Folketingets Erhvervsudvalg Jeg  vil  hermed  på  reg eringens  vegne  orientere  Erhvervsudvalget  om  de forhandlinger, der foregår i FN’s Søfartsorganisation IMO, om stramni n- ger i SUA-konventionen (Supression of Unlawful Acts Against Ships) og den tilhørende protokol om faste platforme fra 1988. Forslaget til stramninger har været drøftet på flere møder i IMO, og ko n- ventionsændringerne  forventes  endeligt  vedtaget  på  en  diplomatkonf e- rence i slutningen af 2005. Danmark   er   et   af   de   mange   lande,   der   i   dag   har   ratificeret   SUA- konventionen. SUA-konventionen dækker tiltag, der kan fremme sikker- heden  på  skibe  og  faste  platforme.  Den  betragtes  allerede  i  dag  som  en konvention til forebyggelse af terrorisme. I lyset af udviklingen af den in- ternationale terrorisme er det dog fundet nødvendigt at udvide konventio- nens anvendelsesområde og indgrebsmuli ghederne. Som teksten ser ud på nuværende tidspunkt, vil de v æsentligste ændringer være kriminalisering af brugen af et skib eller dets last til terrorismefor- mål samt kriminalisering af transport af eksempelvis masseødelæggel ses- våben samt dual -use produkter. Dual-use produkter er produkter, som ud over en ufarlig anvendelse til civile formål tillige kan have en militær a n- vendelse. Herudover åbnes mulighed for, at andre lande kan gå om bord og undersøge fremmede skibe, som befinder sig på åbent hav, når der er en  begrundet  mistanke  om  eller  beviser  for  overtrædelser  af  konventio- nen.  Det  er  dog  muligt  for  flagstaten  at  kræve,  at  et  sådant  indgreb  kun sker med samtykke fra flagstaten. Der er også indsat bestemmelser, som vedrører   spørgsmålet   om   erstatning   for   uberettigede   indgreb,   og   om hvordan man sikrer besætningen en rimelig behandling. Det må forventes, at den nye konvention vil udvide de eksisterende ant i- spredningskonventioner (der skal modvirke spredning af nukleare stoffer eller biologiske eller kemiske våben) ved at kriminalisere selve transpo r- ten af fx nukleare våben og masseødelæggelsesvåben samt ulovlig tran  s- port  af  dual-use  produkter,  hvis  transportøren  fx  ønsker  at  medvirke  til terrorhandlingen eller har kendskab til, at produktet er bestemt til eksem- pelvis  at  affyre  en  bombe.  Med  bestemmelserne  rammer  man  også  de lande, der ikke er kontraherende parter til antispredningskonventionerne. Endelig tilvejebringes et legalt grundlag for at gribe ind over for mistæn- ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 22. oktober 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 kelige transporter for at hindre, at sådanne dual -use produkter havner hos de forkerte personer. Dette rammer lige ind i kerneområdet af PSI (Prol i- feration  Security  Initiative)  samarbejdet  omkring  indsats  mod  spredning af masseødelæggelsesvåben m.v., som Danmark  de ltager i sammen med en række lande inden og uden for EU. Regeringen  er  generelt  positiv  over  for  det  nye  initiativ.  Også  det  helt overvejende  flertal  af  IMO’s  medlemslande  ser  positivt  på  en  opstra m- ning af teksten for at dæmme op for terrorisme eller truslen herom. Det er endnu for tidligt at vurdere de lovgivningsmæssige konsekvenser, da  konventionsteksten  endnu  ikke  er  færdigforhandlet.  Jeg  skal  dog  un- derstrege, at Folketinget vil blive inddraget, når der skal tages stilling til, hvorvidt der skal gennemføres yderligere dansk regulering for i givet fald at åbne mulighed for, at Danmark kan tiltræde den nye ko nvention. Da de nye regler som nævnt først vil være endeligt vedtaget i slutningen af næ- ste år, er der dog ikke tale om et umiddelbart for estående s pørgsmål. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen