Folketingets Erhvervsudvalg
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
Eksp.nr. 154617
16. november 2004
Vedlagt fremsender jeg til udvalgets orientering 5 eksemplarer af regeringens
10-punkts-plan til forbedring af fyrværkerisikkerheden i Danmark og oversigt over
ressortfordelingen vedr. fyrværkerikontrol.
Med venlig hilsen
Bendt Bendtsen
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33
50
Fax
33 12 37
78
CVR-nr
10 09 24 85
oem@oem.dk
www.oem.dk
Regeringens 10-punkts-plan til forbedring af
fyrværkerisikkerheden i Danmark
Fyrværkeriproduktion og –lagre væk fra tæt befolkede
områder
1. Lyninspektion
2. Midlertidige fjernlagre
3. Udflytning og øget sikkerhed i boligområderne
4. Fjernelse af usikre fyrværkericontainere mv. i detailhandelen
Bekæmpelse af det illegale marked
5. Styrket kontrol
6. Skærpede sanktioner
Øget tryghed for borgerne
7. Forstærket information op til nytåret 2004/05
8. Forbedret mærkningsordning
9. Aftaler med branchen og detail
10. Øget rådgivning
16. november 2004
.
2/7
Baggrund
Inden for de seneste 10 år har der været en række alvorlige ulykker, hvor
fyrværkerivirksomheder er brændt og personer kommet til skade.
Senest skete der den 3. november 2004 en voldsom ulykke på en fyrværkerivirksomhed
i Seest ved Kolding. Ulykken var kendetegnet ved, at
branden uventet udviklede sig til en voldsom eksplosion. Ulykken resulterede
i tab af en brandmands liv og store materielle ødelæggelser med
ca. 250 helt eller delvist ødelagte huse.
Omfanget af ulykker i forbindelse med almindelige borgeres anvendelse
af fyrværkeri har også været støt stigende de seneste år. Sidste nytårsaften
omkom 3 personer som følge af omgang med fyrværkeri. I foråret kom
der yderligere et dødsfald til.
Der er derfor behov for en styrket indsats over en bred kam for at nedbringe
omfanget af ulykker forbundet med fyrværkerivirksomhed.
Selvom det endnu ikke er opklaret, hvad der forårsagede ulykken ved
Kolding, har regeringen valgt hurtigt at fremlægge en 10-punkts-plan for
at styrke indsatsen. Planen forventes suppleret af yderligere tiltag, når resultatet
af opklaringsarbejdet foreligger.
Regeringens 10 punkter har fokus på følgende:
• Fyrværkeriproduktion og –lagre skal væk fra tæt befolkede boligområder
• Bekæmpelse af det ”illegale marked” for fyrværkeri gennem øget
kontrolindsats og hårdere straffe
• Øget tryghed for borgerne – bedre rådgivning og oplysning
- 2 -
Flere af initiativerne vil her og nu kunne øge sikkerheden. Andre initiativer
vil kunne forbedre fyrværkerisikkerheden på længere sigt.
Regeringen har oprettet en pulje på 30 mio. kr. Puljen skal blandt andet
anvendes til forebyggelse af og bedre sikring mod fyrværkeriulykker, udover
det, der kan afholdes inden for den almindelige drift. Derudover har
Regeringen, partierne bag satspuljen og Enhedslisten besluttet at give ofrene
fra Seest 5 mio. kr. til krisehjælp og til initiativer på det frivillige sociale
område.
Fyrværkeriproduktion og –lagre skal væk fra tæt befolkede
boligområder
Regeringen finder det foruroligende, at der opbevares store mængder af
fyrværkeri i boligområder og ønsker med nedenstående fire initiativer at
3/7
sikre, at ulykken fra Kolding ikke gentager sig. Danske borgere skal kunne
føle sig trygge i deres hjem.
1. Lyninspektion af landets fyrværkervirksomheder i boligområder
Beredskabsstyrelsen, Politiet og Sikkerhedsstyrelsen har i denne uge indledt
en inspektionsrunde af fyrværkerivirksomheder med større lagre, der
er beliggende i boligområder, for at gennemføre en kontrol af de sikkerhedsmæssige
forhold. Beredskabsstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Forsvarskommandoen
og Politiet afslutter runden hurtigst muligt og senest 1.
december 2004.
2. Midlertidige fjernlagre til opbevaring af fyrværkeri hos forsvaret
Forsvarsministeriet har stillet fjernlagre til rådighed til opbevaring af fyrværkeri,
som vil kunne udgøre et sikkerhedsmæssigt problem i boligområder.
Dette gælder både i forhold til fremstillings- og grossistleddet. Allerede
nu er et stort antal containere blevet flyttet fra boligområder til
fjernlagrene. Indsatsen koordineres af Forsvarskommandoen.
Regeringen er i tæt dialog med branchen for at sikre, at udflytningen af
de større lagre sker hurtigst muligt.
3. Plan for udflytning og øget sikkerhed i boligområderne
Regeringen vil senest marts 2005 komme med en plan for, hvordan det
kan sikres, at der ikke fremover kan placeres større fyrværkerivirksomheder
i boligområder samt for, hvordan allerede beliggende fyrværkerivirksomheder/
lagre kan flyttes ud eller på anden vis gøres fuldt sikkerhedsmæssigt
forsvarlige.
Regeringen vil ligeledes udarbejde en plan for, hvordan reglerne for
fremstilling, transport, salg, anvendelse (herunder evt. tidsmæssige begrænsninger
for affyring), håndtering og opbevaring af fyrværkeri samt
de bygningsmæssige krav kan strammes.
Derfor har regeringen nedsat et kulegravningsudvalg bestående af Økonomi-
og Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Miljøministeriet, Beskæftigelsesministeriet,
Justitsministeriet, KL, Amtsrådsforeningen, Frederiksberg
og Københavns Kommuner. Økonomi- og Erhvervsministeriet
varetager formandskabet i udvalget.
4/7
4. Fjernelse af usikre fyrværkericontainere mv. i detailhandelen
- 3 -
Regeringen ønsker, at opbevaring af fyrværkeri ved butikker, der handler
med fyrværkeri, bliver mere sikker i forhold til naboer og andre borgere.
Regeringen vil ud fra et forsigtighedsprincip med øjeblikkelig virkning
stramme reglerne for opbevaring af fyrværkeri i detailleddet, herunder
reducere den tilladte opbevaringsmængde og øge kravene til placering,
afstandsmål og afskærmning, jf. vedlagte bilag 1. Regeringen er allerede i
dialog med detailleddets organisationer for at sikre en hurtig implementering
af dette. Overtrædelse af de ændrede regler skal i videst muligt omfang
medføre tilbagekaldelse af tilladelser, straf, beslaglæggelse og efterfølgende
konfiskation.
Regeringen vil derefter i lyset af erfaringerne i andre lande og resultatet
af undersøgelserne vedrørende Kolding-ulykken udarbejde forslag til opbevaringsregler
for fyrværkeri, der kan have virkning for nytår 2005/06.
Bekæmpelse af det ”illegale marked” gennem øget kontrolindsats
og hårdere straffe
Regeringen ønsker at styrke bekæmpelsen af det ”illegale marked” og
andre overtrædelser af fyrværkerilovgivningen. Behovet for en styrket
indsats skyldes ikke mindst, at ulykken i Kolding har begrænset mængden
af lovligt fyrværkeri på det danske marked. Regeringen vil med nedenstående
to initiativer styrke kontrolindsatsen og straffe ulovligheder
hårdere.
5. Styrket kontrolindsats til bekæmpelse af ”det illegale marked”
Der vil blive gennemført en forstærket grænsekontrol for at begrænse
mængden af ulovligt importeret fyrværkeri.
Der vil desuden blive gennemført koordinerede kontroller hos danske fabrikanter,
importører og grossister af produkter. Derudover vil der blive
gennemført kontroller af fyrværkeriprodukter i detailleddet og øvrige steder,
hvor ulovligt fyrværkeri kan tænkes solgt.
Regeringen har nedsat en Taskforce i regi af Sikkerhedsstyrelsen til at
koordinere og styrke indsatsen mellem de relevante myndigheder. Taskforcen
består af Politiet, Told og Skat, Beredskabsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen.
Regeringen har desuden oprettet en telefon-hotline under
Sikkerhedsstyrelsen, hvor alle borgere kan rette henvendelse, hvis de bliver
opmærksomme på omløb af ulovligt fyrværkeri.
6. Skærpede sanktioner overfor ulovlig fyrværkerivirksomhed
Regeringen ønsker skærpede sanktioner over for alle – såvel handlende
som producenter - der overtræder fyrværkerilovgivningen.
5/7
Handlende og fyrværkere, der krænker fyrværkerilovgivningen, skal fratages
deres autorisationer/tilladelser til fremstilling, salg, opbevaring og
håndtering af fyrværkeri.
Udover den større effektivitet i kontrolarbejdet ønsker regeringen, at det
”illegale marked” skal bekæmpes med hårdere straffe og øjeblikkelig beslaglæggelse.
Regeringen ønsker med den samlede kontrolindsats og den skærpede
sanktionsanvendelse overfor ulovlig fyrværkerivirksomhed og det ”illegale
marked” at opnå en større præventiv virkning.
Øget tryghed for borgerne – bedre rådgivning og oplysning
- 4 -
Forbrugerne skal føle sig trygge ved de fyrværkeriprodukter, de køber, og
den vejledning der gives i butikkerne. Regeringen ønsker at sikre dette
med nedenstående fire initiativer.
7. Forstærket informationskampagner op til nytåret 2004/05
Fra december påbegyndes en landsdækkende "Fyrværkerikampagne" rettet
mod skoleelever med det formål at minimere antallet af skader, som
skyldes nytårsfyrværkeri.
Kampagnen når ud på 2.720 skoler og dermed godt en halv million skoleelever.
Materialet består af lærervejledninger til faglærere, plakater, tegneserier
til 3. klasserne, konkurrencer, film m.m.
"Fyrværkerikampagnen" koordineres af amterne og støttes af Sundhedsstyrelsen,
Beredskabsstyrelsen, Øjenforeningen Værn om synet, helsefonden,
landsforeningen for bedre hørelse.
Derudover indledes der en kampagne af Sikkerhedsstyrelsen med fokus
på anvendelsen af kraftigt fyrværkeri for at undgå en gentagelse af sidste
års tragiske dødsfald. Målgruppen er de 20-45-årige.
Endelig indledes en kampagne over for detailleddet for at styrke butikkernes
viden om og indsigt i gældende regler på fyrværkeriområdet.
Kampagnen iværksættes i samarbejde med TrygFonden, der har tilbudt at
afsætte en halv mio. kr. til formålet.
8. Forbedret mærkningsordning
Regeringen vil forbedre den eksisterende mærkningsordning for fyrværkeri,
således at den almindelige forbruger får lettere ved at træffe det sikkerhedsmæssigt
rigtige valg. Voksne skal hurtigt kunne skelne mellem
fyrværkeri, der kun må anvendes af professionelle, og fyrværkeri der må
anvendes af alle. Derudover skal den nye mærkning sikre, at der nemt
kan skelnes mellem lovligt og ulovligt importeret fyrværkeri. Endelig
6/7
skal mærkningen afspejle, hvilke aldersgrupper der må anvende fyrværkeriet.
Sikkerhedsstyrelsen ændrer reglerne for mærkning, således at den nye
mærkningsordning har virkning for nytåret 2005/06.
9. Aftaler med fyrværkeribranchen og detailleddet
Regeringen ønsker, at fyrværkeribranchen og detailleddet bliver ambassadører
for sikkerhed i forbindelse med anvendelsen af fyrværkeri.
Regeringen vil tage initiativ til, at der på brancheniveau laves aftaler, der
sikrer endnu bedre vejledning og information om relevant sikkerhedsudstyr
ved køb af fyrværkeri.
10. Øget rådgivning om lovligt fyrværkeri
Der er oprettet en hjemmeside under Sikkerhedsstyrelsen (www.sik.dk)
med en oversigt over godkendt fyrværkeri.
Derudover er oprettet en hotline under Sikkerhedsstyrelsen, hvor såvel
virksomheder som borgere kan søge rådgivning om fyrværkeriforhold
både med hensyn til de sikkerhedsmæssige forhold omkring affyring af
fyrværkeri, samt hvad der er lovligt henholdsvis ulovligt at sælge/købe.
7/7
Bilag 1 til punkt 4 i Regeringens 10-punktsplan til forbedring af fyrværkerisikkerheden
i Danmark
Skærpelser / ændringer i gældende forskrifter og regelsæt fsva opbevaring
- 5 -
af fyrværkeri
Opbevaring i bygning
• Den nuværende regel om, at der ud over 50 kg i forretningslokaler
kan udstilles et eksemplar af hver type fyrværkeri, der forhandles,
ophæves. D.v.s. maks. 50 kg i forretningslokaler.
• Ny bestemmelse om, at opbevaringsrum til fyrværkeri ikke må
placeres i bygning, der også anvendes til beboelse eller, hvor
mange mennesker samles.
• Ny bestemmelse om, at fyrværkerilagre i bygning skal have en afstand
til andre bygninger, der anvendes til beboelse på 25 m.
Opbevaring i containere
• Der må max være 1000 kg fyrværkeri i en container, som skal være
en 20 fods container.
• Containeren skal være placeret på et afspærret område, hvortil ingen
uvedkommende har adgang.
• Der skal være mindst 15 meter til egentligt brandfarligt oplag,
• Der skal være mindst 10 meter til naboskel, køretøjer, brandbar
vegetation m.v.
• Der skal være mindst 25 meter til nærmeste beboelse, dog 40 meter
for så vidt angår den ende af containeren, hvor dørene er placeret.
• Containeren skal orienteres således, at dørene peger væk fra bygningers
åbninger (døre og vinduer).
• Afstanden mellem flere containere med fyrværkeri skal være
mindst 10 meter. Containere skal orienteres parallelt i samme retning
og ikke i forlængelse af hinanden.
- 6 -
Fyrværkerikontrol
Kontrollen med import
Kontrollen med opbevaring af fyrværkeri
Kontrollen med transport og
omladning
Kontrollen med køb, salg og anvendelse
- Økonomi- og Erhvervsministeriet
- Forsvarsministeriet
- Justitsministeriet
- Forsvarsministeriet
- Justitsministeriet
- Trafikministeriet
- Økonomi- og Erhvervsministeriet
- Økonomi- og Erhvervsministeriet
Overordnet godkendelse
til virksomheder der
importerer eller fremstiller
fyrværkeri udstedes
af Beredskabsstyrelsen.
Sikkerhedsstyrelsen
som har bemyndigelsen
til at tillade indførsel og
fremstilling har bemyndiget
Beredskabsstyrelsen
til at foretage udstedelsen
af den samlede
tilladelse.
Beredskabsstyrelsen og
Sikkerhedsstyrelsen
kontrollerer begge, at
tilladelsen overholdes
gennem kontrolbesøg
på virksomheden.
Alle må uden politiets tilladelse opbevare
5 kg. almindeligt nytårs fyrværkeri.
Oplag, der udelukkende består af
knallerter, bordbomber, trækbordbomber,
stjernekastere og isfontæner
kræver heller ikke tilladelse.
Dog må butikker som udgangspunkt
opbevare op til 150 kg. let fyrværkeri
uden politiets tilladelse1
Opbevaringstilladelser til fyrværkeri
herudover gives af politiet.
Tilladelse til opbevaring i bygning af
højst 2.000 kg almindeligt nytårsfyrværkeri
(i lokaler med sprinkleranlæg
- 7 -
dog højst 5.000 kg) gives af politiet
på baggrund af Tekniske forskrifter
for fyrværkeri..
Hvis der er tale om placering i det fri
er grænsen højst 10.000 kg alminde-
Transport af farligt gods på vej er
reguleret af den Europæiske Konvention
om International Transport
af Farligt Gods på vej.
Sikkerhedsbestemmelserne herom
omfatter bl.a. uddannelse af
chauffører, anvendelse af specielle
transportdokumenter, emballering,
klassificering og mærkning
af det farlige gods.
For så vidt angår fyrværkeri skal
den enkelte fyrværkerartikel være
godkendt til transport af en kompetent
myndighed inden transporten.
Det er Politiet, der kontrollerer,
om reglerne overholdes gennem
stikprøvekontroller.
Med hensyn til transport af farligt
Enhver, der overdrager, erhverver eller
anvender fyrværkeri skal have polititilladelse
hertil. Undtaget herfra er dog
overdragelse, erhvervelse og anvendelse
af almindeligt nytårsfyrværkeri samt
typegodkendte nødsignaler.
Festfyrværkere, der anvender professionelt
fyrværkeri skal være godkendt af
Sikkerhedsstyrelsen.
Festfyrværkere skal forud for hver eneste
fyrværkerievent have tilladelse til
arrangementet af politiet.
Vilkårene for tilladelsen kontrolleres af
politiet.
Særligt store arrangementer – hvor der
fyres luftbomber af med en diameter på
over 200 millimeter eller hvis man ønsker
at fravige sikkerhedskravene i de
Tekniske forskrifter for fyrværkeri - skal
publikumsafstande og afstande til brand-
1 De 150 kg. reduceres, såfremt der er brandfarlige væsker mv. i butikken.
ligt nytårsfyrværkeri. Der kan gives
tilladelse til opbevaring af mere end
10.000 kg almindeligt nytårsfyrværkeri
i containere i det fri på samme lokalitet,
- 8 -
såfremt den indbyrdes sikkerhedsafstande
mellem containerne samt
øvrige fastsatte sikkerhedsafstande i
de Tekniske forskrifter for fyrværkeri
kan overholdes.
Yderligere tilladelser. Det vil sige
tilladelser til:
1) opbevaring i bygning af mere end
2.000 kg almindeligt nytårsfyrværkeri/
2) i lokaler med sprinkleranlæg af
mere end 5.000 kg almindeligt nytårsfyrværkeri,
3) i det fri af mere end 10.000 kg almindeligt
nytårsfyrværkeri.
4) al opbevaring af kategori III- og
IV-fyrværkeri (professionelt fyrværkeri)
5) Al opbevaring hos virksomheder,
der importerer eller fremstiller,
herunder monterer, fyrværkeri,
6) al opbevaring af andet fyrværkeri
(fx signalkanonslag)
Meddeles af politiet efter indhentet
udtalelse fra Beredskabsstyrelsen.
gods til søs er for så vidt angår
emballeret materiale – som fyrværkeri
henhører under - krav til
mærkning, emballering, adskillelse
i forhold til andre farlige produkter
og specielt for placeringen
om bord.
Søfartsstyrelsen gennemfører årligt
ca. 600 havnestatskontroller
af udenlandske skibe, der anløber
dansk havn. Som en del af denne
kontrol kontrolleres det, hvor dette
er relevant, at skibet har certifikater
til at transportere farligt
gods, samt er i besiddelse af en
lasteplan, der viser hvor det farlige
gods er placeret om bord.
Søfartsstyrelsen udfører desuden i
samarbejde med Rigspolitiet lejlighedsvis
kontrol med farligt
gods, inden godset lastes om bord
i skibe i dansk havn.
Med hensyn til transport af farligt
gods på jernbane er der som på
vejsiden detaljerede regler for
transportdokumenter, klassificering,
- 9 -
emballering, og mærkning,
ligesom der fastsættes krav til det
materiel, hvori godset befordres.
farlige bygninger, brandfarlige oplag og
brændbar bevoksning godkendes af
henholdsvis Sikkerhedsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen.
Overtrædes virksomhedsgodkendelsen
fx gennem overtrædelse af oplagsbestemmelserne
- meddeles dette til den
relevante ressortmyndighed d.v.s. Sikkerhedsstyrelsen
eller Beredskabsstyrelsen.
Der er ikke nogen aldersbegrænsninger
for almindelige forbrugere i lovgivningen
fsva. anvendelsen af fyrværkeri.
Forbrugere under 15 må kun købe de
mindste typer nytårsfyrværkeri fyrværkeri
(knaldhætter, knaldbånd, knaldperler
og knallerter).
Forbrugere mellem 15 og 18 må ud over
ovennævnte købe stjernekastere, bordbomber,
knaldpropper, trækbordbomber
og isfontæner.
Forbrugere over 18 må købe alt nytårsfyrværkeri,
der er ikke er beregnet for
professionelle.
Kontrollen af lovgivningens overholdelse
foretages af politiet.
Kontrollen med om opbevaringstilladelsen
overholdes foretages af
politiet som udstedende myndighed.
For virksomheder, der importerer eller
fremstiller fyrværkeri, deltager Beredskabsstyrelsen
og Sikkerhedsstyrelsen
som ressortmyndigheder i kontrolaktiviteten.
Tilsynet føres af Trafikstyrelsen.
Med hensyn til transport af farligt
gods i luften, er der som på de
øvrige områder regler personale,
pakning, ladning, omladning,
transport og opbevaring.
For så vidt angår luftfartsselskabernes
håndtering af farligt gods,
er ICAO-regelsættet udmøntet i
JAR-OPS, som er udstedt af JAA
- Joint Aviation Authority – Den
fælles luftfartsmyndighed i Europa.
Den nationale luftfartsmyndighed
– Statens Luftfartsvæsen (SLV) –
- 10 -
er kontrolmyndighed for overholdelse
af ICAO’s regelsæt vedr.
lufttransport af farligt gods i Danmark.
- 11 -