Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 29. oktober 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EEC, 86/363/EEC og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier for indholdet af pesticidrester for amitraz, dokument SAN- CO/10539/2004. Forslaget forventes sat til afstemning ved et af de kommende møder i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed.
2 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Notat til Folketingets Europaudvalg   om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rå- dets direktiv 86/362/EEC, 86/363/EEC og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester for amitraz. SANCO/10539/2004 Kommissionen har ved SANCO/10539/2004 fremsat forslag til fastsæt- telse af EU-maksimalgrænseværdier (MRL) for aktivstoffet amitraz. For- slaget forventes sat til afstemning ved et kommende møde i Den Stående Komité for Fødvarekæden og Dyresundhed. Amitraz er i henhold til Kommissionens beslutning 2004/141/EEC ikke optaget på bilag I til direktiv 91/414. Dette betyder, at plantebeskyttel- sesmidler  indeholdende  dette  aktivstof  ikke  længere  må  godkendes  til anvendelse i EU. Det er derfor nødvendigt at fastsætte MRL for aktivstof- fet amitraz med henblik på at tilgodese en udfasningsperiode. Det  er  højt  prioriteret  fra  dansk  side  at  fremme  EU's  pesticidprogram, hvorefter  alle  pesticider,  der  anvendes  i  EU,  skal  gennem  en  grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vig- tigt  element  i  beskyttelsen  af  de  danske  forbrugeres  sikkerhed.  Det  er positivt, at der foretages en stadig  justering af fastsatte grænseværdier,
3 når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anvendelser. Det vurderes dog, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for amitraz i kirsebær  er  sundhedsmæssigt  uacceptable  og  vil  berøre  beskyttelsesni- veauet i Danmark. Regeringen agter at støtte forslaget, under forudsætning af, at maksimalgrænseværdien for amitraz i kirsebær sættes ned på et sund- hedsmæssigt acceptabelt niveau,   og, at eventuelle justeringer i forslaget vurderes at være sundhedsmæssigt accep- table.
4 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Grundnotat til Folketingets Europaudvalg   om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rå- dets direktiv 86/362/EEC, 86/363/EEC og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester for amitraz. SANCO/10539/2004 Baggrund Kommissionen har ved SANCO/10539/2004 fremsat forslag til fastsæt- telse af EU-maksimalgrænseværdier (MRL) for aktivstoffet amitraz. For- slaget forventes sat til afstemning ved et kommende møde i Den Stående Komité for Fødvarekæden og Dyresundhed. Forslaget er fremsat med hjemmel i: Artikel 10 i Rådets direktiv 86/362/EEC om fastsættelse af maksimal- grænseværdier på og i cerealier. Artikel 10 i Rådets direktiv 86/363/EEC om fastsættelse af maksimal- grænseværdier i og på animalske produkter.
5 Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier for pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. Forslaget  behandles  i  en  forskriftprocedure  (1999/468/EF  art.  5)  i  Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvali- ficeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalifi- ceret  flertal,  forelægger  Kommissionen  sagen  for  Rådet  og  underretter samtidig Europaparlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rå- det ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet. Nærheds- og proportionalitetsprincippet Der  redegøres  ikke  nærmere  for  nærheds-  og  proportionalitetsprincip- pet, da der er tale om gennemførelsesbestemmelser til allerede vedtagne retsakter. Formål og indhold Amitraz er i henhold til Kommissionens beslutning 2004/141/EEC ikke optaget på bilag I til direktiv 91/414. Dette betyder, at plantebeskyttel- sesmidler  indeholdende  dette  aktivstof  ikke  længere  må  godkendes  til anvendelse i EU. Der er ingen anvendelser for amitraz i Danmark. Det  er  derfor  nødvendigt  at  fastsætte  MRL’er  for  aktivstoffet  amitraz med henblik på at tilgodese en udfasningsperiode.
6 For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detek- tionsgrænse)  fastsættes  maksimalgrænseværdien  på  LOD.  MRL  sat  på LOD er mærket med ”*”. Herudover foreslås en MRL på 0,05* mg/kg i ”kernefrugter”. Den gæl- dende  MRL  er  0,5  mg/kg.  Der  er  foreslået  en  MRL  i  ”kirsebær”  på  1 mg/kg. Den gældende MRL er 0,05* mg/kg. Der er foreslået en MRL i ”tomater” på 0,05* mg/kg. Den gældende MRL er 0,5 mg/kg. Der er fo- reslået en MRL i ”auberginer” på 0,05* mg/kg. Den gældende MRL er 0,5 mg/kg. Der er foreslået en MRL i ”humle” på 0,1* mg/kg. Den gæl- dende MRL er 20 mg/kg. Der  er  foreslået  en  MRL  i  ”cerealier”  på  0,05*  mg/kg.  Den  gældende MRL er 0,02* mg/kg. Der er foreslået en MRL i ”kødprodukter” på 0,05* mg/kg. Den gælden- de MRL er 0,02* mg/kg (fjerkrækød). Der er foreslået en MRL i ”mælke- produkter”  på  0,05*  mg/kg.  Der  er  foreslået  en  MRL  i  ”æg”  på  0,01* mg/kg. Den gældende MRL er 0,02* mg/kg. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Der er fastsat maksimalgrænseværdier i pesticidbekendtgørelsen for ak- tivstoffet amitraz i en række fødevaregrupper.
7 Konsekvenser Fødevarestyrelsen  har  på  baggrund  af  det  foreliggende  dokument  vur- deret, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt uacceptable og vil berøre beskyttelses- niveauet i Danmark. Forslaget  kan  implementeres  ved  ændring  af  pesticidbekendtgørelsen. Forslaget  har  ingen  statsfinansielle  eller  samfundsøkonomiske  konse- kvenser. Høring Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødeva- relovens § 69 (Det Rådgivende Fødevareudvalg) og § 2 i Lov om admini- stration  af  Det  Europæiske  Fællesskabs  forordninger  om  markedsord- ninger for landbrugsvarer m.v. (§ 2 Udvalget). Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg