GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  ændring  af direktiv 98/71/EF om retlig beskyttelse af mønstre Resumé I  notatet  redegøres  for  indholdet  af  ændringsforslaget  til  Rådets  direktiv om   retlig   beskyttelse    af   mønstre   (EF)   nr.    98/71    KOM(2004)582. Forslaget er udarbejdet på baggrund af en konsekvensanalyse udarbejdet af Kommissionen. Denne konsekvensanalyse blev offentliggjort samtidigt med ændringsforslaget. Forslaget  indebærer,  at  designb  eskyttelse  ikke  kan  påberåbes,  hvor  en komponent skal bruges til at reparere et sammensat produkt som f.eks. en bil. Designdirektivet giver alene designbeskyttelse til synlige komponenter/reservedele af sammensatte produkter, hvorfor forslaget om harmonisering kun omfatter synlige komponenter/reservedele af sammensatte produkter, så som døre, ruder og lygter. Der er desuden kun tale om harmonisering af reglerne omkring ”must match”  -reservedele på det   sekundære   marked.   ”Must   match” -reservedele   er   enkeltdele   af sammensatte  produkter,  der  har  til  formål  at  genskabe  hovedproduktets udseende.  Det  sekundære  marked  er  markedet  for  nye  reservedele  til ikke-fabriksnye produkter. Forslaget  tager  sigte  på  at  forbedre  konkurrencen  for  især  de  små  og mellemstore  virksomheder  og  give  forbrugerne  større  valgmulighed  og lavere   priser,   når   de   skal   have   nye   reservedele   i   forbindelse   med reparation. På samme tid opretholdes incitamentet til at investere i design, idet  forslaget  ikke  berører  designbeskyttelse  af  de  komponente r,  som indgår ved fre mstillingen af et fabriksnyt sammensat produkt. Som konsekvens af ændringsforslaget vil designloven, lov nr. 1259 af 20. december 2000, skulle ændres. 14. januar 2005 /EBR & RBJ
2/6 1. Baggrund og indhold Kommissionen  fremsatte  den  20.  september  2004  et  ændringsfor  slag  til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om retlig beskyttelse af mønstre (EF) nr. 71/98, KOM(2004)582. Hjemlen   til   forslaget   er   artikel   95   i   Traktaten   om   oprettelse   af   Det Europæ  iske Fællesskab. Kravet til vedtagelse er kvalificeret flertal   i Råd et og   fælles   beslutningstagelse   med   Europa  -Parlamentet,   jf.   artikel   251   i Traktaten. Ændringsforslaget  blev  fremsendt  til  medlemsstaterne  den  22.  september 2004.  Forslaget  og  rapporten  forelå  indtil  den  30.  november  2004  kun  på engelsk. På tidspunktet f or vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om  retlig  beskyttelse  af  mønstre  (EF)  nr.  71/98,  var  det  ikke  muligt  at opnå enighed om en harmonisering af designbeskyttelsen i relation til det sekundære marked for reservedele. Af det gældende des igndirektiv artikel 14  fremgår  det  således,  at  medlemslandene  i  indtil  3  år  fra  direktivets vedtagelse kan opretholde de eksisterende regler, samt at disse regler kun kan ændres  , såfremt dette skete med henblik på en liberalisering. Ved  implementeringen  af  designdirektivet  valgte  man  fra  dansk  side  at opretholde designbeskyttelsen for synlige reservedele.   I det gældende direktivs artikel 18 er der taget højde for, at Kommissionen senest tre år efter gennemførelsen af direktivet udarbejder en analyse af   de konsekvenser  som  bestemmelserne  i  direktivet  har  haft  for  Fællesskabets industri,  forbrugerne,  konkurrencen  og  det  indre  markeds  funktion.  Af samme   artikel   fremgår   det   også,   at   Kommissionen   senest   et   år   efter offentliggørelsen  af  analysen  skal  fremsætt   e  forslag  til  ændringer  ,  som måtte være nødvendige , med henblik på fuldstændig gennemførelse af det indre marked med hensyn til bl.a. komponenter af sammensatte produkter. Ca. fire år eft er designdirektivets vedtagelse blev Rådets forordning (EF) nr. 6/2002 om EF-design vedtaget. I artikel 110, stk. 1 i forordningen om EF- design er der fastsat overgangsbestemmelser i form af en reservedelsklausul, hvorefter der ikke gives designbeskyttelse til reservedele som    tilfø jes    til    et    sammensat    produkt    på    det    sekun dære    marked. Bestemmelsen   træ  der   dog   først   i   kraft ,   når   Kommissionen   fremsætter forslag  herom,  og  dette  forslag  kan  tidligst  fremsættes  samtidigt  med  ,  at Kommissionen    fremsætter    forslag    om    ændring    af    beskyttelsen    for reservedele efter designdirektivet. Alle  medlemslandene,  inklusiv  de  nye  medlemslande,  har  implementeret designdirektivet  i  deres  nationale  designlove.  Af  disse  lande  har  Cypern, Danmark,   Estland,   Finland,   Frankrig,   Litauen,   Malta,   Polen,   Portugal, Slovakiet, Slovenien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig
3/6 designbeskyttelse  også  for  komponenter  af  sammensatte  produkter ,  der sælges  med  henblik  på  reparation  af  et  sammensat  produkt  således,  at produktet  får  sit  oprindelige  udseende  igen.  I  Belgien,  England,  Holland, Irland,   Italien,   Letland,   Luxembourg,   Spanien   og   Ungarn   er   der   en reparationsklausul,  hvorefter  nye  produkter  kan  designbeskyttes,  men  som samtidig   giver   mulighed   for   at   anvende   alternative   komponenter   ved reparation  på  det  sekundære  marked.  I  Grækenland  er  der  en  klausul  om reparation kombineret med en 5 årig b eskyttelse og en retfærdig og rimelig godtgørelse. Godtgørelsesordningen er endnu ikke blevet sat i kraft. Forslaget   indebærer,   at   det   ikke   længere   vil   være   muligt   at   påberåbe designbeskyttelse    for    komponenter    af    sammensatte    produkter,    hvor komponenten,  som  en  reservedel,  skal  anvendes  til  at  genskabe  udseendet på et sammensat produkt. I  forslaget  skelnes  der  således  mellem  det  primære  og  det  sekundære marked.  Det  primære  marked  er  det  marked,  hvor  komponenterne i  første omgang indgår i produktionen af et nyt sammensat produkt. Ifølge fo  rslaget til   ændringen   vil   designbeskyttelse   fortsat   kunne   påberåbes   på   det te primæ  re marked. Hvis det sammensatte produkt efterfø lgende bliver ramt af et  uheld  eller  går  i  stykker,  kan  det  vær   e  nødvendigt  at  udskifte  eller reparere en komponent/reservedel. Markedet for disse reservedele udgør det sekundære marked. Forslaget indebærer, at designbesky ttelse ikke længere vil kunne påberåbes på det   te sekundære marked. Det er ikke alle komponenter/reservedele på markedet , der vil blive berørt af forslaget. Kun komponenter, der anvendes til reparation af et sammensat produkt, og som er nødvendige for at genskabe det oprindelige udseende , er omfattet. Disse kaldes også must match -reservedele.    Desuden indebærer forslaget, at medlemslandene skal sikre, at forbrugerne bliver  behørigt  oplyst  om  reservedelenes  oprindelse  således,  at  de  kan foretage et kvalificeret valg mellem konkurrerende komponenter. Medlemslandene    vil    have    to    år    fra    datoen    for    vedt agelsen    til    at implementere ændringen i deres nationale designlove. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke. 3. Nærheds  princippet Kommissionen anfører, at fo rskellene i medlemsstaternes lovgivning om designbeskyttelse  af  sammensatte  produkter  til  brug  som  reservedele  på det  sekundære  marked  ,  indvirker  direkte  på  etableringen  af  det  indre marked     og     dettes     funktion,     og     sådanne     forskelle     kan     skabe konkurrenceforvridning på det indre marked.
4/6 For     at     det     indre     marked     kan     fungere     efter     hensigten,     finder Kommissionen  derfor,  at  det  er  nødvendigt  at  foretage  en  indbyrdes tilnærmelse   af   medlemsstaternes     designlovgivning,   for   så   vidt   angår anvendelsen    af    beskyttede    designs til    repa ration    af    sammensatte produkter med henblik på at gens kabe produktets oprindelige udseende. Det   indre   marked   forudsætter,     at   der   er   ensartede   vilkår   for   den europæ  iske  industri.  Regler  om  at  det  ikke  længere  vil  være  muligt  at påberåbe  designbeskyttelse  for  kompone  nter  af  sammensatte  produkter, hvor   komponenten,   som   en   reservedel,   skal   anvendes   til   at   genskabe udseendet    på    et    sammensat    produkt,    bør    derfor    gælde    alle    EU´s medlemslande,   og   den   nødvendige   enhed   i   reglerne   sikres   ved   en Fællelskabsre  tsakt. Det   er   derfor   regeringens   vurdering   at   Kommissionens   forslag   er   i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. Gældende dansk ret Ud   over   Rådets   forordni ng   (EF)   nr.   6/2002   om   EF-design   finder Designloven    (lov    nr.    1259    af    20/12    2000),    lov    om    ændring    af patentloven,  designloven,  varemærkeloven  og  brugsmodelloven  (Regler om  indleveringsdag,  oversættelse  af  europæiske  patenter,  genoprettelse m.v.)  (lov  nr.  451  af  10/06  2003)  og  bekendtgørelse  om  ansøgning  og registrering af design, (bek nr. 819 af 18/09 2001), også anvendelse. Efter  de  gældende  regler  i  den  danske  designlov  kan  design  vedrørende komponenter  af  sammensatte  produkter  registreres,  hvis  de  opfylder  de almindelige   betingelser  om   ”nyhed”   og   ”individuel   karakter”.  Sådanne komponenter/reservedele kan imidlertid kun beskyttes i 15 år i modsætning til andre produkter, der kan beskyttes i 25 år. Dette er i overensstemmelse med overgangsbestemmelsen i designdirektivet, hvorefter medlemslandene kun kunne ændre reglerne vedrørende beskyttelse af komponenter/reservedele,  hvis  formålet  var  at  liberalisere  markedet  for sådanne   komponenter.   Ved   vedtagelsen   af   de   gældende   danske   regler videreførte man blot traditionen i dansk ret,  hvorefter det igennem mange år havde været muligt at registrere reservedele på linie med andet design. Ved implementeringen af designdirektivet indførtes en række særregler bl.a. vedrørende  nyhedsvurderingen  af  de  nævnte  komponenter. Som  eksempel kan nævn  es, at komponenten/reservedelen skal være ”synlig under normal brug”,  for  at  man  kan  opnå  registrering  af    komponenter/reservedele  af sammensatte produkter. 5. Høring Forslaget er sendt i høring med frist til den 1 6. februar 2005 hos følge nde organisationer:
5/6 Advokatrådet,     Akademiet     for     de     Tekniske Videnskaber     (ATV), Arbejderbevægelsens   Erhvervsråd,   Autig   Autobranchens   Handels   -   & Industriforening i Danmark, Budde, Schou & Ostenfeld A/S, Chas. Hude A/S,    Danmarks    Tekniske    Universitet    (DTU),    Dansk    forening    for Industriens Patent- og Varemærk  especialister, Dansk Arbejdsgiverforening,  Dansk  Design  Center,  Dansk  Handel  og  Service, Dansk Industri, DAFFO, Dansk Patent- og Varemærkekonsulentforening af 1953, De Danske Patentagenters Forening, Det Danske Handelskammer, Finansministeriet, Foreningen Industriel Retsbeskyttelse,    Forsvarsministeriet    Håndværksr   å det,    Høiberg    A/S, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriet, Landbrugsrådet, Landsorganisationen  i  Danmark  (LO),  Larsen  &  Birkeholm  A/S,  LEGO Holding    A/S,    LIF    Lægemiddelindustriforeningen,    Løvens    Kem   iske Fabrik,  Magnus  Jensens  Eftf.,  Miljøministeriet,  Ministeriet  for  Fam ilie - og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og F iskeri, Novo  Nordisk  A/S,  Novozymes  A/S,  Patentgruppen  A/S,  Patrade  A/S, Plougmann    &    Vingtoft    A/S,    Professor    Dr.    Jur.    Jens    Schovsbo, Kø benhavns Universitet, Sandel, Løje & Wallberg, Sø  - og Handelsretten, Teknologirådet, Teknologisk Institut, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Velux Industri A/S, Zacco Denmark A/S. Supplerende notat om høringssvarene vil blive eftersendt. 6. Andre landes holdninger Der    har    på   nuværende    tidspunkt    været    afholdt    ét    møde    i    Rådets arbejdsgruppe vedrørende intellektuelle rettighede r (design). Forhandlingerne   er   kun   netop   startet   op,   men   på   flere   af   de   andre medlemslandes   foreløbige   ti lkendegivelser   må   det   forstås  ,   at   der   kan forventes at foreligge et blokerende mindretal . 7. Foreløbig d ansk holdning Fra     dansk     side     forholder     man     sig     positivt     til     afskaffelsen af designbeskyttelse for bestanddele til reparation af sammensatte produkter. I  forbindelse  med  vedtagelsen  af  EF-design  forordningen  kunne  man  fra dansk     side acceptere     forslagets     bestemmelse     om     udelukkelse     af designbeskyttelse  af  komponenter  til  brug  ved  reparation  af  sammensatte produkter. Ved at udelukke designbeskyttelse til komponenter til brug ved reparation af  sammensatte  produkter,  kan  der  ske  en  liberalisering  af  markedet  for reservedele, hvilket var et dansk ønske i for bindelse med vedtagelsen af det oprindelige designdirektiv.
6/6 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Bliver forslaget om ændring af designdirektivet vedtaget, skal designlovens regler    om    registrering    af    komponenter/reservedele    af    sammensatte produkter ændres. Forslaget findes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget  må  anses  for  at  kunne  medvirke  til  en  øget  konkurrence  på områ det for komponenter/reservedele til sammensatte produkter til fordel for små og mellemstore virksomheder.  Som eksempel fra Kommissionens konsekvensanalyse   kan   nævnes,   at   den   samlede   omsætning   hos   de uafhængige  producenter  af  karosseridele  i  EU  skønnes  til  at  være  5 % (hvilket  svarer  til  en  omsætning  på  375  millioner  Eu   ro).  Samtidigt  må forslaget  anses  for  at  kunne  give  forbrugerne  stø rre  valgmuligheder  og bedre   priser   i   forbindelse   med   køb   af   kompone nter/reservedele   til sammensatte produkter. Det fremgår bl.a. af Kommissionens konsekvensanalyse, at forbrugerne betaler 6-10 % mere for reservedele i de lande, som har opretholdt designbeskyttelsen. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notatet.