Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 14. oktober 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende forslag til Kommissionens henstilling om fastsættelse af retningslinjer for anvendelsen af anprisninger om, at der ikke er foretaget dyreforsøg, i henhold til Rådets direktiv 76/768/EØF (kosmetikdirektivet). Medlemslandene skal stemme om forslaget den 20. oktober 2004.
1 N O T A T MINISTEREN Ledelsessekretariatet, EU-Koordinationen J.nr. D 346-0004 Ref. EHT Den Notat  til  Folketingets  Europaudvalg  vedrørende  forslag  til  Kommissions henstilling om fastsættelse af retningslinjer for anvendelsen af anprisninger om, at der ikke er foretaget dyreforsøg, i henhold til Rådets direktiv 76/768/EØF Kommissionen har fremsendt forslag til Kommissions henstilling om fastsættelse af retningslinjer for anvendelsen af anprisninger om, at der ikke er foretaget dyreforsøg, i henhold til Rådets direktiv 76/768/EØF. Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag.
2 MILJØstyrelsen 13. oktober 2004 Kemikalier tvn/kemikalier j.nr. D 346-0004 GRUNDNOTAT vedrørende Forslag til Kommissionens henstilling om fastsættelse af retningslinjer for anvendelsen af anprisninger om, at der ikke er foretaget dyreforsøg, i henhold til Rådets direktiv 76/768/EØF (kosmetikdirektivet). 1. Status Kommissionen sendte den 6. oktober 2004 ovennævnte forslag til medlemslandene. Forslaget har hjemmel i artikel 6, stk. 3 i direktiv 76/768/EØF. Forslaget skal vedtages efter komité-proceduren ((Forskriftsprocedure – art 5. i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen). Medlemslandene skal stemme om forslaget den 20. oktober  2004. 2. Formål og indhold Baggrunden for forslaget er kosmetikdirektivets regler for anvendelse af anprisninger om, at der  ikke  har  været  benyttet  dyreforsøg  i  forbindelse  med  det  pågældende  kosmetiske produkt, jf. artikel 6, stk. 3. Formålet med forslaget er at fastlægge retningslinjer for anvendelsen af bestemmelsen i artikel 6, stk. 3, i kosmetikdirektivet med henblik på at sikre, at der lægges fælles kriterier til grund for  anvendelsen af sådanne anprisninger,  at der opnås en ensartet forståelse af anprisningernes  betydning,  og  i  særdeleshed  at  sådanne  anprisninger  ikke  vildleder forbrugerne eller medfører illoyal konkurrence på markedet mellem producenterne. Forslaget er en opfølgning på den seneste ændring af kosmetikdirektivet (7. ændring) som blev forhandlet på plads under dansk formandskab. Forslaget skal tjene til at opfylde den pligt til at udstede retningslinier, som er forudsat i bestemmelsen i artikel 6, stk. 3. Med  forslaget  fastsættes  der  retningslinier  for  fortolkningen  af  en  række  centrale formuleringer, der anvendes i artikel 6, stk. 3, herunder fx formuleringen ”…der ikke har været benyttet dyreforsøg…”, hvor det præciseres, at dette forudsætter, at der ikke er
3 anvendt dyreforsøg af nogen art i forbindelse med produktet eller dets ingredienser, uanset hvornår eller hvor disse forsøg er gennemført. Det er således ikke tilstrækkeligt, at de ansvarlige blot har reduceret antallet af dyreforsøg eller anvendt metoder der har medført færre lidelser for dyrene. I forslaget angives endvidere forskellige centrale principper ved brug af disse anprisninger, som fx forbudet mod vildledende markedsføring, og det fastslås, at bevisbyrden for at betingelserne efter artikel 6, stk. 3, er opfyldt, påhviler den markedsføringsansvarlige. 3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet Forslaget har til formål at tilpasse det eksisterende kosmetikdirektiv og er derfor ikke i konflikt med nærheds- og proportionalitetsprincippet. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Det er Miljøstyrelsens vurdering, at forslaget ikke kræver ændring af dansk lovgivning. Miljøstyrelsen kan udsende en tilsvarende vejledning i forbindelse med bekendtgørelsen om kosmetiske produkter. Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget forventes ikke at have særskilte økonomiske og administrative konsekvenser, da forslaget er en opfølgning på den bestemmelse, der blev indført med 7. ændring. Beskyttelsesniveau: Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. 5. Høring Et  udkast  til  forslaget  har  tidligere  i  år  været  udsendt  i  høring  til  en  stor  kreds  af interesseorganisationer,  virksomheder  samt  myndigheder.  Det  skal  i  den  forbindelse bemærkes, at forslaget siden er ændret på flere punkter. Under høringen fremkom der alene et høringssvar fra Det Dyreetiske Råd, der ikke udtaler sig imod det fremsendte forslag, idet Rådet dog generelt henviser til, at formuleringen af artikel 6, stk. 3,  er for vidtgående når den kræver, at der aldrig må være gennemført dyreforsøg. Endvidere har Rådet visse bemærkninger til enkelte punkter i udkastet, og det foreliggende forslag må antages at imødekomme Rådets bemærkninger i denne forbindelse. Forslaget har været i høring i miljøspecialudvalget, hvilket ikke afstedkom høringssvar.