Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 8. november 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1001 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler. Et endelig forslag forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug den  24.-25. november 2004.
1 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Plantedirektoratet/5. og 8. kontor J.nr. PD6011/EU20-6/5.kt. 1690 3. november 2004 PLM/AFF/LBRO/JWP FVM 230 F:\8. kontor\FVM\2004\FVM 230 GrN økologi - konventionelle dyr nov 2004.doc notat til folketingets europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i Rådets forordning   (EØF)   nr.   2092/91   af   24.   juni   1991   om   økologisk produktionsmetode  for  landbrugsprodukter  og  om  angivelse  heraf  på landbrugsprodukter og levnedsmidler Kommissionen har den 5. oktober 2004 udleveret et arbejdsdokument med forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B, i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91. Et endeligt forslag forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug den 24.- 25. november 2004. Et kommende forslag forventes fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og  om  angivelse  heraf  på  landbrugsprodukter  og  levnedsmidler,  (herefter  ”RFO 2092/91”). Med en vedtagelse af forslaget vil det fortsat i visse tilfælde og i visse tilfælde i en overgangsperiode  være  muligt  at  indsætte  ikke-økologiske  dyr  på  økologiske jordbrugsbedrifter. Disse muligheder vil ellers udløbe den 31. december 2004. Med forslaget vil det ved udløbet af visse overgangsperioder ikke være muligt at indsætte konventionelle avlsdyr i allerede etablerede økologiske besætninger, men alene ved førstegangs  etablering  af  en  økologisk  besætning.  Desuden  gives  der  i  særlige tilfælde mulighed for at holde fjerkræ indendørs i en begrænset periode. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Fra dansk side kan man overordnet set støtte et kommende forslag. Kompromiset,
2 som fremført af Kommissionen under mødet i den Stående Komité den 6. oktober 2004, er umiddelbart en forbedring af forslaget. Danmark støtter, at der fortsat er mulighed for i et vist omfang at kunne indsætte ikke-økologiske dyr til avl. Det vil gøre det nemmere for nye økologer at komme til, ligesom avlsmaterialet løbende kan fornyes. Det er dog ikke hensigtsmæssigt, at muligheden for at indsætte kyllinger til æglægning under 18 uger forlænges indtil 31. juli 2006. Indsættelse af ikke-økologiske kyllinger bør ske inden de er tre dage gamle. Jo yngre dyrene er ved indsættelsen, jo nemmere har de ved at tilpasse sig det økologiske miljø, hvorfor det også af hensyn til dyrevelfærden er mere hensigtsmæssigt med tidlig indsættelse. Regeringen agter på denne baggrund at tilslutte sig et kommende forslag, idet man arbejder for, at  undtagelsen  til  at  indsætte  ikke-økologiske  dyr  til  avl  i  et  vist  omfang videreføres, at ikke-økologiske kyllinger til æglægning skal indsættes tidligere, og at reglerne i øvrigt ikke medfører ekstra byrder for erhverv og myndigheder.
3 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Plantedirektoratet/5. og 8. kontor J.nr. PD6011/EU20-6/5.kt. 1690 3. november 2004 PLM/AFF/LBRO/JWP FVM 230… grundnotat til folketingets europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i Rådets forordning   (EØF)   nr.   2092/91   af   24.   juni   1991   om   økologisk produktionsmetode  for  landbrugsprodukter  og  om  angivelse  heraf  på landbrugsprodukter og levnedsmidler Resumé Med en vedtagelse af forslaget vil det fortsat i visse tilfælde og i visse tilfælde i en overgangsperiode  være  muligt  at  indsætte  ikke-økologiske  dyr  på  økologiske jordbrugsbedrifter. Disse muligheder vil ellers udløbe den 31. december 2004. Med forslaget vil det ved udløbet af visse overgangsperioder ikke være muligt at indsætte konventionelle avlsdyr i allerede etablerede økologiske besætninger, men alene ved førstegangs  etablering  af  en  økologisk  besætning.  Desuden  gives  der  i  særlige tilfælde  mulighed  for  at  holde  fjerkræ  indendørs  i  en  begrænset  periode.  En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Baggrund Kommissionen har den 5. oktober 2004 udleveret et arbejdsdokument med forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B, i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91. Et kommende forslag forventes fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og  om  angivelse  heraf  på  landbrugsprodukter  og  levnedsmidler,  (herefter  ”RFO 2092/91”). Et kommende forslag skal behandles i en procedure III i Den stående Komité for Økologisk  Landbrug.  Hvis  der  er  kvalificeret  flertal,  udsteder  Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret
4 flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle forslaget på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen. Et endeligt forslag forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug den 24.- 25. november 2004. Nærheds- og proportionalitetsprincippet Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt. Formål og indhold Førstegangsetablering af en økologisk besætning eller flok Muligheden for at indsætte ikke-økologiske dyr udløber den 31. december 2004. Med forslaget vil det fortsat være muligt at indsætte ikke-økologiske dyr til avl. Kyllinger til æglægning og fjerkræ til slagt skal indsættes, inden de er 3 dage gamle. Indtil den 31. juli 2006 vil det dog efter tilladelse fra den kompetente myndighed eller kontrolorgan være muligt at indsætte kyllinger til æglægning under 18 uger gamle, hvis der ikke er tilstrækkeligt med kyllinger, der er under 3 dage gamle til rådighed. Bestemmelsen har ikke længere en revisionsdato. Fornyelse eller genetablering af en økologisk besætning eller flok Muligheden for at indsætte ikke-økologiske dyr udløber den 31. december 2004. Efter forslaget vil der kunne indsættes kyllinger til æglægning, samt fjerkræ til slagt, som er under 3 dage gamle. Indtil den 31. juli 2006 vil det dog, efter tilladelse fra den kompetente myndighed eller kontrolorgan være muligt at indsætte kyllinger til æglægning under 18 uger gamle, hvis der ikke er tilstrækkeligt med kyllinger, der er under 3 dage gamle til rådighed. Muligheden for at indsætte smågrise under 35 kg til avl bortfalder. Bestemmelsen har ikke længere en revisionsdato. Opdræt af fjerkræ Med forslaget gives der mulighed for at holde fjerkræ inde i en begrænset periode, hvis det er påkrævet af hensyn til specifikke helbredsmæssige forhold. Kommissionen har under forhandlingerne mundtligt som et kompromis foreslået en overgangsperiode på 18 måneder, hvor det er muligt at indsætte smågrise til avl ved fornyelse eller genetablering. Endvidere foreslår Kommissionen, at der snarest skal fastsættes fælles regler for kyllinger, og at der op til 18 måneder efter vedtagelsen kun må indsættes kyllinger under 3 dage gamle. De kyllinger, der indtil da indsættes under 18 uger gamle, skal fra juli 2005 have været fodret med økologisk foder og have  været  underlagt  de  veterinærmedicinske  regler  i  økologiforordningen.  Det vurderes, at der vil kunne opnås flertal for kompromisforslaget. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.
5 Gældende dansk ret Området er reguleret af reglerne i RFO 2092/91 som ændret ved RFO 1804/1999 og KFO 2277/2003 samt i bekendtgørelsen om økologisk jordbrugsproduktion nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer (økologibekendtgørelsen). Konsekvenser En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Høring Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug). Landbrugsraadet  har  fremsendt  bemærkninger  fra    Dansk  Landbrug,  Økologisk Landsforening, Mejeriforeningen,  Danske  Slagterier, herunder  Landsudvalget  for Svin, Kødbranchens Fællesråd, Dansk Kvæg og Det Danske Fjerkræraad . Organisationerne  finder  det  positivt,  at  revisionsdatoerne  er  fjernet,  således  at overgangsperioden bortfalder. Overgangsordninger er udmærkede til tilpasninger af produktionen, men det er ikke troværdigt for den økologiske produktion gentagne gange   at   udsætte   ikrafttrædelse   af   regler.   Det   er   derfor   vigtigt,   at overgangsordninger  overholdes  af  hensyn  til  producenternes  mulighed  for  at tilrettelægge  en  optimal  produktion  også  på  længere  sigt  og  af  hensyn  til konkurrencesituationen. Fortsatte overgangsordninger udhuler investeringerne ved at efterleve reglerne. Organisationerne finder, det er nødvendigt at kunne indsætte konventionelle avlsdyr i  allerede  etablerede  økologiske  besætninger  og  ikke  alene  ved  førstegangs etablering af økologisk besætning, således at økologiske producenter får mulighed for  at  bruge  de  genetisk  bedste  avlsdyr  i  produktionen.  Det  gælder  både  den økologiske fjerkræ- og svineproduktion. Organisationerne  bemærker,  at  man  i  Danmark  for  eksempel  ikke  har  et tilstrækkeligt økologisk avlssystem for svin, og der er heller ikke udsigt til at få det. De økologiske producenter vil derfor hurtigt gå glip af det genetiske potentiale, hvis de ikke  kan  indsætte  konventionelle svin  som  avlsdyr.  Det vil  klart  gå  ud over blandt  andet  kødkvaliteten,  men  også  produktiviteten  og  dermed  økonomien  i økologisk svineproduktion. Med  det  lille  produktionsomfang  den  økologiske  svineproduktion  har,  vil populationen være for lille til at udvælge avlsdyr med gode gener, idet der er behov for vedligeholdelse af økologisk avlsbesætninger med renracede dyr af mindst 3 racer for at lave egnede krydsningsdyr. Organisationerne finder således, at der er behov for fortsat at kunne indsætte konventionelle svin - til avl. Det er imidlertid vigtigt, at der ikke tillades indsættelse af konventionelle dyr alene til opfedning. Organisationerne bemærker, at det ikke udelukkende burde være en dansk interesse
6 i EU, da en del lande ikke har haft et økologisk sohold, idet de har  produceret økologiske slagtesvin ved at indsætte konventionelt fødte grise. Når  det  gælder  indsættelsen  af  fjerkræ,  kan  organisationerne  ikke  støtte  den gradvise overgang i forbindelse med indsættelse af ikke-økologiske fjerkræ, hvor man frem til 31. juli 2006 vil kunne indsætte dyr under 18 uger, hvis der ikke er tilstrækkelig  forsyning  med  dyr  under  3  dage.  Det  er  vurderingen,  at  der  er tilstrækkeligt  økologisk  opdræt  af  æglæggere  i  Danmark,  og  det  er  vigtigt,  at grundlaget herfor ikke undermineres. Organisationerne finder  der  positivt,  at  der  bliver  mulighed  for at  holde  fjerkræ indendørs  i  begrænset  periode,  hvis  det  er  påkrævet  af  hensyn  til  særlige sundhedsmæssige forhold. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.