Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 7. januar 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat vedrørende regeringens besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. SG-Greffe(2004) D/204872) om regulering af visse industrielle drivhus- gasser.
2 MILJØstyrelsen                                                       14. december 2004 Jura 7023-0008 LWJ/ Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg Kommissionen  har  i  åbningsskrivelse  af  den  21.  oktober  2004  (SG- Greffe(2004)  D/204872) modtaget den 22. oktober 2004 gjort gældende, at det danske forbud mod HFC og andre f-gasser i bekendtgørelse nr. 552 af 2. juli 2002 om regulering af visse industrielle drivhusgasser er en teknisk handelshindring i strid med EF-traktatens artikel 28. Formålet med de danske regler er at sikre en reduktion af emissionen af drivhusgasser med henblik på beskyttelse af miljøet og herunder at medvirke til Danmarks overholdelse af sine forpligtelser i medfør af Kyoto-protokollen. Kommissionen  anerkender,  at  der  er  tale  om  et  lovligt  formål.  Der- imod finder Kommissionen det ikke på det foreliggende grundlag do- kumenteret,  at  forbudet  er  nødvendigt  og  proportionalt.  Herunder finder  Kommissionen  det  ikke  dokumenteret,  at  formålet  ikke  kan opnås  med  mindre  indgribende  foranstaltninger,  at  erstatningsstof- ferne  er  miljømæssigt  bedre,  eller  at  undtagelserne  fra  forbudet  er velbegrundede.  Kommissionen  anmoder  derfor  om  yderligere  oplys- ninger herom. Derudover anfører Kommissionen, at en dispensationsbestemmelse i bekendtgørelsen giver en juridisk usikkerhed, der er i strid med art. 28. I svaret på åbningsskrivelsen er det fastholdt, at forbudet er nødven- digt  og  proportionalt.  Der  er  redegjort  for,  hvorfor  andre  foranstalt- ninger end forbud ikke vil give et lige så godt resultat. Endvidere gi- ves dokumentation for, at alternativerne til de forbudte HFC-stoffer er  sikkerhedsmæssigt  forsvarlige  og  for  de  produktgrupper,  der  er omfattet af forbudet, giver anledning til mindre drivhuseffekt. Der er endvidere  redegjort  for  begrundelserne  for  de  undtagelser  fra  forbu- det, der findes i bekendtgørelsen, og som netop er, at der for de på- gældende  anvendelser  ikke  findes  brugbare  alternativer,  eller  at  al- ternativerne ikke alt i alt er miljømæssigt bedre. Det bestrides endelig, at dispensationsadgangen skulle gøre den sam- lede regulering så upræcis, at dette i sig selv vil være i strid med art.
3 28, idet dispensationsadgangen er meget snæver, og har til formål at tage højde for uforudsete tilfælde, hvor forbudet konkret ville ramme uforholdsmæssigt hårdt. Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overens- stemmelse med det ovenfor anførte.