Erhvervsudvalget 2004-05 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2572530_0001.png
in
U'
!-; n
n
MILJØMINISTERIET
Folketingets Miljø- og Planlægningudvalg
Christiansborg
1240 København K
MODTAGET
Erhvervsudvalget
ERU alm. del - Bilag 60
MPU alm. del - svar på spm. 108
Offentlig
J.nr. M 1034-0445
9 N6V, 2004
/5
Deri Centrale Indlevering
Den
1 9 NOV, 2004
./.
Under henvisning til skrivelse af 5. november 2004 følger vedlagt i
5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 108 (alm. del) stillet af
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Bilagene til besvarelsen vedlægges i 1 eksemplar, da de alene
. er til fortrolig orientering.
./.
Connie Hedeg ard
CAMILLA BRASK LENTZ
Miljeministeriet
Departementet
Højbro Plads 4
1200 København K
Tlf 33 92 76 00
Fax 33 32 22 27
E-post (Internet): [email protected]
www.metn.dk
CVR-nr.: 12-85-43-58
ERU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 60: Kopi af MPU alm. del - svar på spørgsmål 108 fra miljøministeren
2572530_0002.png
MILJØMINISTERIET
DEPARTEMENTET
J. nr. M 1034-0445
Den
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 108 (alm. del) stillet af
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål nr. 108:
Ministeren bedes udarbejde et notat der gennemgår de danske regler
for placering af risikovirksomheder. Notatet bedes indeholde en vur-
dering af disse og bl.a. af følgende forhold:
Planlovens bestemmelser om placering af risikovirksomheder og
de mulige konflikter med anden lovgivning, samt mulige konflik-
ter med bestemmelser vedrørende placering af boliger og anden
arealanvendelse.
Eksisterende sikkerhedszoner omkring risikovirksomheder, herun-
der om sikkerhedszonerne er tilstrækkelige eller om planmyndig-
heden har accepteret f.eks. boliger i sikkerhedszonen eller har ind-
skrænket sikkerhedszonen af hensyn til boliger m.v.
Ensartethed i eksisterende risikovirksomheders kategorisering som
højniveau - eller lavniveauvirksomhed.
Sevesodirektivet og andre EU-direktivers gennemførelse i Dan-
mark og behovet for yderligere tiltag.
I hvilket omfang miljøgodkendelser tager højde for miljøricisi i til-
fælde af uheld.
Amternes, kommunernes og statens hidtidige praksis.
Aftalen om strukturrefortnen og regeringens overvejelser om lov-
ændringer/ændringer i administrative regler samt ændringer i an-
svarsfordelingen.
1 9 Nny 2004
ERU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 60: Kopi af MPU alm. del - svar på spørgsmål 108 fra miljøministeren
2572530_0003.png
2
Ministeren bedes vedlægge en liste med navne på samtlige risikovirk-
somheder i Danmark med oplysning om planmyndighedens navn.
Svar:
Seveso II - direktivet er i Danmark gennemført ved bekendtgørelse nr.
106 af 1. februar 2000 om kontrol med risikoen for større uheld med
farlige stoffer (Risikobekendtgørelsen).
Denne bekendtgørelse indeholder regler om forebyggende foranstalt-
ninger på virksomheder, hvor der er eller kan være store mængder
farlige stoffer til stede.
Reglerne i Risikobekendtgørelsen er nærmere uddybet i Vejledning
om Kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer (Risiko-
vejledningen). Reglerne indeholder to sæt handlepligter for de omfat-
tede virksomheder, som modsvarer to sæt tærskelværdier - henholds-
vis "tunge" og "mindre tunge" risikovirksomheder.
Ved etablering og væsentlig ændring af risikovirksomheder skal det
vurderes, om der er valgt en hensigtsmæssig placering af virksomhe-
den.
Etablering af tunge risikovirksomheder er tillige omfattet af planlo-
yens regler om VVM-pligt. Dette gælder også ændring eller udvidel-
ser af disse virksomheder, når ændringen eller udvidelsen kan påvirke
miljøet væsentligt.
I vurderingen af, om ændringer og udvidelser af et bestående anlæg er
VVM-pligtigt, skal indgå en vurdering af risikoen for uheld.
I forbindelse med VVM-vurderinger af anlæg på land udarbejdes et
tillæg til regionplanen med en tilhørende VVM-redegørelse. Dette
gælder også for VVM-pligtige risikoanlæg. I regionplantillægget fast-
sættes retningslinier for beliggenheden og udformningen af anlægget.
Dette indebærer for risikoanlæg også en fastlæggelse af nødvendige
sikkerhedszoner indenfor hvilke der fastsættes særlige bestemmelser
for den videre kommunale planlægning, således at uhensigtsmæssige
forhold kan undgås
ERU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 60: Kopi af MPU alm. del - svar på spørgsmål 108 fra miljøministeren
2572530_0004.png
3
Mange risikovirksomheder har imidlertid ligget på den nuværende
placering i mange år (en del virksomheder er således etableret, inden
der kom regler herom).
Der udlægges generelt ikke egentlige sikkerhedszoner omkring eksi-
sterende risikovirksomheder, hvor der ikke sker en forøgelse af risiko-
forholdene, men det vurderes løbende, om der er behov for suppleren-
de tekniske og driftsmæssige foranstaltninger på virksomhederne for
at opnå et acceptabelt risikoniveau.
Med hensyn til kategorisering af virksomhederne som henholdsvis
"tunge" eller "mindre tunge" virksomheder er der som ovenfor nævnt
fastsat to sæt tærskelværdier modsvarende to sæt handlepligter.
Virksomheden har pligt til på forhånd at anmelde udvidelser og søge
om godkendelser hertil, hvis virksomheden ønsker at øge stofmæng-
den, således at de fastsatte tærskelværdier overskrides. Dette gælder
både, hvis virksomheden overskrider den lave tærskelværdi og således
bliver omfattet af Risikobekendtgørelsen, og hvis virksomheden går
fra at være en "mindre tung" til en "tung" virksomhed.
En udvidelse af virksomheden kræver anmeldelse til tilsynsmyndig-
hederne, og bevirker, at myndighederne skal foretage en vurdering.
En udvidelse, som bevirker, at virksomheden går fra at være "mindre
tung" til "tung", er ifølge VVM- reglerne obligatorisk VVM-pligtig,
hvilket betyder, at en ændring først kan finde sted, når der efter en af-
sluttet VVM-procedure er givet tilladelse til ændringen.
Den nuværende Risikobekendtgørelse er en nøje gennemførelse af
Rådets direktiv 96/82/EØF (Severso II - direktivet).
Ultimo 2003 vedtog Rådet en ændring af Seveso II - direktivet, som
bl.a. indebærer en sænkning af tærskelmængderne for en række stoffer
(bl.a. fyrværkeri). Den medfører, at en del flere virksomheder vil blive
omfattet af reglerne, ligesom en del virksomheder vil gå fra at være
"mindre tunge" risikovirksomheder til at være "tunge".
ERU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 60: Kopi af MPU alm. del - svar på spørgsmål 108 fra miljøministeren
2572530_0005.png
4
Det overvejes i forbindelse med gennemførelsen af direktivændringen,
som skal ske inden 1. juli 2005, om det vil være hensigtsmæssigt med
en opstramning af proceduren omkring de "mindre tunge" virksomhe-
der.
Reglerne i Risikobekendtgørelsen udformes i et samarbejde mellem
Miljøstyrelsen, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen og Justitsministe-
rid og administreres lokalt i et tilsvarende samarbejde mellem de
nævnte myndigheders lokale repræsentanter.
Der er krav i risikobekendtgørelsen om, at miljømyndigheden fast-
sætter krav om uheldsforebyggelse af miljømæssig karakter i virk-
somhedens miljøgodkendelse.
Alle risikovirksomheder - både "tunge" og "mindre tunge" er derfor
obligatorisk omfattet af reglerne om godkendelse af listevirksomhed.
Miljøgodkendelserne skal ligesom de andre nævnte myndigheders
krav foreligge inden etablering, samt ved væsentlige ændringer og ud-
videlser af de omfattede virksomheder.
Foruden miljømyndighedens afgørelse, træffer også Arbejdstilsynet
og beredskabsmyndigheden afgørelser indenfor hver deres områder
om foranstaltninger, som virksomheden skal træffe med henblik på
forebyggelse af uheld.
I forbindelse med kommunalreformen har Myndighedsudvalget anbe-
falet, at staten bliver miljømyndighed og dermed også VVM-myndig-
hed for alle de "tunge" risikovirksomheder (med undtagelse af olie- og
gasoplag), samt for en del af de "mindre tunge" virksomheder, således
at kommunerne bliver miljømyndighed for de mindst komplicerede af
de "mindre tunge" virksomheder".
I lyset af ulykken i Kolding vil Myndighedsudvalgets anbefaling om,
at olie- og gasoplag, ikke får staten som miljømyndighed, blive geno-
vervejet i forbindelse med det udvalgsarbejde, der er igangsat som et
led i regeringens 10-punktsplan til forbedring af fyrværkerisikkerhe-
den.
ERU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 60: Kopi af MPU alm. del - svar på spørgsmål 108 fra miljøministeren
2572530_0006.png
5
Jeg kan i øvrigt henvise til udvalgsarbejdet, der skal gennemgå det
samlede regelkompleks med betydning for fyrværkerivirksomhed, og
på baggrund heraf komme med forslag til, hvordan reglerne kan
strammes for bedst muligt at nedbringe risikoen for lignende gentagel-
ser.
I dete arbejde indgår en vurdering af reglerne på plan- og miljøbe-
skyttelsesområdet. Udover de forbedringer, der følger af direktivet, er
det muligt for Danmark at gå videre med nationale tiltag i det omfang
det vurderes nødvendigt for at opnå en situation, hvor vi sikrer os
bedst muligt mod lignende uheld.