NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Samlet aktuelt notat vedr. rådsmøde (Konkurrenceevne) den 25.   -26. november 2004 1.    Den aktuelle økonomiske situation  ..................................................... 2 2.    Wim Kok-rapporten og Lissabon-strategien ....................................... 3 3.    Bedre regulering i EU    ................................ .......... 7 4.    Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tjenesteydelser i det indre marked, KOM 2004/0001 (COD) .................................... 13 5.    Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning vedr. Registrering, Vurdering og Godkendelse samt Begrænsninger for kemikalier (REACH), etablering af et Europæiske Kemikalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF (præparatdirektivet) og Forordningen (EF/  -) om persistente organiske miljøgifte ................................ ........................... 27 6.    Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om grænseoverskridende fusioner af kapitalselskaber, KOM (2003) 703, endelig. ................................ .............................. 55 7.    Kommissionens meddelelse om tekstil- og beklædningssektoren efter 2005 med tilhørende arbejdsdokument fra Kommissionen. .............. 61 8.    Forslag til forordning om narkotikaprækursorer, KOM(2004) 244 endelig udgave    ................................ ................... 66 9. november 2004 Eksp.nr. 153249 /TAF
2/68 1. Den aktuelle økonomiske situation Nyt notat 1. Baggrund og indhold Det forventes, at det hollandske formandskab på rådsmødet (Konkurre   n- ceevne)  den  25.-26.  november  2004  vil  orientere  om  den  aktuelle  øk o- nomiske situation i Europa. Der forventes ingen debat om orienteringen. Det vides endnu ikke, hvad formandskabets orientering konkret vil inde- holde.  Det  forventes  dog,  at  orienteringen  vil  vedrøre  den  makroøkon  o- miske udvikling.  Ifølge  Kommissionens seneste  analyser  forve ntes væ  k- sten at nå 2,5 pct. i EU i 2004 med udsigt til en svagt faldende tendens for 2005 og 2006. Det vurderes, at væksten har medførte en stigende beskæ f- tigelse på 0,5 pct. i EU i 2004. Væksten i beskæftigelsen forventes at v æ- re 0,7 pct. og 0,8 pct. i henholdsvis 2005 og 2006. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om orienteringen. 3. Nærheds  - og proportionalitets princippet Der er tale om en orientering fra formandskabet om den økonomiske situ a- tion og konkurrenceevnen i Europa. Regeringen finder, at orienteringen er i overensstemmelse med næ  rheds- og proportionalitetsprincippet. 4. Gældende dansk ret Orienteringen vedrører ikke gældende dansk ret. 5. Høring Der vil ikke blive foretaget høring. 6. Lovgivningsmæssige   eller statsfinansielle konsekvenser Sagen skønnes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige eller statsfina   n- sielle konsekvenser. 7. Samfundsøkonomiske konsekvenser Orienteringen skønnes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske kons  e- kvenser. 8. Tidligere forelæggelse i E  uropaudvalget Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3/68 2. Wim Kok-rapporten og Lissabon-strategien Nyt notat Resumé Det nederlandske formandskab har sat punktet om Wim Kok rapporten – opfølgning  fra  D et  Europæiske  Råd –   på  dagsordenen  for  rådsmødet (Konkurrenceevne) den 25.-26. november til politisk drøftelse. Wim-Kok rapporten blev afleveret til Kommissionen den 3. november, og stats- og regeringscheferne havde en første drøftelse af rapporten på DER   - Bruxelles den 4.-5. november. Rapporten  forventes  i  den  kommende  tid  sat  på  dagsordenen  i  flere  min i- sterrådsformationer, herunder ECOFIN den 16. november. 1. Baggrund og indhold Lissabon-strategien blev igangsat i forbindelse med Det Europæiske Råds møde i  marts 2000. Strategien udgør en samlet og overordnet ramme om en  lang  række  samarbejdsområder  inden  for  EU.  Strategien  blev  i  u   d- gangspunktet formuleret for en 10-årig periode frem til 2010, og vil de r- for  blive  underkastet  en  midtvejsevaluering  ved  forårst opmødet  i  marts 2005. Som et led i midtvejsevalueringen blev den tidligere nederlandske premi- erminister,  Wim  Kok,  i  forbindelse  med  Det  Europæiske  Råds  møde  i marts  2004  bedt  om  at  udarbejde  en  rapport  om  Lissabon-strategien. Mandatet for Wim Kok-gruppen fremgår af konklusionernes pkt. 48: ”Det Europæiske Råd anmoder Kommissionen om at nedsætte en gruppe på højt plan under ledelse af Wim Kok til at foretage en uafhængig vurd e- ring som bidrag til midtvejsrevisionen. Gruppens rapport bør pege på en række for  anstaltninger, der tilsammen udgør en sammenhængende strat   e- gi, som sætter vores økonomier i stand til at nå Lissabon -målene. Gru p- pen  bør  sammensættes  af  et  begrænset  antal  højt  kvalificerede  personer, der  formår  at  afspejle  samtlige  interessenters  holdning er.  Dens  rapport, der  vil  blive  gjort  offentlig  tilgængelig,  bør  forelægges  Kommissionen inden  1.  november  2004.  Efter  forelæggelsen  af  rapporten  drøfter  Ko   m- missionen  og  medlemsstaterne  sammen  dens  indhold  og  sørger  for  en samlet forberedelse til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005.” Wim  Kok  afleverede  sin  rapport  med  titlen  ”Facing  the  challenge   –  the Lisbon  strategy  for  growth  and  employment”  til  Kommissionen  den  3. november. EU's stats- og regeringschefer havde derefter en første drøfte  l- se af rapporten i forbindelse med deres møde den 4. -5. november i Bru- xelles,  jf.  konklusionerne  fra  dette  møde.  På  den  baggrund  forventes  en drøftelse i Rådet (Konkurrenceevne) af de elementer i rapporten, der ve  d- rører Konkurrenceevnerådets områder.
4/68 At Lissabon-strategien ikke har været i stand til at leve op til forventni  n- gen  skyldes  ikke  bare  det  økonomiske  tilbageslag,  som  har  præget  den globale  økonomi  siden  2000.  En  anden  primær  årsag  er,  at  EU  og  me d- lemsstater  ikke  har  leveret,  hvad  de  skulle  i  henhold  til  strategiens  ind- hold. I anbefalingerne opfordres der generelt til øget fokus på vækst og beskæ f- tigelse.  De  fremadrettede  politikanbefalinger  er  inden  for  områderne  1) Gennemførelse  af  videnssamfundet,  2)  Gennemførelse  af  det  indre  ma  r- ked, 3) Skabelse af det rette miljø for iværksættere, 4) Skabelse af et i n- klusivt  arbejdsmarked  med  stærkere  social  samhørighed  og  5)  Arbejde mod  en  miljømæssigt  bæredygtig  fremtid  med  fokus  på  at  udnytte  win - win løsninger mellem miljø og konkurrencedygtighed. Rapportens anb  e- falinger vedr. styring af strategien sigter på øget ejerskab og ansvarlighed både  på  EU  -  og  nationalt  niveau  samt  mere  effektiv  benchmarking  af medlemsstaterne. Wim Kok-gruppens rapport indeholder herefter en længere række nøgle - anbefalinger,  der  i  kort  form  præse  nterer  gruppens  væsentligste  anbef  a- linger. Disse omfatter: EU skal søge at tiltrække de bedste og klogeste  forskere bl.a. ved at reducere de administrative problemer med at bosætte sig i EU. Med  henblik  på  at  fremme  videnskabelige  toppræstationer  anbefales oprettelse af et uafhængigt Europæisk ForskningsRåd med henblik på at støtte og koordinere grundforskning. Bedre  opfølgning  på  eEurope  2005  handlingsplanen  med  henblik  på at få den fulde fordel ved anvendelsen af IKT, herunder i fbm. digital forvaltning og adgang til bredbåndsforbindelser. Vedrørende  EF -Patentet  anbefales,  at  man  enten  vedtager  det  eller henlægger sagen senest ved udgangen af 2005. Opprioritere arbejde med at sikre implementering af vedtagne direkti- ver  og  at  udstille  de  lande,  der  ikke  har  gennemført  direktiverne  i henhold til fristerne. Skabe  enighed  om  regulering  m.h.p.  at  fjerne  barrierer  for  den  frie bevægelighed for servic  eydelser ved udgangen af 2005. Vedtage udestående forslag i handlingsplanen for finansielle servic e- ydelser før udg angen af 2005. Opprioritere arbejdet med at skabe bedre regulering til gavn for virk- somhederne, bl.a. ved at udvikle redskaber til vurdering af lovgivnin- gens virkninger og reducere de  administrative byrder  af både EU og national lovgivning. Reducere den tid og de omkostninger, der er forbundet med at opstar- te egen virksomhed. Medlemslandene bør  rapportere om deres implementering  af anbef a- lingerne  i  rapporten  fra  den  europæiske  beskæftigelsestaskforce  fra 2003, der ligeledes blev ledet af Wim Kok.
5/68 Medlemslandene bør udarbejde strategier for livs -lang læring i 2005. Medlemslandene bør udarbejde strategier for aktiv aldring i 2006. Fremme udvikling og udbredelse af teknologiske fremskridt på milj ø- området, herunder på nøglemarkeder for miljøindustri med europ æ  isk dominans,  og  fremme  arbejdet  med  handlingsplanen  for  miljøtekn o- logi. Medlemslandene   og   regionale   myndigheder   bør   fremlægge   han   d- lingsplaner for at  gøre offentlige indkøb  ”grønnere”  før udgangen af 2006. Forårstopmødet   i   2005   bør   benyttes   til   at   revitalise   re   Lissabon- strategien,  der  bør  fokuseres  på  vækst  og  beskæftigelse  med  henblik på  at  understøtte  social  inklusion  og  bæredygtig  udvikling,  og  fo r- manden   for   Kommissionen   bør   fokusere   på   at   drive   Lissabon  - strategien fremad. Forårstopmødet i 2005 bør indiker   e de fremskridt der er blevet gjort i retning  af  at  etablere  ”reformpartnerskaber”  med  henblik  på  at  øge befolkningernes,  de  sociale  parters  og  de  offentlige  myndigheders forståelse for Lissabon strategien. Ved forårstopmødet 2005 bør stats   - og regeringscheferne forpligte sig til at gennemføre de aftalte reformer og medlemslandene bør præse n- tere  nationale  handlingsprogrammer  inden  udgangen  af  2005.  Disse strategier bør formuleres for to år af gangen. De overordnede økonomisk -politiske retningslinier og beskæftigelse  s- retningslinierne bør senest i juli 2005 tilrettes med en cyklus på fire år til at understøtte en refokuseret Lissabon -strategi. Europa-Parlamentet   bør   oprette   en   stående   komite   for   Lissabon  - strategien. EU-budgettet bør så vidt som muligt ændres med henblik på at afspe j- le Lissabon-prioriteterne. Kommissionen  bør  levere  en  årlig  tabel  over  hvilke  medlemsstater, der har klaret sig bedst i retning af at opfylde 14 nøgleindikatorer. Kommissionen  bør  vurdere  sin  kommunikationsstrategi  før  forår   s- topmøde højeste standarder. Disse  nøgleanbefalinger  og  en  række  andre  tiltag  af  mindre  rækkevidde er yderligere forklaret og udbygget i rapporten. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. 3. Nærheds  - og proportionalitetsprincippet Lissabon-strategien er en samlet overordnet ramme for en række politi  k- ker inden for EU. Overvejelser om justeringer af strategien i forbindelse med midtvejsevalueringen må derfor naturligvis finde  sted på EU -niveau.
6/68 4. Høring Rapporten er ikke sendt i høring. 5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Rapporten     fra     Wim     Kok-gruppen     indebærer     i     sig     selv     ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Efterfølgende b   e- slutning om implementering af enkelte af de konkrete forslag i rapporten vil kunne have både statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser. 6. Samfundsøkonomiske konsekvenser Wim Kok-gruppens anbefalinger vil også kunne have samfundsøkonom  i- ske virkninger, hvis de gennemføres. 7. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Folketingets  Europaudvalget  er  i  mange  sammengænge  blevet  orie  nteret om Lissabon-strategien siden marts 2000. Folketingets Europaudvalg har den 21. september d.å. fået tilsendt kopi af det danske non-paper, der blev afleveret til Wim Kok-gruppen som inspi- ration til gruppens arbejde. Folketingets Europaudvalg er derudover ble- vet  orienteret  om  Wim-Kok-gruppens  rapport  forud  for  statsministerens deltagelse i DER den 4.-5. november. Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmøde (generelle anliggender og eksterne relati  oner) den 2. november  2004  med  henblik  på  orientering,  og  FEU  har  modtaget  notat om sagen forud for rådsmødet (ECOFIN) den 16. november.
7/68 3. Bedre regulering i EU Revideret notat Resumé Bedre regulering behandles på rådsmødet for Konkurrenceevne den 25.    - 26. november 2004  med  henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.    Ud- kastet  til  rådskonklusioner  følger  op  på  det  hidt   idige  arbejde  med  bedre regulering, er et led i opfølgningen på Ko  mmissionens handlingsplan for bedre regulering, som blev præsenteret i j  uni 2002, samt ligger i tråd med konklusionerne fra DER i marts 2004, Konkurrenceevnerådets  konklus i- oner i maj og drøftelser i september 2004 . Udkastet til konklusioner ved- rører  regelforenkling,  en  liste  over  konkrete  forslag  til  videre  regelfo r- enkling og Kommissionens konsekvensvurderinger. Der er ingen påvirkning af gældende dansk ret. 1. Baggrund og indhold Det Europæiske Råd (DER) i Lissa   bon i marts 2000 pålagde Kommissi o- nen,  Rådet  og  medlemsstaterne  at  udarbejde  en  fælles  EU   -strategi  for bedre   regulering.   Strategien   skal   ses   i   sammenhæng   med   Lissabon  - processen, hvis formål er at forbedre konkurrenceevnen i EU. Kommissionen offentliggjorde i juni 2002 en samlet pakke om bedre re- gulering.  Pakken  blev  fremlagt  på  DER  Sevilla  i  juni  2002.  Handling s- planen   vedrører   bl.a.   konsekvensvurderinger   og   regelforenkling.   Det nærmere indhold i handlingsplanen er beskrevet i notat ove  rsendt den 19. september 2002 til Folketingets Europaudvalg. Som led i opfølgningen på Kommissionens handlingsplan har Kommiss  i- onen bl.a. præsenteret en meddelelse om regelforenkling (KOM(2003)71) i februar 2003 og i december 2003 udkom rapporten om bedre lovgivning (KOM(2003)770),  som  giver  et  overblik  over  udviklingen  på  området ”bedre regulering” i 2003. Det  nærmere  indhold  af  meddelelsen  om  regelforenkling  er  beskrevet  i notat oversendt den 1. april 2003 til Folketingets Europaudvalg. Endvidere  har  det  nuværende  samt    det  foregående   og  de  to  kommende EU-formandskabslande (Irland, Holland, Luxembourg og Storbritannien) udarbejdet et ”fælles initiativpapir om reform af regul   eringen”, som bl.a. har været genstand for en drøftelse i ECOFIN den 9. marts 2004. Initi   a- tivpapiret  vedrører  bl.a.  regelforenkling  og  konsekvensvurd ering  samt måling af de administrative byrder.
8/68 Desuden  fremgår  det  af  konklusionerne  fra  forårstopmødet  den  25.   -26. marts 2004, at Det Europæiske Råd støtter initiativet fra de fire forman d- skaber  for  på  b edre  lovgivning  og  opfordrer  Rådet  til  at  arbejde  videre med et program med tiltag, der kan fremme initiativet i det kommende år. Yderligere udtrykte Det Europæiske Råd tilfredshed med, at Kommissi   o- nen, i samarbejde med Rådet og Europa -parlamentet, vil udbygge den in- tegrerede  konsekvensanalyseproces,  og  at  Kommissionen  sammen  med Rådet  vil  udvikle  en  metode  til  måling  af  de  administrative  byrder,  der hviler på vir ksomhederne. Endelig  blev  der  vedtaget  rådkonklusioner  vedrørende  bedre  regulering på rådsmø   det for Konkurrenceevne den 17. – 18. maj 2004. Rådskonkl    u- sionerne  omhandler  bl.a. konsekvensvurderinger,  metode  til  måling  af  a d- ministrative byrder, indikatorer og regelforenkling. Det   nærmere   indhold   af   rådskonklusionerne,   som   blev   behandlet   på rådsmøde  t  for  Konkurrenceevne  den  17.-18.  maj  er  beskrevet  i  aktuelt notat oversendt den 6. maj 2004 til Folketingets Europaudvalg. I maj 2004 indkaldte det daværende og det nuværende formandskab (I r- land og Holland) for Konkurrenceevnerådet forslag til regelforen kling af eksisterende EU-regulering fra de øvrige medlemsstater. Danmark svar e- de i august 2004 positivt på indkaldelsen og afgav i den forbindelse en l i- ste  med  13  forslag  til  EU-forenkling,  herunder  bl.a.  på  statistikområdet. Formandskabet modtog i alt omkring 330 forslag fra 21 medlemslandene. I oktober 2004 på mødet i ECOFIN blev der vedtaget konklusioner. Ko  n- klusionerne  omhandler  støtte  til  udviklingen  af  en  fælles  europæisk  m e- tode  til  måling  af  virksomhedernes  administrative  byrder  som  følge  af EU-regulering,  herunder  blev  det  bl.a.  understreget,  at  der  bør  opstilles kvantitative mål for reduceringen af de administrative byrder.    Bedre regulering blev også drøftet på topmødet den 4. -5. november 2004, hvor det bl.a. fremgår af konklusionerne at DER n oterede sig, at der var sket gode fremskridt med hensyn til udvikling af en fælles metode til m  å- ling  af  de  administrative  byrder  og  adaptionen  af  arbejdsmetoder  i  for- bindelse  med  regelforenklingsprogrammet  i  henhold  til  den  interinstitu- tionelle  aftale  om  bedre  regulering.  DER  hilste  rådskonklusionerne  fra ECOFIN den 21. oktober velkommen og noterede sig især støtten til u   d- viklingen  af  en  fælles  metode  til  måling  af  de  administrative  byrder; Kommissionen intention om at præsentere en meddelelse om emnet og e  t samarbejde mellem Kommissionen og medlemsstaterne om pilot projekter med henblik på at en nærmere fastlæggelse af metoden, snarest muligt i 2005. DER opfordrede Kommissionen til at implementere metoden i ret- ningslinierne  for  konsekvensvurderinger  og  arbejdsmetoderne  for  regel- forenkling, når pilotprojekterne var gennemført.
9/68 Endvidere  hilste  DER,  Kommissionens  og  Rådets  arbejde  med  priorit e- ring  af  regelforenklingsområder  velkommen,  under  hensyntagen  til  a c- quis’en. Kommissionen inviteredes til at inkludere prioriteterne i dets rul- lende  regelforenklingsprogram  og  DER  noterede,  at  prioriteterne  sand- synligvis ville blive identificeret inden for områderne miljø, transport og statistik.  Rådet  blev  inviteret  til  at  forsætte  arbejdet  primært  inden  for disse områ og på Rådsmødet i november at blive enige om liste på 10 - 15 forslag. DER vil diskutere bedre regulering på forårstopmødet i forbindelse med Lissabon midtvejsevalueringen. Bedre regulering behandles på rådsmødet for Konkurrenceevne den 25.    - 26. november. Udkastet til rådskonklusionerne indeholder følgende: Konsekvensvurdering: - at  Kommissionens  arbejdspapir  om  forbedringer  af  deres  integre- rede konsekvensvurderinger hilses velkommen såvel som medlem s- staternes input i forhold til konkurrenceevnedimensionen - at der er generel opbakning til formålet og tillid til Kommissionens rapport, hvad angår den forbedrede metode og re tningslinje for en integreret tilgang - at  Kommissionen  inviteres  til  at  implementere  rapportens  anbefa- linger og de nødvendige handlinger snare st muligt - at  man  påtager  sig  at  tage  de  relevante  elementer  af  Kommissi o- nens rapport i betragtning i forhold til Rådets anvendelse af kons e- kvensvurderinger  og  i  henhold  til  evalueringen  af  pilot  projektet om   Rådets   konsekvensvurdering,   som   forventes   afslut tet   i   maj 2005. Regelforenkling: - at man gentager den betydning, særligt under hensyn til SMV’ere, som  man  tillægger  Kommissionens  rullende  regelforenklingspr  o- gram, bl.a. som et element til at forbedre konkurrenceevnen - at  fremskridtene  på  baggrund  af  medle msstaternes  bidrag,  siden maj 2004 hilses velkomne - at man er enige i at give den vedhæftede liste over Rådets priorit   e- ter til regelforenkling til Kommissionen - at  man  noterer  sig,  at  der  er  et  behov  for  kodificering,  herunder særligt  på  transportområdet,  hv ilket  Kommissionen  inviteres  til  at overveje i næste fase af kodificeringspr  ogrammet - at Kommissionen inviteres til at tage højde for Rådets prioriteter til regelforenkling  og  melder  tilbage  om  resultatet  til  Rådets  møde  i marts 2005 - at man meddeler intentionen om regelmæssigt, at for  tsætte arbejdet med  at  identificere  prioriteter  til  regelforenkling.  Derfor  vil  både de forslag som ikke er på listen, såvel som nye forslag blive unde   r- søgt og overvejet.
10/68 Listen over konkrete forslag til regelforenkling er endnu ikke udarbejdet. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusioner. 3. Nærheds  - og proportionalitets princippet Bedre regulering forventes ikke i sig selv at få betydning for næ   rheds- og proportionalitetsprincippet.   4. Gældende dansk ret Der er ingen direkte påvirkning af gældende dansk ret. 5. Høring Kommissionens pakke for bedre regulering (handlingsplanen og to med- delelser)  har  været  sendt  i  høring  i  Specialudvalget  for  institut   ionelle spørgsmål  og  i  den    bredere  kreds  af  interesseorganisationer,  som  udgør de  faste  medlemmer  af  Specialudvalget  for  tekniske  handelshindringer (nu Specialudvalget for Konkurrenceevne og Vækst). Derudover har pa  k- ken været sendt i høring i Amt   srådsforeningen i Danmark, Kommunern es Landsforening, Grønlands Hjemmestyre og Færøernes  Landsstyre. Me d- delelsen  om  konsekvensvurderinger  har  desuden  været  sendt  i  høring  i Specialudvalget for miljø.   Kommissionens meddelelse om opdatering og forenkling af eksisterende fællesskabslovgivnin  g   har   været   sendt   i   høring   i   Specialudvalget   for Vækst og Konkurrenceevne (19.marts 2003). Udkastet  til  rådskonklusioner  i  forbindelse  med  rådsmødet  for  Konku   r- renceevne  den  17.  –  18.  maj  2004  har  været  sendt  i  høring  i  den  faste kreds i Specialudvalget for Konkurrenceevne og Vækst (4. maj 2004). De danske forslag til regelforenkling i forbindelse med anmodningen fra det  irske  og  hollandske  formandskab  har  været  sendt  i  høring  i  Specia   l- udvalget for Konkurrenceevne og Vækst (9. august 2004). Udkastet  til  rådskonklusioner  i  forbindelse  med  Rådsmødet  for  Konku    r- renceevne den. 25. –  26. november 2004 har været sendt i høring i Spec   i- aludvalget  for  Konkurrenceevne  og  Vækst.    Fristen  for  høringerne  udløb den   5.   november   2004.   Der   er   modtaget   følgende   bemærkninger      til rådskonkl usionerne. HTS HTS er enig i målsætningen om bedre regulering overfor virksomhederne og mener, at retningslinierne skal implementeres så hurtigt som muligt.
11/68 Danmarks Rederiforening Danmarks  Rederiforening  støtter  regelforenkling,  såfremt    det  ikke  går udover erhvervet. Arbejdet anses for at være i god tråd med det nationale arbejde. Danske Maritime Danske Maritime har fremhævet, at formuleringerne muligvis burde o  p- blødes, så man fra dansk side ikke senere afskæres fra at fremsætte fo r- slag  om  nye  initiativer.  Endelig  noteres  det,  at  det  virker,  som  om  der mangler en henvisning til medlemsstaternes ansvar. Dansk Industri Dansk Industri fremhæver, at de er enige i, at der bør etableres en met   o- de, der på et kvantitativt niveau måler de admini   strative byrder og øk o- nomiske omkostninger for virksomhederne ved EU-lovgivning. DI mener en  sådan  metode  bør  baseres  på  en  hollandsk  Standard  Cost  Model  og finder det væsentligt, at der sættes kvantitative mål for reduktion af by r- derne. DI er enig i at der bør foretages en prioritering af nogle få udvalgte o  m- råder, som gøres til genstand for måling og efterfølgende regelforenkling. Der opfordres kraftigt til, at statistikområdet bliver et af de prioriterede områder, hvor der specielt peges på Intrastat,    hvor der kan hentes bety- delige  besparelser,  såfremt  virksomhederne  fritages  for  at  afgive  oply s- ninger  om  import  til  Intrastat.  Disse  oplysninger  bør  indhentes  gennem udveksling og samarbejde mellem de europæiske statistikmyndigh  eder. 6. Lovgivningsmæssige   eller statsfinansielle konsekvenser Bedre  regulering  har  ingen  umiddelbare  lovgivningsmæssige  og  statsf  i- nansielle konsekvenser for Danmark. 7. Samfundsøkonomiske konsekvenser Det  er  hensigten  at  forbedre  de  lovgivningsmæssige  rammevilkår  i  EU med henblik på at fremme vækst og konkurrenceevne i Europa. Det fo   r- ventes,  at  forbedrede  lovgivningsmæssige  rammevilkår  i  EU  vil  kunne medføre   positive   afledte   og   strukturelle   samfundsøkonomiske   kons  e- kvenser for Danmark.
12/68 8. Tidligere forelæggelse i E  uropaudvalget Sagen vedr. bedre lovgivning har tidligere været forelagt forud for råd   s- mødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 12. marts 2001 til orient e- ring,  forud  for  rådsmødet  (Indre  Marked,  Forbruger,  Turisme)  den  26. november  2001  til  orientering,  forud  for  rådsmødet  (Indre  Marked,  Fo  r- bruger,  Turisme)  den  21.  maj  2002  til  orientering,  forud  for  rådsmøde (Generelle anliggender) den 17. juni 2002 til orientering, forud for råd s- mødet  (Konkurrenceevne)  den  30.  september  2002  til  orientering,  forud for rådsmø  det (Konkurrenceevne) den 14.-15. november 2002 til oriente- ring, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 3. marts 2003 til orie  n- tering, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 17.   - 18. maj 2004 til orientering,  forud  for  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  de  n  24.  september 2004  til  orientering  og  forud  for  rådsmødet  (ECOFIN)  den  21.  oktober 2004 til orientering. Folketingets Europaudvalg modtog tre grundnotater om  Kommissionens  meddelelser  (bedre  regulerings-pakken)  den  8.  au- gust 2002.
13/68 4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tjenest e- ydelser i det indre marked, KOM 2004/0001 (COD) Revideret notat Resumé Kommissionen har den 13. januar 2004 fremlagt et direktivforslag, som skal fjerne hindringer for tjenesteyderes etableringsfrihed og for den fri udveksling af tjenesteydelser mellem medlemsstaterne. Forslaget er et væsentligt element i Lissabon  -processen, som sigter mod at gøre EU til den mest konkurrencedygtige og dynamiske, videnbaserede økonomi i verden inden 2010. Forslaget blev fremsendt til medlemsstaterne i Rådet for den Europæiske Union den. 10. februar. Vedtagelse af direktivforslaget i den nuværende form forudsætter en ge n- nemgang af danske regler vedrørende etablering og udveksling af tjen e- steydelser, herunder med henblik på at tilp asse dansk lovgivning til o p- rindelseslandsprincippet. Oprindelseslandsprincippet indebærer efter fo  r- slaget, at tjenesteydere som udgangspunkt kun skal være omfattet af den medlemsstats lovgivning, som de er etableret i for så vidt angår adga   n- gen til at optage og udøve servicevirksomhed i andre medlemsstater. Fo r- slaget indeholder dog en række undtagelser til princippet.   Endvidere for- udsættes det, at der etableres særlige kvikskranker med henblik på mere brugervenlige godkendelsesprocedurer i forbindelse med andre medlems- staters tjenesteydere, som ønsker at etablere sig i Da nmark. Oprindelseslandsprincippet træder i kraft ved direktivets implementeri  ng. Gennemførelsen af forslaget skal i øvrigt ske   successivt på en sådan m  å- de, at forslagets fulde lovgivningsmæssige konsekvenser først vil fremgå efter analyser, der gennemføres efter forslagets vedtagelse. Ba ggrunden for dette er især, at forslaget opererer med en undersøgelse af de enkelte medlemsstaters markedsadgangsvilkår i en periode på 2 år efter vedtage   l- sen. Gennemfø relse af direktivforslaget i den foreliggende form vil kræve ændringer i gældende dansk lovgi vning. Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 47, stk. 2, og artikel 55 samt traktatens artikel 71 og artikel 80, stk. 2. Vedtagelse af forslaget skal ske med kvalificeret flertal i Rådet i fælles beslutningstagen med Europa   - Parlamentet, jf. Traktatens artikel 251. Siden forslagets fremsættelse har det været genstand for en teknisk gen- nemgang på ca. 15  arbejdsgruppemøder under Rådet. Forslaget blev præsenteret for Rådet (konkurrencee   vne) den 11. marts 2004. På Rådsmødet (konkurrenceevne) den 17.     –  18. maj 2004 var for- slaget på dagsordenen under punktet eventuelt, hvor det irske forman d- skab orienterede om status for arbejdet. Medlemslandene tog orienterin- gen til efterretning.
14/68 Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om forslaget ved aktuelt notat dateret 25. februar 2004 og mundtlig præsentation den 3. marts 2004. Europa-Parlamentet forventes at afgive holdning til direktivforslaget i sommeren, men mere sandsynligt i efteråret 2005.  Kommissionen har ik- ke formelt ændret sit a- gelse i Rådet i fø  rste halvår 2005. 1. Baggrund og indhold Kommissionen fremsatte den 13. januar 2004 direktivforslaget om tjene- steydelser  i  det  indre  marked.  Kommissionens  forslag  blev  fremsendt  til medlemsstaterne af Rådet  og Europa - Parlamentet den 10. februar 2004. Folketingets Europaudvalg har modtaget aktuelt notat dateret 25. februar 2003  og  blev  mundtligt  orienteret  om  forslaget  den  3.  marts  2004  forud for den præsentation af forslaget, som fandt sted i Rådet (konkurrencee   v- ne) den 11. marts 2004. Forslagets hjemmelsgrundlag er traktatens artikel 47, stk. 2, og artikel 55 samt traktatens artikel 71 og artikel 80, stk. 2. Vedtagelse af forslaget skal ske med kvalificeret flertal i Rådet i fælles beslutningstagen med Eur   opa- Parlamentet), jf. Traktatens artikel 251. Forslaget er en vigtig del af det økonomiske reformprogram, som Det E u- ropæiske Råd vedtog i Lissab   on i marts 2000 , og hvis mål er at gøre EU til den mest konkurrencedygtige og dynamiske, videnbaserede økonomi i verden inden 2010. Forslaget sigter mod en gradvis implementering af bestemmelserne, sål e- des at samtlige bestemmelser i direktivforslaget har fuld virkning i 2010. Således tages oprindelseslandsprincippet i anvendelse straks efter dire k- tivforslagets  ikrafttræden,  mens  direktivforslaget    implementeres  i  med- lemsstaterne inden udgangen af 2007 for så vidt angår bestemmelser om afskaffelse  af  reguleringer,  der  forbydes  som  følge  af  deres  diskrimin e- rende karakter, samt gennemføre lse af screeningsprocesser for regulering, som  kan  være  unødigt  hæmmende  for  tjenesteyderes  etablering  og  a d- gang til fri udveksling. Senest  med  udgangen  af  2008  etablerer  medlemsstaterne  kvikskranker (også benævnt ’one stop shops’    ) og elektronisk sagsbehandling. Målet med forslaget er at sikre virksomheders etableringsfrihed, at si kre virksomheders  og  forbrugeres  ret  til  udveksling  af  tjenesteydelser  på tværs af medlemsstaternes    landegrænser, og endelig parallelt hermed at sikre tjenesteydelsernes kvalitet og tilliden mellem medlemslandene. Tjenesteydelser  defineres  i  forslaget  som  ”enhver  selvstændig  erhverv   s- virksomhed, jf. traktatens artikel 50, der består i at udføre en  ydelse,   for hvilken der betales en økonomisk modydelse ”. Direktivforslaget omfa  tter
15/68 således også ydelser, hvor mo   dtageren af ydelsen ikke nødvendigvis selv betaler, og uanset hvorledes betalingen finansieres. Et eksempel er sund- hedsydelser,  jf.  artikel  23  om  godtgørelse  af  udgifter  til  lægebehan   dling afholdt  i  et  andet  EU-land.  Som  udgangspunkt  er  dog  offentlige  ydelser på det sociale, kulturelle, uddannelsesmæssige og retlige o   mråde, som er en integreret del af det  offentlige velfærdssystem, og hvor der ikke for  e- ligger en betaling, eller hvor der kan være tale om hensyn til den offentl  i- ge orden, undtaget. Desuden  er  følgende  sektorer   undtaget:  Finansielle  tjenesteydelser,  der allerede  er  omfattet  af  handlingsplanen  for  finansielle  tjenesteydelser, elektroniske kommunikationstjenester og netværk, der er reguleret af d  i- rektiverne i ”telepakken” fra 2002, transporttjenester, der er underlagt a  n- dre  fællesskabsinstrumenter,  samt  virksomhed,  som  direkte  og  specifikt er forbundet med udøvelse af offentlig myndighed. Endvidere  fremgår  det  af  forslagets  artikel  2,  stk.  3  (samt  præambelb   e- tragtning  11),  at  skatter  og  afgifter  udelukkes  fra  direktivforslagets  an- vendelsesområde,  dog  med  undtagelse  af  bestemmelserne  om  forbudte krav (artikel 14) og den frie udveksling af tjenesteydelser (artikel 16). Etablering i en anden medlemsstat indebærer en virksomheds udøve   lse af en  økonomisk  aktivitet  fra  et  fast  etableringssted i  medlemsst aten  for  en længere periode, uanset i hvilket land virksomhedens hovedkontor li  gger. Fri  udveksling  af  tjenesteydelser  over  landegræ  nser  er  de  tilfælde,  hvor en virksomhed kun ønsker at levere ydelser til modtagere i et andet me d- lemsland på midlertidig basis uden at etablere sig dér. Det kunne fx være et dansk konsulentfirma, som kortvarigt rejser til Tyskland for at rådgive sin tyske kunde om reorganisering af salgsafdelingen, for derefter at re- turnere til Danmark.
16/68 Direktivforslagets  bestemmelser  vedrørende  virksomheders  frihed  til  at etablere sig i andre medlemslande (artiklerne 5–15) Kvikskranke Der  lægges  op  til,  at  hvert  medlemsland  skal  etablere  en  kvikskranke, hvor  virksomheder  har  én  indgang  til  alle  nødvendige  informationer  og til at opfylde alle procedurer og formaliteter i forbindelse med at få a d- gang til at udøve sin virksomhed i det pågælde nde land. Alle procedurer og formaliteter skal kunne opfyldes elektronisk via kvikskranken (artikel 6 - 8). Tilladelsesordninger/autorisationer Myndigheders   kriterier   for   udstedelse   af   tilladelser   skal   være   ikke  - diskriminerende, objektivt begrundet i tvingende almene hensyn, gennem- sigtige og på forhånd offentliggjort. Myndigheders sagsbehan   dlingstider skal afkortes og oplyses ved ansø gning. De  nationale  tilladelsesordninger  skal  gennemgå  en  gensidig  evalu e- rings-  og  konsultationsprocedure.  Hvert  land  skal  således  fremlægge  en rapport  om  sine  tilladelsesordninger  til  Kommissionen,  som  viderefor- midler  disse  til  de  øvrige  lande,  der  herefter  afgiver  bemærkninger.  På den baggrund forelægger Kommi  ssionen sin sammenfattende rapport for Europa-Parlamentet og Rådet , eventuelt ledsaget af forslag til yderligere initiativer (artikel 9 – 13 om tilladelser i sammenhæng med artikel 41 om gensidig evaluering). Forbudte krav og krav, der skal evalueres Medlemslandene skal, i overensstemmelse med EF-Domstolens praksis, fjerne krav til udenlandske virksomheder i det omfang, de fx diskrimine- rer ved at stille krav om nationalitet eller forbyder samtidig etablering i flere lande (artikel 14 om forbudte krav). Der  skal  desuden  ske  en  evaluering  af  krav  i  de  nationale  regler  med henblik på at vurdere, om disse krav lever op til beti ngelser om at være ikke-diskriminerende,  objektivt  begrundet  i  tvingende  almene  samfunds- hensyn samt proportionale (artikel 15 og 41). Efter  direktivets  ikrafttræden  må  medlemslande  kun  indføre  nye  k rav, hvis de er i overensstemmelse med ovennævnte betingelser og udspringer af nye omstændigheder (artikel 15, stk. 5). Direktivforslagets  bestemmelser  vedrørende   den  fri  udveksling  af  tjene- steydelser i andre lande end etableringslandet (artiklerne 16-25) Oprindelseslandsprincippet (artiklerne 16-19) Oprindelseslandsprincippet   indebærer,   at   tjenesteydere   som   udgang  s- punkt kun er omfattet af reglerne i det land, hvor de er etableret, når de leverer  ydelser  i  andre  EU-lande.  F.eks.  vil  håndværkere,  rådgivere og rengøringsselskaber,  der  driver  virksomhed  fra  Malmø,  men  tilbyder  og leverer deres ydelser i København, skulle overholde svensk lo vgivning og
17/68 ikke dansk lovgivning, medmindre særlige krav i dansk lovgivning er o  m- fattet af en af direktivets undtagelser til oprindelseslandsprincippet. Forslaget gør det også klart, at oprindelseslandet har pligt til at føre ko    n- trol med de tjenesteydere, der er etableret på landets område, også i fo    r- hold til tjenesteydernes leverancer til og i andre EU-lande (artikel 16). Forslagets artikel 17 specificerer en række generelle undtagelser til o  p- rindelseslandsprincippet. Det gælder f.eks.: - områder dækket af udstationeringsdirektivet, - en række bestemmelser i forslag til direktiv om gensidig anerke  n- delse  af  erhvervsmæssige  k  valifikationer  for  lovregulerede  er- hverv (KOM (2002) 119) - tjenesteydelser,  der  er  omfattet  af  et  generelt  forbud  i  modtager- landet i henhold til hensyn om offentlig orden, offentlig sikkerhed eller folkesundhed, - nationale krav i modtagerlandet, som er direkte forbundet med de særlige  kendetegn  ved  det  sted,  hvor  tjenesteydelsen  udføres,  og som  skal  overholdes  for  at  sikre  opretholdelsen  af  den  offentlige orden og sikkerhed og beskyttelsen af folkesundheden og miljøet,   - tjenesteydelseskontrakter,  der  indgås   af  forbrugere,  i  det  omfang de  bestemmelser,  der  gælder  for  disse  kontrakter,  ikke  er  fuldt harmoniserede på fællesskabsplan, Foruden dette findes i artiklerne 18 og 19 en række midlertidige og ind  i- viduelle  undtagelser  til  princippet.  Der  kan  træffes  i  ndividuelle  fora n- staltninger  over  for  en  tjenesteyder  vedrørende  et  af  følgende  områder: Sikkerhed  og  folkesundhed,  udøvelse  af  erhverv  i  sundhed ssektoren  og beskyttelse  af  den  offentlige  orden,  især  i  forbindelse  med  beskyttelse  af mindreår ige.  Det  er  dog  en  betingelse,  at  oprindelsesstatens  lovgivning ikke  ville  yde  en  tilsvarende  beskyttelse  af  tjenesteydelsesmodtageren, hvis  oprindelsesstaten  greb  ind,  at  man  har  anmodet  oprindelsesstaten om  at  træffe  foranstaltninger  over  for  den  pågældende  tjenesteyder, at oprindelsesstaten  ikke  har  truffet  nogen  eller  kun  utilstrækkelige  fora  n- staltninger og endelig at man oplyser Kommissionen og oprindelsesstaten om de foranstaltninger, som man træffer. Tjenestemodtageres rettigheder (artiklerne 20-23) Medlemslandene  må  ikke  diskriminere  tjenestemodtagere  eller  pålægge disse unødige restriktioner, fx ved krav om at indhente tilladelse til køb af en tjenesteydelse fra et andet medlemsland, eller ved at skattediskrimine- re, således at udenlandske ydelser fordyres (artikler ne 20-21). Specifikt for sundhedsområdet gælder, at medlemslandene ikke kan gøre udgifter  til  anden  behandling  end  hospitalsbehandling  i  et  andet  med- lemsland betinget af udstedelsen af en tilladelse (artikel 23).
18/68 Udstationering af arbejdstagere (artiklerne 24-25) Myndighederne  –  eller  arbejdsmarkedets  parter    -  i  det  land,  hvortil  en medarbejder udstationeres, foretager de nødvendige efterprøvninger, i  n- spektioner og undersøgelser for at sikre overholdelse af de bestemme lser om ansættelses  - og arbejdsvilkår, der finder anvendelse i henhold til u d- stationeringsdirektivet. De administrative byrder for virksomheder i forbindelse med udstatione- ring  af  medarbejdere  søges  bragt  ned  ved  fx  at  forbyde  myndigheder  at kræve af ude  nlandske virksomheder, at de skal indhente en tilladelse eller være registr  eret hos myndighederne, eller have en repræsentant i landet. Direktivforslagets bestemmelser vedrørende kvalitet og kontrol (artikle r- ne 26-38) Forslaget indeholder en række bestemmelser om harmonisering og indf  ø- relse af minimumskrav på udvalgte områder vedrørende o    plysningspligt, erhvervsforsikring og eftersalgsgarantier (artiklerne 26-28). Forslaget anbefaler også udvikling af fælles kvalitetsmærkeordninger og fælles test  - og prøvningspolitik, ligesom der anbefale s udvikling af frivil- lige europæiske standarder på tjenesteydelsesomr   å Hvad angår kontrol med tjenesteydere i forbindelse med midlertidigt o p- hold,  varetages  den  som  udgangspunkt  af  oprindelseslandets  myndighe- der, dog med bistand fra vært  slandets myndigheder, hvorfor der i forsla- get  findes  en  række  bestemmelser  om  administrativt  samarbejde  me  llem medlemslandene (artiklerne 34-38). Myndighederne  i  værtslandet  skal  på  anmodning  fra  oprindelseslandet føre  tilsyn  med,  at  en  tjenesteyder  handl er  i  overensstemmelse  med  lov- givningen  i  tjenesteyderens  oprindelsesland.  Værtslandet  kan  dog  også på  eget  initiativ  undtagelsesvist  foretage  foranstaltninger  over  for  en tjenesteyder, som har sit forretningssted i en anden medlemsstat (artikel 19)  og  foretage  inspektioner  på  eget  initiativ,  såfremt  det  udelukkende består i at konstatere konkrete forhold, de er ikke diskriminerende og er objektivt begrundede (jf. artikel 36, stk. 2, 2). Direktivforslagets bestemmelser vedrørende adfærdskodekser og yderl   i- gere harmonisering Der  lægges  op  til,  at  medlemslandene  i  samarbejde  med  Kommissi  onen tilskynder  de  berørte  parter  til  at  udarbejde  adfærdskodekser  på  fælle s- skabsplan med henblik på at fremme tjenesteydelsernes kvalitet. Det gæ   l- der  navnlig  på  områder  som  lo   vregulerede  erhvervs  kommercielle  kom- munikation og fag-etiske regler (artikel 39). Senest et år efter direktivets ikrafttræden undersøger Kommissionen m u- ligheden for at fremsætte forslag til harmonisering vedrørende regler for pengetransport,  spil/lotto  og  retslig  inkasso.  Kommissionen  undersøger
19/68 endvidere, hvorvidt der er behov for at træffe yderligere initiativer, fx på områder,  der  bliver  afdækket  i  forbindelse  med  den  gensidige  evalu   e- ringsprocedure (artikel 40 i sammenhæng med 41). 2. Europa-Parlamentets holdning Direktivforslaget  er  sendt  i  høring  i  Europa -Parlamentet.  Parlamentets holdning forventes ikke at foreligge før november 2005. 3. Nærheds  - og proportionalitetsprincippet Kommissionen  vurderer,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med  næ  r- hedsprincippet, da det ikke sigter mod detaljeret og systematisk harmoni- sering af national regulering på tjenesteydelsesområdet, men alene tilv  e- jebringer  en retlig ramme til sikring af den traktatfæstede etableringsfr  i- hed og den frie udveksling af tjenesteydelser. For så vidt angår proportionalitetsprincippet er det Kommissionens opfa  t- telse, at de foreslåede instrumenter er afbalanceret i forhold til de indsat s- områder, som er nødvendige for at sikre gennemførelsen af et reelt indre marked for tjenesteydelser. Fra  dansk  side  er  man  enig  for  så  vidt  angår  nærhedsprincippet,  mens det overvejes, om de anvendte midler står i et rimeligt forhold til de fo r- ventede resultater. 4. Gældende dansk ret Forslaget er et rammedirektiv, og et bredt udvalg af dansk ret kommer i berøring med direktivforslaget. For så vidt angår gennemførelsen af o p- rindelseslandsprincippet  vil  der  bl.a.  skulle  tages  stilling  til,  hvilken  of- fentligretlig  regulering  der  ikke  længere  skal  finde  anvendelse  på  ude   n- landske tjenesteydere, som leverer en tjenesteydelse her i landet. Straffe- bestemmelser  i  den  danske  særlo  vgivning  vil  endvidere  skulle  tillægges ekstraterritorial virkning, således at danske tjenesteydere kan straffes for overtrædelse af dansk særlovgivning ved aktiviteter i de øvrige medlem s- stater. De  vurderede  lovgivningsmæssige  kons  ekvenser  af  forslaget  er  opført  i det til notatet vedhæftede anneks (b  ilag 1). Annekset opregner en lang række reguleringer, som kan være omfattet af direktivforslagets konsekvenser, ligesom de anførte regulerin ger, som er eller kan være omfattet  af forslaget, vedrører en række forskellige min i- steriers ressortområder. Der er i vid udstrækning tale om foreløbige vurderinger, og en mere pr   æ- cis redegørelse af konsekvenserne for de enkelte områder vil afhænge af
20/68 fortsatte analyser på baggrund af ikke mindst de præciseringer af dire   k- tivforslaget, der er behov for. Eksempler  på  berørt  dansk  lovgivning  er  retsplejeloven,  apotekerloven, bekendtgørelse om EU -advokaters tjenesteydelser, lov om social service, byggeloven,  forbrugeraftaleloven,  lov  om  offentlig  sygesikring,  udlæ  n- dingeloven, lov om statsautoriserede revisorer, lovbekendtgørelse om a u- torisation  af  el-installatører,  lov  om  radio -  og  fjernsynsvirksomhed,  be- kendtgørelse  om  kvalitetskrav  til  miljømålinger  udført  a f  akkrediterede laboratorier, lov om næringsbrev til fødevarebutikker. 5. Høring Ved skrivelse af 27. februar 2004 er forslaget sendt i bred høring hos  or- ganisationerne. De samme parter blev desuden ved brev af 19. februar in- viteret  til  en  præsentation  a  f  forslaget  ved  Kommissionen  den  2.  marts 2004 i Erhvervs- og Byggestyrelsen. Følgende parter har haft bemærkninger til direktivforslaget: Advokatrådet,    Akademikernes   Centralorganisation,   CO-industri,   Den Almindelige Danske Lægeforening, BAT  -Kartellet, Danmarks Apoteker- forening, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,   Dansk   Ejendomsmæglerforening,   Dansk   Handel   &   Service, Dansk  Industri,  Dansk  Standard,  Dansk  Textil  Union,  Dansk  Tipstjene- ste, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske Maritime, Den Danske Dyrlægeforening,  Det  Kommunale  Kartel,    Finansrådet,  Forbrugerrådet, Forsikring & Pension, FTF, HK Handel, HTS, Håndværksrådet, Landso r- ganisationen i Danmark, Realkreditrådet, De Samvirkende Kø  bmænd. Følgende parter har meddelt, at  de ikke har bemærkninger til direktivfo  r- slaget: DANAK,  Danmarks  Miljøundersøgelser,  Foreningen  Registrerede  Rev  i- sorer, Værdipapircentr  alen A/S. Nedenfor resumeres en række af de betragtninger, der fremgår af høring s- svarene. Generelle bemærkninger til dire  ktivforslaget:   Advokatrådet påpeger, at forslaget  ikke  afgrænser  dets  anvendelsesomr  å hvorved der opstår en usikker retstilstand. Fo rslaget angiver efter art. 3, at det ikke udelukker anvendelse af bestående regler, men dette syn es al- ligevel ikke at være tilfældet efter bestemme lserne i forslagets artikler 14 og 15 om forbudte krav  og krav, der skal evalueres.  Definitionen af en tjenesteydelse  i  forslagets  forstand  er  ikke  tilstrækkelig  præcis.  Endelig savnes en beskrivelses af forslagets harmoniseringsgrad. Danmarks Apotekerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bygge- ri,  Dansk  Ejendomsmægler  Forening,  Dansk  Handel  &  Service,  Dansk Industri,  Dansk  Rederiforening,  Dansk  Textil  Union,  Danske  Maritime,
21/68 HTS og Håndværksrådet udtr ykker generel støtte til forslagets inte ntioner om en realisering af det indre marked for tjenesteydelser. Advokatrådet, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk  Arbejds- giverforening,  Dansk  Vand-  og  Spildevandsforening,  Den  Almindelige Danske  Lægefor  ening,  Den  Danske  Dyrlægeforening,    HK  Handel  og Landsorganisationen  i  Danmark,  giver  udtryk  for  enighed  i  behovet  for fortsat analyse forud for endelig stillingtagen til detaljerne i forslaget. Advokatrådet og Forbrugerrådet tilslu   tter sig intentionen om at skabe et indre marked for serviceydelser, men finder på det foreliggende grundlag direktivforslaget helt uacceptabelt. Det  Kommunale  Kartel  finder,  at  forslaget  i  sin  nuværende  form  bør trækkes tilbage. Landsorganisationen i Danmark indstiller, at regeringen redegør nærm   e- re  for  konsekvenserne  af  forslagets  regler  på  social -  og  sundhedsområ- det. Etableringsadgangen   og   gældende   autorisationskrav  .   En   række   b  e- mærkninger  knytter  sig  til  adgangen  for  andre  medlemsstaters  tjenest  e- ydere til udøvelse af lovregule rede erhverv i forbindelse med etablering. Generelt peger Dansk Industri på, at ved et begrænset antal tilladelser bør auktioner undgås som fordelingsprincip. Apotekersektoren.  Danmarks  Apotekerforening  peger  på,  at  salg  af  l æ- gemidler ikke er blevet gjort til genstand for fuld fællesskabsharmonis  e- ring, og at der derfor kan argumenteres for, at området bør holdes ude  nfor direktivforslaget.  Efter  foreningens  opfattelse  vil  de  gældende  danske regler  ikke  være  omfattet  af  ”forbudt”  regulering  (forslagets  artike l  14), hvorimod en række regler, der vedrører forbrugerbeskyttelse og sun   dhed, vil væ  re omfattet af screeningskravet (artikel 15). Særlige håndværksmæssige ydelser, herunder vand, spildevand, VVS - og el-arbejde.  FTF  og  Dansk  Vand-  og  Spildevandsforening  udtrykker  be- tænkelighed ved ændrede regler for vandforsyning og spildevandsbehandling   med  særlig  henblik  på  forsyningssikkerhed  og overholdelse af kvalitetsnormer. Håndværksrådet finder, at nogle artikler i  forslaget  kan  give  problemer  i  forhold  til  visse  nugældende  danske autorisationsordninger,  herunder  el,  gas  og  kloakering,  og  anbefaler,  at der sikres adgang til opretholdelse af krav om sikkerhedskvalitetssikringssystemer og særlig uddannelse som betingelse for adgang til at udføre visse installat ioner m.v. Vagtvirksomhed. HTS lægger vægt på at opretholde godkendelsesproc e- durerne for vagtselskaber, men ser en mulighed i at flytte udstedelsen fra den enkelte politikreds til et centralt kontor. Dørmænd   . HTS konstaterer, at den igangværende lovproces (L 163)   med autorisationsproces for dørmænd vil sikre den enkelte dørmands nødve n- dige kvalifikationer indenfor områderne kommunikation og konflikthån  d- tering, personlig sikkerhed, retsregler, førstehjælp og praktisk håndtering af store menneskemængder.
22/68 Næringslove  n.  HTS  finder  det  afgørende,  at  målsætningerne  i  den  ko m- mende ”Lov om næringsbrev til fødevarebutikker” også skal opfyldes af udenlandske  virksomheder,  der  etablerer  sig  i  Danmark.  Dansk  Textil Union ønsker bestemmelserne i Næringslovens § 10 om etablering    og ud- førelsen af erhverv opretholdt, men finder samtidig, at lovens bestemme l- ser er indenfor rammerne af, hvad der er tilladt i henhold til forslagets art. 15. Spilletjenester.  Dansk  Tipstjeneste  udtrykker  usikkerhed  om,  i  hvilket omfang etablering af spilletjenester er omfattet af forslaget, men finder, at området bør undtages fra direktivforslagets anvendelsesområde. Advokatvirksomhed.  Advokatsamfundet  har  opregnet  en  række  spørg   s- mål om advokaters etableringsadgang, som kræver en nærmere a fklaring. Oprindelseslandsprincippet. En række høringsparter har kommenteret på forslaget  om  introduktion  af  oprindelseslandsprincippet  som  det  grund- læggende element i forbindelse med den frie udveksling af tjenesteyde  l- ser. Generelt  anfører  Advokatrådet  en  række grundlæg  gende  juridiske  pro- blemer med princippet.   Dansk  Industri  og  Håndværksrådet  er  generelt  positive  overfor  princi p- pet.  Dansk  Industri  understreger,  at  oprindelseslandsprincippet  ikke  må udvandes,  men  at  man  har  betænkeligheder  ved  princippet  for  så  vidt princippet også omfatter reklame. HTS anfører, at princippet  er problematisk og først bør tages i brug efter grundig overvejelse af hver enkelt autorisationsordning. Dansk Handel & Service tilslutter sig generelt princippet, men finder, at det bør sikres, at  princippet ikke fører til konkurrenceforvridning. FTF finder, at princippet bør overvejes nøje med særlig henblik på fors y- ningssikkerheden. HK Handel og BAT Kartellet finder det mere hensigtsmæssigt at operere med et bestemmelseslandsprincip. Landsorganisationen  i  Danmark  anfører  i  et  revideret  høringssvar,  at man er meget betænkelig med hensyn til oprindelseslandsprincippet. For så vidt angår princippets konsekvenser for udstationerede medarbejdere, herunder   forholdet   mellem   oprindelseslandsprincippet   og   udstatione- ringsdirektivet  (96/71)  indstiller  man  bl.a.,  at  der  fra  dansk  side  lægges afgørende  vægt  på, at  forslaget  ikke  hindrer  den  danske  model,  at  be- stemmelser  om  ansattes  rettigheder  og  interesser  alene  reguleres  af  ud- stationeringsdirektivet, at selvstændige, som arbe  jder i et andet EU-land, skal overholde arbejdsmiljøreglerne i modtage rlandet. CO-industri understreger, at princippet vil have  katastrofale konsekven- ser. Det Kommunale Kartel er dybt bekymret over indførelsen af princippet.
23/68 Forbrugerrådet betoner, at det er positivt, at forbrugerkontrakter er undt a- get fra oprindelseslandsprincippet, men påpeger behovet for også at lade handlinger før kontraktindgåelse omfatte af undtagelsen. Særlige håndværksmæssige ydelser . Håndværksrådet anfører, at de sik- kerhedsmæssige betænkeligheder, som er anført ovenfor vedrørende eta b- lering, også gør sig gældende for så vidt angår introduktion af oprinde l- seslandsprincippet. Dansk Vand- og Spildevandsforening noterer med til- fredshed visse erhvervs undtagelse for oprindelseslandsprincippet og ø n- sker undtagelsen eksplicit udvidet til kloak- og spildevand. Ejendomsomsætning  . Dansk Ejendomsmægler Forening og Realkreditr  å- det finder det risikabelt for retstilstanden, at reglerne i den danske lov om omsætning af fast ej  endom ikke vil kunne finde anvendelse på græns   e- overskridende ejendomsmæglerydelser. Spilletjenester. Dansk Tipstjeneste og Dansk Handel & Service ønsker spilletjenester undtaget. Med hensyn til forslaget om, at oprindelseslandsprincippet også omfatter anvendelsen af kommerciel kommunikation, anfører Den Almindelige Danske Lægeforening betænkeligheder. For så vidt angår princippets adgang til   udstationering af medarbejdere finder FTF, HK Handel og BAT Kartellet, at danske myndigheder fortsat bør have adga ng til at kontrollere udstationerede medarbejdere for så vidt angår arbejdstilladelse mm. BAT-Kartellet giver desuden udtryk for, at et eventuelt servicedirektiv- forslags regler bør vige for de danske si kringsmekanismer over for de nye EU-landes statsborgere. Derimod er Håndværksrådet af den opfattelse, at de særlige regler for u d- stationering i forslagets artikel 24 og 25 udgør en anbefalelsesværdig a   d- ministrativ lettelse. Dansk Arbejdsgiverforening bemærker, at det er vigtigt, at finde en sa  m- let model, der administrativt og ansættelsesretligt mm. kan sikre vir  k- somhedernes interesser ved ind- og udstationering af medarbejdere. Dansk Industri opfordrer til, at der i forbindelse med tjenesteyderes pligt- indberetninger om udsendte medarbejdere indføres en mi nimumsgrænse for den arbejdsperiode, der er indberetningspligtig. FTF finder, at det i kontrol- og skattemæssig henseende er problematisk, at tjenesteydere i henhold til forslagets bestemmelser om retten til fri ud- veksling af tjenesteydelser ikke skal registreres.
24/68 Vikartjenester. FTF og HK Handel frygter, at princippet vil medføre en uhensigtsmæssig stigning af vikararbe  jde. Landsorganisationen  i  Danmark  opfordrer  til  at  fremme  vedtagelsen  af forslaget til vikardirektiv. Kvikskranker.   Kommissionens   forslag   om   obligatorisk   oprettelse   af kvikskranke(r) giver ligeledes anledning til en række kommentarer: Generelt.  Dansk  Industri,  Dansk  Handel  &  Service,  HTS  og  De  Samvir- kende Købmænd     finder tanken om  en kvikskranke og kravet om  adgang til  elektronisk  information  nyttig  for  realiseringen  af  direktivforslagets målsæ   tning. Advokater. Advokatrådet formoder, at Advokatsamfundets virke i reg i- streringshenseende i praksis fungerer som en kvikskranke i direktivfor- slagets forstand, således at Advokatsamfundet også   i fremtiden vil kunne varetage denne funktion. Tjenesteydelser leveret i sammenhæng med andre leverancer. Dansk Industri og Danske Maritime finder, at det ikke fremgår tilstrækk   e- lig klart af forslagets tekst, at det også omfatter tjenesteydelser i forbi n- delse med levering af hardware, f.eks. maskininstallation. Planloven  og  Næringsloven  .  Dansk  Handel  &  Service,  Dansk  Textil Union,  De  Samvirkende  Købmænd  giver  udtryk  for  den  formodning,  at disse danske lovgivninger falder udenfor Kommissions definition af ”fo r- budte krav” (direktivforslagets artikel 14). HK Handel ønsker sikkerhed for, at den danske planlov ikke berøres af et kommende direktiv. Forsikring.  Forsikring  og  Pension  og  Håndværksrådet  anbefaler,  at  det mere præcist fastlægges, hvad der er indh oldet af forslagets artikel 27 om erhvervsforsikring. Danmarks Rederiforening peger på, at  - uagtet visse transporttjenester er undtaget fra forslaget - dansk skibsfarts interesse i et frit marked for sø- fart og havnetjenester i EU er af et sådant omfang,  at man ønsker det vu r- deret i lyset af konsekvenserne for dansk skibsfart og relaterede tjeneste- ydelser. Information og klagebehandling. Forbrugerrådet mener ikke, at b e- stemmelserne i artiklerne 20-23 om information og klagebehandling er tilstrækkeligt vid  tgående.