Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 12. november 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets notat samt grundnotat om forslag til kommissionsbeslutning om vedtagelse af tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI’er) på jernbanen. Forslaget vil blive behandlet i mundtlig procedure under mødet den 23. november 2004 i art. 21 udvalget (forskriftsudvalg).
1 Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 2. november 2004 614-167 VIR, lokaltelefon 2 50 02 7. Kontor Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om vedtagelse af tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI’er) på jernbanen Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat. ./. Forslaget  vil  blive  behandlet  i  mundtlig  procedure  under  mødet  den  23. november 2004 i art. 21 udvalget (forskriftsudvalg) nedsat af Europa-Kommissionen med hjemmel i direktiverne 96/48 om interoperabilitet på højhastighedsstrækninger og direktiv 2001/16 om interoperabilitet på konventionelle baner. Der er tale om vedtagelse af de fire første Kommissionsbeslutninger om tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI) på konventionel jernbane. Forslaget til kommissionsbeslutninger skal vedtages efter proceduren i artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf. dennes artikel 8 (forskriftsproceduren). TSI’erne, som vedrører applikationer for godstrafikken, godsvognes udformning, støj fra rullende materiel og styringskontrol og signalsystemer skal implementeres i dansk lovgivning senest 6 måneder efter deres vedtagelse. I TSI’en om applikationer for godstrafikkens fastsættes kravene til sikring af en effektiv udveksling  af  informationer  til  administration  og  afvikling  af  godstrafik  og godstransporter mellem relevante aktører, så godstransporten ad jernbane kan forblive økonomisk bæredygtig og medvirke til en forbedret konkurrenceevne. I  TSI’en  om  udformning  af  godsvogne  fastsættes  kravene  til  konstruktion, dimensionering og egenskaber for godsvogne, der forudsættes at kunne færdes på alle dele af det konventionelle europæiske jernbanenet. I  TSI’en  om  støj  fastsættes  kravene  til  støjgrænser  omkring  standset  og  parkeret togmateriel,  støj  ved  togs  forbi-passage-  og  intern  støj  i  lokomotivførerkabinen forårsaget af konventionel rullende materiel. I  TSI’en  om  styringskontrol  og  signalsystemer  fastlægges  kravene  til  det togsikkerhedsudstyr,  som  på  den  interoperable  jernbane  skal  installeres  i infrastrukturen og det udstyr, som korresponderende hermed skal befinde sig i det rullende materiel (mobilt udstyr). Det er Trafikstyrelsens vurdering, at TSI’ernes gennemførelse i Danmark for så vidt angår TSI’erne om applikationer for godstrafikken, godsvognes udformning, støj fra rullende materiel vil være uden særlige konsekvenser for den danske stat. For indførelsen af kravene indeholdt i TSI’en om styringskontrol og signalsystemer skal der   derimod   udformes   en   implementeringsplan,   der   skal   forelægges Europa-Kommissionen til godkendelse senest den 31. december 2005. Det er Trafikstyrelsens vurdering at implementeringen af de i TSI’en indeholdte krav vil medføre betydelige investeringer i den danske jernbaneinfrastruktur.
2 Foreløbige undersøgelser viser, at der skønsmæssigt kræves investeringer på mellem ca. 2 og ca. 4 mia. kr.  Kommissionen har tilkendegivet, at der for implementeringen forventes  at  blive  stillet  EU-midler  til  rådighed  for  medlemsstaterne  for  at  lette overgangen fra nationale systemer til interoperable systemer. Indførelsen  af  interoperable  styrings-  og  signalsystemer  på  jernbanen  vil  efter Trafikstyrelsens vurdering medføre en forbedring af såvel jernbanesikkerheden, som jernbanens konkurrenceevne i forhold til øvrige transportformer. Regeringen kan på denne baggrund støtte Kommissionens forslag. Grundnotat    til    Folketingets    Europaudvalg    om    forslag    til kommissionsbeslutninger om tekniske specifikationer for interoperabilitet i det transeuropæiske  jernbanesystem  for  delsystemerne:  ”Trafiktelematik  for godstrafikken”, ”godsvogne”, ”støj” og ”styringskontrol og signaler”. 1. Indledning Kommissionens forslag (ST02EN06 TAF, part 1 og 2, ST04EN06 WAG, part 1 og 2, ST05EN06 NOISE, part 1 og 2, og ST01EN06 CCS, part 1 og 2) til de ovenfor nævnte beslutninger er fremsendt til medlemsstaterne den 25. oktober 2004. Forslaget har som retsgrundlag artikel 6(1) for vedtagelse af tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI’er) i direktiv 2001/16/EC af 19. marts 2001 om interoperabilitet i det transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle tog. Forslaget  behandles  ved  udvalgsprocedure  i  henhold  til  artikel  21  i  ovennævnte direktiv, senere ændret ved direktiv 2004/50/EC. Ved møde i det såkaldte artikel 21-udvalg under interoperabilitetsdirektiverne den 23. november  2004  er  forslagene  til  kommissionsbeslutninger  forelagt  til  vedtagelse  i udvalget. 2. Forslagets formål og indhold Vedtagelsen  af  kommissionens  forslag  til  beslutninger  indebærer,  at  der  fastsættes tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI’er) for delsystemerne ”Telematik for godstrafikken”,  ”godsvogne”,  ”støj”  og  ”styringskontrol  og  signaler”  i  det transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle tog. Kort beskrivelse af den tekniske specifikation for telematik for godstrafikken (TSI-TAF) TSI’en  omhandler  trafiktelematik  som  anført  i  direktivets  bilag  II  punkt  1(b) funktionelt definerede områder.
3 Formålet  med  TSI’en  er  at  sikre  en  effektiv  udveksling  af  informationer  til administration og afvikling af godstrafik og godstransporter mellem relevante aktører, så godstransporten ad jernbane kan forblive økonomisk bæredygtig og medvirke til en forbedret konkurrenceevne. Det retter sig både mod infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder, der forpligtes til at tilpasse de telematiske informationssystemer til interoperabilitetskravene. Inden   6   måneder   fra   kommissionsbeslutningen   træder   i   kraft,   skal jernbanevirksomheder  og  infrastrukturforvaltere  notificere  funktionaliteten  og karakteristika  af  de  eksisterende  telematiske  systemer  til  kommissionen  og medlemsstaterne. Sektorens europæiske repræsentanter  skal derefter inden 1  år efter ikrafttræden  af beslutningen  udarbejde  en  europæisk  strategisk  implementeringsplan  baseret  på informationer    om    medlemsstaters    nuværende    telematiksystemer    for jernbanegodstransport  og  nationale  planer  for  indfasning  af  TSI-TAF.  Efter  den tidsfrist  vil  opgaven  i  påkommende  tilfælde  blive  overvåget  af  det  nyetablerede Europæiske Jernbaneagentur (European Railway Agency: ERA). Efter den strategiske plans vedtagelse skal alle telematiksystemer  for jernbanegods indrettes i henhold til implementeringsplanen. TSI-TAF  opstiller  ikke  egentlige  tidsmæssige  krav  til  gennemførelsen,  men  de telematiske systemer skal ved nyanlæg, fornyelse og større opgradering følge de angivne interoperabilitetskrav. Kort beskrivelse af den tekniske specifikation for godsvogne (TSI-WAG) TSI’en specificerer delsystemet for rullende materiel som anført i Direktiv 2001/16/EF Bilag II, punkt 1(a), strukturelt definerede områder. Specifikationen  fastsætter  krav  til  konstruktion  og  egenskaber  for  godsvogne,  der forudsættes at kunne færdes på alle dele af det konventionelle europæiske jernbanenet. Kravene gælder for nye eller opgraderede vogne. Kort beskrivelse af den tekniske specifikation for støj (TSI-noise) TSI’en specificerer et undersystem af delsystemet for rullende materiel, som anført i Direktiv 2001/16/EF Bilag II, punkt 1(a), strukturelt definerede områder. Materiellet, som er omfattet af TSI’en, består af lokomotiver, togsæt, godsvogne og passagervogne,  som  forudsættes  at  kunne  færdes  på  alle  dele  af  det  europæiske konventionelle jernbanenet. TSI’en fastlægger støjgrænser for rullende materiel i forskellige situationer. Ligeledes fastsættes målemetoder. Der  foreskrives  støjgrænser  i  2  ”step”,  hvor  såkaldte  1.  step  gælder  fra  TSI’ens ikrafttrædelse med anviste overgangskrav, medens 2. steps krav, der er en opstramning i forhold til 1. step, skal anvendes efter en tiårig periode. Det Europæiske Jernbaneagentur er fremover ansvarlig for en evaluering og opdatering af TSI’en. Opdateringsforslag forelægges ”Artikel 21 udvalget” til beslutning. Første revision skal ske inden for 7 år efter ikrafttrædelse af kommissionsbeslutning. Kort beskrivelse af den tekniske specifikation for styringskontrol og signaler (TSI-CCS) TSI’en specificerer et undersystem af delsystemet for styringskontrol og signaler, som
4 anført i Direktiv 2001/16/EF Bilag II, punkt 1(a), strukturelt definerede områder. TSI’en fastsætter krav til radio- og togstopsystem i det europæiske jernbanenet for konventionelle tog. Ligeledes beskriver TSI’en mulige tekniske løsninger og strategier for  at  komme  fra  nuværende  situation  med  nationale  systemer  over  forskellige overgangsløsninger til fuld interoperabilitet. De fastlagte europæiske radio- og togstopsystemer skal som hovedprincip anvendes ved nyanlæg, opgraderinger, mv., idet der dog vil være mulighed for visse midlertidige overgangsløsninger. I kommissionsbeslutningen lægges der vægt på fremdrift i implementeringen af TSI’ens krav,  hvorfor  medlemsstaterne  forpligtes  til  at  udarbejde  en  officiel  national implementeringsplan,  som  skal  fremsendes  til  EU’s  øvrige  medlemsstater  samt EU-Kommissionen ikke senere end ét år efter ikrafttrædelsen af TSI’en. På grundlag af de nationale implementeringsplaner udarbejder kommissionen en EU Master Plan. Kommissionsbeslutningen foreskriver også, at medlemsstaten  forpligtes til at gøre, hvad  muligt  er  for,  at  en  såkaldt  ydre  Specific  Transmission  Module  (STM)  er tilgængelig.  Denne  STM  oversætter  signaler  fra  den  nationale  infrastruktur  til  det europæiske togstopsystem i toget.
5 3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. 4. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. 5. Forslagets konsekvenser for Danmark Generelt gælder for de fire kommissionsbeslutninger, at de skal implementeres i dansk ret. I det følgende er de enkelte kommissionsbeslutninger nærmere vurderet i relation til konsekvenser. Ad tekniske specifikationer for telematik for godstrafikken I  dag  forefindes  der  i  Europa  nationale  eller  virksomhedsspecifikke  telematiske systemer for godstrafikken, som kun vanskeligt kan kommunikere indbyrdes. Dette forhold er hæmmende for den igangsatte liberalisering af godstrafikken, ligesom det vanskeliggør den af EU ønskede udvidelse af den internationale godstrafik på jernbane i EU. Gennemførelsen af disse harmoniserede systemer forudsættes at ske på aktørernes (primært jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere) eget initiativ, idet det er vurderet,  at  aktørerne  har  klare  økonomiske  og  andre  fordele  ved  etableringen. Kommissionen (senere ERA) vil nærmere overvåge processen. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser Ad tekniske specifikationer for godsvogne Der forefindes i dag internationalt anerkendte regler for godsvogne beskrevet i såkaldte RIV-bestemmelser (Regiolamento Internationale Veicolo), men disse regler er alene udarbejdet af den internationale interesseorganisation, UIC (Union Internationale des Chemins de Fer), for jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere. Disse regler er således ikke fastsat på grundlag af en international mellemstatslig aftale eller lignende, men en stor del af bl.a. europæiske lande anerkender de facto disse regler. De tekniske  specifikationer  for  godsvogne  fastsat  i  TSI-udkastet  er udarbejdet  på grundlag  af  anførte  RIV-bestemmelser,  hvorved  der  herved  nu  vil  være EU-myndighedskrav til godsvogne. Da der kun i begrænset omfang i TSI’en er foretaget ændringer i forhold til de hidtil anvendte RIV-bestemmelser, vurderes det, at aktører (primært jernbanevirksomheder) ikke vil få væsentlige konsekvenser ved de nye regler. Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser. Ad tekniske specifikation for støj (TSI-noise) I Danmark er der i dag ikke fastsat krav til støjgrænser for jernbanemateriel, hvorfor kravene på sigt vil medvirke til lavere støjniveau ved jernbaner. Kravene  gælder  ikke  for  eksisterende  rullende  materiel,  men  kun  for  nyt  eller opgraderet  materiel.  Kravene  vurderes  at  kunne  efterleves  af  aktørerne  (primært
6 jernbanevirksomheder)  uden  væsentlige  konsekvenser  for  så  vidt  angår  kravene  i såkaldt 1. step med overgangsbestemmelser. Det er derimod mere usikkert på nuværende tidspunkt, om de såkaldte 2. step krav, som forventes at skulle træde i kraft om ti år, vil medføre væsentlige konsekvenser for aktørerne. Men det er fastsat, at der senest om 7 år skal være foretaget en nærmere undersøgelse af disse 2. step-krav, hvor det vurderes, om kravene skal revideres. Forslaget for 1. step-krav vil ikke have statsfinansielle konsekvenser. Ad tekniske specifikation for styringskontrol og signaler I  Danmark  anvendes  på  det  konventionelle  net  radiosystemet,  MSR3,  og togstopsystemet,  ZUB123.  I  de  øvrige  medlemsstater  anvendes  andre  nationale systemer,  hvorved  det  er  vanskeligt  for  jernbanevirksomheder  at  foretage grænseoverskridende trafik. Ifølge direktivet og TSI’en vil vi som hovedprincip være forpligtet til at anvende de i TSI’en krævede systemer ved nyanlæg, opgraderinger eller gennemgribende fornyelser. Da kommissionen ønsker at fremme implementeringen af de interoperable radio- og togstopsystemer,  skal  medlemsstaterne  ifølge  udkastet  til  kommissionsbeslutning udarbejde en national implementeringsplan i overensstemmelse med TSI’ens kriterier i kapitel 7. Planen skal som minimum indeholde implementering af TSI’ens systemer på strækningerne Øresund til Padborg og Fehmernbælt forbindelsen, hvor Kommissionen har en forventning om, at de interoperable systemer er implementeret inden for en tidshorisont på 10-12 år. Denne plan skal sendes til de øvrige medlemsstater og kommissionen indenfor et år efter,   kommissionsbeslutningen   offentliggøres.   På   basis   af   de   nationale implementeringsplaner vil kommissionen opstille en EU Master Plan. I  løbet  af  en  kortere  årrække  skal  radiosystemet  på  statens  net  udskiftes,  da  det nuværende system bygger på en forældet analog teknologi, som det kun vanskeligt kan skaffes reservedele til. Vi vil ved denne udskiftning være forpligtet til at skulle anvende det europæiske radiosystem, GSM-R. For så vidt angår kravene til det fælleseuropæiske togstopsystem er problemstillingen mere kompliceret. I  løbet  af  få  år  vil  der  med  stor  sandsynlighed  komme  enten  nye  danske  eller udenlandske tog med det europæiske system installeret i toget, hvorved det ikke kan anvendes  på  danske  strækninger  med  dansk  togstopsystem,  med  mindre  toget dobbeltudrustes  med  dansk  togstopsystem  eller  en  såkaldt  ”Specific  Transmission Module” (kaldt STM), som kan omsætte signalerne mellem det danske togstopsystem i infrastrukturen og det europæiske togstopsystem installeret i toget. Ifølge udkastet til kommissionsbeslutning er medlemsstaterne forpligtet til at gøre - hvad muligt er - for at sikre, at en sådan ydre STM er tilgængelig inden den 31. december  2007.  Hvis  det  ikke  er  muligt  at  have  en  STM  tilgængelig  for jernbanevirksomhederne, skal medlemsstaten underrette kommissionen om grunden hertil  samt  oplyse,  hvilke  andre  løsninger  medlemsstaten  vil  sætte  i  stedet  for  at muliggøre adgang til det danske net. Denne forpligtelse i sig selv vil medføre en ikke ubetydelig udgift til undersøgelse og eventuelt udvikling af en sådan ydre STM for staten. På nuværende tidspunkt er der tvivl om, hvorvidt det overhovedet er teknisk muligt at
7 udvikle  en  ”ydre”  STM  til  det  danske  togstopsystem.  Det  vurderes  dog,  at  det sandsynligvis vil være muligt at udvikle en såkaldt integreret STM, som sandsynligvis vil være mindst lige så dyr at installere i et tog som en dobbelt udrustning bestående af det danske og europæiske system. Sammenlagt vurderes det, at kravene til det europæiske togstopsystem vil aflede ikke ubetydelige  økonomiske  konsekvenser  for  staten  i  en  længere  årrække,  ligesom aktørerne (jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere) i en længere årrække også vil få økonomiske og andre konsekvenser i overgangsperioden til systemet er fuldt implementeret. Det skal dog tilføjes, at allerede ved direktivets vedtagelse forpligtedes medlemsstaterne sig til at anvende TSI’erne efter nærmere fastsatte kriterier, når TSI’erne var vedtaget. Da hver medlemsstat stort set har hvert deres unikke system, vurderes det, at danske synspunkter – i det omfang det overhovedet er muligt - er tilgodeset eller vil blive efterkommet ved en række aktuelt ubehandlede forhold, som vil blive besluttet ved næste revision af TSI’en. 6. høring Udarbejdelsen af de tekniske specifikationer er udarbejdet af et konsortium bestående af   europæiske   interesseorganisationer   fra   industrien,   hvorigennem   danske virksomheder har deltaget i forskellige sammehænge. Under den forudgående behandling af de tekniske specifikationer i artikel 21-udvalget har der forud for hvert møde i artikel 21-udvalget være afholdt formøder med relevante interessenter for at få relevante danske synspunkter frem. 7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.