Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 20. januar 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag VI i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter og lev- nedsmidler, dokument 4575/AGRI/2001 – rev 7. Det forventes at forslaget vil blive sat til afstemning i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug i januar 2005. Forslaget vil betyde en forøgelse af antallet af tilsætningsstoffer, der i dag er tilladt i økologiske animalske føde- varer i henhold til de danske regler. Stofferne er dog tilladt til konventionelle fødevarer, og ændringen vil ikke generelt berøre beskyttelsesniveauet i Dan- mark.
2 Notat til Folketinget Europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag VI i Rådets forordning  (EØF)  Nr.  2092/91  af  24.  juni  1991  om  økologisk  produktion   s- metode  for  landbrugsprodukter  og  om  anvendelse  heraf  på  landbrugspr o- dukter og levnedsmidler. Dok.: 4575/AGRI/2001-rev 7 Kommissionen har den 1. oktober 2004 fremsendt revideret forslag til Kommis- sionens  forordning  om  ændring  af  bilag  VI,  del  A  og  B  i  Rådets  forordning (EØF) Nr. 2092/91 af 24. juni   1991 om økologisk produktionsmetode for lan d- brugsprodukter  og  om  anvendelse  heraf  på  landbrugsprodukter  og  levnedsmi d- ler. Det forventes, at forslaget tidligst vil blive sat til afstemning i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug i januar 2005. Der  er med det foreliggende forslag tale om en  ændring af forordningens bilag VI,  således  at det kommer til at omfatte økologiske  fødevarer af animalsk o   p- rindelse. Endvidere omfatter forslaget bestemmelser om brug af sulfit til cider og frugtvin hertil kommer diverse tilføjelser og udeladelser. Økologiforordningens bilag VI omfatter ingredienser, herunder tilsætningssto f- fer og tekniske hjælpestoffer, der må tilsættes eller anvendes under forarbejdni n- gen af øk ologiske fødevarer ud over de økologiske landbrugsin  gredienser. Forslaget  vil  betyde  en  forøgelse  af  antallet  af  tilsætningsstoffer,  der  i  dag  er tilladt i økolog iske animalske fødevarer i henhold til de danske regler. Stofferne er dog tilladt til konventionelle fødevarer, og ændringen vil ikke generelt be   røre beskyttelsesniveauet i Danmark. Det er den danske regerings holdning, at listen over tilladte tilsætningsstoffer, i overensstemmelse  med  de  danske  principper  for  tilsætningsstoffer  for  økolog   i- ske fødev arer, bør holdes så kort og restriktiv som mulig  t, og på dette grundlag vil forhandlingerne fortsat blive ført. Danmark  er  mere  restriktiv  over  for  en  udvidelse  af  listen  over  tilladte  tilsæ  t- ningsstoffer end resten af medlemslandene. Det forventes, at der er et kvalifice- ret flertal for forslaget. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Den 13. januar 2005
3 Regeringen agter på denne baggrund at tilslutte sig forslaget, under forudsætning af,   - at nitrit og nitrat ikke bliver tilladt til anvendelse i økologiske kødprodukter, Herudover vil regeringen arbejde for, - at  bilag  VI, del A og B, i overensstemmelse med de danske principper  for tilsætningssto  ffer  til  økologiske  fødevarer,  holdes  så  kort  og  restriktiv  som muligt, herunder; - at farvestofferne udgår eller bliver afgrænset så præcist som muligt, og - at det højst bliver tilladt at tilsætte 50 mg sulfit/l cid   er.
4 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Den 13. januar 2005 Grundnotat  til Folketingets Europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag VI i Rådets forordning (EØF) Nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsme- tode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler. Dok.: 4575/AGRI/2001-rev 7 Baggrund Kommissionen har den 1. oktober 2004 fremsendt revideret forslag til Kommis- sionens  forordning  om  ændring  af  bilag    VI,  del  A  og  B  i  Rådets  forordning (EØF) Nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for lan    d- brugsprodukter  og  om  anvendelse  heraf  på  landbrugsprodukter  og  levnedsmi d- ler. Forslaget  er  fremsat  med  hjemmel  i  Rådets  forordning  nr.  2092/91  af   24.  juni 1991 om økol ogisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler (herefter ”økologiforordningen”), særligt artikel 5(8) og 13, anden tankestreg.   Økologiforordningen er senest æn d- ret ved Kommissionens forordning (EF) Nr. 1481/2004 af 19. august 2004. Forslaget  behandles  i  en  forskriftskomitéprocedure  (1999/468/EF  art.5)  i  Den Ståe nde Komité for Økologisk Jordbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen   forordningen.   Opnås   der   ik ke   kvalificeret   flertal,   forelægger Kommissionen  sagen  for  Rådet  og  underretter  samtidig  Europa -Parlamentet. Rådet  kan  med  kvalificeret  flertal  vedtage  forslaget    uændret    eller  udtale  sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen be- handle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen. Nærhedsprincippet Der  er  tale  om  gennemførelsesforanstaltninger  til  en  allerede  vedtaget  retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overen s- stemmelse med nærhed  sprincippet. Formål og indhold Der  er med det foreliggende forslag tale om en  ændring af forordningens bilag VI, del A og B. Økologiforordningens  bilag  VI  omfatter  ingredienser,  heru  nder  tilsætningssto  f- fer og tekniske hjælpestoffer, der må tilsættes eller anvendes under forarbejdni n-
5 gen af øk ologiske fødevarer ud over de økologiske landbrugsingredienser. Med forslaget kommer disse bestemmelser også til at gælde for de animalske produ   k- ter. Hertil kommer tilføjelser vedrørende brug af sulfit til c  ider og frugtvin samt diverse andre tilføjelser og udeladelser. Kriterier for at optage stofferne i bilag VI  del  A  og  B findes i Kommissionens forordning  (EØF)  nr.  207/931.  Ifølge  denne  kan  der  k un  medtages  tilsætning  s- stoffer og tekniske hjælpestoffer, uden hvilke det har vist sig umuligt at fremsti  l- le eller sikre holdbarheden af de pågæ   ldende levnedsmidler. I det følgende nævnes de væsentlige nye bestemmelser: Der  foreslås  tilladt   vegetabilsk  kul  og  anattoekstrakter  som  farvestoffer  til specifikke oste og ostetyper. Det foreslås tilladt at tilsætte    sulfit til frugtvin, cider m.v. med en restmængde på  højst  50  mg  SO2  /l,  dog  til  visse  typer  cider  højst  100  mg  SO2/l.  (I  druevin fremstillet ud fra økologiske druer er sulfitanvendelse tilladt jf. vinforordninge r- ne) Endelig  foreslås  det  tilladt  at  tilsætte     nitrat  eller  nitrit  til  kødprodukter   i  en samlet mængde på højst 80 mg/kg beregnet som tilsat mængde og 50 mg/kg b e- regnet som restmængde. Stofferne   må kun bruges, hvis det over for den komp e- tente myndighed har været tilfredsstillende demonstreret, at der ikke er teknol  o- giske alternativer, der giver den samme fødevaresikkerhed og/eller tillader bev a- ring af særlige karakteristika ved produktet. Tilføje   lsen af de to stoffer på listen skal revurderes før den 31. december 2007 set i lyset af udviklingen i vidensk a- belig viden og teknologi. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Anvendelse af tilsætningsstoffer   og tekniske hjælpestoffer til fremstilling af øk   o- logiske  animalske  fødevarer  er  ikke  harmoniseret,  og  området  er  reguleret  ved bekendtgørelse nr. 761 af 14. august 2000 om økologiske fødevarer m.v. Stoffer til økologiske vegetabilske produkter er regulere t ved økologiforordni ngen. Forslaget nødvendiggør ophævelse af det nuværende bilag 1 i bekendtgørelse nr. 761 af 14. august 2000 om økologiske fødevarer m.v., da bilag VI i økologifo   r- ordningen er umiddelbart gældende i medlemslandene. Området vil så være f uldt harmoniseret også for animalske øk  ologiske fødevarer. 1 Kommissionens forordning (EØF) Nr. 207/93 af 29. januar 1993 om fastlæggelse af indholdet af bilag VI til Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 om økologisk produkti- onsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler og om gennemførelsesbestemmelser til artikel 5, stk. 4, til nævnte for- ordning, senest ændret ved Kommissionens Forordning (EF) Nr. 2020/2000 af 25. sep- tember 2000.
6 Konsekvenser Med hensyn til nitrit og nitrat skønnes det, at der vil være mange produkter, hvor det kan dokumenteres, at kødprodukterne ikke på anden vis vil kunne opnå den samme fødevaresikkerhed  eller bevare den karakteristiske farve eller smag.   Forslaget  vil  betyde  en  forøgelse  af  antallet  af  tilsætningsstoffer,  der  i  dag  er tilladt i økolog iske animalske fødevarer i henhold til de danske regler. Stofferne er dog tilladt til konventionelle fød evarer, og ændringen vil ikke generelt berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser. Høring Fødevarestyrelsen  har  i  flere  omgang  udsendt  forslaget  i  høring  hos  en  række organisationer og i §2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareudvalg. Forbrugerrådet  mener generelt, at både mængden og antallet af tilladte tilsæ t- ningsstoffer  bør  begrænses  mest  muligt.  Specifikt  finder  rådet  tilstedeværelsen af  natriumnitrit  og  kaliumnitrat  (E250  og  E252)  problematisk,  da  disse  stoffer kan  medføre  dannelse  af  kræftfremkaldende  nitrosaminer.  Forbrugerrådet  ane r- kender dog, at der i visse lande kan være et særligt behov for anvendelse af disse stoffer  af  hensyn  til  fødevaresikkerheden.  Dette  problem  bør  imidlertid  imød   e- gå s af dispensationer frem for produktspecifikke tilladelser. Landbrugsrådet, FødevareIndustrien, Dansk Landbrug,  Økologisk Land s- forening, Det danske Fjerkræraad og Kødbranchens Fællesråd (samt tidl i- gere Landsforeningen for Biodynamiske Jordbrug) har i fæll  es breve skrevet, at organisationerne overordnet mener, at der skal anvendes så få tilsætningssto f- fer som muligt i økologiske fødevarer. Der er fortsat behov for at udvikle økol   o- giske  produkter,  men  det  er  nødvendigt  at  have  en  overordnet  disku ssion  om, hvorvidt  alle  traditionelle  produkter  skal  have  en  økologisk  variant,  hvis  det kræver  brug  af  særlige  tilsætningsstoffer.  Organisationerne  mener,  at  der  skal skabes  lige  konkurrencevilkår  inden  for  EU,  og  at  der  skal  arbejdes  for  et  ve l- fungerende indre økolo gisk marked. En vurdering fra de enkelte medlemsstater om hvorvidt brugen af f.eks. nitrit kan godtgøres, vil bevirke ulige konkurrenc e- vilkår i eksportøjemed. Mejeriforeningen  mener,  at  der  er  uklarheder  i  forbindelse  med  eksport,  både når et konkret stof  er tilladt i eksportlandet men ikke i modtagerlandet, og når et konkret stof ikke er lovligt i produktionslandet, men er det i modtagerlandet. Danske Slagterier har ingen indvendinger mod den tilladte mængde natriumn  i- trit og natriumnitrat, men mener ikke, at disse tilsætningsstoffer kun må ”beny t- tes, hvis det over for myndighederne er godtgjort, at der ikke findes et teknolo- gisk alternativ, der  giver den samme sundhedsgaranti og/eller  gør det muligt at bevare produktets specifikke kendetegn”. EFSA har godt gjort, at der i øjeblikket ikke kan anvises et alternativ til natriumnitrit til kødprodukter. COOP Danmark bemærker, at farvestoffer, sulfit, nitrit og nitrat ikke er acce  p- table  tilsæ  tningsstoffer  til  økologiske  produkter.  Særligt  de  sidstnævnte  stoffer må  stå i et andet lys, efter at Danmark har vundet sagen ved EF -Domstolen med begrundelse i beskyttelse af folkesundheden.
7 NOAH mener, at det er totalt uacceptabelt, at nitrit og nitrat kan benyttes i øk o- logisk  kødpr oduktion,  idet  dette  vil  underminere  den  ø kologiske  tankegang  og dermed markedet for disse produkter. SID er principielt tilhængere af, at der anvendes så få hjælpestoffer o.l. som m u- ligt i økologisk produktion, og man kan derfor ikke støtte de dele af ændringe r- ne, der indebærer forøget a   nvendelse. NNF mener, at anvendelsen af denne type stoffer bør/skal begrænses mest m   u- ligt. Økonom   aforeningen har bemærket, at de er særdeles betænkelige ved det stillede forslag, da de er af den opfattelse, at forslaget vil medføre en udvanding af de danske økolog iregler.     Holdning Vedrørende den danske holdning Det er den danske regerings holdning, at listen over tilladte tilsætningsstoffer, i overensstemmelse  med  de  danske  principper  for  tilsætningsstoffer  for  økolog   i- ske fødev arer, bør holdes så kort og restr  iktiv som muligt, og på dette grundlag vil forhandlingerne fortsat blive ført. Vedrørende andre landes holdninger Danmark  er  mere  restriktiv  over  for  en  udvidelse  af  listen  over  tilladte  tilsæ  t- ningsstoffer end resten af medlemslandene. Det forventes, at der er et kvalifice- ret flertal for forslaget. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Der er fremsendt grundnotat af 26. marts 2001 til Folketingets Europaudvalg.