Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den  7. december 2004 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning 2007/2000 om exceptionel- le handelsforanstaltninger for lande og territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Euro- pæiske Unions stabiliserings  - og associeringsproces samt om ændring af forordning (EF) nr. 2820/98 og ophævelse af forordning (EF) nr. 1763/1999 og forordning   (EF) nr. 6/2000 (suk- ker og vin).KOM (2004) 739 endelig  . Med venlig hilsen Kent Harnisch
2 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning 2007/2000 om exceptionelle handelsforanstaltninger for lande og territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske Unions stabiliserings  - og associeringsproces samt om ændring af forordning (EF) nr. 2820/98 og ophævelse af forordning (EF) nr. 1763/1999 og forordning (EF) nr. 6/2000 (sukker og vin) KOM (2004) 739 endelig Baggrund Kommissionen har ved KOM (2004) 739 af 26. oktober 2004 fremsendt forslag til Rådet om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2000    om exceptionelle handelsforanstaltninger for lande og territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske   Unions stabiliserings- og associeringsproces samt om ændring af forordning (EF) nr. 2820/98 og ophævelse af fo r- ordning (EF) nr. 1763/1999 og forordning (EF) nr. 6/2000. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 133, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal uden høring af Europa -Parlamentet. Nærheds  - og proportionalitetsprincippet Der er ikke redegjort for nærheds  - og proportionalitetsprincippet, idet forslaget er et led i gen- nemførelsen af den  fælles handelspolitik. Formål og in dhold Med henblik på at revitalisere Vestbalkans økonomier  har Fællesskabet i 2000 i medfør af Den Europæiske Unions  stabiliserings  - og associeringsproces givet ubegrænset toldfri adgang til EU-markedet for næsten alle landbrugsprodukter, inklusiv sukker  . (Forordning (EF) nr. 2007/2000). Kommissionen finder, at den kraftige vækst i sukkerimporten, især fra Kroatien og Se rbien- Montenegro sætter spørgsmålstegn ved , om udviklingen i sektoren er økonomisk bæredygtig. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Departementet Den 6. december 2004 /SBA/MACP/ FVM 237
3 Kommissionen mener, at den nuvære  nde ordning tilskynder Balkan-landene til at eksportere deres egen produktion og importere sukker (især rørsukker fra Brasilien) til eget forbrug. Konklusionerne fra Thessaloniki topmødet i juni 2003 fremhævede målet om fremtidig opt a- gelse af Vestbalkan lande i EU. For at nå dette mål finder Kommissionen, at disse lande bør udvikle deres økonomier på et bæredygtigt  grundlag, integreres i EU´s marked og tilpasse sig til Fæ  llesskabets strukturer. De nuværende incitamenter for disse lande til at eksportere deres egenproduktion og importere til eget forbrug skaber ifølge Kommissionen også handel  s- strømme, som tredjelande kan kræve kompensation for, hvis og når Balkan -landene bliver op- taget i EU. Kommissionen foreslår derfor en ændring af importordningen for sukker f   ra Vestbalkan. Det foreslås således, at der indføres toldfrie importkontingenter for sukker med oprindelse i fø l- gende lande på Balkan: Albanien:     1.000 tons Bosnien-Hercegovina:   12.000 tons Serbien-Montenegro: 150.000 tons Forslaget vedrører k un ovennævnte tre lande, idet Kommissionen samtidig   forventes at anmo- de Rådet om at bemyndige Kommissionen til at indlede bilaterale forhandlinger med Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (FYROM) med henblik på at opnå li  g- nende aftaler om toldfrie importkontingenter. Det foreliggende forslag om ændring af forordning (EF) nr. 2007/2000 indeholder desuden en ændring af artikel 1 for at præcisere , at vinimport til Fællesskabet fra Balkan  -landene sker un- der importkontingenter og ikke som toldfri adgang uden kvantitative begrænsninger. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke afgive en udtalelse i sagen. Konsekvenser Som følge af forslaget vil EU’s import af sukker fra Vestbalkan samlet set blive re- duceret sammenlignet med perioden efter EU’s unilaterale handelsindrømmelser, der gav adgang til Det Indre Marked uden kvantitative begrænsninger. Der har ifølge Kommissionen været begrundet mistanke om, at en del af denne import ik- ke havde oprindelse på Balkan. Forslaget bevirker dog, at importen af sukker til EU fra Balkan vil kunne blive højere end den var i perioden forud for ikrafttrædel- sen af forordning (EF) nr. 2007/2000, hvor import af sukker fra Balkan i praksis var umulig pga. prohibitive toldsatser.
4 Ifølge oplysninger fra Kommissionen var EU-15 importen af sukker, da den var på sit højeste, fra Serbien-Montenegro i 2002 på 172.200 tons. Importen fra Bosnien- Herzegovina var på 395 tons i 2003, og der har ikke været nogen import fra Alba- nien. Importen fra Kroatien var i 2003 på 162.250 tons og på 4.600 tons fra Make- donien (2002). Der lægges således op til, at lande, der har haft en uforholdsmæssig stor eksport af sukker til EU begrænses noget, mens lande med lille eksport får øget mulighed for eksport i forhold til det nuværende niveau.    Toldfrie kvoter for import af sukker fra Vestbalkan vil ikke have nogen indvirkning på EU - budgettet sammenlignet med den nuværende situation. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekve  nser.   Høring § 2-udvalget er blevet hørt. Landbrugsrådet undrede sig over, at Bosnien- Herzegovina, der ikke havde nogen produktion, har fået eksportkvoter. Det sam- me gjaldt Kroatien, der kun havde en produktion på 2.000 tons sukker, men havde eksporteret flere hundrede tusinde tons til EU. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5