Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (1. samling), Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0630 Bilag 1, FIU Alm.del Bilag 27
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe-
riets grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om et finansieringsinstrument for stabilitet, KOM(2004) 630
final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
115913_0002.png
2
GRUNDNOTAT
Til:
CC:
Fra:
Udenrigsministeriet
til et finansieringsinstrument for stabili-
tet
Folketingets Europaudvalget
J.nr.:
Bilag:
Dato:
4. november 2004
Emne:
Grundnotat om Kommissionens forslag
Forslag til Europa Parlamentets og Rådets forordning om finansieringsin-
strument for stabilitet
Dok. Com (2004) 630 final.
1. Generelt.
Kommissionen har den 29. september 2004 fremlagt forslag til Europa Parlamen-
tets og Rådets forordning om et finansieringsinstrument for stabilitet. Forslaget er
et af de nye finansielle instrumenter for Fællesskabets eksterne assistance under
EU-budgettets part 4 om eksterne relationer som led i de finansielle perspektiver
for EU fra 2007 og frem.
Forslaget fremsættes med hjemmel i TEF Art. 308, samt – af hensyn til aspekter i
forordningen vedr. nuklear sikkerhed – Euratom Art. 203 (atomar sikkerhed). For-
ordningen vil skulle vedtages med enstemmighed af Rådet efter samstemmende
udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Forslaget har endnu ikke været substansbehandlet i Rådet.
2. Forordningsforslagets indhold.
Som led i den foreslåede forenkling af samarbejdsinstrumenter på det ekster-
ne område under EU-budgettets part 4 foreslås det, at forordningen som et
af seks instrumenter på det eksterne område skal danne grundlag for Fælles-
skabets arbejde for at fremme fred og stabilitet, herunder særligt:
hurtige og integrerede indsatser i krisesituationer og i tilfælde af
politisk ustabilitet og voldelige konflikter,
imødegåelse af grundlæggende udfordringer for retssikkerheden i
tredjelande, herunder organiseret kriminalitet, smugling og terro-
risme,
fremme af nuklear sikkerhed og bekæmpelse af spredning af mas-
seødelæggelsesvåben,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
fredsbevarende og fredsstøttende aktioner i samarbejde med in-
ternationale, regionale og subregionale organisationer.
a. Geografisk dækning.
Forordningen kan geografisk dække alle tredjelande.
b. Anvendelsesområde.
Programmerne kan være baseret enten geografisk eller tematisk og tage form
som en bred vifte af projekter, programmer, sektorstøtte og andre typer af ad
hoc finansiering af bla. indsatser i forhold til kriser og trusler mod menneske-
rettigheder, demokrati og retssikkerheden mhp. etablering/reetablering af
stabile forhold, der muliggør gennemførelsen af Fællesskabets politikker; ind-
satser overfor grænseoverskridende globale og regionale udfordringer, indsat-
ser til bekæmpelse af spredning af masseødelæggelsesvåben, fremme af civile
aspekter af internationale aktioner, herunder samspillet i indsatser, der rum-
mer sikkerheds- , genopbygnings, fredsbevarende og udviklingsmæssige
aspekter.
Sammenhæng mellem de forskellige eksterne aktioner og Fællesskabets poli-
tikker skal efter forslaget sikres, og fornøden koordinering mellem Fællesska-
bet og medlemslandene skal finde sted. Det anføres endvidere i forslaget, at
den finansielle, økonomiske og tekniske bistand under denne forordning skal
være komplementær til bistand, der normalt gives under det humanitære in-
strumenter, førtiltrædelsesinstrumentet, naboskabsinstrumentet samt instru-
mentet for udviklingssamarbejdet og økonomisk samarbejde. Kommissionen
skal sikre at tiltagene er vedtaget i overensstemmelse med Fællesskabets stra-
tegiske ramme for partnerlandet, i særdeleshed med målsætningerne i TEF
art. 179 og TEF art 181a.
Forslaget udelukker eksplicit finansiering af våbenindkøb, løbende militærud-
gifter, militær kamptræning og udgifter i forbindelse med udstationering af
medlemsstaternes militære styrker, med undtagelse af som rådgivere samt
udgifter til tredjelandes institutionelle udvikling af fredskapaciteter.
c. Procedure.
Programmeringen kan dække undtagelsesforanstaltninger, midlertidige foran-
staltninger eller flerårlige programmer. Der forudses udarbejdet strategido-
kumenter for så vidt angår de flerårlige programmer. Der forudses oprettet
en forvaltningskomité til at følge arbejde inden for rammerne af stabilitetsin-
strumentet.
d. Samarbejdspartnere.
Der foreslås en bred kreds af samarbejdspartnere, herunder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
samarbejdslande og -regioner og disses institutioner,
decentraliserede myndigheder i samarbejdslande,
fælles myndigheder dannet af samarbejdslande og -regioner og
Fællesskabet,
internationaler organisationer,
offentlige eller halvoffentlige myndigheder i medlemsstater, part-
nerlande eller andre tredjelande, firmaer og andre private foreta-
gender, finansielle institutioner, ikke-statslige aktører samt fysiske
personer, for så vidt som disse bidrager til forordningens formål.
Der åbnes mulighed for samfinansiering bl.a. med EU-medlemslande, andre
donorlande, internationale organisationer, private firmaer og ikke statslige
organisationer (NGO). Mulighed for afbinding af kontrakttilbud indgår i for-
slaget. Alle aftaler skal indeholde bestemmelser om sikring af Fællesskabets
finansielle interesser herunder især mod svig, korruption mv.
e. Finansiel ramme.
Det finansielle referencebeløb for forordningsforslaget er 4.455 millioner
Euro i perioden 2007-2013. I den finansielle ramme foreslår Kommissionen
indregningen af en lang række eksisterende aktiviteter, der helt eller delvist
dækker eksisterende geografisk baserede politikområder og budgetlinier.
Det foreslås, at forordningen skal gælde fra den 1. januar 2007.
En lang række forordninger foreslås ophævet som konsekvens af den nye
brede forordning, herunder forordningerne om indsatsen mod landminer i
udviklingslande, indsats mod landminer i 3. lande andre end udviklingslande,
mekanismen for nord-syd samarbejde i indsatsen mod narkotika og af-
hængighed, rehabilitering og genopbygning i udviklingslande, bidrag fra Fæl-
lesskabet til EBRD til Tjernobyl, operationer til gavn for fordrevne i udvik-
lingslande i Asien og Latinamerika samt om støtte til FN’s indsats i Kosovo
(UNMIK) og den høje repræsentant i Bosnien Hercegovina (OHR).
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Overvejelser herom er ikke relevante i denne sammenhæng.
4. Høring
Ekstern høring af alle instrumenterne vedrørende de eksterne politikker er
igangsat, men endnu ikke afsluttet.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forordningen indgår i forhandlingerne om de finansielle perspektiver 2007-
13 og vil i denne forbindelse få statsfinansielle konsekvenser. Disse konse-
kvenser kan endnu ikke fastslås.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
6. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Udenrigsministeriet