Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 130
Offentligt
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
25. januar 2005
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt sup-
plerende grundnotat vedrørende ansøgning om godkendelse til markedsføring i EU af gene-
tisk modificeret kartoffel (C/SE/96/3501) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2001/18/EF.
Danmark har frist til 27. januar 2005 for at meddele Kommissionen, hvorvidt Danmark i lyset
af det supplerende materiale, opretholder de tidligere fremsatte begrundede indvendinger. Til
orientering kan oplyses, at ansøgningen vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttel-
sesniveauet i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Skov- og Naturstyrelsen
Landbrugs- og bioteknologikontoret
Miljøministeriet
LOB/sca/MIM
19. januar 2005
J.nr.: D 402-0014
loj,gsp,bpc/SNS-
Led elsessekretariatet, EU-koord inationen
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Ansøgning om godkendelse til markedsføring i EU af genetisk modificeret kartoffel
(C/SE/96/3501) i henhold til Europa-parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF
Danmark modtog den 4. maj 2004 fra Europa-Kommissionen en ansøgning om godkendelse til mar-
kedsføring i EU af genetisk modificeret kartoffel (klon EH92-527-1).
Ansøgningen er indsendt til de svenske myndigheder af Amylogene HB. De svenske myndigheder
indstiller at der gives godkendelse til markedsføring på en række vilkår.
Formålet med ansøgningen er at få godkendelse til at dyrke og forarbejde EH92-527-1 som enhver
anden stivelseskartoffel. Kartoflen er modificeret således at de industrielle egenskaber er blevet for-
bedret. Derudover er der introduceret et markørgen i kartoflen, der medfører resistens overfor antibi-
otikummet kanamycin.
Ifølge de danske eksperter, kan der ikke forventes uønskede økologiske og/eller sundhedsmæssige
konsekvenser for mennesker, dyre- og plantelivet ved markedsføring og dyrkning af den genmodifice-
rede kartoffel i Danmark.
Den 2. juli 2004 meddelte Danmark Kommissionen, at Danmark havde en række begrundede ind-
vendinger mod ansøgningen, og anmodede om at sagen tages op i komitéprocedure.
Den 13. december 2004 modtog Danmark supplerende materiale til ansøgningen. Danmark har frist
den 27. januar 2005 for at meddele Kommissionen, hvorvidt Danmark i lyset af det supplerende ma-
teriale, opretholder de tidligere fremsatte begrundede indvendinger.
Det supplerende materiale imødekommer Danmarks begrundede indvendinger mod ansøgningen
hvad angår håndtering og mærkning af partier konventionelle læggekartofler hvori der er sket iblan-
ding af EH92-527-1 kartofler, samt hvad angår manglende præcisering af overvågningen.
Danmarks begrundede indvending vedrørende manglende afklaring af omfanget af udsætningsdirekti-
vets artikel 4, stk. 2, som foreskriver en udfasning af antibiotikaresistensmarkører i GMO’er er imid-
lertid ikke imødekommet.
Kommissionen har accepteret Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) kategorisering
af antibiotikaresistensmarkørgener, og henstillet at den anvendes som basis for medlemslandenes im-
plementering af udsætningsdirektivets bestemmelse om udfasning af antibiotikaresistensmarkørgener i
GMO'er godkendt til markedsføring i EU. EFSA’s dokument om kategorisering er dog endnu ikke
endeligt godkendt af medlemslandene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
På den baggrund agter regeringen at opretholde sin begrundede indvending mod ansøgningen og re-
geringen vil anmode om at sagen tages op i komitéprocedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0004.png
4
Skov- og Naturstyrelsen
Landbrugs- og bioteknologikontoret
Miljøministeriet
LOB/sca/MIM
24. januar 2005
J.nr.: D 402-0014
rsc,gsp,bpc/SNS-
Led elsessekretariatet, EU-koord inationen
SUPPLERENDE GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Ansøgning om godkendelse til markedsføring i EU af genetisk modificeret kartoffel
(C/SE/96/3501) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF
1. Status
Danmark modtog med brev dateret den 4. maj 2004 fra Europa-Kommissionen en ansøgning om
godkendelse til markedsføring i EU af genetisk modificeret kartoffel (klon EH92-527-1) efter reglerne
i del C i direktiv 2001/18/EF om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer, herefter
kaldet udsætningsdirektivet. Der er tale om opdatering af en ansøgning, som oprindeligt blev indleve-
ret efter reglerne i det gamle udsætningsdirektiv (90/220/EØF). Ansøgningen er indleveret til de
svenske myndigheder af Amylogene HB. Der søges om at anvende den genetisk modificerede kartof-
fel som enhver anden stivelseskartoffel, dvs. til dyrkning og forarbejdning. Dette omfatter produktion
og teknisk anvendelse af stivelsen, anvendelse af biproduktet pulp til foder og øvrige biprodukter til
gødningsmiddel. Kartoflen er modificeret således at de industrielle egenskaber er blevet forbedret.
De svenske myndigheder har udarbejdet en vurderingsrapport, hvori de konkluderer, at den foreslåe-
de anvendelse er sikker, men at det er vigtigt at EH92-527-1 og produkter afledt fra EH92-527-1 hol-
des adskilt fra fødevarer, idet den genetiske modificerede kartoffel ikke er godkendt som levnedsmid-
del. De svenske myndigheder mener at kvalitetssikring og overvågning er tilstrækkeligt til at konklude-
re at disse produkter vil blive holdt ude af fødekæden. Vurderingsrapporten og ansøgningen er heref-
ter fremsendt til Kommissionen og til de øvrige medlemslande.
Danmark har tidligere udtalt sig om ansøgningen i forbindelse med behandlingen under det gamle
udsætningsdirektiv. Den danske holdning var dengang positiv, hvor de danske myndigheder beslutte-
de at imødekomme Sveriges indstilling om godkendelse af ansøgningen, dog med et forbehold vedrø-
rende manglende oplysninger om frosttolerance. Folketinget er orienteret herom i juli 1998.
De danske miljømyndigheder modtog efterfølgende de manglende oplysninger om frosttolerance og i
august 1998 tilkendegav de danske miljømyndigheder overfor Europa-Kommissionen, Danmarks
støtte til godkendelsen af ansøgningen og anbefalede, at der blev iværksat et frivilligt overvågnings-
program.
Danmark har 60 dage til at anmode om yderligere oplysninger, fremsætte bemærkninger eller komme
med begrundede indvendinger mod ansøgningen og den svenske indstilling. Fristen udløber således
den 3. juli 2004. Hvis der ikke inden fristens udløb kommer anmodninger om yderligere oplysninger,
bemærkninger eller indvendinger fra medlemslandene, kan Sverige umiddelbart efter fristens udløb
udstede en godkendelse til markedsføring.
Den 2. juli 2004 meddelte Danmark Kommissionen, at Danmark har følgende begrundede indven-
dinger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0005.png
5
-
-
-
-
omfanget af artikel 4, stk. 2, om brugen af antibiotikaresistensmarkørgener endnu ikke er afklaret i
den nedsatte EU arbejdsgruppe.
Danmark ønsker en bekræftelse på, at partier med konventionelle læggekartofler, hvori der kon-
stateres forekomst af EH92-527-1, enten vil blive kasseret eller mærket.
Danmark ønsker en specificering af, hvem der udfører overvågningen hvor og hvornår, samt
hvem der kontrollerer dette.
Danmark mener ikke, det er muligt at tage stilling til en godkendelse, forud for offentliggørelse af
de tekniske retningslinier for prøvetagning og analyse af GMO’er.
På den baggrund meddelte Danmark Kommissionen, at Danmark ønsker at sagen tages op i komité-
procedure.
Den 13. december 2004 modtog Danmark supplerende materiale til ansøgningen. Materialet, som er
fremsendt af Kommissionen, er ansøgers besvarelse af de spørgsmål, som medlemslandene har stillet
til ansøgningen. De medlemslande, som havde begrundede indvendinger mod ansøgningen, har heref-
ter 45 dage til at meddele Kommissionen, hvorvidt indvendingerne opretholdes. Danmark har således
frist den 27. januar 2005 for at meddele Kommissionen, hvorvidt Danmark i lyset af det supplerende
materiale, opretholder de tidligere fremsatte begrundede indvendinger.
Det supplerende materiale er blevet forelagt Danmarks Miljøundersøgelser, Plantedirektoratet og
Danmarks Fødevareforskning til vurdering.
Hvis der efter de 45 dages udløb ikke længere er begrundede indvendinger mod ansøgningen fra med-
lemslandene, skal Sverige, som det land hvor ansøgningen er modtaget første gang, efter udsætnings-
direktivets regler give godkendelse til markedsføring af den genetisk modificerede kartoffel.
2. Formål og indhold
Formålet med ansøgningen er at få godkendelse til at dyrke og forarbejde EH92-527-1 som enhver
anden stivelseskartoffel. Dette omfatter produktion og teknisk anvendelse af stivelsen til papirindu-
strien, anvendelse af biproduktet pulp til foder og øvrige biprodukter til gødningsmiddel. Hverken
hele kartofler eller den udvundne stivelse vil blive anvendt til human føde.
Hvis stivelseskartoflen skal anvendes som levnedsmiddel kræver det en godkendelse efter reglerne i
forordning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer.
Stivelseskartoflen (klon EH92-527-1), der er afledt af kartoffelsorten ”Prevalent”, har fået indsat et
gen (gbss-genet som stammer fra kartoffel) i anti-sense orientering, hvilket medfører, at ekspressionen
af det naturlige gbss-gen i kartoflen reduceres og hermed også kartoflens enzym ”granule bound
starch synthase”. Kartoflens indhold af stivelse bliver hermed domineret af stivelsestypen amylopec-
tin, mens indholdet af stivelsestypen amylose reduceres. Stivelsesindholdet i moderkartoffelsorten
”Prevalent” består af ca. 15 % amylose og 85 % amylopectin. Ved anvendelse af de genetisk modifice-
rede kartofler er det muligt at forbedre udvindingen af amylopectin fra kartoflerne, idet amyloseind-
holdet i de genetisk modificerede kartofler er under 2 %.
Derudover er der ifølge de svenske myndigheder blevet introduceret et gen fra bakterien
E. coli
som
selektiv markør. Genet, der koder for neomycin phosphotransferase (nptII også kendt som
aph
(3’)-II),
der medfører antibiotikaresistens overfor Kanamycin og muligvis Neomycin og Geniticin.
Ifølge de svenske myndigheder er indholdet af næringsstoffer og andre vigtige indholdsstoffer i for-
hold til menneske- og dyresundhed blevet undersøgt hos EH92-527-1, og der er med undtagelse af et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0006.png
6
højere indhold af C-vitamin, mono- og disaccarider og lavere indhold af glycoalcaloider ikke fundet
nogle signifikante forskelle hos EH92-527-1 i forhold til moderplanten, når der er kompenseret for
forskellene i udbytte.
De svenske myndigheder konkluderer at den foreslåede anvendelse er sikker, men at det er vigtigt at
EH92-527-1 og produkter afledt heraf er holdt adskilt fra fødevarer, idet der ikke er taget stilling til
eller ansøgt om at godkende kartoffelklonen til anvendelse som levnedsmiddel. De svenske myndig-
heder mener at kvalitetssikring og overvågning er tilstrækkelig til at konkludere at disse produkter vil
blive holdt adskilt fra fødevarer.
Sække og forsendelser indeholdende kartoflen EH92-527-1 vil blive mærket eller have medfølgende
dokumenter i henhold til kravene stillet i appendix IV i direktiv 2001/18/EC. Informationen vil in-
kludere blandt andet den unikke identifikationskode BPS-25271-9, navnet på transformationsbegi-
venheden, information om at kartoflen er genetisk modificeret og at den er beregnet til stivelsespro-
duktion og ikke som fødevare.
Sverige indstiller, at der stilles følgende vilkår:
At ansøger overholder kravene i ansøgningen.
Hvis de svenske miljømyndigheder finder det nødvendigt, skal eksterne eksperter, på ansøgers
regning, designe, udføre eller deltage i de studier der potentielt må blive affødt af overvågningsre-
sultaterne.
Ansøger skal bekræfte pålideligheden af detektionsmetoden før EH92-527-1 bliver frigivet på
markedet. Yderligere et uafhængigt laboratorium skal derfor teste de parametre under punkt 5.1
og 5.2 i ansøgers rapport om detektionsmetode. Prøverne skal være uidentificerbare og alle trin i
analysen, inklusiv DNA-ekstraktionen, skal udføres i dette laboratorie.
Godkendelsen gælder i 10 år fra udstedelsen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke særskilt redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en ansøg-
ning om godkendelse til markedsføring i henhold til en allerede vedtaget rådsretsakt (udsætningsdirek-
tivet (2001/18/EF)).
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: En godkendelse til markedsføring vil ikke få lovgivningsmæssige
konsekvenser, idet der er tale om en ansøgning, der er reguleret af direktiv 2001/18/EF om udsæt-
ning i miljøet af genetisk modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF.
Direktivet er implementeret i dansk ret med lovbekendtgørelse nr. 981 af 3. december 2002 og be-
kendtgørelse nr. 831 af 3. oktober 2002 om godkendelse af udsætning i miljøet af genetisk modifice-
rede organismer.
Økonomiske og administrative konsekvenser: En godkendelse forventes ikke at få væsentlige stats-
eller kommunaløkonomiske konsekvenser. Der forventes en mindre administrativ byrde i forbindelse
med behandling af sagen samt tilsyn og kontrol i henhold til kapitel 5 i bekendtgørelse nr. 831 af 3.
oktober 2002 om godkendelse af udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer i tilfælde af
at kartoflen dyrkes i Danmark.
Beskyttelsesniveau:
Ansøgningen vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
De hørte eksperter, jf. nedenfor, har foretaget en vurdering af konsekvenserne for menneskers og
dyrs sundhed, og for natur og miljø, hvis kartoflen EH92-527-1 bliver dyrket og anvendt i den danske
stivelsesproduktion. Skov- og Naturstyrelsen har anmodet eksperterne om at gennemføre vurderin-
gerne i forhold til de svenske myndigheders indstilling, og har til deres vurdering fået stillet hele an-
søgningen til rådighed. Det betyder, at vurderingerne primært koncentrerer sig om de mulige konse-
kvenser ved dyrkning og anvendelse af kartoflen til stivelsesproduktion samt kartoffelpulp som foder
og restproduktet til gødningsmiddel. Som det fremgår af nedenstående udtalelser, vurderer eksperter-
ne ikke, at der vil være miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser forbundet med godkendelse til dyrk-
ning og forarbejdning, samt anvendelse af restprodukterne til foder og gødningsmiddel.
Danmarks Miljøundersøgelser (DMU):
DMU har fundet at oplysningerne i det fremsendte materiale i ansøgningen var tilstrækkelige til at
foretage en økologisk risikovurdering.
DMU vurderer samtidig at ansøgningen lever op til kravene i del C af det ny udsætningsdirektiv (Di-
rektiv 2001/18/EF).
”DMU har således foretaget den økologiske risikovurdering på grundlag af en identifikation af uøn-
skede konsekvenser af den genmodificerede plante og sandsynligheden for at disse vil indtræffe.
Den genmodificerede kartoffel, EH92-527-1, adskiller sig fra konventionelle kartofler ved at have
indsat gener der ændrer sammensætningen af stivelse i knoldene fra amylose mod øget indhold af
amylopectin. Samtidig er planten gjort antibiotikaresistent overfor kanamycin. Kartoflen søges god-
kendt til dyrkning og opformering. Anvendelsen er primært til produktion af stivelse sekundært til
brug som dyrefoder. Dyrkning af EH92-527-1 kartoflen kan derfor potentielt have uønskede effekter
på naturen og/eller forårsage tilfældig, utilsigtet spredning. Det må forventes at EH92-527-1 kartoflen
også vil være relevant til dyrkning i Danmark som har en stor produktion af industriel stivelse.
Spredning af den genmodificerede kartoffel vil kunne ske i forbindelse med uheld med iblanding af
genmodificerede kartofler i konventionelle kartofler før og efter import. Dette forventes dog ikke at få
nogen uønskede miljømæssige konsekvenser. Hvis der skulle ske en tilfældig spredning af EH92-527-
1 læggekartofler i Danmark, vil disse, som alle andre kartofler, ikke kunne krydse med vilde arter. Kar-
tofler etablerer heller ikke vedvarende bestande i naturen eller i markomgivelserne i Danmark, bl.a.
fordi knoldene ikke tåler perioder med frost.
EH92-527-1 kartoflen har et øget indhold af sukkerstoffer i knoldene sammenlignet med den umodi-
ficerede sort Prevalent, hvilket potentielt kan give større frosttolerance. Sukkerindholdet i knoldene
ligger dog indenfor den kendte variationsbredde hos dyrkede kartofler og forsøg med frosttolerance
viste ingen forskel mellem den genmodificerede og den umodificerede sort. Det er dog kritisabelt at
den statistiske behandling af forsøgsdata over frosttolerance er mangelfuld i anmeldelsen.
DMU’s risikovurdering af de mulige økologiske konsekvenser for plante- og dyreliv af en eventuel
tilfældig spredning af den genmodificerede kartoffel viser, at der ikke vil være nogen eller kun være
ubetydelige miljømæssige risici, hvis der skulle ske en spredning.
DMU vurderer at kanamycinresistensen i kartoflen kun har en meget lille sandsynlighed for spredning
til jordbakterier og at det ikke vil have nogen uønskede økologiske effekter.
DMU vurderer samlet, at der ikke kan forventes uønskede økologiske konsekvenser for dyre- og plan-
telivet ved markedsføring og dyrkning af den genmodificerede kartoffel EH92-527-1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
DMU bifalder den i anmeldelsen foreslåede generelle overvågning med årlig rapportering over fore-
komst af spildplanter og persistens af genmodificerede kartofler i dyrkningsarealer og tilgrænsende
områder samt af spredning i distributionsleddet. DMU foreslår dog at det skal specificeres hvem der
udfører overvågningen nøjagtigt hvor og hvornår, samt hvem der kontrollerer at overvågningen udfø-
res som beskrevet.”
Plantedirektoratet:
”Plantedirektoratet forholder sig i sin risikovurdering af anmeldelser af markedsføring af genetisk
modificerede planter særligt til det indsatte genetiske materiale, de nye enzymer/proteiner og ind-
holdsstoffer, som produceres som resultat af den genetiske modifikation, særlige dyrkningsmæssige
aspekter forbundet med dyrkningen af den genmodificerede plante, den eventuelle foderanvendelse
samt mærkning af frø og andre produkter.
Plantedirektoratets risikovurdering baserer sig på selve markedsføringsanmeldelsen, det supplerende
fortrolige materiale samt yderligere videnskabelige oplysninger som bl.a. er fundet på Internettet.
Plantedirektoratet vurderer, at der i anmeldelsen samt i det fortrolige materiale til denne er fremlagt
oplysninger, som sandsynliggør, at det nye genetiske materiale i EH92-527-1-kartoflen er indsat som
beskrevet i anmeldelsen.
Herudover tyder resultaterne fra undersøgelserne af den kemiske sammensætning på, at restproduktet
kartoffelkvas fra den genmodificerede kartoffel er substantielt ækvivalent med kvas fra konventionelle
kartofler.
Plantedirektoratet vurderer på baggrund heraf samt på baggrund af resultaterne af fodringsforsøg med
kvier, at fodring med kartoffelkvas fra EH92-5427-1-kartoflen ikke giver anledning til skadelige effek-
ter på dyr. Tilstedeværelsen af kanamycinresistensgenet i kartoflen vurderes ikke at udgøre nogen risi-
ko for menneskers eller dyrs sundhed.
Endvidere vurderer Plantedirektoratet, at dyrkning af EH92-527-1-kartoflen vil kunne foretages med
meget lav risiko for sammenblanding med ikke modificerede kartofler under iagttagelse af de foran-
staltninger, som er beskrevet i den med anmeldelsen følgende IP-plan ( Identity Preservation, red.).
Som konsekvens af de svenske myndigheders udtalelse om nul-tolerance for iblanding af EH92-527-
1-kartofler i andre sorter bør det bekræftes, at partier med konventionelle læggekartofler, hvori der
med anvendelse af den kvalitative PCR-analysemetode konstateres forekomst af EH92-527-1-
kartofler, enten vil blive kasseret eller mærket med GMO-forekomst.”
Danmarks Fødevareforskning:
”Ansøgningen vedrører en tidligere behandlet gensplejset kartoffel linie EH92-527-1 med højt ind-
hold af amylopectin og lavt indhold af amylose i stivelsen. Kartoflen skal anvendes som industrikar-
toffel til fremstilling af en speciel stivelseskvalitet bl.a. til brug i papirfremstilling. Kartoffel pulp vil
blive anvendt til dyrefoder, mens det angives at anvendelse af kartoflen til fødevarer ikke vil finde
sted. Den nye opdaterede ansøgning indeholder i forhold til den tidligere flere nye oplysninger om
den aktuelle indsatte DNA sekvens og besvarelser på spørgsmål stillet af den tidligere SCP-gruppe
(red., Scientific Committee for Plants).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0009.png
9
De nye oplysninger og resultater fra supplerende undersøgelser ændrer ikke ved de konklusioner
DFVF tidligere er fremkommet med. Tidligere fremsendt vurdering er vedlagt som bilag 1. Undersø-
gelser af det indsatte DNA viser mindre ændringer i forhold til det umiddelbare forventede fra den
anvendte vektor til transformation, men giver ingen anledning til ændring af risikovurderingen. Un-
dersøgelser af mulige nye proteiner fra identificerede ORF (åben læseramme, red.) har ikke kunnet
påvise disse i kartoflerne.
Samlet er det således stadig konklusionen at der ikke er sundhedsmæssig betænkelighed ved markeds-
føring og brug af den gensplejsede kartoffel som angivet i ansøgningen.”
Af den tidligere fremsendte vurdering af 9. juli 1998 fra Institut for Toksikologi (nuværende DFVF)
fremgår det at:
”IFT vurderer at ansøgningen indeholder tilstrækkelig med dokumentation bl.a. i form af analysedata
og billeder til at fastslå mængden og arten af det indsatte DNA i den gensplejsede kartoffel. Kartoflen
indeholder kun 2 nye gener
nptII
og antisense-gbss som giver henholdsvis kanamycinresistens og ned-
sat amyloseindhold. Andre analyser og resultater fra observationer af de gensplejsede kartofler viser, at
de kun adskiller sig fra de tilsvarende ikke gensplejsede kartofler ved, at de ikke indeholder eller har
lavt indhold af amylose (og tilsvarende højere indhold af amylopectin) i knoldene samt besidder resi-
stens overfor kanamycin. De forskelle i indhold af amylose i forhold til traditionel kartoffel gør at den
gensplejsede kartoffel ikke i al væsentlighed er som –den traditionelle dvs. den er ikke ”substantial
equivalent” til den ikke gensplejsede. Forskellen vurderes ikke at være af sundhedsmæssig betydning i
denne sammenhæng.
Samlet er det derfor IFT’s vurdering, at der ud fra de foreliggende oplysninger og analyser ikke er
sundhedsmæssig betænkelighed ved markedsføring og brug af den gensplejsede kartoffel som angivet
i ansøgningen.”
De hørte eksperter har vurderet det supplerende materiale til ansøgningen. Danmarks Miljøundersø-
gelser (DMU) vurderer, at de nye oplysninger ikke ændrer konklusionerne i deres oprindelige økologi-
ske risikovurdering. Vedrørende Danmarks indvending om hvem der skal udføre overvågningen, samt
hvor og hvornår det skal foregår, finder DMU at dette punkt nu er beskrevet tilstrækkeligt udførligt i
det nye materiale.
Plantedirektoratet vurderer, at de nye oplysninger på tilfredsstillende vis besvarer Danmarks indven-
ding vedrørende behov for bekræftelse på, at partier med konventionelle læggekartofler, hvori der
konstateres forekomst af EH92-527-1 kartofler, enten vil blive kasseret eller mærket for GMO-
forekomst. Det fremgår af de supplerende oplysninger, at sådanne kartoffelpartier vil blive skaffet af
vejen til non-food formål, og at partierne, under håndteringen, vil blive mærket i henhold til reglerne.
Danmarks Fødevareforskning vurderer, at de nye oplysninger ikke ændrer ved den tidlige-
re fremsendte risikovurdering.
5. Høring
I perioden den 10. maj til den 2. juni 2004 gennemførte Skov- og Naturstyrelsen en høring af 55 dan-
ske interesseorganisationer, forskningsinstitutioner og myndigheder. Høringsmaterialet bestod af et af
ansøger udarbejdet sammendrag af ansøgningen, en indholdsfortegnelse til hele ansøgningen samt de
svenske myndigheders vurderingsrapport. Skov- og Naturstyrelsen har modtaget høringssvar fra ne-
dennævnte:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0010.png
10
Den Danske Dyrlægeforening
Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole
Forbrugerrådet
Greenpeace
Hovedstadens UdviklingsRåd
Landbrugsraadet
Lægemiddelstyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen
Statens Jordbrugs- og Veterinærvidenskabelige Forskningsråd
Specialarbejderforbundet
Økologisk Landsforening
Den Danske Dyrlægeforening har følgende kommentarer.
”Det fremgår af materialet, at kartoflen er afprøvet i generationsforsøg over 9 år og i den periode ikke
fundet risikabel for det omgivende miljø (krydsmuligheder for beslægtede arter m.v.). Det fremgår
endvidere af materialet, at kartoflen er forsynet med resistens over for flere antibiotika, bl.a. Kanamy-
cin og formodentlig også Neomycin og Geneticin.
Det fremgår til gengæld ikke af materialet, om en evt. resistens kan videreføres via det biprodukt, som
påtænkes brugt til foder til kreaturer (og andre ruminanter?). Såfremt det er tilfældet, at biproduktet
fra kartoflen kan videreføre en resistens til mikrofloraen i ruminanten, uanset i hvilket omfang, vil
Den Dansk Dyrlægeforening finde det uhensigtsmæssigt at benytte dette biprodukt som foder til dyr,
der forventes at indgå i fødevarekæden, idet der vil være risiko for krydsresistens med andre antibioti-
ka i samme gruppe, der benyttes i husdyrproduktionen eller i human behandling.
Den Danske Dyrlægeforening er af den holdning, at hoved- eller biprodukter af genmodificeret mate-
riale er en del af fødevarekæden, såfremt det benyttes direkte eller indirekte til produktion af fødevarer
(f.eks. opfedning), uagtet at det primære produkt ikke er tiltænkt til dette formål.”
Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole har ikke bemærkninger til ansøgningen.
Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsager ikke kunnet se nærmere på det tilsendte materiale.
Forbrugerrådet mener imidlertid helt generelt, at Danmark bør arbejde for, at moratoriet opretholdes,
så længe sameksistensregler, herunder regler om ansvar, ikke er på plads i EU.
Yderligere mener Forbrugerrådet ikke, at der overhovedet bør gives tilladelse til dyrkning af planter,
der indeholder antibiotikaresistensgener, hvilket det fremgår af høringsbrevet, at denne kartoffel gør.
Dette skyldes risikoen for udvikling af antibitikaresistens hos mikroorganismer.
Forbrugerrådet kan således ikke støtte godkendelsen af ovennævnte genetisk modificerede kartoffel.
Greenpeace er imod bevidst udsætning af genmodificerede afgrøder uanset om udsætningen sker in-
denfor eller udenfor EU. Denne ansøgning vedrører dyrkning af en genmodificeret kartoffel til indu-
striel anvendelse og til anvendelse som dyrefoder. Greenpeace finder at der er alvorlige implikationer
for både miljøet og dyresundhed forbundet med denne kartoffel, som burde resultere i en afvisning af
ansøgningen.
Greenpeace nævner specielt 7 grunde til at denne ansøgning bør afvises:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0011.png
11
1. De molekylære data viser mange uregelmæssigheder, inklusiv omlejringer (rearrangements), deleti-
on og transskriberede læserammer. Greenpeace mener således, at det er muligt at andre proteiner
end dem som der er analyseret for kan blive produceret i kartoflen, men at de ikke bliver opdaget,
idet der ikke bliver undersøgt for dem.
2. Kompositionelle analyser. Greenpeace finder at der er flere signifikante forskelle fundet i den ke-
miske sammensætning i kartoflen udover den ønskede ændring i stivelsessammensætningen. Her
henvises til indholdet af C-vitamin, glucose og fructose, nitrater m.v. Hvis kartoffelpulp skal an-
vendes til foder finder Greenpeace det meget vigtigt at se på disse kemiske ændringer og peger
ydermere på, at der kan være sket andre kemiske ændringer, som man ikke ved af - fordi man ikke
har undersøgt for dem.
3. De økologiske interaktioner er ikke blevet belyst tilstrækkeligt. Listen over insekter, bakterier og
svampe der interagerer med kartofler i Europa er meget lang. Det er muligt at kartoffeldyrkning
spiller en rolle i Europæisk agro-økologi. Men der er ingen analyser af mulige risici for biodiversi-
teten fra denne kartoffel. Greenpeace finder ikke at der er blevet udført biodiverstetsstudier felt-
forsøgene. Hvis frugtsaft og/eller kartoffelpulp bliver spredt ud på markerne, jorden, vil husdyr
og vilde organismer blive udsat for genmodificeret kartoffel. Selvom der er registret kemiske for-
skelle i den genmodificerede kartoffel, er dette potentiale blevet overset. Til trods for at enhver
ændring i microbiel-økologi kan have en effekt på jordens fertilitet og være af stor vigtighed
4. Antibiotikaresistens. Der er mulighed for at DNA fra den genmodificerede kartoffel inklusiv det
kanamycinresistense gen,
nptll,
kan blive spredt over markerne og således potentielt øge bakteriel
resistens overfor dette antibiotika. At bruge antibiotika markør-gener er uacceptabelt.
5. Dyre foder. Det står klart beskrevet at kartoffel pulp skal bruges som dyrefoder. Greenpeace me-
ner dog ikke at der er udført foderforsøg eller toksiske test. Dette finder Greenpeace uacceptabelt.
6. Kontaminering af ikke genmodificerede kartoffelafgrøder. Selvom kartofler ikke kan hybridisere
med vilde slægtninge i EU, er der stadig en risiko for kontaminering af både ikke genmodificerede
kartofler og kartofler beregnet til anvendelse for human og animal føde.
7. Kontaminering af human føde. Greenpeace finder det utroligt at EU overvejer at godkende en
genmodificeret afgrøde til brug for industrien og dyrefoder, som ikke godkendes til human føde.
Historien med andre afgrøder har vist at en afgrøde der ikke er godkendt til human føde, kan ende
som human føde. Genmodificerede afgrøder ikke kan kontrolleres, en risikovurdering kan ikke
blive udført for ekstreme eller usædvanlige begivenheder eller menneskelige fejl. Forholdsregler
burde tages og den genmodificerede kartoffel afvises efter Greenpeaces vurdering.
Hovedstadens UdviklingsRåd har ingen bemærkninger til ansøgningen.
Landbrugsraadet og Dansk Landbrug anbefaler, at der meddeles godkendelse forudsat de danske
myndigheder vurderer, at den pågældende gensplejsede kartoffel giver samme sikkerhed for sundhed
og miljø som traditionelle kartofler samt at de indsatte antibiotikaresistensgener ligger inden for ram-
merne af det reviderede udsætningsdirektiv. Landbruget anbefaler dog generelt at man udfaser brugen
af antibiotikaresistensgener.
Lægemiddelstyrelsen her ingen bemærkninger til det fremsendte.
Patent- og Varemærkestyrelsen finder ikke at det udsendte høringsmateriale giver anledning til be-
mærkninger.
Specialarbejderforbundet (SID) finder ikke, at der skal gives tilladelse til markedsføring af denne gene-
tisk modificeret kartoffel, idet SID finder, at der skal foretages en helhedsvurdering inden en eventuel
tilladelse gives.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0012.png
12
Ved helhedsvurdering mener SID, at den skal vurderes i alle led og alle konsekvenser skal vurderes og
ikke, som det ifølge SID er tilfældet her, som delelementer.
Ligeledes finder SID, at der blandt forbrugerne er stor skepsis omkring GMO-fødevarer. Derfor skal
der samtidig foretages en samfundsnyttig konsekvensberegning af denne genetisk modificeret kartof-
fel.
Statens Jordbrugs- og Veterinærvidenskabelige Forskningsråd har følgende kommentarer til ansøgning
C/SE/96/3501.
Ansøgning nr. C/SE/96/3501 er modtaget af Sverige og omhandler markedsføring af en genetisk
modificeret kartoffel linje EH92-527-1 til dyrkning og anvendelse ved produktion af stivelse.
I overensstemmelse med indstillingen fra The Swedish Competent Authority og i henhold til de dan-
ske bekendtgørelser finder SJVF ingen videnskabelige grunde til at afvise brugen af kartofler modifi-
ceret til at indeholde mindre amylose. Den tekniske udførsel af modificationen og beskrivelsen af mo-
difikationen kunne dog forbedres således at kartoflen ikke indeholder antibiotikaresistensgener og
således at integrations stedet for T-DNA segmentet blev karakteriseret ved sekvensbestemmelse.
Økologisk Landsforening har studeret det udsendte høringsmateriale omhandlende den genmodifice-
rede kartoffel (C/SE/96/3501), som de svenske myndigheder foreslår godkendes til dyrkning og be-
arbejdning, herunder anvendelse af biproduktet pulp til dyrefoder og øvrige produkter til gødnings-
middel.
Økologiske og biodynamiske landbrug anvender ikke genmodificerede afgrøder og ønsker ikke at
blive forurenet med sådanne. Principielt er Økologisk Landsforening imod brugen af genmodificering,
da ingen kender de langsigtede konsekvenser og forurening vurderes til at være umulig at undgå på
sigt. Brugen af GM-afgrøder vil påføre bl.a. økologerne øgede omkostninger til f.eks. kontrolanalyser,
risiko for forurening, tilbagekaldelse af produkter mv. I forhold til mulighederne for at omlægge andre
arealer end de nu økologisk drevne, er Økologisk Landsforening imod, at genetisk modificerede plan-
tedele skulle kunne bruges til gødningsmiddel.
I netop denne sag skal det gennem mærkning af biproduktet til foderbrug sikres, at økologiske land-
mænd under ingen omstændigheder risikerer at anvende fodringsmidlet. Det er på ingen måde påvist,
hvad fodring over lang tid med den genmodificerede kartoffel vil betyde for f.eks. malkekøer og der-
med slutprodukterne mælk og kød. Da der ikke er lavet omfattende og afgørende sundhedsstudier,
kan det ikke udelukkes, at de genmodificerede planter har negativ indflydelse på menneskers eller dyrs
sundhed. Ligeledes vil Økologisk Landsforening igen påpege behovet for, at det tydeligt mærkes på
animalske produkter, hvis produkterne er fremkommet ved brug, f.eks. fodring, med genmodificerede
afgrøder, så forbrugerne får det frie valg.
Økologisk Landsforening kan derfor ikke støtte, at den genmodificerede kartoffel godkendes til dyk-
ning og bearbejdning og ej heller til dyrefoder eller gødningsmiddel.
I perioden den 13. maj til den 2. juni 2004 gennemførte Skov- og Naturstyrelsen parallelt en offentlig
høring, idet der i landsdækkende aviser blev gjort opmærksom på, at man kunne finde høringsmateria-
let på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside eller rekvirere det fra Skov- og Naturstyrelsen. Der er
ikke modtaget nogle svar fra borgere på denne høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0013.png
13
Der er i perioden 17. til 22. juni 2004 gennemført en høring i EU-Specialudvalget vedrørende miljø-
spørgsmål, hvor der er kommet høringssvar fra FødevareIndustrien og Specialarbejderforbundet
Danmark.
FødevareIndustrien finder at der ikke er grundlag for at afvise godkendelse af markedsføringsansøg-
ningen og hæfter sig ved at de hørte eksperter ikke har sundhedsmæssige eller miljømæssige betænke-
ligheder ved at godkende GMO-kartoflen til markedsføring i EU. FødevareIndustrien mener endvide-
re, at vedtagelsen af den danske sameksistenslov bør understøtte en godkendelse, idet der nu forelig-
ger klare regler for dyrkning af GMO-afgrøder i Danmark. FødevareIndustrien finder det problema-
tisk hvis godkendelsen skal afvente arbejdet EU's arbejdsgruppe vedrørende antibiotikaresistensmar-
kørgener, idet de antibiotikaresistensmarkørgener, der er bygget ind i den aktuelle GMO-kartoffel,
hører til den kategori der betegnes som ufarlig for mennesker og miljø.
Specialarbejderforbundet Danmark henviser til deres tidligere fremsendte høringssvar og oplyser at at
organisationen ikke finder at der skal gives tilladelse til markedsføring den aktuelle GMO-kartoffel før
der er foretaget en helhedsvurdering. Med henvisning til den store skepsis blandt forbrugerne i for-
hold til GMO-fødevarer, mener Specialarbejderforbundet Danmark at der bør foretages en sam-
fundsmæssig konsekvensberegning af GMO-kartoflen.
Supplerende rammenotat om ansøgningen har været i høring i EU-Specialudvalget vedr. miljø-
spørgsmål i januar 2005, hvor der er kommet følgende høringssvar:
Fagligt Fælles Forbund – 3F (tidligere Specialarbejderforbundet Danmark) har oplyst at forbundet
fastholder sit tidligere høringssvar.
FødevareIndustrien henviser til sit tidligere høringssvar og oplyser, at man fortsat ikke mener at der i
materialet er faglig begrundelse for at afvise en ansøgning om markedsføring af en genmodificeret
kartoffel i EU.
Landbrugsraadet og Dansk Landbrug henviser til sit tidligere høringssvar og anbefaler, at ansøgningen
imødekommes. Landbrugsraadet og Dansk Landbrug lægger vægt på at EFSA’s kategorisering af ka-
namycinresistensgenet som ufarligt for mennesker og miljø svarer til de danske eksperters vurdering.
6. Dansk holdning
Ansøgningen er vurderet på baggrund af de svenske myndigheders indstilling til godkendelse, hvilket
betyder, at der gives tilladelse til dyrkning, og produktion af stivelse til tekniske formål, samt anven-
delse af kartoffelpulp til foder og øvrige biprodukter til gødningsmiddel. Hvis der efterfølgende skal
gives en godkendelse ud over det, som de svenske myndigheder indstiller, vil dette kræve en fornyet
dansk vurdering.
Ansøgningen har været forelagt Skov- og Naturstyrelsens sagkyndige rådgivere, der har vurderet at
der ikke kan forventes uønskede økologiske og/eller sundhedsmæssige konsekvenser for mennesker,
dyre- og plantelivet ved markedsføring og dyrkning af den genmodificerede kartoffel i Danmark, samt
teknisk anvendelse af stivelsen og anvendelse af biprodukterne til foder og gødningsmiddel.
Det skal dog fremhæves at Plantedirektoratet efterspørger en bekræftelse på at partier med konventi-
onelle læggekartofler hvori der konstateres forekomst af EH92-527-1 enten vil blive kasseret eller
mærket.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0014.png
14
Der er med ansøgningen lagt op til en generel overvågning med en årlig afrapportering. I forlængelse
heraf efterspørger DMU en specificering af hvem der udfører overvågningen hvor og hvornår, samt
hvem der kontrollerer dette.
DMU og Plantedirektoratets samlede vurdering er dog, at der ikke kan forventes uønskede økologiske
og sundhedsmæssige konsekvenser for dyre- og plantelivet ved markedsføring og dyrkning af den
genmodificerede kartoffel EH92-527-1 i Danmark.
Det fremgår desuden af forordningen om sporbarhed og mærkning (1830/2003), at Kommissionen
skal udarbejde tekniske retningslinier for prøvetagning og analyse af GMO’er. Indtil disse er offent-
liggjort, finder man fra dansk side ikke, at det er muligt at tage stilling til, hvorvidt de stillede betingel-
ser for markedsføring er tilstrækkelige.
I den konkrete sag har de danske eksperter vurderet, at tilstedeværelsen af kanamycinresistensgenet
ikke giver anledning til uønskede konsekvenser for natur, miljø og sundhed.
Det fremgår imidlertid af bekendtgørelse nr. 831 af 3. oktober 2002 om udsætning i miljøet af gene-
tisk modificerede organismer at der ikke meddeles godkendelse til forsøgsudsætning eller markedsfø-
ring af genetisk modificerede organismer, der indeholder gener, som giver resistens overfor antibioti-
ka, der anvendes i human- og veterinærmedicinsk behandling. Bestemmelsen er en implementering af
udsætningsdirektivets artikel 4, stk. 2, som foreskriver en udfasning af antibiotikaresistensmarkører i
GMO’er, der kan have uønskede virkninger på menneskers sundhed og miljøet. Kommissionen ned-
satte i 2002 en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra medlemslandene til nærmere at fastlæg-
ge indholdet af bestemmelsen. Arbejdsgruppen har holdt ét møde den 2. april 2003. Endvidere har
EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet) afgivet en udtalelse om brugen af antibiotikare-
sistensgener i genetisk modificerede planter fra 2. april 2004. Ifølge udtalelsen kan man opdele gener,
som giver resistens overfor antibiotika, i tre kategorier. De antibiotikaresistensmarkørgener, der er
bygget ind i den aktuelle genetisk modificerede kartoffel, hører til den kategori, der betegnes som
ufarlig for mennesker og miljø. Kommissionen har lagt op til, at medlemslandene accepterer EFSA’s
udtalelse, i stedet for at fortsætte et parallelt forløb i den nedsatte arbejdsgruppe. Dette er endnu uaf-
klaret.
Danmark kan ikke på nuværende tidspunkt tilslutte sig en godkendelse, idet arbejdet i den af EU ned-
satte antibiotikaresistens arbejdsgruppe ikke er afsluttet. Derudover bør der redegøres for de yderlige-
re oplysninger som - de nationale eksperter ønsker - og de tekniske retningslinier for prøvetagning og
analyse af GMO’er bør være publiceret.
Høringssvaret fra Greenpeace rejser en række faglige spørgsmål til ansøgningen. Disse er blevet fore-
lagt de eksperter, der har vurderet såvel ansøgningen som det supplerende materiale. Høringssvaret
fra Greenpeace har ikke givet eksperterne anledning til at ændre deres vurdering af ansøgningen.
Det supplerende materiale, der er fremsendt vedrørende ansøgningen, imødekommer Danmarks be-
grundede indvendinger mod ansøgningen hvad angår håndtering og mærkning af partier konventio-
nelle læggekartofler hvori der er sket iblanding af EH92-527-1 kartofler, samt hvad angår indvendin-
gen gående på manglende præcisering af hvem, hvor og hvornår overvågningen skal finde sted.
Endvidere blev de tekniske retningslinier for prøvetagning og detektion af GMO’er publiceret d. 24.
november 2004 i De Europæiske Fællesskabers Tidende og derved er også denne indvending fra
Danmark mod ansøgningen imødekommet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
141835_0015.png
15
Kommissionen har den 20. december 2004 fremsendt et dokument til medlemslandenes kompetente
myndigheder under udsætningsdirektivet, hvoraf det fremgår, at EU arbejdsgruppen om antibiotikare-
sistens afsluttes for så vidt angår spørgsmålet om antibiotikaresistensgener i planter, hvor der søges
om godkendelse til markedsføring, idet Kommissionen har accepteret EFSA's kategorisering af anti-
biotikaresistensmarkørgener. Det er Kommissionens henstilling, at dokumentet er vejledende og kan
fungere som et ekstra værktøj i sag-til-sag risikovurderingen af GMO'er til markedsføring. Kommissi-
onen henstiller, at dokumentet kan fungere som basis for medlemslandenes implementering af udsæt-
ningsdirektivets bestemmelse om udfasning af antibiotikaresistensmarkørgener i GMO'er godkendt til
markedsføring i EU. Dokumentet er endnu ikke endeligt godkendt af medlemslandene. Det forventes,
at dokumentet vil blive endeligt godkendt på næste møde for medlemslandenes kompetente myndig-
heder.
Ifølge dokumentet kan man opdele gener, som giver resistens overfor antibiotika, i tre kategorier.
Kanamycinresistensgenet, som er indsat i den genetisk modificerede kartoffel, hører til den kategori
der betegnes som ufarlig for mennesker og miljø.
Danmark noterer sig Kommissionens henstilling om, at EFSA’s kategorisering af antibiotikaresi-
stensmarkørgener kan fungere som basis for medlemslandenes implementering af udsætningsdirekti-
vets bestemmelse om udfasning af antibiotikaresistensmarkørgener i GMO'er godkendt til markedsfø-
ring i EU. Idet EFSA’s kategorisering ikke er endeligt godkendt af medlemslandene, ønsker Danmark
at opretholde sin begrundede indvending mod ansøgningen.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forbindelse med første høringsrunde, hvor medlemslandene indenfor en frist på 60 dage
kunne fremsætte begrundede indvendinger, bemærkninger eller anmode om yderligere in-
formation, gjorde 21 medlemslande, samt Norge indsigelser mod ansøgningen. Heraf
fremsatte 10 lande (Litauen, Polen, Tyskland, Belgien, Frankrig, Spanien, Storbritannien,
Malta, Norge og Danmark) begrundede indvendinger mod ansøgningen.
Den 11. januar 2005 blev der afholdt møde mellem Kommissionen, de kompetente myn-
digheder i medlemslandene og ansøgerne. Formålet med mødet var at drøfte medlemslan-
denes begrundede indvendinger, med henblik på at opnå fælles forståelse om kravene til
ansøgningen. Ved mødet var ikke alle de medlemslande, der har begrundede indvendinger
repræsenteret, flere af de tilstedeværende indikerede at deres indvendinger ikke var imø-
dekommet.