under sa mme ministerområde.
7 Sammenlægning mellem  2  fødevareregioner  og   2  lokale  kontroldistrikter  i  Plantedirektoratet  var  således iværksat inden etableringen af Ministeriet for Familie  - og Forbrugeranliggender og den kongelige resolution af  2.  august  2004  udgør  den  tilstrækkelige  hjemmel  for  den  nuværend e  opgavefordeling  for  så  vidt  angår fødevareregionerne Fyn og Viborg og plantedistrikterne Fyn og Viborg . Etableringen af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender og den deraf følgende ressortomlægning har  medført,  at  de  sammenlagte  regionale  myndi gheder  høre r  under  Fødevarestyrelsen  og  dermed  under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. Det er hensigten at fastholde sammenlægningen   af regionerne også efter ressortomlægningen   , og i lyset af erfaringerne  eventuelt  udlægge  yderligere  opgave  r  fra  Plantedirektoratet  til  fødevareregionerne .  Da  det kræver   særskilt lovhjemmel, hvis delegationen skal ske til offentlige myndigheder uden for   ministerens eget forretningsområde  eller til andre statslige institutioner, foreslås det, at der skabes den f ornødne lovhjemmel hertil. Ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri vil  efter forslaget bevare sin fulde instruktionsbeføjelse . Samtidig foreslås det, at der i de af forslaget omfattede love, der ikke allerede indeholder hjemmel hertil, indsættes best  emmelser om remonstration, dvs. at en sag kan genoptages af den myndighed, der har truffet afgørelse i sagen. Endvidere foreslås der indsat hjemmel for ministeren til at fastsætte regler om klag eadgang i forbindelse med delegation, og til at fastsætte regl  er om afskæring af kl  ageadgang. Endelig foreslås det  af lovtekniske hensyn, at der i visse af de her omhandlede love foretages en ændring af bestemmelserne  om  juridiske  personers  strafansvar  således ,  at  formuleringen  bringes  i  overensstemmelse med straffelovens almindelige regler og dermed svarer til Justitsministeriets anbefalinger. 3. Lovforslagets indhold Efter   de   af   lovforslaget   omfattede   love   er   der   i   dag   alene   hjemmel   til   delegation   inden   for fødevareminist erens ressort. Med forslaget skabes der hjemmel til, at fødevareministeren  kan delegere sine beføjelser efter loven til en institution   under   ministeriet   eller   en   anden   statslig   institution.   En   tilsvarende   bestemmelse   findes   i bemyndigelseslovens  §  22,  stk.  2,  (jf.  lovbekendtgørelse  nr.297  af  28.  ap ril  2004).  Delegationshjemlen foreslås udformet som  en generel bemyndigelsesbestemmelse, uanset at det på nuværende tidspunkt al   ene er tanken at skabe hjemmel til at kunne delegere yderligere opgaver til fødevareregionerne. Hjemlen tænkes i første omgang    alene anvendt i forbindelse med eventuel udlægning af   yderligere kontrol- og  afgørelseskompetence  til  fødevareregionerne  ,  mens  hjemlen  til  uddelegering  af  kompetence  til  andre statslige myn digheder  samt kompetence til regeludstedelse ikke på nuværende tids   punkt har noget konkret anvendelsesområde. Fødevareministeren    kan på    ba ggrund    af    erfaringerne    fra    pilotprojektet    om sammenlægning   af   fødevareregionerne   og   de   lokale   kontroldistrikter   udlægge   yderligere   opgaver   fra Plantedirektoratet til     fødevareregionerne. Fødevareministeren     bevarer efter forslaget sin fulde instruktionsbeføjelse i forbindelse med opgaver , der udlægges til fødevareregionerne. Samtidig foreslås det , at der  i de af forslaget omfattede love, der ikke allerede indeholder hjemmel hertil, indsætt  es bestemmelser  om remonstration, dvs. at en sag kan genoptages af den myndighed, der har truffet afgørelse i sagen.  Endvidere foreslås der  indsat hjemmel for ministeren til at fastsætte regler om klag  eadgang i forbindelse med delegation, og til at fastsæt  te regler om afskæring af kl  ageadgang. Myndigheden  vil  således  kunne  træffe  en  ny  realitetsafgørelse,  som  giver  klageren  helt  eller  delvist medhold,   uden   at   sagen   skal   forelægges   rekursinstansen.   Denne   nye   afgørelse   kan   også   påklages   til rekursinstansen.  Det  må  derfor  b etragtes  som  en  administrativ  lettelse  både  for  myndighederne  og  for borgerne, at en myndighed har hjemmel til remonstration. Det   har   hidtil   været   vurderingen,   at   remonstration   kunne   ske  i   alle  tilfælde   uden  formel   hjemmel. Folketingets  Ombudsmand  har  imidlertid  givet  udtryk  for,  at remonstration i tilfælde,  hvor  der er indgivet klage, efter hans opfattelse kræver udtrykkelig hjemmel. Denne udtrykkelige hjemmel   foreslås indført. For  så  vidt  a ngår  klageadgang ,  foreslås  det,  at  der  g ives  mulighed  for  helt  eller  delvist  at  afskære klageadgangen. Dette vil ikke ske, hvis væsentlige retssikkerhedsmæssige betænkeligheder taler imod. Hvis adgangen ikke afskæres, kan indsendelsen og behandlingen af klager reguleres. Der vil eksempelvis kunne fastsæ es  en  frist  for  udnyttelse  af  rekursmuligheden,  krav  til  klagens  form  og  indhold  eller  regler  om klagens indsendelse.
8 Klageadgangen  vil  være  åben  for  den   ,  som  afgørelsen  direkte  vedrører.  De  mere  generelle  hensyn,  som organisationer  og  foreninger  varetager,  tilgodeses  gennem  høring   i  forbindelse  med  udstedelse  af  regler, administrationsvejledninger m.v. samt i visse tilfælde også høring omkring mere konkrete forhold, inden der træ  ffes afgørelse i første instans af forvaltni  ngen. Endelig foreslås det af lovt ekniske hensyn, at der i visse af de her omhandlede love foretages en ændring af bestemmelserne  om  juridiske  personers  strafansvar  således ,  at  formuleringen  bringes  i  overensstemmelse med straffelovens almindelige regler og dermed svarer til Justitsministeriets anbefalinger. 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige Lovforslaget skønnes ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige. 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhver  vslivet Lovforslaget skønnes ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet forslaget alene indeholder ændringer som følge af res   sortomlægningen. 6. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 7. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. 8. Høring Lovforslaget   har   været   til   høring   hos   Advokatsamfundet,   Amtsrådsforeningen,   Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, DAKOFO, Danmarks Biavlerforening, Danmarks Naturfredningsforening, D ansk Erhvervsgartnerforening,   Dansk   Industri,   Dansk   Landbrug,   Dansk   Landbrugs   Grovvareselskab,   Dansk Skovforening,  Danske  Biavleres  Landsforening,  Danske  Frøavlere,  Danske  Slagterier,  Datatilsynet,  De Samvirkende   Købmænd,   Domstolsstyrelsen,   Finansministeri   et,   Forbrugerrådet,   Frie   Bønder     –    Levende Land,     Handel,     Transport     og     Serviceerhvervene,     Håndværksrådet,     Kommunernes     Landsforening, Landbrugsraadet,    Miljøministeriet,    Ministeriet    for    Familie -    og    Forbrugeranliggender    og    Økologisk Landsforening. 9.. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive konsekvenser/mindre udgifter Negative konsekvenser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for det offentlige Ingen Ingen Administrative konsekvenser for det offentlige Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Administrative Ingen Ingen
9 konsekvenser for borgerne Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Bemæ  rkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 I  lov  om  biavl,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  585  af  6. juli  1995,  som  ændret  ve   d  §  11  i  lov  nr.  1082  af  20. december 1995, foreslås  der som § 3a indsat hjemmel til, at ministeren for fødevarer,  landbrug og fiskeri kan henlægge   sine beføjelser efter lov en til en institution under ministeriet eller til en anden statslig institution. Hjemlen   tænkes   i   første   omgang   alene   anvendt,   hvis   resultatet   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevareregionerne yderligere opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevareministeren  bevarer  efter  forslaget  sin  fulde  instruktionsbeføjelse  i  forbindelse  med  opgaver  ,  der udlægges til fødevareregionerne. Der gives med forslaget  hjemmel  til remonstration, dvs. at den myndighed,  som  har truffet en afgørelse, der kan påklages, kan genoptage sagen og eventuelt træffe en ny afgørelse, selvom der er indgivet klage. Der henvises i øvrigt til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte. Til nr. 2 Den ændrede ordlyd   af § 15, stk. 3, er af lovteknisk karakter, der er en følge af lov nr. 474 af 12. juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vidt angår strafansvar for juridiske personer. Til § 2 Til nr. 1 I  lov  om  planteskadegørere ,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  687  af  18.  juli  1996  for eslås  der   i  §  12  indsat hjemmel til, at ministeren for fødevare r, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser     efter loven til en institution under ministeriet eller til en anden statslig institution. Hjemlen   tænk  es   i   første   omgang   alene   anvendt,   hvis   resultatet   af   pilotprojektet   viser ,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevareregionerne yderliger e opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevareministeren  bevarer  efter  forslaget  sin  fulde  instruktionsbeføjelse  i  forb  indelse  med  opgaver,  der udlægges til fødevareregionerne. Der gives med forslaget hjemmel til remonstration, dvs. at den myndighed, som har truffet en  afgørelse, der kan påklages, kan genoptage sagen og eventu elt træffe en ny afgørelse, selvom der er indgi   vet klage. Der henvises i øvrigt til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte. Til nr. 2 Den ændrede ordlyd   af § 13, stk. 4, er af lovteknisk karakter, der er en følge af lov nr. 474 af 12. juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vi   dt angår strafansvar for juridiske personer. Til § 3 Til nr. 1 I lov om foderstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000 , som ændret ved lov nr. 376 a  f 28. maj 2003 foreslås det , at bestemmelsen i § 3 a tilpasses således , at formålet med beste mmelsen kan opretholdes også     efter     ressortomlægningen     i     forbindelse     med     etablering     af     Ministeriet     for     Familie   -     og Forbrugeranliggender.
10 I forbindelse med ændring af foderstofloven i 2003 blev den gældende § 3a indsat. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgik bl.a.: »Bestemmelsen er ny og giver med henblik på kontrol med foderstoflovgivningen mulighed for, at prøver udtaget  med  henblik  på  bestemte  undersøgelser,  kan  undersøges  med  et  andet  formål,  uanset  hvilken myndighed under Fødevareministeriet, der har  udtaget prøven. Tilsvarende bestemmelse fremgår af lov om dyrlægegerning m.v. Bestemmelsen påtænkes bl.a. anvendt til, at prøver udtaget af Fødevaredirektoratets kontrol kan anvendes i forbindelse med Plantedirektoratets foderstofkontrol. Bestemmelsen giver endvidere mulighed for genbrug af analyseresultater i det tilfælde, hvor den fysiske prøve, der er blevet analyseret, ikke længere findes og dermed ikke kan gøres til genstand for en ny analyse. Det   er   hensigten,   at   der   i   forbindelse   med   den   fremtidige   prøveudtagning   vil   blive   givet   en standardmeddelelse til den, hos hvem prøven er udtaget, om at såvel prøver som analyseresultater vil kunne anvendes til nærmere angivne formål og af andre myndigheder indenfor Fødevareministeriet Anvendes eller videregives prøven i anden sammenhæng, vil den påg ældende blive orienteret herom.  « Der henvises i øvrigt til Folketingets behandling af L 182, 2003 . Der er med den nu foreslåede formulering af bestemmelsen ikke tilsigtet nogen realitetsændring heri, idet der  alene  er  søgt  taget  højde  for  den  omstændighed,  at  de  myndigheder,  der  har  behov  for  at  benytte hinandens  prøver  eller  analyseresultater,  nu  tilhører  hver  sit  ministerområde.  Ændringen  af  foderstofloven påre gnes    modsvaret    af    tilsvarende    ændringer    i    relevante      dele    af    Ministeriet    for    Familie-    og Forbrugeranliggenders lovgivning. Til nr. 2 Det  foreslås    at  der  i  §  5  indsættes  hjemmel  til  ,  at  ministeren  for  fødevarer,  landbrug  og  fiskeri  kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution    under ministeriet eller til en anden statslig institution. Hjemlen   tænkes   i   første   omgang   alene   a   nvendt,   hvis   resultatet   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt  at  tillægge  fødevareregionerne  yderl igere  opgaver  fra  Plantedirektoratet.  Der  henvises  i øvrigt  til   det  under  de  almindelige  bemærkninger  under  punkt  3  anførte   .  Fødevareministeren  bevarer  efter forslaget sin fulde instruktionsbeføjelse i forbindelse med opgaver , der udlægges til fødevareregionerne. Til § 4 I lov om frø kartofler og planter, jf. lovbeke ndtgøre lse nr. 261 af 26. april 1999, som ændret ved § 3 i   lov nr. 279 af 25. april 2001 foreslås der  i § 3, stk. 2, indsat hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution     under ministeriet eller til en anden statslig institution. Hjemlen   tænkes   i   fø   rste   omgang   alene   anvendt,   hvis   resultatet   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevar eregionerne yderligere opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevareministeren   bevarer  efter  forslaget  sin  fulde  instruktionsbeføjelse  i  forbindelse  med  opgaver ,  der udlægges til fødevareregionerne. Der  gives med forslaget  endvidere hjemmel til remonstration, dvs. at den myndighed, som har truffet en afgørelse, der kan påk  lages, kan genoptage sagen og eventuelt træffe en ny afgørelse, selvom der er indgivet klage. Der henvises i øvrigt til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte. Til § 5 Til nr. 1 I  lov  om  gødning  og  jordforbedringsmidler  m.m.,  jf.  lovbekendtgørels  e  nr.  853  af  25.  september  1996, foreslås  der   i  §  4  indsat  hjemmel  til,  at  ministeren  for  fødevarer,  landbrug  og  fiskeri  kan  henlægge  sine beføje lser efter loven til en institution under ministeriet eller til en anden statslig institution.
11 Hjemlen   tænkes i   første   omgang   alene   anvendt,   hvis   resultatet   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevareregionerne yderliger e opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevareministeren  bevarer  efter  forslaget  sin  fulde  instruktionsbeføjelse  i  forbind  else  med  opgaver,  der udlægges til fødevareregionerne. Der  gives med forslaget  endvidere hjemmel til remonstration, dvs. at den myndighed, som  har truffet en afgørelse, der kan påklages, kan genoptage sagen og eventuelt træffe en ny afgørelse, selvom der e r indgivet klage. Der henvises i øvrigt til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte. Til nr. 2 Den ændrede ordlyd   af § 5, stk. 3, er af lovteknisk karakter, der er en følge af  lov nr. 474 af 12. juni 1996 om ændring af straffe  loven, for så vidt angår strafansvar for juridiske personer. Til § 6 Til nr. 1 I  lov  nr.  266  af  6.  maj  1993  om  journal  over  brug  af  plantebeskyttelsesmidler  og  eftersyn  af  udstyr  til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget forslås  § 4 ændret, således at    der indsættes hjemmel til  , at  ministeren  for  fødevarer,  landbrug  og  fiskeri  kan  henlægge  sine  beføjelser  efter  loven  til  en  institution under ministeriet eller til en anden statslig institution. Hjemlen   tænkes   i   første   omgang   alene   anvendt,   hvis   resultate   t   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevareregionerne yderliger e opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevareministeren  bevarer  efter  forslaget  sin  fulde  instruktionsbeføjelse  i  forbindelse  med  opgaver  ,  der udlægges til fødevarere   gionerne. Der  gives med forslaget  endvidere hjemmel til remonstration, dvs. at den myndighed, som  har truffet en afgørelse,  der kan påklages, kan genoptage  sagen og eventuelt træffe en ny afgørelse, selvom der er indgivet klage. Der henvises i øvrigt til d et under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte   . Til nr. 2 Den ændrede ordlyd af § 5, stk.   4, er af lovteknisk karakter, der er en følge af lov nr. 474 af 12. juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vidt angår strafansvar for juridiske pers oner. Til § 7 I  lov  om  jordbrugets  anvendelse  af  gødning  og  om  plantedække,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  767  af  8.  juli 2004 foreslås § 26, stk. 3,  ændret således, at der    skabes hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine b  eføjelser efter loven til en institution  under ministeriet eller til en anden statslig institution. Hjemlen   tænkes   i   første   omgang   alene   anvendt,   hvis   resultatet   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevar eregionerne yderligere opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevareministeren  bevarer  efter  forslaget  sin  fulde  instruktionsbeføjelse  i  forbindelse  med  opgaver  ,  der udlægges til fødevareregionerne. Der henvises i øvrigt til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte. Til § 8 I lov nr. 118 af 3. marts 1999, Økologilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af 25. april 2001 om ændring af fødevareloven foreslås det,   at der i § 9, stk. 1, skabes hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine b  eføjelser efter loven til en institution  under ministeriet eller til en anden statslig institution.
12 Hjemlen   tænkes   i   første   omgang   alene   anvendt,   hvis   resultatet   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevar eregionerne yderligere opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevareministeren  bevarer  efter  forslaget  sin  fulde  instruktionsbeføjelse  i  forbindelse  med  opgaver  ,  der udlægges til fødevareregionerne. Der henvises i øvrigt til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte. Til § 9 I lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder foreslås det  , at der i § 16, stk. 1, skabes hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet eller til en anden statslig institution. Hjemlen   tænkes   i   første   omgang   alene   anvendt,   hvis   result   atet   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevareregionerne yderliger e opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevaremi nisteren  bevarer  efter  forslaget  sin  fulde  instruktionsbeføjelse  i  forbindelse  med  opgaver ,  der udlægges til fødevareregionerne. Der henvises i øvrigt til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte. Til § 10 Til nr. 1 I lov om ophørsstøtte   til jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 676 af 9. august 1995, foreslås der i  § 16 indsat hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet eller til en anden statslig institution. Hjemlen   tænkes   i   første   omgang   alene   anvendt,   hvis   resultatet   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevareregionerne yderligere opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevareministeren  bevarer  efter  forslaget  sin  f ulde  instruktionsbeføjelse  i  forbindelse  med  opgaver ,  der udlægges til fødevareregionerne. Der gives med forslaget  hjemmel til remonstration, dvs. at den myndighed, som har truffet en afgørelse, der kan påklages, kan genoptage sagen og eventuelt træffe en    ny afgørelse, selvom der er indgivet klage. Der henvises i øvrigt til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte. Til nr. 2 Den ændrede ordlyd af § 20, stk. 6, er af lovteknisk karakter   som følge af  lov nr. 474 af 12. juni 1996 om ændring   af straffeloven, for så vidt angår strafansvar for juridiske personer. Til § 11 I lov nr. 1081 af 22. december 1993 om ophørsstøtte til erhvervsfiskere foreslås der i § 9 indsat hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sin   e beføjelser efter loven  til en institution under ministeriet eller til en anden statslig institution. Hjemlen   tænkes   i   første   omgang   alene   anvendt,   hvis   resultatet   af   pilotprojektet   viser,   at   det   er hensigtsmæssigt at tillægge fødevareregionerne yderlige re opgaver fra Plantedirektoratet. Fødevareministeren  bevarer  efter  forslaget  sin  fulde  instruktionsbeføjelse  i  forbindelse  med  opgaver  ,  der udlægges til fødevareregionerne. Der  gives med forslaget hjemmel til remonstration, dvs. at den myndighed, som har truffet en afgørelse, der kan påklages, kan genoptage sagen og eventuelt træffe en ny afgørelse, selvom der er indgivet klage. Der henvises i øvrigt til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3 anførte. Til § 12 Det foreslås at loven træder i k   raft 1. marts 2005.
13 Bilag Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov om biavl, jf. lovbekendtgørelse nr. 585 af 6. juli 1995, som ændret ved § 11 i lov nr. 1082 af 20. december 1995 foretages følgende ændringer: 1. Efter § 3 indsættes: »§ 3a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine befø under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgø skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse «. § 15. ---- Stk. 2. ---- 2. § 15, stk. 3, affattes således: Stk. 3. For overtrædelser, der begås af aktieselskaber, anpartsselskaber, andelsselskaber el. lign., kan virksomheden som sådan pålægges bødeansvar. »Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«. Stk. 4.---- § 2 I lov om planteskadegørere, jf. lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996 foretages følgende æ   ndringer: 1. § 12 affattes således:
14 § 12. Overlader landbrugs- og fiskeriministeren sine beføjelser efter denne lov til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte bestemmelser om adgang til at klage over denne myndigheds afgørelser, herunder om, at afgørelser ikke kan indbringes for høj ere administrativ myndighed. »§ 12. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine befø under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgø skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse  «. § 13. --- Stk. 2.---- Stk. 3.---- 2. § 13, stk. 4, affattes således: Stk. 4. Er overtrædelsen begået af et selskab, en forening, en selvejende institution, en fond eller lignende, kan der pålægges den juridiske person som så dan bødeansvar. Er overtrædelsen begået af staten, en kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan der pålæ   gges staten, kommunen eller det kommunale fællesskab bødeansvar. Stk. 5. …. Stk. 6. …. Stk. 7…. »Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«. § 3 I lov om foderstoffer jf. lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000 som ændret ved lov nr. 376 af   28. maj 2003 foretages følgende ændringer: 1. § 3a affattes således: § 3 a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme, at prøver udtaget med henblik på bestemte undersøgelser kan undersøges »§ 3 a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme, at prøver udtaget med henblik på bestemte undersøgelser kan undersøges
15 med andet formål, uanset hvilken myndighed under Ministeriet for Fødevarer, Lan dbrug og Fiskeri der har udtaget prøven. Ministeren kan endvidere bestemme, at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte undersøgelser kan anvendes til andre formål, uanset hvilken myndighed under Ministeriet for Fød evarer, Landbrug og Fiskeri der har rekvireret analysen. med andet formål, såvel inden for ministerens eget forretningsområde som inden for ministeren for familie- og forbrugeranliggenders forretningsområde. Dette gælder uanset hvilken myndighed, der i henhold til bemyndigelse har udtaget prøven. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan endvidere bestemme, at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte undersøgelser kan anvendes til andre formål, såvel inden for m  inisterens eget forretningsområde som inden for ministeren for familie- og forbrugeranliggenders forretningsområde. Dette gælder    uanset hvilken myndighed, der i henhold til bemyndigelse har rekvireret analysen.«. § 5. Henlægger ministeren for fødev arer, landbrug og fiskeri sine beføjelser efter denne lov til et under ministeriet oprettet direktorat eller andet administrativt organ, kan ministeren fastsætte bestemmelser om adgang til at klage over afgørelser truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om at afgørelser ikke kan indbringes for højere admin istrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. 2. I § 5 indsættes efter »eller andet administrativt organ,«: »eller en anden statslig institution« og som 2. pkt. indsættes: »  Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. «. § 4 I lov om frø, kartofler og planter,  jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999 som ændret ved § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001 foretages følgende ændring: § 3.----- § 3, stk. 2, affattes således: Stk. 2. Henlægger ministeren sine beføjelser efter denne lov til et under ministeriet oprettet direktorat eller andet administrativt organ, kan » Ministeren kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse
16 ministeren fastsætte bestemmelser om adgang til at klage over afgørelser truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om at afgørelser ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed. hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgø om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. «. § 5 I lov om gødning og jordforbedringsmidler m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 853 af 25. september 1996, foretages følgende ændringer: 1. § 4 affattes således: § 4. Henlægger landbrugs  - og fiskeriministeren sine beføjelser efter denne lov til et direktorat eller andet administrativt organ oprettet under ministeriet, kan ministeren fastsætte bestemmelser om adgang til at klage over afgørelser truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om at afgørelser ikke kan in dbringes for højere administrativ my ndighed. »§ 4. Ministeren for fødevar er, landbrug og fiskeri kan henlægge sine befø under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgø der om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse .«. § 5. --- Stk. 2. --- 2. § 5, stk. 3, affattes således: Stk. 3. Er overtrædelsen begået af et aktieselskab, anpartsselskab, andelsselskab eller lignende, kan der pålægges selskabet som sådant bødeansvar. Er overtrædelsen begået af en kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan der pålægges kommunen eller det kommunale fællesskab bødeansvar. »Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«.
17 § 6 I lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget foretages følgende ændringer: 1. § 4 affattes således: »§ 4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine befø loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgø skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. «. 2. § 5, stk. 4, affattes således: » Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«. § 7 I lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004 foretages følgende ændring: § 26. --- Stk. 2.----- Stk. 3. Ministeren kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet. Ministeren kan i I § 26, stk. 3, indsættes efter   »en institution under ministeriet«: »eller en anden statslig institution« og efter 2 pkt. indsættes:   »Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse .«.
18 forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgørelser, herunder om, at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. § 8 I lov nr. 118 af 3. marts 1999, Økol  ogilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af 25. april 2001 om ændring af fødev areloven m.fl. foretages følgende æn  dring: § 9. Ministeren for fødevarer, la ndbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til institutioner under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgang til at klage over myndighedernes afgøre lser, herunder om, at afgørelser ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genvurdere en sag efter, at der er indgivet klage. Stk. 2.--- I § 9, stk. 1, indsættes efter   »under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri«: »eller en anden statslig institution« og efter 2. pkt. indsættes: »Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. «. § 9 I lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder foretages følge  nde ændring: § 16. Henlægger ministeren for fød evarer, landbrug og fiskeri sine beføje lser efter loven til en institution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, kan ministeren i den forbindelse fastsætte regler om adgangen til at klage over denne I § 16, stk. 1, indsættes efter   »under Ministeriet for Fødevarer, La ndbrug og Fiskeri«: »eller en anden statslig institution« og som 2. pkt.: »Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse .«.
19 myndigheds afgøre lser, herunder om, at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. ---- § 10 I lov om ophørsstøtte til jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 676 af 9. august 1995, foretages følgende ændringer: § 16. Landbrugs- og fiskeriministeren kan bemyndige et direktorat under ministeren til at udøve sine beføjelser efter loven. Stk. 2. Landbrugs- og fiskeriministeren kan fastsætte regler om adgang til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelser truffet af et direktorat under ministeren ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. 1. § 16 affattes således: ” § 16. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser e fter loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgørelser, herunder om at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse.” 2. § 20, stk. 6 affattes således: ” Stk. 6. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.” § 11 I lov nr. 1081 af 22. december 1993 om ophørsstøtte til erhvervsfiskere foretages følgende ændring: § 9. Fiskeriministeren kan efter aftale med landbrugsministeren henlægge administrationen af loven til Jordbrugsdirektoratet og kan bemyndige dette til at udøve de beføjelser, der i loven er henlagt til fiskeriministeren. Stk. 2. Fiskeriministeren kan fastsætte § 9 affattes således: »§ 9. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under ministeriet eller en anden statslig institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myndigheds afgørelser, herunder om at klage ikke
20 regler om adgang til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse i stk. 1, herunder at disse afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. «