Folketingets Erhvervsudvalg Folketinget – Christiansborg Finansministeren Finansministeriet Christiansborg Slotsplads 1 DK-1218 København K Tlf. (+45) 33 92 33 33 Fax  (+45) 33 32 80 30 E-post  [email protected] Hermed fremsendes i 70 eksemplarer en skriftlig redegørelse for punkt 4 c) på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 16. november 2004, som skønnes at være relevant for Folketingets Erhvervsudvalg. Med venlig hilsen Thor Pedersen
Side 2 Foreløbig oversigt over rådsmødet (ECOFIN) den 16. november 2004 1.   (evt.) Wim Kok Rapport – opfølgning fra DER 2.   Stabilitets- og vækstpagten a)   Styrkelse, klargøring og bedre implementering af Stabilitets- og vækstpagten – ’Key issues’ papir b)   Statistik vedrørende offentlige finanser i Grækenland 3.   De finansielle perspektiver 2007-2013 – egne ressourcer Orienterende debat 4.   Finansielle tjenesteydelser a)   Finansiel integration – opfølgning på den finansielle hand- lingsplan Rådskonklusioner   b)   ’Clearing and Settlement’ Rådskonklusioner c)   Vurdering af Lamfalussy-processen    - Vedlagt Rådskonklusioner 5.   Moms a)  ’One stop shop’ Information ved Kommissionen b)  Direktiv om nedsat moms c)  Leveringsregler for tjenesteydelser 6.   (evt.) Forebyggende toldsamarbejde mod hvidvaskning af penge   7.   Administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet (a-punkt) 8.   Udvidelse af voldgiftskonventionen (a-punkt) 9.   Adfærdskodeks til voldgiftskonventionen (a-punkt) 10. Komitologi-ændringer i finansielle direktiver (a-punkt)
Side 3 Dagsordenspunkt 4 c):   Finansielle Tjenesteydelser: Vurdering af Lamfalussy- processen Formandskabet lægger op til vedtagelse af rådskonklusioner, hvori ECO- FIN særligt understreger vigtigheden i processens fleksibilitet, konvergens i tilsynspraksis samt tilslutter sig en forlængelse og udvidelse af mandatet for den overvågningsgruppe, der følger processen. Baggrund og indhold Den  3.  december  2002  opfordrede  ECOFIN-rådet  Kommissionen  til  at fremlægge  forslag  om  udvidelse  af  den  såkaldte  Lamfalussy  procedure  – der anvendes på værdipapirområdet – til også at omfatte kreditinstitut- og forsikringsområderne.   Lamfalussy proceduren er en udbygning af Traktatens almindelige beslut- ningsprocedure.  Den  er  ikke  beskrevet  i  en  retsakt,  men  bygger  på  en række aftaler og erklæringer mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kom- missionen. Formålet med proceduren er:   - at få en hurtigere og smidigere beslutningsprocedure for reguleringen af  den  finansielle  sektor,  hvor  politiske  beslutninger  træffes  af  Rådet (ECOFIN), og tekniske beslutninger træffes i embedsmandskomiteer, - at  få  større  gennemsigtighed  i  regeltilblivelsen  i  forhold  til  de  finan- sielle brancher og brugere af finansielle tjenesteydelser, - at  få  en  mere  ensartet  gennemførelse  i  de  enkelte  lande  af  EU- reglerne,    - at få større sammenhæng mellem  reglerne i de enkelte dele af den fi- nansielle sektor. Udbygningen  under  Lamfalussy  proceduren  i  forhold  til  den  almindelige komitologiprocedure består særligt i: - at  bemyndigelser  til  at  udstede  gennemførelsesbestemmelser  gøres tidsbegrænsede (4 år), - at  Europa-Parlamentet  har  en  frist  på  3  måneder  til  at  kommentere oplæg til udarbejdelsen af gennemførelsesregler (mandater), - at der foretages en bred høring af udkast/oplæg til gennemførelsesreg- ler, - at  der  nedsættes  brugergrupper  af  markedsdeltagere,  som  skal  udtale sig om udkast til gennemførelsesregler. Processen bygger på 4 niveauer i reguleringen: Niveau  1:  Rådet  og  Europa-Parlamentet  fastlægger  de  overordnede  ram- mer/ principper for indholdet af reguleringen.
Side 4 Niveau 2: Kommissionen udsteder på grundlag af en komitologiprocedure gennemførelsesdirektiver og forordninger af mere teknisk karakter. Niveau  3:  Medlemslandenes  tilsynsmyndigheder  rådgiver  Kommissionen om bl.a. indholdet og udformningen af gennemførelsesbestemmelser samt samarbejder om fælles tilsynsstandarder. Niveau 4: Kommissionen kontrollerer gennemførelsen af reglerne. Formandskabet lægger op til vedtagelse af rådskonklusioner, hvori Rådet: - konstaterer at  Lamfalussy-proceduren  har opnået de ønskede  målsæt- ninger,  herunder  særligt  en  større  gennemsigtighed  i  regeltilblivelsen, og   - lægger  op  til  en  åben  dialog  om  processen  for  at  sikre,  at  processen fungerer bedst muligt. - foreslår, at mandatet for følgegruppen (Inter Institutional Monitoring Group   –   med   repræsentanter   for   Rådet,   Europa-Parlamentet   og Kommissionen)  udvides,  således  at  mandatet  fremover  også  omfatter kreditinstitutter  og  forsikringssektoren.  Mandatets  udformning  mv. skal forhandles mellem de 3 institutioner. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet  har  den  29.  marts  2004  tilsluttet  sig  udvidelsen  af processen til kreditinstitut- og forsikringssektoren.   Nærheds- og proportionalitetsprincippet Der  er  tale  om  rådskonklusioner,  der  har  til  formål  at  skabe  et  bedre europæisk   finansielt   marked   ved   at   effektivisere   den   ”europæiske beslutningsprocedure” (Lamfalussy proceduren), herunder styrke tilsynsarbejdet og tilpasningen af lovgivning om finansielle tjenesteydelser til   udviklingen   på   de   finansielle   markeder.   Regeringen   vurderer,   at konklusionerne er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet. Gældende dansk ret Der er tale om rådskonklusioner, der ikke i sig selv berører gældende ret.   Høring Der er ikke foretaget høring om rådskonklusionerne. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Der   er   ikke   lovgivningsmæssige   eller   statsfinansielle   konsekvenser   af fremlæggelsen af rådskonklusionerne.
Side 5 Samfundsøkonomiske konsekvenser Øget    finansiel    integration    og    konkurrence    må    formodes    at    give samfundsøkonomiske  gevinster  gennem  mere  velfungerende  finansielle markeder i EU. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Der er sendt følgende til Folketingets Europaudvalg om Lamfalussy pro- cessen: Grundnotat i december 2003 (bilag 384 – alm. del) og Erhvervs- udvalget december 2003 (bilag 197 – alm. del). Forslaget har været fore- lagt for Europaudvalget fredag den 16. april 2004 til forhandlingsoplæg. Forslaget beskrevet i aktuelt notat/grundnotat til Europaudvalget i april 2004 (bilag 740 – alm. del) samt i aktuelt notat om ECOFIN-mødet den 11. maj 2004 (bilag 819 alm. del).