1 Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om Det Centrale Virksomhedsregister (Ajourføring af kompetencefordeling, styrkelse af reklamebeskyttelse, frivillig registrering af foreninger, offentlig e-mailadresse mv.) § 1 I lov om Det Centrale Virksomhedsregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 598 af 22. juni 2000, foretages følgende ændringer: 1. § 1 affattes således:     "§ 1. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fører Det Centrale Virksomhedsregister. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er ansvarlig for registrering i samt vedligeholdelse og udvikling af registret.     Stk. 2. Registrering og vedligeholdelse af visse grunddata sker i samarbejde med Told- og Skattestyrelsen, Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet, jf. § 5, stk. 3, § 6 og § 12.” 2.§ 2, stk  . 2, ophæves. 3.§ 4 , stk. 2 ophæves . 4.§ 5, stk.   2-4, ophæves, og i stedet indsættes :     Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tildeler CVR-nummer til de juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 1, 2 og 6, og som anmeldes til registrering i henhold til anden lovgivning. Stk. 3. Danmarks Statistik tildeler CVR-nummer til de juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 3-5.” 5. § 6 affattes således :     § 6. Produktionsenheder tildeles et entydigt identifikationsnummer (P-nummer) af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i samarbejde med Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet og forsynes med CVR-nummeret for den juridiske enhed, hvortil de hører. Stk. 2. Andre offentlige myndigheder end de i stk. 1 nævnte kan efter aftale mellem Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og den pågældende myndighed  tildele P-nummer.” 6. § 7-10 ophæves og i stedet indsættes: § 7. Leverandører af data til Det Centrale Virksomhedsregister skal inddrages i beslutninger vedrørende leverandørernes forhold til registret.” 7.§ 11 affattes således:     § 11. For juridiske enheder optages følgende grunddata i Det Centrale Virksomhedsregister: 1) Enhedens CVR-nummer. 2) Virksomhedsform. 3) Starttidspunkt. 4) Evt. ophørstidspunkt. 5) Virksomhedsnavn. 6) Virksomhedsadresse. 7) Navn, adresse, stilling og CPR- eller CVR-nummer for fuldt ansvarlige deltagere. 8) Branche og eventuelle bibrancher. 9) Antal ansatte.
2 10) P-nummer for tilknyttede produktionsenheder. Stk. 2.For produktionsenheder optages følgende grunddata i Det   Centrale Virksomhedsregister: 1) Enhedens P-nummer. 2) CVR-nummeret for den juridiske enhed, hvortil produktionsenheden hører. 3) Starttidspunkt. 4) Evt. ophørstidspunkt. 5) Navn eller betegnelse. 6) Adresse. 7) Hovedbranche og eventuelle bibrancher. 8) Antal ansatte. Stk. 3. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan tildele samtlige juridiske enheder en elektronisk postadresse, som optages i registret som grunddata. Styrelsen kan fastsætte nærmere regler om anvendelsen heraf, herunder hvordan adressen kan indgå    kommunikationen mellem offentlige myndigheder og virksomheden.    Stk. 4. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, hvordan de i stk. 1 og 2, nævnte grunddata og i hvilket omfang eller hvordan andre grunddata kan eller skal registreres og vedligeholdes i Det Centrale Virksomhedsregister.     Stk. 5. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om frivillig registrering af andre juridiskeenheder end nævnt i § 3 og om betaling til dækning af de administrative omkostninger herved.” 8. § 12 affattes således:     § 12. For juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 1, 2 og 6, vedligeholdes grunddata af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i samarbejde med Told- og Skattestyrelsen. Stk. 2. For juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 3-5, vedligeholdes grunddata af Danmarks Statistik. Stk. 3. For produktionsenhederne vedligeholdes grunddata af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i samarbejde med Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet, jf. dog stk. 4. Stk. 4. For samtlige enheder i Det Centrale Virksomhedsregister vedligeholdes brancheoplysningerne af Danmarks Statistik i samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Told- og Skattestyrelsen.” 9. § 13 affattes således:     § 13. Andre offentlige myndigheder end de i § 12 nævnte kan efter regler, aftalt mellem Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og den pågældende myndighed,  vedligeholde grunddata om juridiske enheder og produktionsenheder. Stk. 2. Økonomi- og erhvervsministeren kan efter forhandling med videnskabsministeren fastsætte regler om, at teleselskaber til registret skal afgive oplysninger om de registrerede enheders offentligt tilgængelige telefonnumre, telefaxnumre samt elektroniske postadresser mv.” 10.§ 14   affattes således :
3 § 14. Offentlige myndigheder og institutioner skal i alle anliggender om juridiske enheder anvende CVR-nummeret, og i alle anliggender om produktionsenheder anvende P-nummeret. Stk. 2. Offentlige myndigheder og institutioner skal, med mindre der foreligger ganske særlige omstændigheder, ved afgivelse og modtagelse af CVR-grunddata benytte elektronisk kommunikation.” 11. § 15 affattes således: "§ 15. Offentlige myndigheder og institutioner skal benytte Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata ved opslag i registret i stedet for at indhente de samme oplysninger direkte fra de juridiske enheder. Stk. 2. Hvor særlige forhold taler derfor, kan der efter aftale med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen opnås tilladelse til at lagre grunddata til førelse af egne registre." 12.§ 16 affattes således: "§ 16. Efter anmodning skal juridiske enheder, jf. § 3, der er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, give Erhvervs- og Selskabsstyrelsen oplysning om branche for de juridiske enheder selv og Beskæftigelsesministeriet eller Erhvervs - og Selskabsstyrelsen oplysning om grunddata for de til juridiske enheder knyttede produktionsenheder inden for en nærmere fastsat frist. Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler, der pålægger juridis ke enheder at anmelde 1) påbegyndelse  af ny eller nedlæggelse af eksisterende hovedaktivitet på den juridiske enheds adresse, jf. § 4, stk. 1, nr. 2, når dette ikke sker i forbindelse med optagelsen eller afmeldelsen af den juridiske enhed, 2) oprettelse eller nedlæggelse af produktionsenheder, der er beliggende på andre adresser end den juridiske enheds adresse, jf. § 4, stk. 1, nr. 3.” 13. Efter § 16 indsættes: "§ 16 a. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, at virksomheder kan anmelde og registrere grunddata i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens IT-system, herunder hvilke forhold anmeldere eller andre selv kan eller skal registrere og for brugen af dette system. Tilsvarende gælder for frivillige anmeldelser, jf. § 11, stk. 3, samt meddelelser og erklæringer i henhold til § 19, stk. 2.” 14.§ 1 9 affattes således: "§ 19. Juridiske enheder kan give meddelelse om, at Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata om enhederne eller dertil knyttede produktionsenheder ikke må  benyttes til reklamehenvendelser eller andre henvendelser fra private, der ikke har specifik hjemmel i lov eller regler udstedt i medfør af lov. Oplysning herom optages i registret. Stk. 2. Grunddata om enheder, som er beskyttet efter stk. 1, kan alene videregives fra Det Centrale Virksomhedsregister til private samlet eller gruppevis, såfremt modtageren erklærer :     1) at ønsket om beskyttelse vil blive respekteret,     2) at grunddata om sådanne  enheder ikke vil blive videregivet eller offentliggjort samlet eller gruppevis, og     3) at modtageren ved enkeltvis videregivelse af oplysninger om beskyttede enheder til private sikrer, at det klart fremgår, at enheden er beskyttet. Stk. 3. Oplysninger, som er modtaget mod afgivelse af den i stk. 2 nævnte erklæring, må ikke benyttes eller videregives i strid med indholdet af denne.”
4 15.§ 20 affattes således:     § 20. Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata indgår i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens samlede salgs- og informationsaktiviteter. Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om salg af og vederlag for ydelser fra Det Centrale Virksomhedsregister." 16. § 21 ophæves. 17. I § 22, stk. 2, ændres ”§ 19, stk. 2, 3. pkt.” til: ”§ 19, stk. 3”. 18. I § 23 , stk. 1, ændres ”Danmarks Statistik” til: ” Erhvervs- og Selskabsstyrelsen”. 19. § 25 affattes således: § 25. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske eller grønlandske forhold tilsiger.” § 2 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. februar 2005. Stk. 2. Ministeren fastsætter dog tidspunktet for ikrafttræden af § 15 som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11. § 3 Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske eller grønlandske forhold tilsiger. Bilag Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov om Det Centrale Virksomhedsregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 598 af 22. juni 2000, foretages følgende ændringer: § 1. Under økonomiministeren føres Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). Administrationen af registret forestås af Danmarks Statistik. Stk. 2. Registrets opgaver varetages af Danmarks Statistik i samarbejde med Arbejdsministeriet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Told- og Skattestyrelsen efter de i denne lov fastsatte bestemmelser. 1. § 1 affattes således:     "§ 1. Erhvervs - og Selskabsstyrelsen fører Det Centrale Virksomhedsregister. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er ansvarlig for registrering i samt vedligeholdelse og udvikling af registret.     Stk. 2. Registrering og vedligeholdelse af visse grunddata sker i samarbejde med Told- og Skattestyrelsen, Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet, jf. § 5, stk. 3,
5 § 6 og § 12.” § 2. Stk. 2. Økonomiministeren kan, jf. § 21, efter indstilling fra styregruppen, jf. §§ 8 og 9, fastsætte regler om registrering af juridiske personer, der uden at være omfattet af stk. 1, nr. 1, varetager administration af formuer, er skattepligtige eller udbetaler skattepligtige ydelser eller i øvrigt er forpligtet eller berettiget til registrering hos offentlige myndigheder eller institutioner. 2.§ 2, stk. 2,   ophæves. § 4. Stk. 2. Byggepladser anses kun som produktionsenheder, hvis de i medfør af arbejdsmiljølovgivningen skal anmeldes til Arbejdstilsynet. 3.§ 4 , stk. 2 ophæves . § 5. Juridiske enheder tildeles et entydigt identifikationsnummer (CVR- nummer). Stk. 2. Erhvervs - og Selskabsstyrelsen tildeler CVR-nummer til juridiske enheder, der anmeldes til registrering i denne styrelses registre i henhold til lovgivningen herom, i forbindelse med modtagelse af anmeldelsen. Stk. 3. Told - og Skattestyrelsen tildeler CVR-nummer til de juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 1 og 2, og som anmeldes til registrering hos denne styrelse i henhold til lovgivningen herom. Dette gælder dog ikke juridiske enheder, der er omfattet af stk. 2. Stk. 4. Told - og Skattestyrelsen tildeler i samarbejde med Danmarks 4.§ 5, stk.   2-4, ophæves, og i stedet indsættes:     Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tildeler CVR- nummer til de juridiske enheder, der er anført  i  §  3,  nr.  1,  2  og  6,  og  som anmeldes  til  registrering  i  henhold  til anden lovgivning. Stk.   3.   Danmarks   Statistik   tildeler CVR-nummer  til  de  juridiske  enheder, der er anført i § 3, nr. 3-5.”
6 Statistik CVR-nummer til de juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 3-6, og som ikke er omfattet af stk. 2. § 6. Produktionsenheder tildeles et entydigt identifikationsnummer (P- nummer) af Danmarks Statistik i samarbejde med Arbejdsministeriet. P- nummeret følger produktionsenheden, selv om denne skifter ejer. Stk. 2. Danmarks Stat istik forsyner produktionsenhederne med CVR- nummeret for den juridiske enhed, hvortil de hører. 5. § 6 affattes således :   § 6. Produktionsenheder tildeles et entydigt identifikationsnummer (P- nummer) af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i samarbejde med Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet og forsynes med CVR-nummeret for den juridiske enhed, hvortil de hører. Stk. 2. Andre offentlige myndigheder end de i stk. 1 nævnte kan efter aftale mellem Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og den pågælde nde myndighed tildele P-nummer. ” § 7. Offentlige myndigheder og institutioner skal i alle anliggender om juridiske enheder anvende CVR- nummeret. § 8. Økonomiministeren nedsætter en styregruppe og en brugergruppe for Det Centrale Virksomhedsregister. § 9. Styregruppen skal navnlig behandle spørgsmål om reglerne for registrets førelse, jf. § 21, indhold, jf. § 11, og anvendelse, jf. §§ 18 og 19. Stk. 2. Styregruppen har otte medlemmer, hvoraf seks beskikkes af økonomiministeren efter indstilling fra arbejdsministeren, erhvervsministeren, forskningsministeren, landbrugs- og fiskeriministeren, skatteministeren og Kommunernes Landsforening. Økonomiministeren beskikker herudover formanden samt yderligere et medlem. Stk. 3. Medlemmerne beskikkes for to å r ad gangen. Stk. 4. Økonomiministeren fastsætter styregruppens forretningsorden. § 10. Brugergruppen skal navnlig behandle spørgsmål om registrets praktiske anvendelse, jf. §§ 18 og 19. 6. § 7-10 ophæves og i stedet indsættes: § 7. Leverandører af data til Det Centrale Virksomhedsregister skal inddrages i beslutninger vedrørende leverandørernes forhold til registret.”
7 Stk. 2. Brugergruppen har fjorten medlemmer, hvoraf ni beskikkes af økonomiministeren efter indstilling fra arbejdsministeren, boligministeren, erhvervsministeren, forskningsministeren, indenrigsministeren, landbrugs- og fiskeriministeren, skatteministeren, Arbejdsmarkedets Tillægspension og Kommunernes Landsforening. Tre medlemmer med indsigt i erhvervsforhold beskikkes af økonomiministeren, der tillige beskikker formanden samt yderligere et medlem. Stk. 3. Medlemmerne beskikkes for to år ad gangen. Stk. 4. Økonomiministeren fastsætter brugergruppens forretningsorden. § 11. Medmindre andet fastsættes i medfør af stk. 3 og 4, optages for juridiske enheder følgende grunddata i Det Centrale Virksomhedsregister: 1) Enhedens CVR-nummer. 2) Virksomhedsform. 3) Starttidspunkt. 4) Ophørstidspunkt. 5) Virksomhedsnavn. 6) Virksomhedsadresse. 7) Navn, adresse, stilling og CPR- eller CVR-nummer for fuldt ansvarlige deltagere. 8) Branche og eventuelle bibrancher. 9) Telefonnummer. 10) Telefaxnummer. 11) Elektronisk postadresse. 12) Antal ansatte. 13) Importør- og 7.§ 11 affattes således:     § 11. For juridiske enheder optages følgende grunddata i Det Centrale Virksomhedsregister: 1) Enhedens CVR-nummer. 2) Virksomhedsform. 3) Starttidspunkt. 4) Evt. ophørstidspunkt. 5) Virksomhedsnavn. 6) Virksomhedsadresse. 7) Navn, adresse, stilling og CPR- eller CVR-nummer for fuldt ansvarlige deltagere. 8) Branche og eventuelle bibrancher. 9) Antal ansatte. 10) P-nummer for tilknyttede produktionsenheder. Stk. 2.For produktionsenheder optages følgende grunddata i Det Centrale Virksomhedsregister: 1) Enhedens P-nummer. 2) CVR-nummeret for den juridiske enhed, hvortil produktionsenheden hører. 3) Starttidspunkt. 4) Evt. ophørstidspunkt. 5) Navn eller betegnelse.
8 eksportørstatus. 14) P-nummer for tilknyttede produktionsenheder. Stk. 2. Medmindre andet fastsættes i medfør af stk. 3, optages for produktionsenheder følgende grunddata i Det Centrale Virksomhedsregister: 1) Enhedens P-nummer. 2) CVR-nummeret for den juridiske enhed hvortil produktionsenheden hører. 3) Starttidspunkt. 4) Ophørstidspunkt. 5) Navn eller betegnelse. 6) Adresse. 7) Telefonnummer. 8) Telefaxnummer. 9) Elektronisk postadresse. 10) Hovedbranche og eventuelle bibrancher. 11) Antal ansatte. Stk. 3. Økonomiministeren kan fastsætte regler, jf. § 21, om, i hvilket omfang og hvordan oplysninger om telefon- og telefaxnummer, elektronisk postadresse, antal ansatte samt importør - og eksportørstatus skal optages i Det Centrale Virksomhedsregister. Stk. 4. Økonomiministeren kan fastsætte regler, jf. § 21, om, i hvilket omfang og hvordan navn, adresse, stilling og CPR- eller CVR-nummer for fuldt ansvarlige deltagere skal optages i registret. Stk. 5. Økonomiministeren kan fastsætte regler, jf. § 21, om optagelse af oplysninger om gældssanering, tvangsakkord og konkurs. 6) Adresse. 7) Hovedbranche og eventuelle bibrancher. 8) Antal ansatte. Stk. 3. Stk. 3. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan tildele samtlige juridiske enheder en elektronisk postadresse, som optages i registret som grunddata. Styrelsen kan fastsætte nærmere regler om anvendelsen heraf, herunder hvordan adressen kan indgå i kommunikationen mellem offentlige myndigheder og virksomheden.    Stk. 4. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, hvordan de i stk. 1 og 2, nævnte grunddata og i hvilket omfang eller hvordan andre grunddata kan eller skal registreres og vedligeholdes i Det Centrale Virksomhedsregister.     Stk. 5. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om frivillig registrering af andre juridiske enheder end nævnt i § 3 og om betaling til dækning af de administrative omkostninger herved.”
9 § 12. For juridiske enheder, der registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan kun denne styrelse indføre og ændre grunddata i Det Centrale Virksomhedsregister, som registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens registre. Stk. 2. For juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 1 og 2, og som ikke er omfattet af § 12, stk. 1, vedligeholdes de oplysninger, der optages i Told- og Skattestyrelsens registre, af Told- og Skattestyrelsen. Stk. 3. For juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 3-6, og som ikke er omfattet af § 12, stk. 1 eller 2, vedligeholdes grunddata af Danmarks Statistik. Told- og Skattestyrelsen vedligeholder grunddata, der registreres i denne styrelses registre. Stk. 4. For produktionsenhederne vedligeholdes alle grunddata af Danmarks Statistik i samarbejde med Arbejdsministeriet, jf. dog stk. 5. Stk. 5. For samtlige enheder i Det Centrale Virksomhedsregister vedligeholdes brancheoplysningerne af Danmarks Statistik i samarbejde med Told- og Skattestyrelsen. Stk. 6. Økonomiministeren kan fastsætte regler, jf. § 21, om vedligeholdelse af de i § 11, stk. 3, nævnte grunddata og om vedligeholdelse af sådanne grunddata for juridiske enheder omfattet af § 3, nr. 1 og 2, der ikke vedligeholdes efter nærværende bestemmelses stk. 1 eller 2 samt 5. 8. § 12 affattes således:     § 12. For juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 1, 2 og 6, vedligeholdes grunddata af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i samarbejde med Told- og Skattestyrelsen. Stk. 2. For juridiske enheder, der er anført i § 3, nr. 3-5, vedligeholdes grunddata af Danmarks Statistik. Stk. 3. For produktionsenhederne vedligeholdes grunddata af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i samarbejde med Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet    , jf. dog stk. 4. Stk. 4. For samtlige enheder i Det Centrale Virksomhedsregister vedligeholdes brancheoplysningerne af Danmarks Statistik i samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Told- og Skattestyrelsen.” § 13. Offentlige myndigheder skal efter regler, der fastsættes af vedkommende minister efter forhandling med økonomiministeren, vedligeholde de grunddata om juridiske enheder omfattet af § 3, nr. 1 eller 2, som ikke vedligeholdes efter § 12, stk. 1 eller 2 samt 5, eller efter forskrifter fastsat i henhold til § 12, stk. 6. CVR-nummer 9. § 13 affattes således:     ” Andre offentlige myndigheder end de i § 12 nævnte kan efter regler, aftalt mellem Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og den pågældende myndighed, vedligeholde grunddata om juridiske enheder og produktionsenheder. Stk. 2. Økonomi- og erhvervsministeren kan efter
10 kan dog kun tildeles efter § 5, stk. 3 og 4. Stk. 2. Offentlige myndigheder og institutioner kan i øvrigt afgive grunddata om juridiske enheder og produktionsenheder til brug for vedligeholdelse af Det Centrale Virksomhedsregister. Indføring og ændring af grunddata kan dog kun ske i overensstemmelse med § 12, stk. 1-5, samt de forskrifter, som fastsættes i henhold til § 12, stk. 6, og § 13, stk. 1. Endvidere kan CVR-nummer kun tildeles efter § 5. Stk. 3. Økonomiministeren kan efter forhandling med forskningsministeren fastsætte regler om, at teleselskaber til registret skal afgive oplysninger om, hvilke offentligt tilgængelige numre for telekommunikation de enkelte registreringsenheder har fået tildelt. forhandling med videnskabsministeren fastsætte regler om, at teleselskaber til registret skal afgive oplysninger om de registrerede enheders offentligt tilgængelige telefonnumre, telefaxnumre samt elektroniske postadresser mv.” § 14. Offentlige myndigheder og institutioner kan ved afgivelse og modtagelse af CVR-grunddata benytte elektroniske medier. 10.§ 14   affattes således : § 14. Offentlige myndigheder og institutioner skal i alle anliggender om juridiske enheder anvende CVR- nummeret, og i alle anliggender om produktionsenheder anvende P- nummeret. Stk. 2. Offentlige myndigheder og institutioner skal, med mindre der foreligger ganske særlige omstændigheder, ved afgivelse og modtagelse af CVR-grunddata benytte elektronisk kommunikation.” § 15. Offentlige myndigheder og institutioner skal benytte Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata til førelse af egne registre i stedet for at indhente de samme oplysninger direkte fra de juridiske enheder. 11. § 15 affattes således: "§ 15. Offentlige myndigheder og institutioner skal benytte Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata ved opslag i registret i stedet for at indhente de samme oplysninger direkte fra de juridiske enheder. Stk. 2. Hvor særlige forhold taler derfor, kan der efter aftale med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen opnås tilladelse til at lagre grunddata til førelse af egne registre." § 16. Efter anmodning skal juridiske 12.§ 16 affattes således:
11 enheder, der er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1, eller af regler fastsat i henhold til § 2, stk. 2, inden for en nærmere fastsat frist give Danmarks Statistik som administrerende institution for Det Centrale Virksomhedsregister oplysning om de grunddata, der vedligeholdes af Danmarks Statistik i henhold til § 12, stk. 3-5, eller efter regler fastsat i henhold til § 12, stk. 6. Stk. 2. Økonomiministeren kan fastsætte regler, jf. § 21, der pålægger juridiske enheder at foretage anmeldelse om 1) påbegyndelse af ny eller nedlæggelse af eksisterende hovedaktivitet på den juridiske enheds adresse, jf. § 4, stk. 1, nr. 2, når dette ikke sker i forbindelse med optagelsen eller afmeldelsen af den juridiske enhed, 2) oprettelse eller nedlæggelse af produktionsenheder, der er beliggende på andre adresser end den juridiske enheds adresse, jf. § 4, stk. 1, nr. 3. "§ 16. Efter anmodning skal juridiske enheder, jf. § 3, der er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, give Erhvervs- og Selskabsstyrelsen oplysning om branche for de juridiske enheder selv og Beskæftigelsesministeriet eller Erhvervs- og Selskabsstyrelsen oplysning om grunddata for de til juridiske enheder knyttede produktionsenheder inden for en nærmere fastsat frist. Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler, der pålægger juridiske enheder at foretage anmeldelse om 1) påbegyndelse af ny eller nedlæggelse af eksisterende hovedaktivitet på den juridiske enheds adresse, jf. § 4, stk. 1, nr. 2, når dette ikke sker i forbindelse med optagelsen eller afmeldelsen af den juridiske enhed, 2) oprettelse eller nedlæggelse af produktionsenheder, der er beliggende på andre adresser end den juridiske enheds adresse, jf. § 4, stk. 1, nr. 3.” 13. Efter § 16 indsættes: "§ 16 a. Erhvervs - og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, at virksomheder kan anmelde og registrere grunddata i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens IT-system, herunder hvilke forhold anmeldere eller andre selv kan eller skal registrere og for brugen af dette system. Tilsvarende gælder for frivillige anmeldelser, jf. § 11, stk. 3, samt meddelelser og erklæringer i henhold til § 19, stk. 2.”
12 § 19. For juridiske enheder, der skriftligt frabeder sig, at Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata benyttes til reklamehenvendelser, optages oplysning herom i registret. Stk. 2. Ved videregivelse af grunddata fra registret til private tilbageholdes grunddata om enheder, som efter stk. 1 har frabedt sig reklamehenvendelser. Videregivelse kan dog ske, såfremt modtageren erklærer og sikrer, dels at ønsket om fritagelse for reklamehenvendelser respekteres, dels at grunddata om sådanne enheder ikke videregives til andre samlet eller gruppevis. Oplysninger, som er modtaget under denne betingelse, må ikke benyttes eller videregives i strid med de fastsatte betingelser. 14.§ 1 9 affattes således: "§ 19. Juridiske enheder kan give meddelelse om, at Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata om enhederne eller dertil knyttede produktionsenheder ikke må  benyttes til reklamehenvendelser eller andre henvendelser fra private, der ikke har specifik hjemmel i lov eller regler udstedt i medfør af lov. Oplysning herom optages i registret. Stk. 2. Grunddata om enheder, som er beskyttet efter stk. 1, kan alene videregives fra Det Centrale Virksomhedsregister til private samlet eller gruppevis, såfremt modtageren erklærer:     1) at ønsket om beskyttelse vil blive respekteret,     2) at grunddata om sådanne  enheder ikke vil blive videregivet eller offentliggjort samlet eller gruppevis, og     3) at modtageren ved enkeltvis videregivelse af oplysninger om beskyttede enheder til private sikrer, at det klart fremgår, at enheden er beskyttet. Stk. 3. Oplysninger, som er modtaget mod afgivelse af den i stk. 2 nævnte erklæring, må ikke benyttes eller videregives i strid med indholdet af denne.” § 20. Økonomiministeren fastsætter efter forhandling med finansministeren regler om salg af og vederlag for ydelser fra Det Centrale Virksomhedsregister til offentlige myndigheder og institutioner samt til private. 15.§ 20 affattes således:     § 20. Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata indgår i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens samlede salgs- og informationsaktiviteter. Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om salg af og vederlag for ydelser fra Det Centrale Virksomhedsregister." § 21. Fastsættelse af forskrifter efter § 2, stk. 2, § 11, stk. 3-5, § 12, stk. 6, § 16, stk. 2, og § 18, stk. 3 og 4, sker efter forhandling med arbejdsministeren, erhvervsministeren 16. § 21 ophæves.
13 og skatteministeren. Stk. 2. Økonomiministeren kan i øvrigt efter forhandling med de i stk. 1 anførte ministre fastsætte forskrifter for Det Centrale Virksomhedsregisters førelse. § 22. Den, der undlader rettidigt at meddele oplysninger efter § 16 eller forsætligt eller ved grov uagtsomhed afgiver urigtige oplysninger, straffes med bøde. Stk. 2. Den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder bestemmelsen i § 19, stk. 2, 3. pkt., straffes med bøde. Stk. 3. I de forskrifter, der udstedes i henhold til loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. 17. I § 22, stk. 2, ændres ”§ 19, stk. 2, 3. pkt.” til: ”§ 19, stk. 3”. § 23. Afgørelser efter denne lov træffes af Danmarks Statistik. Stk. 2. Økonomiministeren kan fastsætte bestemmelser om adgangen til at klage over afgørelser efter denne lov og herunder bestemme, at afgørelser ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed. 18. I § 23 , stk. 1, ændres ”Danmarks Statistik” til: ” Erhvervs- og Selskabsstyrelsen”. § 25. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. 19. § 25 affattes således: § 25. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske eller grønlandske forhold tilsiger.” § 2 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
14 februar 2005. Stk. 2. Ministeren fastsætter dog tidspunktet for ikrafttræden af § 15 som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11. § 3 Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske eller grønlandske forhold tilsiger. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Formålet med lovforslaget er at ajourføre og forenkle CVR -loven med henblik på at sikre en hensigtsmæssig og smidig administration af Det Centrale Virksomhedsregister. Lovforslaget  fremsættes  med  henblik  på  at  ændre  lov  nr.  417    af  22.  maj  1996  om  Det Centrale Virksomhedsregister, [FT 1995-96: 2762, 3495, 6002, 6083; A 3596; B 557.], som ændret ved § 2 i lov nr. 295 af 2. maj 2000.   2. Lovforslagets baggrund Af  lov  nr.  417  af  22.  maj  1996  om  Det  Centrale  Virksomhedsregister  fremgår,  at  Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) føres under økonomiministeren, og at administrationen af CVR-registret forestås af Danmarks Statistik. Det   Centrale   Virksomhedsregister   blev   oprindeligt   indført   med   henblik   på   at   tilgodese offentlige  myndigheders  og  privates  behov  for  grunddata  om  virksomheder.  På  tidspunktet for  registrets  oprettelse  var  det  hovedsageligt  offentlige  myndigheder,  som  benyttede  sig  af registrets  oplysninger.  Dette  er  dels  afspejlet i lovens  præcisering  af  samarbejde  mellem de offentlige   myndigheder,   som   var   registrets   hovedinteressenter,   dels   i   lovens   formelle opregning af grunddata. Ved  kongelig  resolution  af  27.  november  2001  blev  det  besluttet  at  overføre  kompetencen vedrørende registret fra økonomiministeren til skatteministeren. Senest  er  det  efter  statsministerens  indstilling  ved  kongelig  resolution  af  18.  juli  2003 bestemt, at ressortansvaret for Det Centrale Virksomhedsregister overføres fra skatteministeren   til   økonomi-   og   erhvervsministeren   (Erhvervs-   og   Selskabsstyrelsen). Samtidigt bortfaldt den oprindelige underskudsdækning, som de deltagende ministerier deltes
15 om,  således  at  Erh vervs-  og  Selskabsstyrelsen  nu  bærer  det  fulde  ansvar  for  registrets administration og økonomi. Ressortomlægningerne har betydet, at myndighedshenvisningerne i loven ikke længere svarer til    de    reelle    forhold.    Endvidere    har    regeringen    truffet    beslutning    om    at    samle    al virksomhedsregistrering  hos  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  således  at  denne  styrelse  både modtager  anmeldelse  om  registrering  i  henhold  til  selskabslovgivningen  og  i  henhold  til skatte-   og   afgiftslovgivningen.   Denne   beslutning   har   betydet,   at   der   er   behov   for   en opdatering af flere af lovens bestemmelser om tildeling af CVR-nummer og vedligeholdelse af registrets grunddata. Det foreslås derfor at lave en gennemgribende ajourføring af loven s kompetencebestemmelser. For at sikre klare ansvarsforhold foreslås det endvidere at ophæve de   formelt   nedsatte   styre-   og   brugergrupper.    Leverandører   af   data   til   Det   Centrale Virksomhedsregister vil også fremover blive inddraget i beslutninger om registret, men på en mere fleksibel og uformel måde end hidtil. Det  Centrale  Virksomhedsregister  er  af  stor  betydning  for  en  lang  række  myndigheder  og private   virksomheder,   der   dagligt   benytter   registrets   grunddata   som   grundlag   for   deres virksomhed. Der ligger en væsentlig samfundsmæssig besparelse i, at disse myndigheder og virksomheder  kan  benytte  Det  Centrale  Virksomhedsregisters  grunddata  i  stedet  for  selv  at skulle   opbygge   og   vedligeholde   tilsvarende   registre.   Det   Centrale   Virksomhedsregister indeholder  udelukkende  data,  som  borgere  og  virksomheder  skal  indberette  i  henhold  til særlig lovgivning herom, og som derfor alligevel ville ligge i andre decentrale registre.  I Det Centrale Virksomhedsregister samles alle disse oplysninger med henblik på at stille ét samlet register  til  rådighed  for  den  offentlige  sektor  o g  for  private.  Et  af  hovedformålene  med lovforslaget er derfor at sikre, at registret er så korrekt og ajourført som muligt, således at det er et optimalt grundlag for brugernes videre virksomhed. På  nuværende  tidspunkt  betaler  såvel  offentlige  myndighed  er  som  private  for  at  benytte  de oplysninger, der ligger i Det Centrale Virksomhedsregister. Til gengæld får de myndigheder, der  leverer  data  til  registret  dækket visse  af  deres  udgifter  herved.  I  overensstemmelse  med regeringens   ønske   om   en   effektiv   offentlig   sektor   er   det   hensigten,   at   alle   statslige myndigheder  på  sigt  skal  kunne  trække  oplysninger  fra  registret  gratis,  således  at  alene private  brugere  af  registrets  oplysninger  betaler  herfor.  Adgangen  til  gratis  oplysninger  vil formentligt  blive  modsvaret  af  en  forpligtelse  til  enten  selv  at  opdatere  registret,  når  en myndighed  bliver  opmærksom  på  ændringer  i  registrets  grunddata,  eller  til  at  underrette Erhvervs- og Selskabsstyrelsen herom.   3. Lovforslagets indhold Lovforslaget  indeholder  forslag  om  præciseringer  og  forenklinger  af  lovteksten,  således  at den svarer til den nugældende kompetencefordeling mellem myndighederne. I overensstemmelse med regeringens ønske om en mere effektiv og digitaliseret forvaltning fastslås  det,  at  offentlige  myndighe der  ved  afgivelse  og  modtagelse  af  CVR-grunddata  skal kommunikere   via   digitale   forbindelser.   Endvidere   sikres   kvaliteten   og   aktualiteten   af registrets data ved at præcisere, at offentlige myndigheder skal benytte sig af oplysningerne i Det Centrale Virksomhedsregister i stedet for at etablere selvstændige registre. Med henblik på at lette  virksomhedernes daglige administration foreslås det endvidere, at der indføres hjemmel til at etablere selvregistreringsløsninger for visse grunddata. Det skal i den forbindelse præciseres, at registret også fremover som udgangspunkt skal  bygge på data, der allerede eksisterer i andre registre. Når der gives mulighed for, at virksomheder frivilligt kan
16 indberette   ændringer   i   deres   grunddata,   er   det   fordi   virksomhederne   selv   kan   have   en interesse i, at deres grunddata er korrekt registreret. Med digitale selvindberetningsløsninger sikres det, at virksomhederne hurtigt og sikkert kan opdatere deres data på en lettilgængelig måde. Dette  er  også  baggrunden  for  forslaget  om ,  at  ikke  registreringspligtige  juridiske  enheder (eksempelvis  foreninger)  kan  få  et  CVR -nummer  via  en  selvindberetningsløsning.  Denne mulighed har været ønsket af foreninger for at lette det administrative besvær, der kan være ved  ikke  at  have  et  registreringsnummer,  som  offentlige  myndigheder,  banker  m.v.  kan identificere foreningen ved. Der har været eksempler på, at CVR -oplysninger er blevet misbrugt til reklamehenvendelser til virksomheder. Det foreslås derfor at forbedre beskyttelsen af de virksomheder,  som ikke ønsker at CVR-oplysninger kan bruges som grundlag for reklamehenvendelser. Endeligt  foreslås  kompetencen  til  at  udstede  bekendtgørelser  overflyttet  fra  ministeren  til Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  på  samme  måde  som  det  er  sket  på flere  andre  teknisk komplicerede  områder,  og  der  indføres  mulighed  for,  at  loven  på  et  senere  tidspunkt  kan sættes i kraft på Grønland og Færøerne med de nødvendige tilpasninger. 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Udmøntning af bestemmelserne lovens § 11, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 7 om Erhvervs- og Selskabsstyrelsens adgang til at fastsætte regler om borgeres frivillige selvregistrering af eksempelvis   foreninger,   vil   kræve   en  tilpasning   af   Erhvervs-   og   Selskabsstyrelsens   IT- systemer på ca. 2 mio. kr.  Denne udgift forventes finansieret ved opkrævning af et gebyr på ca. 50. kr. pr. forening, der ønsker registrering. Udmøntning af bestemmelserne i lovens § 16a, jf. lovforslagets § 1, nr. 13 om Erhvervs- og Selskabsstyrelsens   adgang   til   at   fastsætte   regler   om   borgeres   selvregistrering   af   visse grunddata    vedrørende    produktionsenheder,    vil    kræve    en    tilpasning    af    Erhvervs-    og Selskabsstyrelsens IT-systemer på ca. 1 mio. kr. De  nævnte  omkostninger  forventes  opvejet  af  de  besparelser,  der  følger  af  færre  fysiske anmeldelser,  samt  af  den  samfundsmæssige  og  indtjeningsmæssige  gevinst,  der  ligger  i  et bedre opdateret register. Lovforslaget  skønnes  ikke  derudover  at  medføre  negative  økonomiske  eller  administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner. 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget     skønnes     ikke     at     medføre     negative     økonomiske     eller     administrative konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget  forventes  at  medføre  et  bedre  opdateret  CVR-register,  hvilket  er  en  positiv konsekvens    også    for    erhvervslivet.    Endvidere    ligger    der    en    administrativ    lettelse   i muligheden for selvregistrering og frivillig registrering af foreninger. 6. Konsekvenser for miljøet Lovforslaget har ikke konsekvenser for miljøet. 7. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
17 8. Høring Lovforslaget   har   inden   fremsættelsen   været   i   høring   hos   følgende   myndigheder   og organisationer: (udfyldes senere) Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang) Negative konsekvenser/merudgifter     (hvis ja, angiv omfang) Økonomiske   konsekvenser   for stat, kommuner og amtskommuner Besparelser  ved  færre  analoge anmeldelser. Ja,   udgifter   til   systemudvikling hvis hjemlerne til selvregistrering og frivillig registrering udnyttes Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ja,   forbedret   datakvalitet   i   de offentlige registre. Ingen forventelige Økonomiske   konsekvenser   for erhvervslivet Ingen forventelige Ingen forventelige Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ja,   i   form   af   bedre   opdateret CVR-register, mulighed for selvregistrering og på sigt frivillig registrering af bl.a. foreninger Afventer Erhvervs- og Selskabsstyrelsens    Center    for Kvalitet i Erhvervsregulering Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ja,   i   form   af   bedre   opdateret CVR-register, mulighed for selvregistrering og på sigt frivillig registrering af bl.a. foreninger Ingen Forholdet til EU-retten Ingen Ingen Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1    I   den   gældende   §   1   er   det   fastsat,   at   Det   Centrale   Virksomhedsregister   føres   under økonomiministeren   (nu   økonomi-   og   erhvervsministeren),   at   administrationen   forestås   af Danmarks  Statistik,  samt  at  registrets  opgaver  varetages  af  Danmarks  Statistik  i  samarbejde med   Arbejdsministeriet   (nu   Beskæftigelsesministeriet),   Erhvervs-   og   Selskabsstyrelsen   og Told- og Skattestyrelsen. I    2003    besluttede    regeringen    at    samle    virksomhedsregistreringen    hos    Erhvervs-    og Selskabsstyrelsen, således at denne myndighed udover at modtage anmeldelser om registrering efter  selskabslovgivningen  også  fremover  modtager  alle  anmeldelser  om  registrering   efter skatte- og afgiftslovgivningen. Endvidere blev ressortansvaret for sager vedrørende lov om Det Centrale   Virksomhedsregister   overflyttet   til   Erhvervs-   og   Selskabsstyrelsen   ved   kongelig resolution. Beslutningen   om   at   flytte   registreringsopgaven   vedrørende   skatte-   og   afgiftslovene   til Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  fremgår  af  finansloven  for  2004,  tekstanmærkning  nr.  109  af 08.21.22.  Med  hjemmel  i  finansloven  er  fastsat  bekendtgørelse  nr.  508  af  10.  juni  2004  om virksomhedsregistrering i en række skatte- og afgiftslove og bekendtgørelse nr. 414 af 3. juni
18 2004 om virksomhedsregistrering – overførsel af opgaver fra skatteministeren til økonomi- og erhvervsministeren. I  lovforslaget  foreslås   §  1  ændret  i  overensstemmelse  hermed,  og  det  præciseres  for  at  skabe klare  ansvarsforhold,  at  det  som  udgangspunkt  er  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  der  har ansvaret for udvikling og vedligeholdelse af registret. I den foreslåede § 1,  stk. 2 er det foreslået, at vedligeholdelse af visse oplysninger fortsat skal ske i samarbejde med Told- og Skattestyrelsen, Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet, jf. forslag til ændring af lovens § 5 og 12, jf. lovforslagets nr. 5 og nr. 9. Til nr. 2    I den gældende § 2 beskrives formålet med Det Centrale Virksomhedsregi ster. I § 2, stk. 2,er der  hjemmel  til,  at  ministeren  kan  fastsætte  regler  om  tildeling  af  CVR-nummer  til  juridiske enheder, som ikke er erhvervsdrivende eller arbejdsgivere, jf. § 2, stk. 1. Det foreslås, at § 2, stk.  2  ophæves,  således  at  §  2  alene  komm er  til at  vedrøre  registrets  formål.  Indholdet  af  det oprindelige § 2, stk. 2 videreføres i den nye affattelse af § 11, jf. lovforslagets nr. 7. Til nr. 3 Den gældende bestemmelse i § 4, stk. 2, om,  at byggepladser i visse tilfælde kan anses for selvstændige    produktionsenheder,    blev    indført    for    at    imødekomme    et    ønske    fra Beskæftigelsesministeriet om, at der i CVR skulle være mulighed for at registrere grunddata om byggepladser, således at  registret indeholder oplysninger om byggepladsens adresse, data om  bygherren  og  andre  involverede  m.m.  Ønsket  var  blandt  andet  begrundet  i  offentlige myndigheders  behov  for  at  føre  tilsyn  med  byggepladsen  og  for  at  kunne  anvise  ledig arbejdskraft til byggepladser. Efter etableringen af Det Centrale Virksomhedsregister har det vist sig, at der ikke er behov for at registrere byggepladser. Endvidere er enhederne ikke tilstrækkelig permanente, idet de fleste byggepladser kun eksisterer i en forholdsvis kort tidsperiode. Bygge- pladsfunktionaliteten er nu efter aftale med Beskæftigelsesministeriet rent teknisk taget ud af CVR-systemet, og bestemmelsen i § 4, stk. 2, foreslås derfor  ophævet. Til nr. 4 Den  gældende  §  5  vedrører  myndighedernes  kompetence  vedrørende  tildelingen  af  CVR- nummer.  Den  gældende  bestemmelse  er  opdelt  således,  at  Erhvervs -  og  Selskabsstyrelsen  i henhold  til  stk.  2  tildeler  CVR-nummer  til  juridiske  enheder,  der  anmeldes  til  registrering  i denne  styrelse  i  henhold  til  den  selskabsretlige  lovgivning.  Told-  og  Skattestyrelsen  tildeler  i henhold til stk. 3 CVR-nummer til juridiske enheder, som anmeldes til registrering hos denne styrelse  i  henhold  til  den  skatte-  og  afgiftsretlige  lovgivning,  og  som  ikke  allerede  er  blevet tildelt et CVR-nummer af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. I henhold til den gældende § 5, stk. 4,  tildeler  Told-  og  Skattestyrelsen  i  samarbejde  med  Danmarks  Statistik  CVR-nummer  til statslige  administrative  enheder,  amtskommuner,  kommuner  og  kommunale  fællesskaber,  der ikke  allerede  er  blevet  tildelt  et  CVR-nummer  af  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  og  enheder anført  i  §  3,  stk.  6,  (kommunale  fællesskaber)  tildeles  i  praksis  CVR-nummer  i  samarbejde mellem Told- og Skattestyrelsen og Danmarks Statistik. Den gældende bestemmelses indhold svarer ikke til den nuværende kompetencefordeling, idet Erhvervs- og Selskabsstyrelsen d. 14. juni 2004 har overtaget en række opgaver i forbindelse med   virksomhedsregistrering   fra   ToldSkat.   Fra   denne   dato   skal   alle   anmeldelser    om
19 registrering  efter  skatte-  og  afgiftslovgivningen  indsendes  til  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen, som tildeler alle juridiskeenheder et CVR -nummer. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tildeler således  CVR-nummer i henhold til den selskabsretlige lovgivning og endvidere i henhold til visse skatte- og afgiftslove, jf. bilag 1 i skatteministerens bekendtgørelse   nr.   508   af   10.   juni   2004   og   bilag   1   i   økonomi-   og   erhvervsministerens bekendtgørelse nr. 414 af 3. juni 2004. De virksomheder, der foretager anmeldelse i henhold til en række skatte- og afgiftslove, nævnt i  bilag  2  i  de  nævnte  bekendtgørelser,  tildeles  et  foreløbigt  CVR-nummer  i  Erhvervs-  og Selskabsstyrelsen, hvorefter sagen oversendes til skatte- og afgiftsfaglig sagsbehandling hos de statslige   told-   og   skattemyndigheder.   Når   sagsbehandlingen   hos   de   statslige   told -   og skattemyndigheder  er afsluttet, og virksomheden skal registreres, bliver  det foreløbigt tildelte CVR-nummer det endelige CVR-nummer. Det foreslås på den baggrund, at lovteksten ændres i overensstemmelse med den nye sagsgang, således at § 5, stk. 2 -4, ophæves, og der i stedet indsættes et nyt stk. 2, hvoraf det fremgår, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tildeler CVR-nummer til produktionsenheder, jf. § 3, stk. 1, nr. 1,   2   og   6,   der   anmeldes   til   registrering   i   henhold   til   skatte-   og   afgiftslovene   eller selskabslovene. Det foreslås endvidere,  at Danmarks Statistik tildeler CVR-nummer til enheder anført i § 3, nr. 3-5, dvs. til statslige administrative enheder, amtskommuner og kommuner, og at ansvaret for tildeling    af    CVR-nummer    til    kommunale    fællesskaber    overføres    til    Erhvervs-    og Selskabsstyrelsen. Til nr. 5     Af den nuværende bestemmelse i § 6 fremgår, at Danmarks Statistik i samarbejde med Arbejdsministeriet   (nu   Beskæftigelsesministeriet)   tildeler   produktionsenheder   et   entydigt identifikationsnummer  (P-nummer),  samt  at  P-nummeret  følger  produktionsenheden,  selvom denne skifter ejer. Det foreslås, at tildeling af P -nummer fremover foretages af Erhvervs - og Selskabsstyrelsen i et samarbejde   med    Danmarks   Statistik   og   Beskæftigelsesministeriet.   De   nærmere   forhold vedrørende   ansvarsfordelingen   m.v.   vil   blive   fastsat   efter   aftale   mellem   alle   involverede myndigheder. Hidtil har lovens bestemmelser vedrørende tildeling af P-nummer i praksis været udmøntet i en arbejdsdeling mellem Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet under Beskæftigelsesministeriet.   Udover   at   have   ansvaret   for   alle   produktionsenheder   i   den offentlige     sektor,     har     Danmarks     Statistik     hovedsageligt     tildelt     P-numre     til     nye produktionsenheder  på  baggrund  af  en  årlig  tilbagemelding  fra    juridiske  enheder  med  flere end én  produktionsenhed tilknyttet. Herudover  har Danmarks Statistik bl. a. tildelt P-numre på baggrund af enhedernes indberetninger til anden statistikproduktion, samt i et vist omfang tildelt P-numre når de  juridiske enheder har oprettet aktiviteter på nye adresser, og meddelt Danmarks Statistik dette. Arbejdstilsynet under Beskæftigelsesministeriet har bl.a. tildelt P-numre, når det i forbindelse med  tilsyn  konstateres  at  der  er  oprettet  aktiviteter  på  givne  adresser  som  ikke   er  oprettet  i CVR-systemet. Det forventes at denne arbejdsdeling vil fortsætte uændret.
20 Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  foreslås  føjet  til  som  dataleverandør,  da  styrelsen   er  blevet hovedansvarlig for CVR-registret. Desuden forventer styrelsen at etablere en internetbaseret selvindberetningsmulighed,    jf.    lovforslagets    nr.    13.    Når    virksomhederne    indberetter oplysninger  om  nye  produktionsenheder  direkte  til  CVR  over  internettet,  vil  Erhvervs-  og Selskabsstyrelsen have ansvaret for tildeling af p-numre, der sker via selvindberetningsløsningen. Baggrunden  for  forslaget  om  at  supplere  den  nuværende  registrering  af  produktionsenheder med    en    mulighed    for,    at    virksomheder    over    internettet    direkte    kan    indberette    nye produktionsenheder  til  CVR,  er  at  der  fra  flere  myndigheder  er  stigende  efterspørgsel  efter oplysninger om produktionsenheder. Denne efterspørgsel, og mere generelt produktionsenhedernes  datakvalitet,  har  været  drøftet  mellem  styrelsen  og  de  pågældende myndigheder samt i regi af styregruppen for CVR. Af   de   kontroludøvende   myndigheder   har   det   været   fremført,   at   datakvaliteten   ikke   er tilstrækkelig   høj   til   at   anvende   produktionsenhederne   i   myndighedsudøvelsen   og   i   den generelle sagsbehandling. Dette går ud over effektiviteten i tilsynsarbejdet og ressourceanvendelsen til skade for både myndigheder og virksomheder. På  denne  baggrund  er  det  styrelsens  vurdering,  at  de  juridiske  enheder  selv  vil  være  en datakilde, der vil kunne forøge datakvaliteten. De juridiske enheder vil nemlig som følge af nye administrative ordninger vedrørende blandt andet befordringsfradrag selv have en interesse i at sikre  fyldestgørende  og  korrekte  oplysninger  om  deres  produktionsenheder.  For  at  minimere den manuelle sagsbehandling der vil være forbundet hermed  for virksomhederne, vil de blive tilbudt en digital selvindberetningsmulighed, jf. lovforslagets nr. 13. Endvidere foreslås det, at bestemmelsen i  § 6, stk. 1, 2. pkt. om at P- nummeret følger produktionsenheden, selv om denne skifter ejer, udgår.  Begrebet ”ejer” henviser he r til den juridiske enhed, som produktionsenheden tilhører. Formuleringen er oprindeligt indført ud fra en hensigt om at kunne følge produktionsenheder over tid, uanset ændring i adresse henholdsvis ændring i tilhørsforhold til den givne juridiske enhed. CVR-systemet blev konstrueret således, at der gennemføres en maskinel undersøgelse af den eventuelle eksistens af produktionsenheder på den adresse, hvortil en  juridisk enhed eller en produktionsenhed oprettes eller flyttes. Er der tale om en nyoprettelse, og eksisterer der i forvejen en aktiv produktionsenhed på den givne adresse, og er en række yderligere betingelser opfyldt, videreføres den eksisterende produktionsenhed med dens P-nummer. Er der derimod tale om tilflytning, videreføres P-nummeret ikke, på trods af ”ejerskiftet”, hvorfor systemets funktionsmåde på dette punkt ikke er i fuld overensstemmelse med formuleringen i loven. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har drøftet produktionsenhedernes datakvalitet og funktionsmåde   med   de   myndigheder,   der   bru ger   enhederne,   herunder   dataleverandørerne. Interessenternes  enslydende  udmelding  er,  at  der  er  brug  for  en  mere  korrekt  og  fuldstændig registrering  af  produktionsenhederne.  Styrelsen  vil  besvare  dette  behov  med  etablering  af nævnte selvindberetningsmulighed. Selvregistreringsløsningen  forudsætter  let  og  enkel  ajourføringsadgang  og  skal  derfor  kunne anvendes   uden   at   brugeren   har   kendskab   til   overtagelsesfunktionen.   Samtidigt   må   det forudsættes,    at    almindelig    brug    af    løsningen    ikke    forårsager    andre    uvedkomm ende opdateringer i systemet. Også derfor skal overtagelsesfunktionen sættes ud af kraft.
21 Endvidere  er  det  uhensigtsmæssigt,  at  regulere  administrationen  af  produktionsenhederne  i lovens generelle kompetencebestemmelse, når  produktionsenheden er defineret i lovens § 4, jf.  lovforslagets  nr.  3.  Anvendelsen  af  p-numrene  vil  fremover  blive  aktuel  i  stadigt  flere administrative situationer, og det er derfor ønskeligt at reguleringen af produktionsenhederne kan   tilrettelægges   i   overensstemmelse   med   myndighedernes   behov.   Det   forudsættes,   at eventuelle  ændringer  i  reguleringen  af  produktionsenhederne  sker  efter  inddragelse  af  alle berørte  myndigheder  og  under  hensyn  til  de  evt.  nødvendige  tilpasninger  af  de  berørte myndigheders  it-systemer,  jf.  også  lovforslagets   nr.  6.  Der  skal  fortsat  lægges  vægt  på,  at oplysninger  om  produktionsenhederne  kan  danne  grundlag  for  udarbejdelse  af  nødvendige erhvervsøkonomiske statistikker, men samtidig skal det sikres at kontrol- og tilsynsmyndigheder kan få fyldestgørende og ajourf ørte oplysninger om produktionsenheders adresse- og ejerforhold. Der foreslås endvidere indført et nyt  § 6, stk. 2, hvorefter andre offentlige myndigheder end de i stk. 1 nævnte efter aftale med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan tildele P-nummer. Baggrunden for bestemmelsen er, at flere offentlige myndigheder fremover forventes at kunne bidrage til arbejdet med at opdatere oplysninger om produktionsenhederne. Når myndigheder via kontrol- og tilsynsarbejde jævnligt opdager produktionsenheder, som ikke er registreret i CVR-registret, kan det være hensigtsmæssigt, at de kan tildele P-numre direkte i systemet. Til nr.6    Den   gældende   §   7   pålægger   offentlige   myndigheder   og   institutioner   at   benytte   CVR - nummeret i alle anliggender om juridiske enheder. Af redaktionelle grunde foreslås bestemmelsen i § 7 ophævet og indholdet flyttet til § 14, som også vedrører offentlige myndigheders benyttelse af CVR -nummeret, jf. lovforslagets nr. 10 . Den   gældende   lovs   §§   8-10   vedrører   økonomi-   og   erhvervsministerens   nedsættelse   og sammensætning af en styre- og en brugergruppe. Styre-  og  brugergrupperne  blev  i  henhold  til  bemærkningerne  til  den  oprindelige  lov  nedsat, fordi Det Centrale Virksomhedsregister og det økonomiske ansvar herfor skulle etableres i et samarbejde mellem flere myndigheder. Styregruppens    opgave    var    først    og    fremmest    at    behandle    spørgsmål    vedrørende    de administrative  regler  for,  hvordan  registret  skulle  føres,  om  optagelse  af  visse  grunddata  i registret  samt  reglerne  for  videregivelse  af  oplysninger  fra  registret,  herunder  spørgsmål  om videregivelse af oplysninger til private om fuldt ansvarlige deltageres personlige oplysninger. Brugergruppen  havde  til  opgave  at  behandle  spørgsmål  om,  hvordan  grunddata  om  juridiske enheder  og  produktionsenheder  bedst  muligt  kunne  udnyttes  af  offentlige  myndigheder  og private    virksomheder.    Baggrunden    for    etableringen    af    brugergruppen    var    således,    at erhvervslivet skulle have indflydelse på anvendelsen af Det Centrale Virksomhedsregister. Som  led  i  de  generelle  overvejelser  om  at  forenkle  loven  og  administrationen  samt  at  skabe klare ansvarsforhold foreslås det, at  §§ 8-10 ophæves, og at der i stedet indsættes en ny § 7, der fastslår,  at  registrets  dataleverandører  skal  inddrages  i  beslutninger,   vedrørende  deres  forhold til  registret.  Styre-  og  brugergrupperne  erstattes  dermed  af  et  nyt,  mere  uformelt  forum,  som fremover  skal  rådgive  Erhvervs -  og  Selskabsstyrelsen  i  forhold,  der  vedrører  Det  Centrale
22 Virksomhedsregisters  dataleverandører.  Det  er  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  der  har  det overordnede ansvar for CVR-registrets indhold, funktion og økonomi. Det  er  hensigten,  at  den  rådgivende   gruppe   skal  omfatte  de  nuværende  medlemmer  af styregruppen  samt  andre  myndigheder,  der  fremover  på  fast  basis  leverer  data  til  regi stret. Når der ikke fastlægges præcise rammer for deltagerkreds, mødefrekvens mv. i loven , er det med  henblik  på  at  gøre  det  rådgivende  forum  så  fleksibelt  som  muligt.  Det  er  således hensigten,   at    deltagerkredsen    skal   tilpasses   den   til    enhver    tid   gældende    gruppe   af myndigheder, der på fast basis bidrager med oplysninger til registret , og at mødefrekvensen afspejler det aktuelle behov herfor. Gruppen     af     dataleverandører     skal     inddrages     i     enhver     beslutning,     der     vedrører dataleverandørernes  forhold  til  Det  Centrale  Virksomhedsregister,  hvilket  bl.a.  vil  omfatte det  løbende  arbejde  med  at  forbedre  CVR-registret.  Arbejdet  forventes  gennemført  ved  ad hoc   møder   og   høringsrunder   eksempelvis   forud   for   Erhvervs-   og   Selskabsstyrelsens fastsættelse af nye bekendtgørelser på området. Til nr. 7    Efter  den  gældende  lovs   §  11  optages  der  for  juridiske  enheder  14  grunddata  og  for produktionsenheder   11   grunddata   i   CVR-registret.   Økonomiministeren   kan   efter   den gældende  lovs  §  11,  stk.  3  og  4,  fastsætte  regler  om,  i  hvilket  omfang  og  hvordan  visse grunddata skal optages. De  nugældende  regler  kan  give  anledning  til  tvivl,  hvis  der  i  bekendtgørelsesform  udstedes regler om grunddata, som ikke svarer til lovens opregning af grunddata. På  den  baggrund  foreslås  bestemmelsen  æn  dret,  således  at  alene  grundlæggende   og  mere permanente   data   opregnes   i   loven.   Dermed   bliver   regulering   af   registrets   indhold   af grunddata mere fleksibel, og det bliver lettere at imødekomme ændrede behov fra offentlige myndigheder og private. Det    foreslås    således,    at    oplysninger    om    telefonnummer,    telefaxnummer,    elektronisk postadresse  og  importør-  og  eksportørstatus  udgår  af   §  11,  stk.  1  og  2  for  så  vidt  angår juridiske   enheder,   og   at   oplysninger   om   telefonnummer,   telefaxnummer   og   elektronisk postadresse udgår af loven for så vidt angår produktionsenheder. Af de nuværende grunddata i loven bevares således for juridiske enheder nr. 1 -8, 12 og 14 og for og produktionsenheder nr.1-6, 10 og 11, mens de øvrige grunddata fremover reguleres i bekendtgørelsen  om  Det  Centrale  Virksomhedsregister.  At  de  nævnte  grunddata  flyttes  fra loven  til  bekendtgørelsen  er  ikke  udtryk  for  en  nedprioritering  heraf,  men  skyldes  alene ønsket om at opnå en mere enkel og hensigtsmæssig regulering. Pr.  1.  februar  2005  er  det  hensigten  at  offentlige  myndigheder  primært  skal  henvende  sig  til virksomheder  via  elektronisk  post.  Det  vil  i  den  forbindelse  være  en  stor  fordel,  såfremt  de offentlige myndigheder kan få adgang til virksomhedernes elektroniske postadresse via CVR - registret.  I  tråd  med  regeringens  ønske  om  at  fremme  den  digitale  kommunikation  (E -dag) foreslås  der  indsat  en  bestemmelse  i   stk.  3  om,  at  alle  virksomheder  med  CVR-nummer  kan tildeles  en  offentlig  e-mailadresse.  Det  kan  også  være  en  fordel  for  virksomhederne  at  have muligheden for at kunne benytte en offentlig mailadresse. Virksomheder benytter sig i stigende takt af de eksisterende tilbud om digital forvaltning med henblik på at spare tid og ressourcer, og  det  forventes  at  den  offentlige  mailadresse  vil  hjælpe  virksomhederne  videre  i  denne udvikling.
23 Den  offentlige  e-mailadresse  skal  hedde:  selskabets  [email protected],  og  vil  indgå  i CVR-registrets  grunddata.  Der  er  tale  om  en  selvstændig  ”teknisk”  postkasse,  der  bygger  på CVR-oplysninger.  Virksomheden  vil  kunne  benytte  e-mailadressen  til  kommunikation  med offentlige myndigheder, idet der skal benyttes digital signatur. Når virksomheden har aktiveret den offentlige  e-mailadresse, vil offentlige myndigheder kunne anvende  den til udsendelse af vejledninger, forhåndserindringer, kommunikation i forbindelse med almindelig sagsbehandling m.v. Såfremt virksomheden allerede har en e -mailadresse, vil det være muligt, at tilknytte denne til den offentlige e-mailadresse, således at den  elektroniske post videresendes til den eksisterende adresse. Virksomheden vil desuden nemt og hurtigt via en selvbetjeningsløsning kunne ændre den  offentlige  mailadresse  i  CVR-registret.  Dette  kan  eksempelvis  være  ønskeligt,  såfremt virksomheden modtager uønskede forsendelser (Spam). Skulle virksomheden ønske det, vil der også være mulighed for at deaktivere mailadressen. Før  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  tildeler  virksomheder  offentlige  e-mailadresser,  skal  der gennemføres     et     udvalgsarbejde     med     repræsentation     af     relevante     myndigheder     og organisationer.  Udvalgsarbejdet  skal  afdække  eventuelle  uafklarede  tekniske,  juridiske  eller politiske  spørgsmål,  f.eks.  e -mailadressens  hhv.  serverens  lagerkapacitet,  konkurrenceforhold til private udbydere af e-mailadresser, andre offentlige tiltag på området. Formålet er at sikre, at den offentlige e-mailadresse etableres på det mest hensigtsmæssige grundlag. Det  foreslås  endvidere,  at  adgangen  til  at  fastsætte  nærm ere  regler  om,  hvordan  de  i  loven opregnede  grunddata  kan  eller  skal  registreres  og  vedligeholdes,  og  om,  hvordan  andre grunddata     kan     eller     skal     optages     og     vedligeholdes,     overgår     til     Erhvervs -     og Selskabsstyrelsen, jf. det foreslåede  stk. 4. Bestemmelsen er delvis en videreførelse af den gældende lovs § 12, stk. 6, som ophæves ved dette  lovforslags  nr.  8.  Desuden  bliver  det  muligt  at  ændre  mængden  af  grunddata  mere smidigt  end  i  dag.  Der  vil  være  tale  om  regler  den  praktiske  førelse  af  registret,  og  om optagelse af nye grunddata. Eksempelvis er brugen en e-mail eksploderet indenfor de seneste par år. Skulle der komme et nyt kommunikationsmedie, som bliver meget udbredt på kort tid, vil  det  være  muligt  at  udstede  regler  om  at  oplysninger  om  det  nye  medie  kan  optages  i registret. Det  har  været  overvejet,  om  det  ville  være  muligt  at  udvide  registret  med  oplysning  om NEM-kontonummer, jf. lov nr. 1203 af 27/12/2003 om offentlige betalinger §§ 1-6, som kan være til nytte for flere offentlige myndigheder. Det  er  ikke  hensigten  at  udvide  registret  til  at  omfatte  personfølsomme  oplysninger,  men derimod  at  give  mulighed  for  at  optage  grunddata,  som  andre  offentlige  myndigheder  har hjemmel  til  at  registrere,  men  hvor  det  vil  være  uhensigtsmæssigt  at  opbygge  et  særskilt register  alene  på  grund  af  en  enkelt  ny  type  opl ysning.  Der  vil  kun  være  mulighed  for  at optage grunddata, som allerede er indberettet til andre registre. Fastsættelsen af eventuelt nye grunddata i bekendtgørelsesform vil ske efter forhandling med Told-   og   Skattestyrelsen,   Danmarks   Statistik,   Beskæftigelsesministeriet   og   evt.   andre interessenter, som vil blive berørt. Hjemlen er formuleret åben med henblik på at smidiggøre optagelse af nye grunddata i registret, såfremt der senere viser sig et behov herfor.
24 Med den foreslåede affattelse af  § 11, stk. 5 videreføres muligheden i den gældende lovs § 2, stk. 2 for at fastsætte regler om registrering  af andre juridiske personer end erhvervsdrivende og arbejdsgivere som nævnt i § 2, stk. 1. Muligheden i den gældende § 2, stk. 2 gælder alene juridiske   personer,   der   f.eks.   varetager   administration   af   formuer,   er   skattepligtige   eller udbetaler  skattepligtige  ydelser  eller  i  øvrigt  er  forpligtet  eller  berettiget  til  registrering  hos offentlige myndigheder eller institutioner. Ifølge  bemærkningerne  til  bestemmelsen  er  antallet  af  juridiske  enheder,  der  eventuelt  kan blive  registreret  i  henhold  til  bestemmelsen,  lille  i  forhold  til  de  juridiske  enheder,  der  er erhvervsdrivende eller arbejdsgivere, og som registreres i henhold til stk. 1. I  den  nye  formulering  af  §  11,  stk.  5  udvides  bestemmelsen  til  at  omfatte  alle  juridiske enheder,  der  ikke  i  øvrigt  er  forpligtet  eller  berettiget  til  registrering  i  henhold  til  anden lovgivning.  Hensigten  hermed  er  at  imødekomme  et  ønske  om  mulighed  for  at  fastsætte regler  om  frivillig  registrering  af  foreninger,  herunder  ikke-erhvervsdrivende  foreninger, velgørende foreninger, idrætsforeninger og fritidsklubber, som ikke opfylder betingelserne i den nuværende lov. Sådanne foreninger kunne på tidspunktet for CVR  -lovens gennemførelse registreres i det nu nedlagte foreningsregister. Siden  ophævelsen  af  foreningsregistret  i  1999  har  en  del  foreninger  udtrykt  ønske  om  at kunne få et CVR -nummer og blive optaget i CVR-registret.  Begrundelsen herfor er først og fremmest   at   foreningen,   såfremt  den   har   et   CVR -nummer,   kan   oprette   en  bankkonto  i foreningens   navn   og   dermed   ikke   være   nødsaget   til   at   oprette   konto   i   eksempelvis kassererens  eller  en  anden  persons  navn.  Endvidere  skal  foreninger  uden  CVR-nummer  i forbindelse  med  indtægter  og  indberetning  af  modtagne  tilskud  fra  det  offentlige  afgive identifikationsoplysninger om formanden eller en anden person, der er berettiget til handle på vegne  af  foreningen.  Indkomsten/tilskuddet  henføres  herefter  til  formanden  eller  den  anden person,   hvorefter   der   skal   ske   korrektion   i   forbindelse   med   fortrykning   af   personens selvangivelse.  Får  foreningen  et  CVR -nummer,  vil  indtægten/tilskuddene  kunne  henføres direkte    til    rette    indkomstmodtager.    Mens    Det    Centrale    Virksomhedsregister    blev administreret af ToldSkat blev det skønnet, at ca. 50.000 foreninger ville være interesseret i at få et CVR -nummer. Der  vil  ligeledes  kunne  fastsættes  regler  om,  at  foreninger  med  ideelle  formål   frivilligt  vil kunne  lade  sig  registrere  i  Det Centrale  Virksomhedsregister,  såfremt den  indsatte  hjemmel udnyttes.  Bestemmelsen  er  formuleret  bredt,  således  at  der  også  er  mulighed  for  senere  at indføre  regler  om  frivillig  registrering  af  andre  juridiske  enheder,  som  man  i  dag  ikke  er opmærksom på kan have et behov for registrerin g. Hjemlen til frivillig registrering forventes først udmøntet, når der er etableret en ele ktronisk registreringsløsning. I overensstemmelse med lovforslagets § 1 nr. 16 foreslås det  endvidere, at kompetencen til at fastsætte  regler  overgår  fra  minister en  til  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  der  ligeledes  på  en lang række  andre områder har overtaget kompetencen til  at fastsætte administrative regler og regler af teknisk karakter. Der  er  i  den  foreslåede   §  11,  stk.  5  også   indsat  en  bestemmelse  om,  at  Erhvervs-  og Selskabsstyrelsen    kan    fastsætte    regler    om    betaling    til    dækning    af    myndighedernes administrative omkostninger ved frivillig registrering. Betaling af gebyr for registrering af en juridisk   enhed   vil   således   alene   blive   aktuelt   i   forbindelse   med   de    såkaldte   frivillige