Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 21. december 2004 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets notat vedrørende besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse om den danske praksis for anmeldelse af standardpriser på biler, der indregistreres i Danmark, jf. §9, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 977 af 2. december 2002 om registreringsafgift af motorkøretøjer.
2 Dato: 21. december 2004 N O T A T til   Folketingets Europaudvalg Vedrørende  svar  på  Kommissionens  åbningsskrivelse  om  den  danske  praksis  for anmeldelse  af  standardpriser  på  biler Kommissionen har i brev af 18. oktober 2004 fremsendt en åbningsskrivelse, der vedrører den danske praksis for anmeldelse af standardpriser for biler, der indregi- streres i Danmark, jf. § 9, stk.1, i lovbekendtgørelse nr. 977 af 2. december 2002 om registreringsafgift af motorkøretøjer. Ved standardpriser forstås vejledende salgspri- ser, som myndighederne blandt andet anvender til beregningen af moms- og regi- streringsafgifter, jf. lovens § 8, stk.1. Åbningsskrivelsen har baggrund i en klage til Kommissionen over de danske skatte- og  afgiftsmyndigheder,  der  har  afvist  at  lade  en  bilforhandler  fra  en  anden  med- lemsstat  anmelde  standardpriser,  da  vedkommende  ikke  var  repræsenteret  ved  en forhandler i Danmark. Den udenlandske forhandler er i stedet blevet henvist til at afgiftsberigtige biler ved individuel bedømmelse, der indebærer en opkrævning af et afgiftstillæg  på  1000  kr.  Kommissionen  finder,  at  denne  praksis  medfører  øgede omkostninger for bilforhandlere, der ikke har hjemsted i Danmark eller er repræ- senteret gennem en forhandler på det danske marked. Efter Kommissionens opfat- telse er denne praksis derfor en hindring for de frie varebevægelser i strid med EF- traktatens artikel 28. Til støtte for sin påstand har Kommissionen henvist til Domstolens afgørelse i sa- gen C- 247/81, der vedrørte et tysk forbud mod at markedsføre lægemidler i Tysk- land, uden at den afsættende virksomhed var repræsenteret ved en forhandler i lan- det.   Det danske krav om forhandlerrepræsentation ved anmeldelse af standardpriser kan imidlertid  ikke  sammenlignes  med  denne  sag,  idet  den  danske  praksis  tillader,  at forhandlere fra andre medlemsstater kan anmelde biler på det danske marked efter proceduren om individuel vurdering af køretøjer, jf. lovens § 9, stk. 4. Afgiftsforhø-
3 jelsen  på  1000  kr.  pålægges  for  den  ekstra  administrative  byrde,  der  er  forbundet med den individuelle vurdering og gælder for såvel indenlandske som udenlandske forhandlere, der anmelder biler efter denne procedure. Den danske praksis hindrer dermed ikke afsætningen  af biler på det danske marked og er hverken udtryk for direkte eller indirekte forskelsbehandling af udenlandske forhandlere, når det gælder muligheden for at anmelde biler i Danmark. Dertil kommer, at de danske myndigheders praksis er begrundet i hensynet til af- giftskontrollen af de priser, som danner grundlag for betalingen af moms- og regi- streringsafgifter.  Anmeldelse  af  standardpriser  foregår  uden ekspedition  eller  hen- vendelse hos skatte- og afgiftsmyndighederne, og systemet bygger på den forudsæt- ning, at myndighederne har adgang til at føre efterfølgende kontrol af virksomhe- dernes  regnskaber,  korrespondance  m.v.  Det  vurderes,  at  muligheden  for  kontrol ville  blive  svækket  betydeligt,  hvis  udenlandske  forhandlere  kunne anmelde priser ved hjælp af standardprismetoden, idet myndighederne ikke har adgang til at opsø- ge virksomheder i udlandet.  Ved at stille krav om, at udenlandske forhandlere, der ønsker at afsætte biler på det danske marked, skal anmelde priser gennem individuel anmeldelse af køretøjerne, sikres det, at disse forhandlere underlægges samme vilkår som indenlandske forhandlere eller udenlandske forhandlere med repræsentanter i Danmark, når det gælder kontrol af grundlaget for afgiftsberigtigelsen. Den danske praksis er derfor nødvendig af hensyn til at sikre udøvelsen af den beføjelse, som medlemsstaterne har til at fastsætte afgifter på registrering af biler.   Kommissionens åbningsskrivelse er besvaret i overensstemmelse med ovenstående.