Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, den 16. december 2004 Europaudvalgets sekretariat Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Europa-Kommissionens politiske strategi for de kommende fem år På Eu ropa-Parlamentets samling i Strasbourg, den 14. december 2004, lancerede José Manuel Bar- roso sine visioner for EU’s politiske prioriteter de kommende fem år. Disse vil ligge til grund for Kommissionens meddelelse om de flerårige politiske prioriteter. Det  er første gang, at Europa - Kommissionen har præsenteret hovedlinierne i de politiske prioriteter forud for dokumentets offen  t- liggørelse. Barroso fremhævede i sin tale, at Europa   -Parlamentets holdning til de politiske priorite- ter er vigtig, og at Europa-Parlamentets holdning vil indgå i Kommissionens overvejelser. Det forventes, at Europa-Kommissionens politiske prioriteter, samt lovgivnings- og arbejdsprogram for 2005, skal vedtages formelt i Kommissionen den 26. januar, og at de derefter vil blive præsent  e- ret for Europa-Parlamentet på samlingen i Bruxelles den 26. eller 27. januar. Det skal hertil bemæ   r- kes, at Kommissionens arbejdsprogram som regel bliver offentliggjort i løbet af efteråret, men er blevet forsinket i år, som følge af den sene indsættelse af den nye Kommission. Nøglen til Kommissionens arbejdsprogram De politiske prioriteter for de kommende fem år er en form for femårsplan, der   overordnet sætter tonen for arbejdet i Kommissionen. De årlige arbejdsprogrammer præsenterer derimod specifikke prioriteter indenfor de forskellige politikområder. I tilknytning til lovgivnings - og arbejdsprogram- met bliver der også udarbejdet et bilag med specifikke henvisninger til nye lovgivningsinitiativer. Oversigten over konkrete lovgivningsinitiativer indeholder bl.a. oplysninger om, hvornår de enkelte forslag forventes fremsat samt det ansvarlige generaldirektorat herfor i Kommissionen. Den årlige oversigt over nye lovgivningsinitiativer opdateres månedsvis   og offentliggøres å- kaldte ”cykliske tremåneder  s program”  eller rullende arbejdsprogram1. Det rullende arbejdsprogram viser udelukkende de nye lovgivningsinitiativer, der vil blive fremsat af Kommissionen i de følge n- de tre måneder. Da det rullende arbejdsprogram kun dækker tre måneder ad gangen, og bli ver opda- teret løbende, kan det betragtes som den mest  pålidelige  oversigt over nye dokumenter. Men det rul- lende arbejdsprogram er blot et planlægningsredskab og ikke et udtryk for en reel tidsplan. 1 Det cykliske tremåneders program ("3 -month rolling programme") kan hentes på følgende adresse: http://www.europa.eu.int/comm/off/work_programme/rolling_programme/index_da.htm
- 2 - Det skal hertil fremhæves, at det er nødvendigt at kende    både det årlige lovgivnings     og arbejdspro- gram samt det rullende arbejdsprogram, hvis man vil tegne et samlet billede over, hvilke forslag der i det kommende år vil blive fremsat i Kommissionen. Det årlige lovgivnings  - og arbejdsprogram er således også nød   vendigt, da det er mere langsigtet end det rullende arbejdsprogram. Det er ikke muligt for de nationale parlamenter at modtage et kommissionsudkast (udkast til for- slag) før dette bliver fremsat (vedtaget) af Europa -Kommissionen. Derfor er arbejdsprogrammet et vigtigt redskab, hvis man vil følge  Kommissionens forberedende arbejde. Hovedlinierne i de politiske prioriteter –  Barroso’s præsentation i Europa   -Parlamentet Barroso’s fremlæggelse af de politiske prioriteter var l   angt fra detaljeret, og kan derfor bedst betrag- tes som politiske overskrifter taget fra det kommende program. Som det første, fremhævede Barroso, at Kommissionens topprioritet vil være en realisering af Li s- sabon-strategien. Han fastslog, at en forbedring af Europas økonomiske situation er nøglen til en forbedring af beskæftigelsessituationen indenfor EU. Han tilføjede, at oprettelsen af en stærk og stabil vidensbaseret økonomi vil udgøre kernen i Kommissionens arbejde de kommende år. Udover Lissabon-strategien og EU’s økonomiske situation generelt, udpegede Barroso følgende indsatsområder for de kommende år Forbedring af europæernes personlige sikkerhed: Bekæmpelsen af grænseoverskridende kriminalitet og terrorisme skal styrkes. EU's sociale samhørighed skal forbedres. Behovet for mindre bureaukrati: Det indre marked skal færdiggøres med klare og enkle re   g- ler. Og med henblik på at gøre EU mindre bureaukratisk skal der ”ryddes op” i allerede ve d- tagne regler.   Kommissionens flere å r- lige politiske prioriteter Kommissionens årlige lovgivnings - og arbejdsprogram Bilag til arbejdsprogrammet: Oversigt over lovgivningsinitiativer for det kom- mende år Det rullende ar- bejdsprogram. Opdateres hver måned og indeho l- der en oversigt over nye forslag i de kommende 3 måneder
- 3 - EU skal udvise større solidaritet med de fatt igste områder i verden Behovet for en konstruktiv dialog med arbejdsmarkedets parter. Forbedring af livskvaliteten og miljøet indenfor EU. Europa-Parlamentets beslutning om Barroso’s politiske prioriteter For at sikre Europa-Parlamentets holdning til Kommissionens prioriteter en så høj vægtning som muligt, besluttede fire af Parlamentets politiske grupper at udarbejde et fælles beslutningsforslag om de strategiske politiske prioriteter for Barroso-Kommissionen. Ved de fire grupper drejer det sig om de Konservative og Kristelige Demokrater (EPP-ED), Socialisterne (PSE), de Liberale (ALDE) og Nationernes Europa (UEN). Beslutningsforslaget var onsdag den 16. december 2004 til afstem- ning i plenum, og her blev det vedtaget med 284 stemmer for, 154 stemmer imod og 17 stemmer hverken for eller imod. Ikke overraskende er Europa-Parlamentets beslutningsforslag mere detaljeret end Barroso’s præse   n- tation den 14. december, men hovedprioriteterne synes dog i høj grad at være de samme    – det, ud fra Barroso’s overordnede fremlæggelse, kan vurderes. Grupperne fremhæver således også som deres første prioritet en forbedring af EU’s konkurrenceevne. Og dette skal ske samtidig med en bevarelse af den ”sociale europæiske model” og respekt for en bæred ygtig udvikling! Med andre ord er det væsentligste for grupperne også en reel implementering af Lissabon strategien! Deru   d- over har de som deres højeste prioriterer de en sikring af samhørigheden i Europa samt et europæisk område med frihed, sikkerhed og re tfærdighed. (Europa  -Parlamentets beslutningsforslag er vedlagt som bilag 1). Med venlig hilsen Mongin Forrest
- 4 - Hvis du vil vide mere: Europa-Kommissionens netsted om arbejdsprogrammet: Kommissionens Generelsekretariat er det muligt at finde Kommissionens nuværende arbejdsprogram samt arbejdsprogrammer fra tidligere år. Kommissionens nye arbejdsprogram vil blive offentliggjort på denne side, så snart det er tilgængeligt. På siden er det desuden muligt at finde en konsekvensanalyse  af visse af forslagene i Kom- missionens arbejdsprogram. Det vides endnu ikke, hvornår en konsekvensanalyse for det nye lovgivnings- og arbejdsprogram vil være tilgængelig. LINK: http://www.europa.eu.int/comm/off/work_programme/index_da.htm Europa-Kommissionens register over dokumenter: Det er muligt, at finde referencer til Kommissionsudkast (forslag til retsakter, som endnu ik- ke er fremsat formelt) i Europa-Kommissionens register over dokumenter. Forslagene er ik- ke tilgængelige i fuldtekst   - før de bliver vedtaget af den samlede Kommission  – i- stret kan være et nyttigt supplement til lovgivnings  - og arbejdsprogrammet samt det rullende arbejdsprogram. Herudover er det muligt, at anmode Kommissionen om aktindsigt i disse dokumenter direkte fra databasen. Registeret blev oprettet som følge af den nye artikel 255 i EF -traktaten, der giver alle uni- onsborgere og personer, der har bopæl i medlemsstaterne, ret til aktindsigt i dokumenterne fra Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen. I overensstemmelse med denne beste m- melse vedtog Rådet og Europa -Parlamentet den 30. maj 2001 en forordning2, der fastsætter generelle principper samt begrænsninger for retten til aktindsigt i dokumenter fra de tre i  n- stitutioner. LINK: http://www.europa.eu.int/comm/secretariat_general/regdoc/registre.cfm?CL=da Pre-Lex - forløbet af de interinstitutionelle procedurer : Basen giver mulighed for at følge de vigtigste trin i beslutningsprocessen mellem Kommi s- sionen og de andre institutioner. Her er det muligt at finde alle forslag og meddelelser fra Kommissionen,som allerede er fremsa  t. Ved hjælp af links kan man gå direkte til de tekster, der foreligger i elektronisk form (KOM-dokumenter, EF-Tidende, Europa-Parlamentets do- kumenter, Rådets pressemeddelelser). LINK: http://europa.eu.int/prelex/apcnet.cfm?CL=da 2Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001  om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter : http://europa.eu.int/cgi-bin/eur-lex/udl.pl?REQUEST=Seek- Deliver&COLLECTION=oj&SERVICE=eurlex&LANGUAGE=da&DOCID=2001l145p0043