Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den  29. november 2004 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Rådets forordning om tilpasning af forordningerne (EØF)    nr. 2759/75, (EØF) nr. 2771/75, (EØF) nr. 2777/75, (EF) nr. 1254/1999, (EF) nr. 1255/1999 og (EF) nr. 2529/2001 om støtte til særlige markedsforanstaltninger   .KOM(2004)   712 en- delig. Med venlig hilsen Agnete Sigurd
2 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Rådets forordning om tilpasning af forordningerne (EØF) nr. 2759/75, (EØF) nr. 2771/75, (EØF) nr. 2777/75, (EF) nr. 1254/1999, (EF) nr. 1255/1999 og (EF) nr. 2529/2001 om støtte til særlige markedsforanstaltni   nger KOM(2004) 712 endelig Baggrund Kommissionen har ved KOM(2004) 712 af 26 .oktober 2004 fremsendt forslag til Rådets fo r- ordning om tilpasning af forordningerne (EØF) nr. 2759/75, (EØF) nr. 2771/75, (EØF) nr. 2777/75, (EF) nr. 1254/1999, (EF) nr. 1255/1999 og (EF) nr. 2529/2001 med hensyn til støtte til særlige markedsfora  nstaltninger. Forslaget er oversendt til Rådet den  26 .oktober 2004. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kval ificeret flertal efter høring af E uropa-Parlamentet. Nærheds  - og proportionalitetsprincippet Der er ikke redegjort for nærheds  - og proportionalitetsprincippet, idet forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik. Formål og indhold Kommissionen foreslår en  tilpasning af de animalske markedsordninger for henholdsvis svi- nekød, æg, fjerkrækød, oksekød, mælk samt fåre - og gedekød, hvor der foreslås en national medfinansiering på 50 % af  kriseforanstaltninger ved udbrud af husdyrsygdomme både i fo r- hold til det indre marked og i forhold til afsætning  smuligheder på tredjelands markeder.  Disse foranstaltninger iværksættes via en forvaltningskomitéprocedure. Kriseforanstaltninger under markedsordningerne iværksættes på grund af konsekvenserne af veterinære foranstaltninger for at undgå spredning af sygd   omme, herunder eksempelvis i form Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri 8. kontor/Direktoratet for FødevareErhverv Sagsnr.: 3817 Den 26. november 2004 JWP/EFJ/NSS FVM 236
3 af afsætningsforbud og lukkede zoner. En afgørende forudsætning for at iværksætte krisefo r- anstaltningerne er endvidere, at de berørte medlemsstater har iværksat de nødvendige veter i- nære foranstaltninger for at forhindre og   b e   kæmpe sygdommen. Kommissionen begrunder forslaget med, at EF-Domstolens afgørelse fra 2003 i sagen C - 239/01 om medfinansieringen af BSE-foranstaltninger afviste, at Kommissionen via gennem- førelsesbestemmelser havde hjemmel til at fastlægge en national    medfinansiering på 30 %. Sagen var anlagt af Tyskland og blev blandt andet støttet af Danmark. Kommissionen finder, at national medfinansiering vil sikre, at medlemsstaterne vil yde en større indsats for at b e- kæmpe og foreby  gge udbrud af husdyrsygdomme. Baggrunden for den nævnte sag ved Domstolen var Kommissionens forordning (EF) Nr. 690/2001 af 3. april 2001 om særlige markedsforanstaltninger for oksekød. Her blev der på grund af BSE-krisen indført en særlig opkøbsordning for dyr over 30 måneder testet fo r BSE.   Ordningen omfattede særligt køer. Der skulle ske opkøb, hvis markedsprisen faldt til under en forud fastsat udløsningspris.  Der nåede aldrig at ske opkøb i Danmark. Ordningen løb fra 1. juli 2001 til 31. marts 2002. Der blev i alt opkøbt dyr  i EU svarende til 256.544 tons slagte- vægt.   Danmark stemte imod den pågældende forordning 690/2001. Ved Domstolens afgørelse C 239/01 fastslog  Domstolen, at Kommissionen ikke havde hjem- mel i de relevante Rådsbestemmelser til at fravige fra den fastsatte retstil stand, at al fælle  s- skabsstøtte til sektoren under markedsordningen for oksekød skulle være fuldt ud fællesskab s- finansieret.   Den nationale medfinansiering er også tidligere blevet anvendt i svinekødssektoren og i fje  r- kræsektoren. Senest har Kommissionen   i fjerkræ  - og ægsektoren for så vidt angår Nederla n- dene, Belgien og Italien anvendt en metode, hvor man opgjorde det fulde tab, og derefter re- ducerede antallet af æg, der blev omfattet af ordningen om støtte til særlige markedsfora n- staltninger med 50 %. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Konsekvenser Der vil potentielt kunne være   væsentlige   statsfinansielle konsekvenser forbundet med 50 % national medfinansiering af de særlige markedsforanstaltninger som følge af veterinære kr ise- foranstaltninger. Tilsvarende vil der kunne være besparelser på EU’s budget. Høring Forslaget har været forelagt §2  -udvalget (landbrug) på mødet den 9. november 2004.
4 Landbrugsraadet udtalte sig imod forslaget, der grundlæggende   kunne ses som en renationali- sering af den fælles landbrugspolitik.   Ved en eventuel vedtagelse af forslaget var det vigtigt for Landbrugsraadet, at der kom til at gælde de samme krav til national medfinansiering i alle medlemsstater. Tidligere forelæggelse for Folketingets Eu  ropaudvalg Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.