Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den  7. december 2004 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i Rådets    forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for lan    dbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler. Med venlig hilsen Kent Harnisch
2 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i Rådets foror   d- ning (EØF) nr. 2092/91    af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for lan d- brugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler Kommissionen har den 5. oktober 2004  udleveret et arbejdsdokument med forslag til Kom- missionens forordning om ændring af bilag I, del B, i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91. Kommissionen har senest den 24. november 2004 fremlagt et revideret kompromisforslag. Det reviderede kompromisforslag forventes sat til afstemning den 9. december 2004. Det endelige forslag forventes fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse  heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler, (herefter ”RFO 2092/91”). Med en vedtagelse af forslaget vil det fortsat i visse tilfælde og i visse tilfælde i en overgang s- periode være muligt at indsætte ikke -økologiske dyr på økologiske jordbrugsbedrifter   . Disse muligheder vil ellers udløbe den 31. december 2004. Med forslaget vil det ved udløbet af vi  s- se overgangsperioder ikke være muligt at   indsætte konventionelle avlsdyr i allerede etablerede økologiske besætninger, men alene ved førstegangsetablering a f økologisk besæ   tning. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Danmark kan overordnet støtte forslag et.Det reviderede kompromisforslag af 24. november 2004 er dog umiddelbart en forringelse af det oprindeligt fremsatte forslag. Da forslaget i vidt omfang viderefører undtagelsesbestemmelser, der ellers udløber den 31. december 2004, vil det - hvis et forslag ikke bliver vedtaget - betyde, at der ikke længere vil være mulighed for ved førstegangsetablering og ved  fornyelse eller genetablering af en økologisk besætning eller flok at indsætte konve  ntionelle dyr. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet/ 5. og 8. kontor J.nr. PD6011/EU20-6/5.kt. 1690 6. december 2004 PLM/AFF/LBRO/JWP FVM 238
3 Danmark støtter, at der fortsat er mulighed for i et vist omfang at indsætte ikke   -økologiske dyr til avl. Det gør det nemmere for nye økologer at komme til  , ligesom avlsmaterialet løbe n- de kan fornyes. Danmark finder, der er et øget behov for, at kunne indsætte ikke økologiske svin, da det her er særligt vanskeligt at få et tilstrækkeligt genetisk materi ale. Danmark finder det dogikke hensigtsmæssigt, at mu ligheden for at indsætte kyllinger til æ g- lægning under 18 uger forlænges på ubestemt tid, indtil der er fastsat fælles produktionsre   g- ler. Indsættelse af ikke  -økologiske kyllinger bør ske inden de er tre dage gamle. Jo yngre d  y- rene er ved indsættelsen, jo n  emmere har de ved at tilpasse sig det økologiske miljø, hvorfor det også af hensyn til dyrevelfærden er mere hensigtsmæssigt med tidlig in dsættelse. Tilsvarende er det ikke hensigtsmæssigt, at   de kyllinger, der indtil, der er fastsat fælles pr  o- duktionsregler, indsættes under 18 uger gamle  , først  skal have været fodret med økologisk f   o- der og have været underlagt de veterinærmedicinske regler i økologiforordningen fra den 31. december 2005. Danmark finder det ikke hensigtsmæssigt, at   bestemmelsen, der gav mulighed for i særlige ti  l- fælde at holde fjerkræ i nde, fjernes. Danmark finder det generelt vigtigt, at reglerne i øvrigt ikke medfører ekstra byrder for e  r- hverv og myndigheder. Regeringen agter at tilslutte sig et kommende forslag, idet man arbejder for, at undtagelsen til at indsætte ikke  -økologiske dyr til avl i et vist omfang videreføres, at der gives øget mulighed for at indsætte konventionelle svin til avl, at ikke-økologiske kyllinger til æglægning skal indsættes tidligere, at de kyllinger, der indtil, der er fastsat fælles produktionsregler, indsættes under 18 uger gamle, skal have været fodret med økologisk foder og have været underlagt de veterinæ r- medicinske regler i økologiforordningen tidligere, at der gives mulighed for i særlige tilfælde at h olde fjerkræ inde og at reglerne i øvrigt ikke medfører ekstra byrder for erhverv og myndigheder  .
4 REVIDERET GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i Rådets foror   d- ning (EØF) nr. 2092/91    af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for lan d- brugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler Ændringer i forhold til notat af 8. november 2004 er markeret med en streg i ma   rginen. Resumé Med en vedtagelse af forslaget vil det fortsat i visse tilfælde og i visse tilfælde i en overgang s- periode være mul  igt at indsætte ikke  -økologiske dyr på økologiske jordbrugsbedrifter. Disse muligheder vil ellers udløbe den 31. december 2004. Med forslaget vil det ved udløbet af visse overgangsperioder ikke være muligt at   indsætte konventionelle avlsdyr i allerede etab  lerede økologiske besætninger, men alene ved førstegangs etablering af økologisk besætning. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Baggrund Kommissionen har den 5. oktober 2004  udleveret et arbejdsdokument med forslag til Kom- missionens forordning om ændring af bilag I, del B, i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91. Kommissionen har senest den 24. november 2004 fremlagt et revideret kompromisforslag. Det endelige forslag forventes fremsat med hjemmel i Rådets foro rdning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om a ngivelse heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler, (herefter ”RFO 2092/91”). Det endelige forslag skal behandles i en procedure III i Den stående Ko mité for Økologisk Landbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal v edtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle for- Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet/ 5. og 8. kontor J.nr. PD6011/EU20-6/5.kt. 1690 6. december 2004 PLM/AFF/LBRO/JWP FVM 238
5 slaget på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen u d- stede forordningen. Det reviderede forslag forventes sat til afstemning på et komitémøde den 9. december 2004. Nærheds  - og proportionalitetsprincippet Der er ikke redegjort for nærheds  - og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om gennem- førelsesbestemmelser til en allerede vedtaget  retsakt. Formål og indhold Førstegangsetablering  af en økologisk besætning e   ller flok Muligheden for at indsætte ikke  -økologiske dyr udløber den 31. december 2004. Med forsl  a- get vil det fortsat være muligt at in  dsætte ikke  -økologiske dyr til avl. Kylling er til æglægning og fjerkræ til slagt skal indsættes, inden de er 3 dage gamle. Men det vil, indtil der er fastsat fælles produktionsregler for æglæggere, efter tilladelse fra den kompetente myndighed eller kontrolorgan være muligt at indsætte kyllinger ti l æglægning under 18 uger gamle, hvis der ikke er tilstrækkeligt med kyllinger, der er under 3 d  age gamle til rådighed.  De kyllinger, der indtil, der er fastsat fælles produktionsregler, indsættes under 18 uger gamle, skal fra den 31. december 2005 have væ  ret fodret med økologisk foder og have været underlagt de veterinæ r- medicinske regler i økologiforordningen.  Bestemmelsen har ikke længere en rev  isionsdato. Fornyelse eller genetablering af en økologisk besætning e   ller flok Muligheden for at indsætte ikke  -økologiske dyr udløber den 31. december 2004.   Med forsla- get vil der kunne indsættes kyllinger til æglægning, samt fjerkræ til slagt, som er under 3 dage gamle. Men det vil, indtil der er fastsat fælles produktionsregler for æglæggere, efter tilladelse fra den kompetente myndighed eller kontrolorgan være muligt at indsætte kyllinger til æglæ g- ning under 18 uger gamle, hvis der ikke er tilstrækkeligt med kyllinger, der er under 3 dage gamle til rådighed.  De kyllinger, der indtil, der er fastsat fælles produkt  ionsregler, indsættes under 18 uger gamle, skal fra 31. december 2005 have været fodret med økologisk foder og have været underlagt de veterinærmedicinske regler i økologiforordningen. Der vil i en ove r- gangsperiode indtil den 31. juli 2006 være mulighed fo  r at indsætte smågrise under 35 kg til avl. Bestemmelsen har ikke læ  ngere en revisionsdato. Opdræt af fjerkræ Med det seneste kompromisforslag gives der ikke mulighed for at holde fjerkræ inde. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget. Gældende dansk ret
6 Området er reguleret af reglerne i RFO 2092/91 som ændret ved RFO 1804/1999 og KFO 2277/2003 samt i bekendtgørelsen om økologisk jordbrugsproduktion nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer (økologibekendtg   ø Konsekvenser En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Høring Det tidligere forslag af 5. oktober 2004 har været   i skriftlig hø -udvalget (landbrug). Landbrugsraadet har fremsendt bemærkninger fra   Dansk Landbrug, Økologisk Landsfo  rening, Mejeriforeningen, Danske Slagterier, herunder Landsudvalget for Svin, Kødbranchens Fælle   s- råd, Dansk Kvæg    og Det Danske Fjerkræ  raad. Organisationerne finder det positivt, at revisionsdatoerne er fjernet, således at overgangsper i- oden bortfalder. Overgangsordninger er udmærkede til tilpasninger af produktionen, men det er ikke troværdigt for den økologiske produktion gentagne gange at udsætte ikrafttrædelse af regler. Det er derfor vigtigt, at overgangsordninger overholdes af hensyn til producenternes mulighed for at tilrettelægge en optimal produktion også på længere sigt og af hensyn til ko n- kurrencesituationen. Fortsatte overgangsordninger udhuler investeringerne ved at efterleve reglerne. Organisationerne finder, det er nødvendigt at kunne indsætte konventionelle avlsdyr i allerede etablerede økologiske besætninger og ikke alene ved førstegangs etablering af økologisk b e- sætning, således at økologiske producenter får mulighed for at bruge de genetisk bedste avl s- dyr i produktionen. Det gælder både den økologiske fjerkræ - og svineproduktion. Organisationerne bemærker, at   man i Danmark for eksempel ikke har et tilstrækkeligt økol   o- gisk avlssystem for svin, og der er heller ikke udsigt til at få det. De økologiske producenter vil derfor hurtigt gå glip af det gen etiske potentiale, hvis de ikke kan indsætte konventionelle svin som avlsdyr. Det vil klart gå ud over blandt andet kødkvaliteten, men også produktivit   e- ten og dermed økonomien i økol  ogisk svineproduktion. Med det lille produktionsomfang den økologiske svineproduktion har, vil populat ionen være for lille til at udvælge avlsdyr med gode gener, idet der er behov for vedligeholdelse af økol   o- gisk avlsbesætninger med   renracede dyr af mindst 3 racer for at lave egnede krydsningsdyr. Organisationerne finder således, at der er behov for fortsat at kunne indsætte konventionelle svin - til avl. Det er imidlertid vigtigt, at der ikke tillades indsættelse af konventionelle d  yr alene til opfedning. Organisationerne bemærker, at det ikke udelukkende burde være en dansk
7 interesse i EU, da en del lande ikke har haft et økologisk sohold, idet de har produceret økol  o- giske slagtesvin ved at indsætte konventi  onelt fødte grise. Når  det gælder indsættelsen af fjerkræ, kan o rganisationerne ikke støtte den gradvise ove rgang i forbindelse med indsættelse af ikke  -økologiske fjerkræ, hvor man frem til 31. juli 2006 vil kunne indsætte dyr under 18 uger, hvis der ikke er tilstrækkelig forsyn ing med dyr under 3 da- ge. Det er vurderingen, at der er tilstrækkeligt økologisk opdræt af æglæggere i Danmark, og det er vigtigt, at grundlaget herfor ikke undermineres. Organisationerne finder der positivt, at der bliver mulighed for at holde fjerkræ in  dendørs i begrænset p  eriode, hvis det er påkrævet af hensyn til særlige sundhedsmæssige forhold. Kompromisforslaget af 24. november 2004 har været   i fornyet skriftlig hø -udvalget (landbrug). Landbrugsrådet  har fremsendt bemærkninger fra   Dansk Landbrug, Økologisk Landsforening, Mejeriforeningen, Danske Slagterier, herunder Landsudvalget for Svin, Kødbranchens Fælle   s- råd, Dansk Kvæg og Det Danske Fjerkræraad . Organisationerne henholder sig som udgangs- punkt til deres tidligere høringssvar. Organisationerne bemærk  er, at der nu ikke sættes slutdato på muligheden for at indsætte ko n- ventionelle æglæggere op til 18 uger. Formuleringen ”indtil der er fastsat fælles re gler” anses for ukonkret, da det vil være umuligt at planlægge en produktion efter en så dan formulering. Organisationerne finder det beklageligt, at der angående  indsættelse af konventionelle avlsdyr i etablerede økologiske besætninger ikke er sket en imødekommelse af det fa ktum, at der som tidligere anført er et stort behov for at indsætte    konventionelle svin til avl for overhovedet at kunne bevare en økologisk svineproduktion og en positiv udvikling inden for økologien. I Danmark har man ikke et tilstrækkeligt økologisk avlssystem for svin, og der er heller ikke udsigt til at få det. Umidde lbart vil de samme forhold være gældende i de øvrige EU -lande. Med det lille produktionsomfang den økologiske svineproduktion har, vil populationen være for lille til at udvælge avlsdyr med gode gener. De økologiske producenter vil derfor hurtigt gå glip af det genetiske potentiale, hvis de ikke kan indsætte konventionelle svin som avlsdyr. Det vil klart gå ud over blandt andet kødkvaliteten, men også produktiviteten og dermed øk o- nomien i økologisk svinepr oduktion. Organisationerne finder fortsat, at der bør være mulighed for at holde fjerkræ inde i en peri ode af sundhedsmæssige hensyn. Organisationerne bemærker endeligt, at hvis der ikke vedtages ændringer,  skal der f.eks. fra 1. januar     2005 indsætte øko   -opdrættede daggamle kyllinger, hvilket ikke er ti  lrådighed pr. 1.
8 januar 2005. Organisationerne tilskynder derfor, at der i forhandlingerne opnås enighed, der tilgodeser den økologiske produktion  bedst muligt. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der er oversendt notater i sagen den 8. november 2004.