Folketingets Erhvervsudvalg
Jeg vil hermed på reg eringens vegne orientere Erhvervsudvalget om de
forhandlinger, der foregår i FNs Søfartsorganisation IMO, om stramni n-
ger i SUA-konventionen (Supression of Unlawful Acts Against Ships) og
den tilhørende protokol om faste platforme fra 1988.
Forslaget til stramninger har været drøftet på flere møder i IMO, og ko n-
ventionsændringerne forventes endeligt vedtaget på en diplomatkonf e-
rence i slutningen af 2005.
Danmark er et af de mange lande, der i dag har ratificeret SUA-
konventionen. SUA-konventionen dækker tiltag, der kan fremme sikker-
heden på skibe og faste platforme. Den betragtes allerede i dag som en
konvention til forebyggelse af terrorisme. I lyset af udviklingen af den in-
ternationale terrorisme er det dog fundet nødvendigt at udvide konventio-
nens anvendelsesområde og indgrebsmuli ghederne.
Som teksten ser ud på nuværende tidspunkt, vil de v æsentligste ændringer
være kriminalisering af brugen af et skib eller dets last til terrorismefor-
mål samt kriminalisering af transport af eksempelvis masseødelæggel ses-
våben samt dual -use produkter. Dual-use produkter er produkter, som ud
over en ufarlig anvendelse til civile formål tillige kan have en militær a n-
vendelse. Herudover åbnes mulighed for, at andre lande kan gå om bord
og undersøge fremmede skibe, som befinder sig på åbent hav, når der er
en begrundet mistanke om eller beviser for overtrædelser af konventio-
nen. Det er dog muligt for flagstaten at kræve, at et sådant indgreb kun
sker med samtykke fra flagstaten. Der er også indsat bestemmelser, som
vedrører spørgsmålet om erstatning for uberettigede indgreb, og om
hvordan man sikrer besætningen en rimelig behandling.
Det må forventes, at den nye konvention vil udvide de eksisterende ant i-
spredningskonventioner (der skal modvirke spredning af nukleare stoffer
eller biologiske eller kemiske våben) ved at kriminalisere selve transpo r-
ten af fx nukleare våben og masseødelæggelsesvåben samt ulovlig tran s-
port af dual-use produkter, hvis transportøren fx ønsker at medvirke til
terrorhandlingen eller har kendskab til, at produktet er bestemt til eksem-
pelvis at affyre en bombe. Med bestemmelserne rammer man også de
lande, der ikke er kontraherende parter til antispredningskonventionerne.
Endelig tilvejebringes et legalt grundlag for at gribe ind over for mistæn-
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
22. oktober 2004
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk