Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 21. december 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om Kommissionens forslag til retningslinjer for vur- dering, overvågning og rapportering af bevaringsstatus for arter og naturtyper m.m. under habitatdirektivet (92/43/EØF). Forslaget behandles i Habitatkomitéen ved skriftlig forskriftsprocedure (1999/468/EF art. 5) med svarfrist den 24. december 2004.
2 Skov- og Naturstyrelsen 17. december 2004 Hav- og Habitatkontoret J.nr. D 412-0015 Miljøministeriet lar/SNS, sca/MIM   Ledelsessekretariatet, EU-K NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til retningslinjer for vurdering, overvågning og rap- portering af bevaringsstatus for arter og naturtyper m.m. under habitatdirek- tivet (92/43/EØF) DocHab-04-03/03 rev.2 med tilhørende bilag. Kommissionen  sendte  medlemslandene  den  24.  november  2004 et  forslag  til  ret- ningslinjer for medlemslandenes rapportering efter habitatdirektivet.  Forslaget be- handles  i  Habitatkomitéen  ved  skriftlig  forskriftsprocedure  (1999/468/EF  art.  5) med  svarfrist  den  24.  december  2004.  Vedtagelse  af  forslaget  i  komitéen  kræver således kvalificeret flertal for forslaget. Forslaget udsendes på baggrund af habitatdirektivets artikel 17, som pålægger med- lemslandene  hvert  6.  år  at  rapportere  dels  om  gennemførelse  og  foranstaltninger efter habitatdirektivet, dels om foranstaltningernes virkning på arter og naturtyper samt de vigtigste resultater af overvågningen. Rapporten skal udformes i overens- stemmelse med en model, som fastlægges i Habitatkomiteen. Formålet  med  et  fælles  rapporteringsformat  er  at  give  Kommissionen  et  ensartet grundlag  for  at  lave  en  samlet  rapport  over  gennemførelsen  af  habitatdirektivet  i medlemslandene, med henblik på bl.a. at vurdere Natura 2000’s bidrag til gennem- førelse  af  direktivets  mål.  Den  kommende  rapport,  der  skal  afleveres  i  2007,  vil dække perioden 2001-2006.   Forslaget lægger op til 2 typer rapportering, en administrativ/politisk og en teknisk. Regeringen agter at stemme imod forslaget på baggrund af uklarhederne i visse af rapporteringskravene  og  visse  krav  om  rapportering  af  unødvendigt  detaljerede oplysninger.   Danmark vil dog i Habitatkomitéen udtrykke sin støtte til principperne bag forsla- get, som svarer til principperne i det nugældende danske NOVANA-program.   Danmark vil endvidere - for at opnå overensstemmelse med den danske metodik - i sit svar i den skriftlige procedure, påpege at støtte til forslaget forudsætter, at beva- ringsstatus  skal  vurderes  på  grundlag  af  fastsatte  referenceværdier,  samt  at  kravet om  rapportering  af  bevaringsstatus  for  alle  arealer  fjernes.  Endelig  vil  Danmark
3 anmode om at sagen udskydes med henblik på at få belyst om der med disse detal- jerede krav er et rimeligt forhold mellem forslagets økonomiske konsekvenser og gevinster.
4 Skov- og Naturstyrelsen 17. december 2004 Hav- og Habitatkontoret J.nr. D 412-0015 Miljøministeriet lar/SNS, sca/MIM   Ledelsessekretariatet, EU-K GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til retningslinjer for vurdering, overvågning og rapportering af bevaringsstatus for arter og naturtyper m.m. under ha- bitatdirektivet (92/43/EØF) DocHab-04-03/03 rev.2 med tilhørende bilag. 1.   Status Kommissionen  sendte  medlemslandene  den  24.  november  2004 et  forslag  til  ret- ningslinjer for medlemslandenes rapportering efter habitatdirektivet.  Forslaget be- handles  i  Habitatkomitéen  ved  skriftlig  forskriftsprocedure  (1999/468/EF  art.  5) med  svarfrist  den  24.  december  2004.  Vedtagelse  af  forslaget  i  komitéen  kræver således kvalificeret flertal for forslaget. Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaud- valg. 2.   Formål og indhold Forslaget udsendes på baggrund af habitatdirektivets artikel 17, som pålægger med- lemslandene  hvert  6.  år  at  rapportere  dels  om  gennemførelse  og  foranstaltninger efter habitatdirektivet, dels om foranstaltningernes virkning på arter og naturtyper samt de vigtigste resultater af overvågningen. Rapporten skal udformes i overens- stemmelse med en model, som fastlægges i Habitatkomiteen. Det foreliggende forslag er udarbejdet af Kommissionen på grundlag af et længere- varende  samarbejde  med  medlemslande  og  videnskabelige  institutioner.  Danmark har i kraft af erfaringer med bl.a. tilrettelæggelse af overvågning af arter og naturty- per deltaget aktivt i arbejdet. Formålet  med  et  fælles  rapporteringsformat  er  at  give  Kommissionen  et  ensartet grundlag  for  at  lave  en  samlet  rapport  over  gennemførelsen  af  habitatdirektivet  i medlemslandene, med henblik på bl.a. at vurdere Natura 2000’s bidrag til gennem- førelse  af  direktivets  mål.  Den  kommende  rapport,  der  skal  afleveres  i  2007,  vil dække perioden 2001-2006.   Forslaget lægger op til 2 typer rapportering, en administrativ/politisk og en teknisk. Den administrativ/politiske rapport vedrører oplysninger om regler, vedtagne forvalt- ningsplaner,  forvaltningsmyndigheder m.v. (se forslagets Annex A), samt oplysnin-
5 ger om antal områder og udpegningsprocessen, som Kommissionen i forvejen er i besiddelse af. Den tekniske rapport vedrører bevaringsstatus for arter og naturtyper, dvs. den kon- krete vurdering af, om bevaringsstatus lever op til målet med direktivet, jf. habitat- direktivets definitioner for gunstig bevaringsstatus. Det er foreslået, at bevaringssta- tus opgøres i 3 kategorier (”signallys”), som kan give Kommissionen en indikation af de enkelte medlemslandes indsats for at opnå målet med direktivet. Der lægges op til, at der fastsættes referenceværdier for elementerne af gunstig be- varingsstatus, som den konkrete overvågning i den forløbne 6-årsperiode kan hol- des op imod. Referenceværdierne vil blive fastsat på grundlag af direktivets definiti- oner som en konkretisering af gunstig bevaringsstatus med udgangspunkt i en til- stand, hvor naturtypen/arten vurderes at være sikret for fremtiden. Som udgangs- punkt vil referenceværdierne svare til status da direktivet trådte i kraft (1994), bort- set  fra  tilfælde  hvor  dette  niveau  ikke  er  nok  til  at  sikre  langsigtet  overlevelse  og derved  gunstig  bevaringsstatus.  I  disse  tilfælde  fastsættes  referenceværdien  til  en værdi, som vurderes at sikre langsigtet opretholdelse.   Det står imidlertid ikke fuldstændigt klart i forslaget, om medlemslandene alene kan vælge  at  vurdere  bevaringsstatus  på  grundlag  af  en  nærmere  defineret  værdi  for gunstig bevaringsstatus eller om de kan vælge at vurdere bevaringsstatus på grund- lag af de tendenser, der har været gældende i den forudgående 6-års-periode, eller om begge betingelser skal være opfyldt.   Efter forslaget skal medlemslandene udover at rapportere vurdering af bevarings- status for de enkelte arter og naturtyper også rapportere om tendenser i udviklin- gen, væsentlige faktorer der påvirker udviklingen samt trusler mod bevaringsstatus. Desuden er der lagt op til, at medlemslandene skal rapportere, hvor store andele af arealet af levesteder og naturtyper, der er gunstige (opgjort i km2), hvilket anses for unødvendigt detaljerede oplysninger. 3.   Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet Kommissionen redegør ikke for nærheds- og proportionalitetsprincippet i forbin- delse med dette forslag. Der er tale om et forslag til opfølgning på gældende EU- regler, som er blevet udarbejdet i fælles forståelse af behovet for fælles retningslinjer til opfyldelse af direktivets krav om overvågning og rapportering. Direktivet fore- skriver ikke i detaljer, hvordan disse krav skal udmøntes og Kommissionen fastslår da også, at medlemslandene frit kan vælge midler og metoder til indsamling af op- lysninger/overvågning og tilpasse dem regional forskelle.   Det vurderes således, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og propor- tionalitetsprinicippet. 4.   Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige  konsekvenser:  Forslaget  forventes  ikke  at  have  lovgivnings- mæssige konsekvenser for Danmark.   Økonomiske og administrative konsekvenser: Kommissionen har ikke foretaget en vurdering af forslagets økonomiske konsekvenser for medlemslandene.  
6 Forslaget  forventes  ikke  have  økonomiske  eller  administrative  konsekvenser  for erhvervslivet og forbrugere.   Hvad angår offentlige myndigheder (henholdsvis stat, amter/regioner og kommu- ner) varetages overvågningen af bevaringsstatus i dag af amterne, og overvågnings- opgaverne  forventes  overført  til  de  kompetente  myndigheder  i  en  ny  kommunal struktur.  DMU  har  i  forbindelse  med  udarbejdelsen  af  overvågningsprogrammet NOVANA vurderet, at programmet opfylder habitatdirektivets krav om at kunne give et nationalt overblik over bevaringsstatus for arter og naturtyper.   Vedtages rapporteringskravene i forslaget, vil det imidlertid for alle medlemslande medføre behov for uforholdsmæssigt store ressourcer til naturovervågning, specielt hvad  angår  kravene  om  at  opgøre  bevaringsstatus  på  alle arealer  for  alle  arter  og naturtyper. Denne opgave vil kræve uforholdsmæssigt store ressourcer  til tilbage- vendende kortlægning. Kravet følger ikke intentionerne bag forslagets forberedelse: at optimere ressourceanvendelsen i forbindelse med overvågning bl.a. gennem brug af repræsentative stikprøver. Beskyttelsesniveau: Det vurderes at forslaget har en neutral effekt på beskyttelses- niveauet. 5.   Høring Rammenotat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget i de- cember 2004, hvor der er kommet følgende høringssvar: Dansk Landbrug efterlyser oplysninger om samspillet mellem referenceværdien og de nationale mål for de enkelte natura 2000 områder. Dansk Landbrug finder det afgørende, at der ved indførelse af en referenceværdi ikke stilles strammere krav til de enkelte områder end der fastsættes gennem målsætningen i natura 2000 planer- ne. Dansk Landbrug mener at der bør tilstræbes tæt sammenhæng mellem eksiste- rende  nationale  overvågningsprogrammer,  således  at  der  sikres  en  optimering  af ressourcerne.  Endelig  finder  Dansk  Landbrug  at  rapporteringskravene  bør  være opnåelige ved et rimeligt ressourceforbrug. Kommunernes Landsforening mener at Danmark bør tilslutte sig Kommissionens forslag, idet man for at kunne følge bevaringsstatus for naturtyper og arter under habitatdirektivet, skal overvåge udviklingen i detaljer. Kommunernes Landsforening mener  ikke  at  stikprøvevise  repræsentative  indsamlinger  af  data  er  tilstrækkelige som grundlag for kommunernes fremtidige beslutninger om konkrete aktiviteter i natura 2000 områderne. Skovforeningen er enig i forslaget til dansk holdning, hvoraf det fremgår at Dan- mark  vil  støtte  principperne  bag  forslaget,  men  stemme  imod  på  baggrund  af  de uklare og unødvendigt detaljerede rapporteringskrav.