GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
direktiv 98/71/EF om retlig beskyttelse af mønstre
Resumé
I notatet redegøres for indholdet af ændringsforslaget til Rådets direktiv
om retlig beskyttelse af mønstre (EF) nr. 98/71 KOM(2004)582.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af en konsekvensanalyse udarbejdet
af Kommissionen. Denne konsekvensanalyse blev offentliggjort samtidigt
med ændringsforslaget.
Forslaget indebærer, at designb eskyttelse ikke kan påberåbes, hvor en
komponent skal bruges til at reparere et sammensat produkt som f.eks. en
bil.
Designdirektivet
giver
alene
designbeskyttelse
til
synlige
komponenter/reservedele af sammensatte produkter, hvorfor forslaget om
harmonisering
kun
omfatter
synlige
komponenter/reservedele
af
sammensatte produkter, så som døre, ruder og lygter. Der er desuden kun
tale om harmonisering af reglerne omkring ”must match” -reservedele på
det sekundære marked. ”Must match”
-reservedele er enkeltdele af
sammensatte produkter, der har til formål at genskabe hovedproduktets
udseende. Det sekundære marked er markedet for nye reservedele til
ikke-fabriksnye produkter.
Forslaget tager sigte på at forbedre konkurrencen for især de små og
mellemstore virksomheder og give forbrugerne større valgmulighed og
lavere priser, når de skal have nye reservedele i forbindelse med
reparation. På samme tid opretholdes incitamentet til at investere i design,
idet forslaget ikke berører designbeskyttelse af de komponente r, som
indgår ved fre mstillingen af et fabriksnyt sammensat produkt.
Som konsekvens af ændringsforslaget vil designloven, lov nr. 1259 af 20.
december 2000, skulle ændres.
14. januar 2005
/EBR & RBJ
2/6
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 20. september 2004 et ændringsfor slag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om retlig beskyttelse af mønstre
(EF) nr. 71/98, KOM(2004)582.
Hjemlen til forslaget er artikel 95 i Traktaten om oprettelse af Det
Europæ iske Fællesskab. Kravet til vedtagelse er kvalificeret flertal i Råd et
og fælles beslutningstagelse med Europa -Parlamentet, jf. artikel 251 i
Traktaten.
Ændringsforslaget blev fremsendt til medlemsstaterne den 22. september
2004. Forslaget og rapporten forelå indtil den 30. november 2004 kun på
engelsk.
På tidspunktet f or vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om retlig beskyttelse af mønstre (EF) nr. 71/98, var det ikke muligt at
opnå enighed om en harmonisering af designbeskyttelsen i relation til det
sekundære marked for reservedele. Af det gældende des
igndirektiv artikel
14 fremgår det således, at medlemslandene i indtil 3 år fra direktivets
vedtagelse kan opretholde de eksisterende regler, samt at disse regler kun
kan ændres , såfremt dette skete med henblik på en liberalisering.
Ved implementeringen af designdirektivet valgte man fra dansk side at
opretholde designbeskyttelsen for synlige reservedele.
I det gældende direktivs artikel 18 er der taget højde for, at Kommissionen
senest tre år efter gennemførelsen af direktivet udarbejder en analyse af de
konsekvenser som bestemmelserne i direktivet har haft for Fællesskabets
industri, forbrugerne, konkurrencen og det indre markeds funktion. Af
samme artikel fremgår det også, at Kommissionen senest et år efter
offentliggørelsen af analysen skal fremsætt e forslag til ændringer , som
måtte være nødvendige
, med henblik på fuldstændig gennemførelse af det
indre marked med hensyn til bl.a. komponenter af sammensatte produkter.
Ca. fire år eft er designdirektivets vedtagelse blev Rådets forordning (EF) nr.
6/2002 om EF-design vedtaget. I artikel 110, stk. 1 i forordningen om EF-
design
er
der
fastsat
overgangsbestemmelser
i
form
af
en
reservedelsklausul, hvorefter der ikke gives designbeskyttelse til reservedele
som tilfø jes til et sammensat produkt på det sekun dære marked.
Bestemmelsen træ der dog først i kraft , når Kommissionen fremsætter
forslag herom, og dette forslag kan tidligst fremsættes samtidigt med , at
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af beskyttelsen for
reservedele efter designdirektivet.
Alle medlemslandene, inklusiv de nye medlemslande, har implementeret
designdirektivet i deres nationale designlove. Af disse lande har Cypern,
Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Litauen, Malta, Polen, Portugal,
Slovakiet,
Slovenien,
Sverige,
Tjekkiet,
Tyskland
og
Østrig
3/6
designbeskyttelse også for komponenter af sammensatte produkter , der
sælges med henblik på reparation af et sammensat produkt således, at
produktet får sit oprindelige udseende igen. I Belgien, England, Holland,
Irland, Italien, Letland, Luxembourg, Spanien og Ungarn er der en
reparationsklausul, hvorefter nye produkter kan designbeskyttes, men som
samtidig giver mulighed for at anvende alternative komponenter ved
reparation på det sekundære marked. I Grækenland er der en klausul om
reparation kombineret med en 5 årig b eskyttelse og en retfærdig og rimelig
godtgørelse. Godtgørelsesordningen er endnu ikke blevet sat i kraft.
Forslaget indebærer, at det ikke længere vil være muligt at påberåbe
designbeskyttelse for komponenter af sammensatte produkter, hvor
komponenten, som en reservedel, skal anvendes til at genskabe udseendet
på et sammensat produkt.
I forslaget skelnes der således mellem det primære og det sekundære
marked. Det primære marked er det marked, hvor komponenterne i første
omgang indgår i produktionen af et nyt sammensat produkt. Ifølge fo rslaget
til ændringen vil designbeskyttelse fortsat kunne påberåbes på det
te
primæ re marked. Hvis det sammensatte produkt efterfø lgende bliver ramt af
et uheld eller går i stykker, kan det vær e nødvendigt at udskifte eller
reparere en komponent/reservedel. Markedet for disse reservedele udgør det
sekundære marked. Forslaget indebærer, at designbesky
ttelse ikke længere
vil kunne påberåbes på det te sekundære marked.
Det er ikke alle komponenter/reservedele på markedet , der vil blive berørt
af forslaget. Kun komponenter, der anvendes til reparation af et sammensat
produkt, og som er nødvendige for at genskabe det oprindelige udseende , er
omfattet. Disse kaldes også must match -reservedele.
Desuden indebærer forslaget, at medlemslandene skal sikre, at forbrugerne
bliver behørigt oplyst om reservedelenes oprindelse således, at de kan
foretage et kvalificeret valg mellem konkurrerende komponenter.
Medlemslandene vil have to år fra datoen for vedt agelsen til at
implementere ændringen i deres nationale designlove.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
3.
Nærheds princippet
Kommissionen anfører, at fo rskellene i medlemsstaternes lovgivning om
designbeskyttelse af sammensatte produkter til brug som reservedele på
det sekundære marked , indvirker direkte på etableringen af det indre
marked og dettes funktion, og sådanne forskelle kan skabe
konkurrenceforvridning på det indre marked.
4/6
For at det indre marked kan fungere efter hensigten, finder
Kommissionen derfor, at det er nødvendigt at foretage en indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes designlovgivning, for så vidt angår
anvendelsen af beskyttede designs
til repa
ration af sammensatte
produkter med henblik på at gens kabe produktets oprindelige udseende.
Det indre marked forudsætter, at der er ensartede vilkår for den
europæ iske industri. Regler om at det ikke længere vil være muligt at
påberåbe designbeskyttelse for kompone nter af sammensatte produkter,
hvor komponenten, som en reservedel, skal anvendes til at genskabe
udseendet på et sammensat produkt, bør derfor gælde alle EU´s
medlemslande, og den nødvendige enhed i reglerne sikres ved en
Fællelskabsre tsakt.
Det er derfor regeringens vurdering at Kommissionens forslag er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Ud over Rådets forordni ng (EF) nr. 6/2002 om EF-design finder
Designloven (lov nr. 1259 af 20/12 2000), lov om ændring af
patentloven, designloven, varemærkeloven og brugsmodelloven (Regler
om indleveringsdag, oversættelse af europæiske patenter, genoprettelse
m.v.) (lov nr. 451 af 10/06 2003) og bekendtgørelse om ansøgning og
registrering af design, (bek nr. 819 af 18/09 2001), også anvendelse.
Efter de gældende regler i den danske designlov kan design vedrørende
komponenter af sammensatte produkter registreres, hvis de opfylder de
almindelige betingelser om ”nyhed” og ”individuel karakter”. Sådanne
komponenter/reservedele kan imidlertid kun beskyttes i 15 år i modsætning
til andre produkter, der kan beskyttes i 25 år. Dette er i overensstemmelse
med overgangsbestemmelsen i designdirektivet, hvorefter medlemslandene
kun
kunne
ændre
reglerne
vedrørende
beskyttelse
af
komponenter/reservedele, hvis formålet var at liberalisere markedet for
sådanne komponenter. Ved vedtagelsen af de gældende danske regler
videreførte man blot traditionen i dansk ret, hvorefter det igennem mange år
havde været muligt at registrere reservedele på linie med andet design.
Ved implementeringen af designdirektivet indførtes en række særregler bl.a.
vedrørende nyhedsvurderingen af de nævnte komponenter. Som eksempel
kan nævn es, at komponenten/reservedelen skal være ”synlig under normal
brug”, for at man kan opnå registrering af komponenter/reservedele af
sammensatte produkter.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring med frist til den 1 6. februar 2005 hos følge nde
organisationer:
5/6
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber (ATV),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Autig Autobranchens Handels - &
Industriforening i Danmark, Budde, Schou & Ostenfeld A/S, Chas. Hude
A/S, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Dansk forening for
Industriens
Patent-
og
Varemærk especialister,
Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Design Center, Dansk Handel og Service,
Dansk Industri, DAFFO, Dansk Patent- og Varemærkekonsulentforening
af
1953,
De
Danske
Patentagenters
Forening,
Det
Danske
Handelskammer,
Finansministeriet,
Foreningen
Industriel
Retsbeskyttelse, Forsvarsministeriet Håndværksr å det, Høiberg A/S,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA),
Konkurrencestyrelsen,
Kulturministeriet,
Landbrugsrådet,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Larsen & Birkeholm A/S, LEGO
Holding A/S, LIF Lægemiddelindustriforeningen, Løvens Kem iske
Fabrik, Magnus Jensens Eftf., Miljøministeriet, Ministeriet for Fam ilie
-
og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og F iskeri,
Novo Nordisk A/S, Novozymes A/S, Patentgruppen A/S, Patrade A/S,
Plougmann & Vingtoft A/S, Professor Dr. Jur. Jens Schovsbo,
Kø benhavns Universitet, Sandel, Løje & Wallberg, Sø - og Handelsretten,
Teknologirådet,
Teknologisk
Institut,
Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Velux Industri A/S, Zacco Denmark A/S.
Supplerende notat om høringssvarene vil blive eftersendt.
6.
Andre landes holdninger
Der har på nuværende tidspunkt været afholdt ét møde i Rådets
arbejdsgruppe
vedrørende
intellektuelle
rettighede r
(design).
Forhandlingerne er kun netop startet op, men på flere af de andre
medlemslandes foreløbige ti lkendegivelser må det forstås , at der kan
forventes at foreligge et blokerende mindretal
.
7.
Foreløbig d ansk holdning
Fra dansk side forholder man sig positivt til afskaffelsen
af
designbeskyttelse for bestanddele til reparation af sammensatte produkter.
I forbindelse med vedtagelsen af EF-design forordningen kunne man fra
dansk side
acceptere forslagets bestemmelse om udelukkelse af
designbeskyttelse af komponenter til brug ved reparation af sammensatte
produkter.
Ved at udelukke designbeskyttelse til komponenter til brug ved reparation
af sammensatte produkter, kan der ske en liberalisering af markedet for
reservedele, hvilket var et dansk ønske i for bindelse med vedtagelsen af det
oprindelige designdirektiv.
6/6
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Bliver forslaget om ændring af designdirektivet vedtaget, skal designlovens
regler om registrering af komponenter/reservedele af sammensatte
produkter ændres.
Forslaget findes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget må anses for at kunne medvirke til en øget konkurrence på
områ det for komponenter/reservedele til sammensatte produkter til fordel
for små og mellemstore virksomheder. Som eksempel fra Kommissionens
konsekvensanalyse kan nævnes, at den samlede omsætning hos de
uafhængige producenter af karosseridele i EU skønnes til at være 5
%
(hvilket svarer til en omsætning på 375 millioner Eu ro). Samtidigt må
forslaget anses for at kunne give forbrugerne stø rre valgmuligheder og
bedre priser i forbindelse med køb af kompone nter/reservedele til
sammensatte
produkter.
Det
fremgår
bl.a.
af
Kommissionens
konsekvensanalyse, at forbrugerne betaler 6-10 % mere for reservedele i
de lande, som har opretholdt designbeskyttelsen.
10.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notatet.